Handige „desktop magnification” in Ubuntu 20.04 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
In Ubuntu 16.04 gebruik ik een functie om vanaf het toetsenbord het scherm een beetje te kunnen inzoomen.
Deze functie heet „desktop magnification” en ik heb hem aangezet met de Unity tweak tool.

Ik wil upgraden naar Ubuntu 20.04 en ben daarin op zoek naar een vergelijkbare functie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Desktop magnification aangezet met Unity tweak tool
  • Enhanced Zoom Desktop aangezet met CompizConfig Settings Manager
  • In Settings onder Universal Access staat dat je dit moet activeren met Alt+Super+8
De eerste twee opties werken technisch niet: de desktop reageert niet op de toetsen die je configureert (op een machine die ik van 18.04 geupgrade heb). De derde optie werkt functioneel niet: de kleinste stap in zoomstand is factor 2×2 en het is niet logisch dat inzoomen pas begint te werken als je eerst 3 andere knoppen indrukt.

Wat is de beste manier om dit op te lossen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben je echt gebonden aan je desktop omgeving? Want KDE heeft het ingebakken met 'super' + '+'. Ik dacht dat je ook de stapgrootte op kan geven, maar kan het nu even niet nakijken, want geen KDE op deze computer. :P

En waarom doe je dingen met Unity Tweak Tool ipv Gnome Tweak Tool? Heb je al gezocht voor een Gnome extention?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Goed dat je het zegt, ik was helemaal vergeten dat je bij het inloggen impliciet moet kiezen voor een desktopomgeving. Mijn enige voorkeur is dat het een desktop is die in de standaard Ubuntu zit.

Op mijn van 18.04 naar 20.04 geüpgrade computer zie ik nu 4 verschillende desktopsystemen:
  1. Ubuntu
  2. Ubuntu on Wayland
  3. Unity (Default)
  4. Xfce Session
De eerste is bij mij blijkbaar de default. Bij deze kan ik zoomen, maar alleen in veel te grote stappen. Deze omgeving is traag en werkt over het algemeen niet prettig. Een bug is dat de muispijl meestal heel klein is. Dit is de omgeving waar ik tot nu toe alle experimenten gedaan heb.

Nummer 2 ziet er eigenlijk hetzelfde uit als nummer 1. Ook hier werkt het zoomen alleen in te grote stappen. Ook hier heeft de muispijl een bug, maar hier is het dat een spoor van zwarte vierkantjes de muis volgt.

Nummer 3 ziet er zo uit als de desktop die ik gebruik in 16.04, ik zie zelfs nog een bestand op de desktop staan. Zoomen werkt zoals gewenst en de muispijl heeft geen bug.

Nummer 4 had ik ooit geinstalleerd om de computer via rdp te kunnen benaderen, intussen is dat niet meer nodig. Zoomen werkt hier helemaal niet met de knoppen die op andere desktops wel werken.

"Gnome Tweak Tool" verandert bij het installeren gek genoeg van naam naar "Gnome Tweaks", dat was verwarrend. In Gnome Tweaks vind ik geen magnification settings, maar daarvoor schijn je een extension te kunnen installeren. Ik denk dat je bedoelt dat ik op zoek moet naar dit:

"gnome extension" to replace "desktop magnification"

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
aawe mwan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:17:
Goed dat je het zegt, ik was helemaal vergeten dat je bij het inloggen impliciet moet kiezen voor een desktopomgeving. Mijn enige voorkeur is dat het een desktop is die in de standaard Ubuntu zit.

Op mijn van 18.04 naar 20.04 geüpgrade computer zie ik nu 4 verschillende desktopsystemen:
  1. Ubuntu
  2. Ubuntu on Wayland
  3. Unity (Default)
  4. Xfce Session
De eerste is bij mij blijkbaar de default. Bij deze kan ik zoomen, maar alleen in veel te grote stappen. Deze omgeving is traag en werkt over het algemeen niet prettig. Een bug is dat de muispijl meestal heel klein is. Dit is de omgeving waar ik tot nu toe alle experimenten gedaan heb.

Nummer 2 ziet er eigenlijk hetzelfde uit als nummer 1. Ook hier werkt het zoomen alleen in te grote stappen. Ook hier heeft de muispijl een bug, maar hier is het dat een spoor van zwarte vierkantjes de muis volgt.

Nummer 3 ziet er zo uit als de desktop die ik gebruik in 16.04, ik zie zelfs nog een bestand op de desktop staan. Zoomen werkt zoals gewenst en de muispijl heeft geen bug.

Nummer 4 had ik ooit geinstalleerd om de computer via rdp te kunnen benaderen, intussen is dat niet meer nodig. Zoomen werkt hier helemaal niet met de knoppen die op andere desktops wel werken.

"Gnome Tweak Tool" verandert bij het installeren gek genoeg van naam naar "Gnome Tweaks", dat was verwarrend. In Gnome Tweaks vind ik geen magnification settings, maar daarvoor schijn je een extension te kunnen installeren. Ik denk dat je bedoelt dat ik op zoek moet naar dit:

"gnome extension" to replace "desktop magnification"
Nummer 4, Xfce, doet zeker ook aan desktop zooming; probeer eens met alt-scrollwheel. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Nummer 4, Xfce, doet zeker ook aan desktop zooming; probeer eens met alt-scrollwheel. :)
Huh? Echt? Dat moet dan door xfwm4 komen, de window manager van Xfce. Ik gebruik al zo lang Compiz, dat ik dat niet meer ken eigenlijk. :P

@aawe mwan, KDE zit ook in je default Ubuntu repo, dus je zou nog kunnen kijken om over te stappen van Unity/Gnome naar KDE. Als je 't moet vergelijken, lijkt het meer op Xfce dan wat je nu gewend bent. Kijk voor een impressie in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.

Voor de Gnome extentie, idd, even zoeken of er eentje is voor zoom desktop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb ubuntu 20.04 met xfce, en kan met de linker alt en het scrollwheel van mijn muis inzoomen op het scherm (met kleine stapjes). Ik heb daar verder niets voor ingesteld.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1