Computer loopt sinds kort willekeurig vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
Ik kon de titel van de topic niet echt bedenken, de post zal wel wat duidelijker wezen denk ik.
Reden dat ik dit onder "Videokaarten & Beeldschermen" plaats is omdat de probleem waarschijnlijk daarmee te maken heeft, mocht dat niet zo wezen en zit ik verkeerd excuus daarvoor.

alweer een lange post, hopelijk zo duidelijk mogelijk

Mijn vraag
Voordat ik begin, ik heb deze PC geassembleerd ergens in november 2019 en op paar RAM issues na in de eerste week (RAM was niet compatible, deze heb ik omgeruild en dat hielp) had ik nooit issues met deze PC, dus ook niet de huidige issue.

Kleine ander half week geleden heb ik een LG 27GL850 gekocht, dit omdat mijn oude scherm een 1080p 60hz TN paneel was en aangezien ik mijn PC vorig jaar volledig had vervangen, wou ik dus een scherm waar ik van dat extra GPU kracht gebruik kon maken.

De eerste paar dagen na de aankoop van dit scherm heb ik dus vooral veel games lopen testen, en heb ik instellingen voor helderheid van het scherm aangepast, de computer werd dus veel gebruikt en bleef zelden aan zonder dat deze gebruikt was.

Dat was de eerste week, maar sinds begin deze week ben ik redelijk terug bij mijn oude routine en dus komt het weleens voor dat de PC een poosje aan staat en "niks doet" omdat ik bijvoorbeeld even met iets anders in de woning bezig ben, ik heb in Windows dus standaard de boel ingesteld dat de schermen na 30 minuten uit kunnen, overige energie instellingen zijn de standaard Windows gebalanceerd zonder verdere aanpassingen.

(Ryzen settings gebruik ik niet, die zorgden ervoor dat mijn CPU steeds op een neer ging en zelfs met een aangepaste fancurve werd ik er schijtziek van)

Probleem die ik nu heel willekeurig ervaar is dat soms (tot nu toe 2 keer deze week) mijn PC volledig vast loopt als deze niks doet.

Ik probeer het wat duidelijker uit te leggen, na 30 minuten gaan mijn beide schermen uit tenzij ik de PC ga gebruiken en na 2 uur gaat de PC in stand-by, ik gebruik die instellingen al jaren op verschillende computers die ik had.

Probleem is dat de afgelopen 2 keer dat de PC vastliep, deze dus de schermen inmiddels uit had maar niet in stand-by was (kon ook niet, in beide gevallen was ik terug binnen 1 uur achter mijn PC)

Andere issue is dat dit niet te triggeren valt, want vandaag was het bij mijn PC 2 keer voorgekomen dat deze langer dan half uur ongebruikt was en alleen de 2de keer was de PC volledig vastgelopen, hetzelfde gisteren overigens.

Met vastlopen bedoel ik echt volledig vast, niks reageert behalve de reset knop en de powerknop op de PC zelf.

Toen dit gisteren gebeurde drukte ik uiteindelijk op de reset knop, vandaag ging ik verschillende dingen uitproberen en zonder succes.

Wat wel raar is dat wanneer de schermen uit staan en ik met de muis beweeg deze dus gewoon aangaan maar de PC is volledig vastgelopen, de fans draaien op de normale snelheid (net als onder normaal non gaming gebruik) en de RGB doet het ook, daarnaast knippert de schijf LED eens in de zoveel tijd maar ik weet niet of dat specifiek de C schijf is (waarschijnlijk niet de harde schijf, die zou ik dan wel horen)

CRTL+ALT+DEL werkt niet als de PC vast is gelopen (niks werkt qua toetsenbord dan) en als ik de LG loskoppel van de PC en terug koppel gebeurt er niks en blijft het scherm zwart, koppel ik de muis of toetsenbord los hetzelfde verhaal ze doen het niet en de verlichting ervan gaat ook niet meer aan na loskoppelen.

Als ik mijn 2de scherm loskoppel en weer aansluit krijg ik wel beeld terug van dat specifieke scherm (Windows schakelt niet naar dat scherm als hoofdscherm als de LG los is dan) maar de PC zit dan nog steeds muur vast.

Druk ik op de reset knop herstart de PC direct alsof er niks aan de hand is, en alles werkt naar behoren zonder issues.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware:

- LG 27GL850 (aangesloten via de bijgeleverde DP kabel)
- Benq RL2455HM (aangesloten via DVI kabel met een DVI naar DP adapter (uitleg staat onderaan deze post)
- Cooler Master MK750 toetsenbord
- Cooler Master Sentinel 3 muis
- Logitech Z623 speakers

PC Specificaties

- Ryzen 7 3700x
- Asus Strix X570 Gaming E Moederbord
- 16gb Corsair LPX DDR4 RAM
- Crucial M500 500gb SSD (C schijf)
- Crucial M500 1TB SSD (E schijf voor games)
- Western Digital Blue 4TB HDD (D schijf voor data)
- Asus ROG Strix RTX 2070 Super
- Seasonic Focus GX-750 watt voeding
- Noctua U12 CPU koeler

Software:

- Windows 10 1909 64 bit
(volgende programma's gebruik ik al jaren, er zit niks nieuws tussen)
- Steam
- Firefox 64 bit
- Norton Anitivirus
- Whatsapp Web via Windows Store
- Battle.net
- Asus Aura Software (deze had mijn vorige PC ook voor de RGB)

Het kan wezen dat ik iets vergeten ben

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Aangezien ik geen flauw idee heb wat de issue is heb ik niet veel geprobeerd (ik vermoed de LG, maar hoe deze hieraan schuldig kan zijn weet ik niet)

- Windows toets indrukken, CRTL+ALT+DEL, de F knoppen
- Scherm kabels los koppelen en weer aansluiten, toetsenbord en muis loskoppelen en aansluiten
- Even log nakijken (zie uitleg onder)
- Systeemherstel naar de datum voordat ik de scherm kocht (gisteren gedaan)
- Zoeken naar Windows updates
- Via HDTune en CrystalDiskInfo nagekeken of de schijven in orde zijn, dat zijn ze alle 3

Om even paar dingen duidelijk te maken, de Benq gebruik ik met een DVI kabel die aangesloten is via een DVI naar DP adapter, voordat ik de LG scherm had gekocht was mijn Benq aangesloten via HDMI en mijn andere 2de scherm (was een oudere Samsung) gebruikte exact diezelfde adapter als dat ik nu met de Benq gebruik.

Reden dat de Benq aangesloten is via een adapter in plaats van HDMI is omdat om 1 of een andere reden de Realtek Software en bijgeleverde Sonic Studio 3 constant crashen en mijn audio of vastliep of gewoon normaal bleef doorwerken, deze issue heb ik eerder niet gehad in de combo Benq + Samsung, maar wel met LG + Benq en ik had ook meerdere HDMI kabels geprobeerd (en er liggen hier een stuk of 12 thuis onder andere vanwege andere schermen en game consoles) maar de issue kwam steeds terug, DVI en dan DVI adapter na DP loste dit vreemd genoeg op.

ik had ook de oude combinatie van Benq op HDMi en Samsung op DVI + adapter uitgeprobeerd en dat werkte, maar op het moment dat ik LG op DP en Benq op HDMi deed veroorzaakte dit issues. De Samsung scherm is overigens niet meer aangesloten omdat ik maar 2 schermen gebruik

Op de bovengenoemde na heb ik geen issues gehad, ik heb ook verder geen idee wat en waarom mijn PC volledig vast loopt als de schermen uit staan en ook nog gebeurt dit willekeurig.

Wat ik erg vind is dat ik dit niet kan triggeren, na de laatste freeze van vandaag heb ik de PC laten staan voor ruim 40 minuten, de schermen waren uit en na een tik op de muis ging alles aan en het werkt gewoon, maar ik heb een vermoeden dat dit alsnog weer gebeurt, het is al 2 keer gebeurt in amper 24 uur.

Ik had de Event Logs nagekeken maar werd er niet wijzer van, qua fouten en kirtiek vond ik natuurlijk een melding dat de PC niet correct was afgesloten maar kijkend naar de tijd was dit precies op het moment dat ik de reset knop drukte.

Het is sowieso niet zo handig, vandaag verloor ik meerdere documenten waar ik mee bezig was omdat de PC vastliep terwijl deze nog niet opgeslagen waren, ik had na gisteren ook niet verwacht dat dit alweer zou gebeuren en voor ik de LG kocht had ik ook nooit issues met deze build verder.

Ik weet dat het klinkt alsof de LG issues veroorzaakt, of dat zo is weet ik niet maar het is best apart dat ik deze 2 volledige vastlopers heb gehad sindsdien.

De scherm zelf werkt overigens ook naar behoren.

ik ga sowieso uit voorzorg alles opslaan, ik vertrouw mijn PC eigenlijk niet meer

Sorry voor de lange post, ik wou dit zo uitgebreid mogelijk uitleggen.

P.S de taakbeheer stond aan toen de PC vandaag vastliep, ik had een foto van gemaakt voor de zekerheid maar dit was het laatst dat hij toonde voor de boel blijkbaar volledig vastliep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jOYrsS7oNb1pmNfi0f6b9byU.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 07-05-2020 20:03 ]

Beste antwoord (via Mizgala28 op 08-05-2020 18:46)

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 22:28
Begrijp ik t goed dat je dus alleen vastlopers hebt als je de pc een poosje niet gebruikt? Zo lang je m maar gebruikt blijft ie ook gewoon werken zonder vastlopers?

Als dat zo is dan lijkt het met de slaapmodus te maken te hebben. Ik heb dat ook met mijn PC. Sleepmode werkt op een of andere manier niet en als ie daar een keer in terecht komt dan moet ik echt de stroom van mijn moederbord halen e.d. om m weer op te kunnen starten. Het komt eigenlijk nooit voor omdat ik mijn pc gewoon af sluit als ik hem niet gebruik. Ben er ook nooit in gedoken om naar een oplossing te zoeken omdat het te weinig gebeurd.

Wellicht eens proberen de energie instellingen zo te doen dat ie pas na bijv. 4 uur uitschakelt.

Het andere wat me opviel is je Norton Antivirus. Vroeger was dat een veelgebruikte antivirus maar ik heb daar in het verleden ook rare issues mee gehad. Probeer die anders eens een poosje uit te schakelen om te kijken of het dan ook gebeurd. Het is een beetje een long shot maar ook iets wat je zonder veel effort kunt proberen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlenderRender
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-04 00:26
Lijkt me niet zozeer een Windows probleem an sich, maar in relatie te staan tot de UEFI/BIOS settings.

Dus wat je nog zou kunnen proberen:

1. Neem even de handleiding van je moederbord erbij en verander in de UEFI/BIOS de settings die met hibernation/sleep modes te maken hebben.
2. Mogelijk ligt het probleem op niveau van de USB en dan zou je de in de UEFI/BIOS ook andere de EHCI/XHCI instellingen kunnen uitproberen.

Dit soort problemen vraagt altijd wat trial en error. Zeker omdat je niet snel kan zien wat het effect is aangezien die pas na langere tijd gaat 'slapen'.

In ieder geval wens ik je succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
draai je de laatste bios Versie 1408 van 2020/04/07 ?

dit bordje heeft best een geschiedenis van bios updates zelfs nog 2x in de laatste maanden vanwege stability issues dus dat zou het best eens kunnen verhelpen

[ Voor 60% gewijzigd door boyette op 07-05-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:23
Windows software check met sfc /scannow? (als administrator)
Je hebt een HDD als data schijf, valt die in slaap na X minuten? zet deze eens op altijd aan.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
@BlenderRender Ik check de BIOS morgen dan even na, handleiding heb ik alvast gedownload wie weet word ik daar wijzer van.

@beascob net nagekeken, schijf staat blijkbaar ingesteld als "nooit" wat betreft in slaap gaan (ik heb die setting naar mijn weten nooit aangepast)

Scannow al geprobeerd, geen issues gevonden.

@boyette Ik draai 1405 van 19-11-2019, ik had inderdaad gelezen over de issues met die moederbord (natuurlijk achteraf na aankoop) maar tot nu toe nooit issues gehad, ik vraag mij dan af waarom dat nu anders zou moeten zijn (tenzij een Windows update roet in het eten heeft gegooid)

[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 08-05-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
@boyette Ik draai 1405 van 19-11-2019, ik had inderdaad gelezen over de issues met die moederbord (natuurlijk achteraf na aankoop) maar tot nu toe nooit issues gehad, ik vraag mij dan af waarom dat nu anders zou moeten zijn (tenzij een Windows update roet in het eten heeft gegooid)
nou..
dat weet je soms toch niet
soms komen stability issues opeens uit het niets opzetten
mogelijk gerelateerd aan windows updates
of in dit geval een hardware change met je monitor wat net wat andere dingen vraagt van het systeem

dus die bios updates zijn er niet voor niets..

ga dat eerst maar eens updaten naar de actuele versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 09:19
Staat je RAM op stock-snelheid ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:25
Helpt het om in je bios de EPU power saving mode op disabled te zetten of C states the disablen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 22:28
Begrijp ik t goed dat je dus alleen vastlopers hebt als je de pc een poosje niet gebruikt? Zo lang je m maar gebruikt blijft ie ook gewoon werken zonder vastlopers?

Als dat zo is dan lijkt het met de slaapmodus te maken te hebben. Ik heb dat ook met mijn PC. Sleepmode werkt op een of andere manier niet en als ie daar een keer in terecht komt dan moet ik echt de stroom van mijn moederbord halen e.d. om m weer op te kunnen starten. Het komt eigenlijk nooit voor omdat ik mijn pc gewoon af sluit als ik hem niet gebruik. Ben er ook nooit in gedoken om naar een oplossing te zoeken omdat het te weinig gebeurd.

Wellicht eens proberen de energie instellingen zo te doen dat ie pas na bijv. 4 uur uitschakelt.

Het andere wat me opviel is je Norton Antivirus. Vroeger was dat een veelgebruikte antivirus maar ik heb daar in het verleden ook rare issues mee gehad. Probeer die anders eens een poosje uit te schakelen om te kijken of het dan ook gebeurd. Het is een beetje een long shot maar ook iets wat je zonder veel effort kunt proberen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ik kon slecht slapen hierdoor, dus (te) vroeg uit bed en van alles proberen en verder online kijken of ik iets tref qua info.

Sowieso de tijd dat de scherm uitgaat van 30 naar 10 minuten gezet, als dit de vastloper triggert kom ik er sneller achter dus ik heb het volgende geprobeerd tot nu toe:

- scherm in sleep op 10 minuten in Windows ingesteld, stand-by uit (was op 2 uur)
- een andere DP kabel geprobeerd, ik had er nog 1 liggen van Horton
- HDMI kabel op de LG geprobeerd
- Andere scherm getest via DP (zie onder)

Dus dat eerste was vrij snel duidelijk, scherm uit na 10 minuten triggert het maar wat mij opvalt is dat als je na ongeveer 11 a 12 minuten nadat het scherm uit is met de muis beweegt de PC het gewoon wel doet, als het langer dan dat is dan kreeg ik de "freeze" en mocht ik weer op de reset knop drukken.

Andere DP kabel geprobeerd, effect was precies hetzelfde.

HDMI aangesloten dan maar, en na 3 keer in slaap te zijn gegaan kon ik de PC normaal gebruiken nadat ik de muis bewoog, zelfs bij de 3de poging na ruim 40 minuten ging de scherm netjes aan en alles deed het.

Dus toen maar de scherm van mijn partner geprobeerd via DP (is een oude Dell U3011) en ik kreeg exact hetzelfde issue als met de LG, beide DP kabels geprobeerd en in beide gevallen hetzelfde "freeze" probleem en zoals verwacht waren er geen issues als ik deze via HDMI aan had gesloten (behalve dat die Dell niet de max resolutie ondersteund via HDMI maar dat wist ik al)

Ik vroeg mijn partner dus of die PC hetzelfde issues vertoond via DP als de mijne, wat bleek is dat die Dell op de PC van mijn partner via DVI aangesloten was, dus ik plug de DP in en verander de tijd dat de scherm in sleep gaat van 1 uur naar 10 minuten in de energiebeheer van Windows.

Na iets meer dan 20 minuten hetzelfde probleem als bij mij, de PC liep "vast" maar fans draaiden op de normale snelheid.

mijn partner draait een Ryzen 2600 icm een x470 Asus Prime Pro moederbord en een RX 580 GPU

Op aanraden van @boyette mijn BIOS naar 1408 2020/04/07 geüpdatet en ook dan kreeg ik diezelfde issue (2 keer achter elkaar)

Ik ga in ieder geval verder testen, al hou ik wel in gedachte dat ik diezelfde issue kon reproduceren op de PC van mijn partner terwijl die PC heel andere hardware heeft dan de mijne, ook vroeg ik een kennis die een Asus gaming scherm heeft of hij dit even ook kan uitproberen.

@boyette Ik heb de BIOS geüpdatet maar dat heeft helaas niet geholpen (ik weet dat een BIOS update soms dit soort issues kan oplossen, ik weet nog toen ik voor iemand een PC moest fixen omdat de nieuwe GPU het niet deed, BIOS update heeft dat issue toen meteen opgelost)
thomas_n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:47:
Staat je RAM op stock-snelheid ingesteld?
RAM staat ingesteld op 2666mhz dus de snelheid dat de kit ondersteund (geen OC daarboven dus)
Wekko306 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:24:
Helpt het om in je bios de EPU power saving mode op disabled te zetten of C states the disablen?
Dat probeer ik later in de middag/avond wel, ben momenteel sinds 4 uur ochtends wakker.
JohnnyV76 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:25:

Ja de PC werkt probleemloos zolang ik deze gebruik, eigenlijk werkt alles net zo normaal als de laatste maanden behalve dat vastlopen als de schermen uit gaan.

Aangezien ik voorlopig even andere dingen moet doen is dit het proberen waard, ik zet Norton dan volledig uit en stel in dat de scherm uit gaat na 4 uur (ik koppel de Benq los om te kijken of dat misschien helpt)

waiting game has started

Mocht mijn PC weer een vastloper krijgen na die 4 uur (ik wacht gewoon 4,5 uur) dan kijk ik verder in de BIOS, want hoewel de sleep van het scherm uitschakelen dan misschien helpt het is toch raar dat ik deze issue krijg via DP en DP alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
[b]Mizgala28 in "Computer loopt sinds kort willekeurig vast"
RAM staat ingesteld op 2666mhz dus de snelheid dat de kit ondersteund (geen OC daarboven dus)
Je zou het nog even op 2133 kunnen proberen. Ik heb vaker gezien dat de geadverteerde snelheid toch niet in elke hardware-combinatie gehaald wordt. 2133 zou altijd stabiel moeten werken. Wel is het minder waarschijnlijk dat dit het is als hetzelfde probleem ook op het systeem van je partner optreedt.

Wat is de overeenkomstige factor in alle verschillende situaties? De DVI-DP adapter? Kan je misschien een DP-HDMI adapter ergens vandaan halen (of zelfs een andere DVI-DP adapter) en het proberen op die manier aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
thomas_n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Je zou het nog even op 2133 kunnen proberen. Ik heb vaker gezien dat de geadverteerde snelheid toch niet in elke hardware-combinatie gehaald wordt. 2133 zou altijd stabiel moeten werken. Wel is het minder waarschijnlijk dat dit het is als hetzelfde probleem ook op het systeem van je partner optreedt.

Wat is de overeenkomstige factor in alle verschillende situaties? De DVI-DP adapter? Kan je misschien een DP-HDMI adapter ergens vandaan halen (of zelfs een andere DVI-DP adapter) en het proberen op die manier aan te sluiten?
Een DP-HDMI adapter heb ik niet, DVI DP wel.

De Benq gebruikt de DVI DP, en voordat ik de LG kocht was de Benq aangesloten op HDMI en de 2de Samsung scherm (die ik nu niet meer gebruik vanwege de LG, ik heb maar 2 schermen nodig) was destijds aangesloten via DVI naar DP.

(de reden waarom de Benq nu aangesloten is via de adapter staat in mijn openings post)

De LG heeft alleen HDMI en DP, wat ik wel eventueel kan testen is of de Dell via de DVI naar DP issues veroorzaakt (dat zou wel apart zijn, aangezien ik die DVI naar DP al ruim 1.5 jaar met de Samsung gebruikte, maar ik kan dat eventueel proberen)

De kennis met de Asus had het inmiddels ook al uitgetest, via DP kreeg hij hetzelfde probleem als ik en en via HDMI niet (zijn scherm heeft alleen die 2 aansluitingen)

Ik weet zijn specs niet precies maar hij heeft sowieso een i5 6500, DDR4 32gb 2133mhz ram en een GTX 970, de issue had hij via DP eerder niet omdat hij de sleep mode voor schermen uit heeft (hij zet z'n scherm en of PC uit als hij er niks mee doet)

Mijn PC draait nu nog steeds ongebruikt door, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als die 4.5 uur straks voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Mizgala28 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:51:
(...) wat ik wel eventueel kan testen is of de Dell via de DVI naar DP issues veroorzaakt (dat zou wel apart zijn, aangezien ik die DVI naar DP al ruim 1.5 jaar met de Samsung gebruikte, maar ik kan dat eventueel proberen)
(...)
Ja, ik dacht eigenlijk dat je dat al geprobeerd had, maar ik begrijp nu dat je die Dell toen rechtstreeks via DP had aangesloten en dat de problemen er toen ook waren?

Even in het kort, er zijn identieke problemen bij:
-Jouw systeem met adapter naar de Benq
-Partners systeem rechtstreeks met DP naar Dell

Waar er dus geen enkele component overeenkomt? Of begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
thomas_n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Ja, ik dacht eigenlijk dat je dat al geprobeerd had, maar ik begrijp nu dat je die Dell toen rechtstreeks via DP had aangesloten en dat de problemen er toen ook waren?

Even in het kort, er zijn identieke problemen bij:
-Jouw systeem met adapter naar de Benq
-Partners systeem rechtstreeks met DP naar Dell

Waar er dus geen enkele component overeenkomt? Of begrijp ik het verkeerd.
Nee het is als volgt

- Benq via HDMI en oude Samsung via dvi + dvi naar dp werkt goed

- LG via DP en Benq via HDMI zorgt ervoor dat Sonic Studio 3 en Realtek Audio crashen, echter dit is issue van de software (dat het ik destijds uitgezocht)

- LG via DP en Benq via dvi + dvi naar dp adapter zorgen voor issues als de schermen in slaapstand gaan (PC loopt vast als ik met de muis beweeg en de schermen aan gaan, enige oplossing is reset knop)

- LG via DP en dan geen extra schermen veroorzaakt dit ook

- Dell van mijn partner geprobeerd via DP, same issue

- ik heb beide schermen met 2 verschillende DP kabels getest

- LG via HDMI + Benq via DVI + DVI naar DP adapter veroorzaken de issue niet

- Dell van mijn partner via HDMI werkt ook probleemloos

- Dell via DP aan de PC van mijn partner zorgt ook ervoor dat de PC freezed wanneer de scherm uit slaap is gehaald

- LG ook getest met de PC van mijn partner, same issue

- wijzigen hoe lang het duurt voordat Windows de schermen in slaap zet maakt weinig uit, mijn oorspronkelijke issue kwam voor toen dit op 30 minuten stond, om alles een beetje sneller te kunnen testen zette ik dat op 10 minuten, en via DP kwam de freeze uit slaap ook voor

- HDMI, DVI via DP werken probleemloos, LG en Dell gingen in slaap en nadat ik na geruime tijd met de muis bewoog schakelde de scherm in en de PC werkte naar behoren, ging ik weer over naar DP had ik weer exact diezelfde "freeze" issue

- Kennis gevraagd of hij met zijn PC dit wou testen (in mijn vorige post vermeld) en ook hij kreeg die issue dan

Ik had overigens iemand die ken met een MacBook gevraagd of diegene issues had met zijn scherm via DP, diegene had geen issues zoals de mijne (geen idee waarom, misschien gaat OSX er anders mee om?)

Nu ik toch al bezig ben, dit zijn de specs van de PC van mijn partner:

Ryzen 5 2600
Asus X470 Prime Pro
Corsair LPX 16gb DDR4 RAM 2666mhz
Asus ROG Strix AMD RX 580
(schijven zijn exact hetzelfde modellen als die in mijn PC)
Seasonic Focus Plus 750 watt (niet de GX versie)
Stock AMD koeler

Toetsenbord is een Corsair K95 en muis een CM Sentinel 3

Beiden draaien wij diezelfde Windows versie en updates, beide computers draaien stock snelheden (geen OC van GPU of CPU)

[ Voor 9% gewijzigd door Mizgala28 op 08-05-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Er is dus geen enkel stuk hardware dat in alle probleemsituaties terugkomt. Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het een probleem is van Windows slaapstand, in combinatie met sommige displayportaansluitingen.

Als dat het is, dan kan je er waarschijnlijk weinig aan doen, behalve eromheen werken (of wachten tot Microsoft het repareert... don't hold your breath). Ik zie twee opties die het probleem omzeilen:

-Je sluit de boel aan op de manier die dit probleem niet geeft, maar waar je crashes met Sonic Studio 3 en Realtek Audio had en je gebruikt die software niet meer. (ik weet niet hoe belangrijk die software voor je is)
-Of: Je zet de slaapstand van Windows helemaal uit. (dat lijkt me eigenlijk de simpelste "oplossing")

Andere alternatieven zijn natuurlijk nieuwe beeldschermen/grafische kaarten, maar dat wordt dan wel weer erg duur, om spullen te vervangen die op zich nog goed werken.

[ Voor 4% gewijzigd door thomas_n op 08-05-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ik heb dus uiteindelijk de PC ingesteld dat de scherm na 4 uur uit moet als de PC niet in gebruik is, ergens rond de 3,5 uur keek ik nog naar mijn PC en taakbeheer bleef gewoon data tonen en eventuele meldingen van emails kwamen gewoon binnen.

Afgewacht tot de scherm uit ging en na ongeveer 4,5 uur totaal bewoog ik met de muis, en zoals verwacht liep de boel vast.

Ik weet genoeg voor nu, momenteel is wat @JohnnyV76 en @thomas_n zeiden een goede tijdelijke oplossing (dat Windows de schermen nooit in slaap zet) dus mocht ik voor langere tijd van de PC af moeten, zet ik de scherm (of de PC) fysiek uit.

Zonde dat dit zo moet maar kijkend naar de oplossing is het geen ramp, het kon erger.

Ik zal wel als ik de tijd heb kijken of de tips betreffende de BIOS instellingen van @BlenderRender en @Wekko306 het alsnog kunnen oplossen, maar voor nu heb ik een stabiel werkende PC nodig en ik denk dat ik voor vandaag genoeg tijd aan kwijt ben geraakt (gelukkig had ik de hele dag de tijd en de PC niet nodig)

Ondanks dat deze issue makkelijk op te lossen is door sleep voor de schermen in Windows uit te schakelen, ik vind het zo raar dat dit gebeurt en als ik paar topics mag geloven op oa Reddit is dit een issue die al paar jaar bestaat, ik reken er dus niet op dat iemand dit oplost maar gelukkig is de "oplossing" die ik nu heb voldoende (of anders daar lijkt het nu op, met de verloop van tijd zal het blijken of het niet alsnog iets anders was)

Ik zal het wel in de gaten blijven houden, mocht ik alsnog issues hebben terwijl sleep (en stand-by) voor mijn beeldschermen uit staat meld ik dat hier of maak ik eventueel een nieuw topic aan.

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp en tips (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 08-05-2020 18:46 ]

Pagina: 1