Vraag

• MarFox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-03 20:42
Beste Tweakers,

Ik ben al een poosje bezig om een AXA REMOTE 2 te koppelen aan mijn HomeAssistant.
Deze wil ik graag d.m.v. een ESP8266 (Wemos d1 mini) commando's geven om te openen en sluiten. Als de ESP is gestart kan je met IP/commando (192.168.200/open) de AXA aansturen. Tenminste, dat is het idee ;)

Ik heb middels onderstaand schema een opzet gemaakt, deze heb ik werkend gekregen via een FTDI. Als ik de FTDI aansluit op mijn laptop en via een putty open/close/stop stuur dan beweegt de AXA lekker mee!

Helaas lukt het mij niet om dit via de ESP8266. Als ik mijn laptop gebruik om de ESP te voeden en via putty meekijk kan ik via wifi zien dat de commando's langs komen. Echter reageert de AXA niet.

De AXA krijgt zijn voeding via een externe adapter (7,5V). Dit omdat anders de linbus niet werkt!

Ik heb een idee dat het ergens fout gaat met de seriële instellingen, echter heb ik weinig kaas gegeten van coden en hoop dat jullie mij de goede weg op kunnen helpen.

Ik heb de volgende code gebruikt (gevonden op internet):

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
/*
* This sketch reads a command through a http connection
* depending on the text received it will send open, stop or close
* commands to the Esp8266. the ESP8266 is connected to the Axa Remote 2.0 electric window opener
*/

#include <ESP8266WiFi.h>

const char* ssid = "SSID";
const char* password = "Wachtwoord";

// Create an instance of the server
// specify the port to listen on as an argument
WiFiServer server(80);

void setup() {
Serial.begin(19200,SERIAL_8N1);
delay(10); 
// Connect to WiFi network 
WiFi.begin(ssid, password); 
while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
delay(500);
} 
// Start the server
server.begin();
}

void loop() {

// Check if a client has connected
WiFiClient client = server.available();
if (!client) {
return;
}

// Wait until the client sends some data
while(!client.available()){
delay(1);
}

// Read the first line of the request
String req = client.readStringUntil('\r');
client.flush();

// Match the request
int val;
if (req.indexOf("/open") != -1)
open_axa();
else 
if (req.indexOf("/close") != -1)
close_axa();
else if (req.indexOf("/stop") != -1)
stop_axa(); 

else {
Serial.println("invalid request");
client.stop();
return;
}
} 

void open_axa() {
Serial.print("O");
delay(20);
Serial.print("P");
delay(20);
Serial.print("E");
delay(20);
Serial.print("N");
delay(20);
Serial.println("\r");
delay(2000);
}

void close_axa() {
Serial.print("C");
delay(20);
Serial.print("L");
delay(20);
Serial.print("O");
delay(20);
Serial.print("S");
delay(20);
Serial.print("E");
delay(20);
Serial.println("\r");
delay(2000);
}

void stop_axa() {
Serial.print("S");
delay(20);
Serial.print("T");
delay(20);
Serial.print("O");
delay(20);
Serial.print("P");
delay(20);
Serial.println("\r");
}

Mochten jullie andere briljante ingevingen hebben welke resulteren in een oplossing om de AXA aan te sturen hoor ik die uiteraard ook graag.

[Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 23:38. Reden: code-tag aangepast naar code=c++ voor betere syntax markering :)]

Beste antwoord (via MarFox op 05-09-2020 23:09)

• galagaking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-03 21:47
Sorry voor mijn vroege teaser, of mijn late reactie :-). Sinds het weekend is de temperatuur op mijn hobbyzolder eindelijk acceptabel geworden, en werd ik subtiel herinnerd aan deze post :-). Daarnaast vond ik het storend dat ik niets deed met de terugmelding / status van het raam (open of dicht). Zeker als je de afstandsbediening ook gebruikt (of althans je partner :-) ), is dat handig. Even zoeken: Dit betekende wel dat ik een stuk moest programmeren, om de UART codes op te vangen. Werkt, eindelijk, de status van het raam wordt juist in HA weergegeven:

Morgen om deze tijd hebben jullie het complete verhaaltje. Als jullie al vast willen solderen, als basis heb ik https://github.com/SuperHouse/AXAWIFI gebruikt, met de belangrijke opmerking dat TX en RX op de ESP omgedraaid moeten worden. Ik gebruik gewoon een Wemos, de pinout is flexibel in (ik gebruik D7 als tx en D6 als RX). D6 moet in dit geval dus aan de RX pin van de MCP2003 (pin 1 dus). Meestal kruist dat, maar ook volgens de datasheet is RX de OUTPUT. Kost je een nacht, maar dan ben je weer wat wijzer. Voor de power van de AXA gebruik ik een eenvoudige step up powerconverter gebruikt die ik op 8v heb ingesteld (https://www.tinytronics.n...boost-converter-mt3608-2a). Het geheel voed ik met een goede (!!!) Raspberry Pi voeding (>1A). De startstroom van de motoren is aanzienlijk, bij een kleinere voeding ging het vaker mis. Morgen de rest. Succes alvast ;-)

[Voor 7% gewijzigd door galagaking op 25-08-2020 22:43]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb behoefte aan precies dezelfde oplossing, helaas heb ik geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Jouw info helpt me al. Hopelijk is er iemand die weet wat er moet gebeuren om de Axa goed aan te kunnen sturen :)

• koelkast
  • Niet online
Heb je geen dingen meer bedacht? Ik dacht aan het aansturen van de afstandsbediening door de soldeerpads of de pinnen op de afstandsbediening te laten aan sturen door een esp device.
Maar geen idee waar ik moet beginnen, welke pinnen in de afstandsbediening ik zou moeten gebruiken.

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
Ik ben er ook mee bezig en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden voor dit project. Alle eerst heb je op de Axe 2.0 (als je die open maakt) een RJ45 aansluiting zitten voor oorspronkelijk een muur schakelaar. Je kan de muurschakelaar kopen en die vervolgens, met wat aanpassingen, aansluiten aan een device naar wens (Shelly, ESP, Fibaro etc). https://www.robbshop.nl/d...-z-wave-bedienen?sqr=axa&

Maar de AXA muurschakelaar is erg prijzig. Goedkoper manier is wat topic starter heeft beschreven. Ik ga topic starter een PM sturen. Zijn manier is exacte versie wat ik van plan ben.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59

Guldan

Thee-Nerd

Je zou iig dezelfde seriële instellingen over moeten nemen die je ook voor putty gebruikt. Heb je ook de aarde doorverbonden? Dus dat de aarde aan de kant van de AXA verbonden is mey de aarde van de wemos? Zwevende aarde kan rare problemen veroorzaken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In plaats van in te tappen op de raamopener zelf, kun je ook de afstandsbediening emuleren met een infrarood-LED. Moet je alleen eerst de codes van de originele afstandsbediening uitluisteren met een IR-ontvanger.

Die AXA werkt op 7,5V, volgens jouw schema. Een ESP8266 werkt op 3,3V. Ik kan me voorstellen dat een HIGH-signaal (van eveneens 3,3V) simpelweg niet hoog genoeg is om als HIGH te worden opgemerkt door de AXA. 5V (USB) is dat kennelijk wel. Je kunt een logic level converter proberen.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

De Axa heeft een roulerende IR code, nabootsen kan niet maar een IR verlenger werkt wel.
Er is een Arduino shield door iemand gemaakt :)
En er is een topic over de wandschakelaar koppelen met EspEasy.waar de shield ook in staat.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• MarFox
@Allen, fijn dat ik niet de enige ben :).
Thijsmans schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:37:
In plaats van in te tappen op de raamopener zelf, kun je ook de afstandsbediening emuleren met een infrarood-LED. Moet je alleen eerst de codes van de originele afstandsbediening uitluisteren met een IR-ontvanger.

Die AXA werkt op 7,5V, volgens jouw schema. Een ESP8266 werkt op 3,3V. Ik kan me voorstellen dat een HIGH-signaal (van eveneens 3,3V) simpelweg niet hoog genoeg is om als HIGH te worden opgemerkt door de AXA. 5V (USB) is dat kennelijk wel. Je kunt een logic level converter proberen.
De AXA heeft momenteel een eigen voeding net als de ESP. Heb op een ander forum (waar het aansluitschema vandaan komt) een verhaal gelezen dat het met deze code zou moeten werken (zie code topicstart).

Wat betreft de afstandsbediening, die wil ik juist niet modificeren. Het plan is om de ESP + board te verstoppen in de plaats waar de batterijen normaliter zitten. De originele afstands-bediening wil ik apart houden voor als de vrouw ruzie heeft met homeassistent en ze de boel wilt overrulen ;)

Ik heb wel vertrouwen in het schema, ik denk echter dat de commando's die de ESP verstuurd naar de LIN bus (MCP2003) niet goed aankomen. Ik heb gelezen dat als je bijv een USB voeding van een PC gebruikt hij daar ook serieel naar praat. Als ik de ESP voedt vanaf mij laptop en serieel mee kijk zie ik namelijk wel de commando's OPEN/CLOSE/ETC langs komen. Wellicht dat de ESP deze niet naar de juiste pinnen doorstuurt.

Ik was wel ESPlink tegen gekomen: https://github.com/jeelabs/esp-link
Ga van het weekend eens proberen of ik via deze weg eenvoudig OPEN/CLOSE/STATUS kan versturen naar de MCP.

Uiteindelijke doel is ESP + printplaat te verwerken in de batterijen houden van de AXA. De stroom wordt namelijk doorgegeven op beide RJ connectors. Met een voltage regelaar zou de ESP dus ook 3.3 of 5V moeten kunnen worden gevoed vanuit de AXA voeding.

Mocht iemand een goed idee hebben om de ESP een serieel bericht te laten versturen op naar de RX/TX dan hoor ik deze graag. Hoeft niet eens wireless, maar dat geeft de optie om te testen of de ESP het kan ;).

Wellicht handig als we een manier vinden er vervolgens een mooie tutorial van te maken met schema, code en plaatjes!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Goed, met roulerende codes wordt het lastig om van de ESP een tweede afstandsbediening te maken, tenzij je de berekening van de codes weet te doorgronden natuurlijk :+

Anyway: heb je die FTDI ook op 3,3V geprobeerd? Dan weet je zeker dat het niet daaraan ligt.

En verder, waarom print je de seriele data per karakter :? Waarom niet Serial.write( cmd )?

Heb je verder de RX en TX van de ESP (GPIO 1 en 3 meen ik?) ook kruislings verbonden aan je FTDI, om op je PC te kijken of de commando's goed aankomen?

• MarFox
Thijsmans schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:15:
Goed, met roulerende codes wordt het lastig om van de ESP een tweede afstandsbediening te maken, tenzij je de berekening van de codes weet te doorgronden natuurlijk :+

Anyway: heb je die FTDI ook op 3,3V geprobeerd? Dan weet je zeker dat het niet daaraan ligt.

En verder, waarom print je de seriele data per karakter :? Waarom niet Serial.write( cmd )?

Heb je verder de RX en TX van de ESP (GPIO 1 en 3 meen ik?) ook kruislings verbonden aan je FTDI, om op je PC te kijken of de commando's goed aankomen?
Thx, goede tip!

laptop -> FTDI 5V -> MCP -> AXA - Succes
laptop -> FTDI 3.3V -> MCP -> AXA - Succes

Vervolgens de FTDI aangesloten op de ESP voor monitoring.

ESP -> FTDI -> Laptop
Als ik de webserver draai en een open/sluit URL open dan zie ik deze binnenkomen op mijn laptop via putty. Het lijkt dus dat de ESP wel degelijk het commando doorstuurt. Weer een stapje verder al creert dit meer verwarring voor mij 8)7 8)7 .

De reden voor printen per karakter is enkel omdat ik de code van het internet heb gestolen. Staat me iets bij dat het anders te snel zou gaan voor de MCP. Echter kan ik via de FTDI het volledige commando sturen en gaat dit razendsnel.

Morgen maar eens met frisse blik naar kijken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:44

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik vermoed dat je de code nog wat moet aanpassen. Ik vond met wat zoeken deze pagina. Ze hebben ook een simpel voorbeeldje gepost: https://github.com/SuperH...AXARemoteSerialLinbus.ino (let op: code voor Arduino dus geen wifi e.d., puur als voorbeeld om met je eigen code op verder te bouwen).

Je serial moet dus wat anders, 8N2 vs 8N1 (regel 27 uit die link). Daarnaast het commando in één keer sturen en niet per karakter (regel 43, 49 etc).

Ben benieuwd :)

Als het na de aanpassingen werkt zou ik kijken of je met de SerialSend functionaliteit van Tasmota het ook werkend kunt krijgen. Érg fijne firmware voor ESP8266 devices. Stabiliteit en gebruiksgemak i.c.m. Home Assistant is dan ook wat beter dan met eigen code vermoed ik.

[Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 23:58]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MarFox
ThinkPadd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:51:
Ik vermoed dat je de code nog wat moet aanpassen. Ik vond met wat zoeken deze pagina. Ze hebben ook een simpel voorbeeldje gepost: https://github.com/SuperH...AXARemoteSerialLinbus.ino (let op: code voor Arduino dus geen wifi e.d., puur als voorbeeld om met je eigen code op verder te bouwen).

Je serial moet dus wat anders, 8N2 vs 8N1 (regel 27 uit die link). Daarnaast het commando in één keer sturen en niet per karakter (regel 43, 49 etc).

Ben benieuwd :)

Als het na de aanpassingen werkt zou ik kijken of je met de SerialSend functionaliteit van Tasmota het ook werkend kunt krijgen. Érg fijne firmware voor ESP8266 devices. Stabiliteit en gebruiksgemak i.c.m. Home Assistant is dan ook wat beter dan met eigen code vermoed ik.
Thanks, doet nog niet wat ik wil maar is wel ideaal om te testen. Na een snelle flash zie ik helaas alleen de nummers op de FTDI (COM7) verschijnen ipv het command: OPEN.

Maar goed morgen weer een dag! :z :z

• ThinkPad

ThinkPad

Het onderste venster is je ESP? Waarom heb je die open staan? Mogelijk doet Putty ook iets met serial waardoor de AXA niet snapt wat je naar hem probeert te sturen.

Voer de modificaties die ik noemde eens uit in je code, hang dan eens alleen de ESP aan de AXA en probeer via de HTTP commando's wat er gebeurt. FTDI en putty even laten voor wat het is, daarmee heb je alleen maar kans dat je de boel in de weg zit.

P.S. Heb je TX/RX ook goed zitten op de ESP?

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Los van dat er 1'tjes worden verzonden, worden ze volgens de screenshot niet met line-ends verzonden. De code van @ThinkPad's link werkt met Serial1.println("OPEN"). Gezien dat kennelijk werkt, zou ik ook println gebruiken.

Mijn pseudo-code (ik ken de C-functies van onderstaande PHP niet):

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
  if( Serial.available() )
  {
    var cmds = ['OPEN', 'CLOSE', 'STOP', 'VERSION', 'STATUS', 'DEVICE'];
    var cmd  = intval( Serial.read() );

if( cmd > 0 && cmd < count($cmds) )
        Serial.println( cmds[ cmd ] );
  }

En als het dan nog niet werkt, kun je inderdaad Tasmota eens proberen, als die een seriële functie heeft.

[Voor 9% gewijzigd door Thijsmans op 14-05-2020 09:42]

• koelkast
  • Niet online
Pfff, ik zit niet zo diep in de materie, wilde eigenlijk de (standaard)remote proberen aan te passen, maar nu snak ik meer naar bekabeld aansluiten (zitten ook de vouwgordijnen niet in de weg).
Ik ben benieuwd of het met Tasmota lukt, goede andere ervaringen mee. Ik kan niet zoveel toevoegen, maar als het allemaal gaat werken, dat zou het top zijn @MarFox :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 17:40
Ik heb een paar jaar geleden al twee van de MCP2005 LIN converters besteld en twee USB-TTL converters en een originele voeding en daarmee kon ik inderdaad de AXA Remote 2.0 open/sluiten sturen.

Nu kom ik toevallig dit topic en ben ik erg benieuwd naar een werkende oplossing :-) Dan kan ik het project ook weer oppakken want code is niet mijn ding.

Het schema wat ik overigens heb gaat uit van een 5v TTL adapter, als de Arduino geen 5v doet kan ik me voorstellen dat de LIN converter niet reageerd. Heb je een 5v of een 3.3v arduino?

* Zie nu net ook dat je hetzelfde schema gebruikt :-)
* Google geeft met geen uitsluiting over TTL voltage level

http://files.raqxs.nl/domotica/axa/22230a.pdf
http://files.raqxs.nl/dom...0English%202012nov_V2.pdf
http://files.raqxs.nl/domotica/axa/Axa20_lin_schema.jpeg

[Voor 42% gewijzigd door raymonvdm op 14-05-2020 23:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarFox
ThinkPadd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:27:
Het onderste venster is je ESP? Waarom heb je die open staan? Mogelijk doet Putty ook iets met serial waardoor de AXA niet snapt wat je naar hem probeert te sturen.

Voer de modificaties die ik noemde eens uit in je code, hang dan eens alleen de ESP aan de AXA en probeer via de HTTP commando's wat er gebeurt. FTDI en putty even laten voor wat het is, daarmee heb je alleen maar kans dat je de boel in de weg zit.

P.S. Heb je TX/RX ook goed zitten op de ESP?
COM4 is de ESP
COM7 is de FTDI waarmee ik de output van ESP controleer.
Thijsmans schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:35:
Los van dat er 1'tjes worden verzonden, worden ze volgens de screenshot niet met line-ends verzonden. De code van @ThinkPadd's link werkt met Serial1.println("OPEN"). Gezien dat kennelijk werkt, zou ik ook println gebruiken.
Klopt, heb de LINE ends toegevoegd. Die zien er nu beter uit. Heb tevens de benaming aangepast want ik kreeg op de output van de RXTX op de ESP enkel de getallen te zien.

Na deze aanpassing zie ik ook de command's uit de ESP RXTX pinnen komen. Sluit ik deze aan op de AXA geeft deze geen kik (heb ook de RXTX omgewisseld voor de zekerheid)!
raymonvdm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:04:
Ik heb een paar jaar geleden al twee van de MCP2005 LIN converters besteld en twee USB-TTL converters en een originele voeding en daarmee kon ik inderdaad de AXA Remote 2.0 open/sluiten sturen.

Nu kom ik toevallig dit topic en ben ik erg benieuwd naar een werkende oplossing :-) Dan kan ik het project ook weer oppakken want code is niet mijn ding.

Het schema wat ik overigens heb gaat uit van een 5v TTL adapter, als de Arduino geen 5v doet kan ik me voorstellen dat de LIN converter niet reageerd. Heb je een 5v of een 3.3v arduino?

* Zie nu net ook dat je hetzelfde schema gebruikt :-)
* Google geeft met geen uitsluiting over TTL voltage level

http://files.raqxs.nl/domotica/axa/22230a.pdf
http://files.raqxs.nl/dom...0English%202012nov_V2.pdf
http://files.raqxs.nl/domotica/axa/Axa20_lin_schema.jpeg
Thx, voltage geloof ik wel. Kan via de FTDI zowel op 3.3 als op 5v zenden. Dat accepteert de AXA wel.
Ik gebruik btw geen Aduino maar een Wemos D1 mini. Zie eerste foto topicstart.

Kleine stapjes 8)7 |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

@MarFox Laat die COM4 eens gesloten en probeer het dan eens? Zoals gezegd bemoeit putty zich er misschien mee.

En post je bijgewerkte code nog eens aub :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarFox
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:08:
@MarFox Laat die COM4 eens gesloten en probeer het dan eens? Zoals gezegd bemoeit putty zich er misschien mee.

En post je bijgewerkte code nog eens aub :)
Snap ik, heb echter de code met wifi support nog niet aangepast. Dus voor de huidige code moet ik op de ESP het commando nog uitvoeren vanaf de seriële kabel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zou ik eigenlijk ook direct met een esp seriele commando's naar de AXA kunnen sturen, of heb ik daar persé zo'n mcp2003 chip voor nodig?
Een mcp2003 module zoals deze, zou dat dan geschikt zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarFox
koelkast schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:18:
Zou ik eigenlijk ook direct met een esp seriele commando's naar de AXA kunnen sturen, of heb ik daar persé zo'n mcp2003 chip voor nodig?
Een mcp2003 module zoals deze, zou dat dan geschikt zijn?
De mcp 2003 of 2004 is noodzakelijk om de seriële opdracht te vertalen naar LIN bus. Anders kan de AXA niet overweg met de data die je stuurt.
De module die ik heb gekocht kwam hier vandaan en werkt: https://www.reichelt.nl/i...mcp-2003-e-p-p109738.html

Ik ga in het lange weekend maar weer eens kijken of ik verder kom. Afgelopen week helaas geen tijd gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb afgelopen week een extra AXA Remote 2.0 ontvangen, ik ga van het weekend ook weer eens een poging wagen. Dit zal met een NodeMCU zijn omdat ik deze zo heb liggen.

Misschien is Tasmota ook nog een optie, het lijkt erop dat dat RS232 kan doen.

https://github.com/arendst/Tasmota/issues/2376

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
raymonvdm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:09:
Ik heb afgelopen week een extra AXA Remote 2.0 ontvangen, ik ga van het weekend ook weer eens een poging wagen. Dit zal met een NodeMCU zijn omdat ik deze zo heb liggen.

Misschien is Tasmota ook nog een optie, het lijkt erop dat dat RS232 kan doen.

https://github.com/arendst/Tasmota/issues/2376
Ik ben heel, heel benieuwd @raymonvdm . Heb je resultaat geboekt??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb al wel een NodeMCU kunnen voorzien van Tasmota, maar voor de AXA heb ik hem nog niet getest.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Ivan.verdonck
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-04-2021
Hoi,
Ik wilde toch even deze info met jullie delen:

Ik gebruik onderstaand PCB board voor het aansturen van mijn AXA Remote 2.0:

https://github.com/SuperHouse/AXAWIFI

Ben wel tegen wat dingen aangelopen:
- TX en RX lijken verkeerd om te zitten (maar dit is op te lossen door gebruik te maken van SoftwareSerial pins, waarbij je RX en TX gewoon omkeert)
- Na 2 maanden zonder problemen, heb ik nu het probleem dat hij soms denkt dat hij geklemd zit en weer vanzelf open gaat. (zelfs met raam losgekoppeld) Ik vermoed dat door de 12V gaat hij wat te snel dicht gaat, hierdoor denk hij dat hij geklemd zit net wanneer hij dicht is. Op batterijen gaat hij wel langzaam dicht zonder problemen, ik ga het nu opnieuw proberen met een 7,5V voeding zoals AXA ook aangeeft.

De PCB past (mits wegknippen van wat plastic) netjes in het batterij compartiment... de hele sturing zit dus mooi compact weggewerkt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Warriorvideo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 23:08
Goede avond,

Ben hier ook bezig met de axa remote, die van mij wordt nu aangestuurd via de wandschakelaar van Axa , en die kan ik ook aansturen met een 2 relais zodat ik hem ook in Home assistant kan gebruiken.
de axa krijgt 7.5 volt van een externe voeding ( 5 volt usb voeding + stepup converter)
Kan zo het raam openen of sluiten.
Maar jou oplossing via pcb board is natuurlijk nog veel mooier.

Mag ik vragen wat je kwijt was voor dat PCB ? en waar je dat besteld hebt ?

• raymonvdm
Ik heb die van mij ooit gekocht op ebay en volgens mij was ik 20 euro kwijt voor 2 LIN converters, die waren toen dus niet heel goedkoop.

Inmiddels probeer ik dit project enkele jaren later weer op te pakken, maar mijn snelle setup om te gaan voor Tasmota bijt me nu want ik krijg Tasmota niet goed op een NodeMCU, ergens raakt hij alle config kwijt maar ik weet nog niet precies wat hier de trigger voor is.

Ik wil de NodeMCU met Tasmota gebruiken voor de AXA, een bewegingssensor en een relay print om een screen te bedienen (Velux) maar als ze zo resetten dan schiet dat niet op. Ik snap het ook niet helemaal want ik heb wel een aantal H801`s met Tasmota en daar heb ik dit probleem helemaal niet.

Deze lijkt er een beetje op

https://github.com/arendst/Tasmota/issues/7045

Ik gebruik overigens Tasmota 8.3.1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
00:00:00 CFG: Loaded from flash at F9, Count 43
00:00:00 QPC: Flag 7E
00:00:00 CFG: CR 344/699
00:00:00 SRC: Restart
00:00:00 Project tasmota Tasmota Version 8.3.1(tasmota)-2_7_1
00:00:00 CFG: Saved to flash at F8, Count 44, Bytes 4096
00:00:00 WIF: Attempting connection...
00:00:00 WIF: Connecting to AP1 hidden Channel 11 BSSId E6:8D:8C:48:A1:C0 in mode 11N as tasmota_808732-1842...
00:00:01 WIF: Attempting connection...
00:00:02 APP: Button1 multi-press 1
00:00:02 WIF: Attempting connection...
00:00:03 WIF: Connected
00:00:03 HTP: Web server active on tasmota_808732-1842 with IP address 192.168.116.52
00:00:05 MQT: Attempting connection...
00:00:05 MQT: Connect failed to mqtt.domain.nl:1883, rc 5. Retry in 10 sec
00:00:05 HTP: Main Menu
00:00:06 QPC: Reset
00:00:06 HTP: Console
00:00:08 APP: Boot Count 5
00:00:08 CFG: Saved to flash at F7, Count 45, Bytes 4096
00:00:16 MQT: Attempting connection...
00:00:16 MQT: Connect failed to mqtt.domain.nl:1883, rc 5. Retry in 10 sec
00:00:27 MQT: Attempting connection...
00:00:27 MQT: Connect failed to mqtt.domain.nl:1883, rc 5. Retry in 10 sec
00:00:38 MQT: Attempting connection...
00:00:38 MQT: Connect failed to mqtt.domain.nl:1883, rc 5. Retry in 10 sec
00:00:45 SRC: Button
00:00:45 CMD: Group 0, Index 1, Command "RESET", Data "1"
00:00:45 RSL: stat/tasmota_808732/RESULT = {"Reset":"Reset and Restarting"}
00:00:45 CFG: Use defaults

[Voor 53% gewijzigd door raymonvdm op 20-06-2020 01:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarFox
Bedankt voor alle updates, ik zit momenteel in een verhuizing en het lijkt er op dat er meer moeten worden geïnstalleerd. Ik ga het spoedig weer oppakken nadat ik gesetteld ben 😏.

Met andere woorden, ik ben geen stap verder op wifi gebied. Maar houdt jullie op de hoogte zodra het werkt!

• koelkast
  • Niet online
Ik ben even benieuwd of er nog iemand verder gekomen is met het opzetten van iets met de LINbus.
Inmiddels heb ik een converter binnen, maar ik wacht nog op een rjconnector met 6 pinnen. Iemand al vorderingen gemaakt?

• rubber-duck447
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 09:17
Hoi allen, ik ben ook benieuwd. Graag wil ik alle ramen kunnen bedienen vanuit home-assistant en heb bijna overal uitval ramen dus de AXA zou perfect passen. Misschien maar 1 aanschaffen binnenkort om ook te gaan testen.

Is iemand bekend met deze module: Arduino Uno R3 Shield for HOME-LINBUS Devices Axa Remote 2.0 Window Opener gemaakt door iemand in NL.

[Voor 40% gewijzigd door rubber-duck447 op 06-08-2020 12:50. Reden: andere URL, met wel beschikbare modules]

• galagaking
Vreemd genoeg kon ik mijn AXA ondanks de vele berichten hierover niet zomaar aansluiten op Home Assistant. Dan maar zelf aan de slag. Kleine teaser Met een Wemos, een MCP2003, een step-up spanningsconverter (5v->8v) en wat weerstanden, en software gemaakt met www.esphome.io kan ik vanuit Home Assistant mijn AXA remote zolderraam bedienen, via de LIN bus. Als kleine extra een temperatuursensor. Nu even een koel momentje zoeken voor een uitgebreidere beschrijving...

• koelkast
  • Niet online
galagaking schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:15:
Vreemd genoeg kon ik mijn AXA ondanks de vele berichten hierover niet zomaar aansluiten op Home Assistant. Dan maar zelf aan de slag. Kleine teaser[Afbeelding] Met een Wemos, een MCP2003, een step-up spanningsconverter (5v->8v) en wat weerstanden, en software gemaakt met www.esphome.io kan ik vanuit Home Assistant mijn AXA remote zolderraam bedienen, via de LIN bus. Als kleine extra een temperatuursensor. Nu even een koel momentje zoeken voor een uitgebreidere beschrijving...[Afbeelding]
Goed gedaan, super! Je voedt de Axa dus vanuit deze module?
Ben zeer benieuwd naar de uitgebreide beschrijving :)

• rubber-duck447
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 09:17
Ben ook benieuwd ziet er veel belovend uit. Wordt de status ook doorgegeven aan homeassistant als bijv met afstandb wordt geopend?

• Martin_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-03 23:14
galagaking schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:15:
Vreemd genoeg kon ik mijn AXA ondanks de vele berichten hierover niet zomaar aansluiten op Home Assistant. Dan maar zelf aan de slag. Kleine teaser[Afbeelding] Met een Wemos, een MCP2003, een step-up spanningsconverter (5v->8v) en wat weerstanden, en software gemaakt met www.esphome.io kan ik vanuit Home Assistant mijn AXA remote zolderraam bedienen, via de LIN bus. Als kleine extra een temperatuursensor. Nu even een koel momentje zoeken voor een uitgebreidere beschrijving...[Afbeelding]
Ik ben zelf ook bezig met aansturen van me AXA Remote dmv ESPhome. Alleen reageert bij mij me AXA remote op geen commando. Galagaking zou je misschien je YAML file van je ESPhome implementatie kunnen delen?

• Warriorvideo
Interessant galagaking,

Heb hier zelf ook een axa aan HAS hangen, maar dat heb ik gedaan via modificeren van de remote knop, en die bedien ik via ESPhome/ HAS.
Nadeel ik kan de "stop" knop niet bedienen.
Dus met een wemos en linbus, kan dat waarschinlijk wel.

Heb gelijk deze onderdelen besteld, dus kom maar op met het schema en de YAML file van je ESPhome implementatie.

• koelkast
  • Niet online
Ha @galagaking , je ziet dat velen van ons wachten op jouw beschrijving. Please, heb je al een koel momentje gehad? ;)

• Warriorvideo
Ja Galaking,

Hoeft geen uitgebreide beschrijving te zijn , schema + esphome .yaml file is genoeg :-)

• koelkast
  • Niet online
Galaking heeft slechts 1 reactie in zijn GoT-loopbaan neergezet; in dit topic, en da's alweer even geleden. Ben bang dat 'ie dit niet meer gaat lezen :/

• MarFox
Beste Tweakers,

Helaas heeft mijn nieuwe woning geen ruimte meer voor de AXA raamopener (ik ga verder met automatiseren van mechanische ventilatie en andere grappen). Ik wil iedereen bedanken voor hun hulp en meedenken.

Mocht er iemand nog interesse in hebben, ik doe mijn AXA weg voor een zacht prijsje! Met MCP2003 voor de geintreseerde!

V&A aangeboden: AXA Raamopener

Mvg

Marco

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• galagaking
Sorry voor mijn vroege teaser, of mijn late reactie :-). Sinds het weekend is de temperatuur op mijn hobbyzolder eindelijk acceptabel geworden, en werd ik subtiel herinnerd aan deze post :-). Daarnaast vond ik het storend dat ik niets deed met de terugmelding / status van het raam (open of dicht). Zeker als je de afstandsbediening ook gebruikt (of althans je partner :-) ), is dat handig. Even zoeken: Dit betekende wel dat ik een stuk moest programmeren, om de UART codes op te vangen. Werkt, eindelijk, de status van het raam wordt juist in HA weergegeven:

Morgen om deze tijd hebben jullie het complete verhaaltje. Als jullie al vast willen solderen, als basis heb ik https://github.com/SuperHouse/AXAWIFI gebruikt, met de belangrijke opmerking dat TX en RX op de ESP omgedraaid moeten worden. Ik gebruik gewoon een Wemos, de pinout is flexibel in (ik gebruik D7 als tx en D6 als RX). D6 moet in dit geval dus aan de RX pin van de MCP2003 (pin 1 dus). Meestal kruist dat, maar ook volgens de datasheet is RX de OUTPUT. Kost je een nacht, maar dan ben je weer wat wijzer. Voor de power van de AXA gebruik ik een eenvoudige step up powerconverter gebruikt die ik op 8v heb ingesteld (https://www.tinytronics.n...boost-converter-mt3608-2a). Het geheel voed ik met een goede (!!!) Raspberry Pi voeding (>1A). De startstroom van de motoren is aanzienlijk, bij een kleinere voeding ging het vaker mis. Morgen de rest. Succes alvast ;-)

[Voor 7% gewijzigd door galagaking op 25-08-2020 22:43]

• galagaking
koelkast schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:51:
Galaking heeft slechts 1 reactie in zijn GoT-loopbaan neergezet; in dit topic, en da's alweer even geleden. Ben bang dat 'ie dit niet meer gaat lezen :/
Ik ga het goed maken... Er is een verschil tussen een prototype en een instructie die je breder wil delen, los van het vele uitzoekwerk, komt goed :) !

• galagaking
rubber-duck447 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:30:
Ben ook benieuwd ziet er veel belovend uit. Wordt de status ook doorgegeven aan homeassistant als bijv met afstandb wordt geopend?
Met wat aanpassingen inmiddels wel. Nu is het eindelijk 'af', morgenavond publiceer ik het. :)

• galagaking
In bijgaande link heb ik mijn beschrijving en code gezet voor het aansturen van de AXA Remote 2 met behulp van een ESP8266, geïntegreerd in Home Assistant. Met dank voor het geduld: espaxa
Hoor graag jullie input, verbetervoorstellen, tips, vragen etc. Succes!

[Voor 33% gewijzigd door galagaking op 27-08-2020 15:52]

• Warriorvideo
Hoi Galaking,

Ziet er prima en duidelijk uit.

Misschien nog 1 opmerking zou je ook een foto van de onderkant van je protoboard kunnen plaatsen.
Maakt het net wat makkelijker om het na te bouwen.

Ga komend weekend er mee aan de slag.

Bedankt voor het vele werk wat er in is gaan zitten

• galagaking
Warriorvideo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:23:
Hoi Galaking,

Ziet er prima en duidelijk uit.

Misschien nog 1 opmerking zou je ook een foto van de onderkant van je protoboard kunnen plaatsen.
Maakt het net wat makkelijker om het na te bouwen.

Ga komend weekend er mee aan de slag.

Bedankt voor het vele werk wat er in is gaan zitten
Ik vraag me af of dit gaat werken, voor het idee heb ik wat opmerkingen er bij gezet. Met weemoed denk ik aan de tijd dat je hele adres en databussen moest rijgen op deze manier...

[Voor 8% gewijzigd door galagaking op 27-08-2020 11:37]

• Warriorvideo
Hoi Galaking,

Het is gelukt om je ontwerp na te bouwen, koste enige moeite, maar dank zij je hulp, is het nu helemaal gelukt,
en kan ik de Axa 2.0 nu open , dicht en in elke stand daar tussen, via esphome aan sturen met
Home assistant.

En de status van het raam wordt ook netjes terug gekoppeld.

Nogmaals bedankt

• remko2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-01 16:45
Voor geïnteresseerden; ik heb een oplossing beschikbaar waarmee je vlekkeloos je axa remote kunt integreren met Domoticz, Homeassistent, Homey enz. Stuur evt. een PB voor vragen.

• koelkast
  • Niet online
galagaking schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Ik vraag me af of dit gaat werken, voor het idee heb ik wat opmerkingen er bij gezet. Met weemoed denk ik aan de tijd dat je hele adres en databussen moest rijgen op deze manier...
[Afbeelding]
Wow, super, dankje! Ik ga binnenkort eens aan de slag om m'n 4 remotes écht remote te maken met Home Assistant bediening :)
Ik vraag me nu alleen af wat ik precies nodig heb aan elco's en weerstanden, je schema lijkt niet helemaal gelijk te zijn met je proto? Of zie ik dat verkeerd?

Ik zie in het schema op github staan:

- R1: 22K
- R2: 22K
- R3: 1K
- R4: 4.7K
- R5: 4.7K

- C1: 47uF
- C2: 47uF
- C3: 220nF

Klopt dat? Op de foto van je bord lijk je wat anders te gebruiken? Of heb je daar verschillende typen condensatoren?
Je merkt het: ik kom er niet helemaal uit. Voordat ik verkeerde dingen bestel, kan jij het even checken of ik het goede heb?

• galagaking
De weerstanden zijn gelijk en kloppen (al komen pullup/pulldown weerstanden niet zo kritisch). De condensatoren komen uit mijn onderdelenbak, vandaar 10uF gebruikt ipv 47uF, geen probleem. ook 100nF, 470nF ipv 220nF prima. Zie ander bericht voor onderdelenlinks. Succes met bouwen!

• powermarcel10
  • Laatst online: 30-03 11:02
Verwijderd

[Voor 98% gewijzigd door powermarcel10 op 20-03-2021 23:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nou, eindelijk ook eens gaan zitten om het ontwerp van @galagaking na te bouwen, weliswaar eerst even op een breadboard (heb geen protoboard bij de hand). En het werkt .... perfect !

Wie-o-wie zou een pcb kunnen ontwerpen, zodat we die kunnen bestellen op bijvoorbeeld https://jlcpcb.com ? Ik heb geen verstand van pcb ontwerp, maar hier zie ik toch mooi een tweakers-projectje ontstaan ;)

• mn_box
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:47
Misschien een beetje brutale vraag, maar is er iemand hier die tegen mooie vergoeding twee werkbare AXA pcb’s zou willen/kunnen maken? Ik ben momenteel mijn huis aan het renoveren en maak graag gebruik van het ontwerp van galagaking om twee AXA remotes besturingen netjes weg te werken in de muur. Helaas ben ik niet zo handig met pcb/elektrisch schakelen, wel met de computer (voor oa home assistant).

Graag een pm!

• mn_box
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:47
Ik ben een heel eind met het script van galaking, maar ik krijg de status niet overgebracht naar home assistant. Volgens mij is het eenvoudig want espaxa leest de status wel (via espaxa.h) maar draagt het niet juist over aan de sensor. Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Ik heb de tx_pin en rx_pin aangepast. Kan het daardoor komen?

Update
Opgelost, return code via directe aansluiting tx en rx is anders en had nog wat aanpassingen aan de C code nodig

[Voor 38% gewijzigd door mn_box op 02-11-2021 22:28]

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:34
Ik heb afgelopen week een Axa Remote 2.0 opgehangen en ik heb dit topic al een tijdje in de gaten gehouden. Daarnaast heb ik al wel eens een PCB'tje ontworpen dus ik wilde even laten weten dat ik hier mee bezig ben en ik op korte termijn wat PCB's ga bestellen. De basis is het design van galagaking maar ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de stroomvoorziening:
  • Het externe boost bordje wordt vervangen door een BD80C0AFPS-LB regulator (8V 1A output)
  • Input voor het bordje (en de AXA) kan van 9V-24V (maar lager is beter) via de DC barrel jack
  • BMP180 is voor mij niet noodzakelijk dus ik zet de footprint er wel op maar ik ga dit niet uitgebreid testen
  • Het priegeligste onderdeel dat gesoldeerd moet worden is de 1117 regulator (SOT223 package)

Dit is de eerste iteratie van het design. Ik zal de schematics straks even oppoetsen en naar github pushen. Ik hoor het graag als er animo is.

Op zich speel ik nog wel met het idee om het in het batterijvakje van de AXA te krijgen (zoals het ontwerp van superhouse) maar met een Wemos wordt dat wel iets meer een uitdaging...

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• ThinkPad

ThinkPad

@DJFliX Het bespreken van je ontwerp is prima. Voor het aanbieden van PCBtjes/setjes graag Vraag & Aanbod gebruiken i.p.v. in het topic.

CC @insomniac

• DJFliX
ThinkPadd schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:13:
[mbr]@DJFliX Het bespreken van je ontwerp is prima. Voor het aanbieden van PCBtjes/setjes graag Vraag & Aanbod gebruiken i.p.v. in het topic.

CC @insomniac [/mbr]
Ah, mijn excuses! Ik ging met de beste bedoelingen in op diverse vragen in dit topic naar een PCB design en ik dacht dat een animocheck voordat ik hier extra uren in ga stoppen geen probleem zou zijn. Ok:

Bij interesse: graag een DM en dan houd ik je op de hoogte van de concrete vorderingen met betrekking tot het bestellen etc. Verdere discussie over wensen/specificaties van het bordje kunnen wel verder in dit topic, toch?
koelkast schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:09:
Wie-o-wie zou een pcb kunnen ontwerpen, zodat we die kunnen bestellen op bijvoorbeeld https://jlcpcb.com ? Ik heb geen verstand van pcb ontwerp, maar hier zie ik toch mooi een tweakers-projectje ontstaan ;)
mn_box schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:13:
Misschien een beetje brutale vraag, maar is er iemand hier die tegen mooie vergoeding twee werkbare AXA pcb’s zou willen/kunnen maken?
...
Graag een pm!

[Voor 9% gewijzigd door DJFliX op 27-12-2021 13:51. Reden: Meer duidelijkheid? (of minder)]

• koelkast
  • Niet online
DJFliX schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:00:
Ik heb afgelopen week een Axa Remote 2.0 opgehangen en ik heb dit topic al een tijdje in de gaten gehouden. Daarnaast heb ik al wel eens een PCB'tje ontworpen dus ik wilde even laten weten dat ik hier mee bezig ben en ik op korte termijn wat PCB's ga bestellen. De basis is het design van galagaking maar ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de stroomvoorziening:
  • Het externe boost bordje wordt vervangen door een BD80C0AFPS-LB regulator (8V 1A output)
  • Input voor het bordje (en de AXA) kan van 9V-24V (maar lager is beter) via de DC barrel jack
  • BMP180 is voor mij niet noodzakelijk dus ik zet de footprint er wel op maar ik ga dit niet uitgebreid testen
  • Het priegeligste onderdeel dat gesoldeerd moet worden is de 1117 regulator (SOT223 package)
[Afbeelding]

Dit is de eerste iteratie van het design. Ik zal de schematics straks even oppoetsen en naar github pushen. Ik hoor het graag als er animo is.

Op zich speel ik nog wel met het idee om het in het batterijvakje van de AXA te krijgen (zoals het ontwerp van superhouse) maar met een Wemos wordt dat wel iets meer een uitdaging...
Ik heb zeker animo! Gaaf dat je hier mee bezig gaat! Heb zelf weinig verstand van electronica maar solderen en wat knutselen met esp's lukt nog wel :)

• koelkast
  • Niet online
Oh, leuk dat je hier vandaag precies mee komt, want axa heeft me vanmorgen een interessante opvolger van de remote 2.0 gestuurd. Ik laat het jullie later even weten!

• DJFliX
koelkast schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:47:
Oh, leuk dat je hier vandaag precies mee komt, want axa heeft me vanmorgen een interessante opvolger van de remote 2.0 gestuurd. Ik laat het jullie later even weten!
Cool! Ik ben erg benieuwd naar de veranderingen :D (niet alleen omdat ik dit bordje aan het bouwen ben maar ook omdat ik vind dat dit ding best veel herrie maakt :+)

@koelkast Zou je me adviseren om te wachten met het maken van PCB's totdat er meer informatie bekend gemaakt kan worden? Als ik met dit PCB support voor beide versies toe kan voegen dan sla ik twee vliegen in een klap :)

[Voor 20% gewijzigd door DJFliX op 27-12-2021 14:44]

• ThinkPad

ThinkPad

DJFliX schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ah, mijn excuses! Ik ging met de beste bedoelingen in op diverse vragen in dit topic naar een PCB design en ik dacht dat een animocheck voordat ik hier extra uren in ga stoppen geen probleem zou zijn. Ok:

Bij interesse: graag een DM en dan houd ik je op de hoogte van de concrete vorderingen met betrekking tot het bestellen etc. Verdere discussie over wensen/specificaties van het bordje kunnen wel verder in dit topic, toch?
[...]
offtopic:
Ja uiteraard mag je hier de werking/ontwikkeling e.d. bespreken. No worries :) Maar als je er geld aan gaat verdienen dan is dat hier niet de bedoeling. In dat geval liever een advertentie maken in V&A en een linkje in je forum signature zetten.

• DJFliX
Ok, wat ik tot nu toe heb ontworpen staat op Gitlab: https://gitlab.com/tiwtie/axaremote20
Op het moment is het een PCB'tje van 2x2 inch maar ik ga morgen even kijken of het allemaal simpeler en mooier wordt als ik het design minder hoog en een beetje breder maak.

Het idee van het design van Superhouse is ontzettend gaaf maar een printplaat met SMD weerstanden gaat mij persoonlijk niet lukken om te solderen en ik doe dit project toch primair voor mezelf :+. Maar wellicht kan ik nog wel wat andere truukjes afkijken (zoals een kale ESP8266 gebruiken om de printplaat kleiner en goedkoper te houden).

• DJFliX
Vandaag heb ik een "brede" variant van de printplaat voor de AXA ontworpen (v0.3). De afmetingen van v0.3 zijn circa 1.05 Inch x 3.5 Inch (2.667 x 8.89 cm). De vorige (v0.2) was 2.2 Inch x 2 Inch (5.588 x 5.08 cm). Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of een breder bordje nu handiger is of juist niet... Meningen en feedback zijn van harte welkom :+

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Als hij daarmee in het batterij vakje past, is de V0.3 een mooie oplossing.

Goed bezig. d:)b

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• DJFliX
insomniac schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:20:
Als hij daarmee in het batterij vakje past, is de V0.3 een mooie oplossing.
Goed bezig. d:)b
Helaas gaat in het batterijvakje wel een uitdaging worden. Zoals je kunt zien op het design van SuperHouse is de ruimte die je nodig hebt om die middelste clipjes "door het bord heen" te kunnen leiden vrij groot. Dat zorgt er voor dat een full-size ESP8266 module zoals de Wemos D1 Mini eigenlijk nergens past.

In eerste instantie wilde ik het design van SuperHouse aanpassen zodat de knopjes, weerstandjes en condensatoren through-hole componenten worden (die je aan de ene kant door de printplaat prikt en aan de andere kant soldeert). Helaas merkte ik al vrij snel dat dit design eigenlijk alleen praktisch is als je veel van de componenten in SMD uitvoering neemt en ik heb niet de middelen om weerstandjes en condensatoren (netjes en consistent) te solderen.

Naast of ik het passend zou kunnen krijgen in het batterijvakje is er ook nog de vraag wil ik dat? Want mijn design gaat op het moment er van uit dat de DC 9V (of meer) input d.m.v. regulatoren naar 7.5V (voor de Axa) en 5V (voor de ESP-module of 3.3V als we toch een kale ESP op het bordje willen zetten) gereguleerd kan worden. Als de printplaat in de Axa zit dan zou je bij de installatie van de module ook alle verbindingen tussen de RJ12 connector van de Axa en deze module moeten solderen. Ik denk (maar goed, misschien heb ik het fout. Daarom denk ik hier hardop) dat voor veel mensen de drempel lager zou liggen als het een los kastje is dat zonder verdere interne hardware mods aangesloten kan worden. De kabel kan dan immers op maat gemaakt worden zodat het kastje niet zichtbaar is en het aansluiten van de Axa kan zonder demontage (behalve dat de batterijen er dan uit gehaald moeten worden).

Dus gezien deze beperkingen: is v0.3 dan nog interessant? Ik denk van wel omdat we met de afmetingen van v0.3 op zoek kunnen naar een behuizing die niet veel hoger/dieper is dan de Axa en zo potentieel direct naast de Axa kan hangen. Maar uiteraard is alle feedback welkom en de kans is groot dat ik met beide versies ga testen :). Qua behuizingen denk ik aan bijvoorbeeld dit of dit. Als deze behuizing ook in een kleiner formaat verkrijgbaar zou zijn dan zou vierkant zeker weer een optie zijn. Maar ik vind het jammer als dit ding veel hoger is dan de Axa zelf.

[Voor 7% gewijzigd door DJFliX op 01-01-2022 13:09]

• Warriorvideo
@koelkast zou je nog wat info over die opvolger van de axa 2.0 kunnen geven?

• koelkast
  • Niet online
Warriorvideo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:11:
@koelkast zou je nog wat info over die opvolger van de axa 2.0 kunnen geven?
Zeker. Dit exemplaar maakt deel uit van een consumententest, dus een betaversie.
Het is, zo lijkt, een variant op de Remote 2.0. Mechanisch lijkt 'ie hetzelfde (inclusief het bekende geluid en de montage). Er is een bluetooth- en wifichip toegevoegd en hij is dan via de cloud ook of afstand te bedienen. In het geval van wifi met max 5 minuten vertraging (om de 5 minuten contact blijkbaar). Een IR-afstandsbediening wordt niet bijgeleverd, mogelijk reageert hij daar wel op.

Ik weet niet of er een koppeling met andere diensten mogelijk is, zoals Google Assistant, IFTTT en lokale oplossingen zoals Home Assistant. Er wordt in ieder geval niet over gesproken in de handleiding.

Ik heb 'm er vandaag pas opgeschroefd, heb nog wat ruzie met de fysieke afstelling van het apparaat. Ik ben benieuwd of ik het strak ga krijgen.

• Warriorvideo
Intressant, zit er nog de zelfde port op als het origineel (zon soort netwerk poort).
En werkt het met de smart life / tuya app?
Als dat laatste namelijk zo is kan je hem niet meer lokaal aansluiten

• DJFliX
Kleine update van mijn kant: ik heb (in verband met andere prioriteiten) het project (van de PCB designs) even laten liggen. In de afgelopen weken heb ik met de afstandsbediening het raam open en dicht gedaan en eigenlijk is het voor mij niet een giga probleem: het ding maakt zo veel herrie 8)7. Ik denk dat ik me er juist aan zou irriteren als het te pas en te onpas vanzelf gebeurt.

Daarnaast las ik net hierboven dat de nieuwe versie waarschijnlijk al ingebouwde support heeft voor wireless connectivity (ook al is er nog vrij weinig bekend over het protocol). Dus ik snap wel dat ik een probleem op zou lossen voor mensen die al meerdere Axa 2.0's in huis hebben maar mijn originele insteek was om "mijn probleem" op te lossen en daar anderen tegen kostprijs van mee te laten profiteren. En op het moment is er voor mij niet echt een probleem meer.

Mocht iemand zich afvragen wat de pijnpunten waren waar ik nog mee worstelde:
  • Ik heb geen ervaring met losse surface-mount ESP8266-modules en om een 'praktische' oplossing te bouwen zou dit eigenlijk de handigste optie zijn (i.p.v. een Wemos o.i.d.)
  • Hoewel de designs die ik tot nu toe gemaakt heb zouden moeten werken was ik nog niet tevreden met de stroomvoorziening
  • Over het algemeen zag ik zowel in de in dit topic gedeelde oplossingen als het PCB van superhouse zaken die ik zelf efficienter/eleganter op wilde lossen. In mijn ervaring wordt de kans dat een circuit nog werkt als verwacht als je praktisch alle onderdelen verandert/vervangt is vrij klein. Er is dus weinig zekerheid dat revisie 1 en 2 uberhaupt gaan werken als ik zo veel dingen verander.
  • De vereiste om een vaste power supply bij de Axa te hebben een beetje een domper

• dotan2000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 00:32
@DJFliX en @galagaking dank voor de inspiratie en schema's. Ik ga voor mijn badkamer ook een Axa Remote 2.0 bestellen.
Vervolgens ga kijken of ik met een Wemos mini een werkende versie kan maken. Als dat gelukt is, ga ik er een PCB van maken (zonder Wemos, maar direct een esp op de print, die in het battery deel past. SMD is voor mij geen bezwaar. Ik blijf wel bij de 1206 versie om het nog met de hand te kunnen solderen. :) Als tip voor de mensen die SMD minder fijn vinden, maar toch wel graag willen minimaliseren, bij JLCPCB kan je tegenwoordig voor niet al te veel geld je SMD componenten (of een deel er van) al laten plaatsen. Zie ook de demo op die pagina. Maar echte puristen solderen natuurlijk liever zelf, I know ;)

• powermarcel10
  • Laatst online: 30-03 11:02
Tweakers!

Ik heb 2 vragen over de axa remote 2.0:

1) Weet iemand van jullie of je 2 afstandsbedieningen aan 1 axa remote kunt gebruiken koppelen?

2) ik heb een draairaam. Nu zie ik bij sommige advertenties staan dat ze geschikt zijn voor een kantelraam, bij andere specifiek voor een draairaam. Klopt het dat er verschillende vdrsies op de markt zijn? Ik kan dit op de website van Axa niet vinden.

Terugkomend op punt 1. Ik heb een idee bedacht om de axa remote op een andere manier "slim" te maken en te laten communiceren met een smarthome platform. Homey in mijn geval..

Stel.. Je hebt 2 afstandsbedieningen voor 1 axa remote. Bij de ene forceer je de knop voor open (stukje tape erop bijvoorbeeld) en op de andere afstandsbediening forceer je de knop voor dicht..
De afstandsbedieningen werken op 2 AAA batterijen. Ik gebruik voor meerdere toepassingen thuis zogenaamde batterijvervangers. Dat zijn dummy batterijen die bekabeld zijn aan een adapter en gevoed worden vanuit het stopcontact. En daar zou je dus een simpele slimme stekker tussen kunnen plaatsen.
Dus afhankelijk van of het raam open of dicht moet zet je de specifieke afstandsbediening "aan". Snappen jullie het idee?

Uiteraard is een oplossing in de vorm van een speciaal ontworpen pcb veeeeeel mooier. Maar voor de "net niet tweakers :p" is dit misschien een behapbare oplossing..

• hoberion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-03 14:00
ik kijk al meer dan 2-3 jaar naar dit issue, op een gegeven moment maar een

"Zemismart Tuya Zigbee Motorized Window Opener" besteld als gok (116 dollar) moest er 2.5 weken op wachten:

https://www.zemismart.com/products/zm90-z

en die werkt dus out of de box met home assistant en de conbee stick (ziet hem als cover

opties:
  • open cover
  • close cover
  • stop
  • position
ga hem zo inbouwen en verder testen

• Dellebel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:46
ga hem zo inbouwen en verder testen
Ben benieuwd hoe hij je tot nu toe bevalt.

Ben zelf ook al lang op zoek naar een compacte raamopener. De AXA lijkt me qua formaat ideaal, omdat deze erg smal is zou deze nog mooi tussen de bestaande hor en het raam kunnen passen. Jammer dat AXA zo gesloten is qua aansturing. Heb liever geen knutsel oplossing met draden en losse printplaten om deze automatisch aan te kunnen sturen via zwave/zigbee/wifi vanuit Home Assistant.

Wat is eigenlijk de status van de die opvolger van de remote 2.0 die uit zou gaan komen? We zijn ondertussen alweer 3/4 jaar verder.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:34
Ik heb sinds kort ook twee axa remotes gekocht op MP, met als doel deze met esphome aan te sturen.

Ik vond de LIN chip een beetje als overkill voelen, dus ik heb een van de units opengemaakt, om het circuit wat beter te bestuderen.

Mijn conclusie is dat het inderdaad overkill is en het zelfs zou moeten werken met 3v3 als bus-spanning.

Ik heb nu een test setup draaien met een 3v3 usb-serial converter, met als totale hoeveelheid componenten: 1 weerstand (33ohm). Verder 3v3 op de voedingslijn, gnd aan gnd, en TX en RX via de 33R aan de bus van de axa.

De AXA reageert hiermee prima op commandos.

Dit werkt uiteraard niet als voeding, maar puur als controller. Mijn doel is om een ESP te voeden vanuit de batterijen, en hopelijk een dusdanige low-power oplossing te knutselen dat de batterijen nog steeds aangenaam lang mee gaan. Er is genoeg ruimte binnen de behuizing van de axa om een esp kwijt te kunnen, zeker zonder veel verdere componenten.

Oh en mocht iemand anders dit ook zo willen proberen: combineer dit NIET met een externe voeding, de twee connectoren op de axa zijn direct doorverbonden, je zet dan direct 7.5v op de io voeding van je esp.

[Voor 5% gewijzigd door elleP op 18-10-2022 09:42]

elleP

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:04
@elleP Heb je misschien een foto/schema van je oplossing. Klinkt wel heel interessant. Vraag me wel af hoe lang een esp blijft functioneren op batterijspanning.

• elleP
Ik heb toevallig vandaag mijn eerste unit helemaal omgebouwd.

Ik heb als bordje een ESP32-S2 uitgezocht, deze zou iets zuiniger moeten zijn dan een ESP32.
Stom toevallig past het bordje precies in de lege ruimte naast de batterijen in de AXA.

Wemos ESP32-S2 mini met 33Ohm smd weerstand tussen pin17(RX) en pin21(TX)
De databus zit met groen aan pin 17
De +3v3 zit met zwart(!) aan de plus van de RJ12 connector
De GND zit met rood(!) aan de min van de RJ12
ESP netjes in het hoekje.
Datakabel via het daarvoor bestemde gootje netjes weggwerkt
Met 2 metalen strips en zelfklevend plastic een aftapunit voor de batterijen gemaakt, bat-plus op vbus van de esp, bat-min op gnd

Alles op zijn plek
Niets van te zien

Over de batterijduur kan ik nog niets zinnigs zeggen, voorlopig draai ik de code van @galagaking met een ander bordje en andere pinnen, maar ik ga kijken of ik met wat strategisch geplaatste 'deep sleep' commandos het voor elkaar kan krijgen om elke x minuten even wakker te worden.

elleP

• elleP
Ik ben nog geen steek verder met de low-power implementatie, maar ik heb wel een nieuwe firmware geschreven om meerdere standen vanuit HomeAssistant in te kunnen stellen, dit was voor mij ook een voorwaarde om verder te gaan met dit project ;) .

GitHub:ellepdesk/espaxa

elleP

• MarFox
Heel cool om te zien dat er na 2,5 jaar schot in de zaak zit! Heb helaas in mijn nieuwe woning geen ruimte meer voor de Axa. Wel diverse andere esp's om het huis mee te bedienen!

• Warriorvideo
Interessant ellep,

Gebruik hier het hardware ontwerp en software van galagaking,

Maar jouw oplossing met Wemos ESP32-S2 mini is nog mooier, en mooi in te bouwen.
Gebruik hier ook ESPhome , heb nog een vraagje zag op je github verschillende files
staan , waar plaats ik welke file ?
neem aan "espaxa-cover.yam" in yaml file van de esp ?
maar waar zet ik "espaxacover.h"
En over werken op batterij alleen , denk dat dat moeilijk is , want als je ESP32-S2 mini in deep sleep staat kan hij volgens mij geen opdrachten ontvangen via wifi ?
kwam nog een link tegen over hoe je stroom verbruik kan verminderen bij een esp32
mischien handig om eens naar te kijken:

https://www.mischianti.or...ng-manage-wifi-and-cpu-1/

Heb je al een keer het stroom verbruik in normale mode gemeten ?

Wil jouw ontwerp ook eens testen

[Voor 14% gewijzigd door Warriorvideo op 07-11-2022 23:14]

• elleP
@Warriorvideo: ik heb er net maar eens een multimeter tussen gehangen en ik kom nu op 22mA verbruik.

Dat is niet slecht voor een wifi-device, maar dat betekent nog steeds dat mijn 2450mAh penlites in 100uur, ofwel 4dagen leeg zijn. En dat zonder ook maar een beweging gemaakt te hebben.

Deep sleep gaat wel werken, maar alleen icm MQTT, niet met de api. Ga ik nog testen.

Verder ben ik nog even aan het spelen met de klokfrequentie, qua processing heeft de esp niets te doen, dus die kan wellicht nog wat lager. Ik verwacht niet dat dit voldoende is om op batterijen te kunnen draaien, daarvoor moet het gemiddelde verbruik meer richting de 1mA.

Voor het installeren van de .h file: ik draai nu esphome vanuit mijn git dir, dan vind 'ie hem automatisch. Ik zag laatst toevallig iemand een github referentie gebruiken om externe code binnen te halen, ik ga uitzoeken hoe dat zit.

UPDATE:
Ik heb net wat gesleuteld aan mijn github projectje. Als het goed is heeft de yaml nu een github referentie voor mijn code als library, als je nu de yaml uit github kopieert en aanpast hoef je niet eens meer een git checkout te doen van mijn code.

[Voor 27% gewijzigd door elleP op 08-11-2022 14:50]

elleP

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Nice, ik heb 4 raamuitzetters onderweg en wil deze integreren in HomeAssistant.

@elleP, je koppelt dus de esp32 direct aan de rj11 poort zonder linbus driver?

• elleP
@LiquidSmoke ja, zonder lindriver, met 33ohm weerstandje, een een draadje van de plus van de batterijen (de min zit wel op de rj11) en vooral zonder externe voeding, anders blaas je de esp op.

De huidige staat gaat ongeveer 100 uur mee op een setje batterijen en is dus niet echt bruikbaar, ik verwacht in de komende weken daar verandering in te brengen met deep sleep en mqtt. Het verbruik in deep sleep is nu 38uA, dus dat is iig bijzonder goed nieuws, ik kan alleen nog geen berichten sturen tijdens sleep.

elleP

• LiquidSmoke
elleP schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:20:
@LiquidSmoke ja, zonder lindriver, met 33ohm weerstandje, een een draadje van de plus van de batterijen (de min zit wel op de rj11) en vooral zonder externe voeding, anders blaas je de esp op.

De huidige staat gaat ongeveer 100 uur mee op een setje batterijen en is dus niet echt bruikbaar, ik verwacht in de komende weken daar verandering in te brengen met deep sleep en mqtt. Het verbruik in deep sleep is nu 38uA, dus dat is iig bijzonder goed nieuws, ik kan alleen nog geen berichten sturen tijdens sleep.
Helder :)

100 uur is idd niet echt bruikbaar, goed om te horen dat er in ieder geval voortgang in zit met deep sleep.

Omdat het bij mij om de zolderramen gaat kan ik relatief eenvoudig een (tijdelijke) voeding aanleggen. Als ik de batterijen verwijder en vervang door een 5v of 6v voeding zou het goed moeten gaan lijkt mij?

• elleP
Zolang je hem voedt via de batterij aansluiting en niet via de rj11 gaat dat wel goed ja.

elleP

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hi, ik heb sinds deze week ook een 4 tal AXA Remote 2.0 exemplaren in mijn bezit via MP en nu aan het kijken hoe te integreren in HA. In eerste instantie wees @galagaking mij op zijn ESPHome implementatie. Daarna kwam ik bij de PCB op de plek van de batterijen van superhouse terecht, en nu begrijp ik dat he tnog makkelijker kan via de implementatie van @elleP. En daar heb ik een vraag over. Als ik het goed begrijp gebruikt de AXA Remote 2.0 één data lijn voor zowel RX als TX, begrijp ik nu goed dat je de TX en RX gewoon samenvoegt met een 33 Ohm weerstand? En hoe kom je bij de waarde van 33 Ohm, hoe heb je die berekend?

• LiquidSmoke
Heb de mijne inmiddels binnen, ESP'tjes komen van de week binnen als het goed is.

Iemand een boormal te leen? Heb ze via MP maar daar zat geen boormal bij en uit de losse pols uitlijnen is niet handig denk ik :+ Omgeving Den Bosch zou ideaal zijn anders via de post heen en weer ook geen probleem natuurlijk :)

[Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-11-2022 21:32]

• elleP
@Stainless Steel ja, de seriële bus bestaat uit 1 datalijn. De 33ohm heb ik niet berekend, maar afgekeken van het circuit op de axa.
Om precies te zijn zit de 33ohm tussen tx en de bus, rx hangt gelijk aan de bus. (In mijn prototype niet daar zaten rx en tx aan elkaar en dan aan de bus, dus het maakt voor de werking niet echt uit)

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
@elleP ik heb ook de PCB er even uitgehaald om te kijken of ik jou bevindingen kon reproduceren, en ik denk dat jij het SMD component links onder bedoelt met de opdruk 333? Zou it geen 33 Kohm weerstand zijn? De eerste twee cijfers zijn de waarde van de weerstand en het het laatste met welke 10e macht deze vermenigvuldigd moet worden, dus 33 * 10^3 = 33000. Maar misschien heb jij het wel over een ander component?

Ik vraag me ook af waarom die weerstand nog een keer in jou opstelling nodig is als deze al op de PCB van de Remote 2.0 voorkomt, ik denk eigenlijk dat deze sowieso helemaal achterwege kan blijven.

• elleP

Het gaat om deze, met 330 markering. Ik zie dat jij daar een 100ohm (01A) weerstand hebt zitten, dus de waarde zal niet zoveel uitmaken :D

De reden dat je deze aan de tx "nodig" hebt is dat de axa de databus naar de voedingsspanning trekt. Als je dan 0v op de tx zet dan zou er teveel stroom de micro in kunnen lopen. De pull-up in de axa is overigens 3k9(bij jou 3k3) en er hangen nooit meer dan 2 devices op de bus, dus je zou hem denk ik best weg kunnen laten. edit: zie vervolgpost

[Voor 1% gewijzigd door elleP op 13-11-2022 14:19. Reden: 010 != 01A]

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
Duidelijk, ja, 33 Ohm vond ik ook erg weinig, als er bij mij een 1 Ohm zit dan klopt mijn vermoeden toch een beetje dat hij overbodig is. Ik heb hem nu met een seriële kabel aan mijn laptop hangen en met of zonder weerstand heb ik het zelfde resultaat: corrupte response van commando dat ik stuur. Dus ik moet nog even verder klooien

• elleP
@Stainless Steel ik bedenk net dat die weerstand er zit voor het geval beide kanten tegelijk een 1 resp. een 0 willen versturen, dan zou er zonder weerstand een te groot stroompje kunnen lopen.

En ik heb mijn bericht al aangepast, bij jou zit een 100ohm weerstand, ik twijfelde of het een 010 met scheve druk of een 01A was.

Voor testen kan je ws. prima zonder, tegelijk sturen met de axa is niet heel waarschijnlijk.

Hoe stuur je nu data naar de axa? Ik had op 19200 Baud gelijk een zinnige response van de axa met putty als terminal.

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
@elleP ik denk dat mijn kabel een beetje wonky was, had ook aan mijn kant van de kabel de binnenste 2 aders samengevoegd, dus ik denk dat er op die manier wat storing werd geïntroduceerd. Nu komt wel de echo van de commandos netjes terug, maar nog geen antwoord op de commandos.

Ik gebruik een Python scriptje om te verbinden en wat tests uit te voeren

• koelkast
  • Niet online
Ik ben zeer benieuwd of het lukt om hem via deep sleep en mqtt te gaan gebruiken, @elleP . Dan wordt het nog een interessante winter :)

• Stainless Steel
  • Niet online
Met een seriele kabel krijg ik het niet zo 123 aan de gang. Wat gebeurd er met de AXA Remote als ik 5v ipv 3.3v seriele kabel gebruik? Als ik het goed begrijp kan dat geen kwaad, toch??? @elleP, is er een reden dat je voor de ESP32 heb gekozen en niet de ESP8266? Ik vermoed dat deze laatste energie zuiniger is.

Met de DC Power Shield kan je de Wemos Mini ook met hogere voltages voeden. Aangezien ik mijn AXA Remote met een externe voeding van 8 Volt wil gaan voeden lijkt mij dat een goede oplossing. Gaat dit nog invloed hebben op de voltages van de seriele bus?

Wat ik me ook nog afvraag, is er nog (semi) officiele documentatie waarin de specificaties van de communicatiebus en commandos zijn terug te vinden?

• elleP
@Stainless Steel
Met een 5v usb-serial zou het idd ook moeten werken.

Ik heb een esp32-s2 gekozen om een paar redenen: nieuw speeltje, meerdere hardware uarts met flexibele pin-assignment, on-chip usb,
(Dus geen usb serial converter die permanent aan de voeding hangt), en een lagere deep-sleep power. Of de esp8622 zuiniger is hangt dus af van hoe je hem gebruikt.

Als je van plan bent om een externe voeding te gebruiken dan gaat mijn trucje met een weerstand niet werken, de seriële bus is altijd de spanning van de voeding. Je zal dan een level converter moeten gebruiken.

Overigens was dat mijn plan b, met een fet en 2 weerstanden kan je een bi-directionele level converter maken. https://assets.nexperia.c...lication-note/AN10441.pdf

De documentaire van de seriële bus heb ik hier https://www.google.com/ur...Vaw1fmlolwTRbRHI17iSOA7nf vandaan, volgens mij is dit docje eerder in dit topic verschenen.

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
@elleP Ik was er al bang voor dat er dan level shifting moest worden toegepast, niet onoverkomelijk, mar toch weer extra componenten en ruimte die dat inneemt.

Dat document was ik inderdaad al tegen gekomen, er lijkt dus niet echt een document van AXA zelf te zijn. Het LINBUS component dat in dit document en alle andere build wordt gebruikt lijkt mij voornamelijk gekozen om als level shifter te dienen, niet omdat de AXA Remote écht LINBUS is. Het volgt ook helemaal niet het LINBUS protocol en bovendien komt LINBUS uit de automotive wereld en het zou een beetje vreemd zijn om dat in de beveiliging/huis automatisering te gebruiken. TTL level serieel of RS485 zouden meer voor de hand liggen.

Wat mij er aan diet denken dat ik nog een RS485<>USB kabel heb liggen waarmee ik wel eens kan proberen of dat werkt.

• elleP
Dat was voor mij ook de reden om te kijken of ik van de LIN transceiver af kon komen, aangezien er 'gewoon' seriële data over gaat en geen lin frames.

Eigenlijk is wat er nu op de bus gebeurt nog het best vergelijkbaar met serieel-over-i2c, met een variable spanning, afkomstig van de 'externe' partij (onze esp's).

RS-485 is weer een heel andere manier van signaleren, daar heb je 2 datalijnen, waarbij het verschil tussen de lijnen de waarde bepaald. Dat gaat zeker geen data van de axa opleveren.

Door een beetje vals te spelen zou je met 1 FET al een level-shifter kunnen maken, door de RX op de esp te configureren als pull-up en gebruik te maken van de pull-up aan de andere kant in de AXA.
Als je dan de 'gate' aan de 3v3 van de esp hangt, RX en TX aan de 'source', en de bus via een 33-100Ohm weerstand aan de 'drain'. Dat zou je nog wel kwijt moeten kunnen binnen de enclosure.

BTW: Heb je wel batterijen in de AXA zitten als je met 'mijn' schema test?

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
@elleP Ja, ik heb er batterijen in zitten. Ik heb jou instructies nog eens aandachtig doorgelezen. De 3.3v sluit je dus aan op de + van de RJ25 connector, ondanks dat daar 6 volt op staan? Dus 3.3v op pin 1/6, 0/gnd op pin 2/5 en RX+TX op pin 3/4 van de RJ25? Bij gebrek aan pin 1/6 op de kabel die ik nu heb kan ik die ook op de + van het batterijen compartiment aansluiten (waar dus batterijen in zitten)

Vooralsnog heb alleen een RJ14 kabel en 0 en rx/tx aangesloten. De 3.3v niet aangesloten op de AXA Remote maar voed ik vanaf de USB

RS-485 werkt inderdaad anders, en werkt dus ook niet

• elleP
@Stainless Steel Ah, zo.

Op de '+' van de RJ11 staat niet de batterijspanning, in de AXA zit daar een diode tussen (grotere component linksonder op jouw foto, 12LB6). Je kan er wel een externe spanning op zetten om de AXA te voeden/laden(!), maar je kan er daardoor niet een extern device mee voeden (vandaar de extra verbinding naar het batterijvakje in mijn oplossing)

Je kan dan ook niet de batterij-plus gebruiken als pin 1/6, want het seriële gedeelte wordt gevoed door de bus-plus en nooit door de batterijen.

elleP

• Stainless Steel
  • Niet online
@elleP juist, dus de 3.3v heb je op de + van het batterijvak aangesloten ondanks dat die 6v levert. Als ik de ESP extern via de USB voed heb ik alleen RX/TX en 0 van de RJ25 (ik blijf hem zo noemen omdat er een is waarbij alle 6 de connecties zijn verbonden) nodig.

Je kan natuurlijk wel de ESP via pin 1/6 voeden zodra je een externe voeding op de andere RJ25 poort.

Hoe dan ook, in mijn geval lijkt de AXA Remote niet op 3.3v RX/TX van de ESP evenals de 3.3v en 5v van de serieele kabel te reageren. Ik heb het op 3 AXA Remotes geprobeerd, zonder resultaat. Misschien heb ik een andere hardware revisie van mijn AXA Remotes dan jij hebt?

• elleP
Nee, ik heb de 5v van de esp op de 6v de batterij van aangesloten om de esp te voeden.

Als je de esp via usb voedt dan heb je nog steeds de 3 lijnen/paren op de RJxx nodig, omdat de seriële logica op de axa gevoed moet worden via pin 1/6 van de RJxx.

elleP

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee