Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:19
Wij hebben een nieuw huis gekocht waarbij wij voor zowel een stabiel en snel bedraad netwerk willen zorgen als een stabiel WiFi netwerk door het hele huis. Voor het WiFi netwerk kom je al snel op Mesh systemen. Hoewel ik al helemaal overtuigd was gooien de verschillende reacties op Tweakers toch roet in het eten. Ik begin te twijfelen of ik de juiste keuze maak...

Ik zat er aan te denken om de Deco M9 plus (V2) te kopen. Het gaat om de '3 pack' versie. 1 module komt in de meterkast (voorkant, linker hoek van het huis), 1 module in de tegenovergestelde hoek (achterkant, rechter hoek) en 1 module op de eerste verdieping (ongeveer boven module 2). De modules kunnen alle 3 bedraad aangesloten worden. Dit is dan ook de bedoeling waardoor de belangrijkste apparaten (computer, televisie en gameconsole) bedraag aangesloten kunnen worden.

Het probleem ligt echter in het WiFi netwerk in het gehele huis. Wij hebben meerdere plekken waar we eventueel kunnen gaan zitten met een telefoon of laptop, waardoor we door het gehele huis een goede WiFi dekking willen. Dit uiteraard ook met een normale snelheid waarmee bijvoorbeeld een Netflix film geen probleem zal zijn.

De berichten die ik op Tweakers tegen kom vallen een Mash systeem vooral af omdat dit niets anders dan simpele repeaters zouden zijn. De systemen zouden over dezelfde frequentie communiceren waardoor het netwerk juist verzwakt word. Een Mesh systeem zou dus juist niet voor een stabiel en snel netwerk zorgen. Ik twijfel echter of dit nog steeds het geval is als je de modules bedraad aansluit. Zorgt dit er niet voor dat alle modules een snel WiFi signaal versturen waardoor we met deze opstelling juist wel bereiken wat wij willen?

Zijn er eventueel betere oplossingen voor onze situatie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:29
Mesh zijn ook een soort van wifi-repeaters. Doorgaans wel met software om centraal alles in te kunnen stellen, maar in principe zijn het wifi-repeaters als je ze niet bedraad aansluit.

De door jouw gekozen mesh heeft echter wel 2 x 5GHz radio's dus kunnen ze onderling 1 van die 2 5GHz radio's gebruiken voor de wifi-backhaul. Daar heb je mogelijk echter niets aan, want je gaat ze bedraad aansluiten. Jouw mesh wil daarnaast graag router zijn. Als het niet router is, dan zou je diverse functies niet kunnen gebruiken.

Als je ze bedraad aansluit, ben je waarschijnlijk beter af met een set goede access points. Die hebben immers als doel een zo goed mogelijk wifi neer te zetten. Vaak zie je dan weer UniFi genoemd worden, gok ik zo.

Wat zijn je plannen qua router en switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09
AlxRoelofs schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:28:
De berichten die ik op Tweakers tegen kom vallen een Maesh systeem vooral af omdat dit niets anders dan simpele repeaters zouden zijn. De systemen zouden over dezelfde frequentie communiceren waardoor het netwerk juist verzwakt word. Een Mesh systeem zou dus juist niet voor een stabiel en snel netwerk zorgen. Ik twijfel echter of dit nog steeds het geval is als je de modules bedraad aansluit.
Klopt helemaal. Als je de Deco's bedraad aansluit gebruiken ze de 'ethernet-backbone' en bouwen ze niet een mesh-netwerk via wifi op. De genoemde nadelen komen daarmee inderdaad te vervallen.

Alle negatieve verhalen die je over mesh-systemen leest gaat over het niet-bedraad aansluiten zodat de verschillende accesspoints ook via wifi met elkaar moeten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Groentjuh schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:49:
Wat zijn je plannen qua router en switch?
Doordat ik van plan was de Deco M9 aan te sluiten op de Zyxel modem (T-Mobile thuis) heb ik verder niet gekeken naar een router. Qua switch zat ik aan deze Netgear GS108E te denken, maar die heeft dus geen POE omdat dit niet noodzakelijk was voor de Deco M9.

Dit kan allemaal aangepast worden indien er een betere oplossing is.
Vloris schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:56:
[...]
Klopt helemaal. Als je de Deco's bedraad aansluit gebruiken ze de 'ethernet-backbone' en bouwen ze niet een mesh-netwerk via wifi op. De genoemde nadelen komen daarmee inderdaad te vervallen.

Alle negatieve verhalen die je over mesh-systemen leest gaat over het niet-bedraad aansluiten zodat de verschillende accesspoints ook via wifi met elkaar moeten communiceren.
Hieruit haal ik dus op dat het Deco M9 systeem gaat voldoen aan onze wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@AlxRoelofs : Lijkt me een prima plan! Gewoon doen! :)

Mocht je echter toch één of meerdere units door omstandigheden draadloos gaan aansluiten :
Hou er rekening mee dat de plekken die jij in gedachten had misschien helemaal geen goede plekken zijn als het gaat om een goed WiFi signaal oppakken en doorzetten richting de woonkamer/1ste verdieping/zolder/tuin/enz. ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
nero355 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:11:
@AlxRoelofs : Lijkt me een prima plan! Gewoon doen! :)

Mocht je echter toch één of meerdere units door omstandigheden draadloos gaan aansluiten :
Hou er rekening mee dat de plekken die jij in gedachten had misschien helemaal geen goede plekken zijn als het gaat om een goed WiFi signaal oppakken en doorzetten richting de woonkamer/1ste verdieping/zolder/tuin/enz. ;)
Klinkt positief!

Mocht er ooit nog een module bij komen zou deze draadloos moeten worden. Deze zal dan zeer waarschijnlijk wel in het midden van het huis terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termeer
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-01 16:14
Ik zit ook te twijfelen over de aanschaf van de TP-Link Deco M9. Ik heb nu twee wat oudere bedrade wifi access points: Eén in de meterkast en één op zolder. Op zich geeft dit in huis een goede dekking, als moet je bewust het access point kiezen, omdat een device de neiging heeft om te lang aan een access point te blijven "hangen". Daarom ook twee verschillende SSIDs.

Twee vragen:

Wat ik wil hebben is seamless roaming. Dat kan met de TP-Link M9. Omdat bedraad aansluiten nog altijd het beste resultaat geeft bij vervanging van mijn twee oude access points, verlies ik daardoor het mesh principe. Niet zo erg lijkt me, want het gaat me om het seamless roaming. Klopt dit?

Verder wil ik ook goede verbinding in de achtertuin. Nu heb ik daar momenteel wel verbinding via het access point op zolder, maar dat is net aan (gemiddeld 2 balkjes). Mijn idee is om hiervoor een derde M9 draadloos binnenhuis tegen de achtergevel te plaatsen. Dit resulteert dus in 2 bedrade access points en 1 niet-bedraad access point. Ik heb wel het idee dat ze elkaar blijven afdekken. Wat is hiervan het effect? Heb ik nu ineens een mesh? Houd ik wel seamless roaming?

Ik hoor graag jullie deskundige mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@termeer dit topic is al wat ouder en het is op Tweakers gebruikelijk om nieuwe topics te starten, in plaats van te posten in een bestaand topic. Zou je dus even een nieuw topic willen aanmaken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.