Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• borvanbeers
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23-05 11:50
Mijn vraag
Welke software kan ik vandaag de dag nog gebruiken om fans te laten draaien op basis van GPU temps via het moederbord? Vroeger gebruikte ik hier speedfan voor maar dit is sinds 2016 niet meer geupdate en werkt helaas niet mer de hardware die ik gebruik. Overigens kan ik 4.52 ook niet downloaden van de website dus wellicht dat de stekker er helamaal uit is. Had een install van 4.51, daarmee lukt het in ieder geval niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Ik probeer het nu met een random pwm fan van Cryorig maar de bedoeling is om 2 Noctua NF-A12x15 fans te gebruiken.
GTX 1080 ti

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals gezegd, SpeedFan. Niet het meest makkelijke programma maar heb het in het verleden succesvol gebruikt. Ik vind voornamelijk veel mensen die het willen maar niemand met een 2020 viable optie.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:04
Ik gebruik SpeedFan niet.
Mijn pwm fans worden allen apart via profielen aangestuurd.
De mobo fans via profiel in bios.
De gpu fans via profiel van videokaart fabrikant.
Dus wat is je Use Case on dat perse via een tool van derden te doen?

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22:43

g0tanks

Moderator CSA
Je zou kunnen kijken naar EVGA Precision X1: https://www.evga.com/precisionx1/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• borvanbeers
GarBaGe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:11:
Ik gebruik SpeedFan niet.
Mijn pwm fans worden allen apart via profielen aangestuurd.
De mobo fans via profiel in bios.
De gpu fans via profiel van videokaart fabrikant.
Dus wat is je Use Case on dat perse via een tool van derden te doen?
Ik wil de fans van mijn gpu vervangen door 2 PWM Noctua fans. Doordat de fan header op de GPU anders is dan die van de fans en convertertjes lastig zijn aan te komen (heb hierover o.a. al op Tweakers gepost) overweeg ik nu om ze op mn moederbord aan te sluiten.

Na een half uurtje zoeken heb ik het even gepauzeerd en ben ik zelf begonnen te klungelen. Heb nu wat basis code werkend om GPU temps te lezen, ben nu naar fan control aan het kijken. Zie het liever vanuit een reputabele 3rd party partij komen maar zo niet dan maar zelf maken.

• borvanbeers
Heb de software even bekeken maar zie niet hoe je case fans (want dat zijn het in feite) zou moeten aansturen via deze software. Kun je me op weg helpen?

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Solderen op de pinnen of kabel met krimpkous er overheen?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:04

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• borvanbeers
Hoe bestuur je met zoiets fans op basis van GPU temps?

• borvanbeers
DJMaze schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:14:
Solderen op de pinnen of kabel met krimpkous er overheen?
Wat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Je wil de fans vervangen. De stekkers van de originele fans kan je van de fans knippen.
Soldeer de draden van de stekker aan andere draden met passende male stekker met krimpkous er omheen.
Maar dat hangt er vanaf welke GTX 1080 ti je hebt.

Lees ook PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 17-05-2020 10:28]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• borvanbeers
DJMaze schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Je wil de fans vervangen. De stekkers van de originele fans kan je van de fans knippen.
Soldeer de draden van de stekker aan andere draden met passende male stekker met krimpkous er omheen.
Maar dat hangt er vanaf welke GTX 1080 ti je hebt.

Lees ook PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Ik wil wat ik verander ongedaan kunnen maken. Daarom is de vraag ook "Fan snelheid bepalen op basis van GPU temps via moederbord" en niet "Hoe knip ik mijn fans er af en soldeer ik er andere fans aan"..
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True