"Beste" methode aanbrengen koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnathan Wick
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Gelid Solutions Tornado koeler ipv een stock koeler voor mijn 1366 socket.
Nu zag ik verscheidene 'beste' methodes om koelpasta aan te brengen;
- 5 punt
- kruis
- 1 punt
- uitsmeren

Echter zag ik vandaag een methode waarbij de koelpasta op de koeler werd aangebracht ipv op de cpu.
Dat betrof een koeler zoals de mijne waarbij de pasta in de lengte op de heatpipes werd aangebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OmzGreruGqJhqYkO-xzvUG7zrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jl435FI5tSxVQgpsUtq7B82e.jpg?f=user_large

Volgens mij gaat het er om dat het midden van de cpu luchtdicht met pasta komt te zitten.

Is er een 'bewezen' beste methode?
Ik neem aan dat er hier genoeg ervaring aanwezig is op dit gebied.

Tot nu toe gebruikte ik de kruis-methode, graag wil ik weten welke methode de beste slagingskans heeft.

[Windows 10 Enterprise] 24GB Triple-Channel DDR3 | ASUS Rampage III GENE | XEON X5675 @ 4.51 Ghz | AMD Radeon HD 7950 OC Black Edition | Cooler Master MWE Gold 550 | Cooler Master V6GT koeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:38
Er zijn meerdere methodes en in resultaat schelen ze weinig.
Belangrijkste is in ieder geval om niet teveel koelpasta te gebruiken.

Let er wel op dat bij nieuwe cpu's de kernen niet altijd in het midden zitten. Ryzen als voorbeeld.
Een platte koeler is dan meer geschikt dan concaaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Op Google zijn er genoeg vergelijkingen te vinden van de verschillende methoden, bijvoorbeeld: https://www.pugetsystems....plication-Techniques-170/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnathan Wick
  • Niet online
@g0tanks dankjewel, daar haal ik genoeg info uit..

[ Voor 5% gewijzigd door Johnathan Wick op 06-05-2020 12:55 . Reden: spelling ]

[Windows 10 Enterprise] 24GB Triple-Channel DDR3 | ASUS Rampage III GENE | XEON X5675 @ 4.51 Ghz | AMD Radeon HD 7950 OC Black Edition | Cooler Master MWE Gold 550 | Cooler Master V6GT koeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 15:39

L01

Toevallig zag ik dit filmpje net voorbij komen.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnathan Wick
  • Niet online
L01 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:50:
Toevallig zag ik dit filmpje net voorbij komen.
Ja, duidelijk filmpje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je zo'n open heatpipe koeler hebt moet je ruime hoeveelheid pasta aanbrengen, ik zou in dat geval een ster plaatsen op de CPU. Twee lijnen van hoek naar hoek en een vertikale lijn van boven naar beneden. Wel met mate in hoeveelheid omdat je zowieso al meer opbrengt dan een hoopje in het midden.

En mensen moeten eens ophouden met een mythe te serveren als waarheid zoals 'niet teveel hoor!' Overtollig pasta wordt er gewoon tussenuit geperst door de druk die de koeler uitoefend op de processor. Het is pas teveel als het langs de randen druipt zo rond de socket. Maar verder doet het niets af aan temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het probleem met teveel kan zijn dat je net luchtbellen gaat creëren in je koelpasta, en dat is wat je niet wilt. Als je bv zoals het filmpje hierboven 2 lijnen aanbrengt dan worden deze naar elkaar geduwd en dan kan je waar ze elkaar tegen komen net kleine luchtbellen krijgen.

De bedoeling van koelpasta is de ongelijkheden van de cpu en de koeler op te vullen met iets dat beter de warmte geleid als lucht. Maar eigenlijk wil je dat de cpu en koeler elkaar zo goed mogelijk raken zonder teveel koelpasta er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Er is een heel topic over: Koelpasta topic

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:58
De beste methode is een zeefdruk.
Maar dat is niet erg haalbaar voor thuis.

Tenminste,
YouTube: How To Apply XTM50 High Performance Thermal Paste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
jeroen3 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:07:
De beste methode is een zeefdruk.
Maar dat is niet erg haalbaar voor thuis.

Tenminste,
YouTube: How To Apply XTM50 High Performance Thermal Paste
Tenminste wat?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:58
@g0tanks in die video gebruiken ze een stencil.
Pagina: 1