Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop als ESXi host

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
Ik koop al 15 jaar alleen nog maar laptops en mijn huidige systeem thuis is een Lenovo X220 Tablet (Core i7-2620M) uit 2011. Die zit regelmatig aan de 100% CPU als mijn browser een zware pagina moet laden.

Verder heb ik een Raspberry Pi, een Synology NAS, een Android TV box, een € 300 (Celeron/8GB) laptop en een stapeltje verouderde of kapotte tablets en laptops die ik niet meer kan gebruiken. Ik heb even naar een snelle recente laptop gekeken, maar ik krijg steeds meer het idee dat ik beter een snel thuisstation kan hebben en een goedkoop draagbaar "scherm" (laptop + RDP naar thuisstation) om onderweg ook te kunnen werken. Met de goedkope laptops die ik telkens koop is repareren of upgraden onmogelijk. Een laptop die alleen scherm hoeft te zijn kost € 300. Een laptop die klein + snel is kost € 1000 of meer en valt vast ook weer tegen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het plan is daarom een ESXi host op moderne hardware te zetten. Een Windows guest met dedicated GPU als desktop systeem en een aantal kleinere VM's met pfSense, Kodi, FreeNAS, docker experimenteer systeem. Mijn desktop is bij voorkeur Windows, mijn servers zijn bij voorkeur Linux. Hackintosh is leuk voor een paar minuten en heb ik dus niet nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb € 1000 in mijn hoofd en daarmee kom ik een heel eind. Ik houd het initiële systeem het liefst goedkoop zodat ik kan upgraden als dat nodig blijkt te zijn. Ik zoek dus geen systeem "op de groei" met ruim voldoende van alles.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 1TB SSD in mijn laptop die ik kan hergebruiken. Ik heb nu 200GB aan VM's op die SSD en nog 400 GB vrij. Verder zitten er 4 x 2TB disks in mijn NAS. Dat is voldoende ruimte voor al mijn data. Drie monitoren maar die hangen voor het grootste deel aan een USB-3 docking station. Ik heb nog ergens een oude grafische kaart liggen die ik kan inbouwen voor het bedienen van de ESXi host en de andere VM's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast waar minmaal 4 3.5 inch en 1 2.5 inch disks in passen. De grafische kaart wordt dedicated voor mijn desktop VM (moet daarom een NVIDIA kaart zijn) en ik heb een 4k TV dus de kaart moet dat uit kunnen sturen. Ik heb 3TB aan data op mijn NAS die ik eenmalig moet backuppen. Dat doe ik op de 4TB Toshiba disk die ik, als de disk nodig is, via een USB-3 SATA cradle aansluit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Seagate disks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer komt in de woonkamer te staan. De NAS maakt nu het meeste geluid en omdat ik de disks overzet zal ik die blijven horen. Verder is stiller uiteraard beter.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil voor max € 1000 een snel systeem hebben wat ik in de toekomst verder kan uitbreiden / upgraden / repareren. Ik weet heel weinig over voedingen / kasten / moederborden en RAID hardware / software dus daar kan ik wel wat input bij gebruiken.

Ik heb zelf al een systeem samen geklikt. Het is afgeleid van een van de Desktop Best Buys maar het merendeel van de componenten is vervangen door een voor mij persoonlijk betere optie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 108,-€ 108,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,77€ 79,77
1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 4TB€ 86,04€ 86,04
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 119,05€ 119,05
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 138,65€ 138,65
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 85,05€ 85,05
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,33

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Beste antwoord (via f.v.b op 27-04-2020 14:56)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
Voor FreeNAS moet je eigenlijk je SATA-controller doorgeven aan je VM (ZFS wil zo dicht mogelijk op de hardware zitten). Die controller kun je dan niet meer gebruiken om schijven aan te hangen voor een datastore in VMware.

Ik weet niet goed hoe dat werkt met die 2 SATA-poorten die rechtstreeks uit de CPU komen (SATA 5 en SATA 6), maar zie wel dat als je deze wil gebruiken je het M.2-slot niet kunt gebruiken.

Het is lang geleden dat ik geprobeerd heb een GPU door te geven aan een VM, dat ging toen niet heel geweldig. Ik hoop dat het jou / tegenwoordig beter gaat :) En anders kun je eventueel Windows 10 Pro kopen (ik mis überhaupt de Windows-licentie in het lijstje) en je VM's in Hyper-V draaien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
Voor FreeNAS moet je eigenlijk je SATA-controller doorgeven aan je VM (ZFS wil zo dicht mogelijk op de hardware zitten). Die controller kun je dan niet meer gebruiken om schijven aan te hangen voor een datastore in VMware.

Ik weet niet goed hoe dat werkt met die 2 SATA-poorten die rechtstreeks uit de CPU komen (SATA 5 en SATA 6), maar zie wel dat als je deze wil gebruiken je het M.2-slot niet kunt gebruiken.

Het is lang geleden dat ik geprobeerd heb een GPU door te geven aan een VM, dat ging toen niet heel geweldig. Ik hoop dat het jou / tegenwoordig beter gaat :) En anders kun je eventueel Windows 10 Pro kopen (ik mis überhaupt de Windows-licentie in het lijstje) en je VM's in Hyper-V draaien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• f.v.b
Paul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:49:

[..]

En anders kun je eventueel Windows 10 Pro kopen (ik mis überhaupt de Windows-licentie in het lijstje) en je VM's in Hyper-V draaien.
Ik heb een Windows 10 Pro licentie toegevoegd. Uit kunnen wijken naar Hyper-V is inderdaad een optie en ik kan ook altijd nog switchen naar VMware Workstation als ESXi niet blijkt te voldoen.

Het draaien van FreeNAS is niet een must. Ik had het toegevoegd aan het lijstje zonder het te researchen. Een software RAID onder Linux of een hardware RAID controller zijn ook prima oplossingen die binnen de mogelijkheden liggen. Dat kan ook later nog beslist worden. Het is tenslotte een systeem wat ik wil kunnen upgraden / uitbreiden dus het hoeft niet allemaal in een keer.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• f.v.b
Nu ik veel thuis zit te werken ontdek ik weer goed de redenen om deze machine aan te schaffen. Als ik ooit plezier van een nieuwe desktop ga hebben dan is dat nu.
  • Als ik vergader via Teams dan pikt die standaard een hele CPU in. Er zitten er maar twee in de laptop (vier met hyperthreading) dus dat hakt er goed in.
  • Verbonden met de VPN van de zaak, gebeurt het vaak dat de beelden van de bewakingscamera niet opgenomen kunnen worden.
  • Een wat oudere Windows VM updaten om features te controleren, is een oefening in geduldig zijn.
Ik heb nog zitten zoeken of het mogelijk is om te besparen op deze setup.
  • De 4TB HD gaat uit de bestellijst (pas op termijn nodig)
  • In plaats daarvan bestel ik een kleine SSD, zodat de laptop bruikbaar blijft nadat daar de SSD uit verwijderd is
  • Heb ik Arctic Silver nodig of is het spul wat bij de fan komt goed genoeg?
  • De voeding is veel te groot want deze is gedimensioneerd op een systeem met een veel zwaardere grafische kaart. Is het nuttig om een maatje kleiner te kiezen?
  • Mis ik nog iets, of moet ik me er op instellen dat ik een tweede bestelling moet uitvoeren om de missende componenten na te bestellen?

[ Voor 5% gewijzigd door f.v.b op 26-03-2020 10:03 ]

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• f.v.b
Het is uiteindelijk deze hardwareconfiguratie geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 134,90€ 134,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,40

De eerste keer dat ik 'm aanzette dacht ik dat hij niet wilde starten. De machine is geruisloos.

En het is een beest(je). Dit is de PassMark rating:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W61OqEvUFb8dvKcC4clVop4X2RU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sPqxfMTR8tKsSLNbhjY5Vrrc.png?f=user_large

Het draaien van ESXi op de machine leverde niet het gewenste resultaat op. De ingebouwde netwerkaansluiting werd niet herkend. Een USB kabeltje bracht uitkomst. En het was niet mogelijk om de grafische kaart native in een VM te draaien. ESXi stond me wel toe om de grafische kaart als zodanig aan te merken, maar bleef maar zeggen dat ik moest rebooten om de kaart beschikbaar te maken. Hoe vaak ik ook rebootte.

Daarna heb ik Hyper-V Core geinstalleerd. Die herkende de netwerkaansluiting wel, maar om de grafische kaart in een VM te kunnen gebruiken, moest ik de VM als een versie 1 VM installeren. Daarna lukte het me niet om het netwerk binnen de VM aan de praat te krijgen. Als ik het langer dan 5 minuten had geprobeerd dan was dat vast wel gelukt. Maar dit was toch al niet mijn eerste of tweede keus.

Daarna heb ik Windows Pro op de machine geïnstalleerd en ben ik met de ingebouwde Hyper-V gaan testen. Dit zijn de PassMark performance resultaten met 6GB/4cores, waarbij het niet mogelijk was om de 3D performance metingen uit te voeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQmob3UU3xY7N3JI_QDOJravFjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NovXSPtuZjNv09K3b1uK2BHC.png?f=user_large

Daarna heb ik dezelfde test (6GB/4cores) met VMware Workstation uitgevoerd. Daarin kon de 3D performancetest wel correct worden uitgevoerd. Verder waren alle andere performance metingen hoger dan onder Hyper-V. De disk performance was zelfs hoger dan native wat alleen te verklaren is als VMware agressieve disk caching uitvoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYqX6VX5jLifcnn58sCj3nDwAeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dIKXtoSjQAf4vCQuAkNtrkrG.png?f=user_large

Deze setup met VMware Workstation was altijd al mijn "plan B". Het is goed om te weten dat dat voor nu ook de beste keuze is.

Er is echter nog wel een "plan C" in de maak: Wat ik wil lijkt wel mogelijk binnen Linux/KVM/QEMU. Maar dat wordt een projectje voor de toekomst. De hele reden dat ik de grafische kaart in de VM wil hebben draaien is om met Kodi en MadVR 4k HDR video's te kunnen afspelen. Dat lukt me op dit moment nog niet native dus ook dat moet nog uitgezocht worden.

Kudos naar @Paul voor het waarschuwen dat wat ik wilde waarschijnlijk niet zou gaan werken. Dat maakte de teleurstelling wat kleiner.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:42
Waarom niet gewoon Windows op je host en binnen Windows gaan virtualiseren (VirtualBox bijv)?

EU DNS: 86.54.11.100

• f.v.b
c-nan schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:05:
Waarom niet gewoon Windows op je host en binnen Windows gaan virtualiseren (VirtualBox bijv)?
Dat is precies wat ik nu gedaan heb met VMware Workstation. Maar dat ligt teveel in mijn comfortzone dus ik moest van mezelf eerst wat andere dingen proberen.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:42
f.v.b schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:07:
[...]

Dat is precies wat ik nu gedaan heb met VMware Workstation. Maar dat ligt teveel in mijn comfortzone dus ik moest van mezelf eerst wat andere dingen proberen.
Ah, ok. Ik zag maar de helft van je CPU score, maar dat komt omdat je maar 6 vCPU hebt gepakt zie ik.

EU DNS: 86.54.11.100

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor een succesvolle VM met werkende videokaart heb je bij Intel de meeste kan, maar daar ben je inmiddels zelf al achter. De videokaart moet dan vreemd genoeg wel weer van AMD zijn. 8)7

• f.v.b
jadjong schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:24:
Voor een succesvolle VM met werkende videokaart heb je bij Intel de meeste kan, maar daar ben je inmiddels zelf al achter. De videokaart moet dan vreemd genoeg wel weer van AMD zijn. 8)7
Tsja, als ik me beter had ingelezen dan had ik dat geweten. Of als je dit vooraf verteld had toen ik mijn build beschreef. ;)

Maakt allemaal niets uit. Deze build ging om de reis, niet om het einddoel. Mijn "plan B" was altijd een prima optie voor mij.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
f.v.b schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:07:
[...]

Tsja, als ik me beter had ingelezen dan had ik dat geweten. Of als je dit vooraf verteld had toen ik mijn build beschreef. ;)

Maakt allemaal niets uit. Deze build ging om de reis, niet om het einddoel. Mijn "plan B" was altijd een prima optie voor mij.
Dan nog is het geen feestje hoor. Moederborden die de USB controller en SATA achter een PCI switch hangen waardoor je niet alleen de USB naar een VM kan koppelen, audio interfaces die na een reboot niet gevonden worden. Moet je de hele host herstarten. |:( Tenzij je een build van iemand anders gekopieerd had liep je waarschijnlijk tegen dezelfde tegenslagen aan als dat je nu hebt gehad. :P
Pagina: 1