Kan mijn Powerline AV600kit op stroomnet met zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AidenD
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik woon sinds kort bij mensen die een stroomnetwerk hebben dat vanuit hun huis (waar ook het modem is) via een "tussen"stoppenkast gaat, en daarnaast tussen het modem en mijn plekje ook nog zonnepanelen hebben aangesloten.
Nu is hun vraag of de powerline set totaal geen kwaad kan, of dat dit verstoringen oid kan veroorzaken/of energie wegtrekt bij bijvoorbeeld de zonnepanelen.

Weet iemand hier meer over? Hoe het dus zit met het stroomnetwerk dat de set gebruikt, en wat daar vereisten oid van zijn.

Ik heb deze set:
pricewatch: TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter

Alvast bedankt!

- Aiden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
dus je wil eigenlijk internet verder afsplitsen op hun bestaande powerlines ?

want powerline's veroorzaken normaliter geen storing (tenzij op andere powerline's, ze werken niet allemaal even fijn samen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AidenD
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Er zijn op dit moment helemaal geen powerlines, ik wil alleen 1 setje van 2 plaatsen, 1 bij het modem, 1 in mijn stacaravan op hun erf, die aangesloten is op hetzelfde stroomnet, maar dus een stoppenkast en zonnepanelen ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:18
Je kunt dezelfde vraag stellen over de zonnepaneel installatie?

Praktisch gezien is de signaal kwaliteit op het 220V deel van invloed op de kwaliteit van je Powerline netwerk verkeer. Als de zonneinstallatie het 220V net ook gebruikt voor communicatie (bestaat dat?) zou je problemen kunnen krijgen, maar dat zou eigenlijk niet mogen om dat de Powerline standaards niet echt van gisteren zijn, dat bestaat al heel lang.
Ik verwacht dus eerder invloed andersom: Je Powerline netwerk kwaliteit hangt af van de omvormers die gebruikt worden en hoe schoon die stroom op het 220V net zetten??

Via het forum kwam ik dit jaar op deze links:
Radiostoring door microomvormers
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=18854
https://a03.veron.nl/stor...nnepanelen-in-amersfoort/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 11:23
Zonnepanelen kunnen de powerline verbinding vertragen, ook de kwaliteit van het net en de afstand van de elektriciteit kabels spelen een grote rol in hoe goed de verbinding is tussen 2 powerlines. De zonnepanelen zullen zelf geen hinder ondervinden van de powerlines.

zie ook
link

Discogs collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

serial_killa159 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:36:
Zonnepanelen kunnen de powerline verbinding vertragen, ook de kwaliteit van het net en de afstand van de elektriciteit kabels spelen een grote rol in hoe goed de verbinding is tussen 2 powerlines. De zonnepanelen zullen zelf geen hinder ondervinden van de powerlines.

zie ook
link
Goede link, maar weinig toelichting.

Even de toelichting: alles draait om signaal-ruisverhouding op het stroomnet op de frequenties waar PLC actief is. Grof gezegd heb je twee uitdagingen:
1) demping (te weinig signaal)
2) interferentie (teveel ruis)
Doorgaans is demping relatief ondergeschikt aan interferentie. Alleen als je kloot met PLC-adapters achter verlengsnoeren gaat dat dominant worden. Normaliter bepaalt ruis je performance.

Zonnepanelen doen zelf niets met signalen omdat de DC afleveren. Waar het mis kan gaan is de inverter die van DC wisselspanning (AC) moet maken. AC hoort 50Hz te zijn, wat ver onder de PLC-frequenties zit, maar een slechte inverter verstoort ook op veel hogere frequenties dan dat. Sommige maken iedere communicatie onmogelijk. Daarmee zijn ze trouwens niet alleen een irritatie voor PLC, maar ook in overtreding van richtlijnen en wetgeving. Als je zo'n apparaat hebt en de buren komen klagen, dan kan Agentschap Telecom onder dwangsom afdwingen dat je het afkoppelt... helaas wordt hier nauwelijks proactief op getest, dus fout inverters zijn schering en inslag, daarom dat bijv Telenet gewoon generiek zegt dat zonnepanelen een probleem zijn.

Nu, je hebt een Homeplug AV 2.0 "600Mbps" set. Dat betekent signalen tussen de 2 en 68MHz, en het is een low-end set dat dat alleen op de fase-nulpaar doet. Dat laatste is gelijk een grote beperking:
- je kunt bij meerfase-installatie alleen op zelfde fase verbinding krijgen.
- aarde-nulpaar is veel schoner, dus ook op zelfde fase heb je veel minder throughput dan een MIMO (>="1200Mbps") set.

Nog los van de zonnepanelen haal je gemiddeld nog geen 50Mbps hiermee, al is er *grote* spreiding afhankelijk van hoe schoon of vies je netwerk is - de een haalt nog geen 5Mbps, de ander rustig 200Mbps.

Bottom line: je hebt geen idee op voorhand wat je kunt verwachten. Misschien is het stroomnet fantastisch schoon en je haalt 200Mbps, misschien ranzig vies en je hebt helemaal geen verbinding of een instabiele 5Mbps. Wat je wel kunt doen is achterhalen waar het fout gaat. Schakel de inverter van zonnepanelen tijdelijk uit en kijk wat dat doet (opnieuw speedtest is een goede maat). Trek verschillende apparaten uit en kijk wat zij doen. Als je weet wat het probleem geeft kun je proberen om zo ver mogelijk er vandaan te gaan zitten (vanuit stroomnet gezien), en/of de apparaten in kwestie via stekkerdozen aan te sluiten (die dempen niet alleen gewenste signalen maar ook verstoring!). En je kunt een minder low-end MIMO-set ("1200Mbps" of hoger) overwegen.

Of gewoon zorgen voor Ethernetkabels - door een professional laten leggen is nog steeds goedkoper dan ee nieuwe (MIMO) set PLC te kopen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1