Vraag elektra buiten

Pagina: 1
Acties:

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:29

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Goedemiddag!

Ik ben benieuwd of hier iemand is die ervaring met of ideeën heeft over de klus die ik heb liggen en af wil maken.

Het zit als volgt: ik heb een soort van pergola-achtig bouwwerk van 15 cm dikke douglas balken in de achtertuin. Twee van deze balken lopen horizontaal gelijk aan ons terras. Hier heb ik een tijd spots gehad, waarbij de bedrading bovenin de balk in een geul lag. Ik had dit, dacht ik, goed waterdicht in de geul gemaakt maar dit bleek helaas niet te kloppen. Er is nauwelijks iets kapot gegaan omdat ik op tijd door had dat er iets niet helemaal lekker ging en ik de boel toen weer losgekoppeld en later opgeruimd heb.

Ik wil dit toch nog een keer proberen te maken, maar ik weet niet goed hoe ik het waterdicht kan maken. Is epoxy/hars of iets dergelijks een goede oplossing hiervoor? De vorige keer heb ik een soort cement achtig goedje gebruikt, maar door het drogen daarvan kwamen er toch kieren tussen hout en cement, waardoor er water tussen liep wat uiteindelijk bij de bedrading is gekomen. Bovendien was dat spul ook wat poreus.

Ik kwam onlangs Bison Rubber Seal tegen (https://www.youtube.com/watch?v=IideBvel5W0), wat wellicht een oplossing kan zijn om over de geulen waarin de elektra ligt heen te plakken. Heeft iemand er ervaring mee? En wat denken jullie, is het handig, als ik dat gebruik, om onder dat doek wat je er voor gebruikt alsnog de geulen met een soort hars of iets dergelijks te vullen, om zo de elektra écht droog te houden?

Nog even een zeer professioneel plaatje van het bouwerk en waar de kabels en verlichting zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-qtvAbBBhXD7T1PtUTVQ7B-1AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NzP8MXlqn9Y0V4bA2QFWwJj.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijnen is het houten bouwerk.
De oranje lijnen is de elektra die in de geul in het hout ligt.
De oranje stippellijnen is de elektra die naar beneden door de balk heen gaat, naar de spots.
De gele driehoeken zijn de lichtbronnen (spots).

Ik ben benieuwd of iemand hier goede tips voor heeft, het is echt een doe-het-zelf klusje wat ik graag succesvol wil afmaken. :)

Verwijderd

YES schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:38:
Goedemiddag!

Ik ben benieuwd of hier iemand is die ervaring met of ideeën heeft over de klus die ik heb liggen en af wil maken.

Het zit als volgt: ik heb een soort van pergola-achtig bouwwerk van 15 cm dikke douglas balken in de achtertuin. Twee van deze balken lopen horizontaal gelijk aan ons terras. Hier heb ik een tijd spots gehad, waarbij de bedrading bovenin de balk in een geul lag. Ik had dit, dacht ik, goed waterdicht in de geul gemaakt maar dit bleek helaas niet te kloppen. Er is nauwelijks iets kapot gegaan omdat ik op tijd door had dat er iets niet helemaal lekker ging en ik de boel toen weer losgekoppeld en later opgeruimd heb.

Ik wil dit toch nog een keer proberen te maken, maar ik weet niet goed hoe ik het waterdicht kan maken. Is epoxy/hars of iets dergelijks een goede oplossing hiervoor? De vorige keer heb ik een soort cement achtig goedje gebruikt, maar door het drogen daarvan kwamen er toch kieren tussen hout en cement, waardoor er water tussen liep wat uiteindelijk bij de bedrading is gekomen. Bovendien was dat spul ook wat poreus.

Ik kwam onlangs Bison Rubber Seal tegen (https://www.youtube.com/watch?v=IideBvel5W0), wat wellicht een oplossing kan zijn om over de geulen waarin de elektra ligt heen te plakken. Heeft iemand er ervaring mee? En wat denken jullie, is het handig, als ik dat gebruik, om onder dat doek wat je er voor gebruikt alsnog de geulen met een soort hars of iets dergelijks te vullen, om zo de elektra écht droog te houden?

Nog even een zeer professioneel plaatje van het bouwerk en waar de kabels en verlichting zit.
[Afbeelding]

De blauwe lijnen is het houten bouwerk.
De oranje lijnen is de elektra die in de geul in het hout ligt.
De oranje stippellijnen is de elektra die naar beneden door de balk heen gaat, naar de spots.
De gele driehoeken zijn de lichtbronnen (spots).

Ik ben benieuwd of iemand hier goede tips voor heeft, het is echt een doe-het-zelf klusje wat ik graag succesvol wil afmaken. :)
Dat kan je beter hier vragen :)
Wonen & Verbouwen

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Waarom geen grondkabel gebruiken en op het laatst een beetje siliconenkit om af te dichten ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ah ja, ik kon zo snel geen goed topic vinden. Zal eens kijken of ik het topic zelf kan verplaatsen of dit aan een mod vragen (even opzoeken wat ik moet doen dus :+ )
Breezers schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:42:
Waarom geen grondkabel gebruiken en op het laatst een beetje siliconenkit om af te dichten ?
Die spots moeten natuurlijk ook ergens verbinding maken met de grondkabel, daar heb je dan ook weer een punt waar het bloot ligt. Dat zijn ook direct de zwakke plekken die ik waterdicht wil hebben.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Je kunt ook vochtdichte splices krijgen. 3M Scotchlok is daar een voorbeeld van.
Voor netspanning: 314
Voor laagspanning: UB2A or UR2
Als je in de sleuf gewoon stranded snoer legt en spliced met scotchlock dan is de verbinding waterdicht.
Let op, die klemmen zijn eenmalig gebruik.

Het punt waar de grondkabel aansluit moet je gewoon in een lasdoos doen geschikt voor buiten met de juiste wartels.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
YES schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:38:Ik kwam onlangs Bison Rubber Seal tegen (), wat wellicht een oplossing kan zijn om over de geulen waarin de elektra ligt heen te plakken. Heeft iemand er ervaring mee?
Ik heb ervaring met dat goedje, maar dan om lekker dakgoot dicht te maken.

En het werkt, maar is wel lastig om meteen 100% waterdicht te krijgen en werkt vooral op platte delen. Een hoek is niet erg, maar teveel reliëf heeft ook meer kans op slecht aansluiten.

Maar ik denk dat het wel zal werken, echter hoe langer je "goot", hoe meer kans op fouten.

Ik zou iets anders zoeken, of de plekken waar je het gebruikt zo klein mogelijk houden.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:55:
Je kunt ook vochtdichte splices krijgen. 3M Scotchlok is daar een voorbeeld van.
Voor netspanning: 314
Voor laagspanning: UB2A or UR2
Als je in de sleuf gewoon stranded snoer legt en spliced met scotchlock dan is de verbinding waterdicht.
Let op, die klemmen zijn eenmalig gebruik.

Het punt waar de grondkabel aansluit moet je gewoon in een lasdoos doen geschikt voor buiten met de juiste wartels.
Goeie! Daar ga ik eens naar kijken. Enige probleem dat ik dan nog wel heb is dat er dit soort dingen (zie plaatje hieronder) tussen zitten die dan weer anders waterdicht gemaakt moeten worden. Dit is ook de reden dat ik de hele geul eigenlijk waterdicht wil proberen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QCjW0yS8iITbgSPIb3IEH_Od1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SkjbBerBIAwy9TibcaYg1mc0.jpg?f=user_large

De grondkabel heb ik overigens inderdaad in een lasdoos geschikt voor buiten aangesloten, dat deel heb ik al wel op orde zeg maar ;)
Fly-guy schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb ervaring met dat goedje, maar dan om lekker dakgoot dicht te maken.

En het werkt, maar is wel lastig om meteen 100% waterdicht te krijgen en werkt vooral op platte delen. Een hoek is niet erg, maar teveel reliëf heeft ook meer kans op slecht aansluiten.

Maar ik denk dat het wel zal werken, echter hoe langer je "goot", hoe meer kans op fouten.

Ik zou iets anders zoeken, of de plekken waar je het gebruikt zo klein mogelijk houden.
Hmm, klinkt op zich wel goed maar inderdaad ook tricky. Ik zit hier ook meer aan te denken als deel van de oplossing. Iets vinden om die geul mooi dicht te krijgen en dan eventueel dit eroverheen als extra slot op de deur zeg maar.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Wat zijn dan voor een yphix dingen?

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:30:
Wat zijn dan voor een yphix dingen?
Volgens de webshop waar ik het spul vorig jaar kocht is dat een connectorbox. Je hebt een driver, daar aan zit zo'n ding. Die heeft weer twee aansluitingen, op één sluit je een spotje aan, en op de andere weer zo'n yphix, zo kan je ze achter elkaar aansluiten.

https://www.ledlampendire...ntelbaar-3w-verv-20w.html deze spots zijn het.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-02 18:25
kab

ik zou een zinken deklijst eroverheen maken.
of een pvc dakgoot bijv op zijn kop erover heen hangen.
(maar dat ziet er weer minder mooi uit.)
bison vloeibaar rubber kan je namelijk ook nooit meer bij.
zonder het te slopen. ik heb het ooit gebruikt maar niet voor langen afstanden.
je kan voor de zekerheid 2 lagn geotetiel gebruiken.
maar echt heel je elektra komt onder de trope te zitten.
als je ooit wat moet maken is het niet fijn.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:29

St@m

@ Your Service

Trafo ertussen en voor 12v gaan een optie? Heb ik overal in de tuin. Draait al 3 jaar zonder problemen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

St@m schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:23:
Trafo ertussen en voor 12v gaan een optie? Heb ik overal in de tuin. Draait al 3 jaar zonder problemen.
Met 12V ben je (waarschijnlijk) nog met halogeen verlichting aan het werken? Beetje zonde van de stroom doordat het merendeel van 't vermogen door de trafo omgezet wordt in warmte waar je buiten meestal niets aan hebt ;)

LED spullen zijn niet écht duur meer als je vanaf 'scratch' begint. Het vervangen van halogeen is daarentegen wél duur doordat je al je huidige spullen ineens af moet schrijven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb de spots en bedrading al @St@m, LED spul is het en er zit een driver etc bij. Punt is ook niet hoe het licht werkt, dat heb ik in een testopstelling zelfs al aan Domoticz gehangen en werkt.

Het gaat mij om het waterdicht maken van het hele gebeuren.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:29

St@m

@ Your Service

Ik denk niet dat julie begrijpen wat ik bedoel :p
In-Lite tuinverlichting en andere mogelijkheden

Met een dergelijk systeem hoef je dus helemaal niets waterdicht te gaan maken.

En als je dat dus niet wilt zou ik bij de aansluitingen iets van hars gebruiken wat je ook in de grondmof stopt. Wel lekker permanent.
Die hele geul hoeft natuurlijk niet dicht. Die kabel gaat niet kapot ofzo. Je probleem zit hem bij de aansluitingen van de lampen of de verdeeldoos.

[ Voor 41% gewijzigd door St@m op 10-05-2020 16:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dammn... Ik zie nú pas dat dit draadje niet in 't DED deel van Tweakers staat :+

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@St@m even snel gekeken, maar dit spul komt met kant en klare stekkers etc. als ik het goed begrijp? Waardoor het al waterdicht van zichzelf is?

Wel een duur geintje gezien de prijzen en aangezien ik de spots, bedrading etc zelf al heb. Dus voorlopig is dat ook geen opties, gaat namelijk teveel in de papieren lopen.

Wel bedankt voor je tips :)

@Will_M wat bedoel je precies?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@YES Duurzame Energie & Domotica

Ik denk (persoonlijk) dat je vraag daar beter gepast had ;)

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Will_M schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:52:
@YES Duurzame Energie & Domotica

Ik denk (persoonlijk) dat je vraag daar beter gepast had ;)
Ja dat het ergens anders beter past klopt wellicht wel. Iemand zei al direct dat het in Wonen & Verbouwen hoort.. Ik heb mn eigen topic gerapporteerd om hem te laten verplaatsen als dat moet. Zelf geen idee waar hij het beste past namelijk.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Kickje naar WV

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1