Welk type zaag kan ik het beste aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-07 23:40
Beste Tweakers,

Op zeer korte termijn wil ik een douglas overkapping bouwen. Ik zal met name balken van 50x150mm op maat en sommige in verstek moeten zagen. Tevens zal ik diverse planken van 20x180mm afkorten.

Ik heb twee opties gezien:
- Een handcirkelzaag van Bosch
https://www.gamma.nl/asso...kelzaag-gks-190/p/B556677

- Een afkortzaag van Metabo:
https://www.hornbach.nl/s...lad/10152605/artikel.html

De optie van Metabo lijkt mij beter werken, deze zie ik ook in alle tutorials.

Welke kan ik het beste aanschaffen?

Beste antwoord (via Beun op 09-05-2020 12:10)

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:34

MJV

Beun schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:30:
[...]

Verstek kan ik dan eventueel met de hand afmaken? Dat is voor mij geen probleem.
Kan inderdaad wel.

Maar zoals je zult merken zijn die balken die je wil gebruiken zwaar en lomp om te verwerken, dus houd er rekening mee dat je een onderstel bij je afkortzaag zou willen hebben, of daar zelf iets voor zou willen maken. Zodat de balken (liefst aan beide kanten) ondersteund worden tijdens het zagen. Ik had bij mijn afkortzaag een soort uitklapbaar raamwerk, voordat ik een onderstel kocht.

-edit- met onderstel bedoel ik dus hetzelfde als @sypie's "zaagtafel". Die onderstellen heb je ook universeel iets gunstiger geprijsd.

Dit was mijn zelfgebouwde variant, heb je meteen geeoefend voordat je met je overkapping aan de slag gaat :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGRUAFlRUd7OoT7aj99WVakb-e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smxj17WBnj5uyqAinYrfWKaX.jpg?f=fotoalbum_large

Met een goede handcirkelzaag (en dat is de Bosch wel) en een speedsquare zou je ook alles moeten kunnen zagen. In de Amerikaanse houtskeletbouw zie je dat ze bijna alles met zo'n handcirkelzaag doen.

[ Voor 27% gewijzigd door MJV op 09-05-2020 08:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:37
Voor balken is de 2e handiger. Voor platen de 1e.
De vraag is wat wil je bewegen, de balk of de zaag. Gezien je balken gaat zagen lijkt de 2e handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Metabo > Bosch, al is een handcirkelzaag wel gemakkelijker om iets 'in het werk' af te zagen, ipv dat je continu naar je zaagmachine moet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Hoe even rekening met de zaagdiepte, daarvoor heb je in verstek een stuk dieper nodig ;)

Ik heb die Metabo hier nog staan, fijne zaag verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
FabianGTI schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:16:
Hoe even rekening met de zaagdiepte, daarvoor heb je in verstek een stuk dieper nodig ;)

Ik heb die Metabo hier nog staan, fijne zaag verder
Een stuk dieper? Volgens de specificaties van de Hornbach kan de Metabo een breedte van 205mm en 65mm diepte in verstek zagen, is dit niet voldoende voor een balk van 50x150mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Voor 5cm dikte en dan verstek heb je een zaagdiepte van net iets meer dan 7 cm nodig. Die Metabo doet 6,5.

Zo'n afkortzaag is erg handig maar heeft wel beperkingen. Je balken zijn erg fors om met zo'n ding te zagen, zeker vanwege de wens om verstek te gaan zagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-05-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:27:
Voor 5cm dikte en dan verstek heb je een zaagdiepte van net iets meer dan 7 cm nodig. Die Metabo doet 6,5.

Zo'n afkortzaag is erg handig maar heeft wel beperkingen. Je balken zijn erg fors om met zo'n ding te zagen, zeker vanwege de wens om verstek te gaan zagen.
Verstek kan ik dan eventueel met de hand afmaken? Dat is voor mij geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Balken. Dus afkortzaag. En doe je zelf een lol en haal er meteen een zaagtafel bij. Het laatste wat je wilt is iedere keer op de grond zitten met je afkortzaag en je balken. https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=pa

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

[...]

Kan inderdaad wel.

Maar zoals je zult merken zijn die balken die je wil gebruiken zwaar en lomp om te verwerken, dus houd er rekening mee dat je een onderstel bij je afkortzaag zou willen hebben, of daar zelf iets voor zou willen maken. Zodat de balken (liefst aan beide kanten) ondersteund worden tijdens het zagen. Ik had bij mijn afkortzaag een soort uitklapbaar raamwerk, voordat ik een onderstel kocht.

-edit- met onderstel bedoel ik dus hetzelfde als @sypie's "zaagtafel". Die onderstellen heb je ook universeel iets gunstiger geprijsd.

Dit was mijn zelfgebouwde variant, heb je meteen geeoefend voordat je met je overkapping aan de slag gaat :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGRUAFlRUd7OoT7aj99WVakb-e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smxj17WBnj5uyqAinYrfWKaX.jpg?f=fotoalbum_large

Met een goede handcirkelzaag (en dat is de Bosch wel) en een speedsquare zou je ook alles moeten kunnen zagen. In de Amerikaanse houtskeletbouw zie je dat ze bijna alles met zo'n handcirkelzaag doen.

[ Voor 27% gewijzigd door MJV op 09-05-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
MJV schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Kan inderdaad wel.

[Afbeelding]

Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik zie voor €100,- op MP een Metabo. Ik kan ze natuurlijk ook allebei halen. De Metabo tweedehands en de Bosch nieuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27
Indien je geen compromis wil sluiten tussen beide en je budget zeer ruim is dan kan ik je https://www.gereedschappr...-kss-80-ec-370-kss80.html deze ook aanraden. Heb zelf een kleiner broertje ervan 2ehands aangeschaft.
-Inval
-Afkorten
-Verstek
Ik heb mijn hele kantoor met die zaag gemaakt. Rachelwerk, gipsvezelplaten, balken, wandbekleding, kurklaminaat en de plinten(mdf) in verstek.
Alles doet ie, en ook nog super strak. Alleen de prijs....

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 09-05-2020 09:11 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:32
Beun schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik zie voor €100,- op MP een Metabo. Ik kan ze natuurlijk ook allebei halen. De Metabo tweedehands en de Bosch nieuw....
En zo begint je verzameling gereedschap 8) Als je vaker dingen willen maken/klussen is het wel handig om meerdere opties te hebben. Mijn collectie machines blijft ook rustig aan groeien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:41

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@FabianGTI dat hoeft natuurlijk niet altijd. Als je i.p.v. de zaagarm kantelt naar 45 graden je balk er gewoon anders onder legt kun je het hele plateau op 45 graden stellen en blijft het blad zelf gewoon haaks staan ;)

Deze oplossing werkt natuurlijk niet als je balk dan niet meer onder je blad past, maar om iedere keer voor de laatste halve cm. over te stappen naar een cirkelzaag is ook zo iets... dan kun je beter een grotere afkortzaag pakken, daar heb je altijd profijt van :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Zojuist contact gehad met de persoon van MP. Dit blijkt niet de juiste zaag te zijn. Ondertussen de situatie met mijn vrouw besproken en we gaan beide zagen nieuw aanschaffen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08

World Citizen

FreeReef.nl

Beun schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:09:
Zojuist contact gehad met de persoon van MP. Dit blijkt niet de juiste zaag te zijn. Ondertussen de situatie met mijn vrouw besproken en we gaan beide zagen nieuw aanschaffen! :D
Dat is een optie, of je huurt ze?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
World Citizen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Dat is een optie, of je huurt ze?
Heb ze zojuist gekocht. Het huren van deze machines was ook een optie, maar nu kan ik ze gebruiken wanneer nodig. En het is maar een eenmalige investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:02

MLLL

Palm Treo 650

Vind zo'n vraag altijd wel een beetje fascinerend .
Mij bekruipt het gevoel als je zoiets niet weet het wel zo verstandig is om aan zo'n project te beginnen.

No offence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

MLLL schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:15:
Mij bekruipt het gevoel als je zoiets niet weet het wel zo verstandig is om aan zo'n project te beginnen.

No offence
Ach iedereen moet ergens beginnen natuurlijk. Maar een complete overkapping is wel even een dingetje, ook qua constructie.

Verdiep je verder ook echt even in het veilig werken met beide zagen @Beun. Lees de handleidingen, ook op YouTube zijn veel basics te vinden. Hoewel zo'n afkortzaag op het eerste gezicht imposanter is is zo'n handcirkelzaag misschien nog wel gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
MJV schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Ach iedereen moet ergens beginnen natuurlijk. Maar een complete overkapping is wel even een dingetje, ook qua constructie.

Verdiep je verder ook echt even in het veilig werken met beide zagen @Beun. Lees de handleidingen, ook op YouTube zijn veel basics te vinden. Hoewel zo'n afkortzaag op het eerste gezicht imposanter is is zo'n handcirkelzaag misschien nog wel gevaarlijker.
Dat laatste ga ik zeker doen. Ik heb gelukkig iemand die helpt en hij werkt regelmatig met dit gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Tot op zekere hoogte wel. Die 15 cm past bijvoorbeeld nooit tussen het zaagblad en de voet van het apparaat.

Ik heb een vergelijkbaar ding van Bosch. 10x10 cm Douglas balken kon ik er net mee doorzagen, maar dan dus wel in 2 keer. Veel dikker kon er volgens mij niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:26:
[...]

Tot op zekere hoogte wel. Die 15 cm past bijvoorbeeld nooit tussen het zaagblad en de voet van het apparaat.

Ik heb een vergelijkbaar ding van Bosch. 10x10 cm Douglas balken kon ik er net mee doorzagen, maar dan dus wel in 2 keer. Veel dikker kon er volgens mij niet tussen.
De balken van 15x15 ga ik niet met dit apparaat doorzagen. Hooguit inkepingen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:57
De metabo is een fijne zaag voor het hobby werk dat ik ermee heb gedaan. Overkapping heb ik gezet met timmerman die een DeWalt heeft met groter zaagblad. Die zware en lange balken kun je ook op de grond zagen, door aan beide kanten te ondersteunen met wat blokken hout.

Denk aan gehoor bescherming als je veel gaat zagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MLLL schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:15:

No offence
Klussen leer je door het te gaan doen ;) in het ergste geval maak je een fout en begin je opnieuw.

March of the Eagles

Pagina: 1