Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi allemaal,

Ik ben me een beetje aan het inlezen - ik ben op zoek naar een Android Tablet.
In vroegere tijden heb ik al eens een Asus Transformer Pad (ik geloof dat ie zo heette) gehad, en die heb ik niet vervangen nadat, een paar jaar na aankoop, één van mijn kinderen 'm op de grond liet stuiteren en het scherm het had begeven.

Maar goed, het bloed kruipt enzovoorts.
Aanleiding waren eigenlijk mijn schoonouders, die een Samsung Tab A 2019 hebben gekocht nadat hun oude 8 jaar oude iPad het had begeven. Er even mee spelende merkte ik dat ik zelf zo'n iets groter scherm toch lekkerder vind om wat te YouTuben, Netflix kijken, spelletje te doen of 'doelloos surfen', wat ik nu op de bank met mijn telefoon doe (Samsung A50).
Dus, ik ben eens aan het kijken gegaan.

Ik zoek een?
Tabletcomputer. Ik a uit van om en nabij 10", als ie kleiner wordt is het verschil met mijn telefoon te klein denk ik.
Zeker 100% op Android, geen Apple.

Wat is je budget?
Lastig. Goedkoper is prettiger natuurlijk, maar voor kwaliteit en een type dat ik over een jaar of 2 nog steeds goed kan gebruiken is een hoger budget niet zo'n probleem. Voor nu zet ik de grens op €350.
Nieuw of absolute nieuwstaat is een eis - ik heb op zich geen moeite met tweedehands, maar ben zelf heel erg zuinig op mijn spullen en elk krasje kan ik van balen (dus een case/cover gaat er gauw bij komen...).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals gezegd, YouTube, Netflix, surfen, mail zullen de voornaamste dingen zijn die ik er mee zal doen.
Shop-apps zoals Wehkamp of Bol.com moeten uiteraard ook draaien - maar kan me haast niet voorstellen dat die eis de spoeling dunner maakt.
Ook niet te zware Android spellen moet ie trekken - maar dat is allemaal geen zwaar 3D werk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als geld geen issue zou zijn, zou ik voor de Samsung S6 gaan. Dat lijkt me echt een top-ding, ben persoonlijk sowieso 'fan' van Samsung spullen (al ben ik daarmee waarschijnlijk meteen mijn publiek in dit topic tegen de schenen aan het trappen :o ). Ik ben nu aan mijn derde Samsung foon begonnen, en het bevalt me gewoon.
De S5e zou een alternatief kunnen zijn, al hoor ik hier en daar wat verhalen over slechte Wifi?
De S6 lite zou ik kunnen overwegen, maar ik begrijp dat als je eenmaal AMOLED schermen hebt gezien, de TFT van de S6 lite toch tegenvalt.
De tablet die mijn schoonoouders hebben, de Tab A 2019, is natuurlijk een mooie budgetkeuze. Vraag is of ik de S6 zou missen als ik vanaf het begin de A zou kiezen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke types raden jullie mij aan, en waarom?
Ik staar me nu blind op Samsung, maar zijn er goede alternatieven voor mijn gebruik?
De Huawei MediaPads zijn vast ook geschikt, maar zie een beetje op tegen de tablets van Chinese makelij, o.a. vanwege de bloatware (Samsung, anyone?)
Lenovo heeft ook wat met mooie prijskaartjes - maar is dat wat?
Of, out-of-the-box - een ChromeBook met los te klikken scherm, is dat wat? Kantoorwerk hoef ik er niet mee te kunnen doen.

Beste antwoord (via Worteltjestaart op 17-05-2020 12:38)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom kies je niet gewoon de Tab A? Die is echt voldoende voor hetgeen jij wilt. Wij gebruiken hem in grote aantallen en dat bevalt echt goed. Daarmee heb je denk ik echt meeste waar voor je geld.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
De Tab A zit laag in geheugen (RAM) en processor is net aan. Dat kun je gaan merken. Alleen je koopt 2 TAB A's voor 1 S6.
Mijn advies, speel eens een avondje met de Tab A van je schoonouders. Als het voor je gevoel lekker werkt, is het een leuke aankoop, en als die over 2-3 jaar toch te traag zou worden koop je dan weer een andere. Is de Tab A toch te traag voor jou gevoel koop je de 5Se of 6.

verschil Amoled en LCD ga je merken omdat je een Amoled telefoon er gelijk naast hebt, anders loopt dat verschil wel los, halve wereld is blij met iPad's en dat zijn alleen LCD's (en alleen de duurdere iPhones van de laatste paar jaar hebben Oled schermen gekregen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Wat is er mis met de Ipad? Apple domineert de tabletmarkt en de ipad is ook hands down de beste tablet voor ~350 (365) euro.

Maar goed, als je alleen android wilt, is er op dit moment geen fatsoenlijk alternatief voor samsung. De andere spelers proberen het niet eens meer.

Misschien dat dit product die volgende week uitkomt interessant is.. Maar dat is het wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
De A gebruiken van mijn schoonouders is vanwege Corona wel iets lastiger, maar 't is wel een idee ja.
Of nu een A kopen en desnoods over een jaar die doorverkopen en upgraden.

Zijn de WiFi-issues van de S5e overdreven?

@bladerash ja, punt is dat ik nou eenmaal in het hele huis Android draai op de draagbare devices, dat bevalt nou eenmaal.
Heb op mijn werk eerst een iPhone gehad en ik vond het gewoon niet prettig, komend van Android. Mede daarom de A50 genomen, dualsim zodat ik met 1 telefoon mijn privé- en werk-06 in Android kon verenigen.

Over de link: merk zegt me niet zoveel... Chinese makelij neem ik aan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Waarom kies je niet gewoon de Tab A? Die is echt voldoende voor hetgeen jij wilt. Wij gebruiken hem in grote aantallen en dat bevalt echt goed. Daarmee heb je denk ik echt meeste waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
@P_de_B ja je zou wel es gelijk kunnen hebben.
Meer is natuurlijk altijd leuker maar niet per se nodig.

Ik ga nog es de reviews en tests lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Worteltjestaart schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:00:

Zijn de WiFi-issues van de S5e overdreven?
Denk ik wel. Hier op het forum is er door niemand over geklaagd dit jaar in het ervaringen topic.
[Samsung Galaxy Tab S5e (2019)] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
@Worteltjestaart wat er hierboven is aangegeven over de ipad is ook mijn mening eigenlijk.
Mijn moeder hebben we met zijn allen een ipad 2019 gegeven ondanks dat mijn broer er op tegen was.
De ipad blijft langer snel is mijn ervaring. Zelfs de oude ipad 2 doet het nu nog snel zeg maar.
Ben zelf ook van de Android voor telefoons, maar voor dat budget is een ipad eigenlijk de betere keuze.

Qua manier van werken valt het allemaal wel mee.
Ben alleen geen fan van de standaard browser (safari?).

Punt welke ik wil maken is eigenlijk dat het op dat budget vaak behelpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:56:
@Worteltjestaart wat er hierboven is aangegeven over de ipad is ook mijn mening eigenlijk.
Mijn moeder hebben we met zijn allen een ipad 2019 gegeven ondanks dat mijn broer er op tegen was.
De ipad blijft langer snel is mijn ervaring. Zelfs de oude ipad 2 doet het nu nog snel zeg maar.
Ben zelf ook van de Android voor telefoons, maar voor dat budget is een ipad eigenlijk de betere keuze.

Qua manier van werken valt het allemaal wel mee.
Ben alleen geen fan van de standaard browser (safari?).

Punt welke ik wil maken is eigenlijk dat het op dat budget vaak behelpen is.
De goedkoopste iPad is ongeveer 390 euro. Een Tab A kost 200. Voor het doel (filmpje op de bank) is het echt zonde dat je meer uitgeeft wat mij betret. Het gaat er niet om welke tablet de beste is, maar welke voor welke prijs het beste aansluit bij de wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik heb zelf de Tab A 2019 gekocht, maar je merkt toch dat het een tablet is met wat bugs. Soms lukt zelfs het afspelen van Netflix niet. Ivm gebrekkig geheugen en zwakke processor. Het scherm is wel heel mooi. Ook af en toe loopt de tablet vast.

Het scherm is wel heel mooi.

Maar ik ben bang, dat door gebrek aan kracht en support zo'n samsung tab A na 2 of 3 jaar wel afgeschreven is. Achteraf had ik liever een iPad gekocht, de ipad heeft wel een minder scherm doordat het niet gelamineerd is.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Tja, misschien gooi ik mijn eigen glazen in, maar de voorkeur ligt toch echt bij Android...
Overigens is mijn budget niet per se op het niveau van de tab A, al _hoef_ ik niet per se meer geld uit te geven.

Over de tab A... Er lijken nogal wat verschillende versies in omloop te zijn.
32 of 64 GB geheugen, maar ook in de RAM zie ik 2, 3 of 4 GB. Het prijsverschil is niet extreem, ik neem aan dat kiezen voor de variant met 4GB RAM zich wel terugbetaalt op termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 13:11
De Tab A is ietswat traag met browsen op grotere pagina's. Tenminste de Tab A uit 2016(?) die ik heb. Ook als apps updaten op de achtergrond heb je hier merkbaar last van. Voor videos/netflix/etc werkt dat ding prima. Hier gebruik ik hem ook voor. Het ligt er dus een beetje aan hoe (on)geduldig je bent als je browsed. Als je de tablet af en toe een keer gebruikt zou ik de tab A kopen, als je de tablet dagelijks veel gebruikt zou ik een duurdere halen. Ik vind browsen op de Tab A uit 2016 in ieder geval verschrikkelijk.

Nogmaals, dit gaat over de 2016 versie. Ik durf niet te zeggen hoeveel sneller de 2019 versie is. Als dit maar enkele procenten is zou ik die dus niet aanraden als browse tablet.

Edit: Geen zin om echt te onderzoeken, maar hier heb je alvast een start :)
https://www.google.com/se...b-d&q=exynos+7870+vs+7904

[ Voor 24% gewijzigd door Renzzie op 15-05-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
@P_de_B dat is inderdaad waar.

Mijn punt is eigenlijk dat bij Android voor die prijs het vaak weinig is. Wat je zegt klopt overigens wel. Voor de doelen van TS is het waarschijnlijk voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had dezelfde overwegingen als TS bij aanschaf van een android tablet, uiteindelijk gekozen voor de S5e. Ik heb er geen moment spijt van gehad. De tablet werkt prima voor de doeleinden (Netflix, browsing, lichte games voor de kids) en heeft een prachtig scherm. Zeker met Netflix kijken een hele fijne tablet met een prima accuduur en geluid. De WiFi problemen heb ik nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier een tab s5e (zelf en mijn ouders). Top ding, soms betrap ik dat de wifi wegvalt (op plekken waar wifi altijd een beetje gammel is) en dan draai ik hem om, en is de issue weg. Dan weet ik waardoor het komt, maar het is zeker geen probleem. Ik ben er tevreden over en zou hem nog steeds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BjornW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-02 18:28
Ik heb de Lenovo Tab M10 FHD Plus aangeschaft en ben er zeer content mee. Prima voor zo af en toe mailen, browsen en entertainment via Netflix e.a. Prijs is mijns inziens ook prima (€199).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstrr
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb een Huawei Mediapad M5 (10.8) resolutie 2560x1600 met Harman Kardon speakers.
Voeldoet aan mijn verwachtingen.
Staat een uitgebreide test o.a op notebookcheck.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Worteltjestaart schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:00:

Over de link: merk zegt me niet zoveel... Chinese makelij neem ik aan?
Ah sorry.. ik dacht dat je het al wist, maar Honor is het budgetmerk van Huawei. Kwalitatief maken ze goed spul voor prijsbewuste consumenten. De Honor Tablet V6 wordt de eerste tablet met 5G en Wifi-6 connectiviteit. De kirin 985 is een high-end 7nm chip, vergelijkbaar met snapdragon 855. Daarom leek het mij wel interessant, afhankelijk van de prijs natuurlijk. Maar dat wordt volgende week pas uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
hstrr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:56:
Ik heb een Huawei Mediapad M5 (10.8) resolutie 2560x1600 met Harman Kardon speakers.
Voeldoet aan mijn verwachtingen.
Staat een uitgebreide test o.a op notebookcheck.com
Niet erg veel last van bloatware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hstrr
  • Laatst online: 09-03-2023
Worteltjestaart schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Niet erg veel last van bloatware?
Dat was te overzien, is eventueel ook te verwijderen.
Kijk anders even op (Huawei Mediapad M5-Serie) Ervaringen en Discussie
Trouwens er staat er toevallig een te koop op Vraag & Aanbod voor 280 euro in goede staat met Bookcase en oplader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:38
De TAB A 2019 is voor jou gebruik zeker toereikend. Zou wel de 64GB aanraden die daarbijkomend 3GB geheugen heeft. Nu zijn er helaas geen aanbiedingen , de tab A 2019 32gb is bijv. al eens voor €166 geweest en de 64 gb is sinds introductie €259 . Lenovo is ook wel een stapje lager qua bouwkwaliteit dan samsung maar de specs zijn wel aanlokkelijk voort geld maar als lenovo een accu van 4850mah gebruikt ipv ~ 7000 mah is dat zo een paar uur minder en voor mij een no-go .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ok, dank allen voor de bijdragen.

Shortlist tot nu toe;
1. Samsung Galaxy tab A 10.1 64GB
+ Bouwkwaliteit
+ Accuduur
+ Support van updates
+ Heb al Samsung, erg tevreden over
- Minder RAM (varianten met 2GB)
- Verticaal design (bij horizontaal staan speakers links of rechts, niet beide)

2. Lenovo Tab M10 of P10 10.1
+ Meer RAM
+ Betere speakers
+ Lagere prijs bij dezelfde specs
- Updates (heeft nog Android 8?)
- Bouwkwaliteit

Als ik naar de benchmarks kijk lijkt ook daar de Samsung het wel te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik heb begin dit jaar ook een Tab A 2019 10.1 (SMT-510) gekocht. Prima tablet voor die prijs.Gekocht om op vakantie en onderweg Netflix te kijken en comics te lezen. Wat ik een minpunt vind is dat het geluid niet zo best is als je geen oortjes in hebt. De speakers zitten aan één kant, de onderkant in portret modus en de zijkant als je het tablet draait. Zelf kijk ik niet zo vaak films zonder oortjes, hoogstens een filmpje op Youtube of een aflevering Darkwing Duck als ik in bed lig en niet in slaap kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 16:27

ComputerHoed

Electronica <3

Of je zou voor de Xiaomi.Mi.Pad 4 Plus kunnen gaan...wel even importeren uit China

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Subutaii
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-04-2021
Ik heb recent nog lang zitten dubben tussen de Ipad 2019 en de Tab S5e. Na lang wikken en wegen toch overstag gegaan voor de S5e. Die sluit namelijk het best aan mijn wensen binnen mijn budget.

Mijn doel is mediaconsumptie en browsen. In die zin is de S5e superieur aan de Ipad. 10.5 inch vs 10.2 inch. De 10.2 inch heeft grote zwarte balken bij het kijken van films. Bij de S5e 10.5 heb je een dun strookje. Het scherm is echt schitterend en zorgt voor meer kijkgenot. Speakers zijn waanzinnig goed. De ipad heeft een krachtigere processor, maar voor filmps kijken en browsen heeft dat geen toegevoegde waarde.

Ik zag geen enkele reden om voor de Ipad te gaan voor mijn gebruik.

Ik heb mijn S5e via mediamarkt outlet gekocht voor 340 euro ipv 400 euro. Er zijn volgens mij nog enkele exemplaren over. Nieuwstaat enkel geopende verpakking. Het betreft geretourneerde exemplaren.

Ben er heel blij mee. Vooral het beeldscherm en de speakers steken er met kop en schouders boven uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Na wikken, wegen en nog wat reviews bekijken heb ik geconcludeerd dat de Samsung Galaxy Tab A 2019 inderdaad naar alle waarschijnlijkheid voldoet aan mijn eisen.
Dus die besteld bij KoelBlauw, met een case erbij omdat ik nou eenmaal zuinig ben op mijn spullen en waarde hecht aan krasvrije schermen.

Gegaan voor de 64 GB variant - niet omdat ik per se 64 ipv 32 GB storage nodig heb (er is immers een optie om een micro-SD-kaartje erbij te plaatsen), maar omdat de 64 GB-variant méér RAM heeft.

Dank allen voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:38
Gegaan voor de 64 GB variant - niet omdat ik per se 64 ipv 32 GB storage nodig heb (er is immers een optie om een micro-SD-kaartje erbij te plaatsen), maar omdat de 64 GB-variant méér RAM heeft.

Dank allen voor de adviezen!
hij is €229 bij de MM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
^^ €229 is een goede prijs.
Ik betaalde €259.
Pagina: 1