Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mesh of AP? En hoe het beste te realiseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views

Vraag

• JelmerKampen
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 22-11 22:34
Mijn vraag

Per 1 juli krijg ik de sleutel van ons huis (gebouwd in 2019) en ik ben druk bezig met 'plan wifi'. De huidige bewoner zegt dat de standaard router in de meterkast amper genoeg is voor de begane grond en vandaar dat ik me er (voor mijn doen) in verdiept heb. Mij werd echter aangeraden hier om hulp te vragen, dus bij dezen...
Uiteraard is een eis dat alles onder 1 verbinding valt, zodat ik niet handmatig hoef te wisselen van Wifi.

Mijn situatie:
Internet (glasvezel) komt binnen in de meterkast. Er loopt volgens mij al een kabel naar de woonkamer voor de TV. Daarnaast loopt er een loze leiding naar slaapkamer 1 en een loze leiding naar zolder.

Slaapkamer 2 wordt een kantoortje en de zolderkamer wordt een game-kamer dus daar moet ik stabiel internet hebben. Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Op internet lees ik veel over Mesh systeem, maar dat wordt niet door iedereen aangeraden...

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groeten,

Jelmer

[Voor 14% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 10:07]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:53
Kan je aangeven op de rechtertekening waar de loze leiding in kamer 1 uitkomt? (ik zou namelijk verwachten dat hij via badkamer was gelopen, meestal gaan die leidingen redelijk rechtdoor).
ALs je goed internet wilt: bekabeld (mesh systeem kan gewoon als je dat graag wilt) een zender hangen aan muur tussen kamer 1 en 2, zo hoog mogelijk. (De draad kan je mooi afwerken met kabelgootje tegen plafond / achter plint (als je nog vloer moet leggen).
Dat je geen goed wifi signaal krijgt vanuit meterkast geloof ik wel: dat ziet eruit als relatief dikke muren, veel electronice + naar bovenverdieping heeft hij nog eens een vloer die hij schuin moet doorkruisen. (dus extra veel meters door beton heen).
Geef beide zenders dezelfde naam en wachtwoord ;) .

PS, voor het beste internet trek je de kabel door naar kamer 2 (met een gaatje in de muur, zo gedaan). Vooral gezien je zegt dat hier een "kantoor" komt misschien wel een aanrader.

*edit: ik neem aan dat je de reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 al gezien had.

[Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 14-05-2020 10:07]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is per definitie afhankelijk van draadloze verbinding tussen verdiepingen (zodra je het bedraad aansluit is het geen mesh meer). Dat is hier juist het probleem. Je hebt de infra voor een goede oplossing (bedraad AP's aansluiten), doe dat dan ook:

- eentje in de woonkamer
- eentje in slaapkamer 1
- mogelijk eentje op zolder indien nodig

Overigens is groot deel van het probleem van de vorige bewoner dat z'n ene AP op een waardeloze plek zat, tussen de leidingen in de meterkast, met meerdere muren tussen daar en verblijfsruimtes in. Mogelijk zou een AP in de woonkamer alles al dekken - maar met drie verdiepingen ontkom je er waarschijnlijk niet aan om twee of meer AP's te gebruiken.

Ik zou juist AP in slaapkamer 1 laten aangezien dat zo ver mogelijk verwijderd is van vermoedelijke locatie van AP in woonkamer. Je wilt overlap tussen AP's minimaliseren. Dat gezegd, doe een site survey voor je definitief iets plaatst, afhankelijk van bouwmaterialen kan het verloop van signaal anders zijn.

Soittakaa Paranoid!

• JelmerKampen
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 22-11 22:34
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het me goed kan herinneren dan komt die loze leiding uit op slaapkamer 1 bij de wand van de badkamer. Waar die loze leiding op zolder precies uitkomt weet ik niet.

Dus de standaard router van de provider laat ik in de meterkast staan en daar sluit ik dan vervolgens 1 of 2 AP's (dat zijn toch gewoon routers die anders ingesteld zijn?) op aan via kabels uit de standaard router?

Mijn eigen idee was om er 1 in de woonkamer te doen bij de TV (deze dekt dan de achtertuin ook nog een beetje) en een 2e AP bij de trapopening van de 1e verdieping naar zolder te plaatsen. Hier is het open, centraal in het huis en kan ik hem net wat beter buiten het zicht plaatsen.

De vloer boven ligt helaas al, maar er moet vast wel een oplossing zijn om die kabel eventueel mooi weg te werken als ik daar een AP wil plaatsen. In slaapkamer 2 (kantoortje) hoeft niet super goede wifi te zijn, als er maar gewoon gebrowset kan worden. Op zolder moet het gewoon stabiel zijn voor gamen dus daar is bekabeld de beste oplossing? Al zou die AP bij de trapopening van zolder het ook moeten dekken denk ik?

En nee.. die best-buy had ik nog niet gezien. Ga ik nu lezen! :)

[Voor 3% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 10:36]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:34:
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het me goed kan herinneren dan komt die loze leiding uit op slaapkamer 1 bij de wand van de badkamer. Waar die loze leiding op zolder precies uitkomt weet ik niet.
Klinkt redelijk.
Dus de standaard router van de provider laat ik in de meterkast staan en daar sluit ik dan vervolgens 1 of 2 AP's (dat zijn toch gewoon routers die anders ingesteld zijn?) op aan via kabels uit de standaard router?
Een router is een apparaat die netwerken met elkaar verbindt, een thuisrouter verbindt je thuisnetwerk met het internet. Een WiFi AP is een apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Vaak zit er tegenwoordig een AP in een router ingebouwd, maar die routerfunctie heb je niet nodig buiten de eerste, sterker nog, die routerfunctie kan goede werking van thuisnetwerk in de weg zitten.

Ik zou aanraden om idealiter te gaan voor een router zonder WiFi in de meterkast en AP's zonder routerfunctionaliteit elders in huis.
Mijn eigen idee was om er 1 in de woonkamer te doen bij de TV (deze dekt dan de achtertuin ook nog een beetje)
In een huis uit 2019? Ik verwacht HR++ glas waar geen WiFi (of trouwens 4G/5G telefoon) doorheen gaat. Hou er rekening mee dat je voor de tuin mogelijk een outdoor-AP nodig hebt aan buitenzijde woning.
en een 2e AP bij de trapopening van de 1e verdieping naar zolder te plaatsen. Hier is het open, centraal in het huis en kan ik hem net wat beter buiten het zicht plaatsen.
Doe dat laatste niet. WiFi werkt veruit het beste met line-of-sight, je kunt beter een eenvoudig apparaat op een goede plek in zicht hebben dan een duur apparaat op een slechte plek. Geef dat geld eerder uit aan vormgeving die je wel acceptabel vindt.
De vloer boven ligt helaas al, maar er moet vast wel een oplossing zijn om die kabel eventueel mooi weg te werken als ik daar een AP wil plaatsen. In slaapkamer 2 (kantoortje) hoeft niet super goede wifi te zijn, als er maar gewoon gebrowset kan worden. Op zolder moet het gewoon stabiel zijn voor gamen dus daar is bekabeld de beste oplossing? Al zou die AP bij de trapopening van zolder het ook moeten dekken denk ik?
Gamen doe je altijd best bekabeld. Mogelijk kun je op zolder ook een AP aansluiten als WiFi-dekking onvoldoende is, maar dat is naast de bekabelde verbinding voor het gamen, niet in plaats van.

Oh, en mbt vloeren enzo: het helpt om netwerk gewoon op zelfde manier te behandelen als water en elektra - basisvoorziening die als eerste op orde moet zijn voordat je aan inrichting begint. Dan kun je makkelijk even gleufje frezen etc. Kun je nu niets meer mee natuurlijk, maar voor de volgende keer ;)
En nee.. die best-buy had ik nog niet gezien. Ga ik nu lezen! :)
Het is een mooie overzicht, maar er staan geen AP's tussen. In ieder geval zijn de geteste apparaten overdreven duur in verhouding tot wat je waarschijnlijk nodig hebt, waarbij de meerwaarde zit in de routerfunctionaliteit die je niet gaat gebruiken.

Ik heb ook m'n bedenkingen bij de weging van features en performance. Zodra je meer dan één AP in huis hebt, is bij 802.11ac en nieuwer DFS support noodzakelijk (want zonder DFS is er maar één 80MHz kanaal beschikbaar, dus zodra je twee apparaten hebt moeten ze ofwel terugschakelen naar 40MHz, danwel door elkaar heen praten), toch scoren apparaten die dat missen awards...

Soittakaa Paranoid!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True