Welke utp kabel naast electra kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
Dag tweakers,

wij zijn bezig met onze zolder verbouwing waar wij in totaal 4 elektra groepen voor nodig hebben. Nu wil ik naast deze electra kabels meteen utp kabels meenemen in de zelfde baan.

De elektra kabels en utp kabels zullen dus alle 5 naast elkaar (met buisklemmen) van de meterkast naar de zolder lopen.

Mijn vraag is nu: Welke utp kabel moet ik hebben om geen last van de 4 elektra kabels te krijgen?
Ik weet dat ik voor SFTP moet gaan maar daar zijn er ook weer verschillende van.

Ik ben van plan om 4 utp kabels door 1 pvc buis te duwen die elk 15\20 meter zullen zijn.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het praktische antwoord is dat het niet uitmaakt zolang je Cat6 of hoger gaat gebruiken.

Ja, theoretisch heb je interferentie omdat het langs je electrakabels loopt, maar in praktijk ga je daar niets van merken.
Zeker ook al omdat
je de UTP door een PVC pijp gaat laten lopen.
het is maar 15-20m
Het vermogen over de electrakabels zal niet hoog zijn.

Gewoon Cat6 of hoger halen en het komt voor elkaar.

Wat voor PVC buis denk je te gaan gebruiken? Een standaard 19mm kan 4xCat5e nog aan, maar alles wat dikker is, gaat niet werken, dus zul je wel een dikkere buis moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Hann1BaL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:18:
Het praktische antwoord is dat het niet uitmaakt zolang je Cat6 of hoger gaat gebruiken.

Ja, theoretisch heb je interferentie omdat het langs je electrakabels loopt, maar in praktijk ga je daar niets van merken.
Zeker ook al omdat
je de UTP door een PVC pijp gaat laten lopen.
het is maar 15-20m
Het vermogen over de electrakabels zal niet hoog zijn.

Wat voor PVC buis denk je te gaan gebruiken? Een standaard 19mm kan 4xCat5e nog aan, maar alles wat dikker is, gaat niet werken, dus zul je wel een dikkere buis moeten gaan gebruiken.
Thx.

Ik ben voor de 19mm gegaan. Ik ga 4 kabels proberen.

Welke Cat6? Zijn er meerdere :(

https://www.allekabels.nl...bel/op-rol-100-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-10 17:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

lees sowieso deze eens door en deze kabels zijn echt perfect.

succes

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ga je de kabel afwerken in een wandcontactdoos? Dan een met een stugge kern.
Gaat de kabel direct in een pc (is niet echt een aanrader in jouw geval) dan een flexibele kabel.

Gewone normale Cat6 is snel genoeg.
Pak NOOIT CCA maar altijd Cu kern.
Hoe lager de AWG hoe beter, maar op zich maakt het niet extreem veel op deze afstand, als je al een Cat6 hebt.
Een platte kabel is leuk voor onder plint maar zou ik minder snel in een pvc buis duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41

TheBorg

Resistance is futile.

Dit is niet de goedkoopste maar ik zou zoiets nemen:
https://www.netwerkproduc...lszh-stugge-kern-100.html

Dan kun je later naar 10GBit zonder je kabels te vervangen.

De goedkope kabel bij Alle Kabels is CCA. Deze hebben een aluminium kern in plaats van koper en daar moet je met een grote boog omheen lopen. De duurdere kabel bij Alle Kabels zou wel goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
oyay schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:28:
[...]

Thx.

Ik ben voor de 19mm gegaan. Ik ga 4 kabels proberen.

Welke Cat6? Zijn er meerdere :(

https://www.allekabels.nl...bel/op-rol-100-meter.html
Ik zou deze nemen: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Gegarandeerd 100% koper en een gerenommeerd merk.

Tevens is die webshop 1 van de goedkoopste voor elektra etc.
Al zijn de patchkasten en panelen hier iets aan de duurdere kant.

Ik zou bij voorkeur het op zolder wel even afwerken met een paar inbouwdoosjes waar je de utp op aansluit, bv deze: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
En dan even bijpassend afdekmateriaal bij bestellen.
In je meterkast (neem aan dat het daar uitkomt) kan je evt deze pluggen plaatsen.
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mee eens met het advies. Vermijd CCA en zorg voor een vaste kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Thx voor jullie replys.
Ik ga ermee verder.

Ik ga voor de toekomstbestendige optie en neem voor de zekerheid de cat 6 die 10gb aan kan.

@TheBorg Kan ik hier ook gewone rj45 plugjes op gebruiken? Of is dat niet mogelijk\moeilijk met deze kabel?
De ene kant zal in een WCD komen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 12-10 19:45
Is natuurlijk ook afhankelijk van het bochtenwerk in de pijp. Als daar nog wat vervelende knikjes in zitten, dan wordt 4 sets toch krap ben ik bang.

Pak voor RJ45 pluggen wel geschikte voor Solid core of CCA, verkeerde pluggen zijn drama. Liefst doe je installatiekabel met een LSA keystone jack in de muur en dan vanaf daar verder met CCA stranded aangezien je kabel dan langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:18:
Een standaard 19mm kan 4xCat5e nog aan, maar alles wat dikker is, gaat niet werken, dus zul je wel een dikkere buis moeten gaan gebruiken.
Hier een 19mm buis met 4 keer een CAT6A er doorheen. Past prima, je moet alleen zorgen dat er de kabels er netjes in gaan, dus niet dat ze elkaar kruisen. Nu is het bij mij gewoon 4 meter recht naar beneden, dat zal natuurlijk ook meespelen in het geheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

supersnathan94 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:21:
Is natuurlijk ook afhankelijk van het bochtenwerk in de pijp. Als daar nog wat vervelende knikjes in zitten, dan wordt 4 sets toch krap ben ik bang.

Pak voor RJ45 pluggen wel geschikte voor Solid core of CCA, verkeerde pluggen zijn drama. Liefst doe je installatiekabel met een LSA keystone jack in de muur en dan vanaf daar verder met CCA stranded aangezien je kabel dan langer mee gaat.
Eens voor alles behalve die CCA - ook bij flexibele patchcables is CCA brak. Vooral relevant is dat CCA brosser is dan Cu, dus sneller kapotte aders krijgt bij herhaalde buiging.

CCA heeft geen bestaansrecht, punt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 12-10 19:45
Die eerste CCA had ook stranded moeten zijn zie ik nu, CCA kan helaas ook Solid core (dat slaat echt nergens op XD)

Dat gezegd hebbende vind ik CCA voor korte patchcables helemaal niet zo’n issue. Zeker als het gewoon normaal gigabit naar PC is. Voor routing en POE zou ik idd ook koper only pakken.

Maar ja waar gaat het over. Koper is een paar cent duurder. Zou ik het iig niet voor laten. Op grote hoeveelheden is het interessant, maarja dat hebben wij niet echt ;)
Pagina: 1