Zolder koel houden in de zomer met warmte werende folie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
In mijn jaren 70 huurwoning heb ik de zolder ingericht als thuiswerkruimte. Dat het er erg warm kan worden wist ik wel van de voorgaande zomer maar aangezien ik er nu meer tijd door breng zou ik dit graag willen verbeteren.

Een airco plaatsen heb ik weinig vertrouwen in. Het is duur, maar ook weinig effectief aangezien ik geen split-unit kan plaatsen. Een mobiele airco is niet heel erg effectief waarschijnlijk en slurpt energie.

Zou warmte werende folie op het tuimelraam effectief kunnen zijn om een deel van de warmte buiten te houden?

Er zijn verschillende bedrijven die dergelijke producten aanbieden voor particulieren:
https://www.raamfolieonli...folie/warmtewerende-folie
https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie

Heeft iemand ervaring met dergelijke folie?
In de auto lijken getinte ramen wel te helpen maar hoeveel effect zou het hebben voor een zolderraam? (het is een groot tuimelraam)

Er bestaan varianten die aan de binnenkant geplakt worden en duurdere varianten die aan de buitenzijde geplaatst moeten worden.
Ik vind de varianten voor de binnenzijde interessant omdat het een huurwoning betreft en ik die waarschijnlijk makkelijker weer kan verwijderen zonder schade?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook zo'n isolatiedeken aan de buitenkant er op doen (wat je in de winter op je auto legt tegen ijs op de ramen, wordt die in de zomer ook nog nuttig gebruikt ;) ).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:15
Nee dat gaat je niet voldoende helpen.
Buitenzonwering moet je hebben:
https://veluxshopcdn.azur...5AA1C659F4A14DDAC68A48030

Maar is het dak geïsoleerd? Anders heeft bovenstaande ook geen zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Banana
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
De bovenstaande zonwering hebben wij ook op het dakraam. Het houd iets tegen, maar het raam zelf wordt alsnog warm. Nou is iets wel beters als niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je HR glas hebt moet je niet aan de binnenkant plakken; dat is een recept voor een kapotte ruit. Buiten plakken is altijd effectiever.

Ik heb zelf deze;
https://webshop-raamfolie...ilver-80x-hc-zonwering-82
Op een paar HR(++) ruiten in kunststof kozijn / deur; het kunststof wordt nu binnen warmer dan de ruit.

Let wel dat de lichtinval ook minder wordt.

Mensen die zeggen dat het niet werkt hebben veelal van die fluttige folie geprobeerd die 10% tegenhoudt.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-05-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:18

g0tanks

Moderator CSA
HyperH schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:06:
In de auto lijken getinte ramen wel te helpen maar hoeveel effect zou het hebben voor een zolderraam? (het is een groot tuimelraam)
Ik heb laatst deze folie op mijn zolderramen geplakt: https://zonwerendefolie.c...-x-300-cm-zilver-extreem/

Met deze video erg goed zelf te doen:

Qua kamertemperatuur merk ik weinig verschil (raamoppervlak is bij mij ook beperkt), maar het scheelt wel qua warmte van directe zoninval. Mijn bureau staat naast het raam en als 's middags de zon vol scheen was dat niet echt comfortabel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
simpele, lompe oplossing:
Ik heb op het dakraam van mijn zoontje zn slaapkamer vorig jaar een witte matrashoes geknoopt.
Wit reflecteert warmte uitstekend. Op hele warme dagen in de ochtend ook nog even natgespoten, water dat verdampt onttrekt warmte.
Het zag er niet uit, maar het werkte perfect :Y 8-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:24
PV panelen op je dak laten plaatsen, voorkomt dat de dakpannen warm kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
barry86 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:12:
Nee dat gaat je niet voldoende helpen.
Buitenzonwering moet je hebben:
https://veluxshopcdn.azur...5AA1C659F4A14DDAC68A48030

Maar is het dak geïsoleerd? Anders heeft bovenstaande ook geen zin
Buitenzonwering zoals screens worden vaak aanbevolgen maar dat werkt niet bij een tuimelraam. Ik wist niet dat dergelijke zonwering bestond voor tuimelramen. Wij hebben inderdaad een Velux dakraam maar eentje uit de oudheid. Op de website kun je daar niets meer voor vinden, dus misschien eens een belletje aan wagen.

Moet je bij het plaatsen voor die buitenzonwering veel boren / aanpassen? Dat zal dan in overleg met de verhuurder moeten.

Of het dak geïsoleerd is weet ik niet maar i.h.a. is het huis is niet zo goed geïsoleerd. De helft van de ruiten zijn voorzien van dubbelglas (een aantal dus ook niet) en de verhuurder heeft zonnepanelen op dak geplaatst. Op papier heeft het daardoor een energielabel C maar in de praktijk verbruiken de huizen relatief veel gas voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Raging_Banana schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:17:
De bovenstaande zonwering hebben wij ook op het dakraam. Het houd iets tegen, maar het raam zelf wordt alsnog warm. Nou is iets wel beters als niets.
Hoeveel moeite kost het om dergelijke zonwering te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:42:
Als je HR glas hebt moet je niet aan de binnenkant plakken; dat is een recept voor een kapotte ruit. Buiten plakken is altijd effectiever.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb het inmiddels ook gelezen. Thermische breuken zit ik niet op te wachten natuurlijk.
Let wel dat de lichtinval ook minder wordt.

Mensen die zeggen dat het niet werkt hebben veelal van die fluttige folie geprobeerd die 10% tegenhoudt.
Lichtinval maakt mij niet uit. Er hangt TL verlichting en anders kan ik ook wat LED lampen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
g0tanks schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:51:
[...]
Qua kamertemperatuur merk ik weinig verschil (raamoppervlak is bij mij ook beperkt), maar het scheelt wel qua warmte van directe zoninval. Mijn bureau staat naast het raam en als 's middags de zon vol scheen was dat niet echt comfortabel.
Sommige leveranciers claimen dat hun folie de ruimte wel 10 graden kan afkoelen maar dat zegt natuurlijk niets. Als je in een aquarium leeft kan ik voorstellen dat het effect groter is dan wanneer je slechts 1 tuimelraam op je zolder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Als de isolatie al niet denderend is, dan gaat een stukje folie op die paar vierkante decimeter raam echt niet uitmaken. Het dak GOED isoleren is echt de eerste prio. Maakt de woning ook meer waard, dus in overleg met de verhuurder is zoiets vaak prima te regelen. Ga je iets meer huur betalen, maar minder stoken en vooruit in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Grosso modo scheelt het niet vreselijk veel. Zo'n raampje alleen zorgt niet voor de hitte op zolder. Hoeveel procent van het dak-oppervlak is dat nou? Meer dan dat ga je niet besparen.

En dan is het wel zo dat dat raampje 100% van het licht doorlaat en het dak zelf maar 50% (weet ik veel) maar dan nog, zet het niet veel zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
MeTooPV schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:18:
PV panelen op je dak laten plaatsen, voorkomt dat de dakpannen warm kunnen worden.
De verhuurder heeft al zonnepanelen op het dak geplaatst. Die houden het licht (en de warmte) die door het tuimelraam komt echter niet tegen.
mcDavid schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:20:
Als de isolatie al niet denderend is, dan gaat een stukje folie op die paar vierkante decimeter raam echt niet uitmaken. Het dak GOED isoleren is echt de eerste prio. Maakt de woning ook meer waard, dus in overleg met de verhuurder is zoiets vaak prima te regelen. Ga je iets meer huur betalen, maar minder stoken en vooruit in comfort.
Het huis is gewoon slecht geïsoleerd. Daar is de meeste winst te boeken maar dat is duur en moeilijk te realiseren wanneer je er woont.
De verhuurder deed laatst weer een voorstel om te verduurzamen. Elektrisch koken met inductie. De huur zou dan wel met €150 omhoog gaan dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door HyperH op 11-05-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
HyperH schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:06:
Zou warmte werende folie op het tuimelraam effectief kunnen zijn om een deel van de warmte buiten te houden?
Het zal allicht helpen, maar of 'een deel' genoeg is om het verschil te maken om er prettig te werken? Als het raam de volle breedte van de zonkant van het dak inneemt dan zeker, maar meestal is een tuimelraam maar een aantal procenten van het totale dakoppervlak waar zon op valt.

Heel globaal gerekend, als je raam voor 10% van de warmteontwikkeling zorgt op zolder en de folie weert 25%, dan is het nog maar 2,5% op het geheel. En dan is die 10% nog heel, heel erg ruim gemeten.

Ik denk dat je toch een andere richting op moet om een 'beter' werkklimaat te creëren. Dat is dan al snel een airco in een huurhuis (tenzij je zelf de kosten wilt dragen voor isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Voordeel van de zonnepanelen is wel dat je dak daardoor minder heet wordt. :)

Dus mocht heel het grootste deel van het dak vol liggen dan zou het raam nog wel een groot verschil kunnen maken. ondanks slechte isolatie.

[ Voor 48% gewijzigd door Tazzios op 11-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb in een ander topic ook al eens ervaringen hierover gelezen. In ons nieuwe huis is het plan ook een degelijke folie aan de buitenkant te plakken als we komende zomer vinden dat het te warm wordt binnen.

Wij hebben veel ramen (vrijstaand huis) dus werken met zonneschermen wordt een heel druk aanzicht. Daarnaast vind ik het grote voordeel van deze folie dat het er altijd op zit en dus ook werkt als het voor een zonnescherm te hard waait, of als het nu zonnig is maar straks gaat regenen en je gaat een dag weg ofzo. Ons huis staat op een hoek in de buurt van een brede sloot met aan de overkant een open veld dus de windkracht is hier altijd een stukje hoger dan binnen de wijk. Screens of zonneschermen houden toch wat minder van wind.

[ Voor 4% gewijzigd door Jheroun op 11-05-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
HyperH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:23:
Het huis is gewoon slecht geïsoleerd. Daar is de meeste winst te boeken maar dat is duur en moeilijk te realiseren wanneer je er woont.
De verhuurder deed laatst weer een voorstel om te verduurzamen. Elektrisch koken met inductie. De huur zou dan wel met €150 omhoog gaan dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt.
euh 8)7 Dus de helft van die 150 had je bij wijze van spreken direct teruggezien in stookkosten en de andere helft in wooncomfort...

Maargoed, folie is geen oplossing. Blindeer zo goed mogelijk het raam met een witte doek ofzo.

Daarnaast kun je als de zolderkamer niet te groot is een poging wagen met een mobiele camping split unit airco zoals: https://www.obelink.nl/eu...content=Ad%20group%20%231

Die hang je dan met een beugel uit je raam en maakt de boel zo goed mogelijk dicht. Let op dat het koelvermogen van die dingen zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
- Na een aantal warme dagen houdt dakisolatie ook de warmte binnen.
- Dakpannen worden in de zon makkelijk 50/60 graden, stralen nog lang na.
- Wat zonwerende folie aan de buitenkant geplakt kost je de kop niet en zal allicht een beetje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
[...]

Lol, dat is wel een tikkeltje buitensporig idd. Kun je beter zelf een inductiekookplaat erin leggen. Of was dat bedrag wellicht voor een complete keukenrenovatie? Dat zou me realistischer lijken.

Het zal natuurlijk per situatie en verhuurder verschillen wat je voor elkaar kunt krijgen. Ik weet dat een maat van me een aantal jaar geleden het dak van zijn huurwoning heeft laten isoleren in ruil voor wat huurverhoging en daar erg blij mee was (maakte de zolder leefbaar). Veelal kan het gewoon van binnenuit gebeuren en is het niet meer dan een dag werk. Maar goed, het is makkelijker gezegd dan gedaan (gekregen) natuurlijk.
desmond schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:42:
- Na een aantal warme dagen houdt dakisolatie ook de warmte binnen.
Dat valt wel mee, isolatiemateriaal heeft nauwelijks thermische capaciteit. Warme lucht ben je (als het buiten idd kouder is) zo kwijt met de ramen tegen elkaar open.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 11-05-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

De verhuurder heeft al zonnepanelen op het dak geplaatst. Die houden het licht (en de warmte) die door het tuimelraam komt echter niet tegen.

[...]

150 per? Jaar? Voor alleen een inductiekookplaat?
Rukapul schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Maargoed, folie is geen oplossing. Blindeer zo goed mogelijk het raam met een witte doek ofzo.
Huh? Jij gelooft dat een doekje meer gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mcDavid schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:42:
[...]
Lol, dat is wel een tikkeltje buitensporig idd. Kun je beter zelf een inductiekookplaat erin leggen. Of was dat bedrag wellicht voor een complete keukenrenovatie? Dat zou me realistischer lijken.
Dat vond ik ook. Het ging echt alleen om een inductie kookplaat. De oven is al elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:52:
[...]
150 per? Jaar? Voor alleen een inductiekookplaat?
Ja. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, dan loont het al snel die zelf daar te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Dat zou ongetwijfeld goedkoper zijn maar ik heb daar helemaal geen behoefte aan. Mijn huidige fornuis werkt prima.
Inductie lost mijn probleem van slechte isolatie niet op. In de winter is het koud en nu op zolder is het eigenlijk te warm.

Ik ga me beraden hoe ik nu voor de komende weken tijdens de corona-thuiswerk-periode zo comfortabel mogelijk thuis kan werken.
Airco had ik eigenlijk al uitgesloten omdat het een huurhuis betreft dus ik had mijn hoop gevestigd op een alternatief zoals de folie.
Het is allemaal iets lastiger omdat het huis in de basis dus niet goed geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

@HyperH
Wat heb je uiteindelijk gedaan? ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Ik zit hier namelijk ook aan te denken. Onze ramen van de woonkamer en slaapkamer staan pal op het zuiden Het (huur)huis is van 2005 dus ook geïsoleerd volgens de regels die toen gelden.

Ik vraag mij af of warmtewerende folie zou helpen. Onze ramen worden namelijk echt ontzettend warm/heet en daar komt erg veel warmte vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:17
Ik heb recent ook folie op enkele ramen geplakt en dat werkt wel degelijk.
Wel aan de buitenkant plakken bij dubbelglas.
De stralingswarmte word met name tegengehouden, ook word de vloer stukken minder warm waar de zon op schijnt, dit scheelt ongeveer 20 a 30 graden tijdens mn test vorige maand.

[ Voor 30% gewijzigd door Kees85 op 10-06-2023 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 08:56
Kees85 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 04:40:
Ik heb recent ook folie op enkele ramen geplakt en dat werkt wel degelijk.
Wel aan de buitenkant plakken bij dubbelglas.
De stralingswarmte word met name tegengehouden, ook word de vloer stukken minder warm waar de zon op schijnt, dit scheelt ongeveer 20 a 30 graden tijdens mn test vorige maand.
20... a 30... graden??... Celcius??

Het wordt nu maar 30 graden i.p.v. 60 graden? of wat moet ik me hierbij voorstellen?
Of wordt het nu maar 7 graden op zolder i.p.v. de 27 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Kun je niet gewoon een wit schaduwdoek op je raam leggen?

https://www.ikea.com/nl/n...schaduwdoek-wit-60125785/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
Heb goede ervaringen met deze. Heb ze met zuignappen hangen (zonder boren) en met drukkers (dan moet je wel in kozijn boren). In de zomermaanden hangen ze continu.

https://suneclipse.nl/

Update: Zie op de site dat ze niet meer de drukknoopversie leveren. Alleen zuignappen dus.

[ Voor 21% gewijzigd door BigSurf op 12-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

BigSurf schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:55:
Heb goede ervaringen met deze. Heb ze met zuignappen hangen (zonder boren) en met drukkers (dan moet je wel in kozijn boren). In de zomermaanden hangen ze continu.

Heb deze ook. Werken inderdaad perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 18:21
Zuignappen en buiten. Is hij dan niet binnen korte tijd gewoon weggewaaid?

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
punisher007 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:08:
Zuignappen en buiten. Is hij dan niet binnen korte tijd gewoon weggewaaid?
Heb ze zelf al sinds maart op de slaapkamerraam van mijn dochter zitten.
En ze hangen nog steeds.
Daar is die flinke storm van laatst ook langs geraasd.

Zit vaster dan je denkt :)

Denk wel dat het grondig schoonmaken en ontvetten van het raam, en het warmfohnen van de zuignappen effect hebben.
Warmfohnen zodat ze niet in een rare gekreukelde stand staan doordat de zuignappen een half jaar in een zakje hebben gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
kaasaanfiets schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:14:
@HyperH
Wat heb je uiteindelijk gedaan? ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Wij zijn voor de goedkope oplossing gegaan met schaduwdoek. Heel provisorisch vast gezet maar het hielp wel.

De reden waarom we warmte doek hebben opgehangen had vooral te maken met de hoge kostprijs van de 'betere' oplossingen zoals rolluiken, screens en folie. Er zat toen ook levertijd rolluiken, screens en de betere folies. Het was dus een tijdelijke oplossing die we na de zomer hebben opgeruimd. Dit jaar doen we het weer op dezelfde manier.
Ik vraag mij af of warmtewerende folie zou helpen. Onze ramen worden namelijk echt ontzettend warm/heet en daar komt erg veel warmte vanaf.
Folie zal zeker wel helpen maar bij hr+ ramen moet je wel opletten heb ik mij laten vertellen. Dan is niet elke folie geschikt en er mogen geen bubbeltjes in de folie komen i.v.m. thermische belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Die kende ik niet van de IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
BigSurf schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:55:

Update: Zie op de site dat ze niet meer de drukknoopversie leveren. Alleen zuignappen dus.
Die heb ik overwogen maar er zat toen nog maanden levertijd op. Dan was hij pas na de zomer geleverd. Het is ook best prijzig nog als je meerder ramen moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HyperH schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:30:
[...]

Die heb ik overwogen maar er zat toen nog maanden levertijd op. Dan was hij pas na de zomer geleverd. Het is ook best prijzig nog als je meerder ramen moet doen.
Ik checkte net even. Als ik nu zou bestellen krijg ik verwachtte verzenddatum 24-8. Maand en een week dus, valt voor screens reuze mee imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Een maand levertijd is beter dan toen ik het drie jaar geleden checkte. Het zal misschien met de toeleveringsproblemen te maken gehad kunnen hebben die speelden ten tijde van Corona.
Pagina: 1