Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inschakelautomaat omzeilen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:12
Voor mijn zaagmachines heb ik een inschakelautomaat, zodat de stofafzuiging automatisch aangaat als ik de zaagmachine aanzet. Ideaal, want nu vergeet ik nooit meer om de afzuiging aan te zetten.

Probleem is alleen dat ik de afzuiger ook wel eens aan wil zetten zonder de zaagmachine aan te zetten.

Is er een mogelijkheid om de inschakelautomaat te omzeilen?

Ik dacht zelf in eerste instantie om de van de twee blauwe stopcontacten (master/slave) de zwarte draad met elkaar te verbinden met een schakelaar, maar ik zie dat de blauwe draad ook van elkaar gescheiden is.

Misschien is het een optie om met een schakelaar het relais ook te schakelen. Iemand een goed idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:37
Gebruik je de 230 of de 400V aansluiting?
Je zou inderdaad alle draden handmatig kunnen schakelen, dan moet je inderdaad een schakelaar gebruiken die genoeg polen heeft om alle draden tegelijk te schakelen. (2-pole voor 230. 4-pole voor 400V)

Het relais zal alleen schakelen als er werkelijk stroom loopt, dus die zelf aansturen is niet zo handig.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:57
Kijk eens of je de specificaties van het schakelrelais kunt achterhalen. Ik vermoed dat deze met 230volt geschakeld wordt. Als dat zo is een extra overbrugging maken vanaf de ingangsaansluiting naar het relais via een schakelaar. Let wel op dat de de zelfde fase pakt waarmee het relais nu geschakeld wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:07
A1 en A2 komen nu beide van het printje. Ik weet niet of beide geschakeld worden of dat er een van de twee permanent is verbonden, maar je zou kunnen kijken hoe die lopen en waar die hun spanning vandaan halen, en daar aftappen en parallel aan het printje een schakelaar maken.

Let wel dat we het hier over 400V netspanning hebben en je dus goed op moet letten en niet zomaar wat gaan doen :) Ik kan zie niet zien wat de makkelijkste en niet te vergeten veiligste manier is om dit te doen. Heeft het printje niet toevallig twee headers gelabeld 'bypass' of 'manual' of zo? :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
dragonhaertt schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:35:
Gebruik je de 230 of de 400V aansluiting?
Je zou inderdaad alle draden handmatig kunnen schakelen, dan moet je inderdaad een schakelaar gebruiken die genoeg polen heeft om alle draden tegelijk te schakelen. (2-pole voor 230. 4-pole voor 400V)

Het relais zal alleen schakelen als er werkelijk stroom loopt, dus die zelf aansturen is niet zo handig.
Ik gebruik de 400V aansluiting voor de zaagmachine en de 230V aansluiting voor de afzuiger (de slave). Met een 2-polige schakelaar zou ik dan inderdaad moeten kunnen schakelen.
Paul schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:52:
A1 en A2 komen nu beide van het printje. Ik weet niet of beide geschakeld worden of dat er een van de twee permanent is verbonden, maar je zou kunnen kijken hoe die lopen en waar die hun spanning vandaan halen, en daar aftappen en parallel aan het printje een schakelaar maken.

[Afbeelding]

Let wel dat we het hier over 400V netspanning hebben en je dus goed op moet letten en niet zomaar wat gaan doen :) Ik kan zie niet zien wat de makkelijkste en niet te vergeten veiligste manier is om dit te doen. Heeft het printje niet toevallig twee headers gelabeld 'bypass' of 'manual' of zo? :+
Dit is het printje:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Doe ook eens een foto van de onderkant ...

Je heft niet meer te doen dan het relais op het printje te bruggen inderdaad.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
Sine schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:11:
Doe ook eens een foto van de onderkant ...

Je heft niet meer te doen dan het relais op het printje te bruggen inderdaad.
Zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
En dit is het relais:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
Als je weet hoe je netjes draden kan aansluiten en isoleren kan je gewoon zo een schakelaar gebruiken om één van de 230 aansluitingen te overbruggen.

Er bestaan honderden verschillende vergelijkbare schakelaars die je op veel verschillende plekken kan krijgen.

[Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 15-05-2020 11:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:55
Ik denk dat het misschien ook wel werkt je de weerstand op de print die bij P1 zit kortsluit. Dat lijkt op de stroomgevoeligheid.

Let op, als je dit wil testen. De print staat in zijn geheel onder netspanning want er is geen scheiding.
Je kunt dus geen simpele tuimelschakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-11 10:19
De Coil Voltage van die magneetschakelaar is 230-240 V, 50 Hz.
Dat printje zal dus detecteren wanneer er via de 400V aansluiting iets wordt gevoed en vervolgens middels een relais (waarschijnlijk het gele component) de verbinding tussen A1 en A2 gemaakt. Het feit dat bij A1 de tekst L1 staat, zal dit dus zeer waarschijnlijk fase 1 zijn vanaf de hoofdvoeding, dit kan je goed meten door de pinnen van de ingaande CEE-plug af te gaan met een multimeter door de boel door te piepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:55
@Liquid-Man Ik denk als volgt:
Stroom loopt van Fase met kapje (links) naar een van de twee door TS gemarkeerd "A1" (rechts) door de blauw omcirkelde shunt.
Indien dat zo is schakelt het relais op de print A2 naar NUL.

Het relais is zwart, geel is een condensator voor de voeding van het printje gok ik.

De A1 van het relais zit dus alleen voor gemak op de print, scheelt weer een lasklem.

[Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 15-05-2020 13:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 27-11 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

De makkelijkste manier zonder aanpassingen is om bijvoorbeeld een lamp met schakelaar te nemen en die aan te sluiten op de 220v master. Zet je die lamp aan, dan zal ook de afzuiging aan gaan.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Liquid-Man
Even verder zoeken geeft aan dat het om deze print gaat:

https://www.klibo.com/pcb_automatic_starting.html?&L=1

En daar is het volgende wire-diagram te vinden:

klibo.com/fileadmin/klibo...schaltplaene/00983915.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liquid-Man
E-Vix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:13:
De makkelijkste manier zonder aanpassingen is om bijvoorbeeld een lamp met schakelaar te nemen en die aan te sluiten op de 220v master. Zet je die lamp aan, dan zal ook de afzuiging aan gaan.
Ja, alleen schakelt deze pas in vanaf 1,2A, dus 265W. Dan moet je dus een bouwlamp gaan aanzetten om de afzuiging aan de toen, niet bepaald efficiënt ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Liquid-Man

Volgens mij zou het zo moeten werken, dat is in ieder geval hoe ik het zou proberen :+ wellicht nog even een 2e mening :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-11 09:17
Ik denk dat je afkunt met dit:

Eigen risico uiteraard. En een veilige schakelaar gebruiken die geschikt is voor de werkspanning.

Dat is trouwens effectief waarschijnlijk hetzelfde als Liquid-Man aangeeft.

[Voor 11% gewijzigd door Springuin op 15-05-2020 13:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
Super zeg, deze antwoorden!

Moet de schakelaar juist niet zo, volgens het schema van @Liquid-Man?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:25
orf schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:

[Afbeelding]
Nee, want dan brug je de contacten van het relais in plaats van de spoel bekrachtigen. Moet je dus opeens veel meer door je schakelaar jagen terwijl dat nou juist iets is waar dat relais goed in is ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
johnkeates schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Nee, want dan brug je de contacten van het relais in plaats van de spoel bekrachtigen. Moet je dus opeens veel meer door je schakelaar jagen terwijl dat nou juist iets is waar dat relais goed in is ;-)
Maar SP is toch A2 op het relais? Effectief hetzelfde denk ik als @Liquid-Man?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liquid-Man
orf schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Maar SP is toch A2 op het relais? Effectief hetzelfde denk ik als @Liquid-Man?
Mja, als je de aansluitingen meer naar de print schuift dan lijkt dat er wel op ja :P
Ik zei in ieder geval heel bewust dat van een tweede mening. Als het mijn eigen spullen waren had ik het zo geprobeerd in ieder geval. Hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik ga twijfelen.

Je zou ook een e-mail kunnen sturen naar de fabrikant, misschien hebben ze vaker deze vraag gehad.

[Voor 15% gewijzigd door Liquid-Man op 15-05-2020 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Springuin
orf schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:

[Afbeelding]
@Liquid-Man Je hebt het goed hier hoor! Dat is hetzelfde als in mijn plaatje, dus dat kun je gewoon doen. Je overbrugt hiermee de contacten van het kleine relaisje op de printplaat zodat het grote losse relais ingeschakeld wordt. En dat is precies wat je wilt, want dan gaat de afzuiging aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
Liquid-Man schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:27:
[Afbeelding]

Volgens mij zou het zo moeten werken, dat is in ieder geval hoe ik het zou proberen :+ wellicht nog even een 2e mening :)
2e mening zegt dat dit inderdaad werkt. Hier kan je een schakelaar tussen zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liquid-Man
Springuin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:26:
[...]

@Liquid-Man Je hebt het goed hier hoor! Dat is hetzelfde als in mijn plaatje, dus dat kun je gewoon doen. Je overbrugt hiermee de contacten van het kleine relaisje op de printplaat zodat het grote losse relais ingeschakeld wordt. En dat is precies wat je wilt, want dan gaat de afzuiging aan.
Ja gevalletje dat je in eerste instantie met logisch nadenken tot de conclusie komt dat het zo moet werken, maar dat je vervolgens aan jezelf gaat twijfelen en toch liever niet ziet dat iemand de magische rook uit z'n spullen laat ontsnappen.... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
Springuin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Jouw plaatje schakelt toch op een andere plek dan @Liquid-Man ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paul
Ja. Het relais (het grote zwarte) krijgt rechtstreeks L1, en de N via het kleine gele relais.

De oplossing van @Springuin knoopt beide uitgangen (NO en NC) van het gele relais aan elkaar, waardoor er netto dus altijd N op SP staat, @Liquid-Man slaat het hele (gele) relais over en schakelt meteen met N.

Beide is een optie, het voordeel van de oplossing van @Liquid-Man is dat je niet op het printje bezig hoeft te zijn maar gewoon de kabels (SP en N) af kunt takken. Voor de ene optie moet je solderen, de andere kan 100% met schuifstekkertjes (als er genoeg ruimte is mogelijk zelfs simpelweg met 2x kabelschoen met aftak (random google-resultaat: https://www.shi.nl/nl/cat...roups/g+c+sg+bl+a+nr+view ), anders zelf even een Y-splitter maken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Springuin
Paul: niet helemaal. Het gele blokje is de condensator die onderdeel is van de voeding van het printje (capacitor drop voeding). Het zwarte blokje is het kleine relais. Er zit aan de bovenkant van de print nog een spoortje wat je niet kunt zien van het ene contact van het relais naar de N aansluiting van de print. We doen allebei hetzelfde, maar op een andere plek.

• Paul
Helemaal gelijk, die gele is niet het relais. Gedraaide en ondersteboven plaatjes doen ooit rare dingen :+

De meeste relais die ik ze hebben zowel een NO als een NC, vandaar dat ik op het plaatje van de onderkant dacht dat het pinnetje wat je ziet vanaf de N van het relais was, maar als ik het uitteken dan zie je dat dit inderdaad niet zo is:

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:11

Damic

Afwezig soms

Wat als je P1 overbrugt met een schakelaar?

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True