Het komt denk ik van beide kanten, juniors die zichzelf overschatten en seniors die de juniors overschatten. En tegelijk wordt van die seniors wel verwacht dat ze naast het begeleiden van de juniors ook nog even die belangrijke projecten doen, want die moeten wel gewoon afgemaakt worden.Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:55:
[...]
Zit de overschatting dan niet juist bij de oudere mensen? Dat ze te weinig tijd inplannen / denken dat de juniors het aankunnen / het project te makkelijk inschalen / te weinig supervisie van de senior?
Daarnaast is de verwachting van werkgevers en de seniors wel dat die juniors na een aantal maanden ook enigszins zelfstandig simpele taken uit kunnen voeren en dus met minder begeleiding af kunnen, maar ik heb helaas juniors gezien die na een half jaar en flinke uitlegsessies nog niet eens de basis lijken te hebben begrepen van waar ze mee bezig zijn en de meest simpele instructies niet opvolgen, maar ondertussen wel heel hard proberen iedereen voor de gek te houden door te zeggen dat ze het wel snappen en veel leren. Ik doe mijn uiterste best voor al mijn collega's om ze te helpen, maar als projectdeadlines in gevaar komen doordat iemand niet op het verwachte niveau presteert, dan neem ik die taken liever zelf over dan dat ik blijf proberen om iemand naar het gewenste niveau te krijgen binnen dat project (en daarbij mogelijk de deadline te missen).