2 duurdere of 3 goedkopere routers/AP's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Mijn vraag

In juli krijg ik sleutel van nieuwe huis (bouwjaar 2019). Nu wil ik overal goede wifi en mij werd aangeraden om daar bekabelde AP's voor te gaan gebruiken (mogelijkheid is er voor kabels). Nu lees ik de best-buy-guide voor routers/ap's en daar lees ik over de TP-Link Archer 2300 (€100 per stuk) en de Netgear RX7800 (€ 160 per stuk). De laatst genoemde komt als beste uit de tests (van Hardware info), maar de Archer2300 komt daar ook redelijk goed uit. Is het verstandiger om 2 maal de RX7800 in huis op te hangen (1 woonkamer, 1 op 1e verdieping) of is het verstandiger om 3 maal de Archer C2300 te plaatsen? (1 woonkamer, 1 op 1e verdieping, 1 op zolder)?

Of zouden 2 Archer C2300 ook voldoen, zodat ik die laatste € 100 beter in de zak kan houden?

Hier een plattegrond met afmetingen van mijn toekomstige huis:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pxy0JcN/Plan-wifi.png

[ Voor 5% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 11:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:13

Mr. Freeze

¡GO!

Mijn idee zou zijn om de Router te vervangen door een Fritz!box en 1 of 2 bekabelde Fritz!repeaters (1200 of 3000) in een Mesh systeem op te zetten. De accespoint die je noemt zijn denk ik geen Mesh repeaters. Voor een euro of 200-300 kan je helemaal klaar zijn. Valt dat in budget?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Een gemiddelde woning heeft aan één router genoeg, als je goede WiFi dekking wil dan kan je beter accesspoints kiezen. En dan maak je de klassieke fout door (willekeurig) met hardware te gooien zonder de eerste stap te nemen: wat zijn je eisen en wensen? Wat heb je precies nodig (denk aan 2G/5G, stabiliteit, ondersteunende protocollen (a/b/g/n/ac/ax), bandbreedte, backhaul)?

Voorspellen is daarnaast heel lastig, je zal moeten vaststellen wat nodig is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Als je het nieuw gaat kopen kan je beter 1 router en 1 of 2 additionele AP's kopen, in plaats van meerdere routers en daarvan de routing functionaliteit uit te zetten.

Als je bijvoorbeeld 2 ubiquiti AP AC lite kiest (80 euro p/s) en daar een random router voor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Dank voor de reacties. Ik wilde eerst een Mesh systeem kopen, zoals de TP Link Deco M9, maar dat werd mij afgeraden, omdat deze draadloos onderling werken. Ik heb een loze leiding naar de woonkamer, naar slaapkamer 1 en naar zolder lopen. De infrastructuur ligt er dus voor een bekabeld netwerk en dat zou beter werken dan een gemiddelde Mesh set-up. Dit alles is mij verteld en daarom kijk ik nu verder. Mijn eisen zijn:

-Wifi-dekking in het hele huis onder 1 verbinding, dus niet handmatig schakelen.
-Die wifi-dekking moet voor de gemiddelde gebruiker zijn: internetten, YouTube enz.
- Op zolder een game-kamer dus daar moet een stabiel netwerk zijn.

Wat raden jullie aan? Zoals je merkt ben ik een leek in netwerken/AP's. Mijn budget is inderdaad rond de € 250. Ik heb tot nu toe alleen de standaard router die mijn provider me heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:25:
Dank voor de reacties. Ik wilde eerst een Mesh systeem kopen, zoals de TP Link Deco M9, maar dat werd mij afgeraden, omdat deze draadloos onderling werken.
Die vergissing word vaker gemaakt. Je kan die dingen gewoon bedraad aansluiten en instellen als AP. Er zitten 2 poorten op. Je houd dus nog een poort over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
Bij ons is de opstelling ongeveer gelijk en wij zitten ook in een nieuwbouw huis (wel iets ouder, 2014).
Ik heb de WiFi op het modem van de ISP uitgeschakeld en 2 AP's aangescahft.
1 staat er in de woonkamer en 1 op zolder.
Dit is genoeg voor de dekking bij ons in huis, overal heb ik goed bereik en een stabiele verbinding.

Je zou eens kunnen proberen of je met 2 AP's al uitkomt.
Een 3e aanschaffen kan altijd nog...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mijn ervaring is dat wifi-signaal slecht door vloeren/plafronds heen gaat. Ik heb zelf op iedere vedieping (minstens) een Accespoint hangen. Inderdaad bedraad, niet draadloos gekoppeld.

Ik gebruik Ubiquity AP AC lite en Unifi AC Inwall; dat werkt perfect en is heel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Dus wat ik kan doen is een set van 2 TP-Link Deco M5 of M9 aanschaffen, deze bekabeld aansluiten (1 woonkamer, 1 zolderkamer) de wifi van standaard router uitschakelen en het via die 2 apparaten proberen (1 neemt router over en ander als AP). Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik er een 3e los bijkopen en die eventueel bekabeld aansluiten op de 1e verdieping als extra AP?

Zijn jullie het eens of is dit geen slim idee? Ik lees namelijk dat die TP-link Deco's erg gebruiksvriendelijk in te stellen zijn en zoals jullie merken ben ik een leek op dit gebied :)

[ Voor 21% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:39:
Dus wat ik kan doen is een set van 2 TP-Link Deco M5 of M9 aanschaffen, deze bekabeld aansluiten (1 woonkamer, 1 zolderkamer) de wifi van standaard router uitschakelen en het via die 2 AP's proberen. Mocht dit niet voldoende zijn dan kan ik er een 3e los bijkopen en die eventueel bekabeld aansluiten op de 1e verdieping.

Zijn jullie het eens of is dit geen slim idee?
Prima plan. Zie ook de tests bij de buren.

https://nl.hardware.info/...de-m4-kwam-zag-en-overwon

https://nl.hardware.info/...test-tp-link-deco-m9-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ja die M9 wilde ik eigenlijk aanschaffen. Je hebt een set van 3 voor 300 euro. Een set van 2 is echter 220 euro en een losse kost 120, dus stel dat ik een 3e wil (die er denk ik toch wel gaat komen, ook voor in de tuin bijv.) dan kom ik al op € 340.

Ik vermoed dat ik voor de M5 (3 voor 200 en 4 voor 270) ga, maar misschien wordt het nog de M4 als ik die gelezen heb ;)

Super bedankt voor het meedenken allemaal. Wordt erg gewaardeerd!

[ Voor 3% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
lier schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:16:
Een gemiddelde woning heeft aan één router genoeg, als je goede WiFi dekking wil dan kan je beter accesspoints kiezen. En dan maak je de klassieke fout door (willekeurig) met hardware te gooien zonder de eerste stap te nemen: wat zijn je eisen en wensen? Wat heb je precies nodig (denk aan 2G/5G, stabiliteit, ondersteunende protocollen (a/b/g/n/ac/ax), bandbreedte, backhaul)?

Voorspellen is daarnaast heel lastig, je zal moeten vaststellen wat nodig is.
Nou dat kun je dus mooi vergeten bij een beetje doorsnee woning.
Heb je kanaalplaatvloeren en dus bewapening erin en ook laminaat met een silveren ondervloer blijft er weinig van WiFi over... en het glas is ook al HR++ dus daar heeft het ook al moeite mee vanwege de coating erin.

5ghz is onbruikbaar hier en de 2,4ghz zit "vol" van anderen hier in de buurt, en toch staat de AP centraal in huis maar op de slaapkamer lukt het mij niet om een Netflix stream te kijken zonder happering(Gewoon SD kwaliteit).

Beetje modern huis is het geen luxe om op verschillende verdiepingen 1 AP te hebben.
Hier werken de verdiepingsvloeren als een kooi van faraday.

Ingewikkelde AP,s en mesh technieken hoeft opzich niet, het kan ook simpel een kabel naar boven en daar een losse standalone AP neerhangen met eigen SSID.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2020 11:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

mr_evil08 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:45:
Nou dat kun je dus mooi vergeten bij een beetje doorsnee woning.
Ah...je begrijpt de nuance niet. In een woning is één router genoeg, voor goede WiFi dekking heb je "zo veel mogelijk" accesspoints nodig. Hoeveel is niet te voorspellen...

offtopic:
Waarom is 5GHz bij jou niet bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
lier schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Ah...je begrijpt de nuance niet. In een woning is één router genoeg, voor goede WiFi dekking heb je "zo veel mogelijk" accesspoints nodig. Hoeveel is niet te voorspellen...

offtopic:
Waarom is 5GHz bij jou niet bruikbaar?
5ghz oftewel WiFi AC of AN etc heeft de eigenschap moeilijker door objecten te komen, het signaal donderd al snel in elkaar bij een obstakel, een gipswand of gasbeton gaat nog wel.
Heb je dus bewapening(ijzer) in je woning wat niet ondenkbaar is bij verdiepingsvloeren wordt het al heel snel bagger.

Overgens hebben wij hier in elke kamer een netwerkaansluiting zitten waar de vaste apparaten op zitten waaronder TV/PC, de zolder hier heeft ook geen AP.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:25:
Dank voor de reacties. Ik wilde eerst een Mesh systeem kopen, zoals de TP Link Deco M9, maar dat werd mij afgeraden, omdat deze draadloos onderling werken. Ik heb een loze leiding naar de woonkamer, naar slaapkamer 1 en naar zolder lopen. De infrastructuur ligt er dus voor een bekabeld netwerk en dat zou beter werken dan een gemiddelde Mesh set-up. Dit alles is mij verteld en daarom kijk ik nu verder. Mijn eisen zijn:

-Wifi-dekking in het hele huis onder 1 verbinding, dus niet handmatig schakelen.
-Die wifi-dekking moet voor de gemiddelde gebruiker zijn: internetten, YouTube enz.
- Op zolder een game-kamer dus daar moet een stabiel netwerk zijn.

Wat raden jullie aan? Zoals je merkt ben ik een leek in netwerken/AP's. Mijn budget is inderdaad rond de € 250. Ik heb tot nu toe alleen de standaard router die mijn provider me heeft gegeven.
Ik lees hier op Tweakers altijd allerlei moeilijke constructies. Ik heb mijn Ziggo aansluiting in de meterkast. kabel getrokken naar de eerste verdieping centraal in de woning. Daar staat mijn Synology router en die dekt met gemak het hele huis t/m 25 meter buiten in de tuin. Mijn zoon is een fervente gamer 1e verdieping en dochter op zolder een fanatieke streamer en die doen beide moeiteloos draadloos. Hangen hier 19 devices aan de wifi en mijn huis is een betonnen "bunker" uit de jaren 70. Zelfs de Rasp Pi in de meterkast connect gewoon met de router boven. Key is dat je router gewoon centraal in huis moet staan.

@mr_evil08 En op iedere verdieping hier ligt lamelparket met zo'n mooi glimmende folie eronder. Geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Ik lees hier op Tweakers altijd allerlei moeilijke constructies. Ik heb mijn Ziggo aansluiting in de meterkast. kabel getrokken naar de eerste verdieping centraal in de woning. Daar staat mijn Synology router en die dekt met gemak het hele huis t/m 25 meter buiten in de tuin. Mijn zoon is een fervente gamer 1e verdieping en dochter op zolder een fanatieke streamer en die doen beide moeiteloos draadloos. Hangen hier 19 devices aan de wifi en mijn huis is een betonnen "bunker" uit de jaren 70. Zelfs de Rasp Pi in de meterkast connect gewoon met de router boven. Key is dat je router gewoon centraal in huis moet staan.

@mr_evil08 En op iedere verdieping hier ligt lamelparket met zo'n mooi glimmende folie eronder. Geen enkel probleem.
Good for you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Daar staat mijn Synology router en die dekt met gemak het hele huis t/m 25 meter buiten in de tuin.
Fijn dat jij een goede dekking hebt (ook al heb ik medelijden met je buren), maar dit is geen goed advies. Er zijn namelijk te veel variabelen waarvan er nog heel veel niet benoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Fijn dat jij een goede dekking hebt (ook al heb ik medelijden met je buren), maar dit is geen goed advies. Er zijn namelijk te veel variabelen waarvan er nog heel veel niet benoemd zijn.
Medelijden met mijn buren? Want? :?

Ik heb deze constructie ook bij 2 anderen toegepast en geen enkel probleem ook daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Haha deze discussie helpt mij verder niet bij mijn keuze, want die heb ik inmiddels al gemaakt. Ik ga in 1e instantie voor de Deco M5 (3-pack). Deze ga ik bekabeld aansluiten. Mogelijk komt er in de toekomst ooit nog een 4e bij als de wifi in de tuin (redelijk ruim) niet voldoende is.

Ik heb daar nog wel een vraag over... Als je die 3 Deco M5's bekabeld wilt aansluiten... Moet je node 2 en 3 dan allebei aansluiten op node 1 of sluit ik node 2 aan op node 1 en sluit ik node 3 aan op node 2?

[ Voor 31% gewijzigd door JelmerKampen op 14-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:32:
Haha deze discussie helpt mij verder niet bij mijn keuze, want die heb ik inmiddels al gemaakt. Ik ga in 1e instantie voor de Deco M5 (3-pack). Deze ga ik bekabeld aansluiten. Mogelijk komt er in de toekomst ooit nog een 4e bij als de wifi in de tuin (redelijk ruim) niet voldoende is.

Ik heb daar nog wel een vraag over... Als je die 3 Deco M5's bekabeld wilt aansluiten... Moet je node 2 en 3 dan allebei aansluiten op node 1 of sluit ik node 2 aan op node 1 en sluit ik node 3 aan op node 2?
Je sluit ze niet onderling aan. Je sluit ze aan aan de kabel die in de kamer aanwezig is. Die kabel gaat gewoon naar de router.

Waarom wil je je router in bridge hebben staan? Simpel wifi uitschakelen is voldoende.

En met @JelmerKampen tag je iemand en krijgt die een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Top. Dan is alles duidelijk! Thanks again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Mijn laatste reactie anders ga ik een topic kapen...
Afhankelijk van de situatie, heb je het geluk dat beide banden 2,4 en 5ghz voor jezelf zijn heeft dat ook voordelen en een jaren 70 woning heeft doorgaans weinig isolatie en bewapening in vergelijking met moderner woningen.

Moderne huizen rusten de plafond/vloer platen op de buitenmuren en ja daar zit behoorlijk wat bewapening in en in combi met een silverenfolie vloer blijft van de 5ghz amper wat over... de 2,4 ghz komt daar nog wel doorheen maar heb je buren overal dan wordt het al snel onbruikbaar.

Ik ben vroeger bij genoeg mensen langs geweest en helpen met WiFi problemen.
Doorgaans waren de nieuwere huizen 1 bak ellende met WiFi en de oudere huizen (jaren 70 idd) geen probleem, zelfs bij 1 iemand was het zo erg dat nog niet eens 1 kamer verder kwam omdat daar overal bewapening aanwezig was(was een woning wat in fabriek maken en op de bouw in elkaar zetten als een puzzel)...

Bewapening en WiFi gaan niet goed samen...
Doorgaans online gaming op WiFi kan niet zonder fatzoenlijke latency, dan moet het signaal uitstekend zijn, streaming neemt weinig en omdat daar een buffer wordt gebruikt merk je weinig als er even een dip is.

Of je nou 5 of 10 of 20 apparaten op WiFi hebt maakt weinig uit, zolang die apparaten geen traffic generen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:32:
Medelijden met mijn buren? Want? :?
offtopic:
Gaat wat offtopic, maar ik heb het vermoeden dat bij jouw router het zendvermogen op de 2,4GHz band op maximaal staat. Dat zorgt voor enorm veel interferentie en is totaal niet nodig. Maar...je dekking is wel "goed".
mr_evil08 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:06:
Of je nou 5 of 10 of 20 apparaten op WiFi hebt maakt weinig uit, zolang die apparaten geen traffic generen is er weinig aan de hand.
Ook als je geen data over WiFi verstuurt worden de nodige pakketjes heen en weer gestuurd.

[ Voor 30% gewijzigd door lier op 14-05-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
lier schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:12:
[...]

offtopic:
Gaat wat offtopic, maar ik heb het vermoeden dat bij jouw router het zendvermogen op de 2,4GHz band op maximaal staat. Dat zorgt voor enorm veel interferentie en is totaal niet nodig. Maar...je dekking is wel "goed".

[...]

Ook als je geen data over WiFi verstuurt worden de nodige pakketjes heen en weer gestuurd.
offtopic:
Broadcast verkeer is niet zo spannend, zie het maar als "idle verkeer" mocht je 19 apparaten een simpele stream van 128 kbps opzetten wordt het al iets heel anders, ondanks het kwa bandbreedte niks voorstelt.
Dit was mijn laatste reactie hier.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Ja en nee. Ja, ze worden verstuurd, maar nee, significant is het niet.

Bedek dat beacons die elke ~100ms verstuurd worden hooguit 3% van airtime opsnoepen. Het soort keepalive verkeer wat jij noemt is misschien 1/10 daarvan, dus hooguit 0.3% van airtime per apparaat.

In echte high-density situaties (voetbalstadion ofzo, met 35k mensen bij elkaar) tikt dat aan, maar met een huissituatie van 20 apparaten waarvan 4 actief verbruikt valt wat de overige 16 (16x0.3% = 4.8%) in het niet bij het verkeer van de actieve devices.

Edit:
DM van TS gekregen over TP-Link Deco M5 als optie.

Dat zijn 2x2 MIMO WiFi-ac apparaten met Qualcomm chipset, zonder DFS.

Dat laatste vind ik een grote minpunt bij meerdere AP's in huis: geen DFS betekent dat alle AP's bandbreedte gaan delen. Qua prijs is zo'n set redelijk aantrekkelijk (EUR 190 momenteel), maar ik zou eerder alternatieven met DFS aanraden. De al genoemde Ubiquiti UAP AC Lite heeft nagenoeg zelfde specs als M5 (zelfde Qualcomm SoC) maar ondersteunt wel DFS. Dat zou ik eerder aanraden.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 15-05-2020 00:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
@dion_b Is er los van de beacons niet management traffic vanuit de access point?
En is de theoretische airtime die je hebt niet hoger dan de praktische airtime door collision met andere SSID's?
Is uiteindelijk een significant deel van de airtime management packets?
Ik weet er weinig van maar vind het wel enorm interessant.

--

Wat is het voordeel van het kiezen voor zo'n mesh capable setje access points als TS ze bedraad aan gaat sluiten?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 17:47
Ik zit ook over iets soortgelijks te dubben.
Achterin de tuin en boven tot op zolder wil ik fatsoenlijk wifi-bereik hebben.

Mijn huis is van eind jaren 60. De vloer van de eerste verdieping is van beton. De vloer van de zolder is van hout. Nu heb ik alleen een Ziggo router vóór in de woonkamer hangen omdat daar de CAOX-kabel binnen komt. De kamer is zo'n 8 meter lang en de tuin is 16 meter lang.

Ik heb nog de nodige apparaten w.o. een domotica-systeem dat op 2,4 GHz werkt.

De Ziggo router zou ik in bridgemodus zetten en er een nieuwe snelle veilige router achter hangen.
Ik wil een router/accesspoint op de eerste verdieping en indien nodig op zolder. De eerste verdieping kan met een ethernetkabel. De zolder zou draadloos moeten. Ook wil ik een accesspoint ergens aan de achterkant van het huis voor een betere dekking in de tuin. Ook die moet draadloos communiceren met de router.

Verder heb ik op de begane grond nog wat switches liggen voor o.a. bekabeling naar diverse media- en andere apparaten op allerlei plekken op de begane grond.

Omdat het toch veel geld kost allemaal, ga ik het liefst meteen voor Wifi 6 (AX) zodat ik er weer een hele tijd mee vooruit kan. We hebben inmiddels al één nieuwe mobiel in huis die AX-compatible is en dat zal alleen maar meer worden.

De router(s)/AP's moeten niet alleen op 5GHz goed presteren maar zeker ook op 2,4GHz.
Bij mij zou één AP via ethernet met de router moeten communiceren en de ander(en) draadloos.

Behalve wat vaste IP-adressen voor een aantal apparaten heb ik geen zin om uren bezig te zijn om allerlei instellingen na te lopen en te moeten finetunen. Het zou dus mooi zijn als het zoveel mogelijk out-of-the-box werkt, maar ik wil wel goed inzicht in de werking en de prestaties.

Ik heb veel tests en reviews gelezen. Maar hoe meer ik lees, hoe warriger het wordt.
Ik neig naar iets van Asus omdat de webinterface erg uitgebreid is en ik dus niet afhankelijk ben van een mobiele app, gratis AIprotection, geen online accounts nodig, er regelmatig updates komen ook als de routers al wat ouder zijn. En ze komen vaak goed uit tests. Ik overweeg o.m.: Asus ZenWiFi AX (XT8), Asus AiMesh AX6100/RT-AX92U of de Asus RT-AX58U

Maar ik lees veel over problemen met wegvallende verbindingen en met back hauls die alleen óf bekabeld óf draadloos werken.
Ook zijn veel sets van AX-routers en AX mesh-systemen momenteel nauwelijks leverbaar en de prijzen van AP's zijn vaak net zo hoog als van een router. En dit geldt niet alleen voor Asus maar ook voor andere bekende merken. Het lijkt wel of het AX-gebeuren nog vol zit met kinderziektes.

Dus wat is nou wijsheid? Of is er een veel simpeler oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@therealwheely Die ZenWiFi AX is wifi6 certified.

Waarom vind je niet meer? IEEE was van plan het project 802.11ax te ratificeren in Q1 2020, dat heeft ongetwijfeld vertraging opgelopen gezien er een amandement op de standaard gepland staat ergens medio 2020 om een final te maken.

Kortom, er zijn weer devices op de markt die een niet geratificeerde standaard gebruiken. Fijn.

Wijsheid is imho even wachten.Wil je toch kopen dan doe je er goed aan iets te kiezen dat in ieder geval op de core functions certified is en waarvan je dus mag verwachten dat het volgende week ook nog werkt met nieuwe devices.

*Als de standaard inmiddels een final heeft gehad dan heb ik iets gemist maar is de text hierboven nog steeds van toepassing.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raymond P schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:53:
@dion_b Is er los van de beacons niet management traffic vanuit de access point?
En is de theoretische airtime die je hebt niet hoger dan de praktische airtime door collision met andere SSID's?
Is uiteindelijk een significant deel van de airtime management packets?
Ik weet er weinig van maar vind het wel enorm interessant.
Oeps, deze had ik afgelopen maand gemist :o

Alsnog antwoord:

Beacons zijn juist (bij benadering, bij een simpel thuisnetwerk) de enige client-onafhankelijke management frames. De rest hebben allemaal te maken met clients en volgen de client dan ook - de hoeveelheid wordt dus door aantal clients, niet AP's bepaald. Idem voor control frames.
Als je bij WiFi collisions hebt, is iets goed mis. WiFi gebruikt niet voor niets CSMA/CA, waarbij de CA staat voor collision avoidance. In drukke gebieden kun je ze wel krijgen door het near-far (client side) cq hidden node (AP side) probleem, waarbij twee stations die elkaar niet kunnen detecteren tegelijk zenden, terwijl een station er tussenin. Dit verandert echter niet noemenswaardig met een extra AP, sterker nog, door kleinere cellen heb je er mogelijk minder last van. Als het goed is zitten je twee eigen AP's sowieso in beide banden op andere, niet overlappende kanalen, dus ze zitten elkaar niet in de weg.

En mbt welk deel van airtime opgaat aan management packets: ik ben wel eens op het matje geroepen door Agentschap Telecom die constateerden dat >70% van airtime op een bepaalde publieke locatie ingepikt werd door beacon frames, grotendeels van apparaten die ik beheerde. Dat is extreem, maar in de 2.4GHz kan een enkele AP al 3% van airtime inpikken (in 5GHz dus 0.5% wegens minimaal 6Mbps data rate ipv 1Mbps), dus in drukke gebieden heb je 'maar' 23 AP's nodig in een kanaal om genoemde 70% te halen. Ik woonde zelf vroeger 3 hoog achter in A'dam in een jaren '20 wijk, daar waren er in de 2.4GHz-band 67 AP's te detecteren, dus gemiddeld 22 per kanaal. Dit is dus realistisch, zij het een worst-case scenario. Omgekeerd zul je in een Vinex-wijk veel minder tegenkomen, demping is daar zo groot dat de meeste netwerken niet buiten hun huizen waargenomen worden.
--

Wat is het voordeel van het kiezen voor zo'n mesh capable setje access points als TS ze bedraad aan gaat sluiten?
De mesh sets bieden naast wireless backhaul (=mesh) ook doorgaans smart WiFi features zoals 802.11k, v en r aan, waarmee clients info over hun omgeving uitwisselen met AP's, AP's info geven aan clients en als clients tussen de AP's roamen zorgt 802.11r ervoor dat het sneller gaat. Allemaal erg prettig als je in een situatie zit met meerdere AP's in huis.

Voor die dingen heb je een of andere vorm van managed WiFi nodig. Dat hoeft absoluut geen mesh te zijn, maar daar krijg je het vaak op de koop toe. Bovendien zijn de goedkoopste mesh-units vaak goedkoper dan non-mesh AP's met vergelijkbare functionaliteit. Hun mesh-performance is meestal bedroevend (2x2 repeaters...) maar bedraad aangesloten worden het vrij accetabele AP's.

Mijn grootste probleem met die dingen is dat ze vaak totaal dichtgetimmerd zijn en in sommige gevallen erg slechte default settings hebben (TP-Link's 40MHz brede kanalen 4+9 in 2.4GHz, die overlappen met letterlijk ieder ander kanaal in de omgeving, om maar een voorbeeld te noemen). Daar kun je dan niets aan doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bedankt voor je antwoord. Ik doelde inderdaad op ruis door AP's waarvan het signaal niet helder genoeg binnen komt voor collision avoidance. (Geen Amsterdam hier, wel makkelijk 70+ SSID's op 2.4Ghz al zal niet elk device dat oppikken.)

For the record, die (max) 3% is per SSID en niet per AP toch?

Wat betreft de mesh setjes: ik was mij er niet van bewust dat 802.11k/r/v nog steeds geen standaard ingebakken optie was. Dat rechtvaardigt zo'n keuze wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raymond P schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:13:
Bedankt voor je antwoord. Ik doelde inderdaad op ruis door AP's waarvan het signaal niet helder genoeg binnen komt voor collision avoidance. (Geen Amsterdam hier, wel makkelijk 70+ SSID's op 2.4Ghz al zal niet elk device dat oppikken.)

For the record, die (max) 3% is per SSID en niet per AP toch?
Yep. Goede toevoeging. Spammen met SSID's is dus geen goed plan.
Wat betreft de mesh setjes: ik was mij er niet van bewust dat 802.11k/r/v nog steeds geen standaard ingebakken optie was. Dat rechtvaardigt zo'n keuze wel.
Bij alle managed WiFi (UniFi, Mikrotik etc) wel, maar bij losse AP's niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@dion_b Afaik mag je Mikrotik uit je lijstje halen. :p

Ze maken leuk/goedkoop wifi spul voor als je dingen aan elkaar moet knopen maar het is totaal niet gericht op consumer grade electronics. (Capsman biedt wel een alternatief)

Ubiquity doet het wel áls je een controller hebt.
Engenius doet wel k/r zonder controller, al vermoed ik wel dat dat alleen werkt als je binnen het merk blijft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
JelmerKampen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:58:
Top. Dan is alles duidelijk! Thanks again.
kom ik achteraf weer even aan... ipv "wat voor materialen heb ik nodig" , voorzie eerst dat er overal mogelijkheden zijn ...

daarmee bedoel ik : heb je wel een utp kabel in tuinhuis/garage waar je wifi wil ?
zoja zou ik daar eerst centjes insteken (en desnoods een cheap ass oud accespointje eraanhangen)

wifi meuk is snel gekocht, een kabel aanleggen naar tuinhuis is vaak een ernstigere klus (of net snel meegenomen als je hem toch nog moet bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 03:13
therealwheely schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:41:
De Ziggo router zou ik in bridgemodus zetten en er een nieuwe snelle veilige router achter hangen.
Bridge is overrated. Het kan, maar je kunt jezelf er ook mee in de voet schieten. Als je al IPv6 hebt dan heb je het na het in bridge zetten niet meer, en als je het nog niet hebt dan zet bridge-mode iets in je profiel waardoor je bij een latere uitrol ook geen IPv6 krijgt.

Ja, bij IPv4 krijg je dan nat-over-nat, maar dat werkt (bij mij in ieder geval) prima. Stel het IPv4-adres van je nieuwe router in als 'DMZ' in de ConnectBox en gaan met die banaan...
De router(s)/AP's moeten niet alleen op 5GHz goed presteren maar zeker ook op 2,4GHz.
prijzen van AP's zijn vaak net zo hoog als van een router.
Let op het verschil tussen de twee. Een router heb je maar één nodig, AP's mogelijk meerdere. En je kunt het combineren, maar zeker als je voor een systeem gaat dat onderling communiceert (je noemt steeds mesh) dan kan het zijn dat een afwijkend AP (namelijk, die in de router) daarbij roet in het eten gooit. Je kunt op een gecombineerde router/AP wel functionaliteit uitschakelen, maar voor die functionaliteit heb je wel betaald.

Zelf ben ik heel tevreden met een paar Unifi AC Lites en een EdgeRouter (al zou ik de volgende keer die Edgerouter vervangen door een USG), maar die doen geen AX. Ik ben niet bekend met AX, maar als dat nu nog zo buggy is dan kun je misschien beter bij AC blijven :) Als ik even opzoek wat die Asus-apparaten die je noemt kosten dan heb je voor het geld van 2 van die dingen een USG, een cloudkey (gen 2 is afaik alleen nodig als je er camera's aan gaat hangen) en 2 of 3 access points. Mocht AX stabieler en goedkoper (en ondersteund door je laptops / tablets / telefoons) worden dan kun je de AC-producten altijd nog verkopen.

Andere merken hebben uiteraard ook leuke routers en access points, maar je noemt de GUI van de Asus als pluspunt, en dan is de Unifi Controller toch wel slick :) Maar ik noem het vooral ook omdat ik het ken :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raymond P schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:09:
@dion_b Afaik mag je Mikrotik uit je lijstje halen. :p

Ze maken leuk/goedkoop wifi spul voor als je dingen aan elkaar moet knopen maar het is totaal niet gericht op consumer grade electronics. (Capsman biedt wel een alternatief)
Niemand had het over consumer grade, we zijn hier Tweakers ;)
En ja, heb zelf ook hun learning curve mogen ervaren, incl niet werkende features die bij install nodig waren en gebrekkige documentatie. Neemt niet weg dat ik het geweldige producten vind

Dat gezegd, opvallend dat ik meerdere Russische sites vind die beweren dat het wel k/v/r kan maar daarbuiten niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Paul schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Bridge is overrated. Het kan, maar je kunt jezelf er ook mee in de voet schieten. Als je al IPv6 hebt dan heb je het na het in bridge zetten niet meer, en als je het nog niet hebt dan zet bridge-mode iets in je profiel waardoor je bij een latere uitrol ook geen IPv6 krijgt.
Ter ondersteuning hiervan.
Dubbel Nat heeft ook z'n voordelen en dat je bij gebruikt van portforwarding (eigenlijk nooit doen) twee keer moet forwarden mag voor een tweaker toch nooit een probleem zijn. O-)

Ik gebruik de wifi van de ziggo router als gastnetwerk en zorg met de firewall van mijn eigen router ervoor dat je daarmee enkel het internet op kunt en niet m'n lan op.
Geeft toch weer een beetje extra security

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 22-06-2020 18:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
dion_b schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Niemand had het over consumer grade, we zijn hier Tweakers ;)
En ja, heb zelf ook hun learning curve mogen ervaren, incl niet werkende features die bij install nodig waren en gebrekkige documentatie. Neemt niet weg dat ik het geweldige producten vind

Dat gezegd, opvallend dat ik meerdere Russische sites vind die beweren dat het wel k/v/r kan maar daarbuiten niet.
Wat ik bedoel is dat je waarschijnlijk weinig hebt aan k/r/v bij het opzetten van een point-to-point verbinding als je hectometers aan het overbruggen bent. :9

En de Capsman oplossing, is voor het gros van de toepassingen in combinatie met WPA2-enterprise snel genoeg aan de consumer side.
De focus ligt bij Mikrotik's wifi tak gewoon niet op die laatste paar meters. En dat geeft niet, want het is inderdaad allemaal mooi spul.

- knip -

Pagina: 1