Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Platdaksysteem met verschillende orientaties en schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dag medetweakers,

Bij mijn ouders gaan we zelf een PV systeem installeren.
Hiervoor zou ik graag jullie advies inwinnen, daar dit niet een recht-toe-recht-aan vol-op-zuid schaduwloos systeem zal zijn.

Uitgangspunten:
  • >4000kWh opbrengst per jaar
  • Spreiding over de dag is mooi indien mogelijk
  • Panelen niet zichtbaar vanaf straat
  • Optimizers enkel als het echt meerwaarde bied, zeker omdat er genoeg plek is voor een paneeltje extra
Volledig platdak, echter zijn er 3 mogelijke dakvlakken, elk met hun eigen voor- en nadelen.
Orientatie ~10gr van pal zuid.

Situatieschets (maten zijn nuttige maten binnen de dakrand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT1_FuX8IzJnx7PXHR2Ijp-GV6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wprcNnLicAQW1wIvNz63OkRs.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak A garage:
Voorstel: Oost-West, met 2 sets van 2x2 panelen.

Dakvlak B woonhuis: met 5mtr hoogte het meest 'vrije' vlak. Enkel de notenboom zorgt even voor schaduw, echter verliest deze snel blad en zorgt daarna niet voor harde schaduw.
Voorstel: 2 rijen van 4 panelen op zuid, maar oost-west passen hier 10 tot wellicht 12 panelen op.

Dakvlak C serre:
Voorkeur om deze niet te gebruiken ivm aanzicht vanaf straat. Wellicht dat er nog wel 2 panelen op zuid strak tegen het huis uit het zicht kunnen staan.

Panelen worden wss JA Solar 320WP PERC:

Heb het gebouw ff snel in Sketchup uitgezet en simulatie gedraaid met schaduw op 3 verschillende dagen in het jaar, hier zijn ook goed de bomen die schaduw geven te zien:

Langste dag;
https://1drv.ms/v/s!AoEisq1hqaZUmxR5o-onp_P1fxHN

Eind september:
https://1drv.ms/v/s!AoEisq1hqaZUmxIQw0XEzBkmya5g

Eind december (kortste dag)
https://1drv.ms/v/s!AoEisq1hqaZUmxbT8jpiDblsBJ3l

Hier is te zien dat de schaduw van de bomen an sich qua tijdsduur meevalt, echter staat dakvlak A hartje winter continue in de schaduw.

Voor elk van de dakvlakken zijn meerdere opties mogelijk, dus wil mijn vraag simpel houden:
Wat vinden jullie van de voorgestelde opstelling(en)? En indien jullie dit anders zouden doen, hoe?

Zou ik graag de manier van aansluiten van een oost-west string op de opvormer willen bespreken, zitten deze dan parralel dmv y-connector op 1 MPPT?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-05-2020 16:51 ]

Beste antwoord (via bbbrumbrum op 07-05-2020 09:57)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
SE had gemogen, ik snap de voor en tegen argumenten.

Dak B:
Je zou in plaats van oostwest ook gewoon plat kunnen overwegen (moet je schoonmaken) of zuid met 15 graden helling als dat past.. Op zich hoe steiler hoe beter want dit dak moet het niet van de vroege ochtend of late middag hebben.
Zuid dat zo plat ligt gedraagt zich bijna als oost-west. En het lijkt me dat dak B dan makkelijker een acceptabele stringspanning kan houden. Als 12 panelen op zuid ook past heb je een mooie hoge spanning (niet te hoog).
Gewoon op een 1 fase +/-3 kW omvormer, kun je nog simuleren met Sunnydesign als het je wat lijkt. (deze panelen zullen bijna geen STC halen omdat ze daar te vlak voor liggen)

Dak A met 4 panelen oost en 4 west is ook niet goed voor string omvormers. Werkt misschien net met 4 panelen maar als er dan schaduw is stopt het snel helemaal.
8 panelen op zuid met een helling van 15 graden past hier wellicht ook en dan is het voor een string omvormer weer makkelijker / goedkoper.

Op deze manier kun je het als 2 aparte projecten bouwen als je wilt.

Dakvlak C kan denk ik alleen met enphase oid. Logging moet dan maar met zo`n stekker want anders is het eigenlijk niet meer interessant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoor graag jullie mening.

Neig nu zelf meer naar 2x6 (=3840WP) Oost-West bovenop het hoge dakvlak "B", parrallel op een 2.5kW omvormer.
Of een 2.5kW omvormer met 2 MPTT's.
Daarmee halen we de 4000kWh per jaar niet, maar is een mooie installatie om mee te beginnne en dat dakvlak is dan optimaal benut.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Zo'n piramidedak met een driehoekje van panelen, dat is toch eigenlijk geen gezicht, toch ?

Als het om rendement gaat, begin dan met panelen op de serre.
Dan op zuid-west en op zuid-oost 1 rij panelen op het piramidedak. Dat doet mij nog geen pijn aan de ogen.
Dan heb je al 3 verschillende dakvlakken, en dus ligt het voor de hand ook naar SolarEdge te kijken. En als je SolarEdge hebt, dan is het ook makkelijker wat panelen op de andere daken te leggen.

My 2 cents ...

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Waarom niet op de woning? 3 dakvlakken geschikt. Op elk moeten wel een redelijk aantal panelen passen. Goede spreiding over de dag.

• FD2

FD2

@Cpt.Chaos
Dat oost-vlak van het pyramidedak heeft vrijwel zeker teveel last van schaduw in de ochtend.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
FD2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:41:
@Cpt.Chaos
Dat oost-vlak van het pyramidedak heeft vrijwel zeker teveel last van schaduw in de ochtend.
Waarvan? Het dak is 5-9m hoog, de notenboom staat op ruim 15m afstand, en op 90 graden orientatie. In de winter komt de zon daar niet op, dan komt deze in het zuidoosten op, levert dus geen schaduw, en in de zomer trouwens ook niet echt.
Het is imo de ideale oplossing, 3 dakvlakken gebruiken.

• FD2

FD2

@Cpt.Chaos
In de 'langste dag' animatie van @bbbrumbrum heb jij helemaal gelijk.

In de september animatie heeft het Oost-dak 2 uur geen schaduw, en wel zon.
Ik vind dat (te) weinig.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 05-05-2020 15:55 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:24:
Waarom niet op de woning? 3 dakvlakken geschikt. Op elk moeten wel een redelijk aantal panelen passen. Goede spreiding over de dag.
Dit gaat helaas niet door de esthetische commissie (mn moeder :+ ) komen.
Ben het wel met je eens dat dit technisch de mooiste vlakken zijn om te leggen, maar het is niet mijn huis en keuze.
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:01:
[...]
Het is imo de ideale oplossing, 3 dakvlakken gebruiken.
Eensch dus, maar helaas gaat dat 'm niet worden.
FD2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:19:
Zo'n piramidedak met een driehoekje van panelen, dat is toch eigenlijk geen gezicht, toch ?

Als het om rendement gaat, begin dan met panelen op de serre.
Dan op zuid-west en op zuid-oost 1 rij panelen op het piramidedak. Dat doet mij nog geen pijn aan de ogen.
Dan heb je al 3 verschillende dakvlakken, en dus ligt het voor de hand ook naar SolarEdge te kijken. En als je SolarEdge hebt, dan is het ook makkelijker wat panelen op de andere daken te leggen.

My 2 cents ...
Serre mee eens, ga eens kijken wat ik daar evt met 5gr montage kwijt kan.
Zou mooi zou als we daar 6 panelen kwijt kunnen, kan die mooi op eigen MPTT, en de O/W set op de andere.
SolarEdge geen fan van, en voor de tig honderd euro extra kan ik ook 4-6 panelen op zuid knallen op dakvlak A of C, dat levert denk ik meer op, ondanks de schaduwverliezen.

• FD2

FD2

@bbbrumbrum
Maar ook de serre vangt vaak schaduw, zag ik in jouw animatie.

Je komt bijna niet om SE heen als je jouw antipathie uitschakelt.
Ik ben niet expliciet een SE-fan, maar het systeem heeft z'n voordelen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tsja, klopt maar ze kunnen nog steeds niet toveren. Een volledig paneel in sper is niet perse een probleem toch, zolang het resterende stringvoltage maar acceptabel blijft voor de omvormer.

Maar misschien moet ik de wens qua spreiding over de dag ook maar laten varen want de animaties maken wel duidelijk dat begin en eind van de dag gewoon veel schaduw geeft, SE zal daar vast een paar procent meer uit kunnen knijpen, maar het maakt het systeem zomaar 30-40% duurder.

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski

Dak B:
Je zou in plaats van oostwest ook gewoon plat kunnen overwegen (moet je schoonmaken) of zuid met 15 graden helling als dat past.. Op zich hoe steiler hoe beter want dit dak moet het niet van de vroege ochtend of late middag hebben.
Zuid dat zo plat ligt gedraagt zich bijna als oost-west. En het lijkt me dat dak B dan makkelijker een acceptabele stringspanning kan houden. Als 12 panelen op zuid ook past heb je een mooie hoge spanning (niet te hoog).
Gewoon op een 1 fase +/-3 kW omvormer, kun je nog simuleren met Sunnydesign als het je wat lijkt. (deze panelen zullen bijna geen STC halen omdat ze daar te vlak voor liggen)

Dak A met 4 panelen oost en 4 west is ook niet goed voor string omvormers. Werkt misschien net met 4 panelen maar als er dan schaduw is stopt het snel helemaal.
8 panelen op zuid met een helling van 15 graden past hier wellicht ook en dan is het voor een string omvormer weer makkelijker / goedkoper.

Dakvlak C kan denk ik alleen met enphase oid. Logging moet dan maar met zo`n stekker want anders is het eigenlijk niet meer interessant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:00:

Dak B:

Thanks, dan ben ik er uit denk ik. In ander topic zag ik nog wat schansen voorbij komen, die zouden mooien op dakvlak B passen: 4x3 landscape of 7x2 portrait op zuid, op een stringomvormer met 1MPPT.
Met regulier materiaal en de noodzakelijke rijafstand bij een zuidopstelling kan je veel minder kwijt.
Of Chiko;
https://solargarant.nl/mo...12-panelen-4x3-landscape/

• busscherski
Goed. Denk er wel aan dat je met een omvormer die 600 V Max. DC Input Voltage (V) heeft je maar 13 van die panelen in een string mag aansluiten. Met 14 panelen kom je bij koud weer op 630 V.

Strings van 7 gaan het op een omvormer met 2 mppt niet altijd heel lekker doen bij gedeeltelijke harde schaduw... Hoewel het verlies denk ik beperkt is. Houd er rekening mee.

Zoiets kan ook, dan werkt het wel perfect in geval van schaduw. Maar is wat duurder. En dan kun je allerlei orientaties door elkaar.
https://www.winkelman-zon...tie/51733/?display=detail

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:39:
Goed. Denk er wel aan dat je met een omvormer die 600 V Max. DC Input Voltage (V) heeft je maar 13 van die panelen in een string mag aansluiten. Met 14 panelen kom je bij koud weer op 630 V.

Strings van 7 gaan het op een omvormer met 2 mppt niet altijd heel lekker doen bij gedeeltelijke harde schaduw... Hoewel het verlies denk ik beperkt is. Houd er rekening mee.

Zoiets kan ook, dan werkt het wel perfect in geval van schaduw. Maar is wat duurder. En dan kun je allerlei orientaties door elkaar.
https://www.winkelman-zon...tie/51733/?display=detail
@busscherski je adviezen zijn zeer gewaardeerd.
Zag in SunnyDesignWeb inderdaad dat 14 panelen kantje boord word, dan word het gewoon landscape schans met 4x3 panelen op een Solis Mini 3.6kW, alles op 1 string & MPPT.
Enige waar ik dan nog mee zit is de "MPPT voltage range: 80-500V" waar we dan dus iets overheen gaan worst-case.

Mochten we later gaan uitbreiden naar dakvlak A of C dan zullen we daar inderdaad micros voor gebruiken.

BTW: die voltages bij koud weer, waar kan ik die terug vinden? In datasheet van het paneel is het hoogst genoemde voltage de "Voc @STC" = 40,78V.

[ Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-05-2020 10:10 ]

• busscherski
Er VOC wordt hoger bij lagere temperatuur. Sunny rekent bij mij met -9 graad. Dus dat is 34 graden lager dan STC condities.
Er zal ergens iets staan met 0.124 V per graad Celsius oid.

Kun je een plaatje schieten van Sunny Design? Vooral detailed view de rechteronderhoek

[ Voor 19% gewijzigd door busscherski op 07-05-2020 10:46 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:44:
Er VOC wordt hoger bij lagere temperatuur. Sunny rekent bij mij met -9 graad. Dus dat is 34 graden lager dan STC condities.
Er zal ergens iets staan met 0.124 V per graad Celsius oid.

Kun je een plaatje schieten van Sunny Design? Vooral detailed view de rechteronderhoek
Jazeker,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZepiYTaQJhmNny-qzeAEVQQ6Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrRGSMdb4KCpEgpY0h4k0aft.png?f=fotoalbum_large

Bij deze!

• busscherski
Leuk dat je nu ook met SunnyDesign om kunt gaan! :)

Die 540 V treedt op bij zeer koud weer en net voordat de omvormer smorgens begint.
Of als de mppt te traag is bij zeer koud weer als de zon super plotseling achter dikke wolken vandaan komt.

Die 540 V is lager dan de 600 V die je Solis mag hebben. Prima dus. 13 had ook gemogen. 14 strikt genomen niet. Onder normale omstandigheden blijf je ruim onder de 500 V. Prima.

• bbbrumbrum
  • Niet online
OK, Chiko zonneschans is besteld, alsook de Longi 370WP panelen.

Maar daardoor kwam er nog een vraagje naar boven, volgens SunnyDesign maakt het qua jaaropbrengst niet zoveel uit of we een 3 / 3,6 / 4 of 5kW omvormer nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuVijeLMEDyEDs51AWAOePcjPdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnzpHBQ18J2bsU0uou6FMjLr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tv2iYvWOqGqdF-k60P73YxQpig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/398yUdvOQSgj2gR7Xwoi1o5v.png?f=fotoalbum_large
Dus wilde ik voor een 3,6kW Solis MINI gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQwAoFyl20VPpnR0J8c2lBz_LkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyHEajpqFTltHjOJDnKXJgLR.png?f=fotoalbum_large
De SMA omvormer in SunnyDesign heeft ook een max DC vermogen van <4kWP, dus heb er eigenlik wel vertrouwen in dat het goed gaat, maar wilde dit nog even verifieren met jullie. @busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7j7Uyl2ALSfrBKgNaVhY3BWiwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LOTQVHrwLLCHG4iGYAzebStI.png?f=user_large

• busscherski
Ik vertrouw wat opbrengst voorspelling volledig op wat Sunny Design simuleert. Klopt tot nu toe goed met mijn ervaring.
De 3.68 kW omvormer is dan prima. Kijk naar de AC kant, die is maatgevend, dus soortgelijk aan de SMA 3.6 kW.
0.1% aftopping op jaarbasis ga je wel opmerken in de grafieken van de beste 5 dagen van het jaar, de aftopping lijkt dan meer dan het is.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Top, alles besteld. Zal binnenkort nog plaatje posten als het allemaal op het dak staat!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:00:
Top, alles besteld. Zal binnenkort nog plaatje posten als het allemaal op het dak staat!
Bij deze nog;
Opbouw Chiko schans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HhhvgaXvF77j3I62SLoefs2s9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVMaia2UiJPtK7CIm4BHjFKw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzoQGgHr5bC6y8Q8d0oDYWyMfM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8alrYjpTcULsChYDHngD9CXr.jpg?f=fotoalbum_large RAL9005 custom zetwerk, goedkoper en een stuk mooier dan de Chiko afdekplaten. Ook beter omdat dit formaat panelen hitsteekt buiten de schans, en dus met de fabrieksplaten nog steeds flink wind vangt met het overstekende deel van de panelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhT9vmRwtmX2uKcCJNpOuuf8D98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSN43RT55tFh42X5eCPKMR6n.jpg?f=fotoalbum_large

Fase verdeling moet nog wel ff herzien worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk8uKct8hObc3zQPX2Y7Tq7423c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QmefinNw9rzvATQIaVJjO2u3.jpg?f=user_large

De 3.6kW Solis doet trouwens regelmatig ~4kW AC-zijdig, dat is een mooie meevaller

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag me wel af, of je voldoet aan de afstand tot de rand, icm de hoogte van de panelen.
Is de afstand tussen de zonnecollector of het -paneel en de
dakranden groter dan of gelijk aan de hoogte van de zonnecollector of het -paneel? -> nee
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En of die 72 cell panelen aan de kopse einden geklemd kunnen worden.
Zo halen ze de -2400 Pa zuigbelasting nooit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
@Proton_
Volgens mij 120 half cells maar je punt kan alsnog kloppen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

https://stralendgroen.nl/...atiehandleiding-longi.pdf

pagina 16, kolom Short side clamp: /
voor de 72 cell (144 halfcell) varianten.

±2400 Pa voor 60 cell varianten.

De 60 cell (120 halfcell) varianten kunnen wel :)
Loos alarm dus.

[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 20-06-2020 17:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:08:
Vraag me wel af, of je voldoet aan de afstand tot de rand, icm de hoogte van de panelen.

[...]

https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
Klopt. Als we ‘t ventilatiepijpje verplaatsen dan kan ‘ie “beter” geplaatst worden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2020 19:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1