Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Had onderstaande post al eens op reddit bevraagd. Men raadde mij aan in de ICT te gaan of in de Sales. Men sprak ook over freelancer in ICT te worden, ik ben van vlaanderen.

Ik heb wel enige affiniteit met computers maar ben er niet helemaal geschoold in. Welke logische stappen zou ik ondernemen om te beginnen? Mij lijkt basis opleiding, wat dan juist, loondienst enkele jaar en daarna bijberoep extra erbij nemen om te freelancen een goed idee.

Mijn vraag is hier aan de tweakers in welke volgorde me ik best zou onderwijzen. Ik denk dat systeembeheerders nog steeds een erg gevraagd positie is. Maar ik vraag me dan af, net zoals in de fabriek welke sector er beter verloond, in de metaal of chemie in belgie verdien je bv. meer dan de voedingssector. Persoonlijk dacht ik financiële sector of security bij bedrijven. Wie kan me hierin goede ideeën bijbrengen en me helpen mijn plan verder te ontdekken. Ik denk zelf uiteraard ook mee.

Hieronder mijn initiële post bij reddit. Alvast erg bedenkt om mee te brainstormen.

Ps; op de hogeschool deed ik 1 jaar ICT, werkte ik 1 jaar in fabrieken en volgde daarna met succes 2 jaren maatschappelijk werker wat een best wel een zware studiekeuze is in belgie.
-------------------------------

Beste,

Ik werk al enige tijd in een snackbar en dat is hevig werk. Nu heb ik het wel gehad na enkele jaren. Ik wil een mooi huis kunnen betalen en ook financiële zekerheid opbouwen naar toekomst toe.

Om die reden zoek ik een andere baan. Eentje die goed verdiend, vele extralegale voordelen heeft om zo minder belastingen te betalen en helemaal niet te tijdrovend is. Veel gevraagd uiteraard maar dat lijkt me wel te bestaan.

Zeker bereid om hard werk te doen als het goed vergoed, kan goed met stress omgaan heb meer dan genoeg vaardigheden en talenten. Ik heb hogeschool studies gedaan en een groot deel daarvan goed doorlopen alleen werd ik schoolmoe en behaalde ik het bachelor diploma niet. Voor vele werkgevers is dat een probleem maar lang niet alle als je kan aangeven dat je best wel over talenten en wil beschikt. Opleiding volgen binnen het bedrijf is voor mij daarom ook geen probleem.

Ik kan hard werken eventueel kan ik ook mee in bediende jobs want ik heb een heel goed logisch gedachtepatroon en ben vrij getalenteerd in het communiceren en effectief werken met mensen en klanten. Ik leer makkelijk dingen bij, ben heel integer en denk out of the box.

Wat voor ideeën komen er bij jullie allemaal naar voren bij een goed betaalde job. Ik hoor graag allerlei voorstellen en u mag zeker aanreiken wat u daarover denkt qua verloning. Ook doorgroeimogelijkheden. Bedankt

-------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hoe oud ben je en wil je in Belgie of Nederland werken?

ICT en Sales zijn wel heel verschillend. Uiteraard is er een middenweg, Sales in ICT :P Zonder gekheid, ICT is heel breed maar voor een technische rol zoals ontwikkelaar of systeembeheerder kom je zonder papiertjes niet snel in aanmerking. Ook zie ik weinig ICT ervaring in je topic start terug komen b.v. een portfolio van hobby projecten of behaalde certificaten. Dat geeft niet maar maakt het wel moeilijker.

Als je jong genoeg bent en genoeg motivatie toont zijn er vast wel traineeships. Echter in deze Corona tijd kan werving ook op een lager pitje gezet worden. Als "tijdrovend" onoverkomelijk is vergeet de ICT dan maar. Zonder zelfstudie ga je snel achterlopen en vergeet ook overwerk niet, als er weer eens een server omvalt of gepatcht moet worden in een weekend/avond....

Freelancer zie ik eigenlijk niet als optie. Wat heb jij een klant te bieden zonder ervaring?

Indien het je voornamelijk om geld gaat dan lijkt Sales mij de makkelijke route. Goed met mensen om kunnen gaan en willen/kunnen reizen. Productkennis leert het bedrijf je wel aan.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In overleg met TS verplaatst naar PFSL.

[ Voor 44% gewijzigd door Ardana op 02-05-2020 10:26 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Dank je vriendelijk. Ik heb inmiddels al te horen gekregen adhv advies dat sales misschien meer iets voor mij is. Ik heb op een andere forum ook dit gepost. Dit zou eventueel verder een beeld kunnen scheppen en misschien zijn hier sales reps, of bv. sales rep in de IT die hierop antwoorden kunnen geven.

Hieronder mij post op een andere board... u kan zien dat ik dus zelf ook investeer in het zoeken van advies en ik lees ook heel wat sites voor meer info.

Gezocht personen in sales
------------------------------
Naast mijn financiële situatie op de voet volgen door zuinig te leven en te beleggen en goede spaarproducten te kiezen werk ik helaas in een snackbar. Het betaald niet goed maar over de jaren heen heb ik daar veel geleerd van promoten, met mensen en verkopers spreken etc.

Nadat ik schoolmoe werd in de hogeschool, sabbat nam, gaan werken ben in winkel, daarna ongeval heb gehad en dan in de snackbar terecht gekomen ben heb ik men buik volg gekregen van het lage loon en de weinige voordelen op financieel vlak.

Ik studeerde voorheen beroeps met specialicatiejaar verkoop. Daarna ICT voor 1 jaar, eerste jaar hogeschool in het presidium een hoofdrol gespeeld, geen succes dus in het onderwijs. Jaar gaan werken voor nieuwe studie te betalen en toen 2 jaar sociaal werk met success afgerond alleen eindpaper niet geschreven wegens burnout, schoolmoeheid.

Er is best wel wat evaring met weten wat mensen willen, met het psychosociale van de mens en ik heb ook ervaring in het veld door in het presidia en een snackbar te hebben gewerkt. Het is echter net iets anders dan werken in de Sales. Meer formaliteit en professionaliteit.

Ik zie mezelf als erg ambitieus en doelgericht, service en vertrouwen scheppen bij de klant en ze iets extra bieden naast het product dat ze al gebruiken is iets dat ik goed kan overbrengen. Ik volg ook met ernst klanten op, een klant hoort ook in de watten gelegd te worden op vlak van service als ze voor ettelijke duizenden euros bij jullie bedrijf kochten. \

Allemaal goed en wel maar ik zou niet weten waar ik begin bij de opstap naar zon job en welke sector. Ik heb enige affiniteit met de financiële markt, maar ook andere sectoren, welke is nu goed of beter lonend. Wat zijn zaken die bij u in uw job verwacht worden? Hoe krijg ik de voet verder dan de rand van de deur wanneer ik solliciteer zonder een diploma in bedrijfsbeheer of marketing of iets zeer relaterend aan een job in de sales? Welke posities zouden jullie mij aanraden.

Ik zie mezelf eerder op buitendienst, klanten prospectie met een niet agressieve aanpak, maw producten waarvan ik het vertrouwen kan uitstralen. Graag jullie onverbreidelde opinie zodat ik er verder over kan denken. U mag ook gerust een stappenplan neerleggen om dit te vergelijken met mijn alvast zelf aangelegde manier van werken.

Hartelijk dank en hopelijk word dit niet enkel voor mij inzichtelijker maar leren andere en u ook wat bij eruit.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Stappenplan:

1. Ga terug naar school.
2. Haal een hbo papiertje.
3. Ga solliciteren.

Even heel erg negatief neergezet:
- je hebt een vrij groot vertrouwen in je eigen kunnen en je komt vrij arrogant over op papier
- je omschrijft allemaal karaktereigenschappen waarom je zo goed zou zijn in sales
- je komt met allerlei excuses waarom je je opleiding niet hebt afgemaakt en hoe je wel goed presteerde
- je legt je focus erg op dat je het financieel goed wil hebben en daar het liefst niet te veel voor doet

... maar de bottomline is dat je geen papiertje hebt, nul noemenswaardige ervaring hebt en je nu in een snackbar werkt. Er is geen enkele reden voor een serieus bedrijf om jou nu aan te nemen anders dan verkoper bij de Mediamarkt, een beddenzaak, een slechte keukenboer of een andere snackbar. Uit jouw post, jouw manier van communiceren, je wensen naar de toekomst en je beschrijving van je situatie zie ik nul aanknopingspunten om er vertrouwen in te krijgen dat jou aannemen een goede keus zou zijn.

Op sales vlak. Een traineeship richting beheer bij een club die schoolverlaters opleidt zou wel een stap kunnen zijn van waaruit je kan doorgroeien. Maar besef je dan dat het hard werken zal zijn voor weinig geld en je onderaan de ladder begint en als je niet in je eigen kennis blijft investeren (ook in eigen tijd) je stappen omhoog ook wel kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ik snap niet waarom er altijd zo negatief naar zaken als ambitie gekeken word. Een ambitieus mens die zelfvertrouwen heeft is arrogant?

Het kennen van uw karakter is de manier om uw gedrag vorm te geven ik weet niet wat daar mis mee is?

Excuses... iets wat een persoon beleefd in zijn ervaring... hoe is dat een excuus.

En je focus op financieel goed leggen is HET BELANGRIJKSTE wat je kan doen, dan volgt de rest van de belangrijke dingen. Dat is mijn mening. En wat is er mis met room scheppen?

Ik vind je opmerkingen niet constructief zelfs afbrekend. Ik weet niet wat ik hier mee moet? Ik had gehoopt op wat meer constructieve opvattingen. Ik geloof wel dat er hier mensen zijn die een ander wel kansen gunt. Ik heb een sterk instinctief gevoel dat je mij uit je vaarwater probeert te houden. Daarbovenop ben je heel erg degenererend en praat je minderwaardigheid aan. Hoe rot van je.

Ik ga kan niet inhoudelijk verder gaan op wat je zegt want je begint heel erg negatief en bekritiserend en je blijft maar woorden verdraaien daarboven op neem je telkens negatieve connectaties en woorden in de mond die je adresseert naar mij. In de sales weet ik een ding... Positieve affirmaties is iets waar mensen op wachten, niet jouw gejammer.

Op de man reageren op feedback is niet de bedoeling.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 02-05-2020 23:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:32
Crust schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:09:
Ik snap niet waarom er altijd zo negatief naar zaken als ambitie gekeken word. Een ambitieus mens die zelfvertrouwen heeft is arrogant?

Het kennen van uw karakter is de manier om uw gedrag vorm te geven ik weet niet wat daar mis mee is?

Excuses... iets wat een persoon beleefd in zijn ervaring... hoe is dat een excuus.

En je focus op financieel goed leggen is HET BELANGRIJKSTE wat je kan doen, dan volgt de rest van de belangrijke dingen. Dat is mijn mening. En wat is er mis met room scheppen?

Ik vind je opmerkingen niet constructief zelfs afbrekend. Ik weet niet wat ik hier mee moet? Ik had gehoopt op wat meer constructieve opvattingen. Ik geloof wel dat er hier mensen zijn die een ander wel kansen gunt. Ik heb een sterk instinctief gevoel dat je mij uit je vaarwater probeert te houden. Daarbovenop ben je heel erg degenererend en praat je minderwaardigheid aan. Hoe rot van je.

Ik ga kan niet inhoudelijk verder gaan op wat je zegt want je begint heel erg negatief en bekritiserend en je blijft maar woorden verdraaien daarboven op neem je telkens negatieve connectaties en woorden in de mond die je adresseert naar mij. In de sales weet ik een ding... Positieve affirmaties is iets waar mensen op wachten, niet jouw gejammer.

Quote aangepast
Hij probeert jou alleen maar te helpen :). Schiet niet te snel in de verdediging, want misschien is dit wel de reden geweest waarom het eerder niet is gelukt. Het is belangrijk weerbaar te zijn tegen kritiek en op een constructieve wijze met deze kritiek om te gaan. Zie het als een positief iets. Er zijn trouwens al een paar goede adviezen gegeven, zoals teruggaan naar school en alsnog 'dat papiertje' halen. Wanneer jij dit op latere leeftijd nog klaarspeelt, dan toont dat juist ambitie! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 03-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
noslen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Hij probeert jou alleen maar te helpen :). Schiet niet te snel in de verdediging, want misschien is dit wel de reden geweest waarom het eerder niet is gelukt. Het is belangrijk weerbaar te zijn tegen kritiek en op een constructieve wijze met deze kritiek om te gaan. Zie het als een positief iets. Er zijn trouwens al een paar goede adviezen gegeven, zoals teruggaan naar school en alsnog 'dat papiertje' halen. Wanneer jij dit op latere leeftijd nog klaarspeelt, dan toont dat juist ambitie! 8)
Wat ik beargumenteer klopt dus. Zoals ik zei in mijn retoriek is het zijn bedoeling mij in die positie te wrikken. Denigrerend en op de man is niet de bedoeling.

Hij zei ook wat hij ging doen... sterk... weet goed waar hij mee bezig is. Maar ik begrijp het ook. De ene wil macht de andere controle.

Wat u zei klopt ook helemaal. Beter mijn energie daar niet aan slijten. Er is geen nut in zulke rethoriek van andere te overmeesteren, begrijpen is voldoende.

Ivm de opleiding om terug ontopic te gaan. Ik heb alvast een aanvraag ingediend hoe dat zou moeten. Ik kijk ook verder naar wat voor opleidingen er inhouse bij sommige bedrijven er zijn.

Mvg

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 02-05-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:59
@Crust Hij zegt het heel negatief, maar bedoelt dat niet onaardig. Althans zo lees ik het.

Ik interpreteer het dat hij jou verhaal interpreteert zoals hij uitlegt en harde feedback geeft. Het is dan aan jou om er je leerpunten uit te halen of beargumenteren waarom hij ongelijk heeft, niet om het persoonlijk op te pakken en de 'tegenaanval' in te zetten.

Ik interpreteer je verhaal ook een beetje alsof je met de brains die je bezit al wat jaartjes aan het lanterfanten bent geweest en nog niet je schouders ergens onder hebt gezet of de laatste loodjes hebt gedaan. Geen nood aan de man, je kunt veranderen, alleen je moet jezelf wel bewust worden van je beslissingen tot nu toe.

Studie zegt iets over denkniveau en een HBO papiertje is in beide branches toch wel erg handig. Misschien kun je een niet-afgemaakte studie oppakken en toch voltooien? Ook al is het niet relevant voor de richting, denkniveau is veruit het belangrijkste.

Verschillende detacheerders nemen iedereen aan met een goede motivatie binnen de ICT en bieden je een traineeship aan. Althans in Nederland en inzet is daarvoor wel vereist. ICT is namelijk wel een branche waarin je altijd zult moeten blijven leren (lees: boeken lezen, online cursus).

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 02-05-2020 18:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Hoop tekst zeg, goeiemorgen. 't kan zijn dat ik iets gemist heb, maar..

Waarom zou ik jou als werkgever aannemen? Je bent op zoek naar een goed verdienende baan (lekker belangrijk imo, maar goed). Je hebt niks om te bewijzen dat je ook maar iets kan. Waarom zou ik met jou het risico nemen?

Oftwel, ga terug naar school. Maar bepaal ook eerst wat je nou echt wilt, want het enthousiasme spat er niet vanaf. Het komt op mij over alsof je momenteel gewoon niet blij bent in je huidige situatie, en at random dingen opnoemt 'die ook wel leuk zouden zijn'.

En doe alsjeblieft iets aan zelfreflectie. Je kan zeggen dat @donleone83 bot is, maar 't snijdt hout en hij typt het puur om je te helpen. Maar de manier waarop je reageert is niet best.

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 02-05-2020 18:44 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Furion2000 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:40:
@Crust Hij zegt het heel negatief, maar bedoelt dat niet onaardig. Althans zo lees ik het.

Ik interpreteer het dat hij jou verhaal interpreteert zoals hij uitlegt en harde feedback geeft. Het is dan aan jou om er je leerpunten uit te halen of beargumenteren waarom hij ongelijk heeft, niet om het persoonlijk op te pakken en de 'tegenaanval' in te zetten.

Goed ik zal het eens met u zijn. In de toekomst moet ik mij niet te defensief opstellen als het idee van een ander niet strookt met hoe ik erover denk

Ik interpreteer je verhaal ook een beetje alsof je met de brains die je bezit al wat jaartjes aan het lanterfanten bent geweest en nog niet je schouders ergens onder hebt gezet of de laatste loodjes hebt gedaan. Geen nood aan de man, je kunt veranderen, alleen je moet jezelf wel bewust worden van je beslissingen tot nu toe.

Bonne, lanterfanten kan goed zijn, of te afwachtend. Ik had bij men vorige baan wat sneller moeten opstappen. Ik had mijn studie kunnen afmaken of kunnen bedenken dat een snackbar dan toch niet voldoende voor me is omdat ik gewoonweg teveel ambities heb. Dat wil ik best geloven dat dat waar is. Staat niet in de weg dat ik daar nu net van ben wakker geworden vandaar men initiatief nu.

Studie zegt iets over denkniveau en een HBO papiertje is in beide branches toch wel erg handig. Misschien kun je een niet-afgemaakte studie oppakken en toch voltooien? Ook al is het niet relevant voor de richting, denkniveau is veruit het belangrijkste.

Zoals ik zei heb ik grootste gedeeld afgemaakt. Dus de ervaring en kennis en doorzetting is er wel... alleen was die studie wel uiterst afmattend en vandaar is er ook een lanterfant mentaliteit gekomen waarschijnlijk. Daar was ik een bijzonder gemotiveerd en ondernemend iemand. Die draad wil ik heroppikken.

Verschillende detacheerders nemen iedereen aan met een goede motivatie binnen de ICT en bieden je een traineeship aan. Althans in Nederland en inzet is daarvoor wel vereist. ICT is namelijk wel een branche waarin je altijd zult moeten blijven leren (lees: boeken lezen, online cursus).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• donleone83
@Crust als ik je onderuit zou willen trappen of een machtsspelletje zou willen spelen of op je zou neerkijken had ik mijn woorden heel anders gekozen. Dit is puur bedoeld om je aan het denken te zetten want je toont vrij weinig realiteitszin in je posts als je denkt dat je op basis van je cv nu en de drijfveren die je noemt veel kan gaan bereiken. Je ambitie om het financieel goed voor elkaar te hebben is prima, maar zou moeten volgen uit een leuke baan met doorgroeimogelijkheden. En dat is iets waar je in moet investeren om dat te bereiken, dan volgt de rest vanzelf, ook het financiële plaatje. Omgekeerd heb ik het echt nog nooit zien werken.

Ik geef leiding aan meerdere teams met vrij veel mensen in de IT en heb het afgelopen jaar tientallen sollicitatiegesprekken gevoerd. Iemand die mij kan bewijzen dat hij het juiste werk- en denkniveau heeft kan ook zonder perfect cv een kans krijgen als zijn ambitie voldoende groot is. Desnoods in combinatie met een opleidingstraject. Maar iemand die mij komt vertellen dat hij de IT of de IT-sales in wil om zijn zaken financieel goed op orde te krijgen maar die niet kan bewijzen dat hij bezit over doorzettingsvermogen door iets afgemaakt te hebben of intrinsieke motivatie toont door bijvoorbeeld te laten zien wat hij in zijn vrije tijd allemaal al heeft ontwikkeld of gedaan om zijn kennis van het vakgebied, de klanten en de complexiteit van het werkveld te verhogen, staat vrij snel weer buiten ja.

Noem het hard, maar ik vind het een vrij realistische weerspiegeling van de wereld die je in probeert te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Nat-Water schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:41:
Hoop tekst zeg, goeiemorgen. 't kan zijn dat ik iets gemist heb, maar..

Waarom zou ik jou als werkgever aannemen? Je bent op zoek naar een goed verdienende baan (lekker belangrijk imo, maar goed).

Best wel als je de vorige jaren geleefd hebt op 1300 netto... Als je het financieel altijd comfortable gehad hebt is het wrs minder belangrijk. Als je altijd alles het goedkoopste moest doen meer.

Je hebt niks om te bewijzen dat je ook maar iets kan. Waarom zou ik met jou het risico nemen?

Niets te bewijzen of mag ik me niet bewijzen? Een periode van 1 maand is nu ook niet bijzonder lang om iemand te proberen. Ik vind dit een speciaal argument tegenover iemand die wel heel gemotiveerd is.

Oftwel, ga terug naar school. Maar bepaal ook eerst wat je nou echt wilt, want het enthousiasme spat er niet vanaf. Het komt op mij over alsof je momenteel gewoon niet blij bent in je huidige situatie, en at random dingen opnoemt 'die ook wel leuk zouden zijn'.

Maatschappelijk werker wil ik echt niet worden. De studie afmaken zou hooguit voor het diploma zijn. Sales lijkt me enorm uitdagend en belonend. Ben altijd wel iemand geweest die graag verder gaat voor een beetje extra. Ik denk dat dat geld dan bijzaak word en de uitdaging, de thrill en het kunnen dan belangrijker word.

En doe alsjeblieft iets aan zelfreflectie. Je kan zeggen dat @donleone83 bot is, maar 't snijdt hout en hij typt het puur om je te helpen. Maar de manier waarop je reageert is niet best.

Nou ja goed... als dat jullie mening is dat je hard moet zijn voor ander hun bestwil. Bepaalde zaken heb ik gewoonweg niet gezegd... ik zei bijvoorbeeld niet enorm tijdrovend... hij zei dat botweg dat ik geen tijd erin wil stoppen. Tijdrovend is bij mij nog wel net iets anders dan er geen tijd in willen stoppen. Dat plaatst iemand wel in een ongemakkelijke positie, niet soms? Ik wil gerust mijn tijd investeren in een prospect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05
Poeh, wat een heftige reacties @Crust .
Ik kan me goed vinden in de opmerkingen van @donleone83. Laat zien dat je doorzettingsvermogen hebt door iets af te maken. Nu zeg je dat je doorzettingsvermogen hebt, maar tegelijkertijd heb je nog geen studie afgerond. Het is denk ik goed als je acties en je uitspraken matchen. Dan ziet een potentiële werkgever ook dat je daad bij het woord voegt.

Daarnaast is het mijn persoonlijke mening dat plezier in je werk belangrijker is dan zoveel mogelijk geld verdienen, uiteraard is daar wel een ondergrens aan. Dus een net salaris nastreven is prima, maar proberen zoveel mogelijk geld binnen te harken komt weer wat vreemd over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Het gaat er om dat je moet kunnen aantonen dat wat je zegt waar is. Heb je ambitie? Als je echt ambitie hebt en ik moet overwegen je een kans te geven, dan verwacht ik op zijn minst dat je aan kan tonen dat je heel goed snapt wat de ontwikkelingen op IT-gebied nu zijn, waar klanten mee worstelen en hoe je een visie hebt om die klant te kunnen helpen met de producten of diensten die je moet gaan verkopen. Kan je dat nu aantonen? Zo nee: waarom zou ik jou een maand de kans moeten geven als ik tien anderen kan aannemen die wel die kennis en het papiertje hebben dat aantoont dat ze doorgezet hebben en iets afgemaakt hebben en jij dat niet gedaan hebt?

Je opmerkingen over tijdrovend: je moet je beseffen dat je 3-0 achterstaat nog voordat de wedstrijd begonnen is. Als je dat goed wilt maken moet je je kennis op een niveau gaan krijgen dat je daarop minimaal gelijk maar eigenlijk voorloopt op de rest. Dat is zeer tijdrovend. Als je dan zegt dat je ambitieus bent rijmt dat voor mij totaal niet met je opmerkingen over een liefst niet te tijdrovende baan waar je financieel mee in een betere positie kan komen zonder dat je zelf hoeft te investeren in een opleiding of relevante kennis en ervaring. Ambitie kost tijd. Vrij veel zelfs. Helemaal als je begint met een achterstand.

Dus nogmaals: wat zijn de argumenten tijdens een sollicitatiegesprek om jou aan te nemen? En hoe kan je die bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
donleone83 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:59:
@Crust als ik je onderuit zou willen trappen of een machtsspelletje zou willen spelen of op je zou neerkijken had ik mijn woorden heel anders gekozen. Dit is puur bedoeld om je aan het denken te zetten want je toont vrij weinig realiteitszin in je posts als je denkt dat je op basis van je cv nu en de drijfveren die je noemt veel kan gaan bereiken. Je ambitie om het financieel goed voor elkaar te hebben is prima, maar zou moeten volgen uit een leuke baan met doorgroeimogelijkheden. En dat is iets waar je in moet investeren om dat te bereiken, dan volgt de rest vanzelf, ook het financiële plaatje. Omgekeerd heb ik het echt nog nooit zien werken.

Ja goed... u probeerde niet mijn dromen te vertrappelen. Wellicht dacht ik het net wat te snel. Ik kom beetje uit de armoei en zit ook nog in zo een milieu qua mensen. Je familie en vrienden kies je niet helemaal. Vrienden heb ik al sterk verbeterd. Ik moet het misschien wat rustiger aanpakken als het niet helemaal gaat hoe ik het wil en eerst even ademen. Draagkracht ontbreekt me niet en competitief zal ik best wel zijn met zo een attitude als de mijne.

Ik geef leiding aan meerdere teams met vrij veel mensen in de IT en heb het afgelopen jaar tientallen sollicitatiegesprekken gevoerd. Iemand die mij kan bewijzen dat hij het juiste werk- en denkniveau heeft kan ook zonder perfect cv een kans krijgen als zijn ambitie voldoende groot is. Desnoods in combinatie met een opleidingstraject. Maar iemand die mij komt vertellen dat hij de IT of de IT-sales in wil om zijn zaken financieel goed op orde te krijgen maar die niet kan bewijzen dat hij bezit over doorzettingsvermogen door iets afgemaakt te hebben of intrinsieke motivatie toont door bijvoorbeeld te laten zien wat hij in zijn vrije tijd allemaal al heeft ontwikkeld of gedaan om zijn kennis van het vakgebied, de klanten en de complexiteit van het werkveld te verhogen, staat vrij snel weer buiten ja.

In mijn vrije tijd ben ik ook al bezig met allerlei ondernemingen zo heb ik bijvoorbeeld mij voor hobby lange tijd bezig gehouden met het oprichten van een fictief sociaal media bedrijf waar ik producten besprak en promoot. Ik ben daar uitgestapt want de youtube populatie is een heel ergerlijke populatie. Dus mijn ondernemerschap is best groot. Ik dacht ook na over het oprichten van een eigen productlijn, in mijn vrije tijd doe ik ook onderzoek naar bepaalde uitvindingen maar vaak leid dat tot niets door het niet hebben van de juiste contacten of het kapitaal, lees armoei.. dus intrinsiek ben ik wel iemand die van vernieuwing en denken houd. Maar goed, er zullen nog zaken zijn waar ik mij moet op concentreren en waarin ik me best beter.

Noem het hard, maar ik vind het een vrij realistische weerspiegeling van de wereld die je in probeert te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Smobbo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:17:
Poeh, wat een heftige reacties @Crust .
Ik kan me goed vinden in de opmerkingen van @donleone83. Laat zien dat je doorzettingsvermogen hebt door iets af te maken.

Ik probeer al zijn punt vanuit een positiever blik te nemen... Ik geef toe, door voor harde, soms te harde commentaar niet open te staan mis ik kansen.

Nu zeg je dat je doorzettingsvermogen hebt, maar tegelijkertijd heb je nog geen studie afgerond. Het is denk ik goed als je acties en je uitspraken matchen. Dan ziet een potentiële werkgever ook dat je daad bij het woord voegt.

Doorzettingsvermogen... is misschien niet helemaal op punt als jullie maar een kleine schemering van mijn leven bevatten. De voornaamste reden waarom mijn studies niet goed afgerond zijn is om dat mijn interesses elders lagen dan waar ik mee bezig was. De nood aan variatie ipv routine. Echter heb ik over de jaren nu heel wat meer discipline opgedaan. Maar goed, woord bij daad is idd ook belangrijk.

Daarnaast is het mijn persoonlijke mening dat plezier in je werk belangrijker is dan zoveel mogelijk geld verdienen, uiteraard is daar wel een ondergrens aan. Dus een net salaris nastreven is prima, maar proberen zoveel mogelijk geld binnen te harken komt weer wat vreemd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
donleone83 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Het gaat er om dat je moet kunnen aantonen dat wat je zegt waar is. Heb je ambitie? Als je echt ambitie hebt en ik moet overwegen je een kans te geven, dan verwacht ik op zijn minst dat je aan kan tonen dat je heel goed snapt wat de ontwikkelingen op IT-gebied nu zijn, waar klanten mee worstelen en hoe je een visie hebt om die klant te kunnen helpen met de producten of diensten die je moet gaan verkopen. Kan je dat nu aantonen? Zo nee: waarom zou ik jou een maand de kans moeten geven als ik tien anderen kan aannemen die wel die kennis en het papiertje hebben dat aantoont dat ze doorgezet hebben en iets afgemaakt hebben en jij dat niet gedaan hebt?

Wie zegt dat ik niet bijzonder goed ben in het onderzoeken van een klant zijn wensen en noden en dat ik dat kan vertalen naar praktische en haalbare stappen naar het team? Ontwikkelingen komen van onder en worden door het management vertaald naar een product die het geweldige team ontwikkeld. Instructies zijn daarvoor heel belangrijk. Kan ik aantonen dat ik dit kan? Jazeker. Vandaar denk ik dat sales rep. mij beter liggen zal dan technische kennis in de IT. Er zijn mensen die daar beter in zijn dan ik. Ik ben maar een boertje die zijn aardappelen wil promoten bij devolgende generatie frietsnijders of kroketmakers.

Je opmerkingen over tijdrovend: je moet je beseffen dat je 3-0 achterstaat nog voordat de wedstrijd begonnen is. Als je dat goed wilt maken moet je je kennis op een niveau gaan krijgen dat je daarop minimaal gelijk maar eigenlijk voorloopt op de rest. Dat is zeer tijdrovend. Als je dan zegt dat je ambitieus bent rijmt dat voor mij totaal niet met je opmerkingen over een liefst niet te tijdrovende

Ho laat me je daar even stoppen, een filosoof heeft ooit gezegd, luie mensen zijn vaker meer inventief en productief in het behalen van hun doelen. Ik wil nadruk leggen op vaker... dit is geen statisch gegeven. Echter wil ik me wel duidelijk maken dat ik dat bedoelde... dat ik liever slim werk dan hard. Maar goed in sommige taken moet er gewoon een hele boel elbowgreese en dat kan ik gerust investeren. Ik heb met mijn vader buiten de ruwbouw een hele woning gezet. Technieken, ramen, gyproc muren, gevel, chappe, pur, verven, keuken, wc,... daar zat een hele hoop werk in. 2 K uren lijkt me wel doorzettend.

baan waar je financieel mee in een betere positie kan komen zonder dat je zelf hoeft te investeren in een opleiding of relevante kennis en ervaring. Ambitie kost tijd. Vrij veel zelfs. Helemaal als je begint met een achterstand.

Dat klopt ik besef ook dat efficiëntie en minder tijdroof op later tijd pas komt.

Dus nogmaals: wat zijn de argumenten tijdens een sollicitatiegesprek om jou aan te nemen? En hoe kan je die bewijzen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij nou zoveel moeite stopt in fictieve zaken, dan zou ik eerst maar eens die Bicky Burger verkopers die je schijnbaar in de snackbar spreekt vragen naar hun ervaringen in de sales. Dat lijkt mij eerlijk gezegd een betere investering qua tijd, misschien kennen zij ook nog verkopers in een meer technische hoek. Daar heb je misschien wel meer aan dan wildvreemden op dit forum en Reddit.

En denk er aan, derde persoon tegenwoordige tijd is stam + t. Als dat te moeilijjk is, vervang dan het werkwoord door lopen of smurfen. Dat soort elementaire fouten geven nu niet bepaald een positieve indruk, zeker niet als het taalgebruik ook nog gelardeerd is met Anglicismen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Waarom wil je de ICT of sales in? Zou je ook in deze sectoren willen werken als de salarissen meer in de buurt van die in je snackbar liggen?

Om eerlijk te zijn: ik zie vooral ontevredenheid en niet zo veel ambitie. Als je jezelf omschrijft als 'ambitieus en doelgericht' dan vraagt elke HR professional direct waar dat uit blijkt. En op dit moment ben ik bang dat je dan met een mond vol tanden zal staan. Idem dito met de vraag waarom je de baan wilt. Geld is een hele slechte reden. Werkgevers nemen geen mensen aan zodat ze die geld kunnen geven. Werkgevers nemen wel mensen aan omdat ze waarde toevoegen aan het bedrijf.

Wat je denk ik eerst moet doen is nadenken over waar je nu echte gemotiveerd voor bent, ongeacht wat het verdient. Daarna kan je gaan kijken over hoe je in die sector kan binnen rollen. Geld verdienen en promoties komen echt nog wel. En de start salarissen in de IT zonder minstens een bachelor zijn nu niet echt bijzonder. IT verdient pas lekker vanaf de medior rollen. Kijk ook naar dit topic, hier staan ook een hoop goede reacties in: Baan vinden als zelfgeleerde web developer in 2020

Als laatste: denk na over hoe je tegen mensen reageert. Je zit in een positie waar je mensen hard nodig hebt maar je reageert heel extreem op goed bedoelde reacties. Doe dit tegen een potentiële werkgever en je staat direct weer buiten.
Je intenties zijn heel duidelijk, je zou je moeten schamen.
Daarbovenop ben je heel erg degenererend en praat je minderwaardigheid aan. Hoe rot van je.
Volgens hem ben ik immers arrogant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:23

KrazyJay

Crust schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:09:
[...]

[...]
Room scheppen? Dacht dat je in een snackbar werkte of doen jullie/ook roomijs? Correct taalgebruik en spelling zijn één van de eerste dingen waar recruiters en HR naar kijken.
Je intenties zijn heel duidelijk, je zou je moeten schamen. Want ze zijn zeker en vast niet bedoelt me te helpen, eerder mij in defensieve modes te krijgen, een onderdanige positie. Rotte appel, denk je nu echt dat je tegen een prullenmannetje uit een snackbar bezig bent. Wil niet zeggen dat ik die positie heb dat ik niets weet of waard ben.
Wat jij nodig hebt is een hele grote spiegel. @donleone83 geeft je constructieve feedback en daar ga je zo mee om? Ik zie hoe jij je in dit topic opstelt als bevestiging dat hij zeker wel een punt heeft, en daarnaast denk ik dat je eerder jezelf een minderwaardigheidscomplex probeert te overcompenseren dan dat je zelf in wilt zien.

Begin eens aan jezelf te werken. Wanneer ik sollicitanten over de vloer kreeg, was zo'n houding niet hetgene waar ik op naar zoek was. Ik had liever een gemotiveerde mens met een goede houding die er nog niet zo veel van af wist maar besefte dat hij/zij nog veel te leren had dan iemand die alles als een persoonlijke aanval bezag.

Wat wil je eigenlijk horen? Dat morgen iedereen voor je staat te springen zonder papieren met zo'n houding waarbij je signalen geeft enkel van carrière te willen wisselen om gemakkelijker meer geld naar huis te brengen? Dat ga je hier zeker niet meer horen. En dat heeft niets te maken met waar je nu werkt, maar enkel met hoe je je opstelt in dit topic. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
RagingPenguin schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:37:
Waarom wil je de ICT of sales in? Zou je ook in deze sectoren willen werken als de salarissen meer in de buurt van die in je snackbar liggen?

Om eerlijk te zijn: ik zie vooral ontevredenheid en niet zo veel ambitie. Als je jezelf omschrijft als 'ambitieus en doelgericht' dan vraagt elke HR professional direct waar dat uit blijkt. En op dit moment ben ik bang dat je dan met een mond vol tanden zal staan. Idem dito met de vraag waarom je de baan wilt. Geld is een hele slechte reden. Werkgevers nemen geen mensen aan zodat ze die geld kunnen geven. Werkgevers nemen wel mensen aan omdat ze waarde toevoegen aan het bedrijf.

Ik zal enkele linguistische aanpassingen doen.

Wat je denk ik eerst moet doen is nadenken over waar je nu echte gemotiveerd voor bent, ongeacht wat het verdient. Daarna kan je gaan kijken over hoe je in die sector kan binnen rollen. Geld verdienen en promoties komen echt nog wel. En de start salarissen in de IT zonder minstens een bachelor zijn nu niet echt bijzonder. IT verdient pas lekker vanaf de medior rollen. Kijk ook naar dit topic, hier staan ook een hoop goede reacties in: Baan vinden als zelfgeleerde web developer in 2020

Als laatste: denk na over hoe je tegen mensen reageert. Je zit in een positie waar je mensen hard nodig hebt maar je reageert heel extreem op goed bedoelde reacties. Doe dit tegen een potentiële werkgever en je staat direct weer buiten.

Juist, onderdanigheid kan ik niet verdragen. Misschien moet ik het zien als mij meer nederig opstellen. Laat die arrogantie zich maar tonen adhv de cijfers dan... dus beter niet te grote mond hebben en daad bij woord. Ik ga me daar verder over bezinnen.

[...]
Svp gebruik maken van de "splits quote" optie bij het reageren op anderen. Dit kan zowel via de knop met ,/, bovenin het reactie venster, als via code.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 03-05-2020 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
KrazyJay schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:42:
[...]
Ik had liever een gemotiveerde mens met een goede houding die er nog niet zo veel van af wist maar besefte dat hij/zij nog veel te leren had dan iemand die alles als een persoonlijke aanval bezag.
Geen idee waar dat rode lap gevoel vandaan kwam. Ik denk dat ik bepaalde woorden te sterk opnam en andere over het hoofd zag. Als ik het nu opnieuw lees zie ik bij verbazing woorden staan die ik toch ook had moeten zien staan. :? Hoe belazerend, dat de indruk van het schaden van mijn persoonlijke integriteit me zo kan overvallen. Wat een issue waar ik best wel wat mee moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
@Crust Wat je vergeet, is dat als jij een sollicitatiebrief stuurt met CV waarin staat dat je geen opleiding hebt afgemaakt en het niveau hebt van een snackbar medewerker, dat je heel waarschijnlijk niet eens uitgenodigd wordt voor een gesprek. Je mag dan zo'n doorzettingsvermogen hebben, maar uit niets blijkt dat dat zo is, niet op papier in elk geval.

De beste oplossing is om terug naar school te gaan. Zorg dat je iets in handen hebt waaruit blijkt dat je tot meer in staat bent dan frieten bakken. Dat kan dus wel eens betekenen dat je de komende jaren nog op laag niveau zal moeten werken om je opleiding te kunnen bekostigen, maar ook dat toont doorzettingsvermogen. Je laat dan zien dat je hard wilt werken om je doel te bereiken.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Crust schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Geen idee waar dat rode lap gevoel vandaan kwam. Ik denk dat ik bepaalde woorden te sterk opnam en andere over het hoofd zag. Als ik het nu opnieuw lees zie ik bij verbazing woorden staan die ik toch ook had moeten zien staan. :? Hoe belazerend, dat de indruk van het schaden van mijn persoonlijke integriteit me zo kan overvallen. Wat een issue waar ik best wel wat mee moet.
Nu je je hier bewust van bent is het dus zaak alles meerdere malen te lezen, tot 10 tellen en even na te denken voor je vol in de verdediging schiet. We zijn hier om elkaar te helpen, dus in plaats van je aangevallen voelen, bedenk je eens waarom iemand jou dat zou vertellen.

Je houding veranderen lijkt me stap 1. En in dit geval lijkt het me toch zaak om een opleiding af te maken. Dan heb je in ieder geval een papiertje om op terug te vallen. In welke richting zou je zelf moeten gaan bekijken. Waarom zou je precies de ICT in willen? Dat heb ik nog niet echt terug gehoord.

Gebruik trouwens eens de Splits Quote knop, '/' in de balk.. dan is het een stuk makkelijker om je posts te volgen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
yodeluxe schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
@Crust Wat je vergeet, is dat als jij een sollicitatiebrief stuurt met CV waarin staat dat je geen opleiding hebt afgemaakt en het niveau hebt van een snackbar medewerker, dat je heel waarschijnlijk niet eens uitgenodigd wordt voor een gesprek. Je mag dan zo'n doorzettingsvermogen hebben, maar uit niets blijkt dat dat zo is, niet op papier in elk geval.

De beste oplossing is om terug naar school te gaan. Zorg dat je iets in handen hebt waaruit blijkt dat je tot meer in staat bent dan frieten bakken. Dat kan dus wel eens betekenen dat je de komende jaren nog op laag niveau zal moeten werken om je opleiding te kunnen bekostigen, maar ook dat toont doorzettingsvermogen. Je laat dan zien dat je hard wilt werken om je doel te bereiken.
In mij cv staat wel de ervaring van de snackbar. Ik heb die snackbar uit de slechte boeken gehaald met mijn strategie om de zaak rendabel te maken.

Ik heb de verkoopcijfers erbij genomen en gekeken welke producten het goed deden, stands gevraagd aan vertegenwoordigers van die producten, de hoge margin producten in het licht gezet in de zaak. Verouderde infrastructuur na overleg met eigenaar gewisseld met vernieuwde moderne dingen, een sociale media campagne opgericht, klanten een platform gegeven voor klachten, winacties, en zo verder. Ik heb daar niet zomaar in een snackbar gestaan. Dat was best een leerrijke ervaring maar onderbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:03
Naast ‘terug’ naar school, al eens nagedacht aan een deeltijd of avondopleiding doen naast je huidige werk? Toont zeker doorzettingsvermogen aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
SmurfLink schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Nu je je hier bewust van bent is het dus zaak alles meerdere malen te lezen, tot 10 tellen en even na te denken voor je vol in de verdediging schiet. We zijn hier om elkaar te helpen, dus in plaats van je aangevallen voelen, bedenk je eens waarom iemand jou dat zou vertellen.
Klaarblijkelijk moet ik eens ophouden met advocaat te spelen en het voor elkaar krijgen dat ik niet op het matje moet komen voor zaken. Als dat wel gebeurt kan ik beter geen advocaat inhuren maar een jury die het in overweging neemt. Dank u voor dat inzicht.
Je houding veranderen lijkt me stap 1. En in dit geval lijkt het me toch zaak om een opleiding af te maken. Dan heb je in ieder geval een papiertje om op terug te vallen. In welke richting zou je zelf moeten gaan bekijken. Waarom zou je precies de ICT in willen? Dat heb ik nog niet echt terug gehoord.

Gebruik trouwens eens de Splits Quote knop, '/' in de balk.. dan is het een stuk makkelijker om je posts te volgen.
Doe ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
renegrunn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:59:
Naast ‘terug’ naar school, al eens nagedacht aan een deeltijd of avondopleiding doen naast je huidige werk? Toont zeker doorzettingsvermogen aan!
Eventueel kan dat ook in combinatie met een startersbaan in die sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:03
Voor de beeldvorming, wat is je leeftijd als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Crust schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:57:
[...]

In mij cv staat wel de ervaring van de snackbar. Ik heb die snackbar uit de slechte boeken gehaald met mijn strategie om de zaak rendabel te maken.
En nu nog een keer mijn post lezen :/ Heb je een opleiding? Nee. Werk je in een snackbar? Ja. Dat staat in je CV.

En de rest van mijn post negeer je blijkbaar. Sorry dat ik je van goed advies heb voorzien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
yodeluxe schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:05:
[...]

En nu nog een keer mijn post lezen :/ Heb je een opleiding? Nee. Werk je in een snackbar? Ja. Dat staat in je CV.

En de rest van mijn post negeer je blijkbaar. Sorry dat ik je van goed advies heb voorzien :X
Niet genegeerd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Maar waarom lees je dan blijkbaar iets negatiefs in mijn post dat gebaseerd is op jouw eigen woorden, waardoor je compleet in de verdediging schiet en je een heel epistel schrijft over wat je allemaal in de snackbar hebt gedaan? Zelfs als je dat op je CV zou zetten, zou dat je nog steeds weinig kans geven om een uitnodiging te ontvangen. Daarom ook de rest van mijn advies zodat je tenminste goede kans maakt op een betere baan, maar daar heb je het dan niet over.

De indruk die je daarmee wekt, is dat je weinig zelfcontrole hebt. Daar valt op zich ook wel aan te werken, als je dat maar wilt. Maar net als met een opleiding is dat niet iets wat je even in een week of zelfs een paar maanden op orde kunt krijgen. Je zult er echt wel wat voor moeten doen. In plaats van dat je dus nu meteen uit die snackbar wilt, stel voor jezelf een reële termijn waarin je bepaalde doelen zou willen bereiken.

En voordat je denkt dat ik dit maar makkelijk te zeggen heb, ik heb zelf in minimum loon jobs gewerkt (en echt nog saaier dan werken in een snackbar, vind ik dan), ik heb mijzelf ook op moeten zien te werken. Dat is gelukt, maar dat ging echt niet binnen een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Precies wat ik dacht.

Wat lijkt je leuk om te doen? Bijna elk beroep zal meer verdienen dan snackbar medewerker.

Er zijn genoeg beroepen waar je goed in kan verdienen. De meeste goed betalende banen vergen veel scholing en ervaring. Een tandarts verdient ook veel. Een advocaat ook. Je zal nooit goed betaald worden voor iets wat veel andere mensen ook kunnen.

De IT kan je niet zo maar inrollen. Daar moet je wel iets voor kunnen. Er zijn wel bedrijven die mensen zelf opleiden maar dan moet het totaal plaatje wel kloppen: motivatie, HBO papiertje, overige ervaring, etc.

Ik heb wel mensen in een sales functie zien rollen. Maar dan alleen omdat hun persoonlijkheid hier zich uitstekend voor leent. Dan geldt ook dat je iets kan wat andere niet kunnen, alleen heb je dan mazzel dat het is aangeboren.

Als je veel tijd & energie gaat investeren in je nieuwe beroep dan hou je het alleen vol als je het echt leuk vindt. Veel beroepen moeten ook bij je passen, sales is daar een uitstekend voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09-2020
Op basis van ervaringen in mijn inner circle (N=7): zonder afgeronde hogere opleiding kun je het ook ver schoppen, maar hoe dan ook is er gemiddeld tien jaar nodig om op een punt in de loopbaan te komen dat men echt voldoening heeft. En dan heb ik het niet per se over de beloning. Hoewel die zeker mee gaat tellen als het huishouden groeit..

Een diploma is geen noodzaak, de wil om onderaan een lange ladder te beginnen wel.
Werken in de sales oftewel verkoop betekent dan denk ik beginnen in een winkel, of een call center? En dan rustig doch gestaag groeien. Zoals een junior programmeur zonder papieren Group IT-manager bij zijn tweede klant kan worden (1 van de 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:59
1e en het laaste jaar van de studie zijn het moeilijkst imo.

Tegen het einde van je studie ga je nadenken over de toekomst en wil ik dit wel de rest van mijn leven? Als je antwoord ja of nee is, is mijn antwoord:
daar gaat het niet om, je wil een bewijs hebben dat je een bepaald denkniveau hebt.

Al heb je bedrijfskunde gestudeerd dan kun je nog wel ontwikkelaar worden...

Dus je schrijft; door de studie ben ik gaan lanterfanten. Dat vind ik antwoord van iemand die alles van zichzelf af projecteert.

Ik zou je het boek; 'ja maar' van Berthold Gunster willen aanraden of in ieder geval het vanuit een andere hoek bekijken.

Feit: je bent gestopt met de studie en zou willen dat je hem afgemaakt had
Jouw reactie: Ja maar die studie was echt niet leuk meer en daardoor werd ik lui
Hoe je reactie ook kan zijn; Ja stom van mij, ik had door moeten zetten en die studie af moeten maken en hier ga ik nu van leren en in het vervolg doorzetten.

Mij heeft het in ieder geval goed geholpen, want ook ik was 6 jaar geleden nog iemand die met alle moeite zijn HBO af moest ronden, niets met de studie verder wilde doen en jaren had gelanterfant met een goeie dosis uitstelgedrag (volgens mij ik en velen anderen). Ik ben nu niet anders en heb altijd nog de neiging. Het gebeurt nu veel minder vaak omdat ik weet dat uitstelgedrag en lanterfanten komen door constant excuses voor dingen hebben en niet de stier bij de horens pakken. Dus als ik mijzelf er weer op betrap denk ik weer even terug en ben ik al snel geneigd om dus actie te ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat hier geschreven wordt, is geen aanval, ook van mij niet. Dat je dat er wel direct in leest, zegt iets over jóu, en over hoe je naar de wereld en andere mensen kijkt, wat je van ze verwacht. Dat beeld is niet positief: als je een reactie direct ziet als aanval, direct in de overdrijving gaat en ook nog de ander allerlei motivaties toe schrijft, is er iets aan de hand.

Tevens is je woordgebruik en grammatica vreemd: je maakt basale schrijffouten, maar gebruikt onnodig moeilijke woorden. Je zegt 'u' tegen mensen hier op het forum, en tegelijkertijd bejegen je ze denigrerend. Ik neem aan dat je in de snackbar, als je aan het werk bent, mensen niet zo behandeld? Waarom zou je dat hier op het forum wel doen dan?

Dat stoot af en hard ook. Sterker nog, het maakt dat ik je, op basis van wat ik hier zie, zeker niet geschikt acht voor sales. Bij sales moet je in staat zijn om de taal van je klant te spreken, en feedback en kritiek te kunnen hebben.

Ook IT lijkt me niet heel erg geschikt, daar je kennelijk nog niet eens de meest basale forum-functies kunt gebruiken, zoals het splitsen van quotes, of het samenvoegen van meerdere reacties in 1 reactie.

Ik heb niet voorbij zien komen hoe oud je bent, maar als je nog jong genoeg bent, zou ik zeker terug naar school gaan, met bij voorkeur project-gestuurd onderwijs waarin je moet leren met je groepsgenoten om te gaan. Het leert je niet alleen inhoudelijke vakkennis, maar ook omgaan met anderen.

Nogmaals, het is geen aanval (en voor de duidelijkheid: dit is ook geen reactie vanuit mijn mod-functie, maar vanuit gewone user van dit forum, anders zou mijn tekst wel blauw zijn geweest), maar enkel feedback op wat ik je hier in dit topic zie doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 03-05-2020 00:04 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap de reactie van @donleone83 , maar die is totaal irrelevant voor TS. Waarom? Omdat TS helemaal geen (diehard) IT'er is of wordt. Zijn post, manier van communiceren, enthousiasme, (tikkeltje overdreven) zelfvertrouwen laten eerder een "snelle salesjongen" zien dan een keurige jongeman die in driedelig pak bij klanten de IT oplossing komt uitwerken.
Dus, schoenmaker blijf bij je leest: zoek het niet in de IT want daar pas je (nu) niet helemaal tussen. Er is vast een bedrijf die waar je kan starten als binnendienst sales medewerker en binnen enkele jaren promotie kunt maken naar buitendienst sales met een leuke auto en modaal inkomen. MITS je vast blijft houden aan je enthousiasme EN je je niet van het veld laat slaan door figuren zoals @donleone83 , want die ga je nog veel tegenkomen :).
Dus mijn advies is, zet even door en dan horen we over een jaar of 5 wel of je inmiddels die sales manager bent waar je nu zo van droomt.

Oh ja, geld is het minst belangrijke van alles.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2020 00:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Sport_Life schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:56:
Ik snap de reactie van @donleone83 , maar die is totaal irrelevant voor TS. Waarom? Omdat TS helemaal geen (diehard) IT'er is of wordt. Zijn post, manier van communiceren, enthousiasme, (tikkeltje overdreven) zelfvertrouwen laten eerder een "snelle salesjongen" zien dan een keurige jongeman die in driedelig pak bij klanten de IT oplossing komt uitwerken.
Dus, schoenmaker blijf bij je leest: zoek het niet in de IT want daar pas je (nu) niet helemaal tussen. Er is vast een bedrijf die waar je kan starten als binnendienst sales medewerker en binnen enkele jaren promotie kunt maken naar buitendienst sales met een leuke auto en modaal inkomen. MITS je vast blijft houden aan je enthousiasme EN je je niet van het veld laat slaan door figuren zoals @donleone83 , want die ga je nog veel tegenkomen :).
Dus mijn advies is, zet even door en dan horen we over een jaar of 5 wel of je inmiddels die sales manager bent waar je nu zo van droomt.

Oh ja, geld is het minst belangrijke van alles.
Dit vind ik denigrerend naar mij toe en onterecht. Ik zeg niet dat hij niets kan bereiken, ik zeg alleen dat hij niet gaat bereiken wat hij aangeeft hier te willen als hij niet bereid is er kneiterhard voor te werken en dat ik van die toewijding vrij weinig terug zie in zijn posts. Mijn laatste vraag blijft staan: hoe gaat hij bij een sollicitatie bewijzen dat hij over het doorzettingsvermogen beschikt waar werkgevers naar zoeken? Ook bij een sollicitatie als sales binnendienst zullen ze vragen waarom iemand die klaarblijkelijk hbo aan kan nu zonder diploma in een snackbar werkt. Dan kan je je maar beter daarop voorbereid hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crust
donleone83 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:42:
[...]
Ook bij een sollicitatie als sales binnendienst zullen ze vragen waarom iemand die klaarblijkelijk hbo aan kan nu zonder diploma in een snackbar werkt. Dan kan je je maar beter daarop voorbereid hebben.
Iedereen geniet van een goed verhaal. Dat ik hard zal moeten werken voor mijn geld is een feit. Daartoe ben ik ook meer dan bereid. Ik doe vandaag mijn onderzoek op de markt wat men zoekt bij zaken zo kan ik een beter beeld vormen van wat vervolgens te doen staat.

Op lange termijn zal ik best wat boeken kunnen lezen over sales, communicatie, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
Sales Insights Lab by Marc Wayshak

Ik ben tijdens het rijden naar deze mens aan het luisteren. Is best waardevol. Ik zal inderdaad ook een attitude draai moeten doorgaan. Als ik echt slagen wil is dat een van de grootste prioriteiten, de volgende is toewijding.

Zijn er nog praters die men kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Crust schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 05:57:
Had onderstaande post al eens op reddit bevraagd. Men raadde mij aan in de ICT te gaan of in de Sales. Men sprak ook over freelancer in ICT te worden, ik ben van vlaanderen.

Ik heb wel enige affiniteit met computers maar ben er niet helemaal geschoold in. Welke logische stappen zou ik ondernemen om te beginnen? Mij lijkt basis opleiding, wat dan juist, loondienst enkele jaar en daarna bijberoep extra erbij nemen om te freelancen een goed idee.

Mijn vraag is hier aan de tweakers in welke volgorde me ik best zou onderwijzen. Ik denk dat systeembeheerders nog steeds een erg gevraagd positie is. Maar ik vraag me dan af, net zoals in de fabriek welke sector er beter verloond, in de metaal of chemie in belgie verdien je bv. meer dan de voedingssector. Persoonlijk dacht ik financiële sector of security bij bedrijven. Wie kan me hierin goede ideeën bijbrengen en me helpen mijn plan verder te ontdekken. Ik denk zelf uiteraard ook mee.

Hieronder mijn initiële post bij reddit. Alvast erg bedenkt om mee te brainstormen.

Ps; op de hogeschool deed ik 1 jaar ICT, werkte ik 1 jaar in fabrieken en volgde daarna met succes 2 jaren maatschappelijk werker wat een best wel een zware studiekeuze is in belgie.
-------------------------------

Beste,

Ik werk al enige tijd in een snackbar en dat is hevig werk. Nu heb ik het wel gehad na enkele jaren. Ik wil een mooi huis kunnen betalen en ook financiële zekerheid opbouwen naar toekomst toe.

Om die reden zoek ik een andere baan. Eentje die goed verdiend, vele extralegale voordelen heeft om zo minder belastingen te betalen en helemaal niet te tijdrovend is. Veel gevraagd uiteraard maar dat lijkt me wel te bestaan.

Zeker bereid om hard werk te doen als het goed vergoed, kan goed met stress omgaan heb meer dan genoeg vaardigheden en talenten. Ik heb hogeschool studies gedaan en een groot deel daarvan goed doorlopen alleen werd ik schoolmoe en behaalde ik het bachelor diploma niet. Voor vele werkgevers is dat een probleem maar lang niet alle als je kan aangeven dat je best wel over talenten en wil beschikt. Opleiding volgen binnen het bedrijf is voor mij daarom ook geen probleem.

Ik kan hard werken eventueel kan ik ook mee in bediende jobs want ik heb een heel goed logisch gedachtepatroon en ben vrij getalenteerd in het communiceren en effectief werken met mensen en klanten. Ik leer makkelijk dingen bij, ben heel integer en denk out of the box.

Wat voor ideeën komen er bij jullie allemaal naar voren bij een goed betaalde job. Ik hoor graag allerlei voorstellen en u mag zeker aanreiken wat u daarover denkt qua verloning. Ook doorgroeimogelijkheden. Bedankt

-------------------
Ik heb niet alles gelezen maar:

[botte bijl modus aan]

Je hebt doorzettingsvermogen maar hebt je diploma's niet gehaald vanwege het schoolmoe zijn. Dat toont niet erg veel doorzettingsvermogen.

Ik denk dat je jezelf even een spiegel voor moet gaan houden. Je schrijft dat je eigenlijk in alles wel goed bent, denkt out of the box, wilt hard werken, goed in sales en met mensen. Je lijkt de ideale kandidaat. Het resultaat van al die skills is toch dat je in een snackbar werkt... (niks mis met dat werk(!) maar je verhaal strookt niet.
Daarnaast, iedereen wil graag veel geld verdienen en daarmee een mooi huis kunnen betalen, oftewel, get in line.

[botte bijl modus uit]

Dus, ga eerst bij jezelf te rade. Alle skills die jij vindt dat je die hebt, zijn die er wel :? Wat vind je leuk om te doen :? Want werk doen wat veel geld oplevert maar waar je hart niet ligt, ga je niet volhouden.

Er zijn er maar weinig die dit (veel geld verdienen en een mooi huis kunnen betalen) behalen zonder gedegen opleiding.

Je hebt dus huiswerk:
ga na waar je hart ligt.
Zorg dat je, eventueel via een werkgever, hier in geschoold gaat worden.

Dan heb je de BASIS voor een goed inkomen. Ik hoop dus dat je wel doorzettingsvermogen hebt, want dit is geen traject van even een paar maandjes buffelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-09 04:51
Ga het gesprek aan met je huidige werkgever.

Geef aan dat je situatie niet houdbaar is financieel, maar ook niet optimaal is om een toekomst op te bouwen. Hoe wil/kan hij je helpen?

Vraag om een loonsverhoging. Zeker als je substantieel hebt bijgedragen aan het verhogen van de omzet.

Vraag welke stappen er gezet kunnen worden om een tweede zaak te openen, waar jij een deel eigenaar van wordt. Mag meerjaren plan zijn.

Doe een avondopleiding marketing/sales en pas kennis toe op je huidige job.

Bouw verder aan je relatie met leveranciers. Maak een concurrentie analyse. etc.

Het geld ligt voor je neus. Snackbar segment in Belgie gaat schandalig veel geld in om.

Praktisch en je kan direct vandaag iets doen. Zet hem op!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:09
Crust schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:20:
Zijn er nog praters die men kan aanraden?
Docenten bij een fatsoenlijke opleiding. ☝🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Crust schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 05:57:
Men sprak ook over freelancer in ICT te worden, ik ben van vlaanderen.

Ik heb wel enige affiniteit met computers maar ben er niet helemaal geschoold in.
Accident waiting to happen.

Freelancer = “dure externe” = “inhuren als je niet goedkoper aan deze skills kan komen”.

Dat model past niet op entry level posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
ybos schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb niet alles gelezen maar:

[botte bijl modus aan]

Je hebt doorzettingsvermogen maar hebt je diploma's niet gehaald vanwege het schoolmoe zijn. Dat toont niet erg veel doorzettingsvermogen.

Ik denk dat je jezelf even een spiegel voor moet gaan houden. Je schrijft dat je eigenlijk in alles wel goed bent, denkt out of the box, wilt hard werken, goed in sales en met mensen. Je lijkt de ideale kandidaat. Het resultaat van al die skills is toch dat je in een snackbar werkt... (niks mis met dat werk(!) maar je verhaal strookt niet.
Daarnaast, iedereen wil graag veel geld verdienen en daarmee een mooi huis kunnen betalen, oftewel, get in line.

[botte bijl modus uit]
Maw ik profileer mij beter als, ik heb best wel wat kwaliteiten die onderontwikkeld zijn en die ik heel graag wil ontwikkelen in mijn job. Een passie van me is creatief en vernieuwend denken en werken. Daar wil ik me 200 procent aan uitbesteden. Zodat ik meer kan doen voor het product of de service die ik verkoop en ik zo de klant beter ten dienst kan staan. Hoewel mijn ervaringen in de snackbar ook een goede start zijn geweest dagen die mij niet meer zo uit als voorheen en voelde ik een honger naar een meer uitdagend leven.

Zoiets dan?
Dus, ga eerst bij jezelf te rade. Alle skills die jij vindt dat je die hebt, zijn die er wel :? Wat vind je leuk om te doen :? Want werk doen wat veel geld oplevert maar waar je hart niet ligt, ga je niet volhouden.

Er zijn er maar weinig die dit (veel geld verdienen en een mooi huis kunnen betalen) behalen zonder gedegen opleiding.
Zoals jullie wel ervaren heb ik me eerst op niet zo een goede manier hier proberen verkopen... maar door mijn wil van aanpassen en veranderen, hoewel ik wel in mijn comfortzone bleef hangen, lijk ik wel iemand die ermee weg kan en ik vind het best wel vernieuwend.
Je hebt dus huiswerk:
ga na waar je hart ligt.
Zorg dat je, eventueel via een werkgever, hier in geschoold gaat worden.

Dan heb je de BASIS voor een goed inkomen. Ik hoop dus dat je wel doorzettingsvermogen hebt, want dit is geen traject van even een paar maandjes buffelen!
Ik doe verder mijn best. Je mag het jezelf niet te comfortable maken en de uitdagingen aangaan, niet jezelf ertegen bewapenen. Dank je voor je feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Crust schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:54:
[...] Dank je voor je feedback.
_/-\o_

Dit is wel een teken van de juiste instelling. Veel mensen die een soortgelijk topic openen gaan overal tegen in het verweer en staan niet open voor commentaar. Jij wel. Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
ybos schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:58:
[...]

_/-\o_

Dit is wel een teken van de juiste instelling. Veel mensen die een soortgelijk topic openen gaan overal tegen in het verweer en staan niet open voor commentaar. Jij wel. Succes in ieder geval!
Ik deed het ook wel erg initieel. Ik begrijp ook waar het vandaan komt. Ik game ook veel en begreep uit wat hier gezegd werd me iets is dat aangeleerd is in de online games die ik speel. Waar als iemand een ander iets zegt er altijd overgegaan werd naar flame, de andere verwijten, lastig gedoe enzoverder.

Ik denk dat ik dat te onbewust geadopteerd heb en dat ik me hier meer controle in moet aanleren. Ik ga er continu rekening mee houden. Ik heb wensen, die wensen zijn niet om andere te overtuigen maar om overtuigend over te komen. Some will, some wont, so what. Als iemand niet meewilt of niet strookt moet ik me er niet meer van aantrekken dan nodig is. Zolang ik me maar iets aantrek van hoe het gegaan is en er uit leer.

Ik wil iedereen toch uitgebreid bedanken. Het ene advies was al wat harder dan het andere en daar heb ik het blijkbaar nog moeilijk mee maar dat is niet iets waar ik op een persoon flagrant erover ben gegaan. Ik wil me hiervoor dan ook excuseren tegen deze persoon. Ik moet me niet zo opjagen als ik over het rooie ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:53
Nadinarama schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:25:
Ga het gesprek aan met je huidige werkgever.

Geef aan dat je situatie niet houdbaar is financieel, maar ook niet optimaal is om een toekomst op te bouwen. Hoe wil/kan hij je helpen?

Vraag om een loonsverhoging. Zeker als je substantieel hebt bijgedragen aan het verhogen van de omzet.

Vraag welke stappen er gezet kunnen worden om een tweede zaak te openen, waar jij een deel eigenaar van wordt. Mag meerjaren plan zijn.

Doe een avondopleiding marketing/sales en pas kennis toe op je huidige job.

Bouw verder aan je relatie met leveranciers. Maak een concurrentie analyse. etc.

Het geld ligt voor je neus. Snackbar segment in Belgie gaat schandalig veel geld in om.

Praktisch en je kan direct vandaag iets doen. Zet hem op!
Ik vind dit een kansrijker pad dan iets in sales in ICT. Je wil vooral aanpakken, hard werken ('huis gebouwd'), dan past een overzichtelijk en praktisch bedrijf beter bij je dan iets abstracts als de ICT. Genoeg praktische bedrijven waar je prima in kan verdienen.

En in deze sector heb je wél bewezen ervaring. Een bijpassende opleiding kan dan helpen, maar kan ook in de vorm van diverse korte cursussen. Aantonen dat je iets afmaakt en resultaten behaalt (dat is wat anders dan 'je best doen') is overal belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
@Crust : eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je is? Heb je stappen kunnen zetten? Nieuwe uitdagingen voor jezelf kunnen vinden? Ben je met jezelf aan de slag gegaan?
Pagina: 1