Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcarper
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 16:11
marccom schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:42:
Voor wie op zoek is naar de officiële oplossing is dit wellicht iets: https://etronixcenter.com...gm-1ph-3ph-alleen-eu.html - nog steeds geld, maar met 200 euro voordeliger nu misschien voor sommige mensen de moeite waard.
Moet daar dan niet nog een coil bij per fase? Op deze manier gebruik je de P1 poort niet als ik het goed begrijp, of is de S0 die in het document genoemd wordt hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
rcarper schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:54:
Hoe kunnen we het bereiken zonder een extra abonnement op HW en een extra App? De grafieken in de Solaredge App zouden ideeal zijn.
wil je dat in de app van HW hebben en dus niet in een of andere app zul je vrees ik gaan betalen, gezien de meerwaarde van dat aanbod (12 euro per jaar) en de verschillende extra mogelikheden, oa opslag van de gegevens over het jaar heen, dus direct vergelijking binnen de app lijkt dit een prima oplossing.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
rcarper schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Moet daar dan niet nog een coil bij per fase? Op deze manier gebruik je de P1 poort niet als ik het goed begrijp, of is de S0 die in het document genoemd wordt hetzelfde?
Nee, dat gaat niet via de P1 poort, maar via de M-Bus poort van de omvormer zelf. App dus bv via HA of andere oplossingen en niet via HW.

Overigens de oplossing van HW gaat ook niet via de P! poort (direct) maar via de P1 dongel via de cloud en direct import van de SE Api.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 10:58
Degene die dit al aan de praat hebben, als SolarEdge (via modbus) je p1 meter leest, werken de 0 export settings dan ook?

Momenteel lees ik (in home assistant) mijn p1 data uit via usb, dit werkt prima en komt elke 1 sec binnen.

Solaredge lees ik lokaal uit via modbus, en ivm dynamisch tarief schakel ik de panelen (ook via modbus) uit (solaredge Active Power Limit === 0 )

na 2027 is het interessanter om bij negatieve prijzen tussen de 0,00 en -0,15 (het gebied waar de opbrengst nog niet de belasting bedraagt). Dus idealiter zou ik geen eigen logica in home assistant schrijven maar gewoon de SE 0 export setting aan/uitschakelen rond die marktprijzen.

Nu dus de vraag:
1. Klopt het nog steeds dat modbus over tcp voor de meterdata naar SE toe niet werkt.

2. Werkt de 0 export setting met de p1 <> modbus bridge?

3. iemand wellicht al gekeken naar emulatie van dit ding: https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter

voor directe netwerk monitoring

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 10:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

erik_bies schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:36:
Ik wilde ook de SolarEdge aansluiten op de P1 meter om de stroom import & export door te geven.

Daarvoor 3 software van github voor gebruikt

1) MQTT broker -> Mosquitto dit om makkelijjk data te delen tussen verschillende computers/programmas

2) P1 meter uitlezen naar MQTT
daarvoor zijn veel opties. Ik heb dit gebruikt https://github.com/marcelrv/p1-reader

2) MQTT -> SolarEdge modbus
https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy dit om de data om te zetten in modbus data die uitgelezen wordt door de omvormer.
Je hebt hier een modbus kabel voor nodig, die zijn al voor €10 te koop
Kan je dit ook gebruiken als alternatief voor de Inline Meter van SolarEdge zelf ?

Voor de combinatie SolagEdge Omvorger en Accu moet de omvormer weten wat de momentele import en export is, en SolarEdge stelt dat dat altijd moet met de SolarEdge Inline energy meter. Dit is een stroommeter met RS485 half duplex communicatie, die sec aan de omvormer doorgeeft wat de import en export is. Helaas ondersteuind SolarEdge geen P1 signaal rechtstreeks.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_bies
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 12:13
DaRealRenzel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:40:
[...]

Kan je dit ook gebruiken als alternatief voor de Inline Meter van SolarEdge zelf ?

Voor de combinatie SolagEdge Omvorger en Accu moet de omvormer weten wat de momentele import en export is, en SolarEdge stelt dat dat altijd moet met de SolarEdge Inline energy meter. Dit is een stroommeter met RS485 half duplex communicatie, die sec aan de omvormer doorgeeft wat de import en export is. Helaas ondersteuind SolarEdge geen P1 signaal rechtstreeks.
dat is inderdaad precies wat het doet. Draait hier inmiddels een jaar of 3 (sinds mijn eerste post).
Im mijn geval is de afstand tussen de meter en de solarEdge wat groot, dus wilde geen extra kabel trekken, dit is een prima oplossing. Het is wat pijn om het de eerste keer werkend te krijgen, maar het kan zeker.
Pagina: 1 2 Laatste