Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepaneel uitbreiding op uitbouw.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18:51
Gekopieerd uit het algemene topic, hier past het vast beter.

Ik wil mijn 5 bestaande (295Wp) in dak panelen uitbreiden met een 5 panelen op de uitbouw.

Het mooist zou zijn om de huidige omvormer te vervangen voor een zwaardere van 1500W naar een +- 3000w en zo beide strings op 1 omvormer en al aangelegde infra qua groepkast etc. aan te sluiten.

Het liefst zou ik het zelf aanleggen maar ik kom nog niet uit de route die de DC kabels af moeten leggen, en of die misschien te lang worden (dikker kan altijd).

Het is een nieuwbouw huis uit 2019 met de achterkant op ZZW, met omvormer op zolder en indakpanelen die via een pvc pijp in de vliering vloer met de omvormer verbonden zijn.

Mijn ideale routing zou zo lopen.
Langs de regenpijp in pvc door dakschot en onder de pannen door naar de doorvoer van de indak panelen. En van daar dus 2 sets DC kabels naar de omvormer locatie voeren.

Hebben jullie nog ideeën
Zie ik nog iets makkelijkers over het hoofd? (Ik ga wel om een eventuele dakkapel heen leggen bedenk ik nu)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Jouw oplossing met een nieuwe grotere omvormer mag hoor.
Je zou ook een nieuwe kleine kunnen kopen, heeft misschien voordelen qua garantie op je oude systeem.
Wat is de maat van je dak? Wil je een legplan delen?

Een rijtje 2m panelen?

[Voor 7% gewijzigd door busscherski op 14-05-2020 23:30]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweedebas
Als ik het uitteken kom ik op het volgende uit.
(De ruimte op het dak valt wat tegen als je 2.4m uitbouw in je hoofd hebt.)

Waarbij ik nog via mijn eigen dak langs de gevel wil komen.
Dus er is wat ruimte nodig langs 1 buurman, en ruimte tussen panelen en gevel.
Ik kies nu voor wat kleiner panelen zodat er ongeveer 40cm vrij blijft.

Ik heb de dakrand nog niet opgemeten wat daar de breedte van is ivm hoe hoog ik mag met afstand tot dakrand.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/320wp-full-black.html Munchen Solar 320WP

Hoe het dak er nu bij ligt. (09:30 geeft nog deze schaduw)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ziet er prima uit wat mij betreft.
5 standaard panelen per string is wel het kortste wat ik aanraad.
Vanwege de korte string van maar 5 panelen zal de omvormer het bij gedeeltelijke schaduw niet geweldig doen, maar in de jaaropbrengst merk je daar niet veel van.

Wat dat betreft bestaan er betere panelen met hoger voltage. Maar die zij, wat mij betreft, disproportioneel duurder. Langere tvt

https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
https://www.winkelman-zon...5wp/50996/?display=detail

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@tweedebas Gezien de schaduw zover mogelijk naar de dakrand toe.
Lukt het om ze op 150 te leggen? Spoelen ze beter schoon.
Geen andere schaduw? Dan doen zoals je van plan bent.
Ivm garantie met 2e omvormer. Desnoods met een verdeel kastje tussen de omvormers.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Team Welles

Je kunt ook half cell panelen overwegen. Die gedragen zich fijner met schaduw (hogere spanning bij jouw schaduw).

Met wit grind eronder heeft je gewenste loopruimte voordelen voor bifacial panelen.

Een tweede omvormer met kabels binnen door een kabelgoot of plint is goedkoper en flexibeler (geveldoorvoer boven noodoverloophoogte), maar jouw daktracé kan natuurlijk ook. Zorg dan wel dat je de bestaande kabels niet beschadigt en dat je het indaksysteem weer waterdicht krijgt.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweedebas
Om het wat laagdrempeliger te maken ga ik voor een 2e omvormer in de schuur.

Er ligt al een (nog niet aangesloten in de schuur wel in de meterkast met 3x 16A) 3 fase kabel naar toe, dus nu daar nog een extra "meterkastje" ophangen met een groep voor de omvormer.

Nu de zonnepaneel selectie samen met de omvormer.
Als ik kijk naar de NOCT vermogens en de spanning die ze leveren en waar omvormers nominaal op werken zou ik dan goed zitten met bijvoorbeeld.

Een growatt 1000 s
En 5 stuks JA Solar JAM60S-10-340-MR-BF 340Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen

De 340 levert NOCT 257W x 5 = 1257W met een spanning van 5x 32.4V = 162V

De omvormer kan tot 1300W DC aan, MPPT van 70v tot 450V maar een nominale spanning van 180V.
Max uitgangs vermogen is echter maar 1000w

Dit zou behoorlijk effecient moeten werken(op aftoppen na), of denk ik te moeilijk en kan je wel grof afwijken van de nominaal spanning en met nog grotere Wp panelen zonder hoger in spanning te gaan zitten toch meer opbrengst realiseren? Als je maar binnen de range van de MPPT blijft.

De 1500s (max 1900DC) zit nominaal al op 250V wat ik (met niet panasonic panelen) nooit ga redden, maar ik zou wel 400Wp? panelen kunnen nemen zonder af te toppen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Een omvormer met een nominale spanning van 180 V klinkt goed voor deze toepassing.

Het prijsverschil voor een maatje groter zal het denk ik wel waard zijn. Anders ga je vrij veel aftoppen. Heb het niet gesimuleerd maar verwacht ongeveer 4 tot 5% verlies van de jaaropbrengst bij een 1000 W omvormer vergeleken met de 1500 W versie

Edit: je hoeft overigens niet op nominaal voltage te komen. Met 5 panelen komt het met de meeste kleine string omvormers wel goed.

[Voor 16% gewijzigd door busscherski op 02-06-2020 16:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 24-11 18:33
Ik geloof er niks van, de 1000s met 180V nominal.
Voor de 1500s staat er 250V nominal in de tabel, maar de curves er boven tonen gewoon 360V met de beste efficiency....

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Team Welles

99% van de panelen leveren ~8A NOCT. Reken maar uit wat dan de spanning is die een 1000 watt omvormer dan gaat zien.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@Rouske
Ik heb ook nog geen bewijs gezien dat zo`n omvormer met 180 V nominaal echt goed werkt bij dat voltage.
Tot dan maar even negeren.

De upgrade naar 1.5 kW omvormer levert je een extra 4.2% jaaropbrengst op.
64 kWh per jaar extra x 0.20 euro / kWh = 12.81 euro per jaar extra opbrengst.

De 1.5 kW omvormer kost bij Winkelman 17.35 euro extra. Dus binnen 1.5 jaar heb je de meerprijs voor de grotere omvormer terug verdiend. No brainer voor mij.

Hier een plaatje van jouw situatie met een omvormer begrenst op 1 kW.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:21
Voor 9 euro meer heb je ipv Growatt een goodwe 1500 xs. Start eerder op, gaat avond langer door en is nieuwer dan de S serie van Growatt

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True