Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
Ik ben de eigenaar geworden van een nieuwe LG C9 TV en Denon AVR-X1600H.

Ik krijg via de Denon echter 4K HDR niet aan de praat met mijn NVidia Shield TV en ik heb werkelijk geen idee waarom het niet werkt.

Wat werkt wel?
-Aansluiting: Shield -> LG C9 -> Denon
-Denon en LG ingesteld op arc
-De Shield werkt prima, en de resolutie is 4K 60Hz 10-bits. HDR werkt nu zoals het hoort.

Wat werkt ook?
-Aansluiting: Shield -> Denon -> LG C9
-Denon ingesteld met 4k signal format op standard
-De Shield werkt nu verder prima, maar de resolutie is 4K 60Hz 8-bits dus geen 10 bit HDR.

Wat werkt er niet?
-Aansluiting: Shield -> Denon -> LG C9
-Denon ingesteld met 4k signal format op advanced
-Het beeld gaat flikkeren en uiteindelijk is er geen beeld meer en krijg ik ook geen signal op de TV.

Ik wil, natuurlijk, dat alles werkt volgens het derde scenario. Maar 4K signal format op standard geeft dus alleen maar 8-bit weergave en format op advanced geeft helemaal geen beeld.

De Shield rechtstreeks op de TV werkt prima, dus de Shield kan het aan, de TV kan het aan en de hdmi kabel doet het ook prima.

Ik hoop dat iemand weet wat ik verkeerd doe en welke instelling ik mis? Best teleurstellend allemaal aangezien de specs van de Denon aangeven dat 4K 60Hz HDR ondersteund wordt...

Beste antwoord (via dromer1967 op 20-05-2020 17:34)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dromer1967 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:45:
Om het uit te sluiten, zal ik de andere kabel inderdaad ook even testen. Je weet het natuurlijk nooit zeker zoals je zelf zegt.

Wat betreft beeldmanipulatie heb ik voor zover ik weet alle instellingen nagelopen en niets aan manipulatie aanstaan.
Wegvallend beeld is vaak een gebrek aan bandbreedte op de gebruikte kabel. Dus als je het via je versterker laat lopen zorgen dat alle kabels voldoen aan de gestelde eisen m.b.t. de benodigde bandbreedte. Tussen Shield --> Denon en Denon --> TV. Hoeft geen 30 Euro per kabel te kosten overigens maar dat terzijde.

/

Zelf gebruik ik deze: https://www.onlinekabelsh...-hd-4k-hdmi-kabel-3-meter

Genoeg voor Dolby Vision/HDR/4K (bijv. Xbox One X/PS4 Pro --> Denon X2500H --> Sony 65XF9005) dus zal met jouw Shield, Denon en LG ook afdoende moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Exorcist op 17-05-2020 11:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb geen Denon, dus daarom vraag ik het toch maar even. Heb jij je Denon nu zo ingesteld dat ie het inkomende HDMI signaal ook met rust laat, dus geen upscaling whatsoever, maar signaal doorvoeren as is?

Edit: ik ga er vanuit dat de gebruikte HDMI kabels ook geschikt zijn en beide betrouwbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door hardware-lover op 16-05-2020 19:11 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Dank voor je reactie. Zoals gezegd werkt de shield rechtstreeks op de tv wel (met dezelfde kabel) dus de kabel is dan goed dunkt me. Het zijn nieuwe kabels (30 euro per stuk dus ook niet de goedkoopste).

De 1600h heeft verder geen upscale mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtrdg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:27
Mischien nummer 3 van het volgende?

https://denon-uk.custhelp...r-passthrough-not-working

Weet niet zeker of dit ook op de 1600h slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Hdmi in en uit zitten al zo dicht mogelijk bij elkaar. Had dat artikel ook gevonden en gelezen. Biedt helaas geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtrdg
Nieuwste firmware en/of factory reset gedaan? Dat laatste heeft op mijn Onkyo vage ARC problemen opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Beide ja. Wellicht dat ik morgen nog weer een keer een factory reset doe. Maar dan moet ik audyssee weer opnieuw instellen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
dromer1967 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:16:
Dank voor je reactie. Zoals gezegd werkt de shield rechtstreeks op de tv wel (met dezelfde kabel) dus de kabel is dan goed dunkt me. Het zijn nieuwe kabels (30 euro per stuk dus ook niet de goedkoopste).

De 1600h heeft verder geen upscale mogelijkheden.
Dat had ik gelezen ja, maar je hebt met de receiver ertussen 2 kabels nodig, dus één kabel van die twee zou roet in het eten kunnen gooien? Wat ze kosten doet er niet veel toe, dat geeft nog steeds niet de garantie dat er niet wat mis kan zijn, je zou de eerste niet zijn die dat meemaakt.

Geen upscale mogelijkheden, maar mogelijk wel manipulatie van het beeld mogelijkheden?

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 16-05-2020 22:46 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Om het uit te sluiten, zal ik de andere kabel inderdaad ook even testen. Je weet het natuurlijk nooit zeker zoals je zelf zegt.

Wat betreft beeldmanipulatie heb ik voor zover ik weet alle instellingen nagelopen en niets aan manipulatie aanstaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dromer1967 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:45:

Wegvallend beeld is vaak een gebrek aan bandbreedte op de gebruikte kabel. Dus als je het via je versterker laat lopen zorgen dat alle kabels voldoen aan de gestelde eisen m.b.t. de benodigde bandbreedte. Tussen Shield --> Denon en Denon --> TV. Hoeft geen 30 Euro per kabel te kosten overigens maar dat terzijde.

/

Zelf gebruik ik deze: https://www.onlinekabelsh...-hd-4k-hdmi-kabel-3-meter

Genoeg voor Dolby Vision/HDR/4K (bijv. Xbox One X/PS4 Pro --> Denon X2500H --> Sony 65XF9005) dus zal met jouw Shield, Denon en LG ook afdoende moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Exorcist op 17-05-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dromer1967
Inmiddels heb ik geconstateerd dat beide kabels afzonderlijk (Shield rechtstreeks in de TV) prima werken. Shield geeft aan 4K 59,94Hz 10-bit.

Maar tegelijk werkt het dus niet. Inderdaad zie ik dan verschijnselen die passen bij een kabel die het niet aankan. Best jammer, aangezien ik had gedacht/gehoopt goede kabels gekocht te hebben en goedkoop waren ze zoals gezegd niet.

Ik merk echter dat het beeld wel goed is als ik een dolby vision demo draai in Kodi. Ik vermoed dat die omschakelt naar 29,97 Hz. Dus dat lijkt er weer op te wijzen dat de kabel inderdaad niet verder gaat dan 30fps.

Ik ga daarom de link van exorcist maar gebruiken om alsnog betere kabels te lopen in de hoop dat het probleem dan opgelost is, omdat ik verder geen instellingen kan vinden op Shield of Denon die niet goed staan (voor zover ik weet).

[ Voor 6% gewijzigd door dromer1967 op 17-05-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 13:36
Ik heb pas voor me shield en tv deze gekocht:

https://www.allekabels.nl...388443/8k-hdmi-kabel.html

Je hebt ze ook langer hoor ik had maar halve meter nodig voor mijn shield naar mijn Onkyo.

Even niet kijken naar het 8k verhaal maar deze hebben in iedergeval bandbreedte genoeg.

Mijn Shield speelt iig alles af wat ik er maar tegen aangooit met deze kabels. Inclusief 4k HDR 60hz 10 bits.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Ik heb contact gehad met Coolblue en zij bevestigen dat de kabels niet 'verder' gaan dan 4k 30fps. Ik krijg mijn geld terug dus dat is weer fijn geregeld.

Ik weet dat hdmi kabels niet te lang moet zijn, maar wat is in dit kader te lang? Ik gebruik dus 2 kabels van elk 3 meter. Is dat al te lang of kan dat nog wel? Het signaal wordt immers door de avr ontvangen en weer verstuurd, dus ik neem aan dat dit in dit geval dan niet gelijk is aan een kabel van 6 meter?

[ Voor 50% gewijzigd door dromer1967 op 18-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dromer1967 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:56:
Ik heb contact gehad met Coolblue en zij bevestigen dat de kabels niet 'verder' gaan dan 4k 30fps. Ik krijg mijn geld terug dus dat is weer fijn geregeld.

Ik weet dat hdmi kabels niet te lang moet zijn, maar wat is in dit kader te lang? Ik gebruik dus 2 kabels van elk 3 meter. Is dat al te lang of kan dat nog wel? Het signaal wordt immers door de avr ontvangen en weer verstuurd, dus ik neem aan dat dit in dit geval dan niet gelijk is aan een kabel van 6 meter?
Nee, dat is dan gewoon 2x3 omdat het door een apparaat wordt afgehandeld en vervolgens weer over een andere kabel wordt uitgevoerd. 3 meter is prima te doen qua kabellengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dromer1967
Exorcist schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:32:
[...]

Nee, dat is dan gewoon 2x3 omdat het door een apparaat wordt afgehandeld en vervolgens weer over een andere kabel wordt uitgevoerd. 3 meter is prima te doen qua kabellengte.
Thanks! Ik heb twee kabels besteld via de site die je noemde. Stuk goedkoper dan andere sites. Heb maar direct 8K kabels besteld, aangezien de LG 4K 120Hz moet aankunnen en dan zijn we in ieder geval voorzien :)

Update: Ik had nog contact gehad met de helpdesk van Denon en hun conclusie was, dat het aan de hdcp van de Shield lag dat het niet werkte. Met de Denon was niets aan de hand, want andere apparaten, in dit geval de ziggo horizon box, deden het wel.

Achterlijk verhaal natuurlijk, want de horizon box gebruikt geen 4K 60Hz. Maar goed dat was dus een kastje-muur-verhaal geworden.

Maar gelukkig(!) doen de nieuwe kabels het wel. _/-\o_ het probleem lag dus uiteindelijk toch bij de kabels. Ook al deden ze het afzonderlijk wel rechtstreeks tussen Shield en TV. Allebei tegelijk was blijkbaar te veel van het goede.

Dus mocht iemand dit probleem ook ervaren of herkennen, gebruik dan andere kabels en niet eens duurder, want deze kabels kosten de helft van de oude en zijn ook nog eens geschikt voor 4K 120Hz.

Ik ben heel blij dat het nu eindelijk werkt :)

[ Voor 46% gewijzigd door dromer1967 op 20-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dromer1967 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:42:
[...]

Ik ben heel blij dat het nu eindelijk werkt :)
Top! En dat voor een "prikkie" :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtrdg
Nice! Goed om te horen want ik ga waarschijnlijk ook de 1600H kopen. Mijn originele plan was om te wachten op een volledige HDMI 2.1 passthrough versterker maar dat duurt mij te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 11:14

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Joenino schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:48:
Ik heb pas voor me shield en tv deze gekocht:

https://www.allekabels.nl...388443/8k-hdmi-kabel.html

Je hebt ze ook langer hoor ik had maar halve meter nodig voor mijn shield naar mijn Onkyo.

Even niet kijken naar het 8k verhaal maar deze hebben in iedergeval bandbreedte genoeg.

Mijn Shield speelt iig alles af wat ik er maar tegen aangooit met deze kabels. Inclusief 4k HDR 60hz 10 bits.
Ja ik ga dat ook maar proberen. Las ook op Nvidia-forum dat dit de oplossing kan zijn.

Ik heb Shield --> Denon --> Philips 854 en op 4k 59.940Hz is er met regelmaat kortstondig geflicker of dat geluid/beeld heel kort even wegvalt, bij alle content. Zet de instelling in de Shield op 4k en 60Hz en de problemen zijn foetsie, maar ja, dan is er om wat voor reden dan ook geen Dolby Vision-optie meer, alleen hdr10.

Lijkt me beetje brakke implementatie van Nvidia. Heb aardig wat geprobeerd dit te fixen, maar helaas. Uitschakelen van video conversion-optie in Denon-instellingen leek al te helpen, maar echt weg is het geflicker niet. Eens kijken of de 'overkill' van de hdmi 2.1-kabels en diens betere shielding gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
wtrdg schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:38:
Nice! Goed om te horen want ik ga waarschijnlijk ook de 1600H kopen. Mijn originele plan was om te wachten op een volledige HDMI 2.1 passthrough versterker maar dat duurt mij te lang.
Je kunt je afvragen wat het nut van HDMI 2.1 passthrough in de praktijk écht is gezien het aanbod aan content én de mogelijkheden van tv's.... de 1600H kan 4K 60Hz aan met Dolby Vision. Ik verwacht niet dat het de komende jaren opeens heel snel gaat met 4K 120 Hz content bijvoorbeeld. Al weet je dat natuurlijk nooit, maar gezien het feit dat veel UHD blu rays nu nog steeds op 24 Hz draaien...

Natuurlijk is het fijn als je avr het heeft, maar of je er op moet wachten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Koekiemonsterr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Ja ik ga dat ook maar proberen. Las ook op Nvidia-forum dat dit de oplossing kan zijn.

Ik heb Shield --> Denon --> Philips 854 en op 4k 59.940Hz is er met regelmaat kortstondig geflicker of dat geluid/beeld heel kort even wegvalt, bij alle content. Zet de instelling in de Shield op 4k en 60Hz en de problemen zijn foetsie, maar ja, dan is er om wat voor reden dan ook geen Dolby Vision-optie meer, alleen hdr10.

Lijkt me beetje brakke implementatie van Nvidia. Heb aardig wat geprobeerd dit te fixen, maar helaas. Uitschakelen van video conversion-optie in Denon-instellingen leek al te helpen, maar echt weg is het geflicker niet. Eens kijken of de 'overkill' van de hdmi 2.1-kabels en diens betere shielding gaat helpen.
Ik heb helaas een oude Shield dus ik kan Dolby Vision niet voor je testen op de Shield.

Overigens heb ik de (8k) kabels besteld via de link van exorcist. Die zijn nog een stuk goedkoper (zeker als je 3m lengte wilt) en doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 11:14

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

dromer1967 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Ik heb helaas een oude Shield dus ik kan Dolby Vision niet voor je testen op de Shield.

Overigens heb ik de (8k) kabels besteld via de link van exorcist. Die zijn nog een stuk goedkoper (zeker als je 3m lengte wilt) en doen het prima.
Die link zijn geen 8k-kabels zo te zien, gewoon hdmi 2.0-kabels, maar inderdaad, die moeten gewoon voldoende zijn.

Momenteel heb ik de Shield Pro werkend zonder de eerder genoemde storingen. Op 4k 59.940Hz met Dolby Vision en hdr10.

Hoe? Puur toeval. Heb als gok geprobeerd of nieuwe 8k-kabels het zouden oplossen, overkill, maar toch las ik dat meerdere gebruikers het daarmee hebben opgelost. Dat was bij mij niet het geval. Uiteindelijk gelukt storingsvrij te krijgen door gewoon random meerdere standaard hdmi kabels te proberen tussen tv en receiver en shield en receiver, die ik nog had liggen. Een bepaalde combi van kabels bleek de storingen te laten verdwijnen. Eigenlijk geen peil op te trekken.

Blijft wel idee hangen dat de shield niet echt stabiel is op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtrdg
dromer1967 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Je kunt je afvragen wat het nut van HDMI 2.1 passthrough in de praktijk écht is gezien het aanbod aan content én de mogelijkheden van tv's.... de 1600H kan 4K 60Hz aan met Dolby Vision. Ik verwacht niet dat het de komende jaren opeens heel snel gaat met 4K 120 Hz content bijvoorbeeld. Al weet je dat natuurlijk nooit, maar gezien het feit dat veel UHD blu rays nu nog steeds op 24 Hz draaien...

Natuurlijk is het fijn als je avr het heeft, maar of je er op moet wachten...?
Het gaat mij erom dat het een bottleneck is. Dit jaar komt de ps5 al met potentieel 4k/120hz output. En ik zie dat ik al bijna 8 jaar met mijn huidige versterker doe. Ik zie dus graag de volle bandbreedte inbegrepen en minder kabels aan mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Koekiemonsterr schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:40:
[...]

Die link zijn geen 8k-kabels zo te zien, gewoon hdmi 2.0-kabels, maar inderdaad, die moeten gewoon voldoende zijn.
De link zelf geeft inderdaad geen 8k kabels. Ik bedoelde dat ik de webshop uit de link heb gebruikt en dáár 8k versies van de kabels heb besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
wtrdg schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:24:
[...]
Het gaat mij erom dat het een bottleneck is. Dit jaar komt de ps5 al met potentieel 4k/120hz output. En ik zie dat ik al bijna 8 jaar met mijn huidige versterker doe. Ik zie dus graag de volle bandbreedte inbegrepen en minder kabels aan mijn tv.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het per persoon verschillend is of het een bottleneck is. Ik game verder niet op de tv/avr dus die bottleneck geldt dan voor mij niet. Voor jou is het blijkbaar wel van belang omdat je de ps5 wilt gebruiken. Dan heb je inderdaad de afweging te maken op je erop wilt wachten :)
Pagina: 1