Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09-2020
Mijn vraag

Mijn nieuwe laptop maakt in mijn ogen veel lawaai. Bij het voor de eerste maal opladen viel mij dit direct op. De ventilator springt nagenoeg meteen aan en maakt respectievelijk veel lawaai. Geen photoshop of ander zwaar programma had ik draaien. Ik was slechts aan het browsen en had spotify aanstaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De nieuwe: Acer Aspire 5 A514-52-396M (laptop BBG 04/2020)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

In het energiebeheer een nieuw energieschema opgesteld waarbij wanneer de laptop aan de stroom ligt, passief gekoeld gaat worden.

Dit lijkt me niet direct een oplossing omdat zo de laptop minder goed gebruik kan maken van zijn processor. Of zie ik dit fout??

Alvast bedankt,

McAvoy87

[ Voor 0% gewijzigd door Mcavoy87 op 11-05-2020 21:50 . Reden: ik had opgeschreven dat het nieuwe energieschema actieve koeling had, dit moest passieve koeling zijn ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Zet je laptop eens op balanced power en check dan weer, overgens is de Windows energieschema prima op balanced modus, kan goed zijn dat hij toch ergens op "high performance" staat en dat je laptop CPU gedwongen is om altijd op maximale clock te draaien ondanks geen belasting.

Minimum processor state kun je overgens beter op 5% laten bij processor power managment mocht dat niet zo zijn op dit moment.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 21:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
1) waarschijnlijk is je laptop allerlei updates aan het doen.
2) juist als je je cpu goed koelt dan kan hij sneller draaien en kan hij dus meer van zijn capaciteit gebruiken.

Je hebt problemen dat de fan aan gaat en dan maak je een profiel waar de fan altijd aan moet staan?!

Raar hè, dat dan de koeler aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
White Feather schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:42:
1) waarschijnlijk is je laptop allerlei updates aan het doen.
2) juist als je je cpu goed koelt dan kan hij sneller draaien en kan hij dus meer van zijn capaciteit gebruiken.

Je hebt problemen dat de fan aan gaat en dan maak je een profiel waar de fan altijd aan moet staan?!

Raar hè, dat dan de koeler aan staat?
#1 voor zover ik weet draaide de laptop geen enkele update

#2 Ik snap dat hij dan beter werkt, maar het maakt écht een hoop herrie, gewoon een fohn lijkt het wel. Mijn oudere laptops deden dit ook niet.

Excuus, het was natuurlijk passieve koeling wat ik had ingesteld. Ik heb het direct aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:11:
Zet je laptop eens op balanced power en check dan weer, overgens is de Windows energieschema prima op balanced modus, kan goed zijn dat hij toch ergens op "high performance" staat en dat je laptop CPU gedwongen is om altijd op maximale clock te draaien ondanks geen belasting.

Minimum processor state kun je overgens beter op 5% laten bij processor power managment mocht dat niet zo zijn op dit moment.
ik heb zojuist je advies opgevolgd, maar op het moment van dit schrijven blaast de acer erop los. Hij zakt af en toe wat weg in toeren, maar het grootste gedeelte blijft op stand extra hard koelen.

Moet ik er wel bij zetten dat ik terwijl ik dit tik, netflix op de edge browser een filmpje afspeelt. Gezien mijn oude laptop dit langzaam, maar toch redelijk geluidloos kon, had ik dat bij deze ook verwacht.

nog andere suggesties?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Lastig te zeggen gezien ik er niet naast sta...
Kijk eens in Windows taakbeheer (CTRL+ALT+DEL) en kijk bij prestaties wat de processor aan het doen is.

Staat de clocksnelheid van processor de hele tijd op hetzelfde als 2,10ghz bijvoorbeeld of gaat hij wel terug richting 1,00ghz bijvoorbeeld wanneer je niks doet, ook zie je daar hoe druk de laptop heeft en toch nog iets aan het doen is op achtergrond bijvoorbeeld onverhoopt toch nog updates binnenhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 08:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcavoy87
Voor zover ik het nu kan zien zit de kloksnelheid, bij passieve koeling, zonder netstroom rond de 1,6 ghz bij weinig actie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOpsHzY3ETjkoKOpVe-O5Qkey-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxw06Ab9ei7OpnB2D2dY7ByZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUQpOQ5xFd34Ht-CRH7yJ6Xo1RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4N0WiGd96x3iaEcC4IYWyjO.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra de laptop aan de netstroom hangt, en over gaat over de actieve koeling, geef hij aan dat hij om en nabij de 2,4ghz zit. van 3,35 tot 2,4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5guodZ8OA9m1XTyCsO2szJI6sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGMCeu5Lv7A5kA61tQpq1Cvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jo5-h6ML79mXxnRk67iHeKlqSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnrKSaEuuBN8jgWotuMwwfzl.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik heb gebruikt: browser: Microsoft Edge waarop ik een willekeurige netflix film heb afgespeeld, spotify die aan staat. en ik surf wat op internet (tweakers.net/ Autoweek.nl/marktplaats.nl/)

is dit normale belasting? Ik kan er namelijk niet uithalen dat er een of meerdere updates worden gedraaid of binnen worden gehaald.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeqh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoi McAvoy87,

Vervelend om te horen dat je al problemen ervaart bij je nieuwe laptop.

Je kunt het beste een fabrieksreset via ALT + F10 cold boot proberen, zoals weergegeven in de onderstaande video.

YouTube: Windows 10 Reset to Factory Defaults Using Alt + F10 on Startup

Als je na deze reset geen verschil merkt, verspil hier dan verder geen tijd aan. Retourneer de laptop zo snel mogelijk naar de leverancier / verkoper als defect (RMA) voor een omruiling of terugbetaling.

Met vriendelijke groet,
iTeqh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:56

ChUcKiE

Dus........

Ik heb precies hetzelfde met de laptop van mijn moeder. Ook dezelfde uitvoering.
Zij heeft foto's als schermbeveiliging aan staan, zeg maar de standaard die er vanaf windows95/98 bestaat.

Na twee minuten niets doen komt er een foto in beeld en elke halve minuut later een andere.
Vanaf het moment dat de foto's in beeld komen blijft de fan als een föhn blazen.

Totdat je de muis aanraakt en de foto weg gaat dan wordt de fan langzaamaan ook rustiger.
de vorige laptop, een HP EliteBook 840 G1 had hier geen last van. En ik moet eerlijk zeggen dat het me verbaast dat bij het weergeven van foto's en verder niets anders de fan al zo moet blazen.

Ik zal eens bij energiebeheer kijken of ik daar wat zinvols kan aanpassen. Wellicht in het BIOS?
https://community.acer.co...-brand-new-laptop-a515-52

Hier staat ook al het een en ander. Zal vanavond eens proberen als ik er weer naar toe ga.

Nog meer ervaringsdeskundigen met hopelijk een betere oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door ChUcKiE op 22-10-2020 10:11 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1