Powerline adapters / zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 09:21
Beste Tweakers,

Mijn vraag is kan het kwaad op powerline adapters aan te sluiten op het net waar zonnepanelen zijn aangesloten.

Dat powerline minder kunnen functioneren qua snelheid dat wist ik, maar gaat mij meer op het effect op de omvormer of de terug te leveren energie? Over het algemeen lever ik meer dan ik gebruik.

Hoor graag wat de kenners ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:47
Liever de search gebruiken, deze vraag is al vaker gesteld en beantwoord: Kan mijn Powerline AV600kit op stroomnet met zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Tha Render_2 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:35:
Liever de search gebruiken, deze vraag is al vaker gesteld en beantwoord: Kan mijn Powerline AV600kit op stroomnet met zonnepanelen?
Ik heb gezocht en dit ook gelezen, alleen wordt er niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
Hier zonnepanelen en een setje powerline adapters.
Adapters worden gebruikt voor de netwerkverbinding naar de omvormer, dus durf niet te zeggen of het daadwerkelijk snel werkt of juist vertraagd, echter, mijn omvormer staat netjes in verbinding met het netwerk en geeft netjes alle standen en zo door naar de monitoring portal.
Zo ook aangesloten door de installateur, mocht het problemen opleveren dan zouden ze dit niet gedaan hebben lijkt me.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Rensjuh schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:48:
Hier zonnepanelen en een setje powerline adapters.
Adapters worden gebruikt voor de netwerkverbinding naar de omvormer, dus durf niet te zeggen of het daadwerkelijk snel werkt of juist vertraagd, echter, mijn omvormer staat netjes in verbinding met het netwerk en geeft netjes alle standen en zo door naar de monitoring portal.
Zo ook aangesloten door de installateur, mocht het problemen opleveren dan zouden ze dit niet gedaan hebben lijkt me.
Mijn omvormer staat aangesloten met een utp kabel rechtstreeks op de meter. Wil de powerline adapters alleen gebruiken om de WiFi netwerk ik de eerste verdieping en zolder te verbeteren. Hoef niet de volle snelheid te hebben boven en op zolder. Als het maar geen effect heeft op omvormer en de opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

Eagle Creek

Breathing security

moca007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:44:
[...]

Ik heb gezocht en dit ook gelezen, alleen wordt er niet veel wijzer van.
Maar waarom niet? Er staat geschreven:
Zonnepanelen kunnen de powerline verbinding vertragen, ook de kwaliteit van het net en de afstand van de elektriciteit kabels spelen een grote rol in hoe goed de verbinding is tussen 2 powerlines. De zonnepanelen zullen zelf geen hinder ondervinden van de powerlines.
Dat beantwoordt jouw vraag toch? Of vertrouw je het antwoord niet?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
moca007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:55:
[...]

Mijn omvormer staat aangesloten met een utp kabel rechtstreeks op de meter. Wil de powerline adapters alleen gebruiken om de WiFi netwerk ik de eerste verdieping en zolder te verbeteren. Hoef niet de volle snelheid te hebben boven en op zolder. Als het maar geen effect heeft op omvormer en de opgewekte energie.
Kun je er dan niet een (kleine) switch tussen zetten en dan daar een access point op aansluiten?
Als de kabel toch rechtstreeks loopt heb je geen powerline adapters nodig en heb je eventueel nog een paar switchpoorten voor toekomstig spul.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Rensjuh schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:05:
[...]

Kun je er dan niet een (kleine) switch tussen zetten en dan daar een access point op aansluiten?
Als de kabel toch rechtstreeks loopt heb je geen powerline adapters nodig en heb je eventueel nog een paar switchpoorten voor toekomstig spul.
Heb ik aan gedacht alleen kan ik niet bij de netwerkkabel komen, hij zit ingebouwd durf de kast niet open te breken, volgens mij zit er een zegel op, en sowieso is het lastig want de kabel loopt naar de energie meter.

[ Voor 6% gewijzigd door moca007 op 29-04-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
moca007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:32:
Beste Tweakers,

Mijn vraag is kan het kwaad op powerline adapters aan te sluiten op het net waar zonnepanelen zijn aangesloten.

Dat powerline minder kunnen functioneren qua snelheid dat wist ik, maar gaat mij meer op het effect op de omvormer of de terug te leveren energie? Over het algemeen lever ik meer dan ik gebruik.

Hoor graag wat de kenners ervan vinden.
Kan het kwaad? Nee, Mag het Nee...
Op de groep waar je zonnepanelen opzitten (en die gaat echt niet rechtstreeks naar de meter, daar zit nog een zekering in de groepenkast tussen. mag NIETS bijgeplaatst worden tenzij er een losse extra gezekerde groep op dezelfde kabel zit.

code:
1
2
Dus meterkast -> zekering 16A? -> kabel naar boven -> zekering 16A? -> omvormer
                                                  |-> zekering 6A? -> WCD

Anders heb je het feit dat als er sluiting ontstaat in je powerline er max 16A uit je zonnepanelen komt en nog een 16A uit het net, dus totaal 32A kortsluitstroom wat uiteraard zeer gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
rdfeij schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:28:
[...]

Kan het kwaad? Nee, Mag het Nee...
Op de groep waar je zonnepanelen opzitten (en die gaat echt niet rechtstreeks naar de meter, daar zit nog een zekering in de groepenkast tussen. mag NIETS bijgeplaatst worden tenzij er een losse extra gezekerde groep op dezelfde kabel zit.

code:
1
2
Dus meterkast -> zekering 16A? -> kabel naar boven -> zekering 16A? -> omvormer
                                                  |-> zekering 6A? -> WCD

Anders heb je het feit dat als er sluiting ontstaat in je powerline er max 16A uit je zonnepanelen komt en nog een 16A uit het net, dus totaal 32A kortsluitstroom wat uiteraard zeer gevaarlijk is.
Dit is alleen als ik de powerline op de zelfde groep zou aansluiten als de zonnepanelen?

Mijn idee was powerline adapters in de stopcontact in de meterkast dan 1 naar eerste verdieping en tweede op zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door moca007 op 29-04-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
moca007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:51:
[...]

Dit is alleen als ik de powerline op de zelfde groep zou aansluiten als de zonnepanelen?

Mijn idee was powerline adapters in de stopcontact in de meterkast dan 1 naar eerste verdieping en tweede op zolder.
Je omschrijft 'aansluiten op het net'

Bedoel je dan netwerk, of het spanningsnet? is nogal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
rdfeij schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:05:
[...]

Je omschrijft 'aansluiten op het net'

Bedoel je dan netwerk, of het spanningsnet? is nogal onduidelijk.
Misschien was ik onduidelijk, wat ik wil is mijn WiFi netwerk uitbreiden voor eerste verdieping en zolder.

Powerline adapters van d-link heb ik nog liggen basis station beneden in de meterkast op de stopcontact, op de eerst verdieping powerline ontvanger in de stopcontact met WiFi onmogelijkheid en op zolder het zelfde geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
In dat geval: powerline doet helemaal niets met je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
rdfeij schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:28:
Inderdaad, kan hooguit andersom dat de omvormer stoort op de powerlines. Maar dat merk je vanzelf omdat dan de internet-snelheid omlaag gaat :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
rdfeij schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:28:
Dan gaan we de boel aansluiten, bedankt
Pagina: 1