Laptop vindt wifi netwerk niet, telefoon gewoon verbonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-11-2024
2 dagen geleden is bij ons studentenhuis nieuwe wifi geinstalleerd en op mijn telefoon doet ie het prima.
Alleen op mijn laptop kan ik hem niet vinden. Andere huisgenoten hebben er geen last van ik wel.
Het gaat om een lenovo laptop van 2 jaar oud, nooit problemen mee gehad.

Ik zag dit oude topic al:
laptop 'ziet' mijn router niet meer, maar andere wel...
Hierin zegt een gebruiker het volgende:
Mijn netwerk is ingesteld op kanaal 13, maar de draadloze netwerkadapter zocht maar de kanalen 1 tot 11. Het probleem is als volt verholpen:
- Ga naar Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen
- ga op wireless netwerk card staan, druk op rechter muisknop, kies voor Eigenschappen;
- druk op Configureren;
- kies tabblad Geavanceerd;
- kies Country Region en kies voor waarde #1 (1-13)
Ik doe dezelfde instellingen, alleen vindt ik country region niet, die staat er niet bij in mijn lijst.

Iemand enig idee?

Beste antwoord (via cleonpatra op 13-05-2020 16:05)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:52:
[...]

https://pastebin.com/sBStPiFD

En ja ik heb hem al meerdere keren handmatig ingevoerd en laten vergeten. Gebeurt niks
Begin maar eens met het updaten van de drivers van je WiFi adapter. Linkje naar de laatste drivers voor jouw Intel WiFi Adapter: Intel-Dual-Band-Wireless-AC-3165.

Je kunt daar misschien zelfs beter die link naar de updatetool van Intel gebruiken, dan worden o.a. je Chipset drivers ook meteen geüpdatet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:52

lier

MikroTik nerd

Hoe is het WiFi netwerk ingesteld (vooral, welke kanalen en dus niet je laptop!)?
Kan je hier een scan posten van de WiFi netwerken met behulp van je telefoon (met bijvoorbeeld WiFi Analyzer)?
Wat is "nieuwe wifi"?
Welke apparatuur is exact betrokken (merk & type)?
Welke WiFi netwerkkaart zit in je laptop?

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 13-05-2020 12:33 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Kan je laptop wel andere wifi netwerken vinden?
Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de wifi van de laptop heeft uitgeschakeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
RocketKoen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:34:
Kan je laptop wel andere wifi netwerken vinden?
Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de wifi van de laptop heeft uitgeschakeld.
Ja hoor hij vindt alle andere netwerken ook nog steeds en ben met eentje verbonden. Alleen die is ver weg dus video's etc wordt hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:26

allure

Titaan fase 2/3

Kan het zijn dat dat netwerk op 5G zit en jouw laptop dat niet ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Je moet even uitzoeken op welk kanaal jullie nieuwe studentenhuis wifi netwerk ingesteld is.

Omdat je telefoon wel het wifi netwerk ziet, kan je het kanaal van jullie wifi netwerk daar waarschijnlijk wel mee achterhalen. Gebruik een android app als "wfi monitor" , in die app, onder "networks" verschijnt lijstje van alle netwerken met CH: <getal>. Dat getal is het kanaal.

Als het kanaal 1 tot en met 11 is zou je laptop het netwerk ook moeten kunnen vinden.

(Dit is meestal het probleem ->>) Is het kanaal 12 of 13, dan is de 'landinstelling' van de wifi kaart in je laptop inderdaad waarschijnlijk het probleem, en staat je laptop ingesteld voor een land waar kanaal 12 en 13 niet gebruikt mogen worden, je moet dan inderdaad die landinstelling veranderen, hoe dat precies moet weet ik niet en hangt mogelijk van merk laptop of type wifi kaartje af. (Iemand anders heeft hier vast wel een tip waar die instelling zit.)

Is het kanaal 40 of hoger dan zit jullie studentenhuis wifi netwerk niet op de 'oude' 2.4 GHz band maar op de 5.0 GHz band, mogelijk ondersteunt je laptop de 5GHz band in zijn geheel niet. Zoek dat eventueel op in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
AzertyNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:02:
Je moet even uitzoeken op welk kanaal jullie nieuwe studentenhuis wifi netwerk ingesteld is.

Omdat je telefoon wel het wifi netwerk ziet, kan je het kanaal van jullie wifi netwerk daar waarschijnlijk wel mee achterhalen. Gebruik een android app als "wfi monitor" , in die app, onder "networks" verschijnt lijstje van alle netwerken met CH: <getal>. Dat getal is het kanaal.

Als het kanaal 1 tot en met 11 is zou je laptop het netwerk ook moeten kunnen vinden.

(Dit is meestal het probleem ->>) Is het kanaal 12 of 13, dan is de 'landinstelling' van de wifi kaart in je laptop inderdaad waarschijnlijk het probleem, en staat je laptop ingesteld voor een land waar kanaal 12 en 13 niet gebruikt mogen worden, je moet dan inderdaad die landinstelling veranderen, hoe dat precies moet weet ik niet en hangt mogelijk van merk laptop of type wifi kaartje af. (Iemand anders heeft hier vast wel een tip waar die instelling zit.)

Is het kanaal 40 of hoger dan zit jullie studentenhuis wifi netwerk niet op de 'oude' 2.4 GHz band maar op de 5.0 GHz band, mogelijk ondersteunt je laptop de 5GHz band in zijn geheel niet. Zoek dat eventueel op in de documentatie, ondersteunt hij wel 5 GHz band.
[URL="https://tweakers.net/i/rRO4ePYrbIhuAJpWq66iBvg2hZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/272nicE7hXld2L08474mXWQ5.jpg?f=user_large",,"1"]

Ik zie zowel bij CH 10 en 48 staan. Omdat er meerdere toegangspunten zijn geïnstalleerd namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door cleonpatra op 14-05-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie zowel bij CH 10 en 48 staan. Omdat er meerdere toegangspunten zijn geïnstalleerd namelijk.
Nee, Channel 10 is voor het 2,4 GHz netwerk en Channel 48 voor het 5 GHz netwerk. Het SSID van beide netwerken is echter hetzelfde.

Het 2,4 GHz netwerk (dat de laptop sowieso zou moeten kunnen zien) zit dus op channel 10, wat zichtbaar zou moeten zijn ongeacht de landinstellingen. Wellicht is er echter sprake van meerdere netwerken op channel 10 in de buurt waardoor je laptop geen goede verbinding krijgt. Dat zou je nog eens na moeten gaan. Op welk channel stond het oude netwerk ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
Ik heb geen idee, dit is allemaal nieuw voor mij. Enig idee hoe ik dat kan achterhalen?

Beheerder zegt trouwens dat:
Netwerk ondersteunt zowel 2,4 als 5GHz als frequentie en wifi 4 wifi 5 en wifi 6.
Specificties:
IEEE 802.11 ax/ac/n/a 5 GHz,
IEEE 802.11 ax/n/g/b 2.4 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:13:

Beheerder zegt trouwens dat:

[...]
Dat lijstje van de beheerder geeft aan dat zo'n beetje alle oude en nieuwe wifi communicatie protocollen ondersteund worden. Dat ziet er goed uit.

Jullie wifi netwerk heet dus "Tell me why-fi" en is inderdaad te 'vinden' op zowel de oude (2.4 Ghz) als 5 GHz frequentie. De sterkste op kanaal 10 zou door je laptop ook gevonden moeten worden zou ik denken. De "landinstelling" voor kanaal 12 en 13 is dus in elk geval niet het probleem.

Je kunt eens proberen op de plek te gaan zitten met je laptop waar je net ook met je telefoon dat screen shot maakte. Probeer daar in Windows een paar keer te 'zoeken' naar wifi netwerken, tot hopelijk de "Tell me why-fi" in het lijstje te zien is.
Kijk in het lijstje van netwerken, zie je hem niet click dan op dat reload icon (2 halve cirkelvormige pijltjes die samen rondje vormen) en wacht dan 5-10 seconden, zit hij er niet tussen nog een paar keer zo herhalen.
Hopelijk zie je na een paar keer "Tell me why-fi" erbij staan en probeer daar dan mee te connecten en voer het wachtwoord in.

EDIT: Teruglezend zie ik dat je schrijft dat "je laptop wel het oude netwerk ziet dat te langzaam is voor streamen". Wat ik denk dat je mogelijk bedoelt is dat je een oud 'accespoint' ziet. De goede terminologie is: jullie hebben 1 wifi netwerk "Tell me why-fi" met meerdere (een stuk of 9 zo te zien) accesspoints op diverse plekken in huis.
De truuk voor je laptop is om met het beste (dichtbij, (vast dat nieuw geinstalleerde apparaat) te connecten.

[ Voor 19% gewijzigd door AzertyNL op 13-05-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
Ik zit op dezelfde plek hij vindt hem gewoon niet.
Ik heb de drivers volgens mij geupdate. Bij apparaatbeheer -> netwerk en toen ze geupdate.

Meeste waren al up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:42
Heb je het oude netwerk al geprobeerd te vergeten voor het nieuwe toe te voegen (https://kb.netgear.com/29...ork-profile-in-Windows-10)?

Alleen relevant als de netwerk naam hetzelfde is als de naam die hiervoor is gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
Ja het oude netwerk is zelfs uitgeschakeld. Heb zelf ook bij netwerk beheer de nieuwe wifi toegevoegd maar dan gebeurt er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:52:
Ja het oude netwerk is zelfs uitgeschakeld. Heb zelf ook bij netwerk beheer de nieuwe wifi toegevoegd maar dan gebeurt er niks.
Weer even 'terminologie" geneuzel ;-) : Het oude netwerk kan/mag je niet uitschakelen, want er is maar 1 netwerk. Het punt is dat je in dat ene netwerk met meerdere 'ingangen' kan praten. Die meerdere mogelijke 'ingangen' zullen sneller of langzamer zijn afhankelijk welke je contact mee maakt (1 van die 9 in je screendump lijstje).

Bovenstaande tip is denk ik de weg om te gaan: Zet het netwerk weer gewoon aan, en je krijgt mogelijk de 'langzame' verbinding weer terug op je lapop. Kies dan inderdaad de optie om het netwerk 'te vergeten' in windows (mogelijk moet je daarvoor eerst de verbinding verbreken met dat netwerk.)

Ga nu opnieuw op je laptop 'zoeken' naar alle netwerken, en doe dit een paar keer achter elkaar tot je een hele sterke verbinding (4 van 4 groene balkjes) ziet voor het "tell me why-fi" netwerk. Als je dan verbinding maakt en wachtwoord moet invoeren heb je verbinding met de sterkste "ingang" die snel zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:52

lier

MikroTik nerd

Zou je op de laptop (even ervan uit gaande dat deze Windows draait?) inSSIDer kunnen installeren?
Een oude versie is gratis

En dan een screenshot van alle WiFi netwerken hier posten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
AzertyNL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:20:
[...]

EDIT: Teruglezend zie ik dat je schrijft dat "je laptop wel het oude netwerk ziet dat te langzaam is voor streamen". Wat ik denk dat je mogelijk bedoelt is dat je een oud 'accespoint' ziet. De goede terminologie is: jullie hebben 1 wifi netwerk "Tell me why-fi" met meerdere (een stuk of 9 zo te zien) accesspoints op diverse plekken in huis.
De truuk voor je laptop is om met het beste (dichtbij, (vast dat nieuw geinstalleerde apparaat) te connecten.
Nee dat gaat over een ander netwerk waar ik mee verbonden ben. Buren met toestemming hoor.
Maar dat is geen sterk netwerk omdat ik er redelijk ver van ben.
Mijn wifi toegangspunt zit gewoon in mijn eigen kamer, 1 meter afstand van laptop. Telefoon pakte hem direct op toen ie geinstalleerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
lier schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:05:
Zou je op de laptop (even ervan uit gaande dat deze Windows draait?) inSSIDer kunnen installeren?
Een oude versie is gratis

En dan een screenshot van alle WiFi netwerken hier posten.
gedaan en heb de screenshot links hier geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Wat is het merk en model van de router?

Edit: de reden waarom ik het wil weten is om je richting te geven om te bevestigen of het netwerk vindbaar is.

[ Voor 59% gewijzigd door Ra5a op 13-05-2020 14:22 . Reden: Clarificatie. ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
Ra5a schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:21:
Wat is het merk en model van de router?
TP-Link Deco X60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je ook screenshots van het programma inSSIDer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:30
Ik heb zelf toen ik alles bij ons voor Unifi spul vervangen heb, het probleem met een oudere laptop gehad dat deze wel het netwerk zag, maar niet kon verbinden.

Hierbij was het probleem dat het Unifi Access Point beide verbindingen (zowel 2.4Ghz als 5 Ghz) onder hetzelfde SSID heeft. En dat snapte de wifi kaart niet van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
jeroen3 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:24:
Heb je ook screenshots van het programma inSSIDer?
weggehaald

[ Voor 21% gewijzigd door cleonpatra op 14-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@cleonpatra Voer in Powershell onderstaande commando eens uit en post de informatie hier vervolgens...

code:
1
netsh wlan show all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Hier zie je hoe je kunt controleren of de netwerknaam gedeeld wordt met niet-verbonden apparaten. Als die uitgevinkt staat is dat je probleem. (Hide network from wi-fi lists).

(bij de 3e stap)

[ Voor 4% gewijzigd door Ra5a op 13-05-2020 14:30 . Reden: clarificatie. ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:44:
Ik zit op dezelfde plek hij vindt hem gewoon niet.
Ik heb de drivers volgens mij geupdate. Bij apparaatbeheer -> netwerk en toen ze geupdate.

Meeste waren al up to date
Ik heb recentelijk een soortgelijk probleem gehad (toevallig ook een Lenovo laptop).

Probeer eens om de updates via Lenovo te installeren, zij hebben een eenvoudig te gebruiken tool op de website die dit automatisch kan regelen.

Link: https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/ht003029

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
weggehaald

[ Voor 99% gewijzigd door cleonpatra op 14-05-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
_Diederik schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb recentelijk een soortgelijk probleem gehad (toevallig ook een Lenovo laptop).

Probeer eens om de updates via Lenovo te installeren, zij hebben een eenvoudig te gebruiken tool op de website die dit automatisch kan regelen.

Link: https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/ht003029
Dit heb ik gedaan maar hij vindt hem nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Profile Tell me why-fi on interface Wi-Fi:
=======================================================================

Applied: All User Profile

Profile information
-------------------
Version : 1
Type : Wireless LAN
Name : Tell me why-fi
Control options :
Connection mode : Connect automatically
Network broadcast : Connect only if this network is broadcasting
AutoSwitch : Do not switch to other networks
MAC Randomization : Disabled

Connectivity settings
---------------------
Number of SSIDs : 1
SSID name : "Tell me why-fi"
Network type : Infrastructure
Radio type : [ Any Radio Type ]
Vendor extension : Not present

Security settings
-----------------
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : GCMP
Security key : Present

Cost settings
-------------
Cost : Unrestricted
Congested : No
Approaching Data Limit : No
Over Data Limit : No
Roaming : No
Cost Source : Default
Ik mis hier véél INFO (o.a. de capabilities van je WiFi adapter) 8)

Maar: Laat Windows dat netwerk eens 'vergeten' en probeer het netwerk dan nog eens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleonpatra
weg gehaald

[ Voor 108% gewijzigd door cleonpatra op 14-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:52:
[...]

https://pastebin.com/sBStPiFD

En ja ik heb hem al meerdere keren handmatig ingevoerd en laten vergeten. Gebeurt niks
Begin maar eens met het updaten van de drivers van je WiFi adapter. Linkje naar de laatste drivers voor jouw Intel WiFi Adapter: Intel-Dual-Band-Wireless-AC-3165.

Je kunt daar misschien zelfs beter die link naar de updatetool van Intel gebruiken, dan worden o.a. je Chipset drivers ook meteen geüpdatet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cleonpatra
Thanks hij vindt hem nu en eindelijk verbonden! Super bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:05:
Thanks hij vindt hem nu en eindelijk verbonden! Super bedankt voor de hulp allemaal!
Toppie (y)

Gooi dat bestandje waar je op mijn verzoek naar linkte ook maar weer weg, heeft nu verder geen nut meer om dat daar nog langer te bewaren :P

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 13-05-2020 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

cleonpatra schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:05:
Kun je bevestigen welke actie resultaat leverde?

Imperfectionist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleonpatra
Will_M schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Dit werkte uiteindelijk
Pagina: 1