Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 17:39

Saven

Administrator

Topicstarter
Vooropgesteld, dit is geen bashtopic jegens 'domme' (definieer?) mensen :) Maar wel een interessant discussiepunt waard imo.

Wie is het niet opgevallen? Alle roeptoeters over Corona, samenzweringen, Bill Gates, WHO en ook nog eens 5G. Soms allemaal met elkaar in verband gebracht, soms gewoon losstaand.

Ik heb het idee dat er de laatste jaren steeds meer om te doen is, dit soort mensen zie je steeds vaker. Hebben het altijd over de manipulative elite en menen de kennis en waarheid in pacht te hebben; zij zijn wel slim en de rest is dom.

Maar wat mij opvalt, is dat dit eigenlijk altijd laag- of ongeschoolde types zijn. Nooit wat significants bereikt, goede baan of überhaupt ergens succesvol in zijn. Vaak kun je ze imo omschrijven als 'dom'.

Dit zijn echt mensen die denken dat een vaccin nano chips bevat om hun hersenen te besturen ( :') !), dat Bill Gates de bevolking wil verdunnen en dat 5G een uitvinding van de duivel is :X

Ik denk dat de meesten dat ook van zichzelf wel weten. Maar wat ik dan niet begrijp is dat ze in deze achterlijke beweringen wél menen dat ze slimmer zijn dan de rest :+ Op Facebook (ja ja..) verbaas ik me oprecht over de hoeveelheid van dit soort mensen. Eigenlijk is het gewoon enorm treurig, maar vooral ironisch. Specifiek het stukje slim denken te zijn op dit gebied, maar eigenlijk gewoon niet bepaald snugger zijn. Wat gaat er in die mensen om dat ze denken dit wel te weten?

Wat kan hier een verklaring voor zijn. Is dit als iets psychologisch van minder intelligente mensen te benoemen? Zijn daar benamingen voor? Of zijn we gewoon onderweg naar een maatschappij die steeds minder snugger wordt. Idiocracy lijkt ineens een stuk realistischer dan 10 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:22
Wikipedia: Dunning–Kruger_effect verklaard een deel. Mensen die ergens weinig van weten overschatten vaak erg hun eigen kennis en kunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Dit is echt niet alleen in Nederland zo, maar gewoon wereldwijd. Denk dat dit ook altijd al het geval was maar dat je tegenwoordig door internet/facebook ineens een klankbord hebt waardoor het versterkt. Vroeger werden afwijkende meningen gewoon genegeerd binnen de sociale kring, nu kan elke gekkie een groep mensen vinden die hetzelfde denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit wordt al redelijk besproken in het topic hier:
SeatRider in "Ruimte voor debat over alternatieve meningen"

:)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Afbraak breed onderwijs, meer consumptief gedrag bij informatie, meer individualisme, meer gulzige prikkels. Zie Ruimte voor debat over alternatieve meningen

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Gezien de grote overlap met SeatRider in "Ruimte voor debat over alternatieve meningen", graag de discussie daar verder voeren. Ik doe deze dan op slot.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.