5.1 PC speakers ter vervanging van Logitech Z-5300

Pagina: 1
Acties:
  • 752 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik zoek een?
5.1 speakerset voor PC

Wat is je budget?
Maximaal €300,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen en muziek luisteren

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)

Ik heb zeker 20 jaar genoten van mijn Logitech Z-5300 speakers maar die hebben het begeven. Als vervanging ben ik uitgekomen op de Logitech Z906. Maar ik hoor duidelijk dat deze een gebrek aan middentonen hebben, vergeleken met de Z-5300. Ik dacht dat ik er misschien aan zou wennen maar ik merk dat ik me er enorm aan stoor, mijn muziek klinkt gewoon leeg en goedkoop. Dus die gaan terug, ik verwacht echt meer voor de €250,- die ik ervoor heb neergelegd. Bovendien is deze set zogenaamd 2 generaties verder (de 5300 werd opgevolgd door de 5500 en die werd weer opgevolgd dor de 906). Maar de kwaliteit is er dus op achteruit gegaan. Dikke doei, Logitech!!

Het valt me op dat er tegenwoordig weinig aandacht is voor 5.1 PC speakers, jammer. Ik heb zitten zoeken maar vind niet echt iets in deze prijsklasse. Kwam uiteindelijk bij de teufel-consono-35-mk3 uit. Kost €50,- meer dan de Z906 maar ik denk dat het geluid beter zal zijn, dus wil die gaan proberen.

Maar ik lees net ergens dat die een receiver nodig heeft en niet direct op je PC aangesloten kan worden? Ik heb weinig verstand van dit soort zaken, ik wil gewoon speakers die op m'n PC aansluiten, is zo'n aansluiting niet universeel? Kan iemand me hierbij helpen en meekijken of de consono 35 mk3 inderdaad een receiver nodig heeft?

Zo ja, dan houdt het dus op. Hij kost al €50,- meer dan de Z906, ik ga niet ook nog geld voor een receiver neerleggen!

En in dat geval weet ik het dus niet meer. Het lijkt alsof er gewoon geen goede 5.1 speakers voor de pc meer bestaan voor een redelijke prijs, dit is toch belachelijk?!

Ik hoor graag of iemand me hierbij kan helpen!

[ Voor 166% gewijzigd door Don Alessandro op 03-05-2020 21:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:20
Voor de teufel heb je een versterker nodig, je zou eventueel 2e hands kunnen kijken voor een complete set.

Kwaliteit kost nu eenmaal wat meer, ik zeg niet dat die pc setjes slecht zijn maar wel een andere insteek.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
LuisjeNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:45:
Voor de teufel heb je een versterker nodig, je zou eventueel 2e hands kunnen kijken voor een complete set.

Kwaliteit kost nu eenmaal wat meer, ik zeg niet dat die pc setjes slecht zijn maar wel een andere insteek.
Stomme vraag, maar is een versterker hetzelfde als een receiver?

Trouwens, de subwoofer van de Z-5300 fungeert als centrale hub/receiver/whatever it's called. Dus al de satelliet speakers worden op die centrale hub aangesloten en die wordt weer met de PC verbonden.
Die subwoofer/centrale hub doet het nog prima, dus kan ik misschien de speakers van de consono 35 mk3 daarop aansluiten en zo geld besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Een receiver is een centrale hub (kun je alles op aansluiten) welke ook een versterker er in heeft zitten om het signaal te versterker. Een losse versterker doet alleen versterken :)

Je kan de Teufel niet op je Logitech aansluiten.

Als je geen pc 5.1 setje wilt kopen zou ik met jou budget gewoon op marktplaats of vraag en aanbod kijken naar een "cinema set" dan ben je voor dik onder de 300 euro klaar. 8)

[ Voor 28% gewijzigd door LuisjeNL op 03-05-2020 22:00 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

LuisjeNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:57:
Als je geen pc 5.1 setje wilt kopen zou ik met jou budget gewoon op marktplaats of vraag en aanbod kijken naar een "cinema set" dan ben je voor dik onder de 300 euro klaar. 8)
Aanvullend:
Let alleen wel op wat je dan koopt qua home cinema in combinatie met de eisen. Zo te zien heeft de Logitech Z-5300, in tegenstelling tot de opvolgers Z-5500 en Z906, geen digitale ingangen. TS heeft de PC nu dan ook met 3 x 3,5mm jack vanaf de PC aangesloten (ik zie zo geen andere optie). Receivers/home cinema systemen kunnen die ingang ook hebben, Multi Channel In (of soms DVD In), zes keer RCA. Echter zal een all-in-one home cinema dit niet snel hebben. Receivers wel alleen zie je het op de nieuwere generatie minder tot niet meer of vanaf de hogere modellen. Als TS zijn PC opeens met S/PDIF aan moet sluiten, een connectie die veel systemen wel hebben, zal de PC/geluidskaart over Dolby Digital Live of DTS Connect moeten beschikken om over 5.1 surround in games te beschikken. Indien deze software aanwezig is vervalt bovenstaande.

@Don Alessandro
Aangezien de Z-5300 al een tijd EOL is en een stuk minder populair was dan de Z_5500 is een tweedehands Z-5300 vinden lastig zijn. Dan was je w in één keer klaar. Je kan een Z5500 halen en hopen dat die het wel voor je doet qua tonen.
Het klopt dat de markt van 5.1 systemen voor de PC redelijk dood is. Vroeger had je naast Logitech nog Creative maar die hebben geen 5.1 setjes meer. Nu heb je Edifier, die hebben een 5.1 set (gehad?) maar die was het dubbele van het budget. Indien je toch voor de Teufel wilt gaan, ik denk dat een receiver met Meerkanaals Analoge ingangen op Marktplaats niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Zeker omdat een receiver uit bijvoorbeeld 2005 al voldoet. Je gaat hoe dan ook boven je budget.

Ikzelf ben nooit zo happig op setjes met de opbouw van de Z906 maar ook de Z5300 en de genoemde Teufel: kleine speakers die bij het mid-laag al stoppen. De subwoofer neemt dan naast de echt lage tonen (waar de subwoofer voor is) ook de mid-lage tonen voor zijn rekening. Resultaat is veelal een overactieve subwoofer die door het bereik veel lastiger in de ruimte te plaatsen is. Het geluidsbeeld wordt er over het algemeen niet beter op. Ik zet dan liever een goede 2.0 (of 2.1) neer. Let wel, dit is mijn voorkeur en kan voor iedereen anders zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 03-05-2020 23:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat Fear zegt + zoek op Tweakers vraag en aanbod

V&A aangeboden: Jamo S 426 HCS 3 5.0 Surroundset (Bruin/Wenge)

Zoiets bijvoorbeeld klinkt veel beter en niet onbelangrijk gaat stuk langer mee dan die goedkope meuk van Logitech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
Ten eerste, ik ben superblij met jullie hulp! Maar even een paar punten.

1. Welke speakers ik ook haal, ik haal ze nieuw, geen tweedehands. Proberen me te overtuigen heeft geen zin, al heb je de beste argumenten ooit, the end :)
Ik heb uiteraard ook overwogen om de Z-5300 of Z-5500 (al weet ik niet of die laatste net zo goed klinkt als de eerste) tweedehands te zoeken maar ik ga het gewoon niet doen. Dan maar meer betalen...

2. Wat betreft een receiver/versterker, wil ik wél tweedehands overwegen.

3. Ik snap niet waarom die Teufel speakers niet op m'n Logitech receiver/versterker aangesloten kunnen worden. Passen ze er niet in omdat ze geen 3,5 mm uiteinden hebben, Luisje? De speakers van de Z906 hebben gewoon een stukje buigzaam ijzerdraad aan het uiteinde, wat je in een gaatje moet duwen en dan moet vastklemmen. Komt nogal goedkoop op mij over... Volgens mij hebben de Teufel speakers dit ook, doel je daarop?

4. Ik vind het formaat van PC speakers fijn, ik wil ze makkelijk kunnen verplaatsen en heb sowieso weinig ruimte. Wat betreft geluidskwaliteit weet ik dat zulke kleine speakers voor mijn wensen ook voldoende kwaliteit kunnen leveren. De Z-5300 is het bewijs.
Het probleem dat de subwoofer ook de mid-lage tonen moet uitspugen omdat de satelliet speakers dat niet kunnen etc, gaat in mijn ervaring wel op voor de Z906 maar niet voor de Z-5300. Die eerste klinkt inderdaad armoedig door een gebrek aan middentonen, vandaar dat ie ook retour gaat. Maar die laatste liet wel voldoende middentonen horen en klonk rijk (voor mijn maatstaven tenminste).
Dus het kan, ook met kleine speakers. Vandaar dat ik de Teufel wilde proberen, ik hoop dat die speakers minstens zo rijk klinken als de Z-5300.

Dus op dit moment zie ik twee opties:

1. De Teufel voor 300,- aanschaffen en dan een tweedehands receiver/versterker erbij. Als jullie er één kunnen adviseren, graag! Ik snap er de ballen van, haha.
Ook dat verhaal over digitale ingangen, RCS, S/PDIF etc. snap ik geen bal van. Zowel de Z-5300 als de Z906 heb ik op m'n PC aangesloten met een driekoppige kabel (zwart, oranje en groen), de pluggen zijn 3,5 mm.
Maar bij de Z906 zie ik naast die driekoppige ingang ook nog vijf andere ingangen. Twee daarvan zijn afgedekt met een soort vierkant plugje, de andere drie zijn wit, rood en fel oranje. Geen idee waar die allemaal voor zijn.
Mijn moederbord is deze: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE

2. De Microlab FC-730: pricewatch: Microlab FC 730
Ik denk dat deze ook minstens zo rijk zullen klinken als de Z-5300. Kosten toch weer 40,- meer dan de Teufel maar hier hoef ik geen receiver/versterker bij te halen, toch??? Dan ben ik op deze manier waarschijnlijk toch het "goedkoopst" uit.
Echter, ik zie hem alleen beschikbaar via Amazon: https://www.amazon.nl/dp/...N=B0049X2EYY&linkCode=asn
Ik snap niet of hij daar tweedehands of nieuw is. Er staat geen winkel bij, dus hij wordt door Amazon zelf verkocht. Maar is Amazon zelf dan ook een winkel? Of is Amazon alleen een platform dat anderen (winkels en particulieren) gebruiken, net als Marktplaats? Of heeft Amazon hem van iemand anders overgenomen en verkopen ze hem nu zelf door? I don't get it... Als ie nieuw is, haal ik hem maar als ie tweedehands is, niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
1. Welke speakers ik ook haal, ik haal ze nieuw, geen tweedehands. Proberen me te overtuigen heeft geen zin, al heb je de beste argumenten ooit, the end :)

2. Wat betreft een receiver/versterker, wil ik wél tweedehands overwegen.
Ik zal de laatste zijn om jou tegen te houden meer geld uit te geven, maar jij geeft een budget van 300 dussss.. :P maar ben wel even benieuwd waarom wel een 2e hands receiver en geen 2e hands speakers?(ik zal je niet overhalen O-) )
3. Ik snap niet waarom die Teufel speakers niet op m'n Logitech receiver/versterker aangesloten kunnen worden. Passen ze er niet in omdat ze geen 3,5 mm uiteinden hebben, Luisje? De speakers van de Z906 hebben gewoon een stukje buigzaam ijzerdraad aan het uiteinde, wat je in een gaatje moet duwen en dan moet vastklemmen. Komt nogal goedkoop op mij over... Volgens mij hebben de Teufel speakers dit ook, doel je daarop?
Gewoon los speaker draad, 2 bundels/kabels met ijzer/koper, is de standaard. Ook perfect want alles is uitwisselbaar. Als ik het goed gezien heb heb jij voor je 2 front speakers 1 3.5mm jack?
Ik zie niet hoe je dat met 4 draden kunt gaan oplossen.

Dat is ook meteen het zwakke punt van dat soort setjes, net zoals all-in-one home cinema setjes zijn ze gebouwd om niks anders op aan te sluiten. Gaat er iets kapot zit je precies met jou probleem, heb je een receiver met losse speakers dan is alles te vervangen met in 99% van de gevallen zonder probleem.
Dus op dit moment zie ik twee opties:
Optie 1 zal jou een zeer veel beter geluid gaan geven welke je altijd makkelijk kunt uitbreiden/vervangen in de toekomst en blijft beter zijn geld waard. Vroeger met mijn eerste set werd ik echt weggeblazen tov mijn all in one set.

Optie 2 ben je gewoon in 1x mee klaar, of het beter/zelfde klinkt dan wat je nu hebt? Geen idee.
In mijn optiek klinken die all in one 5.1 dingen allemaal slecht en is het zonde van je geld, maar mijn mening dus niet belangrijk :+

Optie 2 qua kwaliteit vergelijken met optie 1 is eigenlijk vloeken in de kerk B)

Mocht je toch iets in de richting van optie 1 gaan, dan is het ook handig als we iets van jou pc weten. Mogelijk kan alles met 1 HDMI kabel geregeld worden

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Don Alessandro schreef op maandag 4 mei 2020 @ 01:32:
Jouw keuze. Je hebt alleen een laag budget en behoorlijk specifieke eisen. Speakers tweedehands halen zou ik persoonlijk minder moeite mee hebben dan een receiver aangezien een speaker eigenlijk niet kapot kan gaan en dat makkelijk te controleren is. Maar as said, het is jouw geld en jouw eisen...
3. Ik snap niet waarom die Teufel speakers niet op m'n Logitech receiver/versterker aangesloten kunnen worden.
Het kan wel maar je moet het niet willen. Sowieso ga je dan geen gebruik kunnen maken van de subwoofer van de Teufel. De versterker (en voorversterker) van de Z906 zit in de Logitech subwoofer en die zal je daarmee altijd nodig hebben. De vijf speakers kan je in theorie vervangen. Echter is de Z906 een all-in-the-box oftewel alles is op elkaar afgestemd. Je kan er andere speakers aan koppelen maar je hebt dan (grote) kans bereik te gaan missen of bereik niet te gebruiken. Kijkende naar de grootte van de speakers van de Z906 en het bereik van de Teufel zal het elkaar niet veel ontlopen. Het is een gok die niet aan te passen is mocht het qua instellingen niet matchen. Met een normale receiver pas je die instelling dan aan, die optie heeft de Z906 niet.
Passen ze er niet in omdat ze geen 3,5 mm uiteinden hebben, Luisje? De speakers van de Z906 hebben gewoon een stukje buigzaam ijzerdraad aan het uiteinde, wat je in een gaatje moet duwen en dan moet vastklemmen. Komt nogal goedkoop op mij over... Volgens mij hebben de Teufel speakers dit ook, doel je daarop?
Je haalt dingen door elkaar. 3,5mm jack is de connector waarmee de PC gekoppeld zit aan de Z906 (en ook de Z-5300). De Z906 heeft gewone speakerkabel voor de speakers. De Z-5300 was een vreemde eend met RCA voor naar de speakers.
Ik snap er de ballen van, haha.
Ook dat verhaal over digitale ingangen, RCS, S/PDIF etc. snap ik geen bal van. Zowel de Z-5300 als de Z906 heb ik op m'n PC aangesloten met een driekoppige kabel (zwart, oranje en groen), de pluggen zijn 3,5 mm.
Ik vond mijn verhaal toch redelijk duidelijk en het is ook van belang omdat je gamed en surround wilt. Zie ook [FAQ] Audio voor wat meer uitleg. Indien je de Teufel op dezelfde manier aan wilt sluiten op de PC als nu zal je een receiver moeten halen met meerkanaals analoge ingangen (naamgeving kan per merk verschillen).
Maar bij de Z906 zie ik naast die driekoppige ingang ook nog vijf andere ingangen. Twee daarvan zijn afgedekt met een soort vierkant plugje, de andere drie zijn wit, rood en fel oranje. Geen idee waar die allemaal voor zijn.
Dat staat vast in de handleiding ;) Het zijn vijf connectoren maar "slechts" vier ingangen. De rode en de witte RCA horen bij elkaar.
Mijn moederbord is deze: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
Daar zie ik zo niets in staan van Dolby Digital Live en/of DTS Connect dus als je via S/PDIF (of in jouw woorden "de twee afgedekt met een vierkant plugje" en de "fel oranje" zal je een geluidskaart moeten hebben met bovengenoemde software.
...hier hoef ik geen receiver/versterker bij te halen, toch???
Klopt en ze beschikken over de nodige ingangen om analoog aan te sluiten zoals je nu ook hebt gedaan.
Dan ben ik op deze manier waarschijnlijk toch het "goedkoopst" uit.
Grote kans. Je kant de Teufel nemen en in de regio voor een paar tientjes een receiver zoeken maar dan moet het wel bij een paar tientjes blijven. Tevens wordt de Teufel zonder kabels geleverd dus die zal je ook nog moeten aanschaffen. Zal de prijs niet zijn maar onder de streep zal het elkaar niet veel ontlopen. Of ze net zo goed zullen klinken als de Z-5300 en/of aan jouw eisen voldoen is vanaf plaatjes en specificaties één grote aanname en kan je maar op één manier achter komen... De Z906 heeft wel meer ingangen en decoders dan de Microlab. Voor nu geen probleem maar mocht je ooit een andere bron (bijvoorbeeld een gameconsole) aan willen sluiten dan kan je al nat gaan.
Ik snap niet of hij daar tweedehands of nieuw is. Er staat geen winkel bij, dus hij wordt door Amazon zelf verkocht. Maar is Amazon zelf dan ook een winkel? Of is Amazon alleen een platform dat anderen (winkels en particulieren) gebruiken, net als Marktplaats? Of heeft Amazon hem van iemand anders overgenomen en verkopen ze hem nu zelf door? I don't get it... Als ie nieuw is, haal ik hem maar als ie tweedehands is, niet.
Amazon is een combinatie van wat je hierboven schetst. Een eigen winkel maar ook een platform waar andere verkopers via kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Don Alessandro schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:49:
[...]
Die subwoofer/centrale hub doet het nog prima, dus kan ik misschien de speakers van de consono 35 mk3 daarop aansluiten en zo geld besparen?
Ik heb even bekeken: https://www.manualslib.co...8450/Logitech-Z-5300.html

Als je subwoofer/centrale het nog 'prima' doet, dan vraag ik me af wat er toch met die 4 speakertjes aan de hand is. Die lijken me gewoon passief, in principe zo simpel als wat. Die kan je vervangen door zo'n beetje elke luidspreker-een-kastje.
Piep er eens wat geluid door: http://onlinetonegenerator.com/
Kies een voldoende hoge toon om de woofer er buiten te laten, en steeds 2 luidsprekers vergelijken.

Als al je 4 speakertjes het nu slecht doen, dan vrees ik dat je subwoofer/centrale misschien toch stuk is vwb die speakeruitgangen.
Luidsprekers gaan niet zomaar stuk. Maar misschien is er iets met de conusophanging: soms is die van schuim, wat mij minder duurzaam lijkt. Als daar iets mis mee is moet dat zichtbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Bruin Poeper op 04-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
Thanks voor alle nieuwe info, guys!

Best wel veel om op te reageren en ik heb niet zoveel tijd, dus ik ben voor nu even benieuwd naar het volgende:

1. Volgens Luisje zal de Teufel icm een receiver me "een zeer veel beter geluid gaan geven" en is het zelfs "vloeken in de kerk" om de Microlab FC-730 daarmee te vergelijken.

Denkt de rest van de reageerders daar hetzelfde over? Als leek zou ik denken dat het bereik van de speakers de sterkst beperkende factor is. De Teufel zou ik i.c.m. een aparte receiver moeten aansluiten en de Microlab niet. Gaat die Teufel dan echt zoveel beter klinken dan de Microlab, alleen maar omdat hij een aparte receiver gebruikt en de Microlab niet? Is het verder niet belangrijk welk bereik en wat voor bouwkwaliteit de Teufel speakers hebben t.o.v. de Microlab?

Als jullie er unaniem over zijn dat de Teufel i.c.m. aparte receiver me minstens zulk goed geluid geven als de Z-5300, dan neig ik naar die optie. Maar als jullie het hier niet over eens zijn, dan kan ik de Microlab beter eerst proberen. Die kan ik namelijk met één klik op de knop bestellen en als hij niet aan mijn geluidseisen blijkt te voldoen, kan ik hem zo weer retourneren.

Bij de Teufels wordt het verhaal omslachtiger. Dan moet ik eerst gaan zoeken naar een aparte receiver, en aangezien dat een tweedehands wordt, kan ik die niet zomaar retourneren. Bovendien lijkt het er dus op dat ik ook nog een aparte geluidskaart moet aanschaffen als ik voor de Teufel met aparte receiver ga, begrijp ik dat goed? Wordt wel een heel gedoe... Dus ik wil dit alleen doen als meerdere personen me van tevoren durven te garanderen dat deze optie minstens dezelfde geluidskwaliteit zal geven als de Z-5300.

Voor nu lijkt die Microlab me dus de veiligere optie. Ik lees er wel goede dingen over, ze zijn van hout, wat erop wijst dat de makers geluidskwaliteit belangrijk vinden blablabla. En dan hoef ik ook geen aparte receiver en geluidskaart erbij te kopen. Mochten ze toch niet goed klinken, dan retourneer ik ze en kan ik alsnog voor de Teufel + aparte receiver+ aparte geluidskaart gaan.

P.S. twee van de Z-5300 speakers zijn gewoon kapot. Het rubber/plastic van het vibrerende deel is uigedroogd en daar zijn scheurtjes in gekomen. Geluid klinkt daardoor hetzelfde als wanneer je praat met crépe-papier tegen je lippen aangedrukt... Dit wijst er tevens op dat speakers blijkbaar een bepaalde levensduur hebben, of moet je dat vibrerende onderdeel met vet insmeren zodat het nooit uitdroogt?
Twintig jaar dagelijks gebruik is natuurlijk ook wel lang (wat trouwens aantoont dat de Z-5300 echt geen goedkope meuk was!)
Maar dit is dus ook de reden waarom ik geen tweedehands speakers wil, die wellicht al jarenlang in gebruik zijn geweest en nu misschien nog goed functioneren maar over een paar jaartjes ineens niet meer... Laat staan dat ik me niet fijn voel bij het idee dat de vorige gebruiker ze misschien eens van de trap heeft laten flikkeren of iemand er per ongeluk tegenaan heeft geschopt etc. Waardoor ze nu misschien nog goed functioneren maar volgend jaar plots de uitwerking van die val of die trap eindelijk tot uiting komt. Het zijn gevoelige stukjes techniek en ik hou er niet van als iemand daar met z'n tengels aan gezeten heeft en er jarenlang mee "geleefd" heeft. Ik wil nieuwe shit, direct uit de fabriek, zo van de loopband afgerold. Eigenlijk wil ik nog niet eens dat de postbezorger mijn pakket in z'n busje neerzet (of gooit, grrrr!), maar daar valt nou eenmaal niet aan te ontkomen.... Ik ben gewoon neurotisch en autistisch, ik wil geen tweedehands spullen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Nee. Die geluidskaart is alleen nodig als je via S/PDIF aan gaat sluiten. Zolang je analoog blijft werken is dat niet nodig. Alleen je moet, indien je voor de Teufel zou gaan en analoog aan wilt blijven sluiten, wel een receiver nemen met meerkanaals analoge ingangen. Dat zal iets zijn waar je specifiek op moet zoeken.

Over welke je moet kopen ga ik geen uitspraak doen. Ik ben sowieso nooit echt onder de indruk geweest van de Logitech setjes. Onder de indruk dat het veel volume produceert? Dat wel. Onder de indruk dat het kwaliteit is? Nee, alles behalve. Jij bent wel tevreden met deze set dus op dat vlak liggen we niet op één lijn. Ik ken het hele merk Microlab verder niet dus geen idee of het goed is. Dat iets duurder is wil niet perse zeggen dat het beter is. Weinig verkoop/aanbod betekent veelal ook een hogere prijs. Dat de speakers van hout zijn klinkt leuk maar spaanplaat is ook hout en niet echt een kwalitatief product. Tevens kan ik redelijk wat plastic speakers opnoemen die ik hier zo neer zou zetten...

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 04-05-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Anders koop je gewoon de microlab en als dat bevalt is het prima, bevalt het niet dan kun je hem 14 dagen lang gratis terugsturen.

Precies zoals @FeaR eigenlijk al zegt, het gaat erom dat jij het goed vind klinken d:)b

Vwb een losse receiver, zou mij niks verbazen als hij het geluid via HDMI door kan geven, dan is het helemaal makkelijk.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33
@FeaR zijn mobo heeft toch gewoon een
S/PDIF uitgang? Of ben ik nu raar? En kunnen niet bijna alle videokaarten dan wel onboard gpu's niet geluid over hdmi gooien?

En als je bv https://www.bol.com/nl/p/...IA.1_44.46.ProductPageUrl

Zoiets neemt. Ben je in totaal 20 euro over je budget(neem select kosten ook maar even mee).
En denk dat je beter geluid krijgt. En bevalt het niet stuur je het gewoon terug.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 04-05-2020 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

loki504 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:33:
@FeaR zijn mobo heeft toch gewoon een
S/PDIF uitgang?
Yes maar S/PDIF Out wil niet zeggen dat je in games surround hebt. Daar heb je Dolby Digital Live dan wel DTS Connect voor nodig. Die software maakt on the fly 5.1 surround in de gekozen track.
Of ben ik nu raar?
Lastig te zeggen, daar mis ik wat achtergrond informatie voor :P Wil je erover praten?
En kunnen niet bijna alle videokaarten dan wel onboard gpu's niet geluid over hdmi gooien?
Yes, maar daar was geen sprake van aangezien er gesproken werd over een set met alleen meerkanaals analoge ingangen. HDMI zal over het algemeen LPCM uitzenden naar de receiver. Punt is wel dat niet iedereen het fijn vind de PC door te lussen via een receiver. Niet elke resolutie wordt lekker ondersteunt.
En als je bv https://www.bol.com/nl/p/...IA.1_44.46.ProductPageUrl

Zoiets neemt. Ben je in totaal 20 euro over je budget(neem select kosten ook maar even mee).
En denk dat je beter geluid krijgt. En bevalt het niet stuur je het gewoon terug.
Dat is voor het geld een behoorlijk complete set. Ook redelijk up tot date qua HDMI versie. Enige nadeel is de passieve subwoofer. Mocht je ooit de receiver vervangen (bijvoorbeeld omdat je naar HDMI 2.1 wilt) dan zal de subwoofer een dingetje worden om over te zetten naar een nieuwe receiver. Verder blijft de opbouw gelijk aan wat ik eerder aanhaalde maar daar lag TS niet wakker van.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 04-05-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
* Wat betreft de aansluiting heb ik geen idee wat beter is en dus ook niet een directe voorkeur. Mijn kennis reikt niet verder dan: je hebt een draadje, het ene uiteinde gaat in je speakers, het andere uiteinde gaat in je pc, en als je dan muziek op je pc afspeelt, komt het uit de speakers, omdat die via dat draadje aan je PC zijn verbonden :)
Of dat draadje nou HDMI, Analoog, Digitaal, S/PDIF of een andere smaak is, maakt me eigenlijk niet uit. Ik snap niet wat het verschil tussen al die dingen is. Er moet gewoon geluid uit m'n speakers komen, haha! Wil me best gaan inlezen in die materie maar hoor graag van jullie of het soort aansluiting uberhaupt iets uitmaakt voor de geluidskwaliteit.

* Okee, dus behalve Luisje heeft niemand een mening over het verschil in geluidskwaliteit tussen de Teufel+receiver enerzijds en de Microlab anderzijds? In dat geval probeer ik gewoon eerst de Microlab...

* Waarom adviseren jullie die Onkyo set ineens? Alleen maar omdat hij een receiver heeft? Dan kom ik dus terug op mijn eerdere vraag (waar ik nog geen antwoord op heb gezien): heeft een set met receiver per definitie beter geluid dan een set zonder? Is het niet belangrijker wat het frequentiebereik en de bouwkwaliteit van de speakers is? De Z-5300 en de Z906 hebben beiden namelijk geen aparte receiver maar toch heeft de eerste een veel rijker geluid dan de laatste. Dat heeft dus niks met de receiver te maken, denk ik dan, of heb ik het mis? (en please FeaR, kun je ophouden met de Logitech setjes over één kam te scheren? Je vindt ze allemaal ondermaats, I know. Maar dat betekent niet dat er geen verschil tussen de Logitech setjes onderling zit. Sterker nog, de hele essentie van dit topic is dat de Z906 niet kan tippen aan de Z-5300 en dat ik dus een setje zoek die wél aan de Z-5300 kan tippen!)
Dus denken jullie dat deze Onkyo set wél op het niveau van de Z-5300 zal zitten, puur omdat er een receiver bij zit? Ik wil hem best proberen maar wie weet klinkt ie net zo slecht als de Z906...

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Microlab. Misschien klinkt die ook zo slecht als de Z906. Maar er moet toch een betere methode zijn om een setje te vinden die op het niveau van de Z-5300 zit, anders dan "koop ze gewoon allemaal en probeer ze allemaal uit", zodat ik iets meer van een "informed decision" kan maken voordat ik iets in huis haal :)
Ik kwam bijvoorbeeld op de Teufel uit vanwege deze review, die gaf me wat meer vertrouwen in dit setje: YouTube: Stereo versus surround sound met de Teufel Mk2 serie

[ Voor 5% gewijzigd door Don Alessandro op 04-05-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Geluid beleef je, ik en anderen kunnen wel zeggen wat wij fantastisch en perfect vinden maar uiteindelijk gaat het om jou, wat jij als goed beleeft.

Daarom word vaak aangegeven om te gaan luisteren. Het belangrijkste is nog wel om te luisteren in je eigen huis, want daar kan het weer heel anders klinken (zoek maar eens op op akoestiek)

Je hebt volgens mij nu 2 keuzes gevonden, makkelijk een all in one setje of een set met een receiver en losse speakers. Je zult zelf de keuze moeten maken om beide of 1 te gaan proberen.

Als ik zo lees en jou inschat, zou ik de microlab gewoon proberen. Minste gedoe voor jou.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Alessandro
Ja, tuurlijk is geluid een persoonlijke ervaring en niet voor iedereen hetzelfde. Desalniettemin zijn er objectieve factoren waarover iedereen het eens zal zijn, toch?

* Een grote speaker van 1 meter hoog zal beter klinken dan een speakertje van 10 cm hoog?
* Een speaker met aparte onderdelen voor hoge tonen en mid-tonen zal beter klinken dan een speaker met één onderdeel wat alle tonen uitpspuugt?
* Een speaker met een groter bereik zal beter klinken dan een speaker met een kleiner bereik?
* Een speakerset met een lagere crossover zal beter klinken dan een set met een hogere crossover? (of is het andersom?)

Ik lees dit soort dingen tijdens mijn zoektocht... Had gehoopt dat iemand hier een suggestie zou kunnen doen o.b.v. dit soort objectieve factoren, maar blijkbaar is dat wishful thinking?

De enige suggesties waarover we spreken zijn de suggesties die ikzelf heb aangedragen haha! Alleen Loki heeft nog een andere suggestie maar ik hoor niet echt een onderbouwing. Ik kan zelf ook nog wel 10 andere setjes in deze prijsklasse opzoeken en in een lijstje zetten, maar hoe weet ik nou welk setje kutgeluid geeft en welk setje goed geluid? Blijkbaar zijn jullie net zo clueless als ik? Ik bedoel het niet lullig hoor, en snap dat iedereen de beste intenties heeft, maar dit had ik niet verwacht...helemaal niet als ik berichten van iemand als FeaR lees, want die lijkt toch echt wel verstand van zaken te hebben... Of voelt meneer zich te goed om iemand met wat mindere kwaliteitseisen dan hijzelf te helpen?

Hoe dan ook, geen probleem. Ik ga zelf nog wel verder zoeken en heb inmiddels al wat meer info gevonden om een "informed decision" te maken.

Ik neem jouw opmerking over de meerwaarde van een speakerset inclusief receiver in ieder geval mee in m'n onderzoek, Luisje. Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Don Alessandro op 17-05-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Succes met je zoektocht verder. Als je mij gaat beschuldigen van je niet te willen helpen terwijl ik genoeg in dit topic gepost heb ben ik er klaar mee. Ik heb juist de punten genoemd waar je op moet letten en die inherent zijn aan dit soort setjes. Maar enkele posts terug heb je zelf gezegd dat ik op moest houden omdat het niet waar was en dan nu dit? Nee, zo werkt het niet. We zijn hier allemaal vrijwillig en niemand is verplicht om advies te geven dan wel te blijven geven. Idem met dat wij ook niet verplicht zijn andere opties te noemen of aan te dragen. Dat deel ligt zelfs (grotendeels) bij jou. GoT is geen forum waar je een vraag post en wacht op antwoord, we verwachten hier enige vorm van eigen inzet en dat is onder andere zelf opties/mogelijkheden aandragen. Plus dit is en blijft een lastig verhaal: relatief laag budget met specifieke eisen en tweedehands is geen optie. De markt waarin je zoekt is gewoon klein.

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 17-05-2020 18:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.