Isolatie dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A_rjen
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ook ik wil beginnen met het isoleren van het dak van onze woning (herenhuis gebouwd 1885)
Helaas zie ik op dit moment door de bomen het bos niet meer, er wordt zoveel aangeraden bijna geen enkele manier is gelijk.
Nu is mijn vraag wat zouden jullie aanraden? Kosten vind ik zelf iets minder belangrijk (willen hier nog lang wonen) plaatsing doe ik zelf.

Het dak bestaat uit spanten van 13,5 tot 14 cm met daar tussen horizontale balken van 6,3-6.8 cm, dan dakbeschot.

Nu was mijn idee tussen de spanten een PIR/Alu plaat (aanzettingen afplakken) van 7cm, hier over een raamwerk van latten van +- 2,5 cm (kunnen de elektriciteitsleidingen mooi tussen) en dan gips.
Op deze manier hou ik de spanten in het zicht.
Wat is jullie idee hier over (met het oog op vocht en natuurlijk isolatiewaarde)

https://imgur.com/8vFc5NY

https://imgur.com/F10i35V

[ Voor 51% gewijzigd door A_rjen op 03-05-2020 12:40 ]

Alle reacties

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15

_Arthur

blub

Zie dit topic voor input: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

En als jij 7cm PIR genoeg vind, is de manier die je hebt bedacht prima. Randen afpurren, naden afplakken met alu-tape.

Maar 7cm PIR heeft maar een RD waarde van 3,00. Maar dat is vermoedelijk al veel meer dan wat je nu hebt (niets).

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 03-05-2020 13:19 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
@A_rjen
Als je dak nog goed is dan van binnenuit isoleren.
Pir platen zijn goed, je kan overwegen toch dikker te gaan en rd4 te doen of misschien hoger.

Is je dak aan vervanging toe dan zou ik 100% ervoor kiezen van buiten te werken.
Je houd je hele constructie binnen de isolatie wat de kans op problemen aanzienlijk verkleind.

• A_rjen
  • Nu online
@_Arthur Door dat topic is juist het twijfelen begonnen ;)

@FRANQ Het dak is nog goed gelukkig.

Ik zou eventueel ook voor Kingspan Therma TR26 PIR plaat 10cm kunnen gaan (rd 4.5) zoals ik aangeef, ben niet bang om geld uit te geven. Comfort zal stijgen en stook kosten zullen dalen (en met een beetje geluk is het zomers aangenamer dan in de vorige woning).

Alleen ben ik deels een beetje aan het twijfelen gebracht door het genoemde topic. De ene zegt wel eerst latjes bevestigen tegen het dakbeschot zodat er ruimte vrijkomt voor ventilatie tussen dakbeschot en isolatie de andere zegt niet doen.

Als ik bijvb rechtstreeks tegen het dakbeschot 10cm platen bevestig, en in de platen maak ik dan zo nauwkeurig mogelijk een inkeping voor de horizontale balken (hier zal de isolatie dan plaatselijk +- 3 cm worden) Daar bevestig ik dan weer een raamwerk voor van +- 2cm voor electra ed en dan gips.

Zal dit dan vocht problemen opleveren ivm dat op de plaatsen van de inkeping de alulaag ontbreekt.
En zou er nog een folie nodig zijn? Is volgens mij niet nodig mits goed afgeplakt/ pur

Of eerst een laag van 7cm tot tegen de horizontale balken (dan ben ik net iets dikker dan die balken en daar overheen weer een dunnere laag 4/5 cm om er een geheel van te maken

Er zit nu helemaal geen isolatie dus alles zou een verbetering zijn (maar aan vocht problemen of rot hebben we niks ;)

[ Voor 11% gewijzigd door A_rjen op 03-05-2020 15:42 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Kingspan spul is wel erg duur. 22 euro per m2.
Hier heb je 10cm PIR dubbel alu voor 15,98/m2 (vanaf 20m2): https://www.isolatiemater...00mm-rd454-5plpak-360-m2/

Om je RD waarde en vocht 'probleem' te berekenen, kan je de volgende tool gebruiken: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?

Daar krijg je dat dit soort plaatjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIy3AV6IHSW3556y6eVk1NM62fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNdfZxAByzxENYERBnLPMwuy.png?f=fotoalbum_large

• A_rjen
  • Nu online
Bedankt voor je hulp. Inmiddels een uur verder met de tool, wil niet echt lukken.

Denk dat ik maar gewoon de gok ga nemen met +- 10cm PIR platen. Tussen het dakbeschot binnen en aan de buitenkant lijkt ook ruimte te zitten en wat daar tussen zit is mij onbekend.

Zouden jullie alsnog folie aan de binnenkant doen of niet?

• _Arthur

_Arthur

blub

A_rjen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:06:
Bedankt voor je hulp. Inmiddels een uur verder met de tool, wil niet echt lukken.

Denk dat ik maar gewoon de gok ga nemen met +- 10cm PIR platen. Tussen het dakbeschot binnen en aan de buitenkant lijkt ook ruimte te zitten en wat daar tussen zit is mij onbekend.

Zouden jullie alsnog folie aan de binnenkant doen of niet?
Met alu PIR niet; dat is al dampdicht. Wel alle naden zoveel mogelijk afplakken.

Vertel anders even hoe je constructie er nu uitziet, graag exacte afmetingen. Klik ik in 2minuten dat plaatje in elkaar.

• FRANQ
Ik weet niet hoe ze precies heten maar je hebt van die 5mm dikke latjes die ze onder de panlatten doen om het spinvlies vast te leggen.
Die kun je ook achter je pir doen om 5 mm luchtruimte te hebben om eventueel vocht van buiten te verdampen.

Neem aan dat je geen vlies onder je dakpannen hebt.

• _Arthur

_Arthur

blub

FRANQ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:21:
Die kun je ook achter je pir doen om 5 mm luchtruimte te hebben om eventueel vocht van buiten te verdampen.
Lucht(spouw)ruimte is niet nodig.

• FRANQ
_Arthur schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Lucht(spouw)ruimte is niet nodig.
Ook niet bij een eventueel lek dak ?
Huit is uit 1885, er zal geen nieuw dak op liggen.

• _Arthur

_Arthur

blub

FRANQ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:23:
Ook niet bij een eventueel lek dak ?
Huit is uit 1885, er zal geen nieuw dak op liggen.
Als het lek zou zijn, moet dat nu al prima zichtbaar zijn op het houten dakbeschot.

• A_rjen
  • Nu online
https://imgur.com/5AW0MoN

even zien.
Groen zijn staande balken 13 cm hoog 9 cm breed
Blauw zijn horizontale balken +-7cm x 7cm
Rood is dakbeschot +- 2,5 cm

Daar boven zit nog ruimte van +- 2cm (of iets dikker, op dit moment ook onbekend of daar iets tussen zit)
Daarboven weer plaat materiaal (dikte onbekend wel vrij dik)
Dan latten + panlatten 5cm hoog met daarop de dakpannen

Het huidige dak is zeker niet lek dit was ons afgelopen winter zeker opgevallen

• _Arthur

_Arthur

blub

A_rjen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:47:
Daar boven zit nog ruimte van +- 2cm (of iets dikker, op dit moment ook onbekend of daar iets tussen zit)
Daarboven weer plaat materiaal (dikte onbekend wel vrij dik)
Eigenlijk zou je wel moeten onderzoeken hoe de opbouw met welke materialen precies is. Want dat heeft invloed op welke te kiezen methoden.

Kan je vanaf de buitenzijde onderzoek doen? Paar dakpannen weghalen. Of zit er ergens een dakdoorvoer waar je kan spieken?

Ik heb wat voorbeelden voor je gemaakt:

Je huidige dakopbouw (voor je edit...). Let op! In dit scenario heb je vochtproblemen IN je constructie als het warmer is dan 15 graden en 50% LV op je zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RthBpwKf_eGB4JYkzEFqbt37E-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wndrhlGdNgXzygEZcvt2hohW.png?f=fotoalbum_large

Nu met 10cm alu PIR toegevoegd. Binnen temperatuur nu op 20 graden gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WlIOoyovfVnqA7_1rxs2ZcdOxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IprkxzZQX9PNT7038nGbtp7G.png?f=fotoalbum_large

Zelfde als boven; maar dan met 5mm luchtspouw zoals Frank voorstelde (je ziet; kleine verhoging van de RD waarde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19SPXBczyJUfIu7trTeLZfDayWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7R0d18IVUrEIYysoxKbzxxZ.png?f=fotoalbum_large

Nog iets grotere luchtspouw; nog iets hogere RD waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdOb7rKAgM-Zs0l6wnVwiO0PE_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0V4NJnAu96TiS9vjhhizdm9.png?f=fotoalbum_large

En in plaats van die luchtspouw heb ik nu gewoon dikker isolatie materiaal gebruikt; dat zet veel meer zode aan de dijk voor je RD waarde dan luchtspouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keGNDRFyKzzTiUcAZlPSOK-jOpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S72YatjwgIhxqzFXgrueuKpW.png?f=fotoalbum_large

• A_rjen
  • Nu online
https://imgur.com/HXXgQm5

Heel erg bedankt voor je hulp. Hopelijk maakt de nieuwe tekening de situatie iets duidelijker

1: Staande balk 9cm breed 13 cm hoog
2: Horizontale balkjes +- 7x7cm
3: Dakbeschot +- 2,5cm scheepshout
4: Lijkt lege ruimte schat +-2 cm
5: Weer hout afgedekt met asbest (lijkt zelfde hout als binnen dus ga uit van 2,5cm+ asbest)
6: Lege ruimte met de tengels en panlatten ruimte 5cm
7: Dakpannen

Heb zojuist een paar dakpannen weg gehaald dan kom ik dus (nr 5 tegen scheepshout met daarover asbest (niet overal btw)

• _Arthur

_Arthur

blub

Begin situatie: niet iets waar ik blij van wordt. Maar dat maakt opzich niet zo heel veel uit (want het werkt want het zit er in)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_jhyYkwMcEedERBzpdLI8Q3mNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DanNL9RCHQLr0QefpEsIPuUf.png?f=fotoalbum_large

Voeg ik 10cm alu PIR toe, dan krijgen we dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeKvcjmrqguV2AqjIN--jQObN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rL3rDdFe2OZ9Q3X5eQSv2Ek.png?f=fotoalbum_large

Rest de vraag voor je zelf of je het asbest wilt laten zitten; verwijderen zal je een nieuw dak gaan kosten.

[ Voor 48% gewijzigd door _Arthur op 03-05-2020 21:29 ]

• A_rjen
  • Nu online
Inmiddels een update. Asbest is verwijderd ivm plaatsing 4 velux ramen.
Aan de binnenkant zit er nu 10cm pir in(ben halverwege hiermee ;) )
Blijkt dat de situatie als eerst gezien alleen bij de oude dakramen zo was. de rest van het dak is aan de buitenkant geisoleerd met 3 cm pur aan 1 kant karton/papier en aan de andere kant alu OEPS!
waardoor de situatie als volgt is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOyCHeHOtR6rG9hMWn0kn5lRecU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgFq74tBcVCQ2QiPj5b7LAvU.jpg?f=fotoalbum_large
@_Arthur Wat nu, begrijp dat dit niet ideaal is maar om de pannen er af te halen of de isolatie binnen weer te verwijderen zie ik op dit moment niet echt zitten 8)7

[ Voor 60% gewijzigd door A_rjen op 14-08-2020 21:07 ]

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Als je niets doet, dan heb je grote kans op rot in het dakhout en ben je over X jaar toe aan zo wat een compleet nieuw dak. Hoe oud is de pur onder de dakpannen? Als het oud en half vergaan is, is het misschien dampopen genoeg.

• A_rjen
  • Nu online
Bedankt voor je antwoord.

Ik ben inderdaad op de hoogte van de eventuele gevolgen(en wil dat natuurlijk voorkomen).
De platen zijn oud, echt oud maar vergaan kan ik ze zeker niet noemen ook de alulaag die aan de buitenkant zit is niet vergaan.
De plaatjes zitten tussen het regelwerk dat onder de panlatten zit.
Zit nu echt in dubio of de panlatten en pannen eraf en de oude platen eraf of aan de binnenkant het deel nieuwe pir verwijderen en kijken naar een andere oplossing
Beide geen leuke klus buitenkant is ongeveer 140m2, aan de binnenkant ongeveer de helft(was ongeveer halverwege).
De pirplaten zou ik dan eventueel in de voorzetwanden tegen de buitengevel kunnen gebruiken.
Al met al mooi kl***

[ Voor 4% gewijzigd door A_rjen op 15-08-2020 05:56 ]

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik vrees dat je geen andere keuze hebt dan de buitenkant dikker te isoleren, en binnenkant er alles uit of de isolatie aan de buitenkant eruit te halen en aan de binnenkant te isoleren.

De Nederbelg !

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Het van de buitenkant afhalen is een hele klus. Van buitenaf isoleren helemaal, omdat naast de dakpannen, isolatie, folie panlatten en stoflatten alle details zoals dakgoten, boeidelen en loodslabben tegen opgaand metselwerk moeten worden aaangepast. Op dit moment ben ik daarmee bezig en het is een hoop werk en dan heb ik maar een bescheiden dakje van 64 m2 met de meest eenvoudige vorm.
Je bent dus een stuk sneller klaar met het verwijderen van de binnenisolatie.

• _Arthur

_Arthur

blub

A_rjen schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 05:47:
Ik ben inderdaad op de hoogte van de eventuele gevolgen(en wil dat natuurlijk voorkomen).
Heb je wat foto's ter illustratie?

Je hebt aan de binnenzijde PIR platen met aan beide Alu gebruikt?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50
ik zou de platen aan de buitenkant beschouwen als het probleem, eventueel met een mes om de 10cm open snijden zodat het dampdoorlatend word

diskeltische lurker

• A_rjen
  • Nu online
_Arthur schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Heb je wat foto's ter illustratie?

Je hebt aan de binnenzijde PIR platen met aan beide Alu gebruikt?
Ik had idd aan de binnenzijde platen met aan beide kanten Alu gebruikt.

Ik had rond alle dakramen (4 stuks) gekeken voor dat het asbest er af ging wat de situatie was. Op die punten zat er loze ruimte tussen het dakbeschot en het asbest.
Tijdens het verwijderen van het asbest was ik niet aanwezig (iets met veel werken ivm corona ;) ) er is mij ook niet gemeld dat er isolatie lag.
Heb inmiddels aan de binnenkant de pir platen weer verwijderd (komen nu in voorzetwanden begane vloer)
Moest nu echt beginnen met aftimmeren ivm 3de kinderkamer _/-\o_ tijd gaat al zo snel haha.
Dan volgend jaar maar kijken voor isolatie aan de buitenkant, wordt veel aanpassen inderdaad maar dakdekken en zinkwerk is mijn werk tot een paar jaar terug geweest dus kan de kosten beperken (stond ook op de lijst om te vernieuwen)

Verwijderd

FRANQ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:37:
@A_rjen
Als je dak nog goed is dan van binnenuit isoleren.
Pir platen zijn goed, je kan overwegen toch dikker te gaan en rd4 te doen of misschien hoger.

Is je dak aan vervanging toe dan zou ik 100% ervoor kiezen van buiten te werken.
Je houd je hele constructie binnen de isolatie wat de kans op problemen aanzienlijk verkleind.
Dat moet wel kunnen qua maximale hoogte van je woning in het bestemmingsplan. Als je huis al de maximale hoogte heeft, dan kan je isolatiepakket er net voor zorgen dat je huis té hoog wordt. Dan heb je dus geen andere keus dan van binnen isoleren. Wij hebben een huis gekocht waar dat dus speelde. Dakbedekking is zeer recent vervangen, maar er was geen ruimte voor isolatie om eerder genoemde reden. Huis is ook het hoogste huis in de buurt, dus ik geloof best dat het niet hoger mocht. Zou me niets verrbazen als het huis al iets te hoog is, want die regels zijn allemaal pas bedacht toen het huis er al lang stond. Dan kunnen ze alleen folie aanbrengen aan de buitenkant en zul je binnen moeten isoleren.

Edit: zie dat ik nog niet helemaal wakker was....

• FRANQ
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:49:
[...]

Dat moet wel kunnen qua maximale hoogte van je woning in het bestemmingsplan. Als je huis al de maximale hoogte heeft, dan kan je isolatiepakket er net voor zorgen dat je huis té hoog wordt. Dan heb je dus geen andere keus dan van binnen isoleren. Wij hebben een huis gekocht waar dat dus speelde. Dakbedekking is zeer recent vervangen, maar er was geen ruimte voor isolatie om eerder genoemde reden. Huis is ook het hoogste huis in de buurt, dus ik geloof best dat het niet hoger mocht. Zou me niets verrbazen als het huis al iets te hoog is, want die regels zijn allemaal pas bedacht toen het huis er al lang stond. Dan kunnen ze alleen folie aanbrengen aan de buitenkant en zul je binnen moeten isoleren.

Edit: zie dat ik nog niet helemaal wakker was....
Is ook maar net wat je op tekening zet.
Er is niemand die het komt nameten.

Van ons huis hebben we de hoogte destijds geschat, omdat het nergens terug te vinden was.

En ligt er ook helemaal aan wat als peil-0 wordt aangehouden.
Maaiveld is aan verandering onderhevig.

Ons maaiveld was achter 70cm lager dan voor.
Nu is dat 10cm hoger dan voor om geen traptredes naar buiten te hebben.

Natuurlijk moet je je aan de regels houden, maar er zit ook wel een stukje slapende honden moet je niet wakker maken bij.

Bij de meest recente verbouwing hebben we bij de goot en nokhoogte gezet "als buren", omdat we dit niet konden meten en het in het werk vanzelfsprekend is.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 19-08-2020 14:46 ]

Verwijderd

FRANQ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Is ook maar net wat je op tekening zet.
Er is niemand die het komt nameten.

Van ons huis hebben we de hoogte destijds geschat, omdat het nergens terug te vinden was.

En ligt er ook helemaal aan wat als peil-0 wordt aangehouden.
Maaiveld is aan verandering onderhevig.

Ons maaiveld was achter 70cm lager dan voor.
Nu is dat 10cm hoger dan voor om geen traptredes naar buiten te hebben.

Natuurlijk moet je je aan de regels houden, maar er zit ook wel een stukje slapende honden moet je niet wakker maken bij.

Bij de meest recente verbouwing hebben we bij de goot en nokhoogte gezet "als buren", omdat we dit niet konden meten en het in het werk vanzelfsprekend is.
Nou... Als je al flink boven de rest uittorent, dan gaat het wel opvallen. :) En dat gedonder wil je echt niet. Als je er niet uit springt, zal er geen haan naar kraaien.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 12:40
Hoe kom je er precies achter wat er tussen je dak zit? Ik ben mij ook aan het orienteren maar heb echt geen idee waar ik de constructie zou kunnen vinden.

5120Wp Oost/West - PV Output

• _Arthur

_Arthur

blub

JustinoFTW schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:30:
Hoe kom je er precies achter wat er tussen je dak zit? Ik ben mij ook aan het orienteren maar heb echt geen idee waar ik de constructie zou kunnen vinden.
Nou, onder je dakpannen natuurlijk :+

• JustinoFTW
_Arthur schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Nou, onder je dakpannen natuurlijk :+
Mijn humor, heerlijk :+
Maar ik zie dan alleen de bovenkant, geen idee wat er eventueel tussen zit. Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken van het dak.

• _Arthur

_Arthur

blub

JustinoFTW schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:13:
Mijn humor, heerlijk :+
Maar ik zie dan alleen de bovenkant, geen idee wat er eventueel tussen zit. Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken van het dak.
Heb je een dakdoorvoer van je CV ketel? Mechanische ventilatie? Dakraam?

En anders de zaag in je dak, nadat je een paar dakpannen hebt weggehaald. Wat rigoreus, maar dan weet je het wel :)

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:22

Superflip

*pwiet*

Wij laten ons dak vernieuwen in april, vanwege de reeds afgewerkte binnenzijde moesten we wel via buiten isoleren.

Omdat wij op de maximale bouwhoogte zaten heb ik geïnformeerd bij de gemeente (BE), voor energiebesparende verbouwingen waren er uitzonderingsregels. Dak mag met maximaal 24cm verhoogd worden en muren met 14cm verbreed tov bestaande situatie. Wellicht heeft jou gemeente ook zo’n regelgeving.

• JustinoFTW
_Arthur schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Heb je een dakdoorvoer van je CV ketel? Mechanische ventilatie? Dakraam?

En anders de zaag in je dak, nadat je een paar dakpannen hebt weggehaald. Wat rigoreus, maar dan weet je het wel :)
Dakramen zijn gloednieuwe Velux'jes dus die laat ik liever heel, even als het zagen. Ik zal bij mijn CV even kijken, dat is wellicht een makkelijkere optie.

Pagina: 1