Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Ik hoor van veel mensen dat ze straks, als de kinderen weer naar school zijn, weer worden verwacht op kantoor. Zie ook sommige reacties in dit topic.

Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis?

Het advies om zo veel mogelijk thuis te werken geldt echter minstens nog tot september.
Is de beslissing om personeel weer naar kantoor te halen dan niet in strijd met de richtlijnen van dit kabinet?

Zelf zit ik gelukkig niet in deze situatie. Maar het houdt me toch een beetje bezig, want als er nu veel mensen weer naar kantoor gaan brengt dat toch weer risico's op extra verspreiding met zich mee. Vandaar mijn vraag. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:52
Een aantal werkgevers lijkt inderdaad, onterecht, te hebben aangenomen dat men moet thuiswerken omdat kinderen niet naar school mochten. Niets is minder waar, dat was mooie bijvangst. Gelukkig heb ik er bij mijn werkgever geen last van, gezondheid staat voorop!

Ik vind het onverantwoord van de werkgevers, maar bij sommige werkgevers staat het water aan de lippen dus dan snap ik vanuit dat perspectief wel dat er wellicht eerder andere verzoeken zijn richting werknemers.

Overigens is het het belangrijkste om vooral de 1.5 meter afstand te behouden op werk. Bij ons op kantoor wordt ook wel gewerkt (sommige collega's kunnen niet comfortabel elke dag thuiswerken qua werkruimte), maar dan wel ieder in een apart kantoor en koffie automaat met thermosfles, zodat je zo min mogelijk kans hebt op besmetting. En verder alle regels inachtnemen.

[ Voor 52% gewijzigd door Arjan90 op 10-05-2020 10:45 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Arjan90 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:43:
Een aantal werkgevers lijkt inderdaad, onterecht, te hebben aangenomen dat men moet thuiswerken omdat kinderen niet naar school mochten.
Dan zou het kabinet dat toch iets duidelijker moeten communiceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Brandaris01 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Dat hebben ze toch gedaan?

Bijvoorbeeld:

https://www.ad.nl/politie...ken-de-regel-br~aeb63336/

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Brandaris01 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Volgens mij zijn de regels volstrekt duidelijk.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
Richtlijnen zijn geen wetten.

Werkgevers die niet van thuiswerk houden zullen haast maken om hun personeel terug naar de zaak te halen. Ben vooral benieuwd hoe de verhouding komt te liggen tussen bedrijven die het thuiswerken eein houden en die zo snel mogelijk terug willen naar de oude manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Arjan90 in "Kinderen weer naar school, terug naar werk?"

Overigens is het het belangrijkste om vooral de 1.5 meter afstand te behouden op werk. Bij ons op kantoor wordt ook wel gewerkt (sommige collega's kunnen niet comfortabel elke dag thuiswerken qua werkruimte), maar dan wel ieder in een apart kantoor en koffie automaat met thermosfles, zodat je zo min mogelijk kans hebt op besmetting. En verder alle regels inachtnemen.
Als je niet anders kan helpt dat inderdaad wel om de kans op besmetting op kantoor te verkleinen. Maar toch zou ik denken: als het niet hoeft, liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zijn een heleboel bedrijven die thuiswerken gewoon niet toestaan.
Ik mag ook niet thuis werken, en dat terwijl dat prima kan als developer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 23:32
https://www.rijksoverheid...s/veranderingen-na-11-mei
Moet ik nog steeds zo veel mogelijk thuiswerken?
Ja, werken doen we, als dat kan, zo veel mogelijk vanuit huis. Als thuiswerken niet mogelijk is, wordt werkgevers gevraagd werktijden zoveel mogelijk te spreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar dat is de 1,5mtr richtlijn ook niet. Toch kan je er een boete voor krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

t_captain schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:48:
Werkgevers die niet van thuiswerk houden zullen haast maken om hun personeel terug naar de zaak te halen. Ben vooral benieuwd hoe de verhouding komt te liggen tussen bedrijven die het thuiswerken eein houden en die zo snel mogelijk terug willen naar de oude manier van werken.
Die gaan het vanzelf snel merken. OV krijgt een capaciteit van rond de 40%; NS heeft al laten blijken om bij te veel mensen waarbij de 1,5 meter niet geborgd kon worden, de trein stil te zetten en iedereen eruit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Nee, maar dat is de 1,5mtr richtlijn ook niet. Toch kan je er een boete voor krijgen.
Samenkomsten zijn (waren?) wel degelijk verboden, dat is (/was?) geen richtlijn.
Van verboden groepsvorming is sprake als drie of meer mensen niet anderhalve meter afstand houden en geen huishouden vormen
aldus Grapperhaus.

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 10-05-2020 10:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Als freelancer te horen gekregen dat ik pas in September op kantoor hoef te komen en remote door kan. Fijn dat het kan en dat mijn klant vertrouwen in mij heeft.

Jammer dat er nog zoveel bedrijven halsstarrig vasthouden aan kantoortuinen en verplicht op kantoor. Vaak managers die geen vertrouwen hebben in hun team en sturen op zichtbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
3x3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Volgens mij zijn de regels volstrekt duidelijk.
Ondanks dat duidelijke advies worden er dus toch weer mensen op kantoor verwacht.
t_captain schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:48:
Richtlijnen zijn geen wetten.

‘Ik houd niet van thuiswerk’ is wat anders dan ‘thuiswerk is niet mogelijk’. Dus dan zou het mi geen reden zijn om mensen weer terug te halen…

Wettelijk ben je niet verkeerd bezig, maar je gaat wel tegen de richtlijnen in. Die richtlijnen zijn er niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Brandaris01 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:54:
Ondanks dat duidelijke advies worden er dus toch weer mensen op kantoor verwacht.
Als het te veel gedaan wordt, wordt het afgedwongen. Net als eerder. Dus dat gaat zichzelf vanzelf wel oplossen. Thuiswerken is de norm als het kan; dat bepaalt in eerste instantie het bedrijf; anders bepaalt de overheid het wel voor de bedrijven.

[ Voor 24% gewijzigd door gorgi_19 op 10-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
gorgi_19 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Als het te veel gedaan wordt, wordt het afgedwongen. Net als eerder. Dus dat gaat zichzelf vanzelf wel oplossen. Thuiswerken is de norm als het kan.
Ik hoop het! Moet het kabinet zich er wel bewust van zijn dat dit gebeurt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45

Onbekend

...

DeveloperNL schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:53:
Jammer dat er nog zoveel bedrijven halsstarrig vasthouden aan kantoortuinen en verplicht op kantoor. Vaak managers die geen vertrouwen hebben in hun team en sturen op zichtbaarheid.
Jammer dat dit soort dingen altijd maar vanuit 1 kant wordt bekeken.
Als je als manager ziet dat de inkomsten bij thuiswerken ineens een stuk lager zijn, weet je dus dat personeel weer snel naar kantoor moet komen om die inkomsten weer op peil te krijgen.

Natuurlijk werken jij en ik thuis ook gewoon 8 uur per dag even efficiënt, maar helaas zijn er mensen die het er echt van nemen en gewoon minder productief zijn terwijl ze het zelfde salaris blijven ontvangen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Brandaris01 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Ik hoop het! Moet het kabinet zich er wel bewust van zijn dat dit gebeurt...
Het is geen doel op zich om mensen te laten thuiswerken, het doel is om besmettingen te voorkomen. De overheid zal ingrijpen als het aantal besmettingen / IC-opnames weer toenemen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Brandaris01 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:54:
[...]

[...]

Correlatie is geen causaliteit.
Dat kinderen naar school gaan, is een andere keuze dan of medewerkers zich moeten melden op kantoor.

En ter verduidelijking de regering adviseert nog steeds thuis te werken waar dat kan.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

naitsoezn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Het is geen doel op zich om mensen te laten thuiswerken, het doel is om besmettingen te voorkomen. De overheid zal ingrijpen als het aantal besmettingen / IC-opnames weer toenemen.
Die lopen 1 tot 2 weken achter; ingrijpen zullen dus al eerder doen. Ze hebben een norm gesteld (met marge); als die te veel overschreden wordt nemen ze maatregelen.

Pas als de besmettingen en IC opnamen voldoende aanleiding geven om de norm aan te passen, zullen ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:21
Ik ben het grotendeels eens met wat hierboven al opgemerkt is. Maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet zo druk maak over kantoorwerkzaamheden. Het is daar relatief eenvoudig om afstand te houden en je aan de overige veiligheidsvoorschriften te houden. Zeker als je de werktijden spreidt, waardoor het kantoor minder druk bezet is.

Dat werkgevers/opdrachtgevers soms wantrouwend zijn als het gaat om thuiswerken vind ik begrijpelijk. Helaas neemt niet iedere werkende evenveel eigen verantwoordelijkheid.

Waar ik mij veel meer zorgen om maak, is om de banen waarbij thuiswerken niet mogelijk is. Daarbij denk ik met name aan winkels. Van veel winkels, neem de kledingwinkels, is het absoluut niet noodzakelijk dat ze open zijn. In de vaak smalle gangpaden is het lastig afstand houden, om nog maar te zwijgen over het feit dat de bezoekers de kleding/waren continue aanraken/passen, etc. waarmee de kans op overdracht van het virus vergroot wordt. Daar valt echt niet tegen op te desinfecteren. En wat bieden de werkgevers dan als optie: doodgewone mondkapjes voor het personeel. Compleet ridicuul. Die dingen werken amper en voor zover ze werken, is het met name effectief voor het voorkomen dat je andere besmet (en dus niet om te voorkomen dat je besmet raakt). Feitelijk zou je dus al het winkelend publiek moeten verplichten een mondkapje te dragen, maar mijn gevoel zegt dat het type volk dat nu per se moet gaan funshoppen, hetzelfde volk is dat weigert te denken aan de gezondheid van anderen.

Dus, thuiswerken indien dat mogelijk is: leuk, maar dat is echt niet 100% van de werkuren nodig. Je kunt prima een deel van de tijd op kantoor doorbrengen als de aanwezigheid van werknemers een beetje gespreid wordt. Je kunt niet van je werkgever/opdrachtgever verwachten dat hij alle werknemers/opdrachtnemers maar blind vertrouwt. Het moet een beetje van beide kanten komen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn werkgever behoort tot de vitale groepen en heeft van de week na de persco direct een mail naar iedereen gestuurd dat we nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Zo kan het dus ook.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Onbekend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Natuurlijk werken jij en ik thuis ook gewoon 8 uur per dag even efficiënt, maar helaas zijn er mensen die het er echt van nemen en gewoon minder productief zijn terwijl ze het zelfde salaris blijven ontvangen.
Ik snap heel goed dat thuiswerken in sommige gevallen verre van ideaal is. Maar het advies is: werk thuis, waar mogelijk.

Niet ideaal =/= onmogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Brandaris01 op 10-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
naitsoezn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Dan moeten ze wel in de peiling hebben waar die extra besmettingen vandaan zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
PFSL —> COR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SmurfLink schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:03:
Mijn werkgever behoort tot de vitale groepen en heeft van de week na de persco direct een mail naar iedereen gestuurd dat we nog steeds zoveel mogelijk thuiswerken. Zo kan het dus ook.
Idem voor mijn werkgever. Wij (incl de collega's met kinderen) werken sowieso nog tot 1 september thuis, en mogelijk nog tot 1 januari. En wij horen niet tot de vitale sector overigens (groot ICT-bedrijf), hoewel we wel gigantisch veel klanten hebben/bedienen die wel tot die sectoren behoren.

Wel is mijn werkgever aan het kijken of het kantoor toch beperkt geopend kan worden voor mensen die om wat voor reden dan ook (bijv kleine kinderen) écht niet thuis kunnen werken (of denken dat niet te kunnen). Dat zou op basis van een reserverings-systeem moeten werken, dat je een plek op kantoor kunt 'reserveren', om zo toch aan de 1.5 meter eisen te kunnen voldoen. Dat kantoor is dan dus volledig op vrijwillige basis.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 10-05-2020 13:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:59

DYX

Ik denk dat werkgevers in deze tijd wel laten zien hoe ze met hun personeel omgaan. Ik werk zelf als dev en voordat de overheid met de officiele richtlijnen kwamen moesten wij al thuiswerken en krijgen ook netjes regelematig een update. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit komende tijd ook niet veranderen. Vanuit management krijgen wij zelfs de waarschuwingen om juist goed op jezelf te letten, niet langer dan normaal te werken, extra pause te nemen en je dag niet 100% vol plannen aangezien het thuiswerken met alle team calls enzo toch een aardige impact heeft. Zo kan het gelukkig ook dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Jammer dat dit soort dingen altijd maar vanuit 1 kant wordt bekeken.
Als je als manager ziet dat de inkomsten bij thuiswerken ineens een stuk lager zijn, weet je dus dat personeel weer snel naar kantoor moet komen om die inkomsten weer op peil te krijgen.

Sommige vinden het wel best heb ik het idee, geen geld kwijt aan reiskosten/tijd, eigen werktijd indelen, af en toe een mailtje sturen dat je nog aan het werk bent/lijkt. Vaak zijn dat dezelfde mensen die ook op kantoor uitblinken in tussen de regels door bewegen en thuis ineens onbereikbaar want ja kinderen (die vanaf morgen weer de deur uit kunnen en jij dus naar je werk). Wat zullen die balen als ze straks terug moeten. Een enkeling daargelaten die gewoon hetzelfde werk doet thuis als op kantoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:12
Mijn werkgever heeft het kantoor al de hele tijd open, maar met advies om thuis te werken. Vanuit verschillende teams komt wel de vraag om met meer mensen naar kantoor te komen, dus daar gaat wel gekeken worden naar een oplossing om dat te faciliteren.
Deezers schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Sommige vinden het wel best heb ik het idee, geen geld kwijt aan reiskosten/tijd, eigen werktijd indelen, af en toe een mailtje sturen dat je nog aan het werk bent/lijkt. Vaak zijn dat dezelfde mensen die ook op kantoor uitblinken in tussen de regels door bewegen en thuis ineens onbereikbaar want ja kinderen (die vanaf morgen weer de deur uit kunnen en jij dus naar je werk). Wat zullen die balen als ze straks terug moeten. Een enkeling daargelaten die gewoon hetzelfde werk doet thuis als op kantoor :)
Ik denk dat de meesten gewoon goed doorwerken, maar mijn werkgever is zich er ook wel van bewust dat efficiëntie op sommige vlakken minder zal zijn (en op andere juist weer hoger). Ik had voor Corona al te maken met medewerkers die altijd "geen tijd", "daar ga ik niet over, dat is team X" of "daarvoor moet je een ticket indienen" zeiden, dat is nu niet anders en zal na Corona nog steeds zo zijn, omdat dat zo in de cultuur zit daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 21:45
Bij ons (bedrijf die valt binnen vitale beroepen) werken we ook nog thuis, echter omdat veel mensen toch graag op kantoor zijn gaan we weer op kantoor werken met halve bezitting.

Ik vind dit eigenlijk raar, het advies is werk zo veel mogelijk thuis maar omdat mensen graag elkaar willen zien gaan we toch maar weer naar kantoor.

We gaan het beleven maar als ik het voor het zeggen had werkte ik gewoon nog thuis. Het kan allemaal prima en ja mensen met schoolgaande kinderen hebben misschien een grotere uitdaging dat snap ik ook nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
In het begin hebben ze vooral mensen verspreidt over verschillende panden en sommigen gingen thuiswerken.
Nu is het eigenlijk bijna weer zoals voor Corona. Al staan sommige bureau's wel wat verder uit elkaar.
En als je als werknemer wilt thuiswerken, mag dat natuurlijk ook gewoon (al vind niet iedereen dat even nuttig)

Ik vind het wel lekker, is het tenminste nog even iets rustiger op kantoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Cue_ op 18-05-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij ons is het nog steeds eigenlijk iedereen thuiswerken, tenzij het echt niet anders kan.
(Ouders die hun 3 kinderen van de middelbare school niet meer kunnen luchten of zien ;) )

Ze zijn wel bezig om het kantoor 1,5 meter proof te maken met looprichtingen in de gangen en 2 aan tafel waar er eerst 3 zaten etc voor als het 1 sept weer mag.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2020 15:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 21:33
Advies is ondanks de versoepelingen nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken...

Dat gaat nog leuk worden als het warmer wordt hier op zolder. Geen airco en alleen een ventilator. Op de zaak hebben we goede climate control, dat is beter als op een zolderkamer zitten met je voeten in een bak koud water zoals hier op GoT al weer aangeraden :0

Nee, ik heb ondanks dat mijn kinderen binnenkort weer naar school gaan het wel gezien thuis en wil graag weer naar het werk ondanks dat daar ook vergaande maatregelen moeten zijn genomen voor die anderhalve meter. Ik ga of met de fiets of de auto naar het werk, ben blij dat ik niet het OV in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Hier is het juist lastiger om collega's weer terug te krijgen naar kantoor want geen reistijd en reiskosten is natuurlijk onverslaanbaar als je een uur onderweg bent voor het werk wat je ook vanuit bed kan doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Bij ons is het kantoor beschikbaar als je wilt. Geen verplichting, alles is 1,5m proof ingericht, zijn looprichtingen. Ik ga zelf maandag weer naar kantoor, ben een van de weinigen dan. Vind het wel weer lekker. Fijn om mijn thuis weer als thuis te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:25
(jarig!)
Bij ons mag je enkel de plant op als je aanwezigheid nodig is voor de voortgang van het proces of vanuit veiligheidsperspectief. Wat dus effectief inhoud dat vrijwel al het kantoorpersoneel vanuit huis werkt.
Daarnaast is er ook een mondkapjesverplichting in alle ruimtes, behalve je eigen kantoor, vanaf het moment dat je de plant op komt.

Ik werk dus voorlopig ook nog vanaf huis. Wel lekker dat de kinderen straks weer meer naar school gaan, geeft meer rust in huis om te werken.
Hoop wel dat de richtlijnen, met name op werk (aanwezigheid, mondkapjes e.d.) voor de zomervakantie wat kunnen worden versoepeld. Voel er weinig voor om de gehele zomervakantie op zolder te zitten met spelende/zwemmende kinderen beneden... :P

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
Ik ga er niet mee akkoord als er veel mensen gaan werken, de ventilatie in het gebouw waar ik werk is echt ruk dus als iemand aan 1 kant van het gebouw is besmet dan zal door de ventilatie de hele verdieping zo'n beetje dat virus hebben (als dit niet juist is dan hoor ik het graag). Als een raam open kon was het beter geweest maar nu ga ik niks riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:41
Mijn vriendin moet sinds gisteren gewoon weer op kantoor zijn. Toen ze aankaartte dat het advies anders luidt dreigde haar werkgever met ontslag. Het kantoor is wel 1.5m proof gemaakt, maar ondertussen zit iedereen gezellig met elkaar te roken en te tafelvoetballen alsof er niets aan de hand is. De reden van de werkgever was omdat die wil dat er gewoon gewerkt wordt. Dat ze al haar werk de afgelopen tijd thuis net zo goed af had en haar deadlines haalde boeide hem niet. Hij gaat er vanuit dat zodra mensen thuis werken er een feestje wordt gevierd en niet gewerkt. Helaas kan ze hier niets mee want anders wordt het werkweigering en dus ontslag.
Het liefst zie ik dat het kabinet aangeeft dat iedereen die thuis kan werken dat ook verplicht is. Nu is het nog maar een advies dat veel werkgevers blindelings naast zich neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gebruikershaes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:01:
Mijn vriendin moet sinds gisteren gewoon weer op kantoor zijn. Toen ze aankaartte dat het advies anders luidt dreigde haar werkgever met ontslag. Het kantoor is wel 1.5m proof gemaakt, maar ondertussen zit iedereen gezellig met elkaar te roken en te tafelvoetballen alsof er niets aan de hand is. De reden van de werkgever was omdat die wil dat er gewoon gewerkt wordt. Dat ze al haar werk de afgelopen tijd thuis net zo goed af had en haar deadlines haalde boeide hem niet. Hij gaat er vanuit dat zodra mensen thuis werken er een feestje wordt gevierd en niet gewerkt. Helaas kan ze hier niets mee want anders wordt het werkweigering en dus ontslag.
Het liefst zie ik dat het kabinet aangeeft dat iedereen die thuis kan werken dat ook verplicht is. Nu is het nog maar een advies dat veel werkgevers blindelings naast zich neerleggen.
Ik merk meer dat het door werkgevers gevolgd wordt, dat "veel werkgevers het blindelings naast zich neerleggen" vind ik wat kort door de bocht.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De werkgever zou van een koude kermis thuiskomen bij een arbeidsconflict met een redelijke rechtsbijstandsverzekering. Zo zit de vork absoluut niet in de steel.

Daarbij, komt nou niet echt over als een slimme ondernemer.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
YakuzA schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Ik merk meer dat het door werkgevers gevolgd wordt, dat "veel werkgevers het blindelings naast zich neerleggen" vind ik wat kort door de bocht.
Akkoord. Dit is enkel ervaring uit persoonlijke kringen. Veel, waaronder die van mij doen er alles aan om het beleid zoveel mogelijk na te leven. Maar een gedeelte doet dit dus absoluut niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zoals de waard is...

Overigens vanmorgen te horen gekregen bij klant dat thuiswerken tot eind september verplicht is en werken op kantoor alleen is toegestaan na aanvraag bij directe leiding gevende met een beoogd maximum van 1 dag per week.

Daarnaast is gebleken dat productiviteit, ondanks issues met kinderen thuis gestegen is en de operationele kosten gedaald zijn doordat veel faciliteiten nu op kantoor niet aanwezig zijn zoals kantine (12 locaties ofzo). Tevens een grote besparing op brandstof (lease) en reiskosten vergoeding (tikt aan voor 6,5K mensen). Iedereen een nieuwe 27" thuis was er binnen een week uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Wim-Bart op 20-05-2020 19:54 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Virtuozzo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:36:
[...]

De werkgever zou van een koude kermis thuiskomen bij een arbeidsconflict met een redelijke rechtsbijstandsverzekering. Zo zit de vork absoluut niet in de steel.

Daarbij, komt nou niet echt over als een slimme ondernemer.
Een rechtsbijstandsverzekering hebben we helaas niet. Ergens snap ik het wel. Die man is in paniek en ziet z’n bedrijf ten onder gaan. Hij wil zo snel mogelijk de oude situatie herstellen. In die paniek vergeet hij ff dat die zonder z’n werknemers niet eens een bedrijf heeft en dit motiveert absoluut niet om je harder in te zetten. Ze werd nota bene uitgemaakt voor iemand die iedereen maar liet stikken op kantoor, terwijl ze thuis met 2 jonge kinderen om haar heen alles er aan deed om goed werk binnen de deadline af te leveren. Dit houdt dus ook in dat ze vroeg in de ochtenden, laat in de avonden en op haar vrije dagen werkte. Maar ja iedereen gaat blijkbaar op zijn of haar manier met de crisis om en dit is zijn manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:53
wildhagen schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Idem voor mijn werkgever. Wij (incl de collega's met kinderen) werken sowieso nog tot 1 september thuis, en mogelijk nog tot 1 januari. En wij horen niet tot de vitale sector overigens (groot ICT-bedrijf), hoewel we wel gigantisch veel klanten hebben/bedienen die wel tot die sectoren behoren.

Wel is mijn werkgever aan het kijken of het kantoor toch beperkt geopend kan worden voor mensen die om wat voor reden dan ook (bijv kleine kinderen) écht niet thuis kunnen werken (of denken dat niet te kunnen). Dat zou op basis van een reserverings-systeem moeten werken, dat je een plek op kantoor kunt 'reserveren', om zo toch aan de 1.5 meter eisen te kunnen voldoen. Dat kantoor is dan dus volledig op vrijwillige basis.
Mijn werkgever was al "remote-friendly": zowel ik als een 4 tal andere werknemers waren al full remote, met vele anderen die 2 a 3 dagen per week thuis werken.

Maar het bevalt iedereen eigenlijk zo erg dat management nu overweegt om de huur op te zeggen en het gehele bedrijf full-remote te maken. De processen waren er in ieder geval al.

Moet wel zeggen dat we niet zo groot zijn (40-50 man), bij wat groter zie ik dat niet zo snel gebeuren. :P

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 20-05-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

danslo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:55:
[...]

Mijn werkgever was al "remote-friendly": zowel ik als een 4 tal andere werknemers waren al full remote, met vele anderen die 2 a 3 dagen per week thuis werken.

Maar het bevalt iedereen eigenlijk zo erg dat management nu overweegt om de huur op te zeggen en het gehele bedrijf full-remote te maken.

Moet wel zeggen dat we niet zo groot zijn (40-50 man), bij wat groter zie ik dat niet zo snel gebeuren. :P
Hier bij de klant gaat die gedachte ook. En dan praat je over 6.500 werknemers, vermoeden is dat hoop panden straks gewoon afgestoten worden of gehalveerd. En nu bij alles in Azure zit is een kantoor ook niet echt nodig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:58:
[...]

Hier bij de klant gaat die gedachte ook. En dan praat je over 6.500 werknemers, vermoeden is dat hoop panden straks gewoon afgestoten worden of gehalveerd. En nu bij alles in Azure zit is een kantoor ook niet echt nodig.
Kuch ... er hangt heel wat aan de boom van vastgoed kantoorpanden als onderpand voor leningen overal ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
De panden ombouwen naar woningen. Is al vaker gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Wim-Bart schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:47:
[...]

Zoals de waard is...

Overigens vanmorgen te horen gekregen bij klant dat thuiswerken tot eind september verplicht is en werken op kantoor alleen is toegestaan na aanvraag bij directe leiding gevende met een beoogd maximum van 1 dag per week.

Daarnaast is gebleken dat productiviteit, ondanks issues met kinderen thuis gestegen is en de operationele kosten gedaald zijn doordat veel faciliteiten nu op kantoor niet aanwezig zijn zoals kantine (12 locaties ofzo). Tevens een grote besparing op brandstof (lease) en reiskosten vergoeding (tikt aan voor 6,5K mensen). Iedereen een nieuwe 27" thuis was er binnen een week uit.
Dat klinkt alsof die klant mijn werkgever is :). Die overigens erg z’n best doet om z’n werknemers te ondersteunen in thuiswerken en erg begripvol is dat het allemaal wat lastiger is dan normaal. Ze snappen heel goed dat we allemaal wat moeten inleveren en samen het bedrijf overeind moeten houden.
Het thuiswerken bevalt mij overigens fantastisch. Meeste collega’s lijken productiever, duren de meetings korter en lijkt de algehele sfeer te zijn verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

gebruikershaes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Dat klinkt alsof die klant mijn werkgever is :). Die overigens erg z’n best doet om z’n werknemers te ondersteunen in thuiswerken en erg begripvol is dat het allemaal wat lastiger is dan normaal. Ze snappen heel goed dat we allemaal wat moeten inleveren en samen het bedrijf overeind moeten houden.
Het thuiswerken bevalt mij overigens fantastisch. Meeste collega’s lijken productiever, duren de meetings korter en lijkt de algehele sfeer te zijn verbeterd.
Klopt, veel minder vergaderen dus alles efficiënter in tijd. Maar ik merk ook wat anders, omdat er nu niet meer op zicht gamanaged wordt (werknemers die hard lijken te werken maar niks doen) maar op daadwerkelijke productie, vielen de eerste weken wat mensen door de mand. En opeens zien we een toename in changes in het systeem en incidenten die opeens gelogged worden omdat het managent van hogerhand heeft aangegeven dat hierop gestuurd gaat worden en gecontroleerd gaat worden. Het hobby gedrag is opeens behoorlijk weg en ik zie opeens impact analyses langs komen enzo. Grappig dat daar Corona voor nodig is. En natuurlijk kregen we na de eerste maand gelijk de vraag waarom bepaalde mensen die altijd roepen senior te zijn, twee uur nodig hebben voor het unlocken van een account terwijl een ander het binnen 15 Minuten kan... 8)7
Virtuozzo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Kuch ... er hangt heel wat aan de boom van vastgoed kantoorpanden als onderpand voor leningen overal ...
Alles huur bij verschillende partijen en aflopen binnen komende 2 jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Wim-Bart op 20-05-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Wim-Bart schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:58:
[...]

En dat komt doordat we nu 8 weken thuiswerken? Zouden ze anders nog jaren een kantoor aanhouden? Beetje vreemde keuze om nu alles maar door te drukken dan. Denk vooral dat het gevoel en de verbinding met collega's daardoor niet beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Deezers schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:05:
[...]

En dat komt doordat we nu 8 weken thuiswerken? Zouden ze anders nog jaren een kantoor aanhouden? Beetje vreemde keuze om nu alles maar door te drukken dan. Denk vooral dat het gevoel en de verbinding met collega's daardoor niet beter gaat worden.
Groot gedeelte stond al leeg. Omdat men of thuis werkte voor Corona of men toch bij klanten zat. Er zijn al een aantal locaties gehalveerd de laatste jaren en dit wordt nu versneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
—-

[ Voor 100% gewijzigd door DuvelDuvel op 16-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Zoals de waard is...

Hier idem, niet zo groot maar wel dezelfde conclusies. En mensen die thuis geen middelen hadden konden alles van kantoor meekrijgen zoals stoelen, monitoren. Alleen de buro's moesten blijven staan. Daarna nog diverse productiviteits presentjes gehad zoals bluetooth koptelefoons met noise cancelling etc. Volgende week krijgen we een yoga mat en worden medewerkers met een sport achtergrond ingezet om instructie videos te maken met eenvoudige oefeningen :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
DuvelDuvel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Wie dwingt haar om daar te blijven werken?
Wie dwingt überhaupt iemand om waar dan ook te werken? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DuvelDuvel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Wie dwingt haar om daar te blijven werken?
De hele situatie. Heeft ze een pistool op haard hoofd? Nee, natuurlijk niet, maar nu van baan wisselen is ook niet iets dat je graag doet. Al het thuiswerk ten spijt, voor nieuwe werknemers die ingewerkt moeten worden is in je eentje thuis zitten zonder collega's om je heen waar je makkelijk even snel een vraagje aan kunt stellen natuurlijk ook geen fijne start van je nieuwe baan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
.oisyn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:29:
[...]

De hele situatie. Heeft ze een pistool op haard hoofd? Nee, natuurlijk niet, maar nu van baan wisselen is ook niet iets dat je graag doet. Al het thuiswerk ten spijt, voor nieuwe werknemers die ingewerkt moeten worden is in je eentje thuis zitten zonder collega's om je heen waar je makkelijk even snel een vraagje aan kunt stellen natuurlijk ook geen fijne start van je nieuwe baan.
Dit dus.

Ik lees echt met verbazing over bedrijven die iedereen ook na deze crisis permanent thuis willen laten werken. Ook dat bedrijven de huur opzeggen en iedereen remote laten werken.

Wordt er vergeten dat collegialiteit op de werkvloer ook heel belangrijk is ofzo?
Prima dat thuiswerken op tijdelijke basis maar ik moet er niet aan denken om de rest van mijn werk loopbaan zo thuis te zitten, daar wordt ik echt niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Dit dus.

Ik lees echt met verbazing over bedrijven die iedereen ook na deze crisis permanent thuis willen laten werken. Ook dat bedrijven de huur opzeggen en iedereen remote laten werken.

Wordt er vergeten dat collegialiteit op de werkvloer ook heel belangrijk is ofzo?
Prima dat thuiswerken op tijdelijke basis maar ik moet er niet aan denken om de rest van mijn werk loopbaan zo thuis te zitten, daar wordt ik echt niet vrolijk van.
En ook voor de saamhorigheid. Bepaalde collega's voeren gewoon minder (snel) dingen uit nu. Thuis ligt tempo stuk lager en meer afleiding terwijl bij andere collega's de productie thuis juist hoger is... Zelfdiscipline is best lastig. Samen op kantoor werken schept dezelfde band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Deezers schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:31:
[...]

En ook voor de saamhorigheid. Bepaalde collega's voeren gewoon minder (snel) dingen uit nu. Thuis ligt tempo stuk lager en meer afleiding terwijl bij andere collega's de productie thuis juist hoger is... Zelfdiscipline is best lastig. Samen op kantoor werken schept dezelfde band.
Dat dus ook ja. Ik zit op Support en Infra en soms is het gewoon even nodig om even snel te roepen: "Zijn jullie met die server bezig of niet? Ik krijg opeens tickets binnen."

Als ik dan mijn collega systeembeheerder naar de server ruimte zie lopen weet ik genoeg. Ze zijn bij ons wel op kantoor bezig om de koffie automaten verder uit elkaar te zetten, bij de receptie staan al plastic schermen en er zijn ook looplijnen door het pand heen, geen idee wanneer we terug mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Hier in Oostenrijk is zo'n beetje alles weer open, maar natuurlijk wel met aanpassingen. Mondkapjes in de winkels. Kinderen weer iedere andere dag naar school (groepen kleiner maken).

Op mijn werk is nog steeds het thuiswerken verplicht. Je mag wel naar kantoor als het niet anders kan. Hoe lang dat nog gaat duren is de vraag. Mijn baas merkte afgelopen week bij de zoveelste MS Teams meeting op dat ze willen wachten op een vaccin. Ik vind het goed hoor; maar ik weet uit de literatuur dat er voor Corona-virussen nog nooit een succesvol vaccin ontwikkelt is :+

Ik vrees dat de genomen maatregelen niet zomaar teruggenomen gaan worden. Hoe zou je ook moeten testen of een maatregel zinvol is of niet? Je kunt nu in feite alles veranderen en later beweren: Zie je wel dat het helpt? Er zijn geen nieuwe infecties meer!

Dit is ook waarom ik mensen een schommel in de tuin aanraad: Het reduceert de overlast van olifanten tot nul.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:54

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind zelf thuiswerken wel fijn, maar ik ben deze week begonnen met een nieuwe job en dan valt het inderdaad even tegen. Als je tegen allemaal fouten aanloopt in een product die je nog niet kent en iedereen reageert wat langzaam op Slack (=waardeloos imho). Dat helpt niet qua productiviteit dus daar moet ik wat op vinden hoe we het makkelijker en sneller mensen kunnen 'onboarden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
[...]

Zoals de waard is...

Operationele kosten zijn ook bij mijn werkgever gedaald, zoveel dat e.e.a. meegenomen wordt in het vaststellen van het toekomstig beleid tav kantoorpersoneel. Ook is al officieel gemeld dat het thuiswerken qua productiviteit een succes is en dat zelfs afdelingen waarvan de leiding dacht dat aanwezigheid op kantoor verplicht was nu om zijn. Ben wel benieuwd hoe dat in praktijk straks bij ons ingevuld gaat worden.

Ik las ergens dat ongeveer 30-35% van NL nu nog thuis werkt, en dat is zo te zien genoeg om de dagelijkse files vrijwel te laten verdwijnen. Zou mooi zijn als we hier echt wat mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DYX schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:11:
Ik denk dat werkgevers in deze tijd wel laten zien hoe ze met hun personeel omgaan.
Dat zijn over het algemeen de bedrijven met wat meer vlees op de botten. Kleine bedrijven die de salarissen nog maar net konden betalen de afgelopen 2-3 maanden komen in de problemen en zullen mensen weer naar kantoor dirigeren. Gebeurt dat niet dan vallen ze om of moeten er mensen uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

sypie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:20:
[...]
Dat zijn over het algemeen de bedrijven met wat meer vlees op de botten. Kleine bedrijven die de salarissen nog maar net konden betalen de afgelopen 2-3 maanden komen in de problemen en zullen mensen weer naar kantoor dirigeren. Gebeurt dat niet dan vallen ze om of moeten er mensen uit.
De ze bedrijven doen dan toch iets fout waardoor ze sowieso om waren gevallen. Om het Crüe te zeggen, Miep kost op kantoor rond de €80,00 per m2/mnd. Dat keer 6 plus andere faciliteiten is dat 800/maand. Daarnaast heeft Miep geen reiskosten meer. En andere kosten waardoor Miep € 1000,00 mnd minder kost. Door Miep en haar andere 5 collega's thuis te laten werken kan pand dicht en is dat een besparing van € 72000 per jaar. It kosten blijven gelijk want dat hadden ze toch wel. Daarnaast zal productiviteit hoger liggen omdat er minder gekletst wordt, vergaderingen korter zijn en er meer naar productie wordt gekeken omdat nu naar harde cijfers moet kijken in plaats van gedrag. Wat er op neer kan komen dat de afdeling van Miep opeens van 6 naar 5 kan waardoor de besparing opeens naar de €140000 per jaar kan oplopen.

Pagina: 1