[Probleem] 5g wifi verliest internet connectie, enkel op pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:04
Hi Tweakers,

Na van alles geprobeerd te hebben tot laat in de avond ben ik een beetje ten einde raad. Hopelijk heeft iemand hier wat meer kennis dan ik en kan ik weer gebruik maken van mijn 5ghz WiFi.

Situatie:
- KPN experiabox V10, 2.4 en 5ghz WiFi allebei andere SSID (eerder was dit hetzelfde, nu gesplitst om fouten makkelijker op te sporen)
- TP Link AC6 op de 1e verdieping, deze gebruik ik als extra accespoint voor de zolder. Hier ook 2.4 en 5ghz netwerken aparte SSID
- USB wifi adapter - D-link AC600

Dit heeft enkele maanden perfect gewerkt. Goede snelheid en geen dips. Sinds eergisteren begon het 5ghz netwerk dips te vertonen. Grote lag spikes bij gamen. Speedtests lieten lage snelheid zien en ook grote dips in de test. Inmiddels is het zo erg dat ik 5ghz wel kan verbinden, een halve minuut netwerk heb, en dan de melding krijg "No internet connection". Dit geldt voor het 5ghz netwerk van de TP Link maar ook als ik verbind met de 5ghz rechtstreeks op de ExperiaBox V10. Later kom ik er helemaal niet meer op: "Can;t connect to this network".
2.4 ghz geeft geen problemen en is stabiel, welliswaar een veel lagere snelheid dan de 5ghz.
Mijn smartphone en macbook kan ik wel verbinden met de 5ghz.Verbinding is stabiel en valt niet weg.
Probleem lijkt dus echt te zitten tussen mijn PC en het netwerk.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Aan/uit zetten van modem en NT kastje en later ook factory reset van modem (V10)
- Idem voor de router (AC6)
- PC teruggezet naar een recoverypoint van vorige week
- WiFi adapter er uit gehaald en van USB poort gewisseld, tevens uninstalled en opnieuw laten detecteren + installeren

- Ik heb voor de zekerheid nog een WiFi adapter besteld om te kijken of het probleem daar in zit.

Iemand die mij hier wellicht wat verder in kan helpen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

lier

MikroTik nerd

Zou je al je wireless settings van je Experiabox en TP-Link hier kunnen delen? Laat alleen het wachtwoord weg...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 20:39
Kijk op je telefoons eens naar het WiFi spectrum. Dit kan met apps als 'wifi analyzer' (android). Misschien hebben je buren zojuist een nieuwe router gekocht met een hoger vermogen dan voorheen en zitten jullie door elkaar heen te praten.

Misschien hadden zij problemen omdat jouw router(s) eerst een hoger vermogen hadden dan de hunne en hebben zij het probleem opgelost door een nieuwe te kopen.

Mocht dit zo zijn, kan je in de configuratie van je routers een ander kanaal kiezen. Er zou (zeker op 5g) wel een kanaal vrij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:40:
Kijk op je telefoons eens naar het WiFi spectrum. Dit kan met apps als 'wifi analyzer' (android). Misschien hebben je buren zojuist een nieuwe router gekocht met een hoger vermogen dan voorheen en zitten jullie door elkaar heen te praten.

Misschien hadden zij problemen omdat jouw router(s) eerst een hoger vermogen hadden dan de hunne en hebben zij het probleem opgelost door een nieuwe te kopen.

Mocht dit zo zijn, kan je in de configuratie van je routers een ander kanaal kiezen. Er zou (zeker op 5g) wel een kanaal vrij moeten zijn.
Ik kwam op internet wat topics tegen waarbij switchen van het kanaal het heeft opgelost. Ik kan voor 5g op de TP link kiezen uit 36-40-44-48 . Zojuist naar 36 geswitcht.
Op de Experiabox heb ik keuze uit 36-40-44-48 / 52-56-60-64 / 100-104-108-112. Deze stond op auto en heb ik op de laatste gezet.
Op mijn MacBook en telefoon geen problemen, desktop wederom "can't connect to this network" -> No internet access. Probleem lijkt mij dus in de PC/WiFi adapter te zitten ipv het netwerk zelf?
lier schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:39:
Zou je al je wireless settings van je Experiabox en TP-Link hier kunnen delen? Laat alleen het wachtwoord weg...
Netwerk settings hier onder:

Tplink:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNA0U3wHEE8VEMY1CeaH23mQPrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7Hf4NX3t0mRefmFaA6GiuqV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EySfDIyziCD77JSuLXxn4rXZJbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JcRjqH0xGJJe5fsywCnEov2A.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wct1lz72MgW8Kx4zfUdkNKXgv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EXZziJoEMd3JzqAbtbZfgcXz.jpg?f=user_large

experia:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19xGLlY6KcwFqSTl7QPEwShabJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TnnferrpoKrMrD1pHoLTstnI.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door pentaw1nz op 04-05-2020 11:27 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjorsie
Kanaal 1 tot 13 betreft de 2.4GHz kanalen. Heb je niet ergens anders nog een optie staan voor de 5GHz?

Ik zie overigens 'daar onder' geen network settings:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:51:
Kanaal 1 tot 13 betreft de 2.4GHz kanalen. Heb je niet ergens anders nog een optie staan voor de 5GHz?

Ik zie overigens 'daar onder' geen network settings:)
edited
DHCP staat na reset van de tplink nu weer aan, maar heb ik ook al uit gehad zonder verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 04-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

lier

MikroTik nerd

Zorg dat je security alleen op WPA2/AES staat, niets anders. Ik mis nog de instellingen van de Experiabox op dit gebied.

Daarnaast kan je je afvragen of je nog 802.11a en 802.11b wil gebruiken, misschien als je nog oude meuk gebruikt? Anders lekker uitzetten.

Het gebruik van "high" als zendvermogen op de 2,4GHz band is vrijwel nooit nodig en geeft vooral veel vervuiling van het spectrum. Deze kan je (flink) omlaag schroeven. Dat zorgt er gelijk ook voor dat je dezelfde SSID kan gebruiken voor beide banden, de (modernere) clients kiezen dan vanzelf de 5GHz band.

Heb je de TP-Link als accesspoint ingesteld, of is hij nog vrolijk aan het NAT-en? Want in het laatste geval zou je hem beter als een echt accesspoint kunnen laten werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
lier schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:09:
Zorg dat je security alleen op WPA2/AES staat, niets anders. Ik mis nog de instellingen van de Experiabox op dit gebied.

Daarnaast kan je je afvragen of je nog 802.11a en 802.11b wil gebruiken, misschien als je nog oude meuk gebruikt? Anders lekker uitzetten.

Het gebruik van "high" als zendvermogen op de 2,4GHz band is vrijwel nooit nodig en geeft vooral veel vervuiling van het spectrum. Deze kan je (flink) omlaag schroeven. Dat zorgt er gelijk ook voor dat je dezelfde SSID kan gebruiken voor beide banden, de (modernere) clients kiezen dan vanzelf de 5GHz band.

Heb je de TP-Link als accesspoint ingesteld, of is hij nog vrolijk aan het NAT-en? Want in het laatste geval zou je hem beter als een echt accesspoint kunnen laten werken.
- WPA aangepast. Transmit power nu op middle.
-802.11a en b geen idee, ik heb dit overgenomen vanuit de standaard instelling op de experiabox.Kan dit op de tplink voor 5ghz aanpassen naar aconly, n-ac mixed, of a/n/ac mixed. Heb hier overigens nooit iets op aangepast.
- Over het NAT-en geen idee, hoe check ik dit?
- Zelfde SSID heb ik wel voor mijn Experiabox V10, maar bewust niet op mijn TP-link. Ik had daar eerder de 2.4 ook hetzelfde SSID als de experiabox (dus samengevoegd) en de 5ghz een aparte SSID. Daar zit ik alleen met mijn desktop op. Nu door alle problemen heb ik alles gesplitst om gerichter te kunnen zoeken naar het probleem. Weet daardoor dat het in de 5ghz zit en enkel op mijn desktop voordoet.

Kom er nog niet op met mijn desktop.
Nadat ik er 1 keer op ben geweest en "er af word gegooid" kom ik er helemaal niet meer op. Als ik alles reboot kan ik wel verbinden en heb ik gewoon internet op mijn 5ghz wifi. Maar dat is dus voor een halve minuut...

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 04-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Je moet ook je SSID verbergen hier op het forum, dat is een locatiegegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 04-05-2020 16:22 . Reden: hier op het forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nog iets wat ik nu voor de 3e keer heb:
Na meermaals proberen te verbinden met 5g (op de pc waar het probleem zich voordoet) gaat 5g er uit, ook voor andere devices (Internet misschien niet beschikbaar).
Dit herstelt zichzelf weer.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 04-05-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Hmm ik zie je 5GHz band op kanaal 36 staan. Kan je deze op een andere band zetten?

Probeer ook eens met zo'n app te kijken hoeveel netwerken er op dit kanaal zitten, het zou kunnen dat alle 5G routers standaard kanaal 36 pakken en dus door elkaar heen moeten praten, wat de snelheids/verbindingsproblemen zou kunnen verklaren.

DHCP maakt niet heel veel uit. In de praktijk zorgt het er waarschijnlijk voor dat je macbook op experiabox wifi en je laptop op tp-link wifi niet met elkaar kunnen praten. Doe dan wel de stekker vanuit de experiabox in de 'WAN' poort. Zolang je internet hebt via je wired connectie vanaf de tp-link lijkt dit goed te staan en voor nu even niet helemaal relevant vermoed ik.
Nieksiero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:49:
Nog iets wat ik nu voor de 3e keer heb:
Na meermaals proberen te verbinden met 5g (op de pc waar het probleem zich voordoet) gaat 5g er uit, ook voor andere devices (Internet misschien niet beschikbaar).
Dit herstelt zichzelf weer.
Is dat vlak nadat je internet settings hebt toegepast? Volgens mij is dit normaal gedrag van de TP-link (en mogelijk andere apparaten waarvan je wifi instellingen hebt aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:03:
Hmm ik zie je 5GHz band op kanaal 36 staan. Kan je deze op een andere band zetten?

Probeer ook eens met zo'n app te kijken hoeveel netwerken er op dit kanaal zitten, het zou kunnen dat alle 5G routers standaard kanaal 36 pakken en dus door elkaar heen moeten praten, wat de snelheids/verbindingsproblemen zou kunnen verklaren.

DHCP maakt niet heel veel uit. In de praktijk zorgt het er waarschijnlijk voor dat je macbook op experiabox wifi en je laptop op tp-link wifi niet met elkaar kunnen praten. Doe dan wel de stekker vanuit de experiabox in de 'WAN' poort. Zolang je internet hebt via je wired connectie vanaf de tp-link lijkt dit goed te staan en voor nu even niet helemaal relevant vermoed ik.

[...]

Is dat vlak nadat je internet settings hebt toegepast? Volgens mij is dit normaal gedrag van de TP-link (en mogelijk andere apparaten waarvan je wifi instellingen hebt aangepast).
toon volledige bericht
TPlink 5g kanaal op 44 gezet -> Can't connect to this network
Experia 5g kanaal op 100-112 -> Can't connect to this network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Als ik het nou goed begrijp:
- experiabox wifi werkt, met één netwerk op zowel 2.4 en 5GHz, maar niet voor je desktop
- tp-link wifi: werkt, met twee netwerken geconfigureerd (met andere namen dan het netwerk op de experiabox) voor je macbook en je telefoon. Je desktop wil hier ook niet connecten.

De gemeenschappelijke factor hierin is dan je computer. Kan je op je desktop eens naar settings gaan, dan Network & internet en dan de network troubleshooter uitvoeren?

Mocht dit niets uithalen, kan je ook de netwerken 'vergeten' en even opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:15:
Als ik het nou goed begrijp:
- experiabox wifi werkt, met één netwerk op zowel 2.4 en 5GHz, maar niet voor je desktop
- tp-link wifi: werkt, met twee netwerken geconfigureerd (met andere namen dan het netwerk op de experiabox) voor je macbook en je telefoon. Je desktop wil hier ook niet connecten.

De gemeenschappelijke factor hierin is dan je computer. Kan je op je desktop eens naar settings gaan, dan Network & internet en dan de network troubleshooter uitvoeren?

Mocht dit niets uithalen, kan je ook de netwerken 'vergeten' en even opnieuw toevoegen.
Inderdaad.

Vergeten en opnieuw toevoegen heb ik geprobeerd , zonder resultaat.

Troubleshooter plaats ik hieronder een screenshot van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Wacht je telkens wel netjes 10 minuten na het opstarten van de router zodat radar detection (DFS) zijn werk heeft gedaan?
Wikipedia: Dynamic frequency selection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jeroen3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:48:
Wacht je telkens wel netjes 10 minuten na het opstarten van de router zodat radar detection (DFS) zijn werk heeft gedaan?
Wikipedia: Dynamic frequency selection
Gister avond nog een complete factor reset gedaan van de router en toen gaan slapen.
Vanochtend kon ik 1x verbinden met 5g en werd er na een paar sec uitgegooid op de pc.

Alle andere devices werken probleemloos.
Kan me niet voorstellen dat het in de router of settings zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jeroen3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:23:
Je moet ook je SSID verbergen, dat is een locatiegegeven.
Dat moet je juist zeker weten NIET doen, tenzij je graag alle netwerken in de buurt een hoop overhead toewenst!

Je accepteert daarmee een heleboel nadelen om één voordeel te creëren : Dat je netwerk niet te zien is door mensen zonder verstand van netwerken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@nero355 Verbergen hier op het forum natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ook een totale windows recovery heeft niet geholpen :) Ik ga een andere WiFi dongle gebruiken.
Iemand nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
probeer eens een hotspotje via je telefoon. Als windows daar niet mee wil verbinden, de drivers opnieuw installeren (downloaden op je mac en via usb kopieren of even een kabel via een kabel verbinding maken).

Wat je ook kan proberen is de adapter even verwijderen en opnieuw aansluiten (liefst met internet via een andere route. Windows zal dan zelf kijken of er drivers nodig zijn en deze installeren voor zover ik weet.

Verder is een app als deze (https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer) handig voor het zien welke kanalen er vrij zijn en te zien hoeveel netwerken op de kanalen zitten. Er zijn vast iphone apps beschikbaar, maar dat zou ik zo niet weten.

Je hebt trouwens niet op je desktop toevallig handmatig IP instellingen opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:53:
probeer eens een hotspotje via je telefoon. Als windows daar niet mee wil verbinden, de drivers opnieuw installeren (downloaden op je mac en via usb kopieren of even een kabel via een kabel verbinding maken).

Wat je ook kan proberen is de adapter even verwijderen en opnieuw aansluiten (liefst met internet via een andere route. Windows zal dan zelf kijken of er drivers nodig zijn en deze installeren voor zover ik weet.

Verder is een app als deze (https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer) handig voor het zien welke kanalen er vrij zijn en te zien hoeveel netwerken op de kanalen zitten. Er zijn vast iphone apps beschikbaar, maar dat zou ik zo niet weten.

Je hebt trouwens niet op je desktop toevallig handmatig IP instellingen opgegeven?
Als ik een hotspot maak gaat mijn telefoon van WiFi af. Kan ik dat omzijlen?

Adapter heb ik meermaals verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Dit met zowel; de stndaard drivers die windows direct installeert, alsmede met de drivers van DL link zelf. Ook geen resultaat.

Ik heb niet handmatig IP instellingen opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Nou het is puur even om te kijken of dat het wel doet (en je dan ook internet hebt). Of je telefoon op wifi zit of niet maakt daarvoor niet veel uit (het is wel handig om de connectie als 'metered' in te stellen. Windows gaat dan geen updates zitten downloaden over je 4G).

Of je wifi aan kan zetten icm een hotspot hangt van je telefoon af. Blijkbaar als het automatisch uitgeschakeld wordt zal jouw telefoon het niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
zjorsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:03:
Nou het is puur even om te kijken of dat het wel doet (en je dan ook internet hebt). Of je telefoon op wifi zit of niet maakt daarvoor niet veel uit (het is wel handig om de connectie als 'metered' in te stellen. Windows gaat dan geen updates zitten downloaden over je 4G).

Of je wifi aan kan zetten icm een hotspot hangt van je telefoon af. Blijkbaar als het automatisch uitgeschakeld wordt zal jouw telefoon het niet ondersteunen.
ah ok, ik dacht dat de hotspot via de 5g moest zijn omdat ik alleen daar problemen ervaar. Ik zit al de hele dag met de pc op wifi, enkel 2.4 g.

hotspot geprobeerd en werkt.

diagnose geeft aan:

Problem with wireless adapter or access pointProblem with wireless adapter or access point Not fixed Not Fixed
Investigate router or access point issues Failed
Reset the wireless adapter

Details about network adapter diagnosis:

Network adapter Wi-Fi driver information:

Description . . . . . . . . . . : D-Link DWA-172 Wireless AC600 Dual Band USB Adapter with Signal Plus
Manufacturer . . . . . . . . . : D-Link Corporation
Provider . . . . . . . . . . . : D-Link Corporation
Version . . . . . . . . . . . : 1030.36.604.2018
Inf File Name . . . . . . . . . : C:\WINDOWS\INF\oem1.inf
Inf File Date . . . . . . . . . : Monday, 12 August 2019 20:20:34
Section Name . . . . . . . . . : RTL8811au.ndi
Hardware ID . . . . . . . . . . : usb\vid_2001&pid_3318
Instance Status Flags . . . . . : 0x180600a
Device Manager Status Code . . : 0
IfType . . . . . . . . . . . . : 71
Physical Media Type . . . . . . : 9

Profile: SSID NAAM
SSID: SSID NAAM
SSID length: 17
Connection mode: Infra
Security: Yes
Set by group policy: No
Connect even if network is not broadcasting: No
Connectable: No
Reason: 0x00028001

[ Voor 46% gewijzigd door pentaw1nz op 04-05-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
heb de TP Link AC600 opnieuw besteld, oude uninstalled, driver opnieuw geinstalleerd, en nieuwe er in gedaan.

Kon vebrinden met 5g.

Speedtest gaf piek van 39 mb/s down en 16.74 mb/s up ....

Dit was eerst 200 +

Valt ook soms een seconde helemaal weg. Ook te zien in speedtest. Erg wankel dus

[ Voor 21% gewijzigd door pentaw1nz op 05-05-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nieksiero schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:05:
heb de TP Link AC600 opnieuw besteld, oude uninstalled, driver opnieuw geinstalleerd, en nieuwe er in gedaan.
Waarom :?

Als je toch bezig bent kan je beter zoiets bestellen : pricewatch: Asus PCE-AC51
Of :
- pricewatch: Gigabyte GC-WB1733D-I
- pricewatch: Asus PCE-AC55BT B1
- enz. :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Met de nieuwe Wifi dongel werkte het weer, maar stabiel is het soms nog niet.
Ik vermoed dat het probleem bij de provider ligt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-05 17:42
Nieksiero schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:45:
Met de nieuwe Wifi dongel werkte het weer, maar stabiel is het soms nog niet.
Ik vermoed dat het probleem bij de provider ligt..
Dan moet je dat gedrag wel op al je clients en bedraad kunnen constateren.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1