Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:33

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Mijn vraag
Ik kan in mijn gaming laptop 2 extra harde schijven, hij heeft nu een M2 en kan hem uitbreiden met nog een M2 en een 2,5 HDD. Nu heb ik nog een oude 2,5 5400rpm harde schijf liggen, deze wilde ik voor nu gebruiken om games te installeren, en nu is mijn vraag, is dat slim om dat te gebruiken aangezien ik hem nog heb liggen. Windows zelf loopt via de M2 die er al in zit.

Overige vraag 1
Waarom is een M2 bijna net zo duur als een SSD?

Overige vraag 2
Wat bevelen jullie aan om extra geheugen in een Gaming laptop te doen?

Gaming Laptop die ik heb
Acer Nitro 5 AN515-43-R84P Gaming Laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zou hem moeten kunnen uitbreiden zonder dat de garantie verloopt.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Beste antwoord (via Linksquest op 06-05-2020 10:13)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Als je puur opslag zoekt en geen geld wilt uitgeven kan je je HDD meenemen. (Mits hij natuurlijk nog goed is)
Dat zeggende kost een MX500 van 500GB iets van 80,- a 90,- euro. Dan heb je wel lekker een SSD.

16Gb is voldoende voor te gamen.

persoonlijk gebruik ik alleen nog HDD's als storage opslag in een NAS.
Mijn PC's en laptops zijn gewoon voorzien van SSD's.
Voor die "paar" tientjes kan je tegenwoordig prima een SSD kopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan die er gewoon naast zetten. Kost natuurlijk wel meer accu dan een SSD.

Een m.2 sata ssd is even duur als een 2.5" sata ssd omdat buiten het formaat ze gelijk zijn.

Hoeveel geheugen zit er nu in ? 8GB is tegenwoordig wel standaard. 16GB is meestal ruim voldoende. Oftewel wat je nodig hebt kan je alleen bepalen door te meten.

[ Voor 70% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2020 14:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Hoe groot is je oude HDD? Als die 120GB is dan gewoon lekker een SSD kopen.
Is die 1TB of groter kan je prima gebruiken zonder al te veel geld uit te geven. Als je storage nodig hebt (SSD i natuurlijk wel sneller)

Wat bedoel je met M2 bijna net zo duur als SSD?
Wat verwacht je dan? M2 is een vorm van aansluiten. Kan Sata zijn kan PCIE zijn.
Een "traditionele" SSD is gewoon een andere formfactor. Vele behuizingen zijn gewoon lucht om aan de formfactor te voldoen.

Loop je nu tegen geheugen issues aan dan?

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSide op 05-05-2020 15:01 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die harddisk zal wel enorm veel langere laadtijden veroorzaken in je games. Als je het budget hebt, zou ik voor een 2e SSD gaan.
Linksquest schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:54:
Overige vraag 1
Waarom is een M2 bijna net zo duur als een SSD?
De techniek (zeker in het geval van M.2 SATA) is bijna hetzelfde.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:56:
Hoeveel geheugen zit er nu in ? 8GB is tegenwoordig wel standaard. 16GB is meestal ruim voldoende. Oftewel wat je nodig hebt kan je alleen bepalen door te meten.
16GB DDR4
DarkSide schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:00:
Hoe groot is je oude HDD? Als die 120GB is dan gewoon lekker een SSD kopen.
512GB 5400RPM, 6 jaar oud, 1 jaar niet meer gebruikt omdat ik hem toen vervangen had voor een SSD.
Wat bedoel je met M2 bijna net zo duur als SSD?
Omdat M2 nieuwer is meende ik ook dat die techniek duurder was, zo veel weet ik ook niet van Hardware.
Loop je nu tegen geheugen issues aan dan?
Nee dat niet, maar met Windows en wat basis programma's, Gears of War 4 en Gears 5 geïnstalleerd is mijn harde schijf zo goed als vol, daarom gewoon een algemene vraag wat slim is.
Was niet bedoeld als vraag om wat ik moet kopen, meer om wat slim is om in mijn laptop te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 21:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Linksquest schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Was niet bedoeld als vraag om wat ik moet kopen, meer om wat slim is om in mijn laptop te stoppen.
Check, ik had alleen de titel gelezen. Ik zet hem weer terug met een licht getweakte titel.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 16:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Als je puur opslag zoekt en geen geld wilt uitgeven kan je je HDD meenemen. (Mits hij natuurlijk nog goed is)
Dat zeggende kost een MX500 van 500GB iets van 80,- a 90,- euro. Dan heb je wel lekker een SSD.

16Gb is voldoende voor te gamen.

persoonlijk gebruik ik alleen nog HDD's als storage opslag in een NAS.
Mijn PC's en laptops zijn gewoon voorzien van SSD's.
Voor die "paar" tientjes kan je tegenwoordig prima een SSD kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 23-05 23:52
Je spreekt jezelf mogelijk deels tegen:
Linksquest schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:54:
Mijn vraag
... hij heeft nu een M2 ...
vs.
Linksquest schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:33:
... 512GB 5400RPM, 6 jaar oud, 1 jaar niet meer gebruikt omdat ik hem toen vervangen had voor een SSD ...
M2 harddisks bestaan niet.
Ik denk dus dat het correcte verhaal is dat je je originele 2,5" harddisk hebt vervangen door een M2 SSD.
Op basis van die informatie ga ik verder.

Jij hebt niet in de gaten dat je twee verschillende M2 sloten hebt: afhankelijk van de "key" en de specs is elk slot geschikt voor een M2 SATA en/of een M2 NVME SSD. Die kan je niet zomaar door elkaar heen gebruiken!

Als eerste raad ik je dus aan om te bekijken en/of terug te zoeken wat je precies hebt gekocht/geïnstalleerd: is dat een SATA of NVME type M2 SSD?
NVME kan enkele keren sneller zijn dan een SATA SSD, afhankelijk van de uitvoering van je moederbord.

De mogelijkheden:
- als dat een NVME M2 SSD blijkt te zijn die er nu in zit, zoek je wat een M2 NVME SSD nu kost van de grootte die je nu nodig hebt. Als je dat kunt betalen, vervang je je huidige M2 NVME SSD door de nieuwe, dan werkt je laptop het snelst zonder dat je al te veel accucapaciteit inlevert.
- als dat een SATA M2 SSD is die je nu in je laptop hebt, is die niet of nauwelijks sneller dan een SATA 2,5" SSD die je zou aankopen en op de plek waar eerst de harddisk zat zou installeren. In dat geval kijk je wat een M2 of een 2,5" SSD is van de grootte die je nu nodig hebt en die plaats je in je laptop op de juiste plek.
Als je de nieuwe SSD erbij zet, gaat je accuduur mogelijk flink achteruit, dus ga in principe voor vervangen: de oude eruit, de nieuwe erin (op de juiste plek).
- als je nu SATA erin hebt zitten, zou ik kijken of je kunt overstappen naar een M2 NVME SSD: dat is qua prijs nu bijna gelijk en NVME is vaak een stuk sneller. NVME gebruikt méér stroom en wordt heter dan SATA, hou daar rekening mee.

Checks voor aankoop:
- Check voor aankoop van een nieuwe M2 SSD die je erbij zet, of de M2 SSD met het vereiste 2,5 mm metrische schroefje wordt geleverd, anders kan je hem niet goed vastzetten.
- Check ook voor aankoop van een nieuwe M2 SSD de lengte van die M2 SSD: niet elke laptop ondersteunt alledrie de lengteformaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Nee nee, vergis me niet, laptop is pas gekocht en heeft standaard een M2 SSD erin zitten, ik kan er nog een 2de M2 SSD erin pluggen en nog een normale hardeschijf.

Maar weet in ieder geval ben ik weer een stuk wijzer, bedankt voor jullie toelichting.

[ Voor 21% gewijzigd door Linksquest op 06-05-2020 10:14 ]

Pagina: 1