MSI GTX 950 Overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-10 00:20
Hoi, ik heb laatst een 2de hands MSI GTX 950 gekocht en ik wil heb erg graag overclocken met MSI Afterburner alleen ik ben bang dat ik hem kapot maak etc. Waar ik vooral mee zit is de Core Voltage (mV)
Ik heb hem namelijk al een keer geoverclocked alleen dat ging niet helemaal zoals de planning want de game en mijn pc waren allebij gecrashed, dit waren de settings:
Core Voltage = 20
Power limit = 118
Temp. limit = 95
Core Clock = 175
Memory Clock = 175
Op welke settings is hij stabiel en dat hij niet crasht?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:43:
Hoi, ik heb laatst een 2de hands MSI GTX 950 gekocht en ik wil heb erg graag overclocken met MSI Afterburner alleen ik ben bang dat ik hem kapot maak etc. Waar ik vooral mee zit is de Core Voltage (mV)
Ik heb hem namelijk al een keer geoverclocked alleen dat ging niet helemaal zoals de planning want de game en mijn pc waren allebij gecrashed, dit waren de settings:
Core Voltage = 20
Power limit = 118
Temp. limit = 95
Core Clock = 175
Memory Clock = 175
Op welke settings is hij stabiel en dat hij niet crasht?
Alvast bedankt.
Ik was mijn specs vergeten op te geven
Moederbord: MSI X470 GAMING PLUS MAX
CPU: Ryzen 3 3200G
Ram: G.Skill DDR4 Aegis 8GB 3000MHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
En welke GTX 950 heb je om precies te zijn?
Daarnaast vind je veel info op internet als je zoekt. ( filmpjes met uitleg etc ) Daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:10

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk dat je overclocks bovenop het standaard (+) komen.
Dan denk ik dat +175 voor het gpu en het ram (of één van de twee) best wel fors is.
Ik heb geen ervaring met de GTX 950.

Wij weten niet met welke overclock jouw kaart stabiel is ,en hij niet crashed, zonder glazen bol. :+
Elke gpu/chip/pcb/etc. is anders.
Dat is aan jouw zelf om te testen.

Begin eens met eerst je gpu of eerst je vram te testen (niet allebei tegelijk... als er iets fout gaat weet je niet aan welke van de 2 het ligt).
Furmark draaien en kijken of de boel vastloopt/crashed/artifacts geeft.

Dan terugklokken of voltage erbij.

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
corporalnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:47:
En welke GTX 950 heb je om precies te zijn?
Daarnaast vind je veel info op internet als je zoekt. ( filmpjes met uitleg etc ) Daar al naar gekeken?
Ja ik heb alle sites bekeken en ze zeggen dus ook dat ik de mV op 100 moet zetten maar ik ben daar een beetje skeptisch over :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:50:
[...]

Ja ik heb alle sites bekeken en ze zeggen dus ook dat ik de mV op 100 moet zetten maar ik ben daar een beetje skeptisch over :*)
Kijk eerst eens wat je gpu haalt zonder overvolt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:50:
[...]

Dan sla je alsnog een belangrijke vraag over. :) Is wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corporalnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:52:
[...]

Dan sla je alsnog een belangrijke vraag over. :) Is wel handig om te weten.
Welke vraag? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:52:
[...]

Kijk eerst eens wat je gpu haalt zonder overvolt ;)
Mijn beeld begint gek te doen als ik hem niet overvolt :F
dus zegmaar rode strepen en soms is het hele scherm gewoon rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:55:
[...]

Herhaling:

Verbaasd me niets als je met +175 begint (dat kan zomaar je voltage/temperatuur/chip limiet zijn).
Dus doe eens wat minder.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:55:
[...]

Om welke kaart ( GTX 950 ) gaat het nu om? ( zoals eerder gevraagd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:57:
[...]

Herhaling:

Verbaasd me niets als je met +175 begint (dat kan zomaar je voltage/temperatuur/chip limiet zijn).
Dus doe eens wat minder.
ik begon met 100 op de gpu clock en daarna met de memory clock en precies hetzelfde gebeurde, vreem maar ook logisch soortvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
corporalnl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:57:
[...]

Om welke kaart ( GTX 950 ) gaat het nu om? ( zoals eerder gevraagd )
MSI GTX 950 geen TI (als dit is wat je wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:01:
[...]

Welke MSI GTX 950? (Hint: er bestaande meerdere MSI GTX 950).

Ik hoop niet dat je de kaart al gesloopt hebt...

Ook met +25, +50 geprobeerd?

Doe eens gewoon +25, op de gpu (blijf van het ram af... standaard laten), testen

Dit soort dingen kun je gewoon online vinden met een beetje eigen inzet.

[ Voor 48% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:48:
Ik denk dat je overclocks bovenop het standaard (+) komen.
Dan denk ik dat +175 voor het gpu en het ram (of één van de twee) best wel fors is.
Ik heb geen ervaring met de GTX 950.

Wij weten niet met welke overclock jouw kaart stabiel is ,en hij niet crashed, zonder glazen bol. :+
Elke gpu/chip/pcb/etc. is anders.
Dat is aan jouw zelf om te testen.

Begin eens met eerst je gpu of eerst je vram te testen (niet allebei tegelijk... als er iets fout gaat weet je niet aan welke van de 2 het ligt).
Furmark draaien en kijken of de boel vastloopt/crashed/artifacts geeft.

Dan terugklokken of voltage erbij.
Ik heb de stresstest gedaan 1600x900 1080p (1600x900 is mijn monitor resolutie)
En ik heb de core clock op 100 gezet
mV op 5
en memory clock op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:03:
[...]

Welke MSI GTX 950? (Hint: er bestaande meerdere MSI GTX 950).

Ook met +25, +50 geprobeerd?
ik heb geen idee dan want ik heb hem op marktplaats gekocht en er stond niet veel bij (hij kwam ook niet in de originele doos)
met +100 lukt het wel maar 25 heb ik nog niet geprobeerd zelfde geldt voor 50 ga ik even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:01:
[...]

Blijven er nog steeds een aantal over.

https://tweakers.net/pric...1UNJRKkhMTw3OrEpVsjI1qAUA

Ik gok deze dan?
pricewatch: MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:06:
[...]

ik heb geen idee dan want ik heb hem op marktplaats gekocht en er stond niet veel bij (hij kwam ook niet in de originele doos)
met +100 lukt het wel maar 25 heb ik nog niet geprobeerd zelfde geldt voor 50 ga ik even doen
Ga eerst eens paar guides lezen/bekijken voordat je met overklokken begint.

Eigen inzet wordt hier ook wel verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:07:
[...]

Ga eerst eens paar guides lezen/bekijken voordat je met overklokken begint.

Eigen inzet wordt hier ook wel verwacht...
Heb jij een website / forum die je aanraad?
want ik heb al https://www.tomshardware.com/ gekeken en daar vond ik dus die 100 mV op etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:10:
[...]

Heb jij een website / forum die je aanraad?
want ik heb al https://www.tomshardware.com/ gekeken en daar vond ik dus die 100 mV op etc.
Ken je www.google.com ? :+

"GTX 950 overclock / overclocking / overclocked / guide"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is niet zo zwart/wit als je denkt. Elke kaart is weer anders, en zelfs binnen dezelfde kaart zit een hoop verschil.

Overigens vind ik een 950 (oud + budget) een gekke keuze om juist te beginnen met overklokken, de kaart heeft vooral bandbreedte beperkingen namelijk. Kaart is alweer 5 jaar oud, immers, en bij sommige taken amper sneller dan je IGP (hoewel dát weer afhankelijk is van je videogeheugen...):

https://www.3dmark.com/compare/spy/8578765/spy/11330392

Waar heb je een overklok voor nodig denk je?

Videokaarten overklokken wisselt heel erg per kaart... doorgaans is het een combinatie van goed koelen, en de limieten oprekken, en de rest gaat vanzelf, maar op de 9-gen kaarten is het veel meer trial & error (er ís geen "pak deze instellingen en dan werkt het"-optie!). Bovendien is het bij dit soort kaarten een gigantisch vram ding... Het ding heeft nota bene slechts een 128bit geheugenbus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
Umbrah schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:26:
Het is niet zo zwart/wit als je denkt. Elke kaart is weer anders, en zelfs binnen dezelfde kaart zit een hoop verschil.

Overigens vind ik een 950 (oud + budget) een gekke keuze om juist te beginnen met overklokken, de kaart heeft vooral bandbreedte beperkingen namelijk. Kaart is alweer 5 jaar oud, immers, en bij sommige taken amper sneller dan je IGP (hoewel dát weer afhankelijk is van je videogeheugen...):

https://www.3dmark.com/compare/spy/8578765/spy/11330392

Waar heb je een overklok voor nodig denk je?

Videokaarten overklokken wisselt heel erg per kaart... doorgaans is het een combinatie van goed koelen, en de limieten oprekken, en de rest gaat vanzelf, maar op de 9-gen kaarten is het veel meer trial & error (er ís geen "pak deze instellingen en dan werkt het"-optie!). Bovendien is het bij dit soort kaarten een gigantisch vram ding... Het ding heeft nota bene slechts een 128bit geheugenbus...
Waar heb je een overklok voor nodig denk je?; veel games hebben lag spikes van 60 naar 5 bijv. en mensen beweren dat een overclock het zou kunnen oplossen en een ander aspect van het overclocken, zonder de overclock draaien de fans van mijn videokaart niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay. Een ander probleem dus. Slecht advies. Ik zou verwachten dat een kaartje als die 950 in bepaalde games (maak dit specifiek aub...) zo af en toe instort, maar van 60 naar 5 is wel heel extreem. Pak afterburner eens, en ga meten. Wat wordt volledig belast tijdens dat soort spikes? Is het niet gewoon data laden en staat je meuk nog op een mechanische schijf? En van 5 naar 60 is een 12x overklok: verwacht je dát te kunnen halen met enkel je GPU? Is het niet één core CPU die super vol staat? Een ander probleem? Mogelijk zelfs iets arbitrairs zoals je muis polling rate die te hoog staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroFluids
Umbrah schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:41:
Okay. Een ander probleem dus. Slecht advies. Ik zou verwachten dat een kaartje als die 950 in bepaalde games (maak dit specifiek aub...) zo af en toe instort, maar van 60 naar 5 is wel heel extreem. Pak afterburner eens, en ga meten. Wat wordt volledig belast tijdens dat soort spikes? Is het niet gewoon data laden en staat je meuk nog op een mechanische schijf? En van 5 naar 60 is een 12x overklok: verwacht je dát te kunnen halen met enkel je GPU? Is het niet één core CPU die super vol staat? Een ander probleem? Mogelijk zelfs iets arbitrairs zoals je muis polling rate die te hoog staat?
hij stort in bij GTA V (in steden) andere gebieden 80 - 100 FPS
Fortnite (Random plekken in creative en gewoon normale gamemodes)
"Is het niet gewoon data laden en staat je meuk nog op een mechanische schijf?" meuk als in?
"Is het niet één core CPU die super vol staat?" Mijn CPU staat altijd op 100% met fortnite Competitive settings
(met v-sync (60fps)) en mijn GPU staat op 60% - 61% dus met v-sync
"Een ander probleem?" ja probleem denk ik wel want als ik hem dus niet 'overclock' gaan de fans niet aan en dat wil ik liever wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Fans zijn temperatuur gevoelig. Nogmaals, je hebt een enorme low-end videokaart, die wordt nou eenmaal niet zo heet (nogmaals: METEN!!!). Dat de fans uit staan is geen probleem. Mijn RTX2080 heeft geeneens fans ;)

GTA5 is een van die spellen die slecht geoptimaliseerd is. Maar in al die zaken, is het wel bezig met het laden van de wereld om je heen. Doet het dat vanaf een mechanische schijf en is er meer data om te laden? Tsja, dan krijg je van die gekke freezes, en textures die inpoppen. GTA5 is één van die games die gewoonweg zelfs meer performance haalt op een SSD... GTA5 is gewoon een zware titel.

Fortnite ken ik niet, en daar kan ik ook geen oordeel over doen. Wel weet ik dat de 3200G een Zen+ (geen Zen2) CPU is, met per-core ongeveer 15% minder performance dan de huidige generatie (eigenlijk is de 3200G een 2200G...). Dus per core al trager, en dan heb je ook nog eens weinig cores. Ik gok dat Fortnite misschien wel belang heeft bij 8 threads of meer, maar je hebt er 4. Vsync loslaten kan helpen... maar uiteindelijk heb je dus een bottleneck...

Uiteindelijk gaat het ook om een stuk verwachtingsmanagement. Naast meten, en vergelijken met anderen met dezelfde hardware (heb je die link die ik eerder stuurde gechecked? Mooi voorbeeld!), is het ook een stukje realisme. Een 3200G ís zo ongeveer de goedkoopste AM4 CPU die er is... Gekoppeld met een 5 jaar oude low-end videokaart, zul je eigenlijk realistisch moeten zijn.

Je gaat niet magisch door te overklokken (let op: het is wél een leuke hobby! Maar iets meer begrip voor wát een vcore is, en wát een GPU architectuur doet is nodig... ook snappen dat er geen twee chips gelijk zijn...) al je problemen oplossen. Daar moet je realistisch in zijn. De fan aanzetten kan je ook door een fancurve in te stellen regelen, maar je kaart gaat er niet sneller door worden.

Veel GTX950 kaarten hebben <75W requirements, waardoor ze geeneens een 6 pin (laat staan een 8 pin...) PCI-E power connector nodig hebben. En dat geeft erg weinig ruimte voor performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:34

br00ky

Moderator Harde Waren
NitroFluids schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:10:
[...]

"Een ander probleem?" ja probleem denk ik wel want als ik hem dus niet 'overclock' gaan de fans niet aan en dat wil ik liever wel.
Dat is natuurlijk een gekke insteek, want hij is erop gebouwd om semipassief te zijn. Overigens kan je vrij gemakkelijk een fanprofiel aanmaken in Afterburner.

Maar goed, ik denk dat je eerst bij het begin moet beginnen en dat is duidelijk antwoord geven op alle vragen, want alle antwoorden schreeuwen "ik wil hier geen moeite voor doen stuur me een linkje naar een overklokguide voor beginners okay tx doei". En zo werkt het hier niet ;). We gaan uit van eigen uitzoek en opzoekwerk. Loop je ergens op vast, stel dan een specifieke vraag en wees duidelijk in je probleemstelling en hardware.

Ligt je probleem ergens anders, zoals Umbrah doet vermoeden, open dan dáárover een topic, want overklokken gaat van de 950 helaas geen monster maken.

Hier ontbreekt echt nog te veel eigen inzet. Heb je alles op een rijtje, maar kom je er nog steeds niet uit, open dan een topic op de goede plek: Overclocking & Tweaking. Begin eerst maar eens met het doorspitten van Algemeen GPU Overclock Topic #1. Zoals al een aantal keer gezegd, je zult je eerst de materie eigen moeten maken en daarna die kennis toepassen op jouw videokaart, want er is nou eenmaal geen hapklaar verhaal helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 28-04-2020 17:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.