All-round mid-range monitor met heel mooie kleurweergave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor die ik all-round kan gebruiken maar met name ook voor Photoshop. Goede kleurweergave voor fotos is voor mij het belangrijkst. Hoewel ik af en toe wel een game speel, zijn dit nooit snelle games dus hoge response tijd is minder belangrijk voor mij.
Gewenste extra is dat het scherm hoogte verstelbaar is en 90 graden kantelbaar.

Wat is je budget?
500 is wel ongeveer de max. Photoshop is puur hobbymatig dus ben niet op zoek naar de high-end klasse.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk. Alsie maar goed is, goede bouwkwaliteit en lang meegaat.

Waar ik met name moeite mee heb is kiezen tussen een HD scherm (wat ik nu heb en waar ik aan gewend ben) of een QHD scherm. Hoger dan 2560x1440 wil ik zeker niet gaan. Ik vrees eerlijk gezegd dat 1440 voor mij te hoog is. Ik wil niet gaan opschalen maar alles moet wel fijn leesbaar blijven. Ik ben geen gamer, en zeker geen snelle games, maar af en toe wil ik nog wel eens een grafisch intensieve game spelen, en dan maakt meer pixels dit alleen maar moeilijker. Ik zal sowiso nooit een premium video kaart aanschaffen.

Aantal inches van het scherm vind ik niet zo interessent. Veel belangrijker vind ik de pixel dichtheid. Ik houd van klein maar niet té klein (zodat ik moet gaan opschalen). De pixel dichtheid van mijn huidige 1920x1200 monitor is 94 ppi. Ik zou graag wel een íets hogere dichtheid hebben.

19:10 verhouding zou ideal zijn, want dat heb ik nu ook. Maar dit is zelfzaam geworden, dus 19:9 heb ik ook vrede mee.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Een 1440p 27" monitor lijkt me dan het beste bij je wensen passen. En sowieso een IPS paneel ivm kleuren.

Eizo zijn net boven budget maar doorgaans de betere photoshop schermen.
https://tweakers.net/moni...kY7lUVBRqD9YvWHJRmd-33_AA
De 2760 is gewoon de opvolger van de 2750, in zwart en wit verkrijgbaar

Enkele andere merken zijn ook heel goed (vanuit de fabriek gekalibreerd), maar daar heb ik geen overzicht van (moet je reviews zoeken)
https://tweakers.net/moni...muCbqIkK3H7Yv2HFVnT9n3_AA

Goede review site: https://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 08-05-2020 13:40 ]

• HoroHoro
@mitsumark Dank je wel. Zien er zonder meer uit als goede monitors. Echter ben ik nog niet overtuigd van een 1440p scherm.

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 12:21
Voor Photoshop zou ik dat juist wel aanraden. Er past dan simpelweg meer foto op je beeldscherm, wat prettiger werken is. 27 inch is ook zo groot dat ui-elementen op standaard schaling nog prima werken op 1440p. Full hd zou een achteruitgang zijn t.o.v. je huidige scherm, zeker als je naar het grotere 27 inch-formaat gaat.

Voor gaming zal je inderdaad wat terug moeten schalen, maar als Photoshop het belangrijkst voor je is zou ik dat voor lief nemen.

Als je toch liever full hd wilt, zou ik zeker niet groter dan 24 inch nemen. Maar het blijft, wat betreft aantal pixels, een achteruitgang t.o.v. je huidige scherm.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Je wilt minimaal dezelfde pixeldichtheid als nu en je twijfelt tussen HD en QHD?

Als je voor HD gaat dan ga je dus naar een scherm van dezelfde grootte als nu of kleiner (bij hogere pixeldichtheid). Eigenlijk sowieso kleiner omdat HD (neem aan dat je daarmee overigens Full HD bedoelt) kleiner is dan 1920x1200.

Je hoeft bij gamen niet alle pixels aan te sturen. Je kunt ook prima Full HD op een 4K scherm draaien. Het beweegt toch en zowel AMD als NVidia ondersteunen het nu netjes.

Ik ben ook van 1920x1200 (24”) gegaan naar QHD (27”) en je kunt zoveel meer kwijt op je scherm. Dan is Full HD echt behelpen.

• HoroHoro
[b]White Feather in "All-round mid-range monitor met heel mooie kleurweergave"Je hoeft bij gamen niet alle pixels aan te sturen. Je kunt ook prima Full HD op een 4K scherm draaien. Het beweegt toch en zowel AMD als NVidia ondersteunen het nu netjes.
Je bedoeld ik kan een game ook op resolutie 1920x1080 spelen op een QHD scherm? Ja, dat snap ik en dat zou ik dan ook doen. Maar ziet het er dan niet lelijker/minder scherp uit? Ik had altijd begrepen dat je voor het meest scherpe resultaat altijd de native resolutie van het scherm moet gebruiken, omdat anders pixels "opgeblazen" worden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Misschien kun je eens wat meer vertellen over wat je hebt, welke monitor en welke videokaart bijvoorbeeld.
En welke games je erop speelt.
En waarvoor je photoshop precies gebruikt (wat doe je met het resultaat?).

1080p spelen op een 1440p scherm gaat in de regel inderdaad ten kosten van scherpte, 1080p op een 4k scherm gaat dan wel weer prima omdat de verhouding exact 1:2 is.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 09-05-2020 13:42 ]

• HoroHoro
Ik heb een Samsung S24A450BW monitor. 1920x1200 dus. Vooral die extra verticale resolutie heb ik altijd fijn gevonden. Maar de kleuren zijn niet heel mooi. Zeker niet in vergelijking met mijn tweede monitor. Ook een Samsung. Met slechts 1280x1024 resolutie, maar met veel betere kleuren. Maar deze staat opzij en gebruik ik alleen om zaken even "opzij" te zetten.

Daarnaast heb ik een MSI GeForce GTX 770 Gaming met 2 GB RAM. Deze is ongeveer 6 jaar oud, maar ik kan er tot nu toe alles nog op draaien wat ik wilde.

Meest "demanding" games die ik er op gespeeld heb waren Witcher 2 en 3. Maar ik speel voornamelijk RPG (Pillars of Eternity), puzzel games (Portal) of strategy (Civilization). Ook wil ik nog wel eens een ouder spel of indie spel spelen. FPS games speel ik eigenlijk nooit (meer). Maar ik ben zeker geen "Gamer". Soms heb ik even een fase dat ik wat speel, maar er gaan normaal maanden voorbij dat ik niets speel.

Photoshop is puur hobbymatig. Mijn eigen foto's bewerken. Soms wat fotomontages maken. Puur voor fun en eigen gebruik. Soms druk ik wel een foto af.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Als je serieus gaat fotoshoppen dan wil je geen scherm dat mooie kleuren weergeeft, maar correcte kleuren. Ik lees een paar keer in je berichten over een "mooi" scherm, dat is allemaal subjectief en helpt niet om een scherm te vinden die de kleuren correct toont. Zoek reviews van de schermen die je op het oog hebt en kijk hoe correct de kleuren weergegeven worden. Hoe goed is het scherm gekalibreerd vanuit de fabriek? Zo heb ik zelf een semi professioneel scherm wat kleuren correct kan weergeven, maar die moest ik wel zelf kalibreren. Nu een Dell P2715Q die out of the box een stuk beter gekalibreerd staat dan mijn HP2475w out of the box.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Pagina: 1