Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• SDV16
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-09 07:23
Beste lezer,

Ik heb laatst met een vriend een PC gebouwd. Ik heb aan meerdere mensen (waaronder mede tweakers) gevraagd of deze componenten goed samen kunnen en of de build een beetje balanced is. Dit was het geval dus we hebben hem in elkaar gezet. Nu is het alleen zo dat zijn PC ongeveer 5x per week crashed. Het recoveren duurt heel kort, maar het is wel heel vervelend.

Mijn vraag is dus: Hoe kan het dat mijn vriend zijn PC steeds maar weer crashed

Ik heb veel nagedacht hoe dit kan komen.

Deze redenen heb ik bedacht, maar daar heb ik ook mijn vragen over of dit ook echt een reden kan zijn.

1. Hij heeft een windows key, maar niet voor 100 euro. Hij kocht hem voor ongeveer 20euro.

2. De temperatuur in de case zou het misschien kunnen, maar ik heb met hem gekeken naar hoe hard die staan. Vervolgens hebben we die ventilatoren heel hard laten blazen als de componenten warmer worden, maar de PC crashed nog steeds.

3. Dit is onze eerste PC build dus hou ook in gedachten dat de kabels niet goed zouden kunnen zitten. Ik heb hier naar mijn mening heel erg goed op gelet, maar ik ben ook een mens.

4. Hij heeft deze PC, maar 2 erg oude monitoren met erg oude kabels en gebruikt een Displayport >> HDMI. Echter is het wel zo dat zijn PC crashed en niet zijn monitoren.

5. Drivers kan ook een probleem zijn. Hij heeft geen drivers geïnstalleerd voor zijn videokaart en processors enzo. Nu is het zo dat ik niet weet hoe die heten en waar je die kan vinden.

Dit zijn de componenten die we hebben gebruikt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 Gaming OC 8G€ 393,25€ 393,25
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Rood€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 87,73€ 87,73
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 109,75€ 109,75
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,16€ 129,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,58

Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:33

Racing_Reporter

Mediaproducent

Check de temperaturen eens met HWmonitor, dat is een betere indicatie ;)

Als het ergens stabiel blijft draaien, dan zit het ook wel goed met die kabels. Of het is fout, of het is goed.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Willem1981
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 01-12 10:53
Wat zegt het Windows logboek?

AMD raad minimaal een 600watt voeding aan en geeft als advies om een 700watt voeding te nemen.

• SDV16
Ik heb het logboek open maar weet niet waar ik naar moet zoeken.

is het echt een groot probleem als je 550W voeding hebt.

[Voor 31% gewijzigd door SDV16 op 16-05-2020 14:18]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Willem1981 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:08:
AMD raad minimaal een 600watt voeding aan en geeft als advies om een 700watt voeding te nemen.
Heb je AMD de volledige specificaties van zijn PC gegeven? Anders kan AMD immers nooit advies geven over zijn voeding.
SDV16 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:13:
Bij voedingen draait het om de prestaties, kwaliteit, aansluitingen en het vermogen op de 12V. Het stickertje met daarop x aantal watt is totaal niet belangrijk, dus daar hoef je ook niet naar te kijken.

Jouw voeding is zeer ruim gekozen, dus tenzij die defect is en daar lijkt het absoluut niet op, is die meer dan prima.
Drivers kan ook een probleem zijn. Hij heeft geen drivers geïnstalleerd voor zijn videokaart en processors enzo. Nu is het zo dat ik niet weet hoe die heten en waar je die kan vinden.
Dat is wel nodig. Volgens mij heb je heel wat stappen over geslagen en is de PC nog lang niet klaar om in gebruik te nemen. Dingen zoals UEFI doorlopen en de juiste settings selecteren en drivers installeren is wel echt noodzakelijk.

[Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 16-05-2020 14:31]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Willem1981
-The_Mask- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Heb je AMD de volledige specificaties van zijn PC gegeven? Anders kan AMD immers nooit advies geven over zijn voeding.
Dit is het advies van AMD bij de RX 5700 kaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Willem1981 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Dit is het advies van AMD bij de RX 5700 kaart.
Een videokaart alleen heeft geen voeding nodig want die kan niet werken zonder een PC. En de voeding kun je alleen maar berekenen als je alle onderdelen mee neemt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Willem1981
-The_Mask- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Een videokaart alleen heeft geen voeding nodig want die kan niet werken zonder een PC. En de voeding kun je alleen maar berekenen als je alle onderdelen mee neemt.
https://www.amd.com/syste...-quick-start-guide-en.pdf

Moet je kijken onder windows-logboeken en dan systeem.
Waarschijnlijk zie je daar geregeld een Kernelpower error, met een rood kruisje.

• _root
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 06:11
SDV16 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:01:
Beste lezer,

Ik heb laatst met een vriend een PC gebouwd. Ik heb aan meerdere mensen (waaronder mede tweakers) gevraagd of deze componenten goed samen kunnen en of de build een beetje balanced is. Dit was het geval dus we hebben hem in elkaar gezet. Nu is het alleen zo dat zijn PC ongeveer 5x per week crashed. Het recoveren duurt heel kort, maar het is wel heel vervelend.
Wat is die crash? wordt het scherm donker? start de PC opnieuw op? word je uit een game of programma gegooid?
-The_Mask- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:27:
[...]
Dat is wel nodig. Volgens mij heb je heel wat stappen over geslagen en is de PC nog lang niet klaar om in gebruik te nemen. Dingen zoals UEFI doorlopen en de juiste settings selecteren en drivers installeren is wel echt noodzakelijk.
En zoals The-Mask al vermelde, drivers zijn een must. Zonder drivers haal je, zeker op FPS gebied maar een klein gedeelte van de mogelijke snelheid.

[Voor 40% gewijzigd door _root op 16-05-2020 14:52]

PVoutput 3250 WP

• Cyb
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf wel eens gehad dat de muis de oorzaak was van jarenlange onvoorspelbare crashes. Dus als je alles denkt uitgesloten te hebben, kan het soms in een onverwachtse hoek zitten.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:34

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Willem1981 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:08:
Wat zegt het Windows logboek?

Kletskoek.
Ik heb een server gebouwd op basis van een Ryzen 5 3600 met een 550W PSU.
pricewatch: Cooler Master V Series V550

De voeding van mijn wat oudere game PC met een Ryzen 7 1800X is wat zwaarder, 650W.
pricewatch: Corsair RM650x Zwart

Maar "AMD raad minimaal aan", lijkt mij dikke onzin gezien er een grote diversiteit is aan CPU's van AMD die echt niet zo hongerig zijn dat je snel een 600W, laat staan een 700W PSU nodig hebt.

Probleem van TS zou wel eens met geheugen te maken kunnen hebben. Dat luistert wat nauw. Met mijn Ryzen PC is dát ook het issue waar ik serieus last van had. XMP profile te agressief ingesteld en mijn PC crashte iedere dat wel een keer. Nu geheugen maar teruggezet naar default en het gaat prima. (Dat geheugen is in mijn geval 3200MHz RAM, maar 64G én RGB. Het kan gewoon zijn dat dat niet lekker draait.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Willem1981
unezra schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Kletskoek.

De voeding van mijn wat oudere game PC met een Ryzen 7 1800X is wat zwaarder, 650W.

Maar "AMD raad minimaal aan", lijkt mij dikke onzin gezien er een grote diversiteit is aan CPU's van AMD die echt niet zo hongerig zijn dat je snel een 600W, laat staan een 700W PSU nodig hebt.

Probleem van TS zou wel eens met geheugen te maken kunnen hebben. Dat luistert wat nauw. Met mijn Ryzen PC is dát ook het issue waar ik serieus last van had. XMP profile te agressief ingesteld en mijn PC crashte iedere dat wel een keer. Nu geheugen maar teruggezet naar default en het gaat prima. (Dat geheugen is in mijn geval 3200MHz RAM, maar 64G én RGB. Het kan gewoon zijn dat dat niet lekker draait.)
Heb iets terug een link geplaatst van AMD voor de RX 5700 (GPU).

Jij hebt het over de CPU?

Probeer alleen maar mee te denken, maar zal nu wel meelezen aan de zijlijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Willem1981 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Het probleem met de adviezen met betrekking tot een voeding die AMD hier geeft is, dat AMD rekening moeten houden met alle verkrijgbare voedingen. Ook de enorm slechte die aangeven 700 Watt te kunnen leveren, maar dat dit hooguit een piek vermogen is. Heel goed mogelijk dat een 550Watt van een fatsoenlijk merk veel meer kan leveren dan die slechte voeding van 700Watt. Daarom geeft de @-The_Mask- ook aan dat andere gegevens van een voeding veel belangrijker zijn dan die grote sticker waarop een vermogen staat genoemd.

@TS Begin eerst een te kijken hoe warm alles daadwerkelijk wordt, want een enorm snel draaiende fan zegt niet veel, als headsinks niet juiste geplaatst zijn. Daarnaast is het installaeren van de juiste drivers een must, als je de performance wilt halen die een dergelijke systeem zou moeten kunnen geven, naast stabiliteit.

[Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 16-05-2020 15:10]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik heb zoiets ook een tijdje gehad en kon echt niet vinden wat het probleem was.
Geheugentests handen ook geen fouten, maar vervangen van het geheugen heeft het probleem bij mij wel opgelost.

opzoek of op zoek? het is best simpel

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:34

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Willem1981 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Ah, sorry, mijn fout.
Ik dacht dat het over de CPU ging. :)

Niet goed gelezen...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• SDV16
Cyb ik zal mijn vriend wel mijn logitech G502 hero uitlenen om te kijken of het daaraan ligt

_root de PC start opnieuw op het krijgt instant een blauw scherm met :( erop.

Willem1981 als ik kijk naar de prestaties via een driver staat er wel dat de videokaart en Vram op 100% staan als die gebruikt wordt voor gamen. En in dat logboek staat

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000119 (0x0000000000000010, 0xffff918be144a000, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-id: 152f58dc-dd0d-4e48-8acf-7600681a501f.

unezra kan dat ram geheugen naar default gemakkelijk via een windows app of moet ik daar voor de bios in of een driver?

Fable bedoel je dat hij andere ram geheugen moet kopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 20:10
SDV16 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:20:
Cyb ik zal mijn vriend wel mijn logitech G502 hero uitlenen om te kijken of het daaraan ligt

_root de PC start opnieuw op het krijgt instant een blauw scherm met :( erop.

Willem1981 als ik kijk naar de prestaties via een driver staat er wel dat de videokaart en Vram op 100% staan als die gebruikt wordt voor gamen. En in dat logboek staat

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000119 (0x0000000000000010, 0xffff918be144a000, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-id: 152f58dc-dd0d-4e48-8acf-7600681a501f.

unezra kan dat ram geheugen naar default gemakkelijk via een windows app of moet ik daar voor de bios in of een driver?

Fable bedoel je dat hij andere ram geheugen moet kopen?
Drivers installeren. Je zei eerder al dat je dat niet gedaan hebt.

https://answers.microsoft...-b7a7-fde15e88246f?auth=1

In jouw geval te vinden voor je MOBO op MSI webpage bij support voor je model, en op AMD.com voor je videokaart.

Begin nu eens je installatie af te ronden voordat je het in allerlei onderdelen zoekt.

[Voor 3% gewijzigd door KnoxNL op 16-05-2020 15:24]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Beste @Willem1981 , AMD geeft basis advies, maar weet niet of jij een Ryzen 3950X OC gebruikt of 65w Ryzen 3600. Als een GPU eens 260w vraagt, heb je geen 600-700w voeding nodig.

Hackus Goes 4x15 @60%

• Willem1981
Fable schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:16:
Ik heb zoiets ook een tijdje gehad en kon echt niet vinden wat het probleem was.
Geheugentests handen ook geen fouten, maar vervangen van het geheugen heeft het probleem bij mij wel opgelost.
Geheugen staat in de qvl van MSI.
Neem aan dat het geheugen op de standaard waarden staan. (Heb je wat aangepast na het bouwen in de bios?)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 20:10
Nogmaals, als je systeem niet is "af" geïnstalleerd houd dan aub eens op met dat gejengel over voedingen en andere onderdelen. Dat kan later alsnog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18:28
Ten eerste: is de crash willekeurig of bij het uitvoeren van bepaalde taken?

Daarnaast zou ik eerst beginnen met alles op de juiste manier te installeren en daarna het geheugen gaan testen. Mocht je twee reepjes of meer hebben dan eerst die verwijderen en iedere reep afzonderlijk testen. Daarnaast zou je nog geheugen van een ander merk kunnen proberen als je dat thuis hebt.

[Voor 22% gewijzigd door NotSoSteady op 16-05-2020 15:30]

• _root
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 06:11
KnoxNL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:25:
Nogmaals, als je systeem niet is "af" geïnstalleerd houd dan aub eens op met dat gejengel over voedingen en andere onderdelen. Dat kan later alsnog.
Mee eens, volgens mij moet je de volgende stappen uitvoeren:

- bij het starten van de pc, duik eens de uefi in, kijk hier of de snelheid van het geheugen op 3200 is ingesteld.
- doorstarten naar windows, installeer de drivers van je moederboard en grafische kaart.

Als dit gedaan is kunnen we verder kijken of en waar het fout gaat.

PVoutput 3250 WP

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Gebruik anders de 'Betrouwbaarheidscontrole', dit is iets gemakkelijker om eventuele problemen te vinden.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Panasonic 55VT60

• SDV16
notsosteady de crash is bij willekeurige taken

ikbenben zal ik ook proberen

Ik ga de drivers voor de videokaart en moederbord instaleren

ik zal ook in de uefi kijken

ik heb niks aangepast in de bios

Ik ga de reepjes afzonderlijk testen als de driver updates niet werken en de rammsticks op 3200 ingesteld zijn

heel erg bedankt namens mij en mijn vriend voor het meedenken, Ik geef het hier wel aan of het gewerkt heeft of niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16
Ik heb de drivers voor het moederbord geïnstalleerd en die van de videokaart maar het gebeurt nog steeds dat de PC crasht. De ik heb de standaard waarde van mijn ram geheugen in de bios geselecteerd maar de PC crasht nog steeds.

Ik heb op bepaalde forms gekeken dat bepaalde ram sticks niet goed samen gaan met de AMD chipset die in het systeem zit. Weet iemand toevallig of dit ook het geval is bij ons.

En weet iemand of het mogelijk is om een soort leen ram stiks te kunnen gebruiken of huren of zoiets of dat ik gwn met de pc naar een bedrijf kan om te vragen of zij het willen testen en uitzoeken wat het probleem is.

En tot slot. Is het aan te raden om de volledige PC te resetten.

[Voor 5% gewijzigd door SDV16 op 05-06-2020 00:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Je logboek is de beste resource, als je niet weet waar je moet kijken is het makkelijkst om het allemaal te wissen dan is er weinig "clutter"

Heb je metest86 al gedraaid?

Wat zijn je temperaturen? Die heb ik niet voorbij zien komen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13:50
@SDV16
Wat leesvoer:D.

Zelf bouwen van een PC: (aankoop van onderdelen laat ik maar even buiten beschouwing).
Fouten maken is niet erg, daar leer je van.

Je geheugen wordt volgens mij gewoon ondersteund
Dit kun je zelf bij hier terug vinden: https://www.msi.com/Mothe...OMAHAWK-MAX/Specification > Detail > See supported memory > Memory by RX-3X00

Plaats anders eens foto's hier van je systeem, zodat we mee kunnen kijken of alles goed aangesloten zit (met name RAM sticks zitten nog wel eens los)

0. Zorg ervoor dat je de standoffs gebruikt in de behuizing bij het plaatsen van het moederbord. Doe je dat niet, dan kan dat sluiting veroorzaken en ook random reboots genereren.

1. Plaats je voeding en check bij het aansluiten van de onderdelen dat de kabels goed aangesloten zitten (modulaire voeding, dan dus beide kanten (IN/OUT) checken)

2. Zorg ervoor dat de CPU goed zit en de koeler goed zit aangesloten en voldoende koelpasta er tussen zit.

3. Zorg ervoor dat je ramsticks in de juiste sleuven zitten en de clipjes goed dicht zitten.

4. Zorg ervoor dat je fans in je behuizing werken en dat ze een juiste flow genereren (dus niet allemaal naar binnen laten blazen).

5. Na het plaatsen van je GPU (videokaart) check de kabel aansluiting.

6. Sluit je SSD aan. etc.

7. Check voordat je de pc aan zet nogmaals of alles goed zit aangesloten (dubbelcheck). Dan pas ga je verder.

8. Pak de handleiding van je moederbord erbij als je niet weet hoe je in UEFI komt en wat je in moet stellen. Denk hierbij aan:
- boot volgorde van je harde schijf
- XMP profiel voor je geheugen
- andere tweak dingen (zie je moederbord handleiding voor de opties)
- Neem je tijd ervoor.
- Als je dingen niet weet, laat ze op default staan en zoek later uit wat het inhoudt.

9. Installeer windows. Windows zal de default software installeren, zodat je pc werkt. Maar meer ook niet.

10. Ga vervolgens naar de website van je moederbord fabrikant en download alle relevante software
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX
- BIOS updates
- Chipset Drivers, Lan, audio, etc... https://www.msi.com/Mothe...AX#down-driver&Win10%2064

11. Doe hetzelfde voor je videokaart.
- Drivers: https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver

Bovenstaande stappen zijn echt de basis. Als je die niet volgt heeft de rest weinig zin in mijn ogen. Je moet zorgen dat de basis goed staat, dan pas kun je gericht zoeken.

Troubleshooting
# pc crashed
- Start de pc opnieuw op?
- Valt de pc compleet uit?
- Begint je moederbord te piepen (piepjes kun je terug vinden in de handleiding van je moederbord)
- Beschrijf eens wat er precies gebeurt.

- Wat zeggen de windows logboeken. Check de fout in een zoekmachine. Vaak kom je dan wel een melding tegen wat het probleem zou kunnen zijn.
- Kun je het reproduceren? Wanneer treedt het op (openen van een browser, tijdens gamen)?
- Tijdens gamen? > welke game, zijn er meer mensen met problemen met die game, moet je spelen met de video settings?, of hoort het gewoon bij de game.... etc.
- Monitoren van je GPU en CPU temperatuur (https://openhardwaremonitor.org/). Als die te hoog worden kan je cpu gaan haperen, waardoor je lag/fps drops, etc kunt krijgen.
- Disk gebruik monitoren (als je disk op 100% staat, kan dat ook haperingen of crashes veroorzaken).
"Ik heb het logboek open maar weet niet waar ik naar moet zoeken."
Start > Logboeken > Windows logboeken > Toepassing of Setup of Systeem. Zoek naar foutmeldingen
"Ik heb op bepaalde forms gekeken dat bepaalde ram sticks niet goed samen gaan met de AMD chipset die in het systeem zit. Weet iemand toevallig of dit ook het geval is bij ons."
- Heb je linkjes voor ons waar je dat gelezen hebt.
"5. Drivers kan ook een probleem zijn. Hij heeft geen drivers geïnstalleerd voor zijn videokaart en processors enzo. Nu is het zo dat ik niet weet hoe die heten en waar je die kan vinden."
- Er zit een handleiding bij je moederbord;). Zie stap 10

# Geheugen test 1:
- Probeer het eens met 1 geheugenbankje in beide sloten. Nog steeds problemen? Wissel het geheugenbankje om met de ander en probeer het nog een keer.
- Nog steeds problemen? > door naar volgende test.

# Geheugen test 2
- Als het geen software lijkt te zijn (afhankelijk van voorgaande stap), kun je een memtest draaien.
voorbeeld door een ubuntu iso op een bootable usb te zetten en laat die dan maar de memtest doen (dat kan rustig een paar uur duren).
Geen fouten? > door naar de volgende check.

# Geaard stopcontact
- Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar het kan wel een probleem zijn. Probeer eens een andere groep/stopcontact.

etc. En zo ga je stap voor stap je onderdelen bij langs.
Check met 1 monitor i.p.v met 2 stuks. Al zal ik niet gauw zeggen dat een defecte monitor voor een crash zal zorgen.

Als laatste zou ik alles buiten de pc opbouwen en dan eens kijken of alles blijft draaien.

Een PC is leuk als deze werkt. Als het niet werkt kun je best een tijdje zoet zijn om het te vinden. Van dat soort momenten kun je een hoop leren.

Kijk eens of je met bovenstaande iets kunt, zodat je gericht je vragen kunt stellen hier. Het is nu een beetje een wild west topic aan het worden. Je haalt dingen erbij die nog helemaal niet van belang zijn.

Begin bij de basis, hou je bevindingen bij en deel ze hier. Stap voor stap ga je erdoor hopelijk kunnen we jullie dan wat gerichter helpen. De basis staat niet goed en dat moet eerst gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16
NLMaca dankjewel voor je bericht. Ik denk dat de kabels er wel goed inzitten. Het is de PC van mijn vriend dus ik kan het nu niet checken. Zelf zegt dat het goed vast zit. Ik zal als ik (binnenkort) langs ga dit zelf ook nog ff controleren.

Met de temperatuur zit is het goed.

Ik heb met hem die radeon software nu als 4x geïnstalleerd en ook het moederbord heeft allee benodigde drivers.

Ook zal ik vragen of hij naar mij kan sturen wat de fout meldingen zeggen bij het crashen en zal ik vragen of hij bepaalde piepjes hoort enzo

Ik zou tegen hem kunnen zeggen dat hij eens moet kijken of hij de pc in een andere stopcontact doet. Als het dan niet werkt de ram sticks afzonderlijk testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16
Mijn vriend geeft aan dat hij het geluid van de PC in een soort loop krijgt. Bijvoorbeeld

iemand in discord zegt: computer

dan hoort hij compuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.

terwijl dat geluid dan dus loopt krijgt hij een bluescreen.

en na enkele tientallen seconden start de PC vanzelf opnieuw op

en dan is alles weer normaal.

Hij gaat nogmaals kijken of alles er goed in zit en dat alles op de juiste plek aangesloten is

Ik heb hem gezegt dat als de PC crasht dat hij goed moet luisteren naar het moederbord met de handleiding erbij.

Ook heb ik gezegt dat hij er 1 week 1 ram stick uit moet halen. om te kijken of die dan nog crasht.

en tot slot zal ik, als hij ze stuurt, de windows logboeken sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:14
Je hebt 1 groot voordeel, Windows heeft een dump file aangemaakt, en dat is in de basis een heel goed uitgangspunt om te beginnen.

Er zijn diverse programma’s waarmee je dumpfiles uit kan lezen, moet je even googelen. Ik heb toen die tijd iets met bluescreen ofzo in de naam genomen en wist daarna dat het kwam door mijn geheugen.

Logboeken zelf vind ik altijd maar middelmatig om te troubleshooten.

[Voor 9% gewijzigd door RedHat op 05-06-2020 18:31]

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• SDV16
Microsoft (R) Windows Debugger Version 10.0.19041.1 X86
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Windows\minidump\060620-6625-01.dmp]
Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

Symbol search path is: srv*
Executable search path is:
Windows 10 Kernel Version 18362 MP (12 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal
Built by: 18362.1.amd64fre.19h1_release.190318-1202
Machine Name:
Kernel base = 0xfffff804`40400000 PsLoadedModuleList = 0xfffff804`40848170
Debug session time: Sat Jun 6 18:50:48.686 2020 (UTC + 2:00)
System Uptime: 0 days 22:24:18.351
Loading Kernel Symbols
...............................................................
................................................................
..................................................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
...................
For analysis of this file, run !analyze -v
0: kd> !analyze -v
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR (119)
The video scheduler has detected that fatal violation has occurred. This resulted
in a condition that video scheduler can no longer progress. Any other values after
parameter 1 must be individually examined according to the subtype.
Arguments:
Arg1: 0000000000000010, The subtype of the bugcheck:
Arg2: ffffd98fec418000
Arg3: 0000000000000000
Arg4: 0000000000000000

Debugging Details:
------------------

* WARNING: Unable to verify timestamp for atikmpag.sys
* WARNING: Unable to verify timestamp for atikmdag.sys
* WARNING: Unable to verify timestamp for win32k.sys

KEY_VALUES_STRING: 1

Key : Analysis.CPU.Sec
Value: 7

Key : Analysis.DebugAnalysisProvider.CPP
Value: Create: 8007007e on PC-VAN-TLB

Key : Analysis.DebugData
Value: CreateObject

Key : Analysis.DebugModel

Key : Analysis.Elapsed.Sec
Value: 73

Key : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
Value: 78

Key : Analysis.System

BUGCHECK_CODE: 119

BUGCHECK_P1: 10

BUGCHECK_P2: ffffd98fec418000

BUGCHECK_P3: 0

BUGCHECK_P4: 0

BLACKBOXBSD: 1 (!blackboxbsd)

BLACKBOXNTFS: 1 (!blackboxntfs)

BLACKBOXPNP: 1 (!blackboxpnp)

BLACKBOXWINLOGON: 1

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

PROCESS_NAME: System

STACK_TEXT:
fffff804`432758e8 fffff804`4b8c41a0 : 00000000`00000119 00000000`00000010 ffffd98f`ec418000 00000000`00000000 : nt!KeBugCheckEx
fffff804`432758f0 fffff804`50f6d825 : ffffd98f`f41ca000 ffffd98f`ec418000 ffffa208`8b6f3ccc fffff804`50f5b7c0 : watchdog!WdLogEvent5_WdCriticalError+0xe0
fffff804`43275930 fffff804`50f5b421 : ffffd98f`e6e6c000 fffff804`43275a90 ffffd98f`e6e6c000 ffffa208`8b6f3d6c : dxgmms2!VidSchDdiNotifyInterruptWorker+0x123c5
fffff804`43275990 fffff804`4b553513 : ffffd98f`f15da030 fffff804`511c845d 00000000`00000000 00000000`00000000 : dxgmms2!VidSchDdiNotifyInterrupt+0xd1
fffff804`432759e0 fffff804`71ff0e90 : ffffd98f`f4513000 fffff804`511efd1d 00000000`00000001 fffff804`51298934 : dxgkrnl!DxgNotifyInterruptCB+0x93
fffff804`43275a10 ffffd98f`f4513000 : fffff804`511efd1d 00000000`00000001 fffff804`51298934 00000000`00000000 : atikmpag+0x50e90
fffff804`43275a18 fffff804`511efd1d : 00000000`00000001 fffff804`51298934 00000000`00000000 fffff804`51505da8 : 0xffffd98f`f4513000
fffff804`43275a20 00000000`00000001 : fffff804`51298934 00000000`00000000 fffff804`51505da8 00000000`00000001 : atikmdag+0x8fd1d
fffff804`43275a28 fffff804`51298934 : 00000000`00000000 fffff804`51505da8 00000000`00000001 00000000`001880eb : 0x1
fffff804`43275a30 00000000`00000000 : fffff804`51505da8 00000000`00000001 00000000`001880eb fffff804`00000000 : atikmdag+0x138934

SYMBOL_NAME: dxgmms2!VidSchDdiNotifyInterruptWorker+123c5

MODULE_NAME: dxgmms2

IMAGE_NAME: dxgmms2.sys

IMAGE_VERSION: 10.0.18362.1062

STACK_COMMAND: .thread ; .cxr ; kb

BUCKET_ID_FUNC_OFFSET: 123c5

FAILURE_BUCKET_ID: 0x119_10_UNKNOWN_dxgmms2!VidSchDdiNotifyInterruptWorker

OS_VERSION: 10.0.18362.1

BUILDLAB_STR: 19h1_release

OSPLATFORM_TYPE: x64

OSNAME: Windows 10

FAILURE_ID_HASH: {0b9b4acb-5a00-5ef1-87f0-24a902851ee5}

Followup: MachineOwner
---------

• SDV16
Ik heb hem de dumpfile laten lezen d.m.v windows Dbg en dit kwam eruit. Ik kan lezen maar weet niet waar ik naar opzoek moet. Misschien iemand die dit wel weet het me zou kunnen vertellen.

Dit was trouwens een crash van een paar minuten geleden. Ik denk dat het ligt aan "dxgmms2.sys" en op google staat deze link als ik dat bestand intype.

https://www.thewindowsclu...rror-on-windows-computer/

deze link zegt dit.

Reinstall Graphics Card Drivers.
Run DirectX Diagnostic Tool.
Update or re-install DirectX.
Reset BIOS Configuration.
Check Registry settings.
Disable Sleep Functionality.

Ik heb de driver voor de videokaart als 3x opnieuw geïnstalleerd.

Ik weet niet wat DirectX Diagnostic tool is.

De Bios zal ik dan wel resetten

en van die laatste 2 weet ik niet wat het is

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:27

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DirectX diagnostic tool:
Win+R en typ: dxdiag.exe

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• The Reeferman
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-12 05:32
Nog geprobeerd met 1 geheugen module in het moederbord?
Als het daar in zit kan elk programma willekeurig vastlopen. Als je heel de tijd andere foutmeldingen krijgt zou dat een indicatie voor geheugen fouten kunnen zijn. Maar als het altijd deze, of een andere aan de videokaart gerelateerde, fout is dan zou ik het eerder bij de videokaart zoeken.
Misschien de videokaart eens nalopen, kijken of stroom kabel goed zit, goed in z'n PCIe slot. En als je de mogelijkheid hebt een andere videokaart proberen of deze kaart in een andere PC proberen.

AMD Ryzen 2600 / Asrock b450 fatality K4 / 16GB 3200mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / MSI GTX 970

• Edgarz
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:24

Edgarz

Tweako-active since1986

-The_Mask- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Tja, als je echt op alle slakken zout gaat leggen...

De GPU is, samen met de CPU de grootste stroom (sorry, "spannings-") slurper. Van deze twee is een 5700 gegaranbdeerd de grootse slurper, zolang je geen Threadripper of id. erin hebt hangen. Dat weet AMD ook, dus AMD kan prima een advies geven op basis van een gemiddelde CPU en peripherals.

De aanname dat je een 5700 GPU in een PC met een 15 Watt CPU gooit is vrij klein.

• SDV16
ik nog wat andere dumpfile's uitgelezen en die lijden allemaal op andere fouten. Ik zal nu deze week 1 geheugen module erin doen en de volgende week de andere en kijken hoe vaak het dan gebeurd. Ik zal dus over 2 weken ongeveer laten weten of dat geholpen heeft.

Ik heb alleen nog de vraag of het uit maakt of ik hem in een random slot doe of dat ik het volgens de handleiding van het moederbord doe.

(de 2 sticks zaten in de goede sloten volgens de handleiding van het moederbord mocht iemand dat zich afvragen)

• -The_Mask-
  • Niet online
Edgarz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:45:
[...]

Tja, als je echt op alle slakken zout gaat leggen...
Het is gewoon een feit. Je hebt de volledige specificaties nodig om advies te geven over de voeding. Je kunt niet door één component te weten bepalen welke voeding bij de PC hoort. De ene zal een 300W CPU gebruiken of zelfs 400W is mogelijk, terwijl de andere prima onder de 100W kan zitten. Daarnaast zegt een stickertje van x aantal watt op een voeding ook weinig over de voeding. De ene 550W voeding kan prima zijn, terwijl de andere 550W totaal ongeschikt. Daar kunnen allerhande redenen voor zijn. Kwaliteit, prestaties, vermogen op de 12V tot zelf intern design. Oud double forward design met groep regulatie heeft gewoon moeite met een moderne high-end PC, dat is gewoon een feit. Er is een waslijst aan redenen waarom AMD je zulk advies moet negeren.

AMD Nieuwsdiscussie

• Edgarz
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:24

Edgarz

Tweako-active since1986

-The_Mask- schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Het is gewoon een feit. Je hebt de volledige specificaties nodig om advies te geven over de voeding. Je kunt niet door één component te weten bepalen welke voeding bij de PC hoort. De ene zal een 300W CPU gebruiken of zelfs 400W is mogelijk, terwijl de andere prima onder de 100W kan zitten. Daarnaast zegt een stickertje van x aantal watt op een voeding ook weinig over de voeding. De ene 550W voeding kan prima zijn, terwijl de andere 550W totaal ongeschikt. Daar kunnen allerhande redenen voor zijn. Kwaliteit, prestaties, vermogen op de 12V tot zelf intern design. Oud double forward design met groep regulatie heeft gewoon moeite met een moderne high-end PC, dat is gewoon een feit. Er is een waslijst aan redenen waarom AMD je zulk advies moet negeren.
Het is gelukkig niet alleen AMD die dit soort adviezen geeft.

En ja natuurlijk, het is niet alleen het wattage dat medebepalend is. Een crappy 1000Watt voeding geeft ook weinig stabiliteit. En ja, je moet alle componenten meerekenen voor de exacte voedingsbehoefte.

Maar los daarvan, de GPU fabrikant weet heel goed hoeveel vermogen hun product trekt, een 5700 en logischerwijs te verwachten CPU met dat product samen zou je wellicht kunnen combineren met een kwalitatief goede 400 watt voeding maar da's wel erg dicht op de grens bij een volledige belasting van CPU en GPU. Dat is simpelweg vragen om problemen, vooral als je er later nog een paar HDD's aanhangt etc.

Dus: Is het het volledige beeld? Nee. Is het een veilige indicatie? Ja, vooropgesteld dat de keuze van een voeding sowieso uit meerdere criteria bestaat.
.

• -The_Mask-
  • Niet online
Edgarz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:23:
[...]

Maar los daarvan, de GPU fabrikant weet heel goed hoeveel vermogen hun product trekt, een 5700 en logischerwijs te verwachten CPU met dat product samen zou je wellicht kunnen combineren met een kwalitatief goede 400 watt voeding maar da's wel erg dicht op de grens bij een volledige belasting van CPU en GPU. Dat is simpelweg vragen om problemen, vooral als je er later nog een paar HDD's aanhangt etc.
Als je een standaard niet overgeklokte RX 5700 en Ryzen 5 3600 neemt, een vrij logische combi. Dan heb je een PC welke minder dan 300W onder load verbruikt. Een high-end 400W voeding met twee PEG connectors is hiervoor dus prima. Maar dan alleen een high-end 400W voeding met twee PEG connectors en daar zijn er niet zoveel van. Laatste 10 jaar zijn er minder dan 10 exemplaren geweest die voldeden. Geeft maar weer eens aan dat een stickertje met x aantal watt niks zegt. Er zijn duizenden verschillende 400W voedingen welke niet voldoen en maar minder dan 10 die wel voldoen.
Dus: Is het het volledige beeld? Nee. Is het een veilige indicatie? Ja, vooropgesteld dat de keuze van een voeding sowieso uit meerdere criteria bestaat.
Beide kun je met nee beantwoorden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01-12 04:42

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

unezra schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Kletskoek.

Neem maar contact op met AMD support. AMD raad wel degelijk een 600W voeding aan in combinatie met een RX480, RX580, RX590, 5600, 5600XT, 5700 en 5700XT. Daarnaast raad AMD aan om bij een multi rail voeding twee connectoren via 2 rails aan te sluiten dus met twee kabels indien de kaart dit vraagt.

Dit zijn geen harde eisen en het kan werken met kleinere voedingen, maar AMD support zegt bij een instabiel systeem met minder dan 600W om power supply te vervangen.

Na gesprekken met AMD blijkt de achterliggende gedachte dat er scenario's zijn dat bij hoog piek verbruik van GPU en CPU de voeding (vooral de wat meer budget) er te weinig power reserve is waardoor de boel kan crashen.

Dat 550W voldoende kan zijn in veel builds zal best wel, maar dat wil niet zeggen dat het geen probleem kan vormen.

Maar aan de andere kant waarom op de limiet gaan zitten terwijl je over 1 of 2 tientjes praat. En met de nieuwe Intel's geldt de TDP+30% ook niet meer maar is het TDP x 2 geworden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:42:
[...]

Neem maar contact op met AMD support. AMD raad wel degelijk een 600W voeding aan in combinatie met een RX480, RX580, RX590, 5600, 5600XT, 5700 en 5700XT. Daarnaast raad AMD aan om bij een multi rail voeding twee connectoren via 2 rails aan te sluiten dus met twee kabels indien de kaart dit vraagt.
Laat je geen fabeltjes aan praten door support medewerkers, dat zijn normaalgesproken niet de mensen met kennis, maar mensen die een stappenplan van een briefje aflezen. Zoals uitgelegd zegt een stickertje met x aantal watt werkelijk niks. Je moet naar andere dingen kijken bij het kiezen van een voeding. Als je gaat kijken naar een stickertje met daarop x aantal watt ga je altijd een verkeerde keus maken.

De uitspraak van de AMD medewerker wat betreft multirail is veel zeggend, dit is een beveiliging tegen overbelasting en kan onmogelijk zorgen voor instabiliteit. Als een over current protection (OCP) wordt getriggerd zorgt het er alleen naar maar dat de voeding direct uitschakelt. Dus alsof je de stekker uit het stopcontact trekt. Het heeft niks met instabiliteit nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Laatst online: 21:25
Als ik zo snel zie, heb je onboard graphics ook. Ik zou de videokaart er eens uit halen en een weekje zonder proberen, met enkel de onboard graphics.

Dumpfiles die allemaal verschillende oorzaken geven, wijst meestal op het RAM of het afgeleide daarvan, een voedingsspanning die te veel inzakt, maar dat verwacht ik niet direct.

Er is nog geen resultaat gepost van een memtest, doe die test, dan kan je het geheugen vrij snel uitsluiten.
Ook temperaturen en spanningen is nog geen screenshot van gepost, met cpu-z hwmonitor bijvoorbeeld. Ook heel makkelijk om te doen en geeft ons ook beter inzicht.
Een screenshot of export van de event viewer is makkelijk te doen maar wordt ook niet gepost. Windows log -> system of application. Aan de rechterkant kan je filteren op warning, error en critical en een export doen naar een file.
Hoe meer info we hebben, hoe makkelijker we in een bepaalde richting kunnen wijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16
Zal ik doen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Laatst online: 21:25
Meestal hebben we het dan over memtest86, dat is de 'bekende' en meestal ook de meest grondige in de test. Het liefst laat je die heel wat uren lopen zodat die meermaals het hele geheugen getest heeft. https://www.memtest.org/

[Voor 35% gewijzigd door Dikke Foaf op 07-06-2020 13:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Memtest86 werkt niet goed bij moderne PC's. Het detecteert de fouten niet meer echt. Werkt eigenlijk alleen goed bij oude PC's.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SDV16
Welke moet ik downloaden. Ik zie niet echt heel duidelijk op de site waar ik op moet klikken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:54
Gigabyte en AMD kaarten is soms n beetje hit 'n miss. Een vriend zijn pc (2600 met een gigabyte Vega 54) kreeg ik ook pas stabiel na een bios update van het moederbord EN de kaart zelf. Helaas lijkt er van jouw 5700 kaart momenteel geen nieuwe bios uitgebracht te zijn....

[Voor 4% gewijzigd door TiezZ_BE op 07-06-2020 14:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:27

Sporedd

Gang is alles

SDV16 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:29:
Welke moet ik downloaden. Ik zie niet echt heel duidelijk op de site waar ik op moet klikken
https://www.memtest.org/d...+-5.31b.usb.installer.zip

Als het goed is kun je daar mee een usb stick maken die je kunt opstarten.

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:31
* WARNING: Unable to verify timestamp for atikmpag.sys
* WARNING: Unable to verify timestamp for atikmdag.sys
* WARNING: Unable to verify timestamp for win32k.sys

Deze meldingen heb ik na een nieuwe build ook gehad crashte random 5x per dag, voor mij was de oplossing chipset driver updaten daarna was het opgelost.

[Voor 3% gewijzigd door ethan..1 op 07-06-2020 14:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:39
-The_Mask- schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:16:
Memtest86 werkt niet goed bij moderne PC's. Het detecteert de fouten niet meer echt. Werkt eigenlijk alleen goed bij oude PC's.
Waarom niet? En welk alternatief is er dat beter is?

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het nog altijd beter is dan niet testen. Als 'ie fouten vindt is er zeker wat aan de hand - dus hooguit heb je geen garantie dat het goed is als 'ie geen fouten meldt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ondersteuning mist gewoon voor nieuwste generaties is mijn ervaring. De maker lijkt pas ook net weer begonnen met updaten van de software, want bij de laatste changelog staat dit nog:
Added support for up to 2 TB of RAM on X64 CPUs
Added experimental SMT support up to 32 cores (Press F2 to enable at startup)
Added complete detection for memory controllers
Added Motherboard Manufacturer & Model reporting
Added CPU temperature reporting
Added enhanced Fail Safe Mode (Press F1 at startup)
Added support for Intel "Sandy Bridge-E" CPUs
Added support for Intel "Ivy Bridge" CPUs
Added preliminary support for Intel "Haswell" CPUs (Core 4th Gen)
Added preliminary support for Intel "Haswell-ULT" CPUs
Added support for AMD "Kabini" (K16) CPUs
Added support for AMD "Bulldozer" CPUs
Added support for AMD "Trinity" CPUs
Added support for AMD E-/C-/G-/Z- "Bobcat" CPUs
Added support for Intel Atom "Pineview" CPUs
Added support for Intel Atom "Cedar Trail" CPUs
Added SPD detection on most AMD Chipsets
Enforced Coreboot support
Optimized run time for faster memory error detection
Rewriten lots of memory timings detection cod
Corrected bugs, bugs and more bugs (some could remain)
En daarboven staat dit:
After a long hiatus without updates and following numerous requests, I've started compiling many codes branches to release public builds again! Here is Memtest86+ 5.31b, with many bug fixes in the core functions. This build is not ready for production yet, because it lacks some feedbacks from beta-testers. Additional features and updated detection code will follow soon, as soon I have access to my lab with all the reference test platforms. It's currently inaccessible due to the COVID19 lockdown.
If you find a bug or regression in this build, please send your feedback to memtest (-A-) memtest.org. Thank you!
Versie 5.01 is dus voor een aantal CPU generaties geleden en versie 5.31b is hij mee bezig, maar die is nog niet gereed.
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het nog altijd beter is dan niet testen. Als 'ie fouten vindt is er zeker wat aan de hand - dus hooguit heb je geen garantie dat het goed is als 'ie geen fouten meldt.
Dat klopt waarschijnlijk. Geeft die fouten, dan zijn er fouten, geeft die geen fouten dan weet je niks. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01-12 04:42

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

-The_Mask- schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Laat je geen fabeltjes aan praten door support medewerkers, dat zijn normaalgesproken niet de mensen met kennis, maar mensen die een stappenplan van een briefje aflezen. Zoals uitgelegd zegt een stickertje met x aantal watt werkelijk niks. Je moet naar andere dingen kijken bij het kiezen van een voeding. Als je gaat kijken naar een stickertje met daarop x aantal watt ga je altijd een verkeerde keus maken.

De uitspraak van de AMD medewerker wat betreft multirail is veel zeggend, dit is een beveiliging tegen overbelasting en kan onmogelijk zorgen voor instabiliteit. Als een over current protection (OCP) wordt getriggerd zorgt het er alleen naar maar dat de voeding direct uitschakelt. Dus alsof je de stekker uit het stopcontact trekt. Het heeft niks met instabiliteit nodig.
Yep, en dat uitschakelen op een multi rail is nu juist een issue bij veel gebruikers omdat ze ongebalanceerd aansluiten. Waarom 2 kabels als er 1 toch 2 connectors heeft.

Over die 600W zijn ze duidelijk. Minder dan eerst vervangen. Reden is dat vermogen niet alles is en de ene psu nu eenmaal niet de andere is. Sommige 550 W kunnen op piek makkelijk 650 hebben of meer, maar anderen gaan bij 551 al kapot.

En dat denigrerende over support medewerkers zal ik maar even naast je neer leggen, ik praat hier over de ondersteunende medewerkers binnen hardware en software ontwikkel afdelingen. Aan hun mail handtekening te zien dat sommige meer opleiding en kennis hebben dan dit hele forum bij elkaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is hoognodig tijd dat er wat Nederlandse stukken over voedingen worden geschreven, merk ik.
Maar dit is iig een start: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

AMD Nieuwsdiscussie

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13:50
@SDV16 Ben je al iets verder gekomen?

• SDV16
Sorry als het onduidelijk was maar het is het systeem van mijn vriend wie geen ervaring heeft met PC's

Om deze reden wil hij zelf zijn ram enzo er niet uithalen

Ik zie mijn vriend eind deze maand weer. Dan zal ik 1 ram stick eruit halen en de kabels controlleren

Hij heeft HW monitor gedownload en gaat binnenkort sceenshots sturen als hij aan het gamen is. Alleen op dit moment zijn we beide beetje druk met PWW

• lordsnow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:44

lordsnow

I know nothing

Ik had vorig jaar ook zoiets. Windows begon random the bluescreenen. In het Windows Event Log meldingen betreffende de videodriver. Dus videodriver geupdate / opnieuw geinstalleerd. No go. Vervolgens chipset drivers. No go. Vervolgens alles wat ik maar kon updaten kwa drivers. No go. Verse Windows installatie. No go. Cooler Master 750W voeding vervangen voor een Seasonic PRIME 650W. Probleem opgelost.

• SDV16
Ik ben van plan om in de vakantie een PC te bouwen en zou dan mss mijn voeding aan hem kunnen uitlenen

• SDV16
Beste lezers van het forum,

na een heleboel geprobeerd te hebben was ik nog steeds niet achter de oorzaak. Ik heb, voordat ik dit topic heb gemaakt, gevraagd aan de eigenaar of die toevallig iets in de bios heeft lopen doen. Hij wist echter niet wat die bios was dus ik ging er vanuit dat hier niks geks mee was. Toen ik later aan hem liet zien wat de bios was vertelde hij mij hier hier wat dingetjes in gedaan had maar geen idee wat precies. Ik heb direct de bios gereset en alleen de ram op de juiste frequentie gezet. Nu heeft hij al 2,5 weken geen blue screen meer gehad dus denk ik dat het probleem opgelost is.

Heel erg bedankt allemaal voor het helpen en het mij leren van extra troubleshoot methode.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-12 06:49
Wat mosterd na de maaltijd, maar om nog even de voeding uit te sluiten, zie hieronder het systeem die ik voor mijn schoonbroer heb gebouwd eind 2019:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 108,33€ 108,33
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 MECH OC€ 428,85€ 428,85
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 79,-€ 79,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 65,15€ 65,15
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 96,60€ 96,60
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 114,53€ 114,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,46

Deze draait zeer stabiel en komt kwa voeding, cpu, SSD en GPU bijna 100% overeen. Deze setup draait 100% stabiel met de zwaarste games. Voeding is voor deze setup zeker voldoende. Heb deze indertijd ook nog aan een verbruiksmeter gehangen en heb die zelfs met Prime95/Furmark tegelijk niet boven de 350W zien gaan.

Deze videokaart heeft overigens ook maar 1 6+2 PEG Connector, waardoor het theoretische maximum verbruik op 225W komt. Dit is 18.75A op de 12V rail. De voeding kan 45,8A leveren op de 12V1 rail, dus er is RUIM voldoende over voor de rest van de pc.

Ik heb bovenstaande videokaart zelfs nog even gebruikt in mijn pc(voor benchmarks tvg met mijn GTX1060) die slechts een 450W voeding heeft(Corsair CX450M; max 37,4A op de 12V rail), wel icm een I5 9600K, prima stabiel met Prime95/Furmark tegelijk.

Eigenlijk moet je absoluut niet vertrouwen op hetgeen de fabrikant aandraagt, want die gaan zoals al eerder gezegd uit van lage kwaliteitsvoedingen. Beter is om de PSU calculator van Outervision te gebruiken. Ik heb setup van TS daar eens in gezet en zij komen uit op een load wattage van 362W, Recommended PSU 412W (uiteraard wel een kwaliteits PSU zoals TS heeft gebruikt)

[Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 19-08-2020 16:19]

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True