Het is hier geen HK
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 11-05-2020 23:25 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 11-05-2020 23:25 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:15 ]
Voor de wisselkoers ja! Maar niet voor de kosten, die zijn appart!Xander schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:22:
[...]
Zo uitgebreid is het overzicht bij de ANWB card helaas niet. Maar vreemde valuta staan er wel op.
Damn, ik moest bijna 3 jaar terug scrollen om een betaling in vreemde valuta te vinden.
Dit zie je direct na de transactie in het online overzicht:
[Afbeelding]
Voor meer details moet je wachten op het afschrift, dit is pas na het einde van een periode beschikbaar:
[Afbeelding]
[...]
Dat is helemaal niet lastig pinpointen, een paar screenshots zoals die eerste van mij vertellen volgens mij alles wat iemand maar zou willen weten.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Nee hoor, dit is alles wat er van die transactie te vinden is. Er staan ook nergens losse kosten op het rekeningoverzicht. Nog nooit zoiets gezien.Snake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:27:
[...]
Voor de wisselkoers ja! Maar niet voor de kosten, die zijn appart!
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 11-05-2020 23:33 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
in mijn optiek klopt die aanname ..Verwijderd1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Maar klopt de aanname dat de afschrijving ongeautoriseerd was? Als dat het geval is lijkt het mij dat de CC maatschappij het verder met het hotel oplost en jij klaar was toen je je 2300 euro van de CC maatschappij voorgeschoten kreeg?
Tja vanalles
Heeft jouw werkgever met creditcard B daar aan de balie gestaan dan? Of hebben ze de betaling op afstand geregeld vanuit Nederland per overboeking o.i.d.?vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:36:
voor de "volledigheid" ..
Zoals ik eerder mijn post linkte .. je boekt op creditcard A, rekent af met Creditcard B en 3 maanden na dato word je alsnog voor het zelfde bedrag wat op B allang afgeschreven is aangeslagen.
tja is dat jou fout om met creditcard B te betalen ??
[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 11-05-2020 23:44 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:15 ]
nee maar was meer om langverhaal heel kort te kunnen vertellenXander schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:40:
Heeft jouw werkgever met creditcard B daar aan de balie gestaan dan?
ja en de werkgever heeft 1:1 het referentie nummer + naam + datum van/tot aangegeven + hotelkamer op de betaling dit is met zwart op wit bevestigd en hierom kreeg ik het ook van de creditcard gecrediteerd.Of hebben ze de betaling op afstand geregeld vanuit Nederland per overboeking o.i.d.?
Kan natuurlijk best dat bij dit laatste iets fout is gegaan. Niet de goede referentie of factuurnummer vermelden bijvoorbeeld. Misschien is de betaling bij het hotel daarom niet goed verwerkt. Kun je dat het hotel voor de volle 100% aanrekenen?
ik wou dat ik het idd kon laten zien / gaat helaas niet .Los daarvan, snap ik niet zo goed dat we nog steeds aan het speculeren zijn of die €200 (precies? ongeveer?) verschil nou door wisselkoersen komt of niet. Ik heb zojuist ook de moeite genomen om 3 jaar terug te bladeren in mijn rekeningafschriften en screenshots te maken, is dat echt zo veel gevraagd? Als die transactie in een vreemde valute is moet je dat gewoon kunnen zien. Wat duidelijkheid zou een hoop speculatie schelen.
Tja vanalles
Ja want door af te ronden, en niet even duidelijk te zeggen dat je dit doet, wek je de suggestie dat het verschil in de bedragen precies €200 is. De kans dat je met koersverschillen precies op €200 verschil komt is astronomisch klein, daarom verwerpen mensen dit als mogelijkheid. Terwijl dit misschien toch aan de hand is. Goede manier om je topic in onduidelijkheid te laten verstranden dus.vso schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:17:
blijkbaar had ik beter kunnen zeggen 2095.32 ipv 2100
Ik zou dit gewoon duidelijk naar de creditcard maatschappij communiceren.aan het eind v.d dag is je opmerking "transactie ongedaan maken" de kern ..en er is een poging gedaan ..
Dan moet je misschien ook even bij ICS aankaarten dat hun site en/of app niet goed werken.ik wou dat ik het idd kon laten zien / gaat helaas niet .
Kan zelf ook wel andere voorbeelden omhoog toveren .. het is niet alsof ik dat niet begreep .. maar goed never mind ..
Dit had ik ook al eerder gemeld, dat is nl. wat ze normaal met onterecte transacties doen. Waarom ze dat niet gedaan hebben weet ik niet, maar als ze dat alsnog zouden kunnen doen wordt het wel ingewikkeld omdat er dan meerdere transacties teruggedraaid moeten worden.vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:15:
[...]
![]()
![]()
HELD
Als dit daadwerkelijk kan/had gekunt ben ik klaar .. begrijp me goed maar dit is het "antwoord' wat ik min of meer zocht ..
misschien heel domme vraag is dat nog een mogelijkheid denk je ?
Onlogisch is het niet, het lijkt er op dat ze je dat bedrag hebben voorgeschoten totdat het bedrag van het hotel er was. Dus daarna willen ze dat logischerwijze weer terug.vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:36:
[...]
in mijn optiek klopt die aanname ..
en ik was inderdaad klaar nadat de 2300 cc gecrediteerd werk door de CC maatschappij.
en toen het hotel 2100 terug boekte .. dacht ik O shit laat maar ff wachten wat er gebeurt ..
CC heeft 2300 weer terug geboekt wat voor mij semi onlogisch is .. en daar komt die 200 verschil vandaan
Tja, creditcard B is gebruikt bij het hotel om de garantie af te geven dat er betaald wordt. Als er dus bij controle (in dit geval foutief) wordt gezien dat er niet betaald is, is het gebruikelijk dat ze dan alsnog afschrijven.
voor de "volledigheid" ..
Zoals ik eerder mijn post linkte .. je boekt op creditcard A, rekent af met Creditcard B en 3 maanden na dato word je alsnog voor het zelfde bedrag wat op B allang afgeschreven is aangeslagen.
tja is dat jou fout om met creditcard B te betalen ??
Je wilt een oplossing voor je probleem terwijl je alleen de gevolgen weet, de oorzaak is nog steeds niet bekend. Vandaar ook dat voor nu die valuta en bedragen juist wel de kern zijn. Die geven aan wat er nu echt aan de hand is. Je wilt nl. allereerst weten of het inderdaad een valuta-conversie probleem is of dat het hotel om een andere reden geld heeft ingehouden. Hebben ze geld ingehouden voor iets dan kan dat nl. een reden zijn om de transactie juist niet ongedaan te maken maar het verschil terug te geven.vso schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:17:
[...]
nee maar was meer om langverhaal heel kort te kunnen vertellen
ja jij en @bszz zeggen zonder teveel poespas waar het direct op staat ..
En naar mijn menig is valuta en bedragen 0,0 intressant .. blijkbaar had ik beter kunnen zeggen 2095.32 ipv 2100 aan het eind v.d dag is je opmerking "transactie ongedaan maken" de kern ..en er is een poging gedaan ..
[removed]
Fixed that:Remz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:30:
Ik zou dit eerst volledig afhandelen en dan je CC opzeggen, anders gaat het waarschijnlijk alleen maar ingewikkelder worden.
En let op, ICS is redelijk groot, ze verzorgen voor vele partijen de creditcards.
In het kort:
- ING = eigen creditcard
- Rabo = eigen creditcard
[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 12-05-2020 01:43 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:15 ]
@RemzVerwijderd1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 03:15:
[...]
Maar dit gaat over de issuer:
[...]
ING en de Rabobank zijn issuers, zij geven kaarten uit van het merk Visa en Mastercard. De ANWB (en veel van die andere credit cards met de naam van een grote keten erop) worden uitgegeven door ICS. Visa en Mastercard zijn de netwerken die de betaling verwerken, tussen de uitgever en de acquierer:
[...]
99% van de tijd is er door het hotel een pre-auth gedaan dus autorisatie hebben ze wel, echter maakt dat de afschrijving nog niet geldig. Het blijft een simpele fout van het hotel in 1 dag zo hersteld had kunnen worden ipv een topic met 5 pagina'sVerwijderd1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:04:
[...]
Als je er zeker van bent dat er betaald is en de betaling daarom ongeautoriseerd is dan zou ik het opnieuw voorleggen bij de CC maatschappij. Duidelijk je verhaal uitleggen en benadrukken dat je de betaling niet geautoriseerd hebt.
[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:52 ]
Om het warrig te maken natuurlijk.Neuzelaar schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:31:
[...]
@vso kan je nog eens uitleggen waarom je hier spreekt over EXACT 200 euro?
Tja vanalles
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tja vanalles
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
OP / TS aangepastArdana schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:10:
[mbr]Aangezien het om hetzelfde onderwerp gaat, heb ik beide topics samen gevoegd. Als je wil, kan je je TS aanpassen, zodat eea. wat verduidelijkt wordt.[/]
Tja vanalles
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2020 19:34 ]
Hierom had ik een andere post gestart, om juist het "warrige" gedeelte weg te halen .. maar @Ardana vond het samenvoegen beter .. ach goed .. maakt mij niet zoveel uit.cryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:33:
@vso Dus het is toch een koersverschil? Dat het een rond bedrag is, is wel vreemd. De kans dat dat met een koersverschil gebeurt is natuurlijk niet zo groot
Maar goed, nu we dat weten is de vraag voor wiens risico dat verschil gaat komen. Ik ben bang dat dat voor jouw risico komt. Puur omdat het in de praktijk zeer lastig zal zijn dat kleine bedrag te incasseren in een ver (niet EU) land.
Nu de theorie. Als Nederlands recht van toepassing zou zijn, vind ik wel wat te zeggen voor de stelling dat het hotel je koersnadeel moet compenseren. Mits dat het hotel echt onterecht heeft geïncasseerd (maar dat is me niet duidelijk. Helemaal niet meer nu je de originele OP volledig hebt verwijderd). In dat geval zou het hotel (nogmaals, naar Nederlands recht) gehouden zijn jouw schade (en dat lijkt me hetkoersnadeel wel te zijn) te vergoeden.
Ik zou zeker de creditcardmaatschappij eens om advies vragen. Wellicht kunnen ze bemiddelen.
Tja vanalles
Ik zou een iets beter verhaal voorbereiden dan in je TS. Misschien even iemand om hulp vragen, anders snapt niemand er iets van en is de kans groot dat beide partijen gefrustreerd eindigenHallo, ik heb het zelf ook een keer bij de hand gehad. En het aangekaart bij de CC maatschappij waarop ik het verschil terugkreeg.
Neem even contact op zou ik zeggen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
ter info, ik heb contact (meerdere malen met ICS) gebeldnaitsoezn schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:44:
Een topic met dezelfde vraag als de laatste van TS:
https://radar.avrotros.nl...lfde-bedrag--t188251.html
Wel met een onbevredigend einde, maar enige aanknopingspunten zijn er wel, o.a.:
[...]
Ik zou een iets beter verhaal voorbereiden dan in je TS. Misschien even iemand om hulp vragen, andera snapt niemand er iets van en is de kans groot dat beide partijen gefrustreerd eindigen
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-05-2020 19:55 ]
Tja vanalles
Je had natuurlijk ook het oude kunnen doorstrepen en aanvullen met de nieuwe informatie.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:43:
[...]
Hierom had ik een andere post gestart, om juist het "warrige" gedeelte weg te halen .. maar @Ardana vond het samenvoegen beter .. ach goed .. maakt mij niet zoveel uit.
En nee het is geen rond bedrag, 177.94 .. Blijf me trouwens verbazen dat de hoogte en "ronde" valuta een issue vormen ..
let op ik start met 0,00 euro voor dit akkerfietje .. geen enkele andere uitgave zelf gedaan tot op heden op die kaart .. maakt het dus zeer makkelijk .. wie de veroorzaker is van 177,94 (of 180,-) euro in de min te staan .
Het hotel heeft onterecht geincasseerd door het "volledige" bedrag wat ze in USD afgeboekt hebben in USD weer terug te boeken .. dus dat lijkt me ook niet echt een discussie punt ..
ik neem toch icscards.nl de dienst af .. (nl bedrijf) .. dit lijkt me ook hun risico van zaken doen.. dit soort dingen komen (sporadisch) toch vaker voor lijkt mij ?
Dat ben ik niet met je eens. Als een onrechtmatige afschrijving zorgt voor extra schade, moet die ook vergoed worden. Stel dat ik door middel van een automatische incasso onterecht 10k van jouw rekening met op dat moment een saldo van exact 0 euro afschrijf en die 10k een maand later terugbetaal waardoor je een maand lang 10k rood stond. Dan wil je toch ook dat ik die 17% rood staan rente over die maand even vergoed?Bastiaan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:50:
Ik zou het ook bij het CC-bedrijf zoeken.
Van het hotel ga je het zeker niet terugkrijgen. Tenslotte hebben zij ook weinig te maken met de koersen; hun perspectief is tenslotte ook "er is 2300 dollar ingekomen, wij hebben 2300 dollar teruggestort". En eigenlijk hebben ze daar ook wel gelijk in, anders kunnen ze andersom ook bij jou aankloppen wanneer een boeking door koersverschillen ineens duurder zou uitvallen voor je.
[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2020 20:03 ]
Remz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:30:
• American Express = American Express (maar let op, je kan een flink andere ervaring krijgen met dekking/kosten vergeleken met Mastercard of Visa)
[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 18-05-2020 20:01 ]
Anoniem: 567735
Ik kan mij echter nauwelijks voorstellen dat je dit probleem gehad zou hebben als je tijdens het verblijf in het hotel je eigen betaling intrekken moest omdat je thuis een wasmachine moest laten aanrukken.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:54:
[...]
zonder event A is er geen oorzaak voor de schuld (gaan mensen over miepen) .. met event A (snappen sommige het niet) .. Wat de voorloper is (ik verbleef vorig jaar in hotel) is niet relevant .. dat is VOOR event A gebeurt.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 18-05-2020 20:06 ]
wat ERVOOR is gebeurd --> ik heb z/w het bewijs dat de rekening is voldaan (van het hotel toen ik er was en van mijn bedrijf dat het overgemaakt is).cryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:55:
[...]
Je had natuurlijk ook het oude kunnen doorstrepen en aanvullen met de nieuwe informatie.
Dat het hotel onterecht heeft afgeboekt kan ik niet vaststellen uit het enkele feit dat ze het terug hebben gestort. Het kan ook gewoon je eigen fout zijn, waar het hotel niet moeilijk over wil doen. Maar laten er maar van uitgaan dat jij kunt aantonen dat het hotel onrechtmatig heeft gehandeld. Dan krijg je dus de situatie die ik hierboven schetste.
ik verwijt ics niet terug te bellen ..Misschien heb ik het gemist, maar wat verwijt je ICS? Je neemt inderdaad een dienst af van ICS maar ik zie niet in waarom ICS aansprakelijk zou zijn. Ze hebben toch niets verkeerd gedaan? Als je energieleverancier 2x je maandbedrag incasseert, dan is dat toch ook niet de schuld van de bank?
Tja vanalles
Maar het hotel schrijft niet zomaar af. Ergens is daar een opdracht voor gegeven. Eerlijkheid gebied me nu wel te zeggen dat ik weer vooraan in het topic ben begonnen met info terughalen, maar ik ben echt even de draad kwijt over hoe de vork nu in de steel zit en krijg het niet meer helder. In geval van een daadwerkelijk onrechtmatige afschrijving ben ik het volledig met je eens: daarvan mag je van het hotel eisen dat ze dat verschil compenseren.cryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:55:
Dat ben ik niet met je eens. Als een onrechtmatige afschrijving zorgt voor extra schade, moet die ook vergoed worden. Stel dat ik door middel van een automatische incasso onterecht 10k van jouw rekening met op dat moment een saldo van exact 0 euro afschrijf en die 10k een maand later terugbetaal waardoor je een maand lang 10k rood stond. Dan wil je toch ook dat ik die 17% rood staan rente over die maand even vergoed?
[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:15 ]
Het hotel heeft dus WEL zomaar afgeschreven (ik heb bewijs van hun frontdesk, + van mijn bedrijf) dat de rekening in december 2019 al voldaan is ..Bastiaan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:08:
[...]
Maar het hotel schrijft niet zomaar af. Ergens is daar een opdracht voor gegeven. Eerlijkheid gebied me nu wel te zeggen dat ik weer vooraan in het topic ben begonnen met info terughalen, maar ik ben echt even de draad kwijt over hoe de vork nu in de steel zit en krijg het niet meer helder. In geval van een daadwerkelijk onrechtmatige afschrijving ben ik het volledig met je eens: daarvan mag je van het hotel eisen dat ze dat verschil compenseren.
Tja vanalles
tot zover correctVerwijderd1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:17:
[...]
De dienst die je bij ICS afsluit omvat juist dat je onterechte betalingen kunt betwisten. Van hun eigen site:
[...]
Waar het hier mis lijkt te gaan is de afhandeling tussen ICS en het hotel.
ICS is het onterecht afgeschreven bedrag voorgeschoten waarna ze hun geld bij het hotel terug hadden kunnen halen.
Wat ICS gedaan lijkt te hebben is het hotel de opdracht geven om het met TS op te lossen waarna ze het voorgeschoten bedrag weer teruggeboekt hebben.
nee ik heb hier geen bericht van gehad sterker nog, contact met ICS is erg "schaars" dus verhaal halen is erg eenzijdig.. kortom ik heb een update gevraagd.. meer nietHet kan ook zijn dat TS zelf met het hotel contact opgenomen heeft voordat ICS klaar was met z'n bemiddeling waarbij TS het hotel overtuigd heeft om het geld terug naar hem te boeken, waarna de ICS bemiddeling op een opgeloste casus leek te stuiten waardoor ze hun voorgeschoten bedrag teruggeboekt hebben. (Een variant op) dit laatste lijkt mij het meest waarschijnlijke geval waardoor TS met het koersrisico opgezadeld is.
wat je "mist" maar ook hier kans voor extra verwarring is dat ICS tussentijds het bedrag(euro) op mijn rekening heeft gezet (zodat ik geen debet rente kreeg) en dit heeft ICS nadat de het hotel in USD terug betaalde weer terug geboekt, dit gaf mij aan dat ICS "klaar" dacht te zijn terwijl hotel "teweinig' had over gemaakt ..Het beste was denk ik geweest om puur bij ICS te klagen over een onterechte transactie en de verantwoordelijkheid om het op te lossen bij hun te leggen. Hoe zij het vervolgens met het hotel oplossen lijkt mij het probleem van ICS, daar betaal je ze immers voor.
Zonder een goede tijdlijn kunnen we trouwens niet vaststellen of TS contact heeft gehad met het hotel terwijl ICS al bezig was met bemiddelen. En de site van ICS stelt om eerst met de verkoper contact op te nemen (zie dikgedrukte stuk in de quote).
Tja vanalles
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:16 ]
erhm ja ..Verwijderd1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb je voor punt 8 geen contact met het hotel gehad (nadat je daar uitgecheckt bent)? Alles van 2 tot en met 7 komt dus voort uit het contact tussen ICS en het hotel? In dat geval lijkt het mij dat je weer opnieuw bij ICS aanklopt omdat het probleem nog niet opgelost is.
Tja vanalles
Ik kan niet meer terugvinden wat er precies is gebeurd dus kan hier niet over oordelen. Als ik een hotel boek met mijn cc en vervolgens betaalt mijn werkgever het hotel en een dag later incasseert het hotel van mijn cc, dan vraag ik me af wat het hotel eraan kan doen. Ik heb immers toestemming gegeven te incasseren. Dat ik daarna de boel omgooi, is niet het probleem van het hotel.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:07:
[...]
wat ERVOOR is gebeurd --> ik heb z/w het bewijs dat de rekening is voldaan (van het hotel toen ik er was en van mijn bedrijf dat het overgemaakt is).
Dat het stuitert (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) bv dat mijn bedrijf niet kan betalen oid dat verteld men niet .. ik heb alleen bewijs dat de factuur is voldaan. (nogmaals dit is ervoor gebeurd)
[...]
Ja dat lijkt me inderdaad een goede basis voor aansprakelijkheidvso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:07:
[…]
ik verwijt ics niet terug te bellen ..
en de andere vergelijking strookt niet met dit verhaal
Eens. Dat kan ik ook niet meer herleiden en daar zit wel een belangrijk punt.Bastiaan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:08:
[...]
Maar het hotel schrijft niet zomaar af. Ergens is daar een opdracht voor gegeven. Eerlijkheid gebied me nu wel te zeggen dat ik weer vooraan in het topic ben begonnen met info terughalen, maar ik ben echt even de draad kwijt over hoe de vork nu in de steel zit en krijg het niet meer helder. In geval van een daadwerkelijk onrechtmatige afschrijving ben ik het volledig met je eens: daarvan mag je van het hotel eisen dat ze dat verschil compenseren.
Ok, mooiVerwijderd1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:17:
[...]
De dienst die je bij ICS afsluit omvat juist dat je onterechte betalingen kunt betwisten. Van hun eigen site:
[...]
alstucryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:59:
@vso Kom eens een beknopt chronologisch overzicht van alle acties, betalingen, contacten, etc. Dus incl. data.
ps 17 mei is 1ste dag van Isrealische werkweekvso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:30:
15 maart 1. USD eraf (hotel) bedrag A in eur
25 maart 2 betwist -->
26 maart 3. ics --> euro erop (zodat geen debet rente) bedrag A in eur
1 mei 4. hotel --> USD erbij bedrag B in eur
6 mei 5. ICS euro eraf bedrag A in eur
6 mei 6. "schuld" 177.84 wegens wisselkoers tussen bedrag A en B in USD
12 mei 7. --> bellen naar ICS "wat is er gebeurt" (no response)
17 mei 8 --> vraag om update per mail van het hotel & icscards.. (met pdf van afschriften)
huidige status "blijft u aan het lijntje"
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:09 ]
Tja vanalles
Het is fijn dat het nu duidelijker is voor ons, en daarmee ook voor jou. Juist omdat je verhaal zo warrig was, en vanwege verschillende mogelijke oplossingen voor verschillende problemen, is het belangrijk dat je zo duidelijk mogelijk uitlegt wat er aan de hand is. Dus bedragen afronden heeft in dit geval voor ruim vijf pagina's onduidelijkheid gezorgd over of het hotel nou een fout in de administratie had (nee), of het hotel expres te weinig geld heeft overgemaakt (nee) of of er toevallig een valuta-dingetje aan de hand was (jij zei van nee, maar het was dus ja). Je hebt ook allerlei informatie weggelaten, zoals de reden van de terugboeking door ICS. Het kwam over alsof ze je schadeloos hadden gesteld voor de afboeking en het op het hotel gingen verhalen, vervolgens vertel je net om 20:30 dat het slechts een tijdelijke bijschrijving was om in ieder geval niet in de min te komen, totdat alles duidelijk was. Dat maakt de gang van zaken ook veel logischer. Je belt een Audi-dealer dat je voertuig niet lekker rijdt, na veel navraag van hun blijkt het om een Honda te gaan en nog een paar dagen later vertel je pas dat het geen auto, maar een motorfiets is... daar kan niemand iets mee toch?vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:43:
[...]
Hierom had ik een andere post gestart, om juist het "warrige" gedeelte weg te halen .. maar @Ardana vond het samenvoegen beter .. ach goed .. maakt mij niet zoveel uit.
En nee het is geen rond bedrag, 177.94 .. Blijf me trouwens verbazen dat de hoogte en "ronde" valuta een issue vormen ..
[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 18-05-2020 21:17 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:16 ]
Dat zag ik inmiddels staan ja, maar daar mist het deel voor nummer 1. Dat is relevant voor de vraag of het hotel had mogen afschrijven.
Ik was het volledig met je eens, tot deze alinea. Het is natuurlijk niet het probleem van ICS. Als het hotel een fout maakt, moet het de schade vergoeden en daar valt ook het koersverschil onder. Nogmaals, naar Nederlands recht. Maar of dat van toepassing is?DataGhost schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
[...]
In beginsel heeft het hotel geen idee van wat er met jouw valuta aan de hand is. Dat kunnen Euro's zijn, Yen of Peso's, weten ze niet. Zij verlangen van jou 2300,00 USD. Dat hebben ze afgeschreven. Ze hebben daarna weer 2300,00 USD teruggeboekt. In principe is er niks aan de hand, want ze hebben jou evenveel betaald als ze van je hebben gehad. Nou komt de wisselkoers om de hoek kijken, en dat ligt o.a. bij je CC-maatschappij, nogmaals niet bij het hotel want die weten niet beter dan dat jij ze in USD hebt betaald. Met je betaling heb je voor X Euro 2300,00 USD gekocht en betaald, zij hebben vervolgens 2300,00 USD aan jou terugbetaald en met dat bedrag heb jij Y Euro gekocht. Wat je eigenlijk ongedaan wilt maken is je originele aankoop van 2300,00 USD voor X Euro, en de gevolgen daarvan.
[…]
[ Voor 40% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2020 21:22 ]
Je mag nog doorlezen hoor, als je het ergens niet mee eens bentcryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:18:
[...]
Ik was het volledig met je eens, tot deze alinea. Het is natuurlijk niet het probleem van ICS. Als het hotel een fout maakt, moet het de schade vergoeden en daar valt ook het koersverschil onder. Nogmaals, naar Nederlands recht. Maar of dat van toepassing is?
tja het helpt niet als je gaat vragen naar het verleden, wat niet relevant is .. of het nu 10 euro is of 9,99 euroDataGhost schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
Het is fijn dat het nu duidelijker is voor ons, en daarmee ook voor jou. Juist omdat je verhaal zo warrig was,
Waarom zou dit niet van toepassing zijn ?, vat het volgende aub positief op (zo is het namelijk bedoeld)cryptapix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:18:
Ik was het volledig met je eens, tot deze alinea. Het is natuurlijk niet het probleem van ICS. Als het hotel een fout maakt, moet het de schade vergoeden en daar valt ook het koersverschil onder. Nogmaals, naar Nederlands recht. Maar of dat van toepassing is?
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-05-2020 21:38 ]
Tja vanalles
Een terugboeking is geen erkenning van schuld. Het kan ook coulance zijn. We weten niet wat nu eigenlijk de reden is dat het hotel heeft afgeboekt. Het hotel is, als de afschrijving echt onrechtmatig was, gewoon de partij die de schade moet vergoeden en dus ook het koersverschil. Ik ben het wel met je eens dat ICS zich zou moeten inspannen om dit probleem te verhelpen.DataGhost schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:35:
[...]
Je mag nog doorlezen hoor, als je het ergens niet mee eens bentIn die alinea zeg ik niet dat het koersverschil het probleem is van ICS, maar dat dat daar pas om de hoek komt kijken. In mijn laatste alinea zeg ik juist dat het koersverschil niet het probleem van ICS is, maar dat het ook niet het probleem van TS hoort te zijn als de fout duidelijk bij het hotel ligt. Ik leg die "verantwoordelijkheid" wel een beetje bij ICS, want als het hotel beide boekingen ongedaan maakt geeft het hotel dus ook aan een fout gemaakt te hebben, waardoor voor ICS duidelijk is wie de kosten daarvoor gaat dragen. En ik ga ervan uit dat zulke dingen gewoon in het contract tussen het hotel en hun payment provider geregeld is, en met hun weer via via met ICS.
Lees nog even een keer wat ik schreef. Het verleden is 100% relevant. Als niet vast komt te staan dat het hotel onrechtmatig heeft geïncasseerd, hoeft het hotel ook je koersverschilschade niet te betalen. En ICS ook niet. Ik weet niet wat jij hebt gedaan, want dat heb je verwijderd uit de OP. Ik sluit niet uit dat het hotel juridisch gezien terecht heeft geïncasseerd op het incassomoment, maar dat het hotel de incasso achteraf ongedaan heeft gemaakt omdat er ook op andere wijze werd betaald. Daarom is dus zo belangrijk dat duidelijk is wanneer je het hotel hebt geboekt, wanneer is geïncasseerd, wanneer de werkgever heeft betaald, welke contacten je in die tijd met het hotel hebt gehad, etc.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:37:
[...]
tja het helpt niet als je gaat vragen naar het verleden, wat niet relevant is .. of het nu 10 euro is of 9,99 euro
Dat maakt het nog onduidelijker ..
ik snap best dat het hotel en ICS de valuta issue moeten oplossen (was vanaf het begin ook mijn mening) ...
wil niet zeggen dat ik gelijk heb/had in deze (recht hebben is soms krom ofzo)
[...]
Waarom zou dit niet van toepassing zijn ?, vat het volgende aub positief op (zo is het namelijk bedoeld)
let op mijn saldo = 0
"hotel gebeurt"
saldo is negatief - bedrag x.y.z
Waarom zou ik op moeten draaien voor negatief saldo .. op welke basis moet men dit dan incasseren ? heb ik dit bewust met opzet gedaan dan ? welk bewijs zou men aan moeten voeren. ?
[edit]
als het moet mag dit voor de rechter verschijnen .. al zou het 0,01 cent zijn (alhoewel ik dit zou betalen mind you)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Van wie "mag" dat niet?Hackus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:04:
@vso Jij mag als individu geen schade lijden hiervan, de Cc moet je geheel schadeloos stellen. Waar en hoe zij het verschil vandaan halen is niet van belang, jij mag geen ‘verlies’ maken.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik heb zoiets ook ooit aan de hand gehad met een hotel in China. Toen ik het later moest cancellen omdat mijn reisplannen veranderd waren, en de exchange rate was gewijzigd heb ik bij de CC maatschappij (Lasercards) aangekaart. Deze hebben het vervolgens opgelost, misschien zelfs als coulance. ICS lijkt mij in dit geval de go-to.vso schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:37:
ik snap best dat het hotel en ICS de valuta issue moeten oplossen
pennywiser schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:56:
[...]
offtopic:
Kan je aangeven wat Amex zo anders maakt in jouw beleving? Ik heb er zelf al jaren 1 en ben gewoon benieuwd naar ervaringen. Sorry voor ot, maar misschien voor anderen ook fijn om te weten die meelezen?
Want jij hebt al vastgesteld dat het hotel onrechtmatig heeft gehandeld? Is er überhaupt Nederlands recht van toepassing, of is er naar Israëlisch recht ook onrechtmatig gehandeld? En “de cc” is ICS? Wat is het onrechtmatige handelen van ICS dan?Hackus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:04:
@vso Jij mag als individu geen schade lijden hiervan, de Cc moet je geheel schadeloos stellen. Waar en hoe zij het verschil vandaan halen is niet van belang, jij mag geen ‘verlies’ maken. Dit zal niet het 1e geval zijn waar dit bij speelt. Nul tegoed in te betalen valuta is vaker een nadeel met zgn wisselkoers, provisie etc. Binnen € zone heb je hier geen last van. Je kunt ook opdracht geven alleen in Euro te willen betalen.
Afboeken was onrechtmatig, factuur was al voldaan op andere wijze.cryptapix schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:53:
[...]
Want jij hebt al vastgesteld dat het hotel onrechtmatig heeft gehandeld? Is er überhaupt Nederlands recht van toepassing, of is er naar Israëlisch recht ook onrechtmatig gehandeld? En “de cc” is ICS? Wat is het onrechtmatige handelen van ICS dan?
Je zegt mooi wat TS wil horen, maar je helpt hem niet. Integendeel, je roept alleen wat jij vindt zonder enige onderbouwing. TS moet eens met bewijzen komen waaruit blijkt dat het hotel onrechtmatig heeft geïncasseerd of dat ICS wat onrechtmatigs heeft gedaan. Dat blijkt nu nog nergens uit en zo lang dat niet blijkt, zijn die partijen niet aansprakelijk voor de schade van TS.
Simpel voorbeeld:
Ik bestel op een website in Amerika een product voor 1000 USD en betaal met mijn creditcard. Vervolgens zegt mijn werkgever het wel voor me te willen betalen en hij maakt het geld over naar de leverancier. Ik meld dat bij de leverancier en vraag ze om niet van mijn cc te incasseren. Dat kunnen ze echter niet meer tegenhouden om wat voor reden ook, dus er wordt toch geïncasseerd. Ik meld dat bij de leverancier en die stort de 1000 USD terug. Door de wisselkoers heb ik schade. De leverancier en de creditcardmaatschappij zijn hier mijns inziens echter niet aansprakelijk voor. Ik heb immers zelf de betalingsopdracht gegeven en genoemde partijen hebben naar Nederlands recht niets onrechtmatig gedaan.
Ik kan niet uitsluiten dat deze situatie ook bij TS speelt, want die historie ontbreekt dus.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Al?Hackus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Afboeken was onrechtmatig, factuur was al voldaan op andere wijze.
Slaat "februari saldo" op het saldo van de hotelrekening of op het saldo van de CC van TS?het verhaal:
- februari saldo = 0,00 euro
- maart schrijft hotel X uit ver-land ten onrechte een bedrag af, zeg 2300,- (usd) van credit card.
- direct in maart betwist, en hotel gebeld
- en na veel "gezeur' ..in Mei storten ze (hotel) 2300,- (usd) terug.
ps mocht je het afvragen de orginele rekening was al voldaan via een alternatieve route en ik kreeg hier ook bevestiging van mee .. vandaar dat in Mei ook geld terug is gestort.
[...]
We gaan uit van info van TS zelf, of het anders is of hij info achterhoud is puur speculatie.
Wat nog ontbreekt in het verhaal is wanneer en hoe de werkgever het hotel betaald heeft, en dat staat als het goed is op dat bewijs. Als ik zo tussen de regels doorlees is dat niet met een bedrijfs-creditcard gebeurd (afboeking door hotel) maar via een factuur en overboeking (bijboeking door werkgever). Bij veel bedrijven wil dat door de manier waarop ze de administratie doen nog wel eens erg lang duren en een internationale boeking is ook niet per se instant, wellicht dat het hotel in maart dacht van "fuck jullie, we trekken het wel van die CC als het nog steeds maar niet binnenkomt" en dat dat de overboeking van de werkgever gekruisd heeft of gewoon nog veel later was. Dat lijkt me wel een belangrijk aspect in het vaststellen van waar de schuld nou uiteindelijk ligt, bij werkgever of bij het hotel.vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:07:
[...]
nee bedrijf heeft 1:1 betaald, (heb ik bewijs van, en dit heeft ook de Creditcard bedrijf gekregen) .
Reden is voor mij ook gissen ..
saldo van mijn creditcard per 1 februari ik heb daarop geen uitgave(s) meer gedaan of geld bij gestort. tot nuDataGhost schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:57:
Slaat "februari saldo" op het saldo van de hotelrekening of op het saldo van de CC van TS?
wat maakt dit uitWat nog ontbreekt in het verhaal is wanneer en hoe de werkgever het hotel betaald heeft, en dat staat als het goed is op dat bewijs. Als ik zo tussen de regels doorlees is dat niet met een bedrijfs-creditcard gebeurd (afboeking door hotel) maar via een factuur en overboeking (bijboeking door werkgever). Bij veel bedrijven wil dat door de manier waarop ze de administratie doen nog wel eens erg lang duren en een internationale boeking is ook niet per se instant, wellicht dat het hotel in maart dacht van "fuck jullie, we trekken het wel van die CC als het nog steeds maar niet binnenkomt" en dat dat de overboeking van de werkgever gekruisd heeft of gewoon nog veel later was. Dat lijkt me wel een belangrijk aspect in het vaststellen van waar de schuld nou uiteindelijk ligt, bij werkgever of bij het hotel.
Tja vanalles
Anoniem: 567735
Het is helaas niet meer na te lezen, maar het verhaal was ongeveer zo: OP heeft in december met zijn eigen CC een hotel geboekt in Israël, maar moet tijdens zijn verblijf daar de betaling terugtrekken, want er moet thuis een wasmachine gekocht worden omdat de oude in brand was gevlogen. Hij spreekt af dat de werkgever alsnog betaalt, waarschijnlijk per overboeking. Dit gaat allemaal goed, en hij verlaat daarna Israël.DataGhost schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:57:
Wat nog ontbreekt in het verhaal is wanneer en hoe de werkgever het hotel betaald heeft, en dat staat als het goed is op dat bewijs. Als ik zo tussen de regels doorlees is dat niet met een bedrijfs-creditcard gebeurd (afboeking door hotel) maar via een factuur en overboeking (bijboeking door werkgever). Bij veel bedrijven wil dat door de manier waarop ze de administratie doen nog wel eens erg lang duren en een internationale boeking is ook niet per se instant, wellicht dat het hotel in maart dacht van "fuck jullie, we trekken het wel van die CC als het nog steeds maar niet binnenkomt" en dat dat de overboeking van de werkgever gekruisd heeft of gewoon nog veel later was. Dat lijkt me wel een belangrijk aspect in het vaststellen van waar de schuld nou uiteindelijk ligt, bij werkgever of bij het hotel.
Snap ik, en weet ik in grote lijnen nog want ik had de originele TS ergens vorige week gelezen. MaarAnoniem: 567735 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:14:
[...]
Het is helaas niet meer na te lezen, maar het verhaal was ongeveer zo:
[..]
Einde verhaal: OP heeft 10% koersverlies en wil die graag verhalen.
dit maakt heel veel uit. Als de werkgever de betalingstermijn van het hotel ruim overschreden heeft (maart zou daar een goede kandidaat voor zijn) snap ik best dat ze de boel afboeken van de CC waarmee het verblijf in eerste instantie geboekt is. Die zien namelijk de bui al hangen dat ze kunnen fluiten naar hun centen. In dat geval draait de werkgever op voor het koersverschil, de situatie was namelijk niet ontstaan bij een tijdige betaling. Sowieso als ze hun verantwoordelijkheid vanaf het begin hadden genomen en nooit om jouw CC hadden gevraagd was het issue er niet, maar daar was je al achter. Alle pogingen om dit op te lossen met/via je CC en het hotel zullen resulteren in hakken in het zand van beide kanten, verloren tijd en arbeid aan iets wat van allebei het probleem niet is, en als jij na veel getouwtrek uiteindelijk toch in het gelijk gesteld wordt, een factuur van het hotel naar jouw werkgever voor het koersverschil, chargeback-boete en administratiekosten (dat zou ik doen als ik als hotel zo genaaid werd). Je schiet er dus geen klap mee op en alles wordt alleen maar duurder. Het beste is dan om de zaak wat betreft CC en hotel te laten rusten en een declaratie bij je werkgever in te dienen voor het koersverschil omdat zij te laat betaald hadden.
En het zal jou roesten inderaad, maar het is momenteel wel jouw verantwoordelijkheid om bij de juiste partij achter je geld aan te gaan. Je kan niet in het wilde weg geld gaan claimen ergens, als je nou tegen mij zou zeggen dat ik jou geld moet overmaken krijg je lekker een middelvinger. En als je geen zin hebt te bepalen wie de veroorzaker is moet je de hele zaak overdragen aan je werkgever ofzo, "jullie probleem, zorg dat het niet het mijne is" (maar door het gebruik van jouw eigen persoonlijke CC is dat helaas niet echt een optie geworden en is het wel jouw probleem). Niet op deze halfbakken manier advies gaan vragen op een forum, daar weinig informatie bij willen geven en weinig tot niks doen met de gegeven adviezen.zolang iemand anders dan ondergetekende opdraait voor het valuta verschil zal het me werkelijk roesten .. (grof gezegd)
[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 19-05-2020 11:39 ]
Tja vanalles
Top! Dus dan kunnen we een late betaling van je werkgever uitsluiten. Dan is duidelijk dat het koersverschil hoogstwaarschijnlijk op wat voor manier dan ook door het hotel vergoed dient te worden.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:56:
@DataGhost ik denk dat ik 200% aan mijn verplichtingen heb voldaan..
1. vooraf gecheckt of de rekening was voldaan (dag van vertrek)
Het is jouw verantwoordelijkheid om bij de juiste instantie aan te kloppen voor je geld, omdat de betaling op jouw CC heeft plaatsgevonden. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dat de fout gemaakt is, hoewel het deels aan jou te wijten is dat de situatie überhaupt heeft kunnen ontstaan. Allemaal subtiliteiten waarmee ik de schuld grotendeels NIET bij jou leg, maar waardoor jij helaas wel actie moet ondernemen voor je geld. Het leven is soms zo.2. hotel erop gewezen dat (zie 1.) en dus foutieve adminstratie meuk gebeurt is.
Dus waarom is het MIJN verantwoordelijkheid ??
Daarom ook bottom line "ik niet betalen" wil niet zeggen dat bovenstaande niet klopt en dus dat accepteer ik ook wel (dat ik het "op moet lossen" ) stront gebeurt.. zal ermee moeten leren levenDataGhost schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:10:
Het is jouw verantwoordelijkheid om bij de juiste instantie aan te kloppen voor je geld, omdat de betaling op jouw CC heeft plaatsgevonden. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dat de fout gemaakt is, hoewel het deels aan jou te wijten is dat de situatie überhaupt heeft kunnen ontstaan. Allemaal subtiliteiten waarmee ik de schuld grotendeels NIET bij jou leg, maar waardoor jij helaas wel actie moet ondernemen voor je geld. Het leven is soms zo.
Tja vanalles
Lees mijn voorbeeld nou eens. Je hebt cruciale info niet. Hoezo was het afboeken onrechtmatig? Enkel vanwege het feit dat er al betaald was? Zo werkt dat niet, veel te kort door de bocht.Hackus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Afboeken was onrechtmatig, factuur was al voldaan op andere wijze.
[…]
TS mag niet de dupe worden van deze. Hotel boekt 2300 en betaalt dat ook terug. koerswisseling- provisie etc ligt echt bij Cc. We gaan uit van info van TS zelf, of het anders is of hij info achterhoud is puur speculatie.
Ja allemaal leuk en wel, maar als niemand anders onrechtmatig heeft gehandeld, gaat jouw reet nu wel roesten.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:13:
[...]
wat maakt dit uitzolang iemand anders dan ondergetekende opdraait voor het valuta verschil zal het me werkelijk roesten .. (grof gezegd)
En wanneer was TS in het hotel? Feit blijft dat TS zelf de betalingsopdracht heeft gegeven. Enige punt zou kunnen zijn dat het hotel heeft geïncasseerd nadat werkgever heeft betaald en wist dat ze de creditcard niet meer moesten belasten, maar wel onder de voorwaarde dat hotel de incasso überhaupt nog kon tegenhouden.Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:14:
[...]
Het is helaas niet meer na te lezen, maar het verhaal was ongeveer zo: OP heeft in december met zijn eigen CC een hotel geboekt in Israël, maar moet tijdens zijn verblijf daar de betaling terugtrekken, want er moet thuis een wasmachine gekocht worden omdat de oude in brand was gevlogen. Hij spreekt af dat de werkgever alsnog betaalt, waarschijnlijk per overboeking. Dit gaat allemaal goed, en hij verlaat daarna Israël.
Het is mij nu niet 100% duidelijk of die oorspronkelijke betaling nu per chargeback is teruggevorderd via ICS of dat het door het hotel is gebeurd.
Daarna wordt in maart opeens USD 2300 afgeboekt en in mei weer bijgeboekt op dialoog-instructie van ICS, en daardoor ontstaat het koersverschil. Het is mij niet duidelijk waarom hier niet opnieuw een chargeback is ingeleid, want dat had het compleet terugdraaien van deze transactie teweeg gebracht.
OP stelt zich op het standpunt dat het gepruts (want anders kan ik het niet noemen) in december geen link heeft met deze afboeking van USD 2300 in maart.
Ik vermoed dat het hotel door het bomen het bos niet meer gezien heeft en maar wat gedaan heeft.
Einde verhaal: OP heeft 10% koersverlies en wil die graag verhalen.
Ik wil zoveel niet.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:15:
[...]
Daarom ook bottom line "ik niet betalen" wil niet zeggen dat bovenstaande niet klopt en dus dat accepteer ik ook wel (dat ik het "op moet lossen" ) stront gebeurt.. zal ermee moeten leren leven
Wat een verheldering. Als dit klopt resteren er nog maar een paar vragen.BastaRhymez schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:29:
Jammer dat ik geen popcorn binnen handbereik heb... Maar het verhaal van @vso is ook wel enorm warrig en diverse malen aangepast (had de "oude" TS ook al een keer gelezen).
Maar het gaat naar mijn bescheiden mening mis omdat @vso de boel aan alle kant probeert te wijzigen, zonder te weten welke impact het heeft.
Zoals ik het heb begrepen, maar correct me if I am wrong, is het als volgt gegaan:
1. @vso moet op reis voor werk
2. @vso boekt het hotel en betaald met deze met zijn privé credit card (en geeft daarmee het hotel toestemming om bedrag X af te schrijven in USD). Hotel doet een reservering voor bedrag X in USD.
3. @vso moet nog een grote uitgave doen, maar heeft daar onvoldoende budget voor
4. @vso vraagt werkgever om de factuur van het hotel direct te voldoen
5. @vso verzoekt het hotel om de betaling aan te passen (niet meer betalen met privé credit card, maar werkgever die betaald).
6. Hotel boekt de reservering (stap 2) toch af
7. @vso trekt aan de bel, want factuur wordt (of is) door werkgever betaald
8. Hotel boekt hetzelfde bedrag in USD terug naar @vso
9. @vso zit met een schuld wegens koersschommelingen
Waar het fout gaat, is dat een bestaande boeking wordt omgezet (geen idee hoe lang er tussen zat tussen het verzoek bij het hotel om niet de prive creditcard af te schrijven en dat dit toch wel is gebeurd).
Maar hotel heeft gedaan wat het moet doen. Er is namelijk een boeking gedaan (door @vso) en hier een reservering op gemaakt bij de credit card. Deze is uiteindelijk ook uitgevoerd en later heeft het hotel exact hetzelfde bedrag terug gestort. Hotel heeft dus aan zijn/haar verplichting voldaan.
Credit card is alleen maar een doorgeefluik en naar mijn mening helemaal geen partij in deze. Wellicht dat ze uit coulance het een en ander willen vergoeden, maar dat zal er mede vanaf hangen hoe lang @vso al klant is en hoe vaak hij zijn credit card heeft gebruikt (en hier issues mee heeft).
Wat heb je hiervan geleerd:
1: Laat je werkgever direct de factuur betalen, ga niet als een geldezel alles voorschieten (of krijgen we straks een topic dat je iets hebt voorgeschoten en de werkgever failliet is gegaan en jij in een hoekje zit te huilen dat jij je geld kwijt bent?)
2: Ga processen niet verstoren door alles "last minute" (zo komt het over, nood is hoog vanwege een grote uitgave om snel te schakelen) alles om te gooien
3: Zorg ervoor dat je de limiet ophoogt / gezonde buffer hebt om iets op te vangen als het tegen zit
4: Zet je verhaal gewoon logisch neer en je krijgt veel meer hulp, dan meteen in de weerstand te schieten, daar heb je alleen jezelf mee.
De TS, door gebruik te maken van deze CC gaat de TS er mee akkoord dat alle vreemde valuta direct geconverteerd worden met bij behorend valuta risico. Uiteindelijk heeft de TS zelf akkoord gegeven op de pre-authorization dus volledig onterecht is de afschrijving niet, er was immers wel toestemming.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:29:
Zelfs als we aannemen dat het hotel inderdaad een onrechtmatige afschrijving heeft gedaan, dan vraag ik me af: maakt dat het hotel ook automatisch verantwoordelijk voor het vergoeden van de valuta-daling?
Het hotel heeft immers het volledige bedrag dat zij binnen hebben gekregen al teruggeboekt.
[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 19-05-2020 13:49 ]
Ben je op dezelfde dag aangekomen als dat je was vertrokken? En wanneer had jouw baas die rekening betaald? Als dat op die dag was of zelfs een paar dagen eerder, dan is het heel goed mogelijk dat de betaling nog niet binnen was. Internationaal betaalverkeer is lang niet altijd zo snel. Hoe lang zat je in dat hotel? Het is best mogelijk dat die overboeking nog niet eens was aangekomen toen jij weer vertrok. Vanzelf dat het hotel dan de door jou goedgekeurde CC transactie gebruikt om aan hun geld te komen.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:56:
En hoe heb je dat gedaan? Door een uitdraai van het rekeningoverzicht van jouw baas te laten zien? Of had je iets in handen waaruit onomstotelijk vast stond dat het hotel het bedrag al had ontvangen? Is het alleen die uitdraai, dan is het makkelijk: zegt helemaal niets. Iedereen kan dat wel maken. In dat geval zou het dus terug naar 1 zijn, het hotel voert de door jou goedgekeurde transactie uit.2. hotel erop gewezen dat (zie 1.)
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Naar Nederlands recht (maar of dat van toepassing is, is ook maar de vraag), zou ik wel durven te verdedigen dat het hotel dan ook de valutadaling moet vergoeden.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:29:
Zelfs als we aannemen dat het hotel inderdaad een onrechtmatige afschrijving heeft gedaan, dan vraag ik me af: maakt dat het hotel ook automatisch verantwoordelijk voor het vergoeden van de valuta-daling?
Het hotel heeft immers het volledige bedrag dat zij binnen hebben gekregen al teruggeboekt.
Helaas zoals zovelen moet ik 6x het verhaal vertellen, .. het zijn net mensen ..bszz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:34:
Tsjonge, wat zou ik als TS moe worden van de stortvloed aan niet constructieve pseudo-juridische haarkloverij
Ik zou, om het eenvoudig te houden, je creditcardmaatschappij vragen welke regels voor valutarisico's zij bij een chargeback hanteren. Daar hebben ze ongetwijfeld over nagedacht en dan heb je hopelijk gelijk een oplossing.
Tja vanalles
goed advies thx nooit geschoten altijd misBastaRhymez schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:00:
Optie die ik overigens mis in dit hele topic:
Heb je dit verhaal ook al eens met je werkgever gedeeld? Je ging immers voor je werk naar het buitenland en moest / hebt er voor gekozen om de reiskosten voor te schieten.
Je werkgever is nu het verschil goedkoper uit, omdat deze kennelijk tegen een gunstigere wisselkoers het hotel voor jou heeft kunnen boeken (en voor het hotel maakt het weinig uit, die heeft gewoon de 2.300 USD ontvangen).
Wellicht dat deze uit coulance alsnog wel het negatieve verschil met jou wilt verrekenen. Niet omdat je er recht op hebt, maar uit goed werkgeverschap. Probeer het dus op een onderbouwende manier te brengen en niet dat je "jouw recht" komt eisen (want die heb je niet!).
Loop eens bij je manager / chef declaraties langs en leg op een rustige manier uit wat er gebeurd is. Houd een gesprek in de trend van:
Policy geeft aan dat wij zelf onze reis moeten voorschieten en deze kunnen declareren, maar wegens prive omstandigheden is dit net iets anders gelopen. Ik had al een reservering gemaakt bij het hotel, maar ik moest helaas met spoed nog een andere (onverwachte) grote uitgave doen , waardoor ik met persoon X heb besproken, dat jullie de factuur rechtstreeks zouden voldoen. Super fijn dat jullie mij zo hebben kunnen helpen.
Helaas is er met het terugbetalen iets misgegaan, als gevolg van de wisselkoersen. Ik zit nu met een missend bedrag van X euro. Is er een mogelijkheid dat we dit met elkaar kunnen oplossen? Jullie hebben namelijk tegen een gunstigere wisselkoers het hotel kunnen betalen voor mij, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik er persoonlijk op moet toe leggen. En als jullie mij niet deze gunst hadden kunnen verlenen, dan had ik de factuur (inclusief het missende bedrag) bij jullie ingediend en had ik geen extra kosten gehad als gevolg van de wisselende koers.
Geen idee hoe groot het bedrijf is waar je werkt, maar die paar honderd euro is natuurlijk peanuts voor ze. Grote kans dat ze je best tegemoet willen komen. Zeker als jij de afschriften van de credit card kan laten zien, die onderbouwen waar het mis is gegaan.
Tja vanalles
\BastaRhymez schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:00:
Optie die ik overigens mis in dit hele topic:
Heb je dit verhaal ook al eens met je werkgever gedeeld? Je ging immers voor je werk naar het buitenland en moest / hebt er voor gekozen om de reiskosten voor te schieten.
Je werkgever is nu het verschil goedkoper uit, omdat deze kennelijk tegen een gunstigere wisselkoers het hotel voor jou heeft kunnen boeken (en voor het hotel maakt het weinig uit, die heeft gewoon de 2.300 USD ontvangen).
Wellicht dat deze uit coulance alsnog wel het negatieve verschil met jou wilt verrekenen. Niet omdat je er recht op hebt, maar uit goed werkgeverschap. Probeer het dus op een onderbouwende manier te brengen en niet dat je "jouw recht" komt eisen (want die heb je niet!).
Loop eens bij je manager / chef declaraties langs en leg op een rustige manier uit wat er gebeurd is. Houd een gesprek in de trend van:
Policy geeft aan dat wij zelf onze reis moeten voorschieten en deze kunnen declareren, maar wegens prive omstandigheden is dit net iets anders gelopen. Ik had al een reservering gemaakt bij het hotel, maar ik moest helaas met spoed nog een andere (onverwachte) grote uitgave doen , waardoor ik met persoon X heb besproken, dat jullie de factuur rechtstreeks zouden voldoen. Super fijn dat jullie mij zo hebben kunnen helpen.
Helaas is er met het terugbetalen iets misgegaan, als gevolg van de wisselkoersen. Ik zit nu met een missend bedrag van X euro. Is er een mogelijkheid dat we dit met elkaar kunnen oplossen? Jullie hebben namelijk tegen een gunstigere wisselkoers het hotel kunnen betalen voor mij, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik er persoonlijk op moet toe leggen. En als jullie mij niet deze gunst hadden kunnen verlenen, dan had ik de factuur (inclusief het missende bedrag) bij jullie ingediend en had ik geen extra kosten gehad als gevolg van de wisselende koers.
Geen idee hoe groot het bedrijf is waar je werkt, maar die paar honderd euro is natuurlijk peanuts voor ze. Grote kans dat ze je best tegemoet willen komen. Zeker als jij de afschriften van de credit card kan laten zien, die onderbouwen waar het mis is gegaan.
Ik ben het met je eens dat het handig zou zijn als de creditcardmaatschappij de oplossing heeft. Het is ook al vaak gezegd dat TS met de creditcardmaatschappij moet bellen, maar dat schijnt lastig te zijn. En aangezien TS het zelf continue heeft over aansprakelijkheid, onterecht en weet ik allemaal wat, zul je toch naar de juridische positie moeten kijken.bszz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:34:
Tsjonge, wat zou ik als TS moe worden van de stortvloed aan niet constructieve pseudo-juridische haarkloverij
Ik zou, om het eenvoudig te houden, je creditcardmaatschappij vragen welke regels voor valutarisico's zij bij een chargeback hanteren. Daar hebben ze ongetwijfeld over nagedacht en dan heb je hopelijk gelijk een oplossing.
Lekker hoor. Je schrijft een mega warrig verhaal, past dat tig keer aan, haalt van alles door elkaar, ontkent dat er sprake is van een valutaverschil en dan is het dat ineens toch, beschuldigt hotel en ICS maar komt niet met onderbouwing/bewijs/info, wil alleen maar bevestiging van je eigen mening en dan ga je klagen dat je het 6x moet vertellen? Je hebt het nog niet eens 1x volledig verteld.vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Helaas zoals zovelen moet ik 6x het verhaal vertellen, .. het zijn net mensen ..
Telefonisch krijg ik gelijk maar niet door de behandelaar oid .. is niet telefonisch bereikbaar ..![]()
* vso pakt ondertussen ook popcorn
ps eigenlijk zou ik een "klacht moeten indienen" wegens niet terug gebeld worden enzovoort ..
maar goed ik heb dat betreft geen haast..
Omdat jij er een griebuszooi van maakt met je manier van communiceren...vso schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:56:
@DataGhost ik denk dat ik 200% aan mijn verplichtingen heb voldaan..
2. hotel erop gewezen dat (zie 1.) en dus foutieve adminstratie meuk gebeurt is.
Dus waarom is het MIJN verantwoordelijkheid ??
Helaas is het niet zo makkelijk. Stap 1 in het charge-back proces van ICS is: kijk of je er met de leverancier uit komt. Pas als dat niet lukt, gaat ICS iets voor je doen.Gomez12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:13:
[...]
Wat jij had moeten doen is gewoon die voor die 2300 dollar op je cc een chargeback moeten aanvragen, dan had je op je cc nul verlies gehad en het hotel had 2300 dollar gehad, maar nu heb je een wisseltruc veroorzaakt waar je zelf het slachtoffer van bent geworden.
Een heleboel aannames die nergens op gebaseerd zijn.. Een theoretisch verhaal dus.....Gomez12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:13:
[...]
Omdat jij er een griebuszooi van maakt met je manier van communiceren...
Want als hotel kan een klant mij heel leuk wijzen op het feit dat volgens hem de betaling gedaan is, als ik 3 maanden later nog geen betaling op mijn bankrekening heb dan wordt toch echt die cc-opdracht uitgevoerd.
Wat er zeer waarschijnlijk gebeurt is is dat jij of je bedrijf een foutje heeft gemaakt bij betalen, waardoor het hotel gewoon 2300 dollar had gekregen die nergens bijhoorde en ze hadden een onbetaalde kamer.
Onbetaalde kamer is betaald door het van je cc af te trekken, die is opgelost.
Door jouw geklaag werd duidelijk dat de 2300 dollar van jouw baas was, maar de kamer was al betaald, oftewel ze hebben gewoon die 2300 dollar naar jouw CC overgemaakt en daarmee voor hun het laatste eindje weggewerkt.
Alleen de ene 2300 dollar is de andere 2300 dollar niet.
Wat jij had moeten doen is gewoon die voor die 2300 dollar op je cc een chargeback moeten aanvragen, dan had je op je cc nul verlies gehad en het hotel had 2300 dollar gehad, maar nu heb je een wisseltruc veroorzaakt waar je zelf het slachtoffer van bent geworden.
Bij dit soort zaken is goed en duidelijk communiceren essentieel (oftewel niet praten over 2300 dollar, want daar zijn er meerdere van in dit verhaal, maar puur praten over dat jij een chargeback op jouw cc wilt van jouw transactie).
Maar dit is allemaal achteraf gepraat, je hebt ook nog een stukje wat je toen je het hotel verliet had moeten doen :
- Verifieren dat de claim van jouw kaart af was
- Verifieren dat het hotel echt het geld ontvangen heeft (en dit is dus totaal iets anders als dat je baas zegt dat hij het bij de boekhouding gelegd heeft, of dat je baas heeft gezien dat de betaling gedaan is, dat is allemaal niet relevant voor het hotel, voor het hotel is het relevant of het op hun rekening staat en niets anders)
Zolang je van het hotel geen bevestiging van 1 en/of 2 hebt gekregen dan gewoon dagelijks bellen en ook bij je baas navragen hoe dit zit. Want anders krijg je na x tijd dat zij gewoon uitvoeren waar jij toestemming voor hebt gegeven.
Qua terugkrijgen van het geld zou ik gewoon op je blote voetjes gaan smeken bij je baas, zeg er eerlijk bij dat jij er gewoon een rommeltje van hebt gemaakt en bedelen maar.
[removed]
Dat is dus net het verschil tussen chargeback en geld terug. Geld terug is 2300 dollar, chargeback is de transactie.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:24:
[...]
Helaas is het niet zo makkelijk. Stap 1 in het charge-back proces van ICS is: kijk of je er met de leverancier uit komt. Pas als dat niet lukt, gaat ICS iets voor je doen.
Aangezien het hotel het geld gewoon terugbetaald heeft, is dat proces in feite doorlopen en beëindigd.
Het nadeel is dat het nu helemaal een griebusbende is en dat de transactiekosten je om de oren gaan vliegen...redwing schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:32:
Mooi dat uiteindelijk toch duidelijk is dat de wisselkoers het echte probleem is
En zoals al eerder gezegd, meestal wordt dit opgelost door de originele transactie ongedaan te maken en niet door een nieuwe transactie. Mijn ervaring is dat veel hotels (nu kom ik wel vooral in America) dat zelf kunnen. Aangezien dat nu niet is gedaan moet je denk ik toch bij ICS zijn om te vragen hoe dat alsnog gedaan kan worden. Ik kan me niet voorstellen dat dit een nieuwe vraag voor hun is.
Ah, u heeft de originele startpost klaarblijkelijk gemistbszz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:26:
[...]
Een heleboel aannames die nergens op gebaseerd zijn.. Een theoretisch verhaal dus.....
Helemaal niet. Ik doel opGomez12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Ah, u heeft de originele startpost klaarblijkelijk gemist
Vergezeld van een hoop betweterigheid en een gebrek aan fatsoenlijke omgangsvormen. In een heleboel posts wordt TS afgefakkeld terwijl je ook best normaal kan reagerenWat er zeer waarschijnlijk gebeurt is is dat jij of je bedrijf een foutje heeft gemaakt bij betalen, waardoor het hotel gewoon 2300 dollar had gekregen die nergens bijhoorde en ze hadden een onbetaalde kamer.
Onbetaalde kamer is betaald door het van je cc af te trekken, die is opgelost.
Door jouw geklaag werd duidelijk dat de 2300 dollar van jouw baas was, maar de kamer was al betaald, oftewel ze hebben gewoon die 2300 dollar naar jouw CC overgemaakt en daarmee voor hun het laatste eindje weggewerkt.
Alleen de ene 2300 dollar is de andere 2300 dollar niet.
Bij dit soort zaken is goed en duidelijk communiceren essentieel (oftewel niet praten over 2300 dollar, want daar zijn er meerdere van in dit verhaal, maar puur praten over dat jij een chargeback op jouw cc wilt van jouw transactie).
Maar dit is allemaal achteraf gepraat, je hebt ook nog een stukje wat je toen je het hotel verliet had moeten doen :
- Verifieren dat de claim van jouw kaart af was
- Verifieren dat het hotel echt het geld ontvangen heeft (en dit is dus totaal iets anders als dat je baas zegt dat hij het bij de boekhouding gelegd heeft, of dat je baas heeft gezien dat de betaling gedaan is, dat is allemaal niet relevant voor het hotel, voor het hotel is het relevant of het op hun rekening staat en niets anders)
beste vso
Op uw verzoek hebben wij de transactie van <bedrag> bij <HOTEL> onderzocht
Hierbij willen we u informeren dat wij uit service overwegen 178,01 EUR hebben teruggestort op uw Card
Tja vanalles
Maar ik snap echt niet waarom je zo moeilijk lijkt te doen over het exacte bedrag, het is niet je pincode ofzo.
En dit levert vooral nog maar meer vraagtekens op. Maar gelukkig is het opgelost dus.1787,01 EUR
Als ik een verhaal vertel over een man met een regenjas die voorbij fietste en daardoor zag ik achter hem x.y.z .. is dan de kleur v.d regenjas belangrijk .. ? of waarom dat de aandracht trok ? of is het werkelijke x.y.z relevant ..DataGhost schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:02:
Fijn dat het opgelost is!
En dit levert vooral nog maar meer vraagtekens op. Maar gelukkig is het opgelost dus.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-05-2020 16:11 ]
Tja vanalles
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq