Fans zijn temperatuur gevoelig. Nogmaals, je hebt een enorme low-end videokaart, die wordt nou eenmaal niet zo heet (nogmaals: METEN!!!). Dat de fans uit staan is geen probleem. Mijn RTX2080 heeft geeneens fans
GTA5 is een van die spellen die slecht geoptimaliseerd is. Maar in al die zaken, is het wel bezig met het laden van de wereld om je heen. Doet het dat vanaf een mechanische schijf en is er meer data om te laden? Tsja, dan krijg je van die gekke freezes, en textures die inpoppen. GTA5 is één van die games die gewoonweg zelfs meer performance haalt op een SSD... GTA5 is gewoon een zware titel.
Fortnite ken ik niet, en daar kan ik ook geen oordeel over doen. Wel weet ik dat de 3200G een Zen+ (geen Zen2) CPU is, met per-core ongeveer 15% minder performance dan de huidige generatie (eigenlijk is de 3200G een 2200G...). Dus per core al trager, en dan heb je ook nog eens weinig cores. Ik gok dat Fortnite misschien wel belang heeft bij 8 threads of meer, maar je hebt er 4. Vsync loslaten kan helpen... maar uiteindelijk heb je dus een bottleneck...
Uiteindelijk gaat het ook om een stuk verwachtingsmanagement. Naast meten, en vergelijken met anderen met dezelfde hardware (heb je die link die ik eerder stuurde gechecked? Mooi voorbeeld!), is het ook een stukje realisme. Een 3200G ís zo ongeveer de goedkoopste AM4 CPU die er is... Gekoppeld met een 5 jaar oude low-end videokaart, zul je eigenlijk realistisch moeten zijn.
Je gaat niet magisch door te overklokken (let op: het is wél een leuke hobby! Maar iets meer begrip voor wát een vcore is, en wát een GPU architectuur doet is nodig... ook snappen dat er geen twee chips gelijk zijn...) al je problemen oplossen. Daar moet je realistisch in zijn. De fan aanzetten kan je ook door een fancurve in te stellen regelen, maar je kaart gaat er niet sneller door worden.
Veel GTX950 kaarten hebben <75W requirements, waardoor ze geeneens een 6 pin (laat staan een 8 pin...) PCI-E power connector nodig hebben. En dat geeft erg weinig ruimte voor performance.