Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautDT
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 19:42
Hey

ik heb net mijn moederbord, asrock x470 taichi thuis en er hangt een sticker op die zegt

"amd ryzen 3000 desktop ready"

Wat betekent dit?
Moet ik mijn bios eerst nog updaten voor mijn 3700x of gaat dat werken out of the box

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 13:05
Dit betekent dat het moederbord out of the box geschikt is voor alle Ryzen processoren in de 3000 serie, waaronder je 3700x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautDT
ThomasJ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:14:
Dit betekent dat het moederbord out of the box geschikt is voor alle Ryzen processoren in de 3000 serie, waaronder je 3700x :)
ik vroeg het aan Alternate (waar ik het mobo heb besteld)

en zei zeiden dit:

"Jouw moederbord heeft een BIOS update nodig. De sticker toon aan de 3000 series (Raven ridge) niet de 3600(x) t/m 3900(x) series (Mattise)."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

"Ready" houdt vaak in dat het in de toekomst mogelijk is, maar vereist meestal wel een BIOS update.

Als je kijkt naar borden van voorgaande jaren (dus even in het algemeen niet specifiek AM4), zag je vaak dingen als "45nm ready" , maar dat was vóórdat die CPU's op de markt waren, en moest je wel BIOS update doen, "quad-core ready" , ook weer BIOS update nodig voordat het werkte.

En zo is het ook met 300 en 400 serie chipsets, eerst BIOS update nodig voordat Zen2 (dus 3000 serie) werkt.

Paar uitzonderingen zijn bepaalde borden die ná de lancering van Zen2 (her)uitegracht zijn (bepaalde -max moederborden), die hebben al wel een BIOS versie die Zen2 out-of-the-box support.

Maar ga er maar vanuit dat jouw X470 dat niet doet, dus eerst BIOS updaten voordat je met een Zen2 aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nu is het ondertussen wel al 9 maanden geleden dat de eerste BIOS-versie uitkwam die werkt met jouw CPU, dus de kans lijkt me ook wel weer aanwezig dat er wellicht niet de nieuwste BIOS, maar wel één die nieuw genoeg is op het moederbord staat. Zelf had ik anderhalve maand na de release al een (ander) moederbord die al ver genoeg bijgewerkt was.

Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik eventueel nog wel een leen-cpu* die al bij wat andere tweakers langsgegaan is en je tegen vergoeding van verzendkosten zou kunnen gebruiken.

*een A6-9500, die het zo te zien dan weer niet doet met de nieuwste BIOS

[ Voor 9% gewijzigd door dcm360 op 28-02-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThibautDT
dcm360 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:44:
Nu is het ondertussen wel al 9 maanden geleden dat de eerste BIOS-versie uitkwam die werkt met jouw CPU, dus de kans lijkt me ook wel weer aanwezig dat er wellicht niet de nieuwste BIOS, maar wel één die nieuw genoeg is op het moederbord staat. Zelf had ik anderhalve maand na de release al een (ander) moederbord die al ver genoeg bijgewerkt was.

Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik eventueel nog wel een leen-cpu* die al bij wat andere tweakers langsgegaan is en je tegen vergoeding van verzendkosten zou kunnen gebruiken.

*een A6-9500, die het zo te zien dan weer niet doet met de nieuwste BIOS
dus het zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Afhankelijk van de bios versie die er op staat Ja. Helaas valt niet met zekerheid te zeggen dat er een versie op staat die werkt met je CPU. Enige optie is uitproberen en werkt het niet aanbod van leen CPU aannemen en nieuwere BIOS flashen.

Had je dit zeker willen weten dan hebben de leveranciers vaak een optie om vantevoren voor een 10-tje een bios update voor je uittevoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ThibautDT schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:35:
[...]

ik vroeg het aan Alternate (waar ik het mobo heb besteld)

en zei zeiden dit:

"Jouw moederbord heeft een BIOS update nodig. De sticker toon aan de 3000 series (Raven ridge) niet de 3600(x) t/m 3900(x) series (Mattise)."
Dit is sowieso onjuist.

De Raven Ridge-serie is de 2000-reeks (2200G/2400G) etc: Wikipedia: Ryzen

De 3000-reeks met APU's is de Picasso -reeks. (3200G/3400G etc.: Wikipedia: Ryzen

En AMD heeft zowel de Picasso-reeks als de Matisse-reeks (Ryzen 3600 etc) op hetzelfde moment uitgebracht.

En beiden werken met minimaal versie 3.40 van de bios uit mei vorig jaar.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er een nog oudere dan een 9 maanden oude bios in zit. Zeker niet met die sticker er op.

Ik heb een X470 Gaming Plus Max gekocht en daar zat al de nieuwste bios in (6 weken oude bios).

Aangezien je het spul toch al in huis hebt, gewoon even buiten je kast opbouwen en testen, dan zie je het snel genoeg.

"Maar stel nu dat", of "als.." komt waarschijnlijk helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 28-02-2020 13:58 ]

Pagina: 1