[Troubleshooting] Nieuwe Ryzen budget build boot niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:28
Mijn vraag

Mijn nieuwe Ryzen build boot niet. Ik ben al vrij lang bezig met troubleshooten, maar kom niet achter het euvel. Ik maak graag gebruik van de ervaring van mijn mede-tweakers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 88,50€ 88,50
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 49,90€ 49,90
1BehuizingenSharkoon VS4-S€ 36,04€ 36,04
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/8€ 48,15€ 48,15
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 42,99€ 42,99
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 38,70€ 38,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,28

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Juiste (aantal) afstandsbusjes gebruikt
  • 24 pin en 4 pin voedingskabels aangesloten op moederbord
  • Ryzen 3200G is juist in de socket geplaatst en de koeler (standaard Wraith-koeler) is juist gemonteerd
  • Geprobeerd met en zonder RAM. Tevens een ander RAM-latje (ander merk en andere kloksnelheid) geprobeerd
Het Mobo heeft een aantal oranje ledjes. Deze gaan aan als ik de PSU aansluit. Als ik de pc met de on/off switch aanzet, dan begint de CPU-fan te draaien. Niet meer, niet minder. Ik krijg dus geen beeld, noch via de HDMI-poort, noch via de VGA-poort.

Volgens de standaard troubleshootmethode heb ik het mobo uit de kast gehaald en deze op een non-conductive oppervlakte gelegd (buiten de kast). Dat biedt echter geen soelaas.

Wat zijn jullie gedachten? Is het mobo DOA?

P.S. Ik weet dat oudere mobo's voor een Ryzen 3 3200G een BIOS-update nodig hebben. Echter, op de verpakking van het mobo staat vermeld: "AMD Ryzen 3000 Ready". Ik ga er dus vanuit dat mijn mobo géén BIOS-update nodig heeft. Is mijn aanname verkeerd?

P.S 2 Ik heb de mobo speaker aangesloten, maar ik krijg geen beeps bij het booten. Ik vraag me dus af of het mobo überhaupt wel functioneert. Wat zijn jullie gedachten hierbij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:11
Weet je zeker dat het beeldscherm wel werkt?

Heb de verschillende ram-types per één latje in beide sloten geprobeerd in alle combinaties, zodat je vrij zeker weet dat het niet een defect ram-slot, defect ram-latje of incompatibel ram is?

Als dat het niet is lijkt me toch een benodigde BIOS-update het meest waarschijnlijke scenario. Heb je toegang tot een oudere generatie CPU om te updaten, bijvoorbeeld door van iemand te lenen? Anders kan je even contact opnemen met de verkoper, dit valt in overleg met hen vast wel op te lossen. Als dan toch blijkt dat er iets stuk is, heb je hen ook nodig om het te vervangen. Je omschrijving klinkt wel eerder als een benodigde BIOS-update dan een defect moederbord, maar je weet maar nooit.

Geen piepjes betekent bij Asus in principe geheugen- of cpu-probleem. Maar als het moederbord defect is of om een andere reden de piepjes even niet goed werken, krijg je natuurlijk ook geen piepjes dus dat zegt niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:59

g0tanks

Moderator CSA
citomaster schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:50:
P.S. Ik weet dat oudere mobo's voor een Ryzen 3 3200G een BIOS-update nodig hebben. Echter, op de verpakking van het mobo staat vermeld: "AMD Ryzen 3000 Ready". Ik ga er dus vanuit dat mijn mobo géén BIOS-update nodig heeft. Is mijn aanname verkeerd?
Dit kan je checken door (normaalgesproken) naar je BIOS-versie te kijken. Op de site van Asus staat dat de 3200G wordt ondersteund vanaf versie 4801: https://www.asus.com/au/M...IME-A320M-K/HelpDesk_CPU/

Daaruit leid ik af dat er oude versies van jouw moederbord bestaan die 3200G nog niet ondersteunen.

[ Voor 9% gewijzigd door g0tanks op 05-05-2020 21:55 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
thomas_n schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:33:
Weet je zeker dat het beeldscherm wel werkt?

Heb de verschillende ram-types per één latje in beide sloten geprobeerd in alle combinaties, zodat je vrij zeker weet dat het niet een defect ram-slot, defect ram-latje of incompatibel ram is?

Als dat het niet is lijkt me toch een benodigde BIOS-update het meest waarschijnlijke scenario. Heb je toegang tot een oudere generatie CPU om te updaten, bijvoorbeeld door van iemand te lenen? Anders kan je even contact opnemen met de verkoper, dit valt in overleg met hen vast wel op te lossen. Als dan toch blijkt dat er iets stuk is, heb je hen ook nodig om het te vervangen. Je omschrijving klinkt wel eerder als een benodigde BIOS-update dan een defect moederbord, maar je weet maar nooit.

Geen piepjes betekent bij Asus in principe geheugen- of cpu-probleem. Maar als het moederbord defect is of om een andere reden de piepjes even niet goed werken, krijg je natuurlijk ook geen piepjes dus dat zegt niet heel veel.
Dank voor je snelle reactie!

Ik heb de verschillende ram-types in beide slots geprobeerd, zonder resultaat.

Gevoelsmatig zou ik ook denken dat het aan de vereiste BIOS-versie ligt. Echter, zoals gezegd is op de doos "AMD Ryzen 3000 Ready" gedrukt. Volgens AMD zelf zou de cpu dan 'drop-in compatible' moeten zijn (bron: https://twitter.com/amdryzen/status/1149031319462174720).

Aannemende dat het mobo een oude BIOS-versie heeft, zou ik dan niet een melding moeten ontvangen dat de cpu niet ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-08 13:10
Als het mobo de cpu niet ondersteund, welke een ingebouwde gpu heeft dan lijkt het mij niet vreemd als deze geen beeld geeft ;-)

Staat er niet ergens een productie datum op het mobo?

Amd 3000G heeft een Radeon Vega 3 GPU de 3200G een Radeon RX Vega 8

Dus dat het BIOS mogelijk deze CPU niet ondersteunt lijkt plausibel.

edit: verkeerd statement verwijderd.

btw een soortgelijke vraag gevonden:
Amd ryzen 3000 ready

[ Voor 24% gewijzigd door gr33bo op 06-05-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
gr33bo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:30:
Als het mobo de cpu niet ondersteund, welke een ingebouwde gpu heeft dan lijkt het mij niet vreemd als deze geen beeld geeft ;-)

Staat er niet ergens een productie datum op het mobo?

Amd 3000G heeft een Radeon Vega 3 GPU de 3200G een Radeon RX Vega 8

Dus dat het BIOS mogelijk deze CPU niet ondersteunt lijkt plausibel.

edit: verkeerd statement verwijderd.

btw een soortgelijke vraag gevonden:
Amd ryzen 3000 ready
Heel bruikbare informatie! Dank daarvoor. Ik ga maar eens een oudere cpu op de kop tikken om een BIOS-upgrade uit te voeren. Ik zal hier nog een update plaatsen als ik het euvel heb ontdekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Een kleine update: helaas heeft de test met een oudere AM4-cpu ook niet gewerkt. Ik vermoed dat het moederbord dus toch defect is. Ik heb inmiddels een DOA-aangevraagd en ik wacht dat proces af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:30
Als er 3000 series ready op de mb doos staat is sowieso de bios voor de 3000 series al geflasht. Ben er na honderden geen een tegengekomen waar dit niet zo bleek te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door quadrofource op 14-05-2020 13:28 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Pagina: 1