Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• veryferry
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-11 09:39
Hallo Tweakers,

Sinds een paar weken valt mijn computer op de meest random momenten uit. Geen reboot, gewoon uit. Alsof de stroom wegvalt gewoon. En er is geen pijl op te trekken wanneer het gebeurt.

Het kan gebeuren terwijl ik aan het gamen ben, het gebeurt tijdens het photoshoppen, het gebeurt tijdens het browsen en soms terwijl er helemaal niets openstaan en mijn PC gewoon idle staat te draaien.

Qua frequentie gebeurt het soms na 5 a 10 minuten na de eerste, soms duurt het uren en soms net zo makkelijk meerdere dagen. Hierdoor vind ik het ook lastig om te bedenken waar ik het probleem zou moeten zoeken.

Wat ik al heb gedaan:

-Bios geupdate
Dit leek even een paar dagen effect te hebben, maar helaas niet op langere termijn.

-RAM settings aangepast
Dit had ik al eerder gedaan daar het RAM eerder instabiel leek in games als BF-V. Sindsdien heb ik die problemen zoals in dit topic omschreven niet meer gehad.

-Windows Helpdesk Remote laten meekijken
Op een bepaald moment gebeurde deze shutdowns dermate vaak dat ik bedacht hulp te vragen van Microsoft. Deze heeft mijn PC bekeken op afstand en heeft toen updates geïnstalleerd omdat er volgens hem sprake was van mogelijk beschadigde Windows-componenten. Dit heeft toen ook even een paar dagen een schijn van effect gehad, maar het probleem bestaat helaas toch nog steeds.
*screenshot tijdens dit proces

-Event Viewer geraadpleegd
Daar zie ik wel flink wat errors voorbij komen.
Veel WHEA Event 17 crashes*, al zijn die wel afgenomen sinds dat ik Microsoft ernaar heb laten kijken.
Het waren er echt duizenden, nu een kleine 100.
Veel ook over LightingService die unexpectedly terminaten**.
En ook iets over Headset meldingen***

spoiler: de meldingen
*A corrected hardware error has occurred.
Component: PCI Express Endpoint
Error Source: Advanced Error Reporting (PCI Express)
Primary Bus:Device:Function: 0x1:0x0:0x0
Secondary Bus:Device:Function: 0x0:0x0:0x0
Primary Device Name:PCI\VEN_144D&DEV_A808&SUBSYS_A801144D&REV_00
Secondary Device Name:

**The LightingService service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s).

***The device HID-compliant headset (location (unknown)) is offline due to a user-mode driver crash. Windows will attempt to restart the device 5 more times. Please contact the device manufacturer for more information about this problem.

Nu ben ik echt total noob en weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik met die meldingen allemaal aanmoet of hoe ik daar echt oplossingen voor kan vinden. Wellicht dat iemand hier meer over weet? Ook hoor ik dat die Event Viewer altijd wel vaak meldingen geeft zonder dat het problematisch is. Ik probeer altijd na een crash gelijk te kijken of er iets in staat, maar het enige wat er dan als eerste voorbij komt is de melding dat de laatste shutdown onverwachts was. Geen specifieke foutmelding vlak voor de crash iig, voor zover ik kan zien met mijn lekenblik.

Saillant detail waarvan ik niet weet of het uberhaupt ergens iets mee te maken heeft:
Ik heb Manage Sound Devices alleen ingesteld dat ik mijn headset en speakers enabled heb staan. Maar na een crash dan staan vaak ook andere Output Devices opeens weer enabled (zoals mijn monitors). Raar toch? En irritant wel, los van of het te maken zou kunnen hebben met het grotere probleem dat ik heb.

Maar goed; is er hier misschien iemand die mij een beetje zou kunnen helpen dit euvel uit de wereld te krijgen?
Want dit is eigenlijk geen werken zo. Vraag me om welke logs dan ook en ik zal mijn best doen ze te geven.
En als je zoiets hebt van "hey, maar mijn tijd is geld" dan valt daar ook over te praten. Ik heb genoeg uitgegeven aan deze setup, en als er nog iets bij moet zodat ie ook optimaal draait, dan is dat maar zo. Maar ik weet zelf echt niet wat ik nog kan bekijken of testen om te zien waar het fout gaat.

Alvast ontzettende bedankt voor het lezen! Ik hoor graag van jullie :D
Ik draai overigens op Windows 10 en post voor de volledigheid dan hier nog even mijn hardware specs:
"
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 456,55€ 456,55
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 295,-€ 295,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 457,55€ 457,55
1BehuizingenCooler Master Cosmos II€ 0,-€ 0,-
2MonitorenLG 27UK650-W Zilver, Zwart€ 740,91€ 1.481,82
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,95€ 64,95
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 182,90€ 365,80
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 218,90€ 218,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.568,12

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Titel even ontschreeuwd

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je in de eventlog iets kunnen terug vinden?

Vaak is daar terug te vinden als het om een power down, een over temp of een software critical error gaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:47
Heb je je drivers al upgedated? Want je voeding zou goed moeten zijn (dat is waar ik als eerste aan dacht.)

Probeer even naar site mobo te gaan en de drivers up the date.

https://www.asus.com/Moth...Gaming/HelpDesk_Download/

Selecteer Windows 64 bit
Dan download bios audio en lan.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 11-05-2020 18:33 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar PMG, lijkt me een mobo dingetje.

• veryferry
memphis schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:26:
Heb je in de eventlog iets kunnen terug vinden?

Vaak is daar terug te vinden als het om een power down, een over temp of een software critical error gaat.
Nee, niet echt behalve wat hier omschreven:
Daar zie ik wel flink wat errors voorbij komen.
Veel WHEA Event 17 crashes*, al zijn die wel afgenomen sinds dat ik Microsoft ernaar heb laten kijken.
Het waren er echt duizenden, nu een kleine 100.
Veel ook over LightingService die unexpectedly terminaten**.
En ook iets over Headset meldingen***

[spoiler: de meldingen]
*A corrected hardware error has occurred.
Component: PCI Express Endpoint
Error Source: Advanced Error Reporting (PCI Express)
Primary Bus:Device:Function: 0x1:0x0:0x0
Secondary Bus:Device:Function: 0x0:0x0:0x0
Primary Device Name:PCI\VEN_144D&DEV_A808&SUBSYS_A801144D&REV_00
Secondary Device Name:

**The LightingService service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s).

***The device HID-compliant headset (location (unknown)) is offline due to a user-mode driver crash. Windows will attempt to restart the device 5 more times. Please contact the device manufacturer for more information about this problem.
[/spoiler]

Nu ben ik echt total noob en weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik met die meldingen allemaal aanmoet of hoe ik daar echt oplossingen voor kan vinden. Wellicht dat iemand hier meer over weet? Ook hoor ik dat die Event Viewer altijd wel vaak meldingen geeft zonder dat het problematisch is. Ik probeer altijd na een crash gelijk te kijken of er iets in staat, maar het enige wat er dan als eerste voorbij komt is de melding dat de laatste shutdown onverwachts was. Geen specifieke foutmelding vlak voor de crash iig, voor zover ik kan zien met mijn lekenblik.

• veryferry
99ruud99 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:31:
Heb je je drivers al upgedated? Want je voeding zou goed moeten zijn (dat is waar ik als eerste aan dacht.)

Selecteer Windows 64 bit
Alleen die MoBo drivers, bedoel je?
Tot nu toe heb ik alleen de BIOS een update gegeven, niet die drivers geupdate. Ga ik gelijk doen!
De LAN en Audio heb ik ook geupdate nu.

Now we wait :P

[ Voor 5% gewijzigd door veryferry op 11-05-2020 20:34 ]

• veryferry
Microkid schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:12:
[mbr]Titel even ontschreeuwd[/mbr]
SA007 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:39:
Move naar PMG, lijkt me een mobo dingetje.
Dank dank

• 99ruud99
Vervolgens ook je gpu drivers updaten. Al zou dat enkel zwart scherm geven geen uitval.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je in de eventlog de errors onderzoekt van het moment van uitvallen en weer aanzetten kom je altijd wel iets tegen met een error code, die kan je googlen.

Het spontaan uitvallen van de spanning zonder een directe reden kan een oververhitting zijn of een overbelasting van de voeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• veryferry
memphis schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:38:
Als je in de eventlog de errors onderzoekt van het moment van uitvallen en weer aanzetten kom je altijd wel iets tegen met een error code, die kan je googlen.

Het spontaan uitvallen van de spanning zonder een directe reden kan een oververhitting zijn of een overbelasting van de voeding.
Dat is het....vlak voor het uitvallen zijn er geen logs.
De logs er direct na zijn van de aard zoals vermeld in de OP.

Een errorcode die ik heb gegoogled wees op iets met geneuzel over M2.a SSD's. Kwam toen hier uit:

https://www.reddit.com/r/...sds_also_subject_to_whea/
TL;DR If you have an X570 motherboard, check event viewer for WHEA event 17 warnings. If you have them, run a system files integrity check (look above in post) and verfy integrity. If you have a Samsung NVME SSD, uninstall Samsungs NVME express driver using standard program uninstall procedures. Also set all your PCI-E controllers inside bios to gen 3.0. All until AMD, Nvidia and Samsung don't release updated drivers that fix these major, major issues.
Kan je gewoon die samsung drivers uninstallen ook wanneer daar je OS op staat?

• 99ruud99
Dat kan wel maar ik zou van te voren voor zekerheid je belangrijke bestanden op een andere schijf opslaan. Desnoods herinstalleren je Windows via USB (kost 5 minuten)

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
Ik lees even mee :) sinds een aantal weken exact hetzelfde probleem, zelfde foutmeldingen in de logs

Cities aren't loud, cars are loud

• veryferry
99ruud99 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:18:
Dat kan wel maar ik zou van te voren voor zekerheid je belangrijke bestanden op een andere schijf opslaan. Desnoods herinstalleren je Windows via USB (kost 5 minuten)
herinstalleren van Windows zelf is het probleem niet haha....meer alle andere software :p

• veryferry
FunkyBro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:22:
Ik lees even mee :) sinds een aantal weken exact hetzelfde probleem, zelfde foutmeldingen in de logs
Wat voor mobo heb jij? En gebruik jij ook een Samsung M2.a SSD?

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
veryferry schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Wat voor mobo heb jij? En gebruik jij ook een Samsung M2.a SSD?
Ik heb een wat andere opbouw dan jij, ook wat ouder.
Het moederbord is een ASRock P67 Extreme4 Gen3 met een Samsung SSD, maar dan de 'normale' sataversie.

In dat opzicht weinig gelijkenissen maar je problemen lijken wel erg op die van mij..

Cities aren't loud, cars are loud

• roelvand
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 19:53
Misschien een paar ideetjes:

Probeer een ander stopcontact die op een andere groep zit

Gebruik je veel stekkerdozen waar veel apparatuur op zit?

Probeer je pc zo kaal mogelijk te maken qua hardware en laat deze een tijdje een benchmark runnen. Als dit goed gaat telkens een component extra toevoegen(Time consuming maar hierbij kan je misschien iets beter pinpointen waar het fout gaat)

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:30
Probeer je pc zo kaal mogelijk te maken qua hardware en laat deze een tijdje een benchmark runnen. Als dit goed gaat telkens een component extra toevoegen(Time consuming maar hierbij kan je misschien iets beter pinpointen waar het fout gaat)
Het bovenstaande zeker uitvoeren! Dit geld voor zowel de interne hardware als de externe hardware.
(Laatst veroorzaakte mijn printer allerlei problemen. Pc werd erg traag en liep soms vast. Printer de deur uit = problemen de deur uit.)

Verder wil ik nog aanraden om het mobo batterijtje te wisselen, vanwege de wijziging in de instellingen na een uitval.

Als je de mogelijkheid hebt; probeer ook een andere PSU.

Succes!

• veryferry
99ruud99 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:31:

Selecteer Windows 64 bit
Helaas. Gedaan en even anderhalve dag probleemloos kunnen werken. Maar kom net thuis en mijn computer is toch weer uitgevallen in idle-stand.

Met name die audio vind ik raar, want in de notes staat hetvolgende:

Windows Update may have caused a duplicate instance of Sonic Studio Virtual Mixer to be installed. Run this patch to remove the duplicate install.

En wat gebeurt er vele uren nadat ik die nieuwe audio update geïnstalleerd heb? Deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x3f9cld.jpg
roelvand schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:30:
Misschien een paar ideetjes:

Probeer een ander stopcontact die op een andere groep zit.
Kan ik proberen, maar dit heeft nog nooit problemen gegeven in al die jaren dat ik in deze kamer zit met mijn pc :P Daarbij gebruik ik een fancy stekkerdoos die tegen pieken bestendig is.
Gebruik je veel stekkerdozen waar veel apparatuur op zit?
Deze stekkerdoos heeft enkel mijn pc, mijn stereotoren en mijn monitors ingeplugd.
Pfff...dat is dus echt iets waar ik eigenlijk geen tijd/zin in heb of überhaupt geduldig genoeg voor ben :D
Dan betaal ik liever 100 euro en laat ik het ergens doen ofzo. Ik zou serieus niet weten waar te beginnen.

Ik begin nu trouwens wel ook te denken dat het misschien een beetje rond dezelfde tijd is begonnen als dat ik Logitech G Hub heb draaien. En een snelle search komt hier op uit:
https://www.reddit.com/r/...dset_crashing_windows_10/

Maar ja, zonder die app is met name mijn Logitech X Pro headset ook z'n geld niet waard :/ Los van dat ik dan ook de kleuren van mijn muis en mousepad niet kan beheren, iets wat ik wel wil.
FunkyBro schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb een wat andere opbouw dan jij, ook wat ouder.
Het moederbord is een ASRock P67 Extreme4 Gen3 met een Samsung SSD, maar dan de 'normale' sataversie.

In dat opzicht weinig gelijkenissen maar je problemen lijken wel erg op die van mij..
Heb jij toevallig ook Logitech G Hub geinstalleerd staan?

[ Voor 10% gewijzigd door veryferry op 13-05-2020 20:57 ]

• veryferry
Iemand nog met verdere tips?
Ik had even een lange streak zonder shutdowns nadat ik mijn G-Hub uitgezet heb en mijn Logitech X Pro niet direct op mijn pc aangesloten had, maar vandaag is het weer raak.

Ik snap dat stukje voor stukje alles checken misschien de weg is, maar ik weet echt niet hoe dan. Welke tests, welke onderdelen loskoppelen....daarbij ben ik ook echt te ongeduldig en sla ik waarschijnlijk eerder mijn monitor kapot dan dat ik iets opgelost krijg.

Dus als er iemand is die dit, tegen betaling, voor me zou willen doen dan hou ik me graag aanbevolen :P

Edit:
Ik besef me dat ik mijn ram weer terug op 3200 gezet had. Wellicht dat dit momenteel voor instabiliteit zorgt, want het is vaak wel met gamen of renderen nu, en niet meer zomaar op random momenten.

Dus dat weer even naar beneden schroeven en dan even aankijken

[ Voor 19% gewijzigd door veryferry op 19-05-2020 21:17 ]

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
LightingService is van je aRBG controller (asus Aura) die dus fouten geeft.
Heb je die services al geupdated via Armory ?

Ik krijg een vermoeden je iets hebt dat niet goed wil werken met of een oudere versie drivers/scripts heb voor aRGB aansluiting.

Heb daar zelf ook even last mee gehad in begin.

IGg ik zie je dezelfde Asus/ROG mickeymouse dingetjes draaien die ik ook kreeg bij mijn ROG Formula VII (Sonic/Realtec drivers met Asus Auro (lightingService) in combinatie met Crossair memory, gelukkig heb je geen RGB op je sticks, dat is nog een extra laag hoofdpijn, en heeft mij best een avond of twee gekost om dat vlekkeloos te laten draaien bij me.

[ Voor 37% gewijzigd door ArranChace op 19-05-2020 22:03 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• veryferry
ArranChace schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:59:
LightingService is van je aRBG controller (asus Aura) die dus fouten geeft.
Heb je die services al geupdated via Armory ?

Ik krijg een vermoeden je iets hebt dat niet goed wil werken met of een oudere versie drivers/scripts heb voor aRGB aansluiting.

Heb daar zelf ook even last mee gehad in begin.

IGg ik zie je dezelfde Asus/ROG mickeymouse dingetjes draaien die ik ook kreeg bij mijn ROG Formula VII (Sonic/Realtec drivers met Asus Auro (lightingService) in combinatie met Crossair memory, gelukkig heb je geen RGB op je sticks, dat is nog een extra laag hoofdpijn, en heeft mij best een avond of twee gekost om dat vlekkeloos te laten draaien bij me.
Die lichting service geeft inderdaad veel (!) errors. Maar ik heb al die lampjes uitgezet, want dat hoeft voor mij allemaal niet.

Kan ik het nog definitiever uitschakelen dat je weet?

• ArranChace
LightingService word gestart door de ArmoryCrate App die als service is geinstalleerd word, dus met booten word opgestart en je zal die dan ook in zijn geheel moeten verwijderen in je opstart procedure van je PC om het hele aRGB aansturing ongedaan te maken in Windows

Ik neem aan je Bios lijkt op die van mijn Mainboard, aangezien we allebij een Asus ROG bord hebben, en je dan ook in het Bios RGB helemaal uitzetten, meende de laatste TAB in het UEFI bios van onze borden.

Mijn vermoeden is namelijk, je hebt een Logitect G-Hub voor je Keyboard waar ook aRGB op zit, die drivers zullen ongetwijveld ook geinstalleerd zijn, nu zijn die RGB drivers vaak krakkemikkerige software pakketjes die niet lekker werken met zelfs hun eigen merk, laat staan andere merken.
En denk daarom ook de G-Hub software de Asus Armory software stoort voor de RGB aansturing van je Logitec die bijde vechten om wie de RGB header mag aansturen, en de Logitec drivers lijken te winnen.

En ik denk ook als je een van de twee zal verwijderen je probleem ook daarmee oplost. Zal wel betekenen je RGB niet goed zal werken, maar merk al op uit je reactie dit voor jou verder geen probleem is.

[ Voor 11% gewijzigd door ArranChace op 20-05-2020 02:02 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• veryferry
ArranChace schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 01:56:
LightingService word gestart door de ArmoryCrate App die als service is geinstalleerd word, dus met booten word opgestart en je zal die dan ook in zijn geheel moeten verwijderen in je opstart procedure van je PC om het hele aRGB aansturing ongedaan te maken in Windows

Ik neem aan je Bios lijkt op die van mijn Mainboard, aangezien we allebij een Asus ROG bord hebben, en je dan ook in het Bios RGB helemaal uitzetten, meende de laatste TAB in het UEFI bios van onze borden.

Mijn vermoeden is namelijk, je hebt een Logitect G-Hub voor je Keyboard waar ook aRGB op zit, die drivers zullen ongetwijveld ook geinstalleerd zijn, nu zijn die RGB drivers vaak krakkemikkerige software pakketjes die niet lekker werken met zelfs hun eigen merk, laat staan andere merken.
En denk daarom ook de G-Hub software de Asus Armory software stoort voor de RGB aansturing van je Logitec die bijde vechten om wie de RGB header mag aansturen, en de Logitec drivers lijken te winnen.

En ik denk ook als je een van de twee zal verwijderen je probleem ook daarmee oplost. Zal wel betekenen je RGB niet goed zal werken, maar merk al op uit je reactie dit voor jou verder geen probleem is.
Dank je wel. Ik heb even alle updates gedaan vanuit Armoury en daarna in de bios de lighting uitgezet (stond blijkbaar weer aan na de bios-update) en daarna heel AURO uninstalled.

Kijken of het hiermee over is. Kom er nog op terug :)

Fijne avond!

• veryferry
ArranChace schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 01:56:

Even afkloppen, maar ik denk inderdaad dat dit het probleem was.
Want nu ik die aura niet meer draai (en m'n RAM naar beneden geklokt heb) lijkt m'n pc weer prima stabiel.
Straks maar weer eens mijn Logitech X Pro headset aansluiten en kijken of ie stabiel blijft.

Bedankt!

• ArranChace
Mooi om te horen het issue opgelost lijkt te zijn, mocht het zijn het alsnog iets ermee blijkt te zijn als je headset is aangesloten ook, hoor ik het wel van je, zullen we eens kijken wat daar dan mee aan de hand is, maar vermoed zelf echt dat het dus Aura is die met je g-hub loopt te etteren.

Zelf had ik namelijk een soortgelijk issue, alleen dan met Aura en Thermaltake, en moest hier ook een keuze maken wie ik ging gebruiken. Alleen voor mij was de RGB wel belangrijk aangezien het ging om een Custom Build in een ShowCase waarbij de PC eveneens als decorstuk word gebruikt in combinatie met de verlichting (Philips HUE) van de Kamer waar hij in staat voor Lanparties.

[ Voor 12% gewijzigd door ArranChace op 22-05-2020 13:26 ]

• veryferry
ArranChace schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:23:
Mooi om te horen het issue opgelost lijkt te zijn, mocht het zijn het alsnog iets ermee blijkt te zijn als je headset is aangesloten ook, hoor ik het wel van je, zullen we eens kijken wat daar dan mee aan de hand is, maar vermoed zelf echt dat het dus Aura is die met je g-hub loopt te etteren.

Zelf had ik namelijk een soortgelijk issue, alleen dan met Aura en Thermaltake, en moest hier ook een keuze maken wie ik ging gebruiken. Alleen voor mij was de RGB wel belangrijk aangezien het ging om een Custom Build in een ShowCase waarbij de PC eveneens als decorstuk word gebruikt in combinatie met de verlichting (Philips HUE) van de Kamer waar hij in staat voor Lanparties.
haha...helder. Bij mij zit het toch in een dichte kast. Dat mijn toetsenbord en muis blauw licht geven vind ik eigenlijk al wel goed genoeg ;)

Bedankt voor je hulp wederom.
Fijn weekend alvast

• veryferry
Shit. Nou dacht ik dst alles koek en ei was, maar net wel weer een shutdown out of nowhere (zonder heftige dingen open).

Zag wel dat AURA services weer in mijn programnlist stond, dus die weer meteen uninstalled. Ben benieuwd...

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-11 11:48
Whocrashed wil wel is vinden of er een driver conflict is waardoor de computer uitvalt, anders even proberen in een linux omgeving te zitten voor een paar dagen, om te kijken of het aan windows ligt. Als het niet uitvalt in linux is de kans vrij hoog dat het software is valt het daar nog wel uit dan ligt het probleem bij je hardware

• veryferry
Brozef schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:07:
Whocrashed wil wel is vinden of er een driver conflict is waardoor de computer uitvalt, anders even proberen in een linux omgeving te zitten voor een paar dagen, om te kijken of het aan windows ligt. Als het niet uitvalt in linux is de kans vrij hoog dat het software is valt het daar nog wel uit dan ligt het probleem bij je hardware
Bedankt voor je tips. Maar een linux omgeving werken? Ik begin al te zweten als ik er aan denk haha....geen idee hoe dat werkt en of ik dan gewoon mijn werk kan blijven doen :P

Ik ga die tool eens bekijken iig :)

• veryferry
Brozef schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:07:
Programma geinstalleerd.
Zoals geadvisseerd een complete memory dump laten opslaan door windows. Maar na de eerste crash gelijk gekeken of er iets duidelijk is, maar bij analyse krijg ik toch weer deze melding:

Crash dumps are enabled but no valid crash dumps have been found. In case you are experiencing system crashes, it may be that crash dumps are prevented from being written out.

Ik begin nu toch wel een beetje moedeloos te worden. Kutcomputer!
Heb al bijna spijt van dat ik überhaupt een nieuwe setup gekocht heb voor flink geld, want om nou te zeggen dat ik er productiever op geworden ben door al die crashes... :(

[ Voor 3% gewijzigd door veryferry op 26-05-2020 10:26 ]

• Brozef
Snap ik compleet, als ik net een nieuwe had zou ik ook pissig worden.
Hoe is het uitval gedrag?
Moet de pc eerst weer van de stroom af of gaat die meteen door alsof het een restart is.

Snap ook dat in linux zitten echt niet chill is kubuntu is redelijk windows vriendelijk als je het toch nog wilt proberen. desnoods gewoon aan laten staan en verder niks doen.

Het klinkt meer als een hardware dingentje als je computer helemaal geen logs kan aanmaken ook niet na de uitval, maar dat neem ik nu alleen maar waar omdat het weer terug is gekomen na het verwijderen van AURA en windows geen logs ervan heeft.
Heb dit zelfde ook gehad en dat het ook steeds weer terugkwam en bleek uiteindelijk een breuk in mijn 24pin atx te zitten die maar af en toe uitviel

• veryferry
Brozef schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:19:
Snap ik compleet, als ik net een nieuwe had zou ik ook pissig worden.
Hoe is het uitval gedrag?
Moet de pc eerst weer van de stroom af of gaat die meteen door alsof het een restart is.

Snap ook dat in linux zitten echt niet chill is kubuntu is redelijk windows vriendelijk als je het toch nog wilt proberen. desnoods gewoon aan laten staan en verder niks doen.

Het klinkt meer als een hardware dingentje als je computer helemaal geen logs kan aanmaken ook niet na de uitval, maar dat neem ik nu alleen maar waar omdat het weer terug is gekomen na het verwijderen van AURA en windows geen logs ervan heeft.
Heb dit zelfde ook gehad en dat het ook steeds weer terugkwam en bleek uiteindelijk een breuk in mijn 24pin atx te zitten die maar af en toe uitviel
Hey. Sorry voor de late reactie hoor.
Het uitvalgedrag is weer random. Soms hele tijd niets, toen een paar keer tijdens zware sessies en nu vanmorgen opeens weer meerdere keren wanneer ik alleen firefox open had. Dus wederom geen pijl op te trekken.

Hij valt trouwens echt gewoon uit. Dus geen reboot, echt shut down.
Ook krijg ik deze meldingen nog vaak te zien in mijn Event Viewer:

The machine-default permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239}
and APPID
{316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97}
to the user FERRY\Ferry SID (S-1-5-21-4030263153-588075984-3993061590-1001) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Microsoft.Windows.ShellExperienceHost_10.0.18362.449_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy SID (S-1-15-2-155514346-2573954481-755741238-1654018636-1233331829-3075935687-2861478708). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Wanhoop is nabij. Ik twijfel nu of ik gewoon een clean reinstall doen van Windows, of dat ik mijn PC dan maar gewoon wegbreng bij een PC dokter ofzo :(

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-11 08:40
veryferry schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Deze stekkerdoos heeft enkel mijn pc, mijn stereotoren en mijn monitors ingeplugd.

[...]
Ik vertrouw die stekkerdoos niet. Het is zeldzaam maar ze kunnen wel degelijk stuk gaan.
Graag je computer eens aansluiten zonder stekkerdoos er tussen.
Daar zou ik beginnen.

Werkt dat niet. Dan zou ik in het bios alles uitvinken wat fluctuaties oplevert in het voltage.
Dus C1E en EIST. Voorkomen dat voltage terug klokt (zelfs in idle)

EIST kan je uitzetten in BIOS of via Windows zelf. Doe eerst maar via Windows.
(Powermanagent, het profiel op Max performance zetten).

C1E uitzetten kan alleen via het BIOS. (dit kan je doen als bovenstaande onvoldoende is).

Daarna (als) je de mogelijkheid hebt, de voeding doormeten of een andere voeding proberen.

Als ik zo eens lees, oogt het meer een stroomprobleem. Als er driver conflicten waren, krijg je meer iets met bluescreens en vastlopers gerelateerd.

• Brozef
veryferry schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Hij valt trouwens echt gewoon uit. Dus geen reboot, echt shut down
Moet de stroom van de voeding voordat je weer kan opstarten of hoef je alleen maar te wachten?

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:05
Ivm deze melding:

Kijk eens onder device manager of je deze kunt vinden en disable die daar. Ik had ook regelmatig dat mijn pc uitviel met de bovenstaande melding. Na disablen van die hid headset nog geen nieuwe shutdowns gehad.

• veryferry
Brozef schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Moet de stroom van de voeding voordat je weer kan opstarten of hoef je alleen maar te wachten?
Niet eens wachten. Kan hem direct weer aanzetten via power-button.

• veryferry
marwatt schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:23:
Ivm deze melding:

Kijk eens onder device manager of je deze kunt vinden en disable die daar. Ik had ook regelmatig dat mijn pc uitviel met de bovenstaande melding. Na disablen van die hid headset nog geen nieuwe shutdowns gehad.
Die meldingen krijg ik nu al een tijdje niet meer sinds ik de headset via mn sterotoren aangesloten heb ipv direct aan mn pc.

• veryferry
Lootbox schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Ik vertrouw die stekkerdoos niet. Het is zeldzaam maar ze kunnen wel degelijk stuk gaan.
Graag je computer eens aansluiten zonder stekkerdoos er tussen.
Daar zou ik beginnen.

Werkt dat niet. Dan zou ik in het bios alles uitvinken wat fluctuaties oplevert in het voltage.
Dus C1E en EIST. Voorkomen dat voltage terug klokt (zelfs in idle)

EIST kan je uitzetten in BIOS of via Windows zelf. Doe eerst maar via Windows.
(Powermanagent, het profiel op Max performance zetten).

C1E uitzetten kan alleen via het BIOS. (dit kan je doen als bovenstaande onvoldoende is).

Daarna (als) je de mogelijkheid hebt, de voeding doormeten of een andere voeding proberen.

Als ik zo eens lees, oogt het meer een stroomprobleem. Als er driver conflicten waren, krijg je meer iets met bluescreens en vastlopers gerelateerd.
Ik ga eens kijken wat ik hier wijs uit kan worden :P

Edit: heb net gekeken maar had de power al op max performance gezet.
Ik zal dat van die stekkerdoos ook vandaag of morgen even proberen.

En wat betreft de C1E; dat moet ik nog even uitzoeken wat dat is, waar ik het aanpas en hoe.
Ook heb ik nog wel ergens een voeding liggen geloof ik, dus die kan ik ook eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door veryferry op 30-05-2020 16:24 ]

• veryferry
Ik ben nu al meer dan een week shutdown-vrij. Het zat blijkbaar toch in de voeding die wellicht soms hickups gaf ofzo. Bedank voor het meedenken allemaal! Hoe zet ik het topic op OPGELOST?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Maar wat was het nu dan?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Zat in de voeding? Heb je een andere voeding erin gezet dan, of bedoel je die stekkerdoos / stroombron?

Dit helpt wellicht ook anderen in de toekomst die zoeken naar jouw errors.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• veryferry
Royeboi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:57:
Zat in de voeding? Heb je een andere voeding erin gezet dan, of bedoel je die stekkerdoos / stroombron?

Dit helpt wellicht ook anderen in de toekomst die zoeken naar jouw errors.
Het was de voeding ja. Nieuwe erin gezet en geen errors meer sindsdien.
Pagina: 1