Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 00:56
Beste mede-tweakers,

Morgen is het 5 mei (Bevrijdingsdag). Nu heb ik op mijn werk een kleine discussie over deze feestdag. Volgens de afdeling administratie is dit voor mij geen officiële feestdag omdat de CAO partijen dit niet als officiële feestdag hebben aangemerkt (CAO metaal en techniek)

Het gevolg is dat ik dus moet werken en hier niet extra voor betaald krijg. Wat ik raar vind, aangezien op de website van de rijksoverheid staat dat dit een nationale feestdag is (waar ik in mijn CAO extra voor betaald zou worden).

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en hoe het bij jullie geregeld is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
Voor de meeste bedrijven geldt Koningsdag als een vrije dag, waarbij de medewerkers worden doorbetaald. Voor 5 mei ligt dat iets anders. De overheid heeft 5 mei weliswaar aangewezen als nationale feestdag, maar heeft het daarbij aan de cao-partijen overgelaten of een werknemer betaald vrij heeft op die dag. Om erachter te komen of je werknemers recht hebben op een vrije dag op 5 mei, is het aan te raden om de cao te raadplegen.
Dus ik vrees dat je pech hebt. Alleen bij de overheid heb je elk jaar vrij volgens mij.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yep, how belachelijk het ook is, 5 mei is niet iedereen vrij.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DutchJohnDoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:47:
Beste mede-tweakers,

Morgen is het 5 mei (Bevrijdingsdag). Nu heb ik op mijn werk een kleine discussie over deze feestdag. Volgens de afdeling administratie is dit voor mij geen officiële feestdag omdat de CAO partijen dit niet als officiële feestdag hebben aangemerkt (CAO metaal en techniek)

Het gevolg is dat ik dus moet werken en hier niet extra voor betaald krijg. Wat ik raar vind, aangezien op de website van de rijksoverheid staat dat dit een nationale feestdag is (waar ik in mijn CAO extra voor betaald zou worden).

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en hoe het bij jullie geregeld is.
Het is een officiele feestdag maar dat betekent niet dat het ook een vrije dag is. Dat moet inderdaad in de CAO geregeld worden.

Ik ben eens in de vijf jaar vrij op 5 mei. Dit jaar ook. En ik vind het heel raar dat onze bevrijdingsdag geen vrije dag voor iedereen (meer) is. Waarschijnlijk zijn wij het enige land ter wereld dat zo weinig geeft om zijn bevrijding of onafhankelijkheid.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 04-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 18:44
Van diezelfde site van de rijksoverheid over feestdagen:

Feestdag: recht op vrije dag?

Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:33
Link Rijksoverheid

Lijkt me vrij duidelijk. En ik heb hetzelfde CAO, dus je hebt gewoon pech. Je krijgt hooguit een dagje vrij voor je begravenis.

@!GN!T!ON Nee, dat ligt dus aan je CAO.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 04-05-2020 14:51 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:10
Wij hebben morgen gewoon vrij (IT). Het is toch zo dat elke 5 jaar bevrijdingsdag een nationale feestdag is? Ik zou eerst morgen ook geen vrij hebben, maar na controle door de binnendienst blijkt dit jaar dus dat '5de' jaar te zijn en heb ik gewoon officieel vrij. Ons kantoor is morgen ook gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Wat ik raar vind, aangezien op de website van de rijksoverheid staat dat dit een nationale feestdag is
En als je goed verder leest op die site zie je ook dat het feit dat het een nationale feestdag is, niets zegt over of je vrij bent of niet. Dat wordt per arbeidsovereenkomst (CAO of individueel) bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 14:51
er zijn wel meer takken (of CAO's) die dit als feestdag bestempelen. En er zijn veel variaties in de frequentie en/of of je deze feestdag verkapt (verplicht) zelf betaald door inhouding van uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee.
Bevrijdingsdag (5 mei) is een officiële feestdag in Nederland, maar niet iedereen is dan vrij.

Ik ben werknemer
Wilt u weten of u vrij bent? Vraag dit dan na bij uw werkgever. Of kijk in uw contract of cao wat hierover wordt gezegd.
CAO metaal en techniek zijn er meerdere van. Mar als ik kijk naar Metaal & Techniek Metaalbewerkingsbedrijf - Cao
Artikel 19. Werken op zondagen en feestdagen
1. Als regel werkt de werknemer niet op zondag. En op de volgende feestdagen:
  • Nieuwjaarsdag
  • Tweede paasdag
  • Hemelvaartsdag
  • Tweede pinksterdag
  • Eerste kerstdag
  • Tweede kerstdag
  • Nationale feestdag (Koningsdag, 27 april)
Verklaren de CAO-partijen dat 5 mei in een bepaald jaar een nationale feestdag is waarop de
werknemers niet hoeven te werken? Dan stellen de CAO-partijen een collectieve vakantiedag vast
op 5 mei van dat jaar. Hiervoor moet de werknemer zijn 25e vakantiedag opnemen. Maar dit
hoeft alleen als op het dienstrooster van de werknemer staat dat hij op die dag eigenlijk had
moeten werken.

Aantekening:
• Werkt de werknemer wel op zondagen en/of feestdagen? Dan betaalt de werkgever de werknemer
een vergoeding. Wilt u daar meer over weten? Lees dan artikel 42.
• Voor een afwijking van de regels die gelden voor de nationale feestdag is goedkeuring van de Vakraad
nodig. Deze goedkeuring is er automatisch voor werknemers die werken in een ander land, waar 1 mei
een feestdag is en 27 april niet.

In artikel 7 van deze CAO leest u wat de Vakraad is.
2. Heeft de werknemer gewetensbezwaren tegen werken op de dagen die we hieronder noemen?
Dan kan hij dat melden bij de werkgever. De werkgever kan hem dan niet verplichten te werken
op:
• Zondagen
• Algemeen erkende christelijke feestdagen
27
• Rooms-katholieke feestdagen die in bepaalde plaatsen als een zondag worden gevierd
• Goede Vrijdag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

In mijn CAO is het bijvoorbeeld wel dubbel betaald. Beetje vervelend dat zaken als deze niet gewoon landelijk geregeld kunnen worden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:42
caspar M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:52:
er zijn wel meer takken (of CAO's) die dit als feestdag bestempelen. En er zijn veel variaties in de frequentie en/of of je deze feestdag verkapt (verplicht) zelf betaald door inhouding van uren.
Het is altijd een nationale feestdag. Alleen ben je niet standaard vrij op een nationale feestdag en dat is dan weer per CAO geregeld 8)7

Welkom in Nederland. Het land van de werkgevers. Als werknemer kom je er maar karig vanaf qua vrije feestdagen per jaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
!GN!T!ON schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:51:
Wij hebben morgen gewoon vrij (IT). Het is toch zo dat elke 5 jaar bevrijdingsdag een nationale feestdag is? Ik zou eerst morgen ook geen vrij hebben, maar na controle door de binnendienst blijkt dit jaar dus dat '5de' jaar te zijn en heb ik gewoon officieel vrij. Ons kantoor is morgen ook gesloten.
https://www.rtlnieuws.nl/...ders-altijd-vrij-op-5-mei

https://www.dezaak.nl/164...-koningsdag-mei-vrije.htm

Ook die '1x per 5 jaar' is dus een CAO zaak ;)

[ Voor 10% gewijzigd door President op 04-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

5 mei als nationale vrije feestdag is janre terug al afgeschaft. De laatste keer dat je wel op 5 mei vrij was, was in 2016. Dan is het op 5 mei Hemelvaartsdag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik weet niet of Metaal en Techniek heel veel verschilt met Metalektro (daar val ik onder, 5 mei ook niet vrij), maar dan heb je sowieso vrij weinig te klagen met 40 vrije dagen (incl. ADV)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19

Secsytime

Automagisch

-tom-562 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:55:
Ik weet niet of Metaal en Techniek heel veel verschilt met Metalektro (daar val ik onder, 5 mei ook niet vrij), maar dan heb je sowieso vrij weinig te klagen met 40 vrije dagen (incl. ADV)
Dit inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

-tom-562 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:55:
Er zijn ook veel functies die wel onder die CAO maar niet onder het ADV regime vallen.

Overigens vind ik het echt bizar dat 5 mei niet elk jaar voor iedereen vrij is. We hebben er de mond van vol dat we met z'n alleen een nieuw Nederlands groepsgevoel moeten uitvinden.. met dat in het achterhoofd is dit misschien wel de belangrijkste feestdag van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 14:51
LordSinclair schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:53:
[...]

Het is altijd een nationale feestdag. Alleen ben je niet standaard vrij op een nationale feestdag en dat is dan weer per CAO geregeld 8)7

Welkom in Nederland. Het land van de werkgevers. Als werknemer kom je er maar karig vanaf qua vrije feestdagen per jaar.
kijk het kan altijd beter, maar in Europa doen we het niet zo beroerd... Duitsland is kampioen feestdagen geloof ik. In de VS is het nagenoeg niets, afhankelijk van je salaris / positie kan er dan individual onderhandeld worden. Maar ja dat is slechts voor de 1%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
Dat ik geen vrij krijg op de dag snap ik, wat ik het meest raar vind is dat in het CAO staat dat, wanneer je op een feestdag werkt, je recht hebt op 1,12% van je maandloop per uur. Maar dan mogen de partijen zelf bepalen of ze iets wel of niet een feestdag vinden?

Meest rare mogelijkheid bepalen de partijen dat geen enkele nationale feestdag volgens het CAO geen feestdag is en moet je verplicht werken met kerst...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Je bent toch akkoord gegaan met de arbeidsvoorwaarden? Snap dit "gezeur" nooit zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

DutchJohnDoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:57:
Dat ik geen vrij krijg op de dag snap ik, wat ik het meest raar vind is dat in het CAO staat dat, wanneer je op een feestdag werkt, je recht hebt op 1,12% van je maandloop per uur. Maar dan mogen de partijen zelf bepalen of ze iets wel of niet een feestdag vinden?

Meest rare mogelijkheid bepalen de partijen dat geen enkele nationale feestdag volgens het CAO geen feestdag is en moet je verplicht werken met kerst...
Het idee is als zodanig niet enorm vreemd. Werkgevers en bonden onderhandelen samen over een totaalpakket. Zeg maar een hoeveelheid inspanning waar een hoeveelheid geld tegenover staat. Dat op zich is nog wel begrijpelijk, maar het punt waar ik de draad kwijtraak is hoe men tot op dit niveau in details kan verzanden. Het zelfde als situaties waar tot een eenmalige uitkering van <insert relatief klein bedrag> besloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan ik mij best wat bij voorstellen bij beroepen die 24/7 moeten worden uitgevoerd enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:33

Dan moet je werkgever wel een hele goede reden hebben om je op een christelijke feestdag te laten werken.
Lees je CAO eens door, zou ik zeggen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
Nat-Water schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Dan moet je werkgever wel een hele goede reden hebben om je op een christelijke feestdag te laten werken.
Lees je CAO eens door, zou ik zeggen.
Dat is dan ook weer waar, vind het ook nog steeds raar dat we de christelijke feestdagen aan blijven houden, zie zelf meer toekomst is een x-aantal vrij inzetbare dagen zodat je zelf mag beslissen welke feestdagen je vrij bent (of dit nu feestdagen zijn van de islam, jodendom, christendom of gewoon dagen die je als individu belangrijk vind) maar dat is een heel andere discussie.
PolarBear schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Kan ik mij best wat bij voorstellen bij beroepen die 24/7 moeten worden uitgevoerd enzo.
Hoezo? Toen ik op een helpdesk zat waren de feestdagen gewoon dubbel betaald. Ook mensen die in een 24/7 beroep zitten kunnen met de feestdagen toch thuis willen zijn? Vind dat er dan wel iets extra's tegenover mag staan als je toch moet werken.
Secsytime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:59:
Je bent toch akkoord gegaan met de arbeidsvoorwaarden? Snap dit "gezeur" nooit zo..
Ik ben inderdaad akkoord gegaan met de arbeidsvoorwaarden. Dat hoeft toch niet te betekenen dat ik hier niet naar mag vragen? Zelf zie ik dit niet als klagen, maar als kritisch kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Yucon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Overigens vind ik het echt bizar dat 5 mei niet elk jaar voor iedereen vrij is. We hebben er de mond van vol dat we met z'n alleen een nieuw Nederlands groepsgevoel moeten uitvinden.. met dat in het achterhoofd is dit misschien wel de belangrijkste feestdag van het jaar.
Stel je niet zo aan, alsof mensen echt aan anderen denken als ze op een bevrijdingsfestival zich helemaal klem zitten te zuipen, waardoor ze het niet door hebben dat hun telefoon is gerold. Het is net zo schijnheilig als op 4 mei 20:00 naar buiten zitten turen, om te kijken of je iemand die wél twee minuten stil is op de foto kan zetten zodat je viraal kan gaan op social media met zogenaamd respect.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Droefsnoet schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Stel je niet zo aan, alsof mensen echt aan anderen denken als ze op een bevrijdingsfestival zich helemaal klem zitten te zuipen, waardoor ze het niet door hebben dat hun telefoon is gerold. Het is net zo schijnheilig als op 4 mei 20:00 naar buiten zitten turen, om te kijken of je iemand die wél twee minuten stil is op de foto kan zetten zodat je viraal kan gaan op social media met zogenaamd respect.
Dit soort argumenten kun je op elke feestdag loslaten. Waarom vrij met Kerst als meer dan de helft van Nederland zich alleen maar thuis volvreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DutchJohnDoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:19:

[...]

Hoezo? Toen ik op een helpdesk zat waren de feestdagen gewoon dubbel betaald. Ook mensen die in een 24/7 beroep zitten kunnen met de feestdagen toch thuis willen zijn? Vind dat er dan wel iets extra's tegenover mag staan als je toch moet werken.

[...]
24/7 is meestal een 5 ploegendienst. 2 dagen van 06:00 - 14:00, 2 dagen van 14:00 - 22:00. 1 dag vrij, 3 dagen 22:00 - 06:00, 3 dagen vrij.

1x per 7 weken heb je in het weekend ook echt vrij op zaterdag & zondag. Maar thuis willen zijn op feestdagen, moet je geen beroep willen uitoefenen welk zulke tijden hebben.

Je moet dus geen verpleger/arts/buschauffeur/handhaving/politie/brandweer willen worden als je in het weekend wil gaan stappen, of lekker gourmetten met kerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 08:29
Ook ik val in dezelfde CAO en "moet" in principe 5 mei gewoon werken. Wel heb ik de keus om die dag verlof te nemen. Wanneer dit een verplichte vrije dag was, dan zou dit mij mijn 25e vakantie dag kosten welke ik nu zelf nog kan plannen. Ik heb er dus weinig moeite mee morgen te werken en kies liever een mooie zomerdag uit om vrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Dit soort argumenten kun je op elke feestdag loslaten. Waarom vrij met Kerst als meer dan de helft van Nederland zich alleen maar thuis volvreet?
Klopt, daarom worden bij feestdagen waar je wél vrij bij krijgt weer het nut van in twijfel getrokken: Afschaffen van (gedeelte) betaalde feestdagen
Uiteindelijk boeit het vrijwel niemand waarom je vrij hebt, als je maar vrij hebt. Dat is ook de kwestie in dit topic. Het gaat TS er niet om dat hij morgen zijn vrijheid wil vieren, het gaat erom dat hij meer geld wil. Zodoende dat ik een bewering dat 5 mei de belangrijkste vrije dag zou moeten zijn wat overdreven vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 15:36
Bij ons is 5 mei geen feestdag in de zin dat je niet hoeft te werken. Vind ik prima, want ik neem toch vaak vrij in de meivakantie vanwege de kids.

Bij een concullega moest het personeel verplicht 1,4 en 5 mei vrij nemen vanwege het oplopend aantal vakantiedagen wat niet wordt opgenomen vanwege corona. Dan kies ik liever zelf wanneer ik vrij neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
Droefsnoet schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Klopt, daarom worden bij feestdagen waar je wél vrij bij krijgt weer het nut van in twijfel getrokken: Afschaffen van (gedeelte) betaalde feestdagen
Uiteindelijk boeit het vrijwel niemand waarom je vrij hebt, als je maar vrij hebt. Dat is ook de kwestie in dit topic. Het gaat TS er niet om dat hij morgen zijn vrijheid wil vieren, het gaat erom dat hij meer geld wil. Zodoende dat ik een bewering dat 5 mei de belangrijkste vrije dag zou moeten zijn wat overdreven vind.
Je hebt me denk ik nu toch verkeerd geïnterpreteerd. Het gaat me niet om het vrij zijn of om het geld, het gaat me om hoe het geregeld wordt en dat de werkgevers/cao-partijen blijkbaar zo veel te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 19:07
DutchJohnDoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Je hebt me denk ik nu toch verkeerd geïnterpreteerd. Het gaat me niet om het vrij zijn of om het geld, het gaat me om hoe het geregeld wordt en dat de werkgevers/cao-partijen blijkbaar zo veel te zeggen hebben.
Er zitten toch ook gewoon werknemerspartijen aan de onderhandelingstafel? Die gaan echt niet zomaar feestdagen 'weggeven' hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Waarom zouden Moslims met Kerst vrij moeten zijn? Het zou beter zijn al die feestdagen los te laten en elke werknemer een x aantal feestdagopnames te geven, zodat ieder voor zich kan bepalen welke feestdagen hij wel of niet vrij wil hebben en vieren. Dat is ook eerlijker, aangezien anders-gelovigen enorm profiteren van christelijke feestdagen en dan ook nog eens verlof willen hebben voor de eigen religieuze dagen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 04-05-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CyberMania schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Waarom zouden Moslims met Kerst vrij moeten zijn? Het zou beter zijn al die feestdagen los te laten en elke werknemer een x aantal feestdagopnames te geven, zodat ieder voor zich kan bepalen welke feestdagen hij wel of niet vrij wil hebben en vieren. Dat is ook eerlijker, aangezien niet-gelovigen enorm profiteren van christelijke feestdagen en dan ook nog eens verlof willen hebben voor de eigen religieuze dagen.
Daar is al eens over gesproken in de regering. 2de pinksterdag inruilen voor suikerfeest.

Dat werkte niet. Want de ramadam in het land van herkomst start niet op de zelfde dag. Men hoort naar de stand van de maan te kijken in het land waar je bent, niet naar het land waar je roots liggen. Dan heeft een Surinaamse moslim een dag later/eerder suikerfeest, dan een moslim die uit Afghanistan komt.

Kortom, plan was onuitvoerbaar, want de meeste arbeidsmigranten van de jaren 60/70 volgens enkel het nieuws van de schotel uit het thuisland.

* RaZ had een Surinaamse bovenbuurman die moslim is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
[...]

Waarom zouden Moslims met Kerst vrij moeten zijn? Het zou beter zijn al die feestdagen los te laten en elke werknemer een x aantal feestdagopnames te geven, zodat ieder voor zich kan bepalen welke feestdagen hij wel of niet vrij wil hebben en vieren. Dat is ook eerlijker, aangezien anders-gelovigen enorm profiteren van christelijke feestdagen en dan ook nog eens verlof willen hebben voor de eigen religieuze dagen.
Ik ben het helemaal met je eens! Dan neem ik die dagen gewoon ergens in een week in juni op en verwacht ik op de Christelijke feestdagen de kinderen in mijn klas allemaal op school! *O* Wordt een gezellige 1e Kerstdag :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
President schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens! Dan neem ik die dagen gewoon ergens in een week in juni op en verwacht ik op de Christelijke feestdagen de kinderen in mijn klas allemaal op school! *O* Wordt een gezellige 1e Kerstdag :D
Daarvoor hoeft de school niet eens open, is allemaal prima te regelen met onderwijs op afstand hebben we net gezien. Dus deal, het kan :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik snap niet waarom mensen anderen op "gezeur" moeten wijzen als ze gewoon iets willen vragen over of een dag wel/niet feestdag is, los van of het exact in het cao staat. Alsof iedere werknemer een volledig CAO tot op elke letter detail gaat lezen en exact 100% van de tijd weet waar je mee akkoord gaat. Je behandelt de TS hier alsof ie dom is en dat kan vriendelijker vind ik ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 04-05-2020 16:17 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik denk dat werkgevers daar niet blij van worden. Feestdagen als Kerst of Nieuwjaarsdag zijn ideaal voor de meeste werkgevers want dan geven ze gewoon iedereen vrij en kan het kantoor dicht.
Feestdagen afschaffen en dan gewoon extra vrije dagen geven is niet handig want dan heeft 60% (fictief percentage) van het personeel met Kerst vrij, 20% aan het einde van Ramadan, en nog eens 20% neemt gewoon wat langer vakantie. Dus kantoor kan nooit meer dicht en je klanten verwachten ook dat je open bent op dezelfde dagen dat zij open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nog een interessante casus omtrent deze discussie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RaZ schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Daar is al eens over gesproken in de regering. 2de pinksterdag inruilen voor suikerfeest.

Dat werkte niet. Want de ramadam in het land van herkomst start niet op de zelfde dag. Men hoort naar de stand van de maan te kijken in het land waar je bent, niet naar het land waar je roots liggen. Dan heeft een Surinaamse moslim een dag later/eerder suikerfeest, dan een moslim die uit Afghanistan komt.

Kortom, plan was onuitvoerbaar, want de meeste arbeidsmigranten van de jaren 60/70 volgens enkel het nieuws van de schotel uit het thuisland.

* RaZ had een Surinaamse bovenbuurman die moslim is.
Daarom al die religieuze feestdagen afschaffen en inruilen voor de vrije dagen die een ieder zelf kan plannen als die wat wil vieren samen met anderen die hetzelfde wil vieren. Lijkt me geen probleem.

En dan 5 mei als enige nationale vrije feestdag. Dit is immers de enige feestdag waarop we allemaal hetzelfde vieren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 00:22

kazz1980

Goh... Ik hier?

evilution schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Daarom al die religieuze feestdagen afschaffen en inruilen voor de vrije dagen die een ieder zelf kan plannen als die wat wil vieren samen met anderen die hetzelfde wil vieren. Lijkt me geen probleem.

En dan 5 mei als enige nationale vrije feestdag. Dit is immers de enige feestdag waarop we allemaal hetzelfde vieren.
De religieuze feestdagen wil ik me verder niet aan branden, maar ik ben het er geheel mee eens dat juist 5 mei ten minste één van de belangrijkste (zo niet de belangrijkste) feestdag is en ik kan er dan ook al jaren met de pet niet bij dat dit geen officieel vrije dag is... (behalve vreemd genoeg voor de overheid en een enkele CAO... Met name dat overheid wél vrij is steekt daar toch een beetje! Zij hebben bepaald dat Nederlanders dan niet vrij zijn maar hebben vervolgens zelf wél vrij!).
Ikzelf heb overigens al sinds ik werk de gewoonte om op 5 mei gewoon altijd vrij te nemen. Enerzijds vanwege de leuke festivals, anderzijds omdat het wel degelijk iets is waar ik op die dag even extra bij stil wil staan: het feit dat wij in vrijheid mogen leven en dat dat een prijs gehad heeft. Ook dit jaar ben ik dus gewoon vrij op 5 mei, ook zonder de festivals.

Maar terugkomend op de vraag van TS. Helaas: op 5 mei heb je geen vrij! Je zult dus moeten werken óf zelf een vrije dag op moeten nemen...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 16:21

Soggney

Zeekomkommer

Freekers schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:31:

***members only***
Lijkt me een gevalletje van dubbel betalen, je hebt volgens je CAO vrij, en ze verwachten dat je gaat werken. Dus zou ik 200% verloning verwachten. (is mijn perspectief, gelieve hier geen rechten aan te verlenen)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kazz1980 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:11:
[...]

De religieuze feestdagen wil ik me verder niet aan branden, maar ik ben het er geheel mee eens dat juist 5 mei ten minste één van de belangrijkste (zo niet de belangrijkste) feestdag is en ik kan er dan ook al jaren met de pet niet bij dat dit geen officieel vrije dag is... (behalve vreemd genoeg voor de overheid en een enkele CAO... Met name dat overheid wél vrij is steekt daar toch een beetje! Zij hebben bepaald dat Nederlanders dan niet vrij zijn maar hebben vervolgens zelf wél vrij!).
Ikzelf heb overigens al sinds ik werk de gewoonte om op 5 mei gewoon altijd vrij te nemen. Enerzijds vanwege de leuke festivals, anderzijds omdat het wel degelijk iets is waar ik op die dag even extra bij stil wil staan: het feit dat wij in vrijheid mogen leven en dat dat een prijs gehad heeft. Ook dit jaar ben ik dus gewoon vrij op 5 mei, ook zonder de festivals.

Maar terugkomend op de vraag van TS. Helaas: op 5 mei heb je geen vrij! Je zult dus moeten werken óf zelf een vrije dag op moeten nemen...
Enerzijds is zo'n uitruil met religieuze dagen natuurlijk erg extreem. Maar feit is dat er meerdere religies in het land zijn met zo hun eigen feestdagen. Geef een ieder gewoon 5-6 dagen religieus verlof naar eigen inzicht op te nemen.

En daarnaast moet 5 mei gewoon voor iedereen vrij zijn. Het is met afstand de belangrijkste feestdag, omdat we onder meer vieren dat een ieder de vrijheid heeft om zijn eigen belangrijke vieringen te kunnen doen.

Oh ja, en 1 januari omdat bijna iedereen dan een kater heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 14:27

Arrogant

S.F.W.

evilution schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Geef een ieder gewoon 5-6 dagen religieus verlof naar eigen inzicht op te nemen.
8)

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:40
Op zich klinkt dit wel opmerkelijk: als er inderdaad staat dat je bij werken op een feestdag je een toeslag krijgt, dan zou dat hier inderdaad op moeten gaan. Immers heeft de rijksoverheid bepaald dat het een feestdag is. Lijkt mij niet dat je in een CAO een officieele feestdag ongedaan kan maken.

Maar goed, je moet dan wel de CAO helemaal correct lezen en interpreteren - vaak zijn het best pittige teksten. Ik gok dat je valt onder de CAO metaal & techniek - metaalbewerking?

Dan, "Artikel 42. Wat krijgen werknemers betaald voor overuren?", lid 2d:
"d.Als de werknemer werkt op een feestdag: -De werknemer krijgt per uur 1,12 % van zijn maandsalaris of 1,21 % van zijn vierwekensalaris."

Dat even snel gepakt zou je denk ik inderdaad hard kunnen maken dat je morgen extra betaald moet worden.

Maar het wordt interessant als je kijkt bij artikel 44 over betaling van reisuren, lid 4b:
"Uren op zondag en uren binnen en/of buiten het dienstrooster op een in artikel 19 lid 1 genoemde feestdag: 1,12% van het maandsalaris (1,21% van het salaris per vierwekenperiode) per volledig uur."

...dus bij die laatste wordt er expliciet naar een rijtje feestdagen genoemd, terwijl bij artikel 42 er over feestdagen algemeen gesproken wordt. Nou gok ik dat men bij artikel 42 ook alleen dat expliciete rijtje uit artikel 19 bedoelde (waar bevrijdingsdag niet bij staat), dus dan in 'de geest van de CAO' krijg je geen extra beloning. Maar als je het letterlijk interpreteert kan je wellicht hard maken dat je er wel recht op hebt.

Weet alleen niet of het verstandig is om heel hard hier je gelijk te willen halen, inclusief rechtsgang enzo.
Nou ja, ik denk dat dat theoretisch inderdaad mogelijk is. Bij een ziekenhuis-CAO zal dat vast wel zo verwoordt zijn. Maar goed, dat houdt dus ook in dat de vakbond er bij het afspreken van de CAO mee accoord is gegaan. Uiteindelijk is een CAO een afspraak tussen werkgevers en werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deathchant schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Ik snap niet waarom mensen anderen op "gezeur" moeten wijzen als ze gewoon iets willen vragen over of een dag wel/niet feestdag is, los van of het exact in het cao staat. Alsof iedere werknemer een volledig CAO tot op elke letter detail gaat lezen en exact 100% van de tijd weet waar je mee akkoord gaat. Je behandelt de TS hier alsof ie dom is en dat kan vriendelijker vind ik ;)
Persoon in kwestie weet dat het niet onder zijn cao valt, dus is het imo gewoon klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat ik bedoel, en eigenlijk ook zeg ("naar eigen inzicht") is die religieuze dagen in te ruilen voor vrij besteedbaar verlof.

Kun je als bedrijf nog besluiten een aantal dagen verplicht te stellen net als nu. Bijvoorbeeld bedrijven met overwegend islamitische werknemers kan er voor kiezen collectief te sluiten tijdens Suikerfeest of offerfeest. Ander bedrijven kunnen ervoor kiezen met christelijke feestdagen dicht te zijn.

Dat is de vrijheid die we morgen vieren.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 04-05-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
downtime schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:50:
[...]

Het is een officiele feestdag maar dat betekent niet dat het ook een vrije dag is. Dat moet inderdaad in de CAO geregeld worden.

Ik ben eens in de vijf jaar vrij op 5 mei. Dit jaar ook. En ik vind het heel raar dat onze bevrijdingsdag geen vrije dag voor iedereen (meer) is. Waarschijnlijk zijn wij het enige land ter wereld dat zo weinig geeft om zijn bevrijding of onafhankelijkheid.
Hier hetzelfde. Volgens de CAO eens per 5 jaar vrij, tenzij de werkgever zwaarwegende argumenten heeft om de zaak open te gooien. Ik zou graag tweede Paas/Pinkster/Kerstdag inruilen voor vrij op 5 mei, die dag heeft voor mij zoveel meer betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:00
Freekers schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:31:

***members only***
Dit is wel een beetje topic kapen ;) Maar zoek even een paar topics terug, dit is toevallig paar dagen geleden ook voorbij gekomen.

Ontopic vind ik de cao niet heel duidelijk. Er staat dat je niet vrij bent op 5 mei, maar er staat niet dat ze het niet als feestdag beschouwen. Dus toeslag voor werken op een feestdag zal discutabel zijn en is voor interpretatie vatbaar. Ik geef je weinig kans op betaling van de toeslag , maar je zou eens bij een vakbond kunnen informeren als je daar bent aangesloten. Zij sluiten immers de cao met werkgevers af en kunnen je bijstaan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
DutchJohnDoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Het gaat me niet om het vrij zijn of om het geld, het gaat me om hoe het geregeld wordt en dat de werkgevers/cao-partijen blijkbaar zo veel te zeggen hebben.
Tja, de CAO onderhandelingen gaan nu eenmaal tussen de werkgever en vakbond [CAO partij} Het resultaat ligt uiteindelijk voor aan de leden van de CAO partij en mogen het goedkeuren of afwijzen. Daar ben jij dan eventueel bij als je lid van de vakbond bent. Ben je geen lid, dan is het gewoon pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:00

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 04-05-2020 19:09 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
NoahAmber schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Tja, de CAO onderhandelingen gaan nu eenmaal tussen de werkgever en vakbond [CAO partij} Het resultaat ligt uiteindelijk voor aan de leden van de CAO partij en mogen het goedkeuren of afwijzen. Daar ben jij dan eventueel bij als je lid van de vakbond bent. Ben je geen lid, dan is het gewoon pikken.
Inderdaad. Ik ben vakbondslid en heb de afgelopen jaren een aantal keren een uitnodiging gehad om mee te komen praten tijdens onderhandelingen. Verder mag ik met de andere leden stemmen voor of tegen een akkoord wat tijdens die onderhandelingen is overeengekomen. Verder kun je een deel van je contributie aan de vakbond terugkrijgen via je werkgever. Ik krijg ongeveer 40% terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zit zelf in de metalektro. Zou fijn zijn als ze al die triviale meuk uit de CAO schrappen.

Zorgverlof, calamiteitenverlof, bijzonder verlof, roostervrij. Ouderdomsdagen.

Gewoon iedereen een pak vakantie en salaris en klaar. Meer vrij -> dagen kopen. Minder vrij -> dagen verkopen.

Zou een hoop administratie schelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03
kazz1980 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Met name dat overheid wél vrij is steekt daar toch een beetje! Zij hebben bepaald dat Nederlanders dan niet vrij zijn maar hebben vervolgens zelf wél vrij!).
"Zij" (waarmee je de wetgever bedoelt, neem ik aan) hebben helemaal niet bepaald dat Nederlanders niet vrij zijn op 5 mei. Dat hebben werkgevers bepaald. De wet legt namelijk van geen enkele dag vast of je wel of geen vrij hebt, ook niet eerste kerstdag of nieuwjaarsdag of wat dan ook. Dat is allemaal 100% vrij aan werkgevers en werknemers om in arbeidsvoorwaarden vast te leggen. Het enige dat vastligt in de wet is een minimum aantal vrije dagen in het jaar en andere dingen die met maximale arbeidsduur te maken hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat een grote meerderheid van de werkgevers voor dezelfde vrije feestdagen kiest, maar dat is dus niet verplicht.

De overheid geeft hierin als werkgever het goede voorbeeld door ook 5 mei vrij te geven. En als ik naar onze klanten bij de overheid kijk, 4 mei dit jaar blijkbaar ook. Maar de overheid heeft zich niet het recht aangemeten om dit ook aan andere werkgevers op te leggen. Dat zou ook ingewikkeld worden, want op al die dagen waarvan veel mensen vinden dat ze het recht hebben om vrij te zijn, wordt door allerlei andere mensen gewoon gewerkt (horeca, zorg, veiligheid, noem maar op). Dus hoe zou dat moeten als de overheid dat allemaal verplichte vrije dagen zou maken?

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 04-05-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Had persoonlijk eigenlijk liever vrij op 4 dan op 5 mei.
Ik heb meer met het herdenken dan dat geforceerde oranjetoeter gevier.
Beetje Koningsdag lite, ook al zo'n dag dat je beter niet in de stad kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:36:
[...]

"Zij" (waarmee je de wetgever bedoelt, neem ik aan) hebben helemaal niet bepaald dat Nederlanders niet vrij zijn op 5 mei. Dat hebben werkgevers bepaald. De wet legt namelijk van geen enkele dag vast of je wel of geen vrij hebt, ook niet eerste kerstdag of nieuwjaarsdag of wat dan ook. Dat is allemaal 100% vrij aan werkgevers en werknemers om in arbeidsvoorwaarden vast te leggen. Het enige dat vastligt in de wet is een minimum aantal vrije dagen in het jaar en andere dingen die met maximale arbeidsduur te maken hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat een grote meerderheid van de werkgevers voor dezelfde vrije feestdagen kiest, maar dat is dus niet verplicht.

De overheid geeft hierin als werkgever het goede voorbeeld door ook 5 mei vrij te geven. En als ik naar onze klanten bij de overheid kijk, 4 mei dit jaar blijkbaar ook. Maar de overheid heeft zich niet het recht aangemeten om dit ook aan andere werkgevers op te leggen. Dat zou ook ingewikkeld worden, want op al die dagen waarvan veel mensen vinden dat ze het recht hebben om vrij te zijn, wordt door allerlei andere mensen gewoon gewerkt (horeca, zorg, veiligheid, noem maar op). Dus hoe zou dat moeten als de overheid dat allemaal verplichte vrije dagen zou maken?
ter aanvulling: Ik vind het ook logisch. incl. feestdagen heeft iedere Nederlander ongeveer 25 tot 30 dagen vrij. Het is logisch dat werkgevers niet op standaardfeestdagen zoals kerst willen dat de tent open moet voor 3 man personeel die persé willen werken, daarom bepaalt de werkgever via de CAO of het contract een aantal van die vrije dagen en dwingt die af. Ook dat is volgens mij wettelijk bepaald, dat een werkgever dat mag doen. Ik snap de mensen die graag al hun dagen zelf willen bepalen, maar ik snap ook de werkgevers. Ergo, de huidige situatie lijkt me een prima compromis.
Als je wilt dat het voor iedere nederlander hetzelfde is moet je bij de FNVs en CNVs van ons land zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Grove aanname dat mensen die lezen :+

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sinds 2020 hebben we allemaal onze vrijheid opgegeven, dus je cao was alvast door nostradamus opgesteld.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nederland hoort sowieso bij de landen met de minste vrije dagen in Europa als het aankomt op nationale feestdagen.
Ik ben het dan ook best eens met degenen die het niet snappen dat 5 mei niet per definitie een vrije dag is: dat was het in het verleden wel, is daarna uitgekleed naar 1x per 5 jaar en tegelijkertijd ook nog eens "facultatief"... ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:46
Pietervs schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:31:
Nederland hoort sowieso bij de landen met de minste vrije dagen in Europa als het aankomt op nationale feestdagen.
Ik ben het dan ook best eens met degenen die het niet snappen dat 5 mei niet per definitie een vrije dag is: dat was het in het verleden wel, is daarna uitgekleed naar 1x per 5 jaar en tegelijkertijd ook nog eens "facultatief"... ;(
Nou.. Nederland? Dat hangt gewoon af van je contract cq CAO..

Dus diegenen die het niet snappen.. die hebben misschien eerdere een andere baan gehad waar ze wel vrij kregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
vanaalten schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Op zich klinkt dit wel opmerkelijk: als er inderdaad staat dat je bij werken op een feestdag je een toeslag krijgt, dan zou dat hier inderdaad op moeten gaan. Immers heeft de rijksoverheid bepaald dat het een feestdag is. Lijkt mij niet dat je in een CAO een officieele feestdag ongedaan kan maken.

Maar goed, je moet dan wel de CAO helemaal correct lezen en interpreteren - vaak zijn het best pittige teksten. Ik gok dat je valt onder de CAO metaal & techniek - metaalbewerking?

Dan, "Artikel 42. Wat krijgen werknemers betaald voor overuren?", lid 2d:
"d.Als de werknemer werkt op een feestdag: -De werknemer krijgt per uur 1,12 % van zijn maandsalaris of 1,21 % van zijn vierwekensalaris."

Dat even snel gepakt zou je denk ik inderdaad hard kunnen maken dat je morgen extra betaald moet worden.

Maar het wordt interessant als je kijkt bij artikel 44 over betaling van reisuren, lid 4b:
"Uren op zondag en uren binnen en/of buiten het dienstrooster op een in artikel 19 lid 1 genoemde feestdag: 1,12% van het maandsalaris (1,21% van het salaris per vierwekenperiode) per volledig uur."

...dus bij die laatste wordt er expliciet naar een rijtje feestdagen genoemd, terwijl bij artikel 42 er over feestdagen algemeen gesproken wordt. Nou gok ik dat men bij artikel 42 ook alleen dat expliciete rijtje uit artikel 19 bedoelde (waar bevrijdingsdag niet bij staat), dus dan in 'de geest van de CAO' krijg je geen extra beloning. Maar als je het letterlijk interpreteert kan je wellicht hard maken dat je er wel recht op hebt.

Weet alleen niet of het verstandig is om heel hard hier je gelijk te willen halen, inclusief rechtsgang enzo.

[...]

Nou ja, ik denk dat dat theoretisch inderdaad mogelijk is. Bij een ziekenhuis-CAO zal dat vast wel zo verwoordt zijn. Maar goed, dat houdt dus ook in dat de vakbond er bij het afspreken van de CAO mee accoord is gegaan. Uiteindelijk is een CAO een afspraak tussen werkgevers en werknemers.
Dit was dus ook vooral mijn vraag/discussiepunt. Dat mijn werkgever en ik de CAO blijkbaar anders interpreteren. Verder ga ik hier niets mee doen, vind het wel prima zo.

Denk wel dat ik volgend jaar een verlofdag ga inzetten voor Bevrijdingsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik moest vandaag gewoon door werken (IT) geen hond is er, geen van onze klanten of partners, zit letterlijk uit mijn neus te eten. Ik vind het tevens prima hoor, het is een kleine club en deze crisis slaat hard toe dus ja beentjes bijzetten hoort erbij alleen is het gewoon niet druk vandaag.

[ Voor 38% gewijzigd door Wowhead op 05-05-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 23:39

Grannd

da Granndest

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Grannd op 05-05-2020 09:49 . Reden: m'n bericht sloeg nergens op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

boyette schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:38:
[...]

Nou.. Nederland? Dat hangt gewoon af van je contract cq CAO..

Dus diegenen die het niet snappen.. die hebben misschien eerdere een andere baan gehad waar ze wel vrij kregen..
Mijn reactie is meer "opa vertelt" ;)
"Vroegah" was 5 mei gewoon een vrije dag, voor iedereen.
Bij de overgang naar 1x per 5 jaar werd het ook nog eens afhankelijk gemaakt van de CAO, zoals jij al terecht constateerde.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
FireAge schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:57:
Zit zelf in de metalektro. Zou fijn zijn als ze al die triviale meuk uit de CAO schrappen.

Gewoon iedereen een pak vakantie en salaris en klaar. Meer vrij -> dagen kopen. Minder vrij -> dagen verkopen.

Dat zorgt juist voor extra administratie. Die hele CAO zit standaard in het salarispakket, daar heb je nauwelijks administratie voor nodig. Het (ver)kopen van vakantiedagen, dát kost wel veel tijd. Je loon wijzigt, en dus je pensioen, premies, verzekeringen etc.
DutchJohnDoe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:42:
[...]

Dit was dus ook vooral mijn vraag/discussiepunt. Dat mijn werkgever en ik de CAO blijkbaar anders interpreteren. Verder ga ik hier niets mee doen, vind het wel prima zo.

Denk wel dat ik volgend jaar een verlofdag ga inzetten voor Bevrijdingsdag.
Ik werk bij een zuivelgerelateerde onderneming. De meeste mensen vallen onder de zuivel CAO maar een aantal (w.o. ik) niet (meer). De mensen in de zuivel CAO zijn vandaag vrij (behalve de mensen die in ploegen werken, maar daar is o.a. die ploegentoeslag ook voor). De niet zuivel CAO mensen zijn eigenlijk niet vrij. Eigenlijk niet, omdat we dit jaar bij gratie van de directie wél vrij kregen.
Ik viel eerst wel onder de zuivel CAO, bij overstap naar deze functie heb ik wel te horen gekregen dat er geen CAO meer van toepassing zou zijn, maar ik had tot enkele weken terug niet voor mogelijk gehouden dat er mensen zijn die niet vrij zouden zijn eens in de vijf jaar op bevrijdingsdag (m.u.v. de beroepen die sowieso andere regelingen hebben voor feestdagen omdat ze in ploegen werken / of in de zorg ofzo).

Verschillende interpretatie van de CAO is lastig, je zou je hierbij het beste kunnen wenden tot de vakbond. Zij kunnen het beste uitsluitsel geven over de strekking van de tekst in de CAO. Je werkgever kan ook gewoon een foutje maken, dat zijn ook maar gewoon mensen. Je zou de vakbond ook kunnen verzoeken dit stuk tekst duidelijker te (laten) omschrijven in de CAO, mijn ervaring is dat ze doorgaans heel serieus ingaan op vragen rondom CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pietervs schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Mijn reactie is meer "opa vertelt" ;)
"Vroegah" was 5 mei gewoon een vrije dag, voor iedereen.
Bij de overgang naar 1x per 5 jaar werd het ook nog eens afhankelijk gemaakt van de CAO, zoals jij al terecht constateerde.
Dat zeg je nu al meerdere keren, maar heb je daar ook een bron voor? Volgens mij is 5 mei nooit een verplichte vrije dag voor alle Nederlanders geweest.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Dat zeg je nu al meerdere keren, maar heb je daar ook een bron voor? Volgens mij is 5 mei nooit een verplichte vrije dag voor alle Nederlanders geweest.
Alleen voor ambtenaren is dat het geval geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
zacht schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Alleen voor ambtenaren is dat het geval geweest.
Hoewel het zeker gebruikelijk is bij de overheid is het volgens mij ook niet standaard zo geweest voor alle ambtenaren. Sowieso is 5 mei pas in 1990 als nationale feestdag bestempeld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Hoewel het zeker gebruikelijk is bij de overheid is het volgens mij ook niet standaard zo geweest voor alle ambtenaren. Sowieso is 5 mei pas in 1990 als nationale feestdag bestempeld.
Het zal inderdaad semi-standaard geweest zijn. Het klopt in ieder geval dat vrij zijn op 5 mei in ieder geval voor de niet-ambtenaren nooit vanzelfsprekend is geweest. Sowieso merk ik dat de dag meer leeft dan 30 jaar geleden, waarschijnlijk ook vanwege de kans op mooi weer en veel festivals, ik probeer zelf elk jaar een vrije dag op te nemen op 5 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56
De feestdagen zijn benoemd in de CAO metaal en techniek:

"Artikel 19.Werken op zondagen en feestdagen
1.Als regel werkt de werknemer niet op zondag.
En op de volgende feestdagen:
Nieuwjaarsdag
Tweede paasdag
Hemelvaartsdag
Tweede pinksterdag
Eerste kerstdag
Tweede kerstdag
Nationale feestdag (Koningsdag, 27 april)
Verklaren de CAO-partijen dat 5 mei in een bepaald jaar een nationale feestdag is waarop de werknemers niet hoeven te werken? Dan stellen de cao-partijen een collectieve vakantiedag vast op 5 mei van dat jaar. Hiervoor moet de werknemer zijn 25e vakantiedag opnemen."

Kortom, dit jaar geen recht op overurentoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:40
trenza schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:24:
De feestdagen zijn benoemd in de CAO metaal en techniek:

"Artikel 19.Werken op zondagen en feestdagen
1.Als regel werkt de werknemer niet op zondag.
En op de volgende feestdagen:
Nieuwjaarsdag
Tweede paasdag
Hemelvaartsdag
Tweede pinksterdag
Eerste kerstdag
Tweede kerstdag
Nationale feestdag (Koningsdag, 27 april)
Verklaren de CAO-partijen dat 5 mei in een bepaald jaar een nationale feestdag is waarop de werknemers niet hoeven te werken? Dan stellen de cao-partijen een collectieve vakantiedag vast op 5 mei van dat jaar. Hiervoor moet de werknemer zijn 25e vakantiedag opnemen."

Kortom, dit jaar geen recht op overurentoeslag.
Ik denk dat je praktisch gezien gelijk hebt, maar letterlijk gezien niet.
Ten eerste: "De feestdagen zijn benoemd in de CAO metaal en techniek". De CAO bepaalt niet wat een feestdag is. 5 mei is een feestdag, overheids-bepaald. De CAO bepaalt wel op welke feestdagen er niet gewerkt wordt - dat is dus het lijstje wat je hier geplaatst hebt.

Maar goed, dat bepaald dus op welke feestdagen er niet gewerkt wordt. Dan heb je dus ook de feestdagen waarop er wel gewerkt wordt. En dan zou je de CAO kunnen uitleggen volgens artikel 42d:

Nogmaals, zoals ik in vanaalten in "5 mei - vrij, extra loon of niets" uitlegde, ik denk niet dat de CAO zo bedoeld is, maar letterlijk gezien lijkt het een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
FireAge schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:57:

Die "triviale meuk" geeft je wel rechten zoals zorgverlof en calamiteitenverlof, je werkgever kan dit niet zo maar weigeren wat met een normale vrije dag wel kan/mag. Dit is zelfs wettelijk geregeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

Daarnaast kunnen de meeste mensen hier niet mee omgaan, die gaan in januari/februari op vakantie en aan het eind van het jaar moeten ze voor hun pa/ma zorgen en hebben ze geen dagen meer.

En mensen hebben ook vakantie nodig, ook als je je vrije dagen gebruikt om voor een ander te zorgen!

Dus laten we dit aub gewoon goed geregeld houden op deze manier.

En nee, ik ben niet pro-vakbond/cao, integendeel zelfs
Pagina: 1