Zonnepanelen richten op OZO of een Oost-West opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 21:52

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sinds kort zijn we ons aan het richten op zonnepanelen. Gezien we een dakkapel hebben en hierdoor de ruimte op het dak van de woning beperkt is, is de meest logische optie om de panelen op het dak van de garage te leggen (oranje vlak). Zoals te zien, ligt onze tuin op zuid-west-zuid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c_gh9uLHTF48PA8KSD7yh10pNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Yma1oOYWNe0g0aR9Qqe1kx9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt het me op dat er aanbieders van panelen zijn die in hun offerte de panelen opstellen richting oost-zuid-oost. Gevoelsmatig lijkt mij een oost-west opstelling (in ons geval wordt dit letterlijk dan een oost-zuid-oost/west-zuid-west) het meest logische omdat je op die manier meer zonuren mee pakt. Alles richiting zuid zou nog overwogen kunnen worden, maar zoals het er nu naar uit ziet, hebben we daar net niet net wel genoeg ruimte voor (we 'moeten' rond de 8 a 9 panelen neerleggen om onze doelopbrengst van +/- 2750kwh te halen). edit: Volgens Zonnepanelen Centra moet het wel net passen met panelen in een hoek van 13 graden.

Met een zuid opstelling heb je de maximale piek opbrengst als de panelen ook in de meest ideale hoek van 36graden opgesteld zijn. Echter met een oost-west opstelling heb je weer wat meer opbrengst in de ochtend en namiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qyVQqfI82x9OXLhk0yoF45OWcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHgdfHwfE8RAKTCqa8E24YqA.jpg?f=user_large

Er is voldoende uitleg te vinden over een zuid-opstelling vs een oost-west opstelling. Maar een vergelijking tussen wat bij ons wordt aangeboden (o-z-o opstelling) vs een oost-west opstelling kan ik niet vinden.

Zit ik helemaal verkeerd met mijn gevoel dat een oost-west opstelling in ons geval gunstiger kan uitpakken dan een opstelling waarbij alle panelen in o-z-o richtingworden opgesteld? Zo ja, waar zit dan mijn denkfout?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:25
Ik zie geen denkfout bij jou.

Denk je aan 2x5 of 2x6?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:12:
Ik zie geen denkfout bij jou.

Denk je aan 2x5 of 2x6?
Als ik puur naar specs kijk ben ik wel gecharmeerd van deze QCELL's:
Q.PEAK DUO BLK-G8+ 340WP
Daarvan zouden we dan 8 of 9 panelen nodig hebben.

In de tussentijd heb ik bij Zonnepanelen Centra nog een tweede offerte opgevraagd (heb nog meer offertes gevraagd bij verschillende leveranciers, lokaal en landelijk) en gekregen met de berekening voor als alles in oost-west opstelling gelegd wordt.

Volgens hun berekeningen komt de verwachte opbrengst uit opt:
Opstelling volledig gericht op Oost-Zuid-Oost 13 graden ZZW te zijn -> 2.839 kWh
Oost/West opstelling -> 2.641 kWh

Kortom een verschil van 200kWh ten nadel van de (liggende) Oost-West opstelling wat voor mijn gevoel juist iets voordeliger zou zijn gezien het meepakken van meer zonuren.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als je wilt werken met een string omvormer (de goedkoopste goede oplossing) zul je bij oostwest op minstens 2x5 uitkomen als je het mij vraagt.
Anders is het string voltage te laag en kom je al snel op een APS QS1 micromvormer. Ook mooi maar dan betaal je al snel meer voor minder opbrengst.

En als je dan toch bezig bent, kijk even of 2x6 niet ook past. De meerkosten zijn beperkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:54
Een andere invalshoek wat betreft 'gunstig':

De afbouw van de salderingsregeling gaat betekenen dat direct verbruik gunstiger is dan het totale opwekplaatje. Financieel kan over een aantal jaar (afhankelijk van je verbruikspatroon) Oost-West misschien gunstiger zijn? Daarnaast misschien ook een omvormer die naar verhouding efficiënter kan werken.

Maar dat is uiteraard gekeken naar de lange termijn. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:47:
Als je wilt werken met een string omvormer (de goedkoopste goede oplossing) zul je bij oostwest op minstens 2x5 uitkomen als je het mij vraagt.
Anders is het string voltage te laag en kom je al snel op een APS QS1 micromvormer. Ook mooi maar dan betaal je al snel meer voor minder opbrengst.

En als je dan toch bezig bent, kijk even of 2x6 niet ook past. De meerkosten zijn beperkt.
En hier wordt het al snel wat abacadabra voor mij vrees ik. String = in serie, zover kom ik. En ook wel ergens gelezen over een minmaal vermogen oid wat opgewekt moet worden voor de omvormer, maar dat gaat meer richting 'ik heb de klok horen luiden, maar ik heb werkelijk geen idee waar de klepel hangt'. Maar goed nog meer voer om me in te verdiepen. (y) edit: Lees net iets over hoe hoger het voltage hoe langer het verlies.

Bij twee offertes wordt aangeraden voor 9 panelen te gaan, waarbij Zonneplan met een omvormer komen van eigen fabrikaat/merk, evenals de panelen en Zonnepanelen Centra met een GoodWe GW2500-XS. Zonneplan adviseerde niet te ver boven het eigen verbruik (rond de 2250kWh) te gaan zitten i.v.m. de tvt. Maar ik zie jou juist zeggen: 'kijk of je niet voor 2x5 of zelfs 2x6 te gaan'.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wat sceptisch ben (alu hoedje alarm) richting de grote bedrijven. Want is het niet ook gewoon in hun eigen belang dat ik nu niet teveel neerleg en als ik in de toekomst toch bij moet leggen ze dan hopen dat ik weer bij hen aanklop, wat dan weer extra arbeidskosten ed met zich mee brengt.

Vandaag is een lokale installateur langs geweest, die offerte krijgen we met een week. Zonnefabriek komt nog kijken en begin juni nog een lokale installateur. Ook via zonnepanelen.net nog 3 vrijblijvende offertes aangevraagd.
-MD- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:47:
Een andere invalshoek wat betreft 'gunstig':

De afbouw van de salderingsregeling gaat betekenen dat direct verbruik gunstiger is dan het totale opwekplaatje. Financieel kan over een aantal jaar (afhankelijk van je verbruikspatroon) Oost-West misschien gunstiger zijn? Daarnaast misschien ook een omvormer die naar verhouding efficiënter kan werken.

Maar dat is uiteraard gekeken naar de lange termijn. Just my 2 cents.
De centen worden gewaardeerd. Dat direct verbruik gunstiger is, sluit volgens mij aan bij het advies niet te ver boven het eigen verbruik te gaan zitten lijkt me. Of bedoel je iets anders?

Als je het over een omvormer hebt die naar verhouding efficiënter kan werken, waar zit je dan aan te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
13art schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:04:
[...]
De centen worden gewaardeerd. Dat direct verbruik gunstiger is, sluit volgens mij aan bij het advies niet te ver boven het eigen verbruik te gaan zitten lijkt me. Of bedoel je iets anders?

Als je het over een omvormer hebt die naar verhouding efficiënter kan werken, waar zit je dan aan te denken?
Het advies 'niet te ver boven het eigen verbruik te gaan zitten' komt voort uit de terugverdientijd. Hoe dichter je verbruik bij je opbrengst, hoe sneller je de investering weer terug hebt. Dat kan een keuze/overweging zijn, maar dat is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren (je eigen motivatie, je toekomstig verbruik (elektrisch rijden/verwarmen etc), je banksaldo etc).

In de toekomst gaat ook spelen (vanaf 2023 zoals het nu staat) dat de salderingsregeling langzaam minder wordt en dan krijg je dus minder voor je overschot. Die afbouw is niet snel, maar komt er dus wel aan. Direct zelf verbruiken levert dan meer op dan terugleveren en later weer nodig hebben (als je minder opwekt). Er zijn diverse rekenvoorbeelden te vinden die dat uitleggen.

Wat betreft de omvormer, hoe 'harder' hij werkt hoe efficiënter hij werkt. Elke omvormer heeft een bepaalde efficiency curve, over het algemeen lopen die op richting zijn maximale rendement.

Ben er verder geen expert in, maar heb me bij de aanschaf van mijn eigen installatie er enigszins in verdiept om minder afhankelijk te zijn van de suggesties van bedrijven. Daarnaast hebben wat Tweakers hier mij ook geadviseerd op het forum :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ja precies, van die salderingsregeling heb ik al het één en ander gelezen. En die is uiteraard ook nadelig op de terugverdientijd wanneer er meer geleverd wordt dan dat er wordt verbruikt.

Ik probeer mijzelf er ook zoveel als mogelijk in te verdiepen. Maar er is best veel om te lezen, om dan nog maar te zwijgen over de wildgroei aan bedrijven en merken van zonnepanelen en omvormers.

edit:
Er wordt me al wat meer duidelijk bij de verschillende offertes.
Zonneplan heeft voor een opstelling gekozen waarbij de panelen richting OZO geinstalleerd worden. Zonnepanelen Centra dacht ik ook, maar dat blijkt niet zo te zijn, daar gingen ze bij de eerste offerte uit van de panelen in een hoek van 13 graden te richten richt ZZW vandaar ook de hogere opbrengst ten opzichte van een oost/west installatie.

[ Voor 35% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

13art schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:24:
Ja precies, van die salderingsregeling heb ik al het één en ander gelezen. En die is uiteraard ook nadelig op de terugverdientijd wanneer er meer geleverd wordt dan dat er wordt verbruikt.
Tvt moet je je eigenlijk niet te druk over maken, ik snap het wel omdat we dat in het begin allemaal doen maar is door de jaren heen wat minder belangrijk, je focust op 2023 tot 2030 omdat het dan afgebouwd wordt met 9% per jaar maar we gooien de panelen erna niet weg he...
Ik probeer mijzelf er ook zoveel als mogelijk in te verdiepen. Maar er is best veel om te lezen, om dan nog maar te zwijgen over de wildgroei aan bedrijven en merken van zonnepanelen en omvormers.
Veel merken en omvormers inderdaad maar als je het zelf niet gaat installeren is dat onbelangrijk, de installateurs hebben vaak een bepaalde voorkeur en daar kan je uit kiezen, wil je wat anders wordt het moeilijk en krijg je verhalen van garantie is niet goed, slechte ervaring mee, niet meer tekoop enz.

Voordeel is dat alles werkt, alleen de 1 wat beter dan de ander maar is ook prijs gerelateerd, in dit geval is duurder ook wel iets beter. Maar waak voor TE duur.
edit:
Er wordt me al wat meer duidelijk bij de verschillende offertes.
Zonneplan heeft voor een opstelling gekozen waarbij de panelen richting OZO geinstalleerd worden. Zonnepanelen Centra dacht ik ook, maar dat blijkt niet zo te zijn, daar gingen ze bij de eerste offerte uit van de panelen in een hoek van 13 graden te richten richt ZZW vandaar ook de hogere opbrengst ten opzichte van een oost/west installatie.
In jou geval zou ik een niet al te duur paneeltje nemen en dan een paar meer, het is op een schuur en zo te zien redelijk in het zicht, een paneel van 320Wp all black bijv en dan kijken wat er daklengte bovenin past, het dak op de foto is wel een meter of 10 lang?
Kan je bijv 6 in landscape aan iedere kant doen, of 9 stuks in portrait als je meer wilt, gewoon wat er mooi uit ziet.

Oost west geeft wel opwek over de hele dag maar je hebt ook te maken met vermogen, 5 panelen per kant op een dag als vandaag doet maar een 1000W (met wat pieken en dalen hier en daar) zet jij een vaatwasser of wasmachine aan en die gaat zijn water warmen is al snel 2000W en vang je dus maar de helft van af, het overige is verbruik en betaal je nog.
Zou je meer panelen hebben vang je meer vermogen af en heb je meer eigenverbruik, wat je teveel opwekt verkoop je aan de energieleverancier en betaal je een stukje gas van, ik neem aan dat je dat nog hebt?
Ook zou je wat warm water kunnen maken van je overschot zodat je gas bespaart op douchen. Elektrisch inductie koken zou je nog kunnen overwegen enz

De mogelijkheden zijn eindeloos met zo'n dak en je verdient er altijd aan, enige is een klein beetje creativiteit en geduld.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk ook dat leveranciers het dak niet helemaal vol willen leggen zodat ze later terug mogen komen om het af te maken. En daarnaast, een niet helemaal vol dak zal een goedkopere offerte mogelijk maken dan een vol dak...

Doe maar gewoon iets wat hierop lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Br7Jxg3tUJCk2z6W19WgNaaBcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4kMh3KIaIcP5vlOSGQYeYwrC.png?f=fotoalbum_large

Dit is niet met full black panelen, dat kan ook voor 20 euro per paneel extra.

Misschien heb je 300 kWh per jaar over, dat beetje verkoop je gewoon terug aan de energieleverancier voor wat ze er maar voor bieden.
2x5 kan ook maar is in verhouding wat duurder en dan haal je misschien je jaarverbruik net niet.

0.855 euro / Wp incl installatie excl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:53:
[...]
In jou geval zou ik een niet al te duur paneeltje nemen en dan een paar meer, het is op een schuur en zo te zien redelijk in het zicht, een paneel van 320Wp all black bijv en dan kijken wat er daklengte bovenin past, het dak op de foto is wel een meter of 10 lang?
Kan je bijv 6 in landscape aan iedere kant doen, of 9 stuks in portrait als je meer wilt, gewoon wat er mooi uit ziet.
Dan kom je op zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkOpv-ccoEgjQZQHmCa_AEDgiZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XeFAOdpaelfHs0Iypo1Qcmyt.jpg?f=user_large

Waarschijnlijk kan er zo niet teveel meer bij omdat je niet wil dat de schaduw van het ene paneel op het andere valt. Op deze manier zou je met de 340WP panelen uit komen op een opbrengst van 2.839 kWh

Alleen de achterste panelen (die het dichtste bij het huis) staan tot ongeveer 9:30/10:00 uur in de schaduw van het huis.
Tvt moet je je eigenlijk niet te druk over maken, ik snap het wel omdat we dat in het begin allemaal doen maar is door de jaren heen wat minder belangrijk, je focust op 2023 tot 2030 omdat het dan afgebouwd wordt met 9% per jaar maar we gooien de panelen erna niet weg he...
True, alleen is de kans heel groot dat we tegen die tijd niet meer in dit huis wonen. Zoals de plannen nu zijn trek ik in het huis van mijn ouders wanneer zij erg zorg behoeftig zijn of overleden zijn. En met een vader van 74 (hij wordt dit jaar 75) ga ik die 2030 hier in huis niet meer halen gok ik.

De rest van de dag niet meer.
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:02:
Ik denk ook dat leveranciers het dak niet helemaal vol willen leggen zodat ze later terug mogen komen om het af te maken. En daarnaast, een niet helemaal vol dak zal een goedkopere offerte mogelijk maken dan een vol dak...

Doe maar gewoon iets wat hierop lijkt:

[Afbeelding]

Dit is niet met full black panelen, dat kan ook voor 20 euro per paneel extra.

Misschien heb je 300 kWh per jaar over, dat beetje verkoop je gewoon terug aan de energieleverancier voor wat ze er maar voor bieden.
2x5 kan ook maar is in verhouding wat duurder en dan haal je misschien je jaarverbruik net niet.

0.855 euro / Wp incl installatie excl btw
Waar heb je dit lijstje opgesteld, als ik vragen mag?
12 panelen gaat niet passen vrees is. In de breedte past niet want het dak is maar 3m breed, zal het dak van de buren er maar niet bijpakken. Het dak is zo'n 10 a 11 meter lang (ga het direct even precies nameten), 12x1657mm wordt dan dus teveel.

[ Voor 26% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@13art

Ik begin te twijfelen, is het nou een plat dak? Zo ja welke maten in breedte en lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:06:
@13art

Ik begin te twijfelen, is het nou een plat dak? Zo ja welke maten in breedte en lengte?
Daar ging ik wel vanuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:06:
@13art

Ja het dak is plat, ten minste hij loopt minimaal schuin af voor de afwatering, maar dat is te verwaarlozen.
De precieze afmetingen ga ik nu meteen even nameten.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Oke, die "offerte" heb ik bij elkaar geklikt bij solar-bouwmarkt.
Het heeft een lengte van +/- 10.2 m en een breedte van +/- 2 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik even niet, vandaar de all black. :)
Oh dan kan het ook met de panelen die jij in de winkelmand hebt, lekker goedkoop.

@13art

Ja zo iets als in je fotoshop maar dan wel dakjes /\ oost west, tegen elkaar en even getallen. Dus

||
||
||
||

Of in portrait als dat past in de breedte, maar geen tussenruimte, dat doe je alleen als je ze zuidwest gaat leggen in portrait zoals je nu gemaakt hebt maar dan zijn schansen nog handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Afmetingen van het dak zijn:
3,10m (echt vanaf de rand gemeten) x 11m (net gestopt voor de hoek van het huis)

Oh ja, stom, het gaat natuurlijk om 6 panelen in de lengte niet om 12 |:(
Ja dan gaat het wel passen.

[ Voor 32% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Die 3 meter is niet voor de helft van de buurman toch?
Dan past mijn idee van 10.2x2 m makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:24:
Die 3 meter is niet voor de helft van de buurman toch?
Dan past mijn idee van 10.2x2 m makkelijk
Precies, het kan wel, stomme denkfout van mijn kant.

Op zich wel een interessante oplossing zo. Meer opbrengst en een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Het is een garage, een garage van 1m50 ?

Op 3m 10 is lastig of duur maar ik zou 12 paneeltjes
https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html

Op dit
https://www.solar-bouwmar...west-10-panelen-copy.html

Met deze omvormer
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3600d-ns-wifi.html

Ieder 6 panelen, lekker plat dus ook nagnoeg zuid, de omvormer kan op een 16A zekering en je kan het lekker makkelijk zelf doen.
:)

Is eigenlijk dus het zelfde als @busscherski
busscherski in "Zonnepalen richten op OZO of een Oost-West opstelling?"

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:30:
@busscherski

Het is een garage, een garage van 1m50 ?
Nope, ons gedeelte is 3,10m, niet 1,50m.
Het zelf doen ga ik me niet aan wagen... Dan gaat het niet goed komen vrees ik... Iets met 'zo goed als twee linker handen'. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat dacht ik eigenlijk al. Maar ik dacht ik vraag even.

Super gemakkelijk zelf doen ja, eventueel iemand vragen voor de meterkast als je dat zelf niet aandurft.

Eventueel kan ik wel even simuleren nog een 3 of 3.6 kW financieel beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

13art schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:31:
[...]

Nope, ons gedeelte is 3,10m, niet 1,50m.
Het zelf doen ga ik me niet aan wagen... Dan gaat het niet goed komen vrees ik... Iets met 'zo goed als twee linker handen'. 8)7
Echt? Heb je wel eens wat gekocht bij de ikea? Kon je dat zelf? Dan kan je dit ook.

Steuntjes in elkaar prutsen
Kabeltje links en kabeltje rechts over de lengte monteren van omvormer tot achteraan, (kan je kant en klaar kopen met stekkers er aan)
Panelen op de steunen monteren en stekkers gelijk in het vorige paneel klikken tot je weer vooraan op dak bent waar je een kabel aan klikt naar de omvormer toe.
Klaar!
Omvormer moet alleen wel een eigen groep hebben elektrisch, daar moet je misschien een elektricien voor laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:35:
Eventueel kan ik wel even simuleren nog een 3 of 3.6 kW financieel beter is.
Als het niet teveel moeite is... O-)
Overigens vind ik, esthetisch gezien, full black mooier dan met een zilver frame.
Ik ga zelf ook nog even rondsnuffelen op zonnepanelen-bouwmarkt.
Deze zien er ook wel interessant uit: Munchen Solar 320WP MSMD320AS-30BK 320WP Full Black Wel nog een vrij jong merk.

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 16-05-2020 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

13art schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Als het niet teveel moeite is... O-)
Overigens vind ik, esthetisch gezien, full black mooier dan met een zilver frame.
Ik ga zelf ook nog even rondsnuffelen op zonnepanelen-bouwmarkt.
Deze zien er ook wel interessant uit: Munchen Solar 320WP MSMD320AS-30BK 320WP Full Black Wel nog een vrij jong merk.
Dan zou ik eerder deze nemen.
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-105672321.html

Kwalitatief een mooi paneel.

@busscherski
Op 12 panelen is de 3,6 beter, het ligt plat en heeft dus beide kanten tegelijk zon.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Dan zou ik eerder deze nemen.
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-105672321.html

Kwalitatief een mooi paneel.

@busscherski
Op 12 panelen is de 3,6 beter, het ligt plat en heeft dus beide kanten tegelijk zon.
Waar zit het verschil in tussen die panelen volgens jou? Buiten dat die München panelen volgens zonnepanelen-bouwmarkt beter scoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

13art schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Waar zit het verschil in tussen die panelen volgens jou? Buiten dat die München panelen volgens zonnepanelen-bouwmarkt beter scoren?
Kwalitatief beter/mooier en natuurlijk half cell ipv gewoon mono.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co

Ik heb nog niet meegemaakt dat bij oost-west de omvormer meer dan 80% van het totaal aantal Wp nodig heeft. Mijn vuistregel bij redelijk plat oost west zoals dit is: "Aantal Wp x 0.8 en dan niet perse naar boven afronden maar op het dichtstbijzijnde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uhbnz2F5dVWssfo5ZcHOC1DU_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYwHp6JVoSnNug3FbJcj3XN7.png?f=fotoalbum_large

Met een helling van 13 graden topt ook een 3 kW omvormer niet af.

Volgens SunnyDesignWeb zal een 3.6 kW omvormer op jaarbasis 1 kWh minder opleveren. Dan betaal je meer voor minder opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ53bvvBoxVlT7Y-ZZpc9Gmz1Ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AQ5QBP7a9fmVWQ6Hg0hC00C.png?f=fotoalbum_large

Minder dan 3 kW moet ook weer niet. Let er wel op dat je de versie neemt met 2 mppt`s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:42:
@Rol-Co

Ik heb nog niet meegemaakt dat bij oost-west de omvormer meer dan 80% van het totaal aantal Wp nodig heeft. Mijn vuistregel bij redelijk plat oost west zoals dit is: "Aantal Wp x 0.8 en dan niet perse naar boven afronden maar op het dichtstbijzijnde.

[Afbeelding]

Met een helling van 13 graden topt ook een 3 kW omvormer niet af.

Volgens SunnyDesignWeb zal een 3.6 kW omvormer op jaarbasis 1 kWh minder opleveren. Dan betaal je meer voor minder opbrengst.

[Afbeelding]

Minder dan 3 kW moet ook weer niet. Let er wel op dat je de versie neemt met 2 mppt`s.
Eens, echter 3.0 en 3,6 is vaak tientjes werk en geestelijk moet je er tegen kunnen. :) ik zou zelf voor de 3,6 gaan, dan heeft ie het niet zo aan de max.
Met sma kan het misschien minder opleveren maar als ik de grafieken van stecagrid kijk is vol belasten een slechtere efficientie dan op 50%
Maar het blijft allemaal achter de komma geneuzel natuurlijk, ook de meerprijs van een omvormer is slechts maanden extra tvt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co

Ja klopt, nu hebben we het over enkele tientjes verschil in aanschafprijs.

3.6 kW vind ik wel aan te raden in geval TS in later stadium nog wil upgraden naar 6+10. Omdat hij de smaak dan te pakken heeft.

Voorbeeld van 6 landscape + 10 portrait. Dat is denk ik het grootste wat nog gemakkelijk op dat dak past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NWDx2JgrsObUgM1EEexQJivbs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27Ulxx5UxS63NwalZACTimzn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat een gedoe met dat richten, de topic titel gaat toch hier over? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddd1l7yl2azhddi-gscrZfXSLqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Speedy-Andre

Richt komt inderdaad wel heel vaak voor in deze thread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBFEs8aJIkkqmcQ13M0cmeD-sTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OkOMPC6koV3XWZQ9y52ftB3z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 22:40
-MD- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:19:
[...]
In de toekomst gaat ook spelen (vanaf 2023 zoals het nu staat) dat de salderingsregeling langzaam minder wordt en dan krijg je dus minder voor je overschot. Die afbouw is niet snel, maar komt er dus wel aan. Direct zelf verbruiken levert dan meer op dan terugleveren en later weer nodig hebben (als je minder opwekt). Er zijn diverse rekenvoorbeelden te vinden die dat uitleggen.
Klopt maar al die rekenvoorbeelden laten alleen zien wat het voordeel van meer direct eigen verbruik is, bij gelijke of minder opwek.

Geen laten je het voordeel zien als je een flink overschot hebt, namelijk dat je jaren langer je volledige afname uit het net kan salderen met het flinke overschot, ondanks dat je nog maar het aflopende percentage van de teruglevering mag salderen!
Helaas gaat deze vlieger niet op, zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend"

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 19-05-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
10 portret plat op het dak met 6 landschap er onderdoor, in 2*8 op de goodwe 3600. Gaat als de brandweer en wekt prima op.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Lardman schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:33:
10 portret plat op het dak met 6 landschap er onderdoor, in 2*8 op de goodwe 3600. Gaat als de brandweer en wekt prima op.
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:00:
3.6 kW vind ik wel aan te raden in geval TS in later stadium nog wil upgraden naar 6+10. Omdat hij de smaak dan te pakken heeft.

Voorbeeld van 6 landscape + 10 portrait. Dat is denk ik het grootste wat nog gemakkelijk op dat dak past.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Met 10 ligt het dak al bijna helemaal vol, dus hoe kan er dan nog iets (6) onderdoor? Ik ga maar even ouderwets tekenen met een lineaal en potlood.

Edit: denk dat ik hem door heb (y)
Maar dan kom ik op een totale breedte aan panelen uit van 3624mm. Dat is te breed. Die 3,5m was al gemeten vanaf de rand tot midden dak. Ik heb een goede band met de buren maar laat ik maar gewoon helemaal op mijn eigen helft blijven ;)

[ Voor 50% gewijzigd door 13art op 17-05-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

13art schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:40:
[...]

[...]

Hoe moet ik me dit voorstellen? Met 10 ligt het dak al bijna helemaal vol, dus hoe kan er dan nog iets (6) onderdoor? Ik ga maar even ouderwets tekenen met een lineaal en potlood.

Edit: denk dat ik hem door heb (y)
Maar dan kom ik op een totale breedte aan panelen uit van 3624mm. Dat is te breed. Die 3,5m was al gemeten vanaf de rand tot midden dak. Ik heb een goede band met de buren maar laat ik maar gewoon helemaal op mijn eigen helft blijven ;)
1m70 en een meter breed er onder is 2m70, jij hebt 2x portrait gedaan.

Idee is wel leuk maar het ging er hier al niet om het meeste op dak te krijgen, en je gaat er niet blijven dus moet goedkoop maar wel degelijk. Zie het idee van lardman maar op een plat dak te krijgen. En ook te laten doen....

Veel er op kan je ook 2x5 oost west 410Wp , heb je 4100Wp, op een 3,0-3,6 goodwe op dakvorm montage.
1760,- plus 600,- plus 600,-
Maar meeste installateurs hebben die panelen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman bedoeld denk ik dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUb7Pj1yKyYwoE7vXyBNaeo09VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntWmHPzo7EwIbalgVBpuba6Z.png?f=fotoalbum_large

2 x 6 is ook prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
Dat bedoel ik 😊

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Haha het duurde even voor ik hem door had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 17:21

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik dag even na het lezen van de titel dat er een nieuwe product was: zonnepalen ;)

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:38:
Ik dag even na het lezen van de titel dat er een nieuwe product was: zonnepalen ;)
8)7 Slip of the finger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Rouske schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Klopt maar al die rekenvoorbeelden laten alleen zien wat het voordeel van meer direct eigen verbruik is, bij gelijke of minder opwek.

Geen laten je het voordeel zien als je een flink overschot hebt, namelijk dat je jaren langer je volledige afname uit het net kan salderen met het flinke overschot, ondanks dat je nog maar het aflopende percentage van de teruglevering mag salderen!
Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet alles heb uitgeplozen, dus wat je zegt zou waar kunnen zijn maar ik betwijfel het ten zeerste. Zo lees ik de regeling in ieder geval niet. Ik hoop wel dat je gelijk hebt, hier is mijn opwekking het dubbele van mij verbruik dus dat zou erg in mijn voordeel werken.

Maar dan gaat mijn opmerking niet op. @13art. Zoveel mogelijk kWh-tjes er uit persen dan :*).

@Rouske hieronder: Nou bedankt, zat mezelf al rijk te rekenen ;). Interessant topic, het is verwarrend idd. Bedankt voor je verwijzing!

[ Voor 7% gewijzigd door -MD- op 19-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 22:40
-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:51:
[...]
Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet alles heb uitgeplozen, dus wat je zegt zou waar kunnen zijn maar ik betwijfel het ten zeerste. Zo lees ik de regeling in ieder geval niet. Ik hoop wel dat je gelijk hebt, hier is mijn opwekking het dubbele van mij verbruik dus dat zou erg in mijn voordeel werken.
bedankt voor de reminder, ik heb het eerdere bericht aangepast.

Dat is helaas onjuiste info :( , zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend"

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 19-05-2020 11:58 ]

Pagina: 1