Mos en klaver in plaats van gazon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Topicstarter
In onze tuin hebben we enkele jaren geleden 'grasmatten' gelegd. De eerste jaren bleef het gras redelijk goed, maar er kwam steeds meer klaver en mos in, deels door gebrek aan onderhoud. Mijn ouders zeggen dat ik er veel meer moeite moet voor doen: bemesten, kalken, verticuteren, product tegen mos, regelmatig maaien, herzaaien... Ben ik de enige die geen probleem heeft met mos en klaver en wel een probleem heeft met het vele onderhoud? Groen is groen en mos/klaver vergt amper onderhoud. Waarom maken we het onszelf zo moeilijk door te streven naar een perfect gazon?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:06

St@m

@ Your Service

Omdat het onverzorgd oogt, als je daar tevreden mee bent.. prima toch, het is jouw tuin. Maar voor een mooi grasveldje moet je werk verrichten.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19

-tom-562

Oliesjeik

Als jij er tevreden mee bent, lekker zo laten.
Maar een strak gazonnetje ziet er wel echt 10x beter uit dan een 'gazon' wat voor 75% uit mos/klaver bestaat.

Hier overigens hetzelfde probleem, met dank aan de vorige bewoners van ons huis (wij wonen hier nu 2,5 jaar, vorige bewoners jaagden er af en toe een grasmaaier over heen, en dat was het). Ik heb de achtertuin nu aardig netjes, de voortuin is nog steeds een ramp.
Wat ik elk voorjaar doe, is de boel verticuteren, daarna kalken, en een week later mest strooien en graszaad. Dat werkt aardig goed. Verder (zeker nu het zo droog is) toch echt wel minimaal 2x,en meestal zelfs 3x in de week sproeien, met die hitte van afgelopen zomer zelfs 3 tot 4x per week (en dan minimaal 1,5 uur).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-04 20:56
Ik heb een grasmat deels onder een boom. Elk jaar moet ik wel verticuteren, en dan komen er altijd wel een paar kliko's aan mos vanaf. Er schijnt wel een middel (spuiten) te zijn tegen klaver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:07
Bij mij zit er van alles in.....zolang ik het heel kort hou ziet het er gewoon uit als een strakke mat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Topicstarter
St@m schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:19:
Omdat het onverzorgd oogt, als je daar tevreden mee bent.. prima toch, het is jouw tuin. Maar voor een mooi grasveldje moet je werk verrichten.
'Verzorgd' is vooral 'artificieel'. Wat is er mis met wat madeliefjes, boterbloemen of zelfs paardenbloemen (wat gezien wordt als 'onkruid', terwijl er geen biologische definitie bestaat van onkruid). Blijkbaar moet elke 'afwijkende' soort zo snel mogelijk vernietigd worden omdat het niet voldoet aan de standaard van voetbalvelden/golfterreinen/buren zodat bijen, vlinders en andere insecten het weer wat moeilijker krijgen, terwijl ze eigenlijk aan het uitsterven zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nou, dan zijn we (jij) toch klaar? Topic kan gesloten worden blijkbaar

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:06

St@m

@ Your Service

Anoniem: 78739 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:41:
[...]
'Verzorgd' is vooral 'artificieel'. Wat is er mis met wat madeliefjes, boterbloemen of zelfs paardenbloemen (wat gezien wordt als 'onkruid', terwijl er geen biologische definitie bestaat van onkruid). Blijkbaar moet elke 'afwijkende' soort zo snel mogelijk vernietigd worden omdat het niet voldoet aan de standaard van voetbalvelden/golfterreinen/buren zodat bijen, vlinders en andere insecten het weer wat moeilijker krijgen, terwijl ze eigenlijk aan het uitsterven zijn...

[YouTube: ByeByeGrass bij Van Gils en Gasten!]
Zoals ik al zei, het is jouw tuin. Waar moet ik je van overtuigen? Of beter, waar ga je mij van overtuigen?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Klaver in het gazon is best fraai. Ik heb momenteel Pinksterbloemen in mijn gazon :)

Mos vind ik wat minder. Jaarlijks kalkstrooien en 2x per jaar bemesten wil wel eens helpen. Kwa werk stelt dat werkelijk niets voor. Gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
St@m schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:13:
[...]

Zoals ik al zei, het is jouw tuin. Waar moet ik je van overtuigen? Of beter, waar ga je mij van overtuigen?
Mijn punt is dat er buiten het esthetische (wat heel persoonlijk is) weinig redenen zijn voor een strak gazon, en dat een meer verwilderde tuin veel meer voordelen heeft, zie gequote artikel en filmpje. Of hebben jullie nog redenen buiten het esthetische? Eigenlijk zou kunstgras dan ook volstaan, dat zou misschien nog ecologischer zijn dan gewoon gras met alle kunstmest, herbiciden, machinaal onderhoud,... Daar mag toch eens over gepraat worden? Is helemaal niks persoonlijks of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Anoniem: 78739 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:17:
In onze tuin hebben we enkele jaren geleden 'grasmatten' gelegd. De eerste jaren bleef het gras redelijk goed, maar er kwam steeds meer klaver en mos in, deels door gebrek aan onderhoud. Mijn ouders zeggen dat ik er veel meer moeite moet voor doen: bemesten, kalken, verticuteren, product tegen mos, regelmatig maaien, herzaaien... Ben ik de enige die geen probleem heeft met mos en klaver en wel een probleem heeft met het vele onderhoud? Groen is groen en mos/klaver vergt amper onderhoud. Waarom maken we het onszelf zo moeilijk door te streven naar een perfect gazon?
Geen idee waarom we het onszelf zo moeilijk maken. Waarschijnlijk vanuit een punt van estetiek of iets dergelijks :)

Een goed gazon onderhouden kost inderdaad heel veel werk, precies zoals je ouders zeiden. Mijzelf interesseert het niet zoveel dat er paardebloemen, klave ren mos doorheen zit,

Het grote nadeel van mos is wel dat het dood gaat met droogte, dan krijg je behoorlijke bruine plekken in je mooie grasveldje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Apiekool schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:51:
[...]

Het grote nadeel van mos is wel dat het dood gaat met droogte, dan krijg je behoorlijke bruine plekken in je mooie grasveldje :)
Dat heb ik eigenlijk niet gemerkt, tijdens een droge zomer wordt gras ook bruin, maar nu is alles terug groen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mos is ook zacht ;)

en tja de een heeft liever een grasveld met 100% gras..
zelf vind ik een veldje met wat madeliefjes er tussen mooier..
en de hoeveelheid mos / klaver / ander groen.. tja heb je er last van? vind je het lelijk?

Sowieso gras wat in de schaduw ligt heeft volgens mij sneller last van mos groei dan gras waar veel zon op komt.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:54
Ik maak me ook niet zo druk over mijn gras in de voortuin.
Achter moet het wel redelijk strak zijn.

Voor heb ik er van alles in groeien.
Vooral mijn schoonvader en vriendin maken zich er altijd druk over.
Maar zelf doen ze er ook niks aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Anoniem: 78739 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:55:
[...]
Dat heb ik eigenlijk niet gemerkt, tijdens een droge zomer wordt gras ook bruin, maar nu is alles terug groen :)
Doorgaans is dat een teken dat je het gras te kort houdt, bij niet zandgrond en geen extreem uitzonderlijke zomer blijft gras gewoon groen.
Lekker gras lang laten en geen "onderhoud" aan doen, beste voor de natuur en voor jezelf (lekker genieten, dat is van op het zachte mos kijken hoe de buren zich dagenlang in het zweet werken met sproeien, mesten, verticuteren, veel te kort maaien van het gazon, op zoek naar de onhaalbare idylle van teletubbie-perfect gras :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bij mij groeit ook van alles, op zich vind ik dat prima.
Zeker als je het gemaaid houdt, zie je weinig verschil tussen groen onkruid en groen gras, tenminste van een afstandje. Had laatst wel de hondsdraf in bloei, mooie paarse gloed.

Gooi er zo nu en dan wat meststof op, sproei vanuit een put.
Nadeel is wel dat er nu een grote plek is waar het onkruid vrijwel al het gras heeft weg geconcurreerd, dat is gewoon lelijk, dus dat stuk moet ik maar weghalen en opnieuw inzaaien oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 20:27
Ik heb sinds 2017 een grasmat (in mijn eerste huis 1998 de complete tuin bestraat :P ), ben totaal geen tuinman maar voel mezelf wel verplicht om de tuin een beetje bij te houden. En eerlijk gezegd ben ik het zelfs leuk gaan vinden (heb bijna 400m2 tuin dus dan moet dat ook wel). Met de tuin ben ik inmiddels (minimaal) 4 uur per week kwijt aan allerlei taken, een van die taken is het gras... Waarvan ik had gedacht ff maaien en klaar... not dus..

Alle ellende die hierboven aangegeven wordt heb ik ook in mijn tuin, dus ik zit regelmatig op mijn knieën het onkruid er tussenuit te trekken. Daarnaast verticuteren, kalk, bemesten en nog eens bemesten.
En omdat ik op droge zandgrond woon zeer vaak besproeien (met deze droogte minimaal 2x per week).
Nu woon ik tegen het buitengebied aan dus heb ook bovengemiddeld veel last van allerlei onkruidsoorten waar het gras niet tegenop kan boxen..

In de eerste instantie dacht ik ook altijd, het zal mijn tijd wel zijn als het maar groen is. Echter geeft het ook wel voldoening als het er netjes uitziet. Zo krijg ik regelmatig complimenten van voorbijgangers wat dan weer motiveert om extra je best te doen.

Mijn vader is een tuinman in hart en nieren, heb hem altijd uitgelachen om zijn tuin en de tijd welke hij ermee kwijt was. Nu kom ik er achter dat, als je een perfectionist bent, je nooit klaar kan zijn met een tuin.

Dus om op jouw verhaal terug te komen, het is aan de ene kant een verslaving (althans voor mij) en aan de andere kant; onkruid groeit harder dan het gras en op een gegeven ogenblik kom je toch op een punt dat je er niet meer tevreden over kan zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 78739 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:32:
[...]
Mijn punt is dat er buiten het esthetische (wat heel persoonlijk is) weinig redenen zijn voor een strak gazon, en dat een meer verwilderde tuin veel meer voordelen heeft, zie gequote artikel en filmpje. Of hebben jullie nog redenen buiten het esthetische? Eigenlijk zou kunstgras dan ook volstaan, dat zou misschien nog ecologischer zijn dan gewoon gras met alle kunstmest, herbiciden, machinaal onderhoud,... Daar mag toch eens over gepraat worden? Is helemaal niks persoonlijks of zo :)
Tuurlijk. En we kunnen vanaf nu ook met zn allen veganistisch gaan eten en met de fiets naar t werk.

Maar als dat je uitgangspunt is dan schiet je TS wel aardig tekort.

Ik heb een mooie auto. Doe ik moeite voor. Een ouwe panda verstookt net zo weinig, past net zo veel in, neemt minder ruimte in en er zijn vast tig manieren te verzinnen waarom ie beter is. Maar het ziet er niet uit. Net zoals jou grasveld in sommige ogen. Niet die van mij overigens.

Als de hele wereld de gemakkelijke weg kiest wordt het een dorre boel. Daarom. Einde topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
genesisfm schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:12:
Mijn vader is een tuinman in hart en nieren, heb hem altijd uitgelachen om zijn tuin en de tijd welke hij ermee kwijt was. Nu kom ik er achter dat, als je een perfectionist bent, je nooit klaar kan zijn met een tuin.
Als je het graag doet is het geen probleem, maar iemand die perfectionist is moet 'oppassen' dat hij geen 'slaaf' wordt van zijn tuin, dan is elk stukje kruid of elk extra bloemetje een doorn in het oog dat zo snel mogelijk weg moet. Ik heb geleerd om 'tolerant' te zijn voor zulke dingen, wat me heel wat werk bespaart (en beter voor de biodiverstiteit).
Anoniem: 472287 schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:22:
[...]

Tuurlijk. En we kunnen vanaf nu ook met zn allen veganistisch gaan eten en met de fiets naar t werk.

Maar als dat je uitgangspunt is dan schiet je TS wel aardig tekort.

Ik heb een mooie auto. Doe ik moeite voor. Een ouwe panda verstookt net zo weinig, past net zo veel in, neemt minder ruimte in en er zijn vast tig manieren te verzinnen waarom ie beter is. Maar het ziet er niet uit. Net zoals jou grasveld in sommige ogen. Niet die van mij overigens.

Als de hele wereld de gemakkelijke weg kiest wordt het een dorre boel. Daarom. Einde topic
Met 7,5 miljard mensen dagelijks een stuk vlees eten, elke verplaatsing met een fossiele auto doen en jaarlijks verschillende vliegreizen maken zou inderdaad onhaalbaar zijn, maar gelieve bij het topic te blijven: gras en tuinen ;) Eerst offtopic gaan en dan 'einde topic' vragen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 21:57
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en ik hoef mijn gazon daarbij ook niet te bemesten, te besproeien of te verticuteren. Gewoon iedere week redelijk strak afmaaien en het ziet er altijd mooi uit.
Na een paar dagen komen de madeliefjes en hier en daar een paardenbloem opsteken, maar dat vind ik juist mooi.
Maar er gaat toch maar weinig boven een pasgemaaid gazon met die lekkere grasgeur en maailijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Je wilt graag ontopic gaan, maar wat is de discussiewaarde precies?
Iedereen mag toch weten hoe hij zijn gazonnetje onderhoudt, jij geeft er blijkbaar niks om. Dat is prima. Ik herken mijzelf dan weer in @genesisfm. Ik vind het overigens ook lekker rustgevend om 's avonds nog een uurtje in onze tuin te rommelen/prutsen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 20:27
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:58:
[...]
Als je het graag doet is het geen probleem, maar iemand die perfectionist is moet 'oppassen' dat hij geen 'slaaf' wordt van zijn tuin, dan is elk stukje kruid of elk extra bloemetje een doorn in het oog dat zo snel mogelijk weg moet. Ik heb geleerd om 'tolerant' te zijn voor zulke dingen, wat me heel wat werk bespaart (en beter voor de biodiverstiteit).
Met de perfectionist in mij weet ik inmiddels wel raad, dat is ook de reden dat ik het vermeld want ondanks dat je er raad mee weet blijft het, zoals je aangeeft, een aandachtspunt.
-tom-562 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:30:
Ik herken mijzelf dan weer in @genesisfm. Ik vind het overigens ook lekker rustgevend om 's avonds nog een uurtje in onze tuin te rommelen/prutsen
Klopt het is de rust waar je op dat moment van kan genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
sj0nsj44k schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:28:
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en ik hoef mijn gazon daarbij ook niet te bemesten, te besproeien of te verticuteren. Gewoon iedere week redelijk strak afmaaien en het ziet er altijd mooi uit.
Na een paar dagen komen de madeliefjes en hier en daar een paardenbloem opsteken, maar dat vind ik juist mooi.
Maar er gaat toch maar weinig boven een pasgemaaid gazon met die lekkere grasgeur en maailijnen.
Misschien heb jij ideale grond/locatie, bij ons is het moeilijk + een groot deel schaduw.
-tom-562 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:30:
Je wilt graag ontopic gaan, maar wat is de discussiewaarde precies?
Iedereen mag toch weten hoe hij zijn gazonnetje onderhoudt, jij geeft er blijkbaar niks om. Dat is prima. Ik herken mijzelf dan weer in @genesisfm. Ik vind het overigens ook lekker rustgevend om 's avonds nog een uurtje in onze tuin te rommelen/prutsen
Om te weten te komen hoe anderen er mee omgaan. Als je kijkt naar het artikel en filmpje dat ik eerder postte lijkt er toch een mindshift te komen naar minder strak gras en meer variatie. We moeten meer kijken naar begroeiing dat water vasthoudt, beter tegen droogte kan, beter is voor de uitstervende insectenpopulatie, etc. Het dringt zelfs door bij overheden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_04453703

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:26:
[...]
Om te weten te komen hoe anderen er mee omgaan.
[...]
We moeten meer kijken naar begroeiing dat water vasthoudt, beter tegen droogte kan, beter is voor de uitstervende insectenpopulatie, etc. Het dringt zelfs door bij overheden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_04453703
Klinkt niet alsof je andere ideeën wil, maar een/jouw zienswijze op wil dingen.

Ongeacht of ik vind of je gelijk hebt, "we moeten" is geen goede grond voor discussie..
(misschien wel voor gras)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:34:
[...]

Ongeacht of ik vind of je gelijk hebt, "we moeten" is geen goede grond voor discussie..
Wie niet open staat voor andere ideeën hoeft niet te reageren ;) Niks inhoudelijks te zeggen over het gequote artikel en video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:08
Fly-guy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:34:
[...]

Tegenwoordig bij nieuwbouw van woningen is het heel normaal dat je dus zelf het regenwater moet opvangen en in de bodem infiltreren. Dus hoe meer groen, des te kleiner je infiltratiesysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:37:
[...]
Wie niet open staat voor andere ideeën hoeft niet te reageren ;) Niks inhoudelijks te zeggen over het gequote artikel en video?
Waarom begin je dan een topic over het bewerkelijke onderhoud van jouw eigen tuin terwijl je eigenlijk een activistisch topic wil over milieu en verantwoordelijkheid danwel een discussie over smaak? Althans zo lijkt het nu op mij over te komen.

En ik ben het helemaal met je eens, ik heb een hekel aan 'asfalttuinen' en dan helemaal als die mensen zich voorstaan op hun zogenaamd milieuvriendelijke gedrag.
Maar zoals je nu het topic brengt, raken we in de war. Wat is nu het onderwerp dat voorligt; milieu, smaak, jouw (relatie met je) ouders, betonnen tuinen en bestrijdingsmiddelen?

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 28-04-2020 10:48 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]
Misschien heb jij ideale grond/locatie, bij ons is het moeilijk + een groot deel schaduw.

[...]
Om te weten te komen hoe anderen er mee omgaan. Als je kijkt naar het artikel en filmpje dat ik eerder postte lijkt er toch een mindshift te komen naar minder strak gras en meer variatie. We moeten meer kijken naar begroeiing dat water vasthoudt, beter tegen droogte kan, beter is voor de uitstervende insectenpopulatie, etc. Het dringt zelfs door bij overheden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/blvva_04453703
Mwa, als ik zo bij ons in het dorp kijk is die mindshift er nog niet (qua gras), en dat is prima w.m.b.. Verder moet ik helemaal niks (behalve belasting betalen :(). En ik denk ook dat het niet echt nodig is (bij mij en bij ons in het dorp). Naast dat ik hier bij huis ongeveer 150m2 aan gazon heb (waar ik naar tracht omdat zo strak en netjes mogelijk te krijgen), hebben we ook nog een flink stuk met allerlei (wilde) bloemen en verschillende vaste planten. Ik denk dat ik wel genoeg doe.
En zo zijn de meeste tuinen hier in het dorp (80% woont ook vrijstaand en er zitten vaak ook grote tuinen bij).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Om te weten te komen hoe anderen er mee omgaan.
Hoe anderen waarmee omgaan? Met het eerst leggen van grasmatten en daarna er niets meer aan doen, tja ik vind het zonde van het geld van de grasmatten dan. Had die dan nog niet eens gekocht, dat is nog beter voor de natuur etc.

Maar besluit je de grasmatten te kopen, tja dan hoort er wmb een gedeelte onderhoud bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
baronruud schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:38:
[...]

Tegenwoordig bij nieuwbouw van woningen is het heel normaal dat je dus zelf het regenwater moet opvangen en in de bodem infiltreren. Dus hoe meer groen, des te kleiner je infiltratiesysteem.
Inderdaad. Ik zei 'we moeten...', maar dat is ook omdat het steeds vaker wettelijk verplicht wordt om het ecologischer aan te pakken. Je kan niet meer zomaar elke vlakte vol betonneren zonder water te bufferen, overal Roundup gebruiken of zelfs een huis bouwen zonder duurzame energie. Een gazontaks zou wat ver gaan, maar informeren en sensibiliseren kan nooit kwaad.

Het hebben van een gazon heeft zelfs een psychologisch kantje:
ALTIJD GROENER AAN DE OVERKANT

Alle nieuwe mannen ten spijt, blijven sommige huishoudelijke taken vrij genderspecifiek. Het vuilnis buitenzetten, bijvoorbeeld, maar ook het opruimen van de garage, barbecueën én het onderhoud van het gazon. Heel wat mannen hebben immers een speciale band met hun grasmat. ‘Een netjes afgereden gazon is het toonbeeld van goed burgerschap.’

Een typisch zaterdagochtendtafereel bij ons thuis: de kranten verspreid over de tafel, de kinderen rustig aan het spelen terwijl wij nog van een laatste kop koffie genieten voor de start van de weekendactiviteiten. Een zalig moment. Tot plots een zoemend geluid aan de achterkant van het huis opdoemt. Het is buurman B die het nodig vindt het perfect getrimde gras van zijn perfect strakke gazon nog een extra beurt te geven. Manlief legt zijn krant neer en schuifelt wat op zijn stoel. Hij beseft nu dat het onvermijdelijk is. Hij zucht diep en begeeft zich zonder woorden richting garage. Het is tijd om de wildernis aan te pakken. Sinds we drie jaar geleden naar een huis met (klein) gazon verhuisden, zijn we ons bewust geworden van een ongeschreven gazonregel: een mooi gazon komt pas tot zijn recht wanneer het wordt omringd door een minstens even mooi gazon.

Sociaal wetenschapper Tawfiq Ammari van de Universiteit van Michigan onderzocht in opdracht van The New York Times wat het toch is dat mannen naar hun gazon zuigt. ‘Een netjes afgereden gazon is het toonbeeld van goed burgerschap. Een goede burger verzorgt zijn gazon en bouwt zo mee aan een mooie, verzorgde buurt’, aldus Ammari. Voor wie zich afvraagt waarom een gerenommeerde krant als The New York Times onderzoek laat uitvoeren naar mannelijk gazongedrag: vorig jaar was daar reden toe. Rand Paul, de republikeinse senator van Kentucky, werd in november van achteren aangevallen terwijl hij zijn gazon aan het afrijden was. Vijf ribben gebroken. Niks voelen aankomen omdat hij een hoofdtelefoon droeg tegen het kabaal van de grasmaaier. In eerste instantie werd gedacht aan een politieke afrekening, maar toen bleek de dader de buurman van Paul te zijn. Een rondvraag in de buurt sloot eventuele politieke motieven snel uit. Het werd zelfs sappig: Paul zou te veel lawaai hebben gemaakt door te pas en te onpas zijn gazon af te rijden. De buurman werd er gek van. Bovendien zou Paul zijn grasafval met een blazer de tuinen van de buren hebben ingestuurd. De politiek van gras, je mag dat niet onderschatten. Ook op sociale media zorgde een grasfan vorig jaar voor de nodige opschudding. De foto van de grasmaaiende Canadees Theunis Wessels ging zelfs viraal, vooral omdat hij ongestoord bleef verder maaien terwijl achter hem een tornado voorbijraasde. Zijn vrouw, die de foto nam, reageerde droogjes: ‘Het gras afrijden stond nog op zijn to-dolijst.’

STATUSSYMBOOL

Al in de zestiende eeuw legden rijke aristocraten perfect groene gazons aan om hun rijkdom te etaleren. Hoe uitgestrekter en perfecter getrimd het gazon, hoe groter het aanzien – want hoe meer geld en personeel om het te onderhouden. Van een grasmaaier was toen nog geen sprake. Pas in 1827 bedacht de Britse ingenieur Edwin Budding de grasmaaier, toen hij in een spinnerij een machine zag die met een draaiend mes pluisjes van katoen sneed.

Eeuwen geleden had het gazon nog echt een functie. Het was in die tijd praktisch om over het lage gras heen te kunnen kijken wanneer er volk aankwam, van goede of slechte wil. Vandaag is het gazon vooral esthetisch. Toch wordt er nog massaal veel tijd, geld en water aan ‘verspild’. ‘Gras blijft een statussymbool’, aldus Ammari. ‘Zowel natuur als tijd worden almaar schaarser en dus is er geen grotere luxe dan een strak getrimde grasmat. Of nog beter: een uitgestrekt gazon bezitten én iemand kunnen inhuren die het onderhoudt.’

Of het aan de papa vragen. Want dat durven jonge Belgische gezinnen weleens te doen. Twee jaar geleden deed Robomow, een producent van robotmaaiers, een rondvraag naar de Belgische maaimotieven. Jonge gezinnen willen nog steeds graag een gazon bij hun huis, zo blijkt uit dat onderzoek, vooral dan om de kinderen op te laten spelen en volk op te entertainen. Maar wekelijks maaien, daarvoor doet 20% van die jonge gezinnen een beroep op een van hun vaders. Ook papa Bogaerts was in de afgelopen jaren al weleens van dienst.

Dat het gras maaien overduidelijk een mannentaak is, blijkt ook uit het Robomow-onderzoek. In 76% van de gevallen zou de man des huizes instaan voor de grasmat. Maar, zo zegt de enquête, slechts een op de drie mannen vindt plezier in dat maaien. Kleine kanttekening daarbij is dat die bevinding Robomow natuurlijk goed uitkomt, aangezien ze robots verkopen die de klus alleen klaren. ‘Misschien is het een mannenzaak omdat het zoveel lawaai maakt’, oppert Thomas De Bruyne, maailiefhebber. ‘Of misschien heeft het met de fysieke inspanning te maken. Met een zelftrekker vraagt het behoorlijk wat kracht om manoeuvres uit te voeren.’

GAZONTAKS

Net zoals mensen die ‘op den buiten’ en ‘in het groen’ wonen ecologisch vaak slecht bezig zijn omdat ze voor elke verplaatsing hun auto moeten nemen, zo wekt een groot gazon ook slechts de illusie van een groene omgeving. Voor de natuur en de ecosystemen daarin is een wekelijks gemaaid gazon natuurlijk niet de ideale habitat. Vandaar ook dat parken doorgaans zowel uit gazon als uit bomenpartij, struiken en idealiter een stukje verwilderde natuur bestaan. In 2015 deed Bart Backaert, hoofd van de groendienst in Aalst, om die reden het voorstel om een gazontaks in te voeren. Eigenaars van een gazon zouden dan extra moeten betalen, tenzij ze bereid waren hun grasmat volledig te laten verwilderen. Consternatie alom in Aalst. De burgemeester moest zijn onderdanen in allerijl geruststellen: ‘De gazontaks komt er niet.’ Waarom we zo beschermend zijn over dat stuk grasmat? ‘Voor heel wat mannen is het gazon het grootste wat ze bezitten’, zegt de onderzoeker uit Michigan nog. ‘Het maaien is een vorm van terreinafbakening. Vandaar ook dat burenruzies over aanpalende tuinen vaak zo uit de hand kunnen lopen. Voor een man is zijn terrein heilig, dat hebben we geërfd van onze over-over-over-overgrootouders.’

Ik onthoud: honden plassen, mannen maaien. Gelukkig staat er tussen ons huis en dat van buurman B een muur.
bombadil schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:45:
[...]

Waarom begin je dan een topic over het bewerkelijke onderhoud van jouw eigen tuin terwijl je eigenlijk een activistisch topic wil over milieu en verantwoordelijkheid danwel een discussie over smaak? Althans zo lijkt het nu op mij over te komen.

En ik ben het helemaal met je eens, ik heb een hekel aan 'asfalttuinen' en dan helemaal als die mensen zich voorstaan op hun zogenaamd milieuvriendelijke gedrag.
Maar zoals je nu het topic brengt, raken we in de war. Wat is nu het onderwerp dat voorligt; milieu, smaak, jouw (relatie met je) ouders, betonnen tuinen en bestrijdingsmiddelen?
Ik vroeg me af of er rationele argumenten zijn voor een gazon, en of men al het werk eraan echt wel zo leuk vindt. Ik ben ook opgevoed met 'het gazon is heilig', maar stel me nu toch de vraag waarom we zo verknocht zijn aan een groene vlakte? Voor wie genoeg geld heeft is het best ook zo groot mogelijk: een half voetbalveld of groter, waarna je een zitmaaier moet kopen om het te onderhouden. Van zo'n groot gazon wordt 80% eigenlijk nooit gebruikt, dus dan zou er even goed iets anders (onderhoudsarm) kunnen groeien. Of waarom niet: gewoon een combinatie van gras, mos, klaver en wilde bloemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_wmEOSaFsJnI5WDBL7-TJQ26MA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k3QJO8OYkmc6gyZ5whFhwuLw.jpg?f=user_large

De omschrijving van bovenstaand plaatje: "Exclusieve tuin bij villa". Wat is er eigenlijk 'exclusief' aan? Het is gewoon een groene vlakte.
Gomez12 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:12:
[...]

Hoe anderen waarmee omgaan? Met het eerst leggen van grasmatten en daarna er niets meer aan doen, tja ik vind het zonde van het geld van de grasmatten dan. Had die dan nog niet eens gekocht, dat is nog beter voor de natuur etc.

Maar besluit je de grasmatten te kopen, tja dan hoort er wmb een gedeelte onderhoud bij.
Ik zou het nu inderdaad anders aanpakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-04 21:14

Deathchant

Don't intend. Do!

@Anoniem: 78739 Ik heb zowel voor- als achtertuin, en ik ben de enige in dit huizenblok die een groene voor- en achtertuin heeft. De rest heeft door de jaren heen alles betegeld. Nou ik heb ik 1 zeurderige buurvrouw naast me wonen die om de zoveel tijd de behoefte heeft om de moeder uit te hangen en me erop aan te spreken dat iets niet mooi is.

Mijn gazon ben ik al 13 jaar aan het onderhouden, zonder succes. Het zit nu vol met knobbels/bulten, ik steek alle paardenbloemen eruit, ik verticuteerde elk jaar + kalk + mest + bijzaaien....maar sinds 3 jaar doe ik er niks meer aan. Ik zet de maaier op de hoogste stand, dus het gras blijft na het maaien redelijk lang. Ik heb nu her en der nog steeds paardenbloemen erin, madeliefjes, zelfs vergeet-me-nietjes, en het is alles behalve een strak gazon. Achter in de tuin heb ik een perkje, niet supergroot, maar dat zit vol zevenblad. Elk jaar probeer ik het met wortel en al eruit te halen, maar het is een plaag. Dus ik heb het laten staan.

De voortuin zit vol bodemkruipers en er staat een lavendel, een wilde roos, een japanse esdoorn en ik doe werkelijk niks aan de voortuin. Ik laat elke winter de blaadjes gewoon liggen, zodat bijtjes e.d. eronder kunnen schuilen en het gaat bodemverdamping tegen, of althans, het wordt verminderd.
Het zevenblad laat ik gewoon maar staan, want dat zorgt ook voor een dakje voor de bodem om verdamping te minimaliseren. Ik plant daar zo nu en dan een struik tussen, zoals een rhododendron of een hortensia, maar voor de rest laat ik het. Langs de schutting heb ik een stuk gras afgestoken en daar zit nu munt, rozemarijn, thijm, oregano, bramen en frambozen waar ik tot in november de vruchten van pluk, letterlijk.

Ik ben nu toch best tevreden met mijn tuintjes, ondanks dat die zeik-buurvrouw het niet mooi vindt.

Ik ben wel degene die het achterom nog redelijk koel heeft in de zomer doordat ik zoveel groen heb. Ik heb veel vogels in de tuin, een egeltje, er komen 2 katten wel eens op bezoek, ik heb een goed bijenhotelletje met bijtjes...Dus helemaal prima.
Qua gazon laat ik het allemaal lekker. Ik geef de jaarlijkse kalk, en mestbeurten, ik maai het gazon op de hoogste stand, zodat het gras hoog blijft (dan maai ik maar wat vaker) en dan vind ik het wel goed zo. Wat diversiteit is niet slecht.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deathchant schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:47:
@Anoniem: 78739 Ik heb zowel voor- als achtertuin, en ik ben de enige in dit huizenblok die een groene voor- en achtertuin heeft. De rest heeft door de jaren heen alles betegeld. Nou ik heb ik 1 zeurderige buurvrouw naast me wonen die om de zoveel tijd de behoefte heeft om de moeder uit te hangen en me erop aan te spreken dat iets niet mooi is.

Mijn gazon ben ik al 13 jaar aan het onderhouden, zonder succes. Het zit nu vol met knobbels/bulten, ik steek alle paardenbloemen eruit, ik verticuteerde elk jaar + kalk + mest + bijzaaien....maar sinds 3 jaar doe ik er niks meer aan. Ik zet de maaier op de hoogste stand, dus het gras blijft na het maaien redelijk lang. Ik heb nu her en der nog steeds paardenbloemen erin, madeliefjes, zelfs vergeet-me-nietjes, en het is alles behalve een strak gazon. Achter in de tuin heb ik een perkje, niet supergroot, maar dat zit vol zevenblad. Elk jaar probeer ik het met wortel en al eruit te halen, maar het is een plaag. Dus ik heb het laten staan.

De voortuin zit vol bodemkruipers en er staat een lavendel, een wilde roos, een japanse esdoorn en ik doe werkelijk niks aan de voortuin. Ik laat elke winter de blaadjes gewoon liggen, zodat bijtjes e.d. eronder kunnen schuilen en het gaat bodemverdamping tegen, of althans, het wordt verminderd.
Het zevenblad laat ik gewoon maar staan, want dat zorgt ook voor een dakje voor de bodem om verdamping te minimaliseren. Ik plant daar zo nu en dan een struik tussen, zoals een rhododendron of een hortensia, maar voor de rest laat ik het. Langs de schutting heb ik een stuk gras afgestoken en daar zit nu munt, rozemarijn, thijm, oregano, bramen en frambozen waar ik tot in november de vruchten van pluk, letterlijk.

Ik ben nu toch best tevreden met mijn tuintjes, ondanks dat die zeik-buurvrouw het niet mooi vindt.

Ik ben wel degene die het achterom nog redelijk koel heeft in de zomer doordat ik zoveel groen heb. Ik heb veel vogels in de tuin, een egeltje, er komen 2 katten wel eens op bezoek, ik heb een goed bijenhotelletje met bijtjes...Dus helemaal prima.
Qua gazon laat ik het allemaal lekker. Ik geef de jaarlijkse kalk, en mestbeurten, ik maai het gazon op de hoogste stand, zodat het gras hoog blijft (dan maai ik maar wat vaker) en dan vind ik het wel goed zo. Wat diversiteit is niet slecht.
Mooi, nu heb je dus minder werk en meer diversiteit. Klaagt de buurvrouw omdat ze liever een strak gemillimeterd gazon ziet of omdat ze liever beton ziet? Wij wonen ook naast zulke perfectionisten... Zelfs een kever op de oprit werd door de buurvrouw voor de ogen van ons dochtertje doodgetrapt. Ons dochtertje zei eerst nog: "oh! zo'n mooi kevertje!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Zelf denk ik dat een en ander ook afhangt van hoe groot je gazon is. Ik heb maar een kleine achtertuin met een stukje gras van zo'n 3x6 meter. Als daar klaver, mos of paardebloemen in komen, is dat verhoudingsgewijs al snel storend in mijn ogen. Gelukkig is het er ook weer zo uit, dus met een halfuurtje werk per week, kom ik een heel eind.

Kijk ik dan bij m'n ouders die een waar teletubbie landschap hebben gecreëerd, waarbij niets rechthoekig is en het gras alles bij elkaar zo'n 20x25 meter bedraagt, dan zeg ik ja, wat klaver hier en daar of ander "onkruid" is zeker acceptabel en valt in het grotere geheel niet eens op.

Hoewel ik een hekel aan het onderhoud heb, vind ik het wel weer fijn om nog wat gras te hebben. Zo'n kiezeltuin met potten oogt wel mooi en strak, maar qua natuurgevoel weegt het niet op tegen een stukje gras. Voor struiken vind ik m'n tuin te klein, dus is dit een mooie oplossing. Door het kleine formaat stoort onkruid me dan wel enorm, dus heb ik het werk er net voor over om dat netjes te houden. Iets wat me dit jaar voor het eerst na 6 jaar gelukt lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:29:
[...]
Mooi, nu heb je dus minder werk en meer diversiteit. Klaagt de buurvrouw omdat ze liever een strak gemillimeterd gazon ziet of omdat ze liever beton ziet? Wij wonen ook naast zulke perfectionisten... Zelfs een kever op de oprit werd door de buurvrouw voor de ogen van ons dochtertje doodgetrapt. Ons dochtertje zei eerst nog: "oh! zo'n mooi kevertje!"
Ja, veel meer diversiteit ja. Dat zevenblad is een doorn in het oog omdat het zo woekert, maar kep geen zin meer om me eraan te ergeren. Dus ik laat het staan en zorg dat het ingekaderd blijft en niet verder woekert.

Mijn buurvrouw is een geval apart. Ze klaagt als iets over hangt, dat begrijp ik en haal ik ook direct weg, maar als ze me komt vertellen dat ik iets weg moet halen omdat het "nu inmiddels geen bloemen meer zijn", dan gaat dat richting bemoeienis.
Zij hebben, toen wij net hier kwamen wonen, alles uit hun tuin gehaald, een tuinhuisje neergezet en alles betegeld. Mijn andere buren ook, dus ik ben de enige nog die groen heeft.
En mensen die onnodig kevertjes doodtrappen, en dan nog voor het oog van een kind, zijn mijns inziens sowieso niet de meest nadenkende mensen. Mooi voorbeeld voor een kind :N

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:01:
[...]

Mijn buurvrouw is een geval apart. Ze klaagt als iets over hangt, dat begrijp ik en haal ik ook direct weg, maar als ze me komt vertellen dat ik iets weg moet halen omdat het "nu inmiddels geen bloemen meer zijn", dan gaat dat richting bemoeienis.
Zij hebben, toen wij net hier kwamen wonen, alles uit hun tuin gehaald, een tuinhuisje neergezet en alles betegeld. Mijn andere buren ook, dus ik ben de enige nog die groen heeft.
En mensen die onnodig kevertjes doodtrappen, en dan nog voor het oog van een kind, zijn mijns inziens sowieso niet de meest nadenkende mensen. Mooi voorbeeld voor een kind :N
Wauw, ze komt zeiken over iets in jouw tuin??? Man man man man...

Ik zou d'r echt :| aankijken en vragen waar ze zich mee bemoeit..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:25:
[...]

Is dat echt zo vreemd dan? Even los van dit specifieke geval, waar we zonder foto's toch niks zinnigs over kunnen zeggen, maar als iedereen zijn voortuin fatsoenlijk onderhoudt, en eentje gebruikt hem als plaatselijke dump, dan vind jij ook dat het eigen tuin is dus niemand zou er iets van moeten zeggen?

Of wat dacht je van het geval dat gemeente eindelijk handhaaft met betrekking tot een oud wrak wat een parkeerplaats bezet houdt, en de eigenaar hem dus maar verticaal tegen zijn muur takelt? (En nee, dit voorbeeld is niet verzonnen). Kan je ook zeggen, is zijn eigen tuin/muur, maar vrienden zal je er niet mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

SmurfLink schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:25:
[...]

@Sissors It's not like that hoor :)
Ik zal het toelichten, maar tis wel beetje offtopic: Die vrouw zit haar hele leven al thuis, heeft meerdere herseninfarcten gehad, dus ja ik heb het ook een beetje met haar te doen. Dit is een zeer rustige buurt, en iedereen is ook gewoon chill. Geen roddels enzo. Maar ja, soms heb je gewoon van die zeuren ertussen zitten ;) Ze kwam eerste paasdag me vertellen wat voor crimineel ik wel niet ben dat ik op eerste paasdag de zondagsrust verstoor met mijn grasmaaien (wat welgeteld nog geen 20 minuten duurde om 14u 's middags). Ik vind het prima als ze me komt vragen om iets op een andere dag te doen omdat ze nu graag rust wil, of omdat ze een slechte dag heeft. No prob, maar me zo aangaan alsof ik een afgegleden 18 jarige junkpuber ben die een misdaad verricht heeft kan er idd niet in. Ik heb toen ook gezegd dat ik volgend jaar met pasen daar rekening mee zal houden, maar dat ik haar reactie behoorlijk overdreven vond en dat zondag=rustdag iets was van de jaren toebak. Kep gezegd dat ik maaiklusje gewoon af zou maken en toedeledoki.

Ik ben dan ook niet zo dat ik stevig van leer ga trekken, omdat ik natuurlijk niet op gespannen voet met de buren wil staan om iets zo piepkleins. Zo'n mensen zijn al helemaal riled-up, waar geen discussies mogelijk zijn omdat ze alleen maar bezig zijn met krijgen wat zij willen. Dus ik zal ook bij alle komende keren gewoon zeggen dat ze het allemaal mag vinden, maar dat ik in mijn eigen tuin doe wat ik wil en wanneer ik het wil. Ik ga uiteraard niet om 23u 's avonds de bladzuiger erbij halen, of om 06u 's morgens beginnen met kabaal maken. Het is een rustige buurt hier, en dat vind ik erg fijn. Maar zo uit de hoek komen als op eerste paasdag, nee, dat gebeurt niet nog een keer :)

Maar zo'n zeur is het dus :) In onze eerste levensjaren hier in dit huis vriendelijk komen vragen of ik 1 klein takje weg wil snoeien wat overhangt, en dan langzaam het zeur-niveau opvoeren en me gaan vertellen wat wel en niet mooi is, tot nu 13 jaar later me aangaan alsof ik een misdaad verricht heb.
Zo heeft ze ook gezeurd over onze mobiele airco die teveel lawaai maakte...overdag om 15u. Ze werd "wild van het constante blaasgeluid", en zij kon zo niet in haar tuin zitten genieten. Ik heb de mobiele airco dus verplaatst van de keuken naar de bovenverdieping, waar ik er niet veel nut voor had, dus uiteindelijk heb ik em verkocht.
Even helemaal negeren dat haar man rookt en wij dus elke keer niet buiten kunnen zitten omdat we dan in de rook zitten. Ze hebben altijd bezoek en dan zitten zij in de tuin en wij "durven" dan niet te praten omdat zij alles meekrijgen. Maar daar zeggen we niks over omdat het volgens ons binnen de tolerantiegrenzen valt; leven en laten leven...iets dat duidelijk een one way street is nu...

Anyway, soms vraag ik me dan wel eens af of er jaloezie bij zit dat wij wél een tuin kunnen onderhouden en zij niet.

Dit is mijn tuintje:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49833123496_1c28c74b84_c.jpg

Klikbaar voor het grasveld:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49833123196_e8de504f4c_c.jpg

Ziet er hardly uit als een tuin waarbij iemand iets te zeiken moet hebben over hoe iets uitziet. Het is van beide kanten afgezekerd, links met een schutting en rechts met een schutting én een grote haag. Is gewoon MIJN tuin dammit ;)

Maar om dan ontopic te gaan: zoals je ziet is mijn grasveld best hoog, er staan paardenbloemen in, madeliefjes en de onderliggende knobbels en bobbels zie je niet, maar zijn er wel helaas. Ik doe er niks meer aan. Kost me teveel werk, tijd en ergernis dat het toch niet perfect is. Dus dan laat ik het maar. En nu heb ik meer bijtjes in de tuin :)

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 29-04-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20
Zolang het niet is zoals mijn buur die onlangs zijn volledige tuin(130 m²) in kunstgras gelegd heeft, vind ik het allemaal prima. Vind het zelf afschuwelijk, heb dan liever wat onkruid in mijn gazon waar ik wekelijks doorga met de grasmaaier. Los van dat is kunstgras ook niet onderhoudsvrij want er liggen altijd wel blaadjes, bloesems,(uitwerpselen honden...)op

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het wel een mooi voorbeeld qua een grasveld met "onkruid" erdoorheen. Persoonlijk vind ik een strak gazonnetje mooier, maar sowieso wat je schrijft, dit is een achtertuin tussen schuttingen/heggen in, daar heeft echt niemand wat over te klagen zolang het geen overlast veroorzaakt in de tuin van de buren (dus eg als je een gigantische boom er had staan was het potentieel een ander verhaal geweest).

En voor de duidelijkheid: Ik heb een appartement onder andere omdat ik te lui ben een tuin te onderhouden, dus hoewel ik een strak gazon mooier vind, betekend dat niet dat ik daadwerkelijk zelf de moeite zou doen dat te onderhouden. En uiteraard moet een ieder, binnen redelijkheid, zelf weten hoe hij/zij zijn tuin inricht. En bij een gesloten achtertuin moet je het mijn inziens wel behoorlijk extreem maken voor een ander recht heeft erover te klagen.

Maar goed, hele doel van dit topic ontgaat mij nog steeds een beetje. Behalve dat TS geen zin heeft zijn gazonnetje strak te houden, en daarom bevestiging wil dat "onkruid" in je gras eigenlijk beter is.

@skelleniels als iemand kunstgras in zijn tuin legt lijkt me dat nou ook weer typisch iets waar je als buren niet over moet klagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 29-04-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

skelleniels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:17:
Zolang het niet is zoals mijn buur die onlangs zijn volledige tuin(130 m²) in kunstgras gelegd heeft, vind ik het allemaal prima. Vind het zelf afschuwelijk, heb dan liever wat onkruid in mijn gazon waar ik wekelijks doorga met de grasmaaier. Los van dat is kunstgras ook niet onderhoudsvrij want er liggen altijd wel blaadjes, bloesems,(uitwerpselen honden...)op
Maar dan nog: als je buur dat zo wilt doen, dan mag je er iets van vinden, maar niet alles wat je vindt hoeft gezegd te worden, of hoeft relevant te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20
Ik zeg nergens dat ik er over klaag hé, hij doet wat hij wil :)
Wil maar juist aangeven aan TS dat wat mos en klaver ofzo absoluut niet storend zijn gezien ik zelf ook wel wat onkruid heb in mijn gazon en dit nog altijd prima vind

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sissors schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:18:
Ik vind het wel een mooi voorbeeld qua een grasveld met "onkruid" erdoorheen. Persoonlijk vind ik een strak gazonnetje mooier, maar sowieso wat je shcijft, dit is een achtertuin tussen schuttingen/heggen in, daar heeft echt niemand wat over te klagen zolang het geen overlast veroorzaakt in de tuin van de buren (dus eg als je een gigantische boom er had staan was het potentieel een ander verhaal geweest).

En voor de duidelijkheid: Ik heb een appartement onder andere omdat ik te lui ben een tuin te onderhouden, dus hoewel ik een strak gazon mooier vind, betekend dat niet dat ik daadwerkelijk zelf de moeite zou doen dat te onderhouden. En uiteraard moet een ieder, binnen redelijkheid, zelf weten hoe hij/zij zijn tuin inricht. En bij een gesloten achtertuin moet je het mijn inziens wel behoorlijk extreem maken voor een ander recht heeft erover te klagen.

Maar goed, hele doel van dit topic ontgaat mij nog steeds een beetje. Behalve dat TS geen zin heeft zijn gazonnetje strak te houden, en daarom bevestiging wil dat "onkruid" in je gras eigenlijk beter is.

@skelleniels als iemand kunstgras in zijn tuin legt lijkt me dat nou ook weer typisch iets waar je als buren niet over moet klagen.
Bevestiging is volgens mij niet wat de TS zoekt. Wat de TS wellicht zoekt zijn invalshoeken waaróm mensen zo gebrand zijn op een strak gazon, terwijl hij het van een invalshoek benadert dat het in theorie beter is voor het "ecosysteem" om juist wat meer diversiteit te hebben, en dat het niet alleen esthetische waarde heeft ;) Overigens zo denk ik er ook wel een beetje over, zeker nu na dit topic gelezen te hebben. Heeft me toch aan het denken gezet. Ik wil het het liefst ook graag strak hebben, en ik kan me geen andere reden bedenken dan dat ik het mooi vind om het perfect te hebben uitzien en "angst" heb dat het compleet bruin, afgeleefd en verwilderd gaat uitzien. Wat natuurlijk niet gebeurt omdat ik het wel gewoon maai en minimaal onderhoudt met kalk, mest en ook besproei.

Omdat het me maar niet lukt, en nu ik ook weet en zelf ervaren heb, dat het beter is voor het ecosysteem en diversiteit heb ik besloten om het enkel te trimmen om het netjes te houden, en daarbij accepteer ik dat het niet zo strak uitziet. Ik ben ook lui aangelegd, ik ben absoluut geen klusjesman of tuinierder, maar ik vind het wel mooi en fijn. Het ruikt lekker, het zorgt voor diversiteit, en vooral koelte in de zomer en het zorgt voor een betere bodem qua grondwater e.d.. Dus alles is in mijn ogen beter dan strak betegeld ;) Een strak gemaaid perfect gazon vind ik achteraf gezien, inderdaad een functieloos gecultiveerd stukje gras, omdat ik nu meer belang hecht aan die andere dingen die ik zojuist benoemde. Ik moet gewoon mijn eigen perfectionistische neigingen, zoals de TS ook beschrijft, loslaten en dan maak ik van mijn minimale inspanningen toch een deugd :)

Dus @Anoniem: 78739 , je hebt me door je topic toch bewust gemaakt van de psychologische kant waar ik inderdaad even over heb nagedacht. Dingen vallen wat beter op de plaats nu, om nóg beter te kunnen accepteren dat het "niet erg" is om geen strak gecultiveerd gras te hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 29-04-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:47
Deathchant schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:08:
[...]

Dit is mijn tuintje:
[Afbeelding]

Klikbaar voor het grasveld:
[Afbeelding]

Ziet er hardly uit als een tuin waarbij iemand iets te zeiken moet hebben over hoe iets uitziet. Het is van beide kanten afgezekerd, links met een schutting en rechts met een schutting én een grote haag. Is gewoon MIJN tuin dammit ;)

Maar om dan ontopic te gaan: zoals je ziet is mijn grasveld best hoog, er staan paardenbloemen in, madeliefjes en de onderliggende knobbels en bobbels zie je niet, maar zijn er wel helaas. Ik doe er niks meer aan. Kost me teveel werk, tijd en ergernis dat het toch niet perfect is. Dus dan laat ik het maar. En nu heb ik meer bijtjes in de tuin :)
Ik vind dit er leuker uit zien dan een volledig getrimde strak grasveldje. Sowieso vreemd dat de buren klagen over jouw keuze voor een tuin. Als het nou een vuilnishoop zou zijn, oke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ze klaagt niet perse over mijn tuin als geheel, maar ze vindt altijd wel iets om me over aan te spreken wat uiteindelijk niet meer gaat over overlast van overhangende struiken, maar over wat persoonlijke smaak is. Ik heb boven de voordeur een grote kamperfoelie hangen, die netjes getrimd wordt dat het niet over hun stukje komt. Vindt ze niet mooi. Het kleine pad naar mijn voordeur toe staat soms vol onkruid tussen de tegels, vindt ze niet mooi. Ik heb achterom een kamperfoelie tegen de schutting aan die niet doorsteekt naar hun erf, vindt ze niet mooi. Zijn toch echt allemaal dingen waar ze geen ruk mee te maken heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Deathchant schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:58:
Ze klaagt niet perse over mijn tuin als geheel, maar ze vindt altijd wel iets om me over aan te spreken wat uiteindelijk niet meer gaat over overlast van overhangende struiken, maar over wat persoonlijke smaak is. Ik heb boven de voordeur een grote kamperfoelie hangen, die netjes getrimd wordt dat het niet over hun stukje komt. Vindt ze niet mooi. Het kleine pad naar mijn voordeur toe staat soms vol onkruid tussen de tegels, vindt ze niet mooi. Ik heb achterom een kamperfoelie tegen de schutting aan die niet doorsteekt naar hun erf, vindt ze niet mooi. Zijn toch echt allemaal dingen waar ze geen ruk mee te maken heeft ;)
Je kan antwoorden "het belangrijkste is dat ik het goed vind" met een lach er bij :) Bij elke opmerking die ze maakt :) Tegenover ondiplomatische mensen moet je niet diplomatisch zijn. Als je 'overvallen' wordt door een lompe opmerking is het vaak moeilijk om gevat te antwoorden, maar je hebt het voordeel dat je altijd weet wat je kan verwachten, en dus ook op voorhand een goed antwoord kan verzinnen. Maar een grap over aangetaste hersenen zou misschien wat te ver gaan :) (gezien haar herseninfarcten)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 29-04-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:58:
En als je nou antwoordt dat je haar ook niet mooi vind? :+ Gaat ze zichzelf dan voor jou verbouwen?

Raar mens. Maar met de achtergrond die je erbij gegeven hebt snap ik het wel wat meer. Mijn pa zit nu ook de hele dag werkeloos thuis zonder hobby's.. die klaagt als ik daar ben (nou ja pre coronatijd dan) over buurman die x doet of buurvrouw die y doet. Pa, wat kan mij dat schelen? Ja nee maar het is irritant! Zoek een hobby man... te laat, nu is ie de oude buurtzeiksnor.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja, ik kan het me ergens gewoon goed voorstellen; je zit daar in je eentje thuis als manlief werken is, je hebt geen werk/baan/hobby, je bent in je 50'er-60'er jaren en je woont in een dorp in de midde of nowhere, niks omhanden, en je wilt rust hebben. Op een gegeven moment kan ik me dan voorstellen dat je je aan alle, kleine dingetjes gaat irriteren, en als de emmer dan vol is en er gaat iemand op je eerste voor jou heilige Paasdag het gras maaien, dat dan innerlijk het hek van de dam is.
Ik begrijp het allemaal ook wel; je bent van de oude stempel, je hecht veel waarde aan christelijke feestdagen, je beschouwt zondag als een rustdag. Allemaal prima, maar kom het me dan gewoon vragen. Je hebt gewoon het recht niet om zo buiten alle proporties onfatsoenlijk te handelen om iets kleins.

Als iemand naar me toe komt en zegt goh ik heb echt een slechte dag vandaag en ik kan slecht tegen het geluid nu, kun je dat morgen doen, dan vind ik dat geen issue at all. Hell, ik kan het ook een week later doen, is mij allemaal om het even. Ik hoef niet perse op 1 dag iets te doen ofzo, maar als het betekent dat ik nu elke keer alert ben als ik iets wil gaan doen wat doorgaans gewoon binnen alle redelijkheid valt, dan is idd wel een grens bereikt. Ik kan niet voor iemand bepalen wanneer hij/zij zich niet zo lekker voelt, maar de manier waarop dit altijd gaat is gewoon alle begrip voor haar en nul begrip voor mij. Dus dit is gewoon geen two-way-street, en ik vind het idd wel prima zo. Volgende keer zal ik idd aangeven dat ik het net als vorige keer erg overtrokken vind en dat ik geen dingen ga inwilligen die te maken hebben met smaakgelateerde meningen ;)

Pagina: 1