Privacy email, afstappen van Gmail.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 17:14
Goedemiddag allen,

Al sinds lange tijd (ik gok 2005 ofzo?, je had toen nog een uitnodiging nodig...) maak ik dankbaar gebruik van de diesten van Google, waaronder Gmail, uiteraard Youtube, Maps en tot voor kort Google Drive.

Voorop gesteld: Ik heb niets te verbergen en ik weet dat het enkel software en algoritmes zijn die mijn data doorspitten, geen echte mensen, maar toch... toch maak ik me zorgen om de hoeveelheid data die ik weggeef en wat men over mij weet. Lang heb ik Google Drive gebruikt, totdat ik erachter kwam dat ook deze dienst (ondanks dat ik er gewoon voor betaal) gebruikt wordt om mijn data te analyzeren, om op basis daarvan weer advertenties te tonen. Ik ben inmiddels al een aantal keer geschrokken als ik via-via weer op een pagina uitkwam waarop in weer iets tegenkwam wat Google van mij wist, dit gaat dan om:
  • Al mijn contactpersonen (ooit heel even een Android telefoon gehad)
  • Heel veel locaties waar ik geweest ben (inmiddels uitgezet)
  • Alle zoekacties die ik heb uitgevoerd(inmiddels uitgezet)
  • Alle video's die ik bekeken heb (niet opgeslagen of favoriet, maar een keer bekeken, inclusief video's op websites die soms automatisch beginnen af te spelen, ook dit inmiddels uitgezet)
  • Blijkbaar los van Google Drive, staan ook alle documenten die ik ooit lang geleden via een Google Cloud Printer heb geprint ook nog allemaal opgeslagen, hier stond bijv. ook nog mijn belastingaangifte 2012 tussen. Deze heb ik handmatig verwijderd.
  • Stonden nog diverse notities en taken opgeslagen van heel lang geleden
  • Alles wat ik doe in Google Chrome
  • Nog veel meer...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/55Tnhzp/Schermafbeelding-2019-04-28-om-17-35-33.png

En ja, tuurlijk wist ik van alles dat het gebeurt, en heb tegenwoordig bewust een aantal dingen uitgezet, maar toch vind ik het schrikbarend veel. Een download van mijn gegevens leverde 4! ingepakte bestanden van 4GB op met daarin alles wat ze van mij hebben.

Laatst vond ik in mijn Google account op https://myaccount.google.com/ onder het kopje 'Betaling en abonnementen' de kopjes 'Aankopen' en 'Reserveringen'. Hier vind ik alles producten sinds 2011 die ik bij webshops heb gekocht... alles... inclusief prijzen, ondernummers, alles is terug te vinden onder mijn Google Account. Ditzelfde geldt voor hotelreserveringen (sommige zelfs inclusief kamernummer), restaurant-boekingen en vliegtickets (sommige zelfs met stoelnummer).

Hier ben ik heel erg van geschrokken. Via een klein icoontje met een vraagteken kan ik klikken op 'Waar komt dit vandaan?', waarna ik de melding krijg 'Deze reservering is gevonden in je Gmail.'.

Dit was voor mij echt de druppel. Ik ben helemaal klaar met Google! Ben dit zo zat, dat er maar zoveel, ongevraagd, van mij verzameld wordt en, in dit geval, dat je het ook helemaal niet kunt uitzetten. Bij gebruik van Gmail verzamelen ze het van je, wil je het niet, ga maar ergens anders heen.

Ik ben nu aan het kijken naar een goed alternatief. Het liefst toch iets online. Kan ook alles met mijn laptop en POP3 binnenhalen (en dan 2 weken op een server laten staan), maar dan kan ik op bijv. mijn telefoon niks meer terugvinden. En bij een laptop-crash is alles weg (ja, ik maak backups, maar toch, wil niet dingen kwijtraken)

Zelf thuis iets draaien (Mailserver op Synology NAS bijvoorbeeld) is natuurlijk de ultieme oplossing om me niet druk te hoeven maken om wie mijn gegevens heeft, maar voor bijvoorbeeld mail heb ik toch graag iets wat altijd beschikbaar is, ook als thuis het internet het niet meer doet, mijn IP-adres wijzigt, de NAS uitstaat, update's heeft, ik weer eens aan het klussen ben. Online een VPS opzetten met iets zou ook kunnen, maar ben dan natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de beveiliging, updates etc.

Ik ben niet te beroerd om ergens voor te betalen, een NAS/VPS kost tenslotte ook geld, maar dan moet ik wel zeker weten dat er goed met mijn gegevens wordt omgegaan. Mijn eerste gevoel ging naar Outlook/Office365, maar ben er inmiddels achter dat ook die nogal rijkelijk gebruik maken van mijn gegevens voor advertenties (zie: https://account.microsoft.com/privacy/ad-settings/). Dus dat geeft mij dan ook gelijk een nare bijsmaak.

Via via ben ik Tutanota tegengekomen, deze claimen de privacy erg hoog te hebben. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Welke diensten gebruiken jullie? Maak ik me terecht, of onterecht, zorgen om Google?

[ Voor 68% gewijzigd door wnwiigrtz op 28-04-2019 17:57 . Reden: Bericht was nog niet af ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:53

Matszs

><>

Wat heb je zelf al gevonden, want met een zoekopdracht (op Google) kom ik een lijst met alternatieven tegen voor een aantal diensten van Google https://restoreprivacy.com/google-alternatives/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je privacy belangrijk vindt, dan is Protonmail wellicht wat voor je.

https://protonmail.com/

“ProtonMail is incorporated in Switzerland and all our servers are located in Switzerland. This means all user data is protected by strict Swiss privacy laws.”

“All emails are secured automatically with end-to-end encryption. This means even we cannot decrypt and read your emails. As a result, your encrypted emails cannot be shared with third parties.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De gratis versie van ProtonMail is wel wat beperkt: https://protonmail.com/pricing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 21:45
Alternatief voor Proton: mailbox.org als privacy je main driver is maar je portemonnee ook mee stemt.

https://www.ctrl.blog/entry/protonmail-vs-mailbox

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb een eigen domain, met hosting.
Dat domein kost een euro of vijf op jaarbasis. De hosting 3 tientjes. En ik heb nu mijn eigen mail, op mijn eigen domein in IMAP.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven. hier staan ook wel een paar handige tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 14:59

stuffer

Ondertietel

Wat @Jester-NL zegt.

Had in het verleden een Linux bak staan, ging over naar Synology met Zarafa, zit nu al een paar jaar bij Transip.

Doel van de verschuiving was dat ik er geen zin in had om er veel aan te doen maar dat het wel moet werken.

Kijk niet alleen naar zelf doen maar ook naar het gemak van een betrouwbare partij die het voor je regelt.

Mijn ervaring was toch dat als er iets was het altijd slecht uit kwam.... En er maar 1 iemand was die het kon oplossen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Los van het switchen: hoe komt er zo veel troep in jouw account? Ik heb meerdere accounts waaronder ook een paar google en google-apps accounts en eigenlijk heb ik nergens echt data. In een bedrijfsaccount wat contactgegevens, en een persoonlijk account met youtube history om dat ik dat vooral zelf praktisch vind, maar timeline met locaties is leeg, geen aankopen, geen bestanden, niks.

Er zal ongetwijfeld veel data gewoon aanwezig zijn, dat is immers waar google op draait; mensen profileren en rommel aansmeren via ads, maar ik zie in dezelfde console in elk geval bijna niks. Heb je misschien een non-apps account, bijv. een basis gmail account die je daarna aan allerlei losse apparaten hebt gekoppeld met alle instellingen op default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlues
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-12-2021
Heb nu een aantal jaren een betaald account bij ProtonMail voor iets van 4 euro per maand. Werkt erg goed en ik mis Gmail totaal niet, gebruik alleen nog de Google Agenda met mensen waarmee ik mijn agenda deel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Jester-NL schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:28:
Ik heb een eigen domain, met hosting.
Dat domein kost een euro of vijf op jaarbasis. De hosting 3 tientjes. En ik heb nu mijn eigen mail, op mijn eigen domein in IMAP.
Nadeel met zoiets is wel dat het zou kunnen dat je mails sneller in spam belanden. Zeker bij partijen als Microsoft Office365 moet je vaak eerst een 'reputatie' op bouwen om te zorgen dat je mails niet in spam terecht komen. Ook moet je zaken als SPF, DKIM, DMARC e.d. goed geconfigureerd hebben, anders belanden je mails ook onverbiddelijk in spamfolder. Ook reverse DNS (PTR) is iets waar vaak op gecheckt wordt. Bij een thuisaansluiting kun je dat niet laten aanpassen.

Mailservertje heb je zo draaiende, maar tegenwoordig is het allemaal niet zo vanzelfsprekend meer dat je mails netjes bij de ontvanger in de inbox belanden. Eigenlijk maar goed ook, als je ziet hoeveel spam/phishing meuk er wereldwijd wordt verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@ThinkPad En zo heeft ieder voordeel zijn nadeel. De vraag is 'weg bij Gmail' en dat kan via de optie die ik biedt. Waarbij een beetje hoster ook gewoon ondersteuning zou moeten kunnen bieden bij zaken als DMARC, DKIM en SPF.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Jester-NL Het was ook niet bedoeld om je aan te vallen, maar meer dat het wel een puntje is om rekening mee te houden. Als je met dat soort zaken geen ervaring hebt dan kan het flink wat tijd kosten om dat allemaal op orde te krijgen. En een hoster gaat dat ook niet voor nop allemaal voor je inregelen verwacht ik :p

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Dank voor de tips iedereen. Protonmail kende ik nog niet / was ik nog niet tegengekomen, ga ik me eens in verdiepen, dank!
Goed topic, kon hier zo snel niet iets vinden hierover, ga ik even induiken.
johnkeates schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:03:
Los van het switchen: hoe komt er zo veel troep in jouw account? Ik heb meerdere accounts waaronder ook een paar google en google-apps accounts en eigenlijk heb ik nergens echt data. In een bedrijfsaccount wat contactgegevens, en een persoonlijk account met youtube history om dat ik dat vooral zelf praktisch vind, maar timeline met locaties is leeg, geen aankopen, geen bestanden, niks.
Ja, dat vraag ik mij ook af. Agenda gebruik ik actief, dus dat klopt. Blogger-account is mij onbekend, maar staat niks, dus zal wel. Zelfde geldt voor Taken en Notities. Contactpersonen komen deels automatisch uit Gmail en voor een deel vanuit mijn eerdere Android-telefoon. Gmail gebruik ik voor al mijn mail, dus dat daarin een hoop staat klopt wel, zelfde geldt voor Youtube (af en toe iets geupload) en Maps (gebruik ik vooraf veel om tijdens vakanties 'Sterretjes' bij intressante plekken te zetten. Ik was vooral verbaasd over de hoeveelheid orders/producten en reserveringen die ze inmiddels uit m'n Gmail hebben weten te halen.
ThinkPadd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:50:
Mailservertje heb je zo draaiende, maar tegenwoordig is het allemaal niet zo vanzelfsprekend meer dat je mails netjes bij de ontvanger in de inbox belanden. Eigenlijk maar goed ook, als je ziet hoeveel spam/phishing meuk er wereldwijd wordt verzonden.
Mail gaat inderdaad verder dank enkel een servertje opzetten, daar ben ik mij ook van bewust, vandaar de zoektocht naar alternatieven. Als ik voor een paar euro per maand mij een hoop sysadmin-taken kan besparen, dan heb ik dat er gewoon voor over.

Iemand hier ervaring met Tutanota? Het enige jammere vind ik nog wel de 'beperkte' hoeveelheid opslag, geldt ook voor Protonmail. (Ja, 1GB/5GB is veel, maar zit ook zo vol).

Anders toch maar gewoon weer thuis op een PCtje een POP-connector aanzetten en alles ouder dan 3 maanden van de server halen, zodat ik daar gewoon een archief van al mijn e-mail heb. Jammere is dat ik dan niet meer buitenhuis ergens even makkelijk bijkan. Als ik nu even een bestelbevestiging van iets wil terugzoeken van 5 jaar oud, dan vind ik dat gewoon in m'n Gmail. Maargoed, gemak kent zo z'n prijs, in dit geval niet in valuta, maar in privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
wnwiigrtz schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:33:
[...]
(Ja, 1GB/5GB is veel, maar zit ook zo vol).
[...]
Nu kan ik niet voor jou oordelen, maar heb zelf al jaren een Gmail-account (ja i know, dit topic heeft ook mijn ogen wel geopend ;) ) en zit op 0,94GB voor 2000 mails in Postvak In (en de submapjes bij elkaar vast ook nog wel 200 in totaal ofzo). Valt mij opzich wel mee.

Ik zoek ("size:10M") vaak eens per jaar eens naar mails met grote bijlages. De bijlagen sla ik dan op en gooi de mails dan weg.

Relatief gezien is 1GB/5GB tegenwoordig natuurlijk bijna niks meer, maar voor mail heb je ook niet heel veel nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2019 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:32

servies

Veni Vidi Servici

wnwiigrtz schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:30:
Laatst vond ik in mijn Google account op https://myaccount.google.com/ onder het kopje 'Betaling en abonnementen' de kopjes 'Aankopen' en 'Reserveringen'. Hier vind ik alles producten sinds 2011 die ik bij webshops heb gekocht... alles... inclusief prijzen, ondernummers, alles is terug te vinden onder mijn Google Account. Ditzelfde geldt voor hotelreserveringen (sommige zelfs inclusief kamernummer), restaurant-boekingen en vliegtickets (sommige zelfs met stoelnummer).
Je vindt het gek dat alle aankopen die je gedaan hebt met je Google account in je Google account zijn terug te vinden?
Dat is net zo gek als dat ik het gek zou vinden dat ik in de app van mijn bank al mijn rekening transacties kan terugzien...
Is je al opgevallen dat je die aankopen kunt verwijderen uit je account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
servies schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:17:
[...]

Je vindt het gek dat alle aankopen die je gedaan hebt met je Google account in je Google account zijn terug te vinden?
Dat is net zo gek als dat ik het gek zou vinden dat ik in de app van mijn bank al mijn rekening transacties kan terugzien...
Is je al opgevallen dat je die aankopen kunt verwijderen uit je account?
Dit gaat om ALLE aankopen waarvan een bevestigingsmail / verzendmail in je mailbox is beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Pred schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:18:
[...]

Dit gaat om ALLE aankopen waarvan een bevestigingsmail / verzendmail in je mailbox is beland.
Toch apart, ik heb zo'n 20 aankopen bij bijvoorbeeld Ali Express of Wish staan die naar gmail zijn gegaan, maar geen van die aankopen staan bij mij tussen de aankopen... Dat zijn alleen aankopen die echt met mijn google account zijn gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
servies schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:26:
[...]

Toch apart, ik heb zo'n 20 aankopen bij bijvoorbeeld Ali Express of Wish staan die naar gmail zijn gegaan, maar geen van die aankopen staan bij mij tussen de aankopen... Dat zijn alleen aankopen die echt met mijn google account zijn gedaan..
Klopt, bij mij staat lang niet alles er tussen. Alles van Coolblue wel, maar Conrad weer niet.
Alsof een webshop zelf toestemming met geven (een stuk code in de e-mail).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Beta schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:34:
[...]

Klopt, bij mij staat lang niet alles er tussen. Alles van Coolblue wel, maar Conrad weer niet.
Alsof een webshop zelf toestemming met geven (een stuk code in de e-mail).
Laat me gokken, bij Coolblue ben je ingelogd met/via je Google account. Een mogelijkheid die Conrad niet biedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben zelf van plan om te switchen van Outlook.com (Personal). Dit mede vanwege de hack die daar laatst plaatsvond waarbij duidelijk zichtbaar werd dat Microsoft niet dezelfde strenge eisen hanteert als voor engineers van Office 365. Dat is vreemd, gezien Outlook.com op hetzelfde platform draait als Office 365.

Aangezien het switchen al veel administratieve rompslop met zich mee brengt (van X@outlook.com naar X@domein.com), wil ik het meteen goed aanpakken. Heb je er wel eens aan gedacht om een e-mail alias per website te maken? Dat is functionaliteit die bij alle goedkope varianten ontbreekt, zo ook bij bijvoorbeeld Proton. (Zie maximale restrictie op aliassen) Het voordeel van een alias per webshop is dat een hack of doorverkoop van gegevens altijd te herleiden is naar een webshop. Als dit uitlekt kun je het alias ook snel weer intrekken/blokkeren. Helaas werken wildcards hier niet bij, gezien met een simpele regex wildcards eruit gefilterd kunnen worden.

Kortom - is dit wellicht ook interessant om mee te nemen in je beslissing, of wil je 1 e-mailadres gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Met excuses wnwiigrtz, maar aan de ene kant lijkt het of je een persoon bent die wat van ICT weet (Gmail met uitnodiging, tweaker) maar aan de andere kant lijkt het wel dat je onder een steen geleefd hebt. je hebt in die vele jaren minimaal 5 keer ingestemd met Gmail regels en elke keer heb je gewoon op OK gedrukt.

Maar nu opeens vind je Googles wijze van werken onacceptabel, je vind het ongevraagd, vind je dat je het uit moet kunnen zetten en ben je er verontwaardigd over. Dat klinkt well heel erg als krokodillentranen. Ik denk dat je Google absoluut niets verwijten kan en dat de toon die je gebruikt gewoon onjuist is.

De gebruikersovereenkomst van Gmail is zeer leesbaar, staat niets in wat je niet zo kunnen begrijpen. Ik heb hem gelezen en toen besloten minimaal gebruik te maken van Gmail. Jij hebt hem niet gelezen en bent Gmail gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-05 22:42
Het is al eerder geschreven maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Protonmail. Georganiseerd door CERN-wetenschappers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51
Ik gebruik zelf Runbox. https://runbox.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik gebruik zelf Fastmail. https://www.fastmail.com

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
johnkeates schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:03:
Ssme here, contacts gebruik ik nog steeds ondanks overstap naar Apple maar ook hier weinig tot niets aanwezig ondanks jarenlang gebruik.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41

LankHoar

Langharig tuig

wnwiigrtz schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:33:
Iemand hier ervaring met Tutanota? Het enige jammere vind ik nog wel de 'beperkte' hoeveelheid opslag, geldt ook voor Protonmail. (Ja, 1GB/5GB is veel, maar zit ook zo vol).
ProtonMail kan ik niet vaak genoeg aanraden. Privacy is hun core business. Ben al zo'n 3-4 jaar klant bij hun, en uiterst tevreden. Begonnen met een gratis account, en toen bij een Black Friday deal een 2 jarig abo afgesloten, inclusief ProtonVPN.

5 GB heb je zo vol zitten? Hoe doe je dat momenteel met Gmail dan, daar heb je toch ook "maar" 15 GB dan? Als je dat al sinds 2005 hebt, oftewel 14 jaar, lijkt het me dat je wel een 5+ jaar gaat doen met ProtonMail (vergeet niet dat er (nog) geen storage optie is voor foto's e.d. dus dat eet ook geen ruimte weg). Bovendien kun je altijd nog uitbreiden, en over 5 jaar vast ook wel groter dan 15 GB.

Ik zou zeggen, open een gratis accountje, en bekijk hoe het je bevalt. Ik heb heel kort gedaan over wennen toen ik switchte van Gmail.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
net-c zou misschien ook een optie kunnen zijn: https://www.net-c.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:09
Runbox. Inmiddels +/- 6 jaar gebruiker voor een paar euro per maand. Nooit problemen mee gehad en vind het die paar euro dan ook wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Jammer dat ProtonMail geen mogelijkheden heeft voor agenda.

Heb een gratis accountje aangemaakt en qua mailfunctionaliteit zou het mijn Gmail wel kunnen vervangen denk ik (vooral filters + mapjes om mail automatisch te ordenen is voor mij erg belangrijk). Maar agenda gebruiken m'n vriendin en ik ook veel (gedeelde Gmail agenda). Zou handig zijn als ProtonMail dat ook ondersteunde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 310408 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:37:
Met excuses wnwiigrtz, maar aan de ene kant lijkt het of je een persoon bent die wat van ICT weet (Gmail met uitnodiging, tweaker) maar aan de andere kant lijkt het wel dat je onder een steen geleefd hebt. je hebt in die vele jaren minimaal 5 keer ingestemd met Gmail regels en elke keer heb je gewoon op OK gedrukt.

Maar nu opeens vind je Googles wijze van werken onacceptabel, je vind het ongevraagd, vind je dat je het uit moet kunnen zetten en ben je er verontwaardigd over. Dat klinkt well heel erg als krokodillentranen. Ik denk dat je Google absoluut niets verwijten kan en dat de toon die je gebruikt gewoon onjuist is.

De gebruikersovereenkomst van Gmail is zeer leesbaar, staat niets in wat je niet zo kunnen begrijpen. Ik heb hem gelezen en toen besloten minimaal gebruik te maken van Gmail. Jij hebt hem niet gelezen en bent Gmail gaan gebruiken.
En welke privacyvriendelijke alternatieven voor Gmail raad je nu precies aan, want ik geloof dat TS niet echt vroeg naar een morele beoordeling (veroordeling lijkt me hier overigens passender!) over zijn naïef gedrag t.a.v. Gmail gebruik.

OT: Protonmail ftw.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ook hier: Protonmail :) Custom domeinnaam, goede mobiele app en desktop site.

Een tijdje terug was het huren van een film in de Play store misgegaan, dus dook ik de administratieve functies van mijn gmail-account in. Zag ik dat Google uit mijn online Albert Heijn-bestellingen op productniveau mijn boodschappen vist. Zo van: "we zien dat je maandag broccoli hebt gekocht". Sindsdien ontvangt gmail alleen nog mijn spam.

Protonmail doet altijd mee met de Black Friday-sales. Neem nu dus geen twee-jaar-abonnement, maar - als je verdere mogelijkheden wil dan de gratis account biedt - een maandabonnement. Vorige jaren was het altijd -50%, maar afgelopen jaar "slechts" -33%. Maar goed, het scheelt toch.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-05 23:25
Nog even een extra waarschuwing omtrent eigen mailserver. Ik beheer een stel van die dingen, en dus mag ik altijd opdraven bij "bekenden met een eigen server" als met misgaat.

Mensen denken dat je klaar bent met een domein van 5,95 en 20 euro hosting per jaar, maar bij die pakketten zit meestal geen ondersteuning. En een paar DNS records verkeerd zetten levert geen foutmelding op. Misschien ontvang je opeens geen mail meer, maar er komen geen rode arceringen bij je records.

Hou er rekening mee dat:
  • DKIM, DMARC en SPF instellingen zijn lastig. Veel gebruikte Plesk versies ondersteunen het bijvoorbeeld maar half (je moet dus servertoegang hebben voor de sleutels). Daarnaast heeft elk beheer systeem en OS andere instructies. Mijn Ubuntu instructies doen het niet op mijn Debian server.
  • De server moet ook beveiligd worden. Mailservers zijn een leuk doel voor hackers, want als je in een account bent kun je lekker spam gaan verzenden. (Als dit gebeurt, maak je tevens kennis met de term "blacklisting")
  • Het feit dat jij mail ontvangt, betekent niet automatisch dat alles werkt..Zorg dat je weet hoe je met MXtoolbox of andere sites je instellingen kan controleren
  • Eigen mailserver betekent zelf spam uit binnenkomende mail filteren.
Edit:
Heb even in mijn eigen Google account gekeken. Er staat 1 betaling uit 2016 in... Terwijl ik gemiddeld 5-10 webshop aankopen per maand heb (zonder Ali, daar heb ik sinds 2017 al 3.400 EUR stukgeslagen). Ook heb ik geen reserveringen. Let wel, mijn Google account is mijn hoofd-prive mailadres...

Ligrt het soms ergens anders aan?

[ Voor 11% gewijzigd door TomsDiner op 30-04-2019 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:01
Zelf wil ik ook switchen naar een privacy vriendelijke mailbox en naast protonmail heb ik ook https://www.startmail.com/ op het oog. Dat is van startpage.com een privacy vriendelijke zoekmachine (Nederlands).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Fastmail is niet onbesproken als het aankomt op privacy: hoofdzakelijk het feit dat het een Australische onderneming is vinden privacy puristen vervelend - er zou dan een grote kans zijn op overheidsspionage. Dat schijnt met nieuwe wetgeving nogal ver te kunnen gaan daar down under.

Dat gezegd hebbende: ik gebruik Fastmail ook en iedere dag werk ik lachend m'n mail weg. Het is een dienst die 'gewoon' werkt. Snel, duidelijk, veel in te stellen en dat zonder moeilijk gedoe. Plus vriendelijke, snelle en deskundige support.

Dat een overheid meeleest neem ik daarom voor lief. Fastmail deelt niets en doet niet aan profiling - dat is voor mij het belangrijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:43
Hier ook een tevreden Runbox gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de tijd er in wilt steken is er een kant en klaar oplossing voor een eigen mailserver: https://mailinabox.email. Het enige wat je moet doen is de DNS instelling van je domeinnaam goedzetten. Ik draai deze inmiddels 6 jaar zonder problemen.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 16:46
ProtonMail lijkt mij zeker een goede Gmail vervanger. Ik gebruik momenteel Gmail met een eigen domein dus zal de omschakeling voor mij niet heel veel administratieve impact hebben.
Overstappen houd mij alleen nog tegen omdat er agenda functionaliteit is. Ik gebruik verschillende agenda's in Gmail (Prive, Gezamenlijk, Zakelijk) en zoek dan nog een goede optie om 'out of the box' (iPhone gebruikers) de agenda te blijven gebruiken en te delen zonder extra apps te installeren op de telefoon of pc..

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:24
Mijn eerste gevoel ging naar Outlook/Office365, maar ben er inmiddels achter dat ook die nogal rijkelijk gebruik maken van mijn gegevens voor advertenties (zie: https://account.microsoft.com/privacy/ad-settings/). Dus dat geeft mij dan ook gelijk een nare bijsmaak.
Heb je dit dan ook gelezen?
We streven ernaar uw vertrouwen in ons elke dag waar te maken en hanteren hiervoor zes basisbeginselen met betrekking tot privacy:

Controle: Met behulp van eenvoudig te gebruiken hulpmiddelen en duidelijke keuzen laten we u beslissen over uw eigen privacy.
Transparantie: We zijn transparant als het gaat om de gegevens die we van u verzamelen en gebruiken, zodat u goed onderbouwde beslissingen kunt nemen.
Beveiliging: We beschermen de gegevens die u aan ons toevertrouwt via krachtige beveiliging en codering.
Krachtige rechtsbescherming: We respecteren de lokale privacywetgeving en zetten ons maximaal in voor rechtsbescherming van uw privacy als een fundamenteel grondrecht.
Geen gerichte advertenties op basis van inhoud: We zullen uw e-mail, chatberichten, bestanden of andere persoonlijke inhoud niet gebruiken om gerichte advertenties aan te bieden.
Bron: https://privacy.microsoft.com/nl-nl/

Ik zeg niet dat er niet betere opties zijn qua privacy. Maar ik denk dat in het geval Microsoft vs Google, Microsoft de "lesser evil" is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

r_acker schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:08:
[...]

Bron: https://privacy.microsoft.com/nl-nl/

Ik zeg niet dat er niet betere opties zijn qua privacy. Maar ik denk dat in het geval Microsoft vs Google, Microsoft de "lesser evil" is.
_O-
Waarom moet ik dan iedere keer na een Windows 10 update al m'n privacy settings weer nalopen en alles uitzetten???
Ik denk dat er weinig tot geen verschil zit in de policies van MS en Google.
Daarnaast heb ik liever wat meer relevante advertenties dan ongericht advertenties voor wasmiddelen/tampons/noem maar op....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nefreyu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Of Soverin (.net) een Nederlands alternatief, nog niet zo groot als Fastmail maar gebouwd met duidelijke principes waarin privacy voorop staat. https://soverin.net/how beschrijft wat meer over het hoe en wat.

Full disclosure, ik ben 1 van de oprichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

servies schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
[...]

_O-
Waarom moet ik dan iedere keer na een Windows 10 update al m'n privacy settings weer nalopen en alles uitzetten???
Ik denk dat er weinig tot geen verschil zit in de policies van MS en Google.
Daarnaast heb ik liever wat meer relevante advertenties dan ongericht advertenties voor wasmiddelen/tampons/noem maar op....
Overdreven much? Het af en toe nalopen van je privacy-settings is altijd een goed idee... maar mijn ervaring bij Windows is toch niet dat bij iedere update alles wat ik uitgezet heb weer aanstaat (of dat er weer candycrush op staat).

En ja... MS is veel minder hongerig naar je (herleidbare) data dan Google of Facebook. Telemetry een-op-een vergelijken met wat Google verzameld is een appelen/peren-vergelijking.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:33
Ik heb zelf recent WorkMail bij AWS de lucht in gegooid, ter vervanging van Hotmail+Gmail+ISP mail. Eigen domein eraan en draait als een zonnetje. De functionaliteiten zijn niet zo uitgebreid als in Gmail, maar ondersteunt iig wel aliassen, agenda en contactpersonen.
Kost dan wel $4/maand/user (30 dagen trial is gratis) voor WorkMail zelf, en optioneel nog je domeinnaam. Domeinnaam is niet verplicht, je krijgt er een gratis accountnaam.awsapps.com bij.
Het helpt wel met instellen etc als je al ervaring hebt met AWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Maar Amazon is toch ook op-en-top Amerikaans :? Als ik dit zo lees dan schiet je daar qua privacy in ieder geval niks mee op.
When I asked Amazon for a copy of its WorkMail privacy policy, I was told that the company would use the existing Amazon Web Services privacy policy, which pretty much permits Amazon to do anything it wants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb hier niks staan, terwijl ik ook veel online aankopen doe. Ik gebruik geen Google Pay, misschien dat jij daar dingen mee betaald?

Google heeft wel veel info natuurlijk. Alles van auto-aanvullen, alle opgeslagen logins en wachtwoorden. Het is allemaal uit te zetten, maar het is ook wel makkelijk dat ik met een klik verder kan. Ik vertrouw ze denk ik nog wel genoeg, heb ook een Android, Google Photo's enzo. Mijn Facebook account wordt wel steeds leger na al die schandalen steeds en ik plaats er weinig nieuwe dingen meer op. Bij Facebook is het denk ik een stuk slechter geregeld, ik heb het gevoel dat bij Google nog veel mensen werken die het goed bedoelen en wel aan de bel trekken als ze het ergens niet mee eens zijn (zoals toen Google terug naar China wilde)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Jester-NL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:00:
[...]
Overdreven much? Het af en toe nalopen van je privacy-settings is altijd een goed idee... maar mijn ervaring bij Windows is toch niet dat bij iedere update alles wat ik uitgezet heb weer aanstaat (of dat er weer candycrush op staat).
Er is niks overdreven aan.
Tot nu toe heb ik na iedere Windows 10 update al die privacy settings weer opnieuw moeten in/uit schakelen...
Voor sommige functionaliteit die eerst standaard in Windows 10 zat heb je nu ineens een MS account nodig...
En ja... MS is veel minder hongerig naar je (herleidbare) data dan Google of Facebook. Telemetry een-op-een vergelijken met wat Google verzameld is een appelen/peren-vergelijking.
Droom lekker verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 15:40
TomsDiner schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:19:
Nog even een extra waarschuwing omtrent eigen mailserver. Ik beheer een stel van die dingen, en dus mag ik altijd opdraven bij "bekenden met een eigen server" als met misgaat.

Mensen denken dat je klaar bent met een domein van 5,95 en 20 euro hosting per jaar, maar bij die pakketten zit meestal geen ondersteuning. En een paar DNS records verkeerd zetten levert geen foutmelding op. Misschien ontvang je opeens geen mail meer, maar er komen geen rode arceringen bij je records.

Hou er rekening mee dat:
  • DKIM, DMARC en SPF instellingen zijn lastig. Veel gebruikte Plesk versies ondersteunen het bijvoorbeeld maar half (je moet dus servertoegang hebben voor de sleutels). Daarnaast heeft elk beheer systeem en OS andere instructies. Mijn Ubuntu instructies doen het niet op mijn Debian server.
  • De server moet ook beveiligd worden. Mailservers zijn een leuk doel voor hackers, want als je in een account bent kun je lekker spam gaan verzenden. (Als dit gebeurt, maak je tevens kennis met de term "blacklisting")
  • Het feit dat jij mail ontvangt, betekent niet automatisch dat alles werkt..Zorg dat je weet hoe je met MXtoolbox of andere sites je instellingen kan controleren
  • Eigen mailserver betekent zelf spam uit binnenkomende mail filteren.
Edit:
Heb even in mijn eigen Google account gekeken. Er staat 1 betaling uit 2016 in... Terwijl ik gemiddeld 5-10 webshop aankopen per maand heb (zonder Ali, daar heb ik sinds 2017 al 3.400 EUR stukgeslagen). Ook heb ik geen reserveringen. Let wel, mijn Google account is mijn hoofd-prive mailadres...

Ligrt het soms ergens anders aan?
Mooi en duidelijk stukje. Ik zie op tweakers vaak dat mensen een advies aanbieden om zelf de mail te hosten. Maar dat is best next level en dat moet je wel leuk vinden. Misschien is het beheren van een eigen mail server voor de eerste paar maanden leuk, maar daarna moet het gewoon blijven werken. En daar gaat het vaak mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 09:19

Qck

Bazinga

ThinkPadd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:50:
Jammer dat ProtonMail geen mogelijkheden heeft voor agenda.

Heb een gratis accountje aangemaakt en qua mailfunctionaliteit zou het mijn Gmail wel kunnen vervangen denk ik (vooral filters + mapjes om mail automatisch te ordenen is voor mij erg belangrijk). Maar agenda gebruiken m'n vriendin en ik ook veel (gedeelde Gmail agenda). Zou handig zijn als ProtonMail dat ook ondersteunde.
Volgens hun eigen blogpost (zie kopje '2019 roadmap') komt er dit jaar een calendar.
https://protonmail.com/blog/2018-recap-future-roadmap/

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
NOS.nl: Mensen kunnen straks automatisch Google-data laten verwijderen

Dit is overigens ook een interessante thread op Reddit: http://reddit.com/r/degoogle/

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
Elect schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:35:
Als je de tijd er in wilt steken is er een kant en klaar oplossing voor een eigen mailserver: https://mailinabox.email. Het enige wat je moet doen is de DNS instelling van je domeinnaam goedzetten. Ik draai deze inmiddels 6 jaar zonder problemen.
Dit zal best helpen op een server waar je root toegang hebt, maar de meeste hostingpakketten hebben dit soort spullen al standaard op de server staan. Er wordt een IMAP server met Roundcube geinstalleerd.

Hiermee hou je dus de lastigheden zoals ik hierboven al beschreef... (zie ook dit helpdesk artikel om DKIM aan te zetten) Dit is voor veel users best lastig... Kennis van Linux is een pré!

Maar iets meer ontopic:

Vandaag bij de koffie automaat is het onderwerp nog eens besproken, en ik ken meer mensen die inderdaad bij Google meer dingen terugvinden dan ze hoopten kwijt te wezen. En bij sommigen, zoals mijzelf is er bijna niets te vinden.

Je kunt op zoek gaan naar een andere mail-oplossing. Wat je ook kan doen, is gewoon op de oude voet doorgaan, en Google imperken. Plus af en toe controleren. Dit is misschien nog wel het makkelijkst!

Eén van de redenen dat mijn account kennelijk zo schoon is, is dat ik als ICT-er alle grote browsers op mijn PC heb staan. Ik gebruik normaal Firefox, maar voor testdoeleinden alle browsers. Mijn mail check ik in Chrome, en dat is de enige browser waar mijn Google account op draait. Alle andere browsers zijn niet ingelogd. En omdat ik die alleen voor testen en mail lezen gebruik, valt de schade dus kennelijk erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die dingen over betalingen uit de TS heb ik ook niet en ik gebruik bijna altijd (een gesynchroniseerde Chrome).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05:01

jurroen

Security en privacy geek

Elect schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:35:
Ergens een heel waardevol advies en ergens een heel onverantwoord advies. Ik heb het script helemaal doorgepspit, het deed/doet verrassend weinig met het veilig instellen van zaken. Afhankelijk van je threat model: als je een Ubuntu server ergens online kickt, alleen dat installatiescript uitvoert en af en toe wat updates, ben je wellicht veilig voor wat scriptkiddies, maar iemand die kwaad wilt ga je niet tegenhouden.
nefreyu schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:47:
Of Soverin (.net) een Nederlands alternatief, nog niet zo groot als Fastmail maar gebouwd met duidelijke principes waarin privacy voorop staat. https://soverin.net/how beschrijft wat meer over het hoe en wat.

Full disclosure, ik ben 1 van de oprichters.
Ik had een paar jaar terug een aantal accounts Soverin. Voor een onderzoekje heb ik 50 providers die zich zeggen in te zetten voor privacy-vriendelijke e-mail een vrij algemene vragenlijst gestuurd. Twee hebben er niet gereageerd, van de 48 waren jullie de enige die reageerden met "vanwege veiligheid kunnen we daar geen antwoord op geven".

Dat, samen met dat er in jullie knowledge-base stond/staat dat jullie "volledig eigenaar zijn" van de servers; maar de mailservers in de IP space stonden van Hertzner's leases, was voor mij persoonlijk de reden om heel snel de benen te pakken.

Dat bedoel ik niet aanvallend, ik vind het geweldig dat jullie je inzetten voor privacy en dat zelfs als missie hebben. Meer dat ik persoonlijk niet kon leven met die twee aspecten.
TomsDiner schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:53:
Je kunt op zoek gaan naar een andere mail-oplossing. Wat je ook kan doen, is gewoon op de oude voet doorgaan, en Google imperken. Plus af en toe controleren. Dit is misschien nog wel het makkelijkst!
Oneens. Je geeft iemand die zich (in mijn ogen terecht) zorgen maakt om de combinatie Google en provacy het advies om dat niet te doen. Bij e-mail bepaal je niet welke mails je wel en niet wilt ontvangen, zonder ze ontvangen te hebben. Google heeft een twijfelachtige relatie met de waarheid, er zijn vrij weinig beloftes die ze wel gehouden hebben.

Plus een andere factor: je maakt die keuze niet alleen voor jezelf. Als ik met jou (een Gmail gebruiker) krijgt Google ook toegang tot mijn deel van de conversatie. En ik vind dat, als anti-Google 'fundamentalist' niet tof en niet ethisch.

[ Voor 19% gewijzigd door jurroen op 02-05-2019 08:32 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jurroen schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:11:
Ergens een heel waardevol advies en ergens een heel onverantwoord advies. Ik heb het script helemaal doorgepspit, het deed/doet verrassend weinig met het veilig instellen van zaken. Afhankelijk van je threat model: als je een Ubuntu server ergens online kickt, alleen dat installatiescript uitvoert en af en toe wat updates, ben je wellicht veilig voor wat scriptkiddies, maar iemand die kwaad wilt ga je niet tegenhouden.
Dan zou ik toch iets verder kijken, want er is wel degelijk nagedacht over de architectuur en de beveiliging. Daarnaast dragen mensen hun ideeen bij via de github pagina. 100% veilig is het het nooit, maar tot iemand kan aanwijzen wat er mis is heb ik vertrouwen in dit systeem.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Elect schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:02:
[...]
Dan zou ik toch iets verder kijken, want er is wel degelijk nagedacht over de architectuur en de beveiliging. Daarnaast dragen mensen hun ideeen bij via de github pagina. 100% veilig is het het nooit, maar tot iemand kan aanwijzen wat er mis is heb ik vertrouwen in dit systeem.
Een aantal facetten daarvan zijn nieuw; maar neemt niet weg dat de kern er nog is: het script en de configs het shipt zijn okay; het goed vrijwel niets aan het onderliggende platform (OS), behalve bijvoorbeeld UFW installeren en SSH toestaan. Daarnaast is het heel goed dat ze bijvoorbeeld vermelden:
fail2ban only blocks IPv4 addresses, however. If the box has a public IPv6 address, it is not protected from these attacks.
En dan? Er zullen vast genoeg users zijn die het op een VPSje draaien, bij een aantal grote spelers krijg je daar ook gelijk volautomatisch een IPv6 bij. Behalve security.md is er vrij weinig info over best practices.

Wat je zelf kunt doen is bijvoorbeeld checken hoe het met de beveiliging zit door Lynis te draaien. Zie het als een second opinion, je krijgt vervolgens een soort van rapport, met zaken die nog te verbeteren zijn.

Als ik een keer wat tijd over heb zal ik dit zeker verder uitwerken en in een PR sturen; moet daarbij wel zeggen dat er een aantal open-source projecten zijn die voor mij hogere prio hebben. Maar staat in ieder geval op mijn takenlijstje nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@jurroen Je kritische noot is een welkome aanvulling in dit topic _O_
Mag ik vragen wat je zelf gebruikt voor je mailverkeer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

@ThinkPad Dank!

Tuurlijk mag je dat vragen :) Een jaar geleden zou ik hier het ook zomaar neerzetten, maar daar ben ik wat voorzichtiger mee geworden. Niet vanwege 'opsec', maar omdat als anderen het ook gaan doen, zonder exact te weten wat ze doen, het ongewenste gevolgen kan hebben. Qua problemen die men tegen kan komen, of onveilige situaties die het kan veroorzaken.

Na bovenstaande disclaimer: ik gebruik Dovecot, OpenSMTPD, Rsmapd en GnuPG aan de serverkant. Draait op een OpenBSD server, op naakt metaal, colocated in een datacenter. DNSSEC, SPF, DKIM en DMARC gebruik ik op DNS niveau.

De mail storage is versleuteld met GnuPG per gebruiker. Inmiddels heb ik wat meer mailgebruikers op die server, als beheerder kan ik alleen een bcrypt hash zien - niets meer.

Zelf gebruik ik Mailpile vanaf de CLI; ik vertrouw browsers niet volledig. Mail wordt opgehaald via een TLS encrypted IMAP en SMTP verbinding via Tor en daarna ook direct van de server verwijderd.

Automatische backups een maal per dag naar mijn (HardenedBSD en geli/ZFS) NAS, die een keer per week weer een off-premise backup maakt.

Overkill? Volledig! Maar dat vind ik een groot deel van de pret, zo ver mogelijk gaan :+

[ Voor 0% gewijzigd door jurroen op 02-05-2019 13:49 . Reden: Syntax-fix: url tag niet goed afgesloten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
jurroen schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:11:
[...]

Oneens. Je geeft iemand die zich (in mijn ogen terecht) zorgen maakt om de combinatie Google en provacy het advies om dat niet te doen. Bij e-mail bepaal je niet welke mails je wel en niet wilt ontvangen, zonder ze ontvangen te hebben.

Google heeft een twijfelachtige relatie met de waarheid, er zijn vrij weinig beloftes die ze wel gehouden hebben.
Ik zal er geen welles nietes spelletje van maken. Ik reageer er 1 keer op. De wereld stikt van de "anti-Google"-aanhangers. En een heel groot gedeelte van de Google bashing is onzin. Er wordt op internet vaak maar wat geroepen, en ik reken die laatste zin van jou daar ook toe. Ik heb de indruk dat dit soort opmerkingen vaak voortvloeien uit een gevoel van onmacht en onkunde.

Zoals in dit topic al duidelijk werd, zijn er diverse mensen incluus moi waarbij de Google history nagenoeg leeg is. Dat komt onder andere doordat men zelf de instellingen naloopt, of een bepaalde manier van browsen hanteert (zoals ik al aangaf ben ik in mijn reguliere browser niet ingelogd in Google).

Je kunt er van vinden wat je wilt, maar bedrijven als Google willen ook geld verdienen. Ik denk dat het op internet een zootje wordt als Google een week gaat staken... Wij gebruiken met zijn allen Google zonder met onze credit card te hoeven wapperen. In ruil daarvoor kijkt Google mee binnen de afgesproken spelregels.

Ik werk met zorgbedrijven die ook gebruik maken van Google. Omdat Google zo'n beetje alle ISO/NEN certificaten heeft voor bewijsbaar zorgvuldig om te gaan met data, kun je Google -met de juiste insteek- prima toevoegen bij je rijtje dienstverleners in je eigen NEN7510 / ISO Health. Je hebt overigens dat wel de opinie tegen, zoals de zorginstelling die recent in het nieuws was wegens gebruik van Google Drive.

Ik geef dus met opzet wat tegengas richting de TS (en jou) omdat de -praktische- waarheid vaak meer in het midden ligt. En dat het aanpassen van de instellingen in je account misschien wel een goed idee is, want als je alleen stopt met Gmail, bouw je zonder die aanpassingen nog steeds een history op bij Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

TomsDiner schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:17:
[...]
Ik zal er geen welles nietes spelletje van maken. Ik reageer er 1 keer op. [...[ Ik heb de indruk dat dit soort opmerkingen vaak voortvloeien uit een gevoel van onmacht en onkunde.
We leven (gelukkig) in een democatie. Iedereen mag zijn of haar mening hebben en uiten. Maar anderen (op een wat subtielere manier) betichten van onmacht/onkunde en daarbij al aangeven dat je verder niet gaat reageren is weinig constructief.

Ik kies er dan ook voor om inhoudelijk niet in te gaan op jouw reactie, omdat ik persoonlijk het punt niet van in zie als er geen dialoog gevoerd kan worden 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TomsDiner schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:17:
[...]

Ik zal er geen welles nietes spelletje van maken. Ik reageer er 1 keer op. De wereld stikt van de "anti-Google"-aanhangers. En een heel groot gedeelte van de Google bashing is onzin. Er wordt op internet vaak maar wat geroepen, en ik reken die laatste zin van jou daar ook toe. Ik heb de indruk dat dit soort opmerkingen vaak voortvloeien uit een gevoel van onmacht en onkunde.

Zoals in dit topic al duidelijk werd, zijn er diverse mensen incluus moi waarbij de Google history nagenoeg leeg is. Dat komt onder andere doordat men zelf de instellingen naloopt, of een bepaalde manier van browsen hanteert (zoals ik al aangaf ben ik in mijn reguliere browser niet ingelogd in Google).

Je kunt er van vinden wat je wilt, maar bedrijven als Google willen ook geld verdienen. Ik denk dat het op internet een zootje wordt als Google een week gaat staken... Wij gebruiken met zijn allen Google zonder met onze credit card te hoeven wapperen. In ruil daarvoor kijkt Google mee binnen de afgesproken spelregels.

Ik werk met zorgbedrijven die ook gebruik maken van Google. Omdat Google zo'n beetje alle ISO/NEN certificaten heeft voor bewijsbaar zorgvuldig om te gaan met data, kun je Google -met de juiste insteek- prima toevoegen bij je rijtje dienstverleners in je eigen NEN7510 / ISO Health. Je hebt overigens dat wel de opinie tegen, zoals de zorginstelling die recent in het nieuws was wegens gebruik van Google Drive.

Ik geef dus met opzet wat tegengas richting de TS (en jou) omdat de -praktische- waarheid vaak meer in het midden ligt. En dat het aanpassen van de instellingen in je account misschien wel een goed idee is, want als je alleen stopt met Gmail, bouw je zonder die aanpassingen nog steeds een history op bij Google.
Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Ik gebruik zelf verschillende producten van Google en ik betaal hier niet direct voor. Waar mensen zich zorgen om maken is denk ik dat je nooit zeker weet of ze niet per ongeluk meer data van je hebben dan ze laten zien. Ze hebben in het verleden wel vaker per ongeluk te data bewaard of verzameld.

Toch vertrouw ik ze meer als een Facebook, omdat het bij Google wel vanuit de medewerkers aan het licht komt. Ook trekken de medewerkers aan de bel als ze het niet eens zijn met een beslissing (zoals naar China gaan). Bij Facebook gebeurd dat niet, en bij Facebook zijn het ook steeds derden die opeens je data hebben. Voorlopig vertrouw ik ze mijn data wel toe al bekijk ik ook altijd wel de instellingen. Maar wachtwoorden en formulieren die al automatisch ingevuld worden met je gegevens op het moment dat de pagina opent zijn natuurlijk ook wel erg gemakkelijk. Als je niet wilt dat dit bij Google komt kun je ook niet inloggen in de browser. Dan blijft deze data lokaal.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 06:42:
Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Ik gebruik zelf verschillende producten van Google en ik betaal hier niet direct voor. Waar mensen zich zorgen om maken is denk ik dat je nooit zeker weet of ze niet per ongeluk meer data van je hebben dan ze laten zien. Ze hebben in het verleden wel vaker per ongeluk te data bewaard of verzameld.

Toch vertrouw ik ze meer als een Facebook, omdat het bij Google wel vanuit de medewerkers aan het licht komt. Ook trekken de medewerkers aan de bel als ze het niet eens zijn met een beslissing (zoals naar China gaan). Bij Facebook gebeurd dat niet, en bij Facebook zijn het ook steeds derden die opeens je data hebben. Voorlopig vertrouw ik ze mijn data wel toe al bekijk ik ook altijd wel de instellingen. Maar wachtwoorden en formulieren die al automatisch ingevuld worden met je gegevens op het moment dat de pagina opent zijn natuurlijk ook wel erg gemakkelijk. Als je niet wilt dat dit bij Google komt kun je ook niet inloggen in de browser. Dan blijft deze data lokaal.
Ik kan mij dat heel goed voorstellen. Soms is het ook wel lichtelijk balen dat ik niet van die gemakken gebruik kan maken. Ik gebruik zelf echt helemaal niets van Google; een mailserver draai ik zelf, voor zoeken gebruik ik Duckduckgo, als vervanging van Drive en Docs gebruik ik Nextcloud in combinatie met Collabora Online. Ik heb daarnaast Google (en Facebook, WhatsApp, Instagram en vele andere mafkikkers) geblokkeerd op DNS niveau, op applicatieniveau, etcetera. Maar wellicht gaat dat ietwat te offtopic.

Wat je in de tweede alinea in je reactie aangeeft: ik vind dat een lastig punt. Facebook is vele malen aggressiever met het 'hoarden' van persoonlijke gegevens en die gebruiken/misbruiken. Het zal echter ook zo zijn dat Google gemiddeld meer data heeft. Het uitschakelen van bepaalde opties heeft niet altijd effect; denk bijvoorbeeld aan de locatie op Android devices.

Daarnaast heeft Google - theoretisch - ook de mogelijkheid om je overal te tracken. Redelijk wat websites maken gebruik van embeds waardoor Google mee kan kijken. Google Webfonts, reCaptcha, Analytics, YouTube, Maps (en de bijbehorende Places API). Ik heb nog wel hoop dat ze niet zo ver zouden gaan, om bijvoorbeeld te zien welk IP adres de Webfonts laad vanaf welke website. Maar het is technisch wel mogelijk.

Weer ontopic: de meesten hier zullen ongetwijfeld bekend zijn met ProtonMail, Soverin, Tutanota, etc. Naast deze providers die een stuk privacy-vriendelijker zijn, kun je ook self-hosten. Als dat teveel moeite is of tijd kost, er is bijvoorbeeld ook Helm. Dat zorgt ook voor een stukje decentralisatie. Google heeft met Gmail/G-suite zo'n tachtig procent van alle MX in handen. Beetje freaky en ongezond is dat wel. Overigens, die 'secureserver' is van GoDaddy, een Amerikaanse domeinboer. Wist niet dat die zo populair waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik geberuik https://github.com/mailcow/mailcow-dockerized op een vps o.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CypherZ
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik zit al tijden bij Tutanota. Zeker de moeite waard om hier eens te kijken voor beveiligde mail.

https://tutanota.com/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Deze persoon heeft ook een mooi overzicht van zo'n beetje alle maildiensten die je kunt bedenken: https://thatoneprivacysite.net/email-comparison/

Je kunt in de tabel ook filteren op wat voor jou belangrijk is. De keuze is reuze, maakt het wel moeilijk moet ik zeggen. Maar 2019 wordt wel het jaar dat ik van Gmail af wil stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:37
Marzman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Ik heb hier niks staan, terwijl ik ook veel online aankopen doe. Ik gebruik geen Google Pay, misschien dat jij daar dingen mee betaald?

Google heeft wel veel info natuurlijk. Alles van auto-aanvullen, alle opgeslagen logins en wachtwoorden. Het is allemaal uit te zetten, maar het is ook wel makkelijk dat ik met een klik verder kan. Ik vertrouw ze denk ik nog wel genoeg, heb ook een Android, Google Photo's enzo. Mijn Facebook account wordt wel steeds leger na al die schandalen steeds en ik plaats er weinig nieuwe dingen meer op. Bij Facebook is het denk ik een stuk slechter geregeld, ik heb het gevoel dat bij Google nog veel mensen werken die het goed bedoelen en wel aan de bel trekken als ze het ergens niet mee eens zijn (zoals toen Google terug naar China wilde)
Alles wat daar staat trekt Google volgens mij uit Gmail. Er staat daar een waslijst aan dingen, zelf reserveringen bij hotels, vliegreizen en nog veel meer staan daar, dat haalt ie allemaal uit Gmail.

Sommige info kan daar helaas niet weg en mijn mail wil ik ook niet weg gooien, komt altijd wel van pas (>5 jaar gaat wel weg). Meestal sweep ik wel een paar keer per jaar door myaccount op Google om alles weg te halen, al is het nu wel een stuk makkelijker en beter geworden dan vorig jaar, gelukkig!

[ Voor 12% gewijzigd door SgtElPotato op 20-05-2019 22:30 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die gebruikt vrij veel geheugen omdat elke daemon in een eigen container met ubuntu-bionic draait. Deze zit aan de andere kant van het spectrum: gebaseerd op Debian-slim en alles in een enkele container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:08

Zjemm

...

Gebruik zelf de tutorial van workaround. Postfix en dovecot en rspamd op Debian.

Daarnaast ben ik aan het testen met mail-crypt voor dovecot zodat ook mail encrypted per user word opgeslagen. Alleen key beheer is nog niet echt optimaal.
Password vergeten betekent dan ook mail onleesbaar

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@wnwiigrtz Heb je al een keuze gemaakt? Ik heb een account aangemaakt bij mailbox.org nadat ik op https://thatoneprivacysit...detailed-email-comparison eens aan het filteren ben gegaan op de dingen die ik belangrijk vind.

Tutanota viel bij mij af in de selectie omdat ze geen IMAP ondersteunen. Dan zit je dus automatisch al vast aan hun eigen client/webmail. Ik heb liever wat meer keuzevrijheid. Ook is de opslagcapaciteit daar maar 1GB ipv 2GB. Ik heb ook gekeken naar ProtonMail, die heeft een vrij grote userbase als ik wat rondkijk op internet. Maar heeft ook geen IMAP (kan wel, via een soort tussen applicatie wat ik niet handig vind) en ik vind ze duur. Ook bieden ze (nog?) geen agenda mogelijkheid aan.

Ik ga na de trial periode wel betalen voor mailbox.org denk ik. Ben nog aan het twijfelen over een eigen domein. Opzich is het voordeel wel, dat mocht ik ooit van mailbox.org af willen stappen naar een ander, ik niet _alle_ sites weer bij langs hoef om het mailadres aan te passen. Alleen even de MX/SPF/DKIM-records omzetten en doorrrrrr. Het is niet alleen mail trouwens, maar ook agenda (CalDAV), contacten (CardDAV), herinneringen en een stukje 'Dropbox' cloudopslag.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2019 07:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Dank voor de reacties iedereen. Wegens omstandigheden heeft het even stilgelegen, maar weer flink mee bezig geweest.

Voor de duidelijkheid, ik kwam hier niet om zeilig te doen. Ik verbaasde mij vooral over hoeveel Google van mij wist/had. Ja, ik ben zelf naief geweest hierin, domweg de privacy-voorwaarden geaccepteerd en vond het allemaal 'wel handig', alles op 1 account, maar heeft me wel meer aan het denken gezet.

Ik weet nog steeds niet goed op basis waarvan/waarom Google mijn aankopen registreert en bij andere niet. Of dat dit nou op basis van Gmail is of 't Google account in de browser. Bij diverse collega's was dit wél het geval, andere weer niet. De meeste waren echter net zo verbaasd/geschrokken als ik...

Ja, je weet dat ze alles van je verzamelen, maar dit gaat/ging voor 'm gevoel wel heel erg ver. In het geval van vluchten stond het zelfs inclusief stoelnummer geregisteerd. Blijkbaar was ik niet de enige, want 2 weken later stond dit artikel op de frontpage: nieuws: Google scant aankopen in Gmail en houdt deze bij op webpagina. Het was voor mij vooral een eye-opener en wilde met dit topic, naast informatie inwinnen over alternatieven, ook andere 'waarschuwen' hiervoor, ik was me niet bewust hoeveel ze wisten en met mij ook anderen niet, dus was met de beste bedoelingen het hier te melden.

Protonmail en Tutanota heb ik beide kort geprobeerd. Ik heb zelf een aantal domein-namen waarop ik mijn e-mail ontvang. Deze stuurde ik allemaal door naar Gmail, daar had ik diverse afzenders geconfigureerd. Op de domeinen waren ook nog diverse andere accounts aanwezig, dit ik gewoon via POP/IMAP gebruikte.

Zowel bij Protonmail als Tutanota lukte het mijn niet om mijn afzenderadres aan te passen naar naam@domein.nl, zonder hiervoor alle MX-records te moeten doorzetten. Met +10 accounts op 3 domeinen werd me dat iets teveel van het goede, dat werd best een dure oplossing. Tóch ook nog naar Microsoft zitten kijken, maar ook daar afgehaakt.

Ik heb nog naar een hybride oplossing gezocht, waarbij ik m'n Synology NAS kan inzetten als een mailserver, maar dan wel op zo'n manier dat als de NAS uitstaat, update's draait, er geen verbinding is, internet weg etc. ik (buitenshuis) kan terugvallen op een online omgeving, waar ik dan bijvoorbeeld de laatste 3 maanden aan e-mail laat staan, maar ook dat lukte niet gemakkelijk.

Uiteindelijk mijn domein-registraties omgezet in een mail-account bij m'n hostingprovider (gehost in Nederland), deze iets uitgebreid en eens even flink geruimd in de accounts die ik had. Overal waarvoor ik nog mijn @gmail-adres gebruikte dit omgezet (check het nu om de paar dagen, soms zit er nog wat belangrijks tussen) en gebruik voorlopig gewone IMAP-connectie vanaf zowel m'n telefoon als laptop en dat werkt eigenlijk prima. Wanneer het teveel / te groot wordt ga ik met POP wel wat binnenhalen, voorlopig is dat nog niet het geval.

Het verschil met Google is dat de hosting-provider geen analyzes doet op mijn e-mail, die verzorgen slechts de beschikbaarheid van mijn inboxen en daar betaal ik voor. In dit geval neem ik weer een product af, in plaats van dat ikzelf het product ben geworden. Beveiliging, update's etc. hoef ik me niet druk om te maken (in tegenstelling tot self-hosted oplossingen), maar kan wel gewoon alles instellen zoals ik zelf wil, voorlopig nog niet tegen beperkingen aangelopen.

Qua mail nu dus zo goed als over vanaf Gmail naar een eigen omgeving. Wel ben ik me veel bewuster (te laat?) geworden van wat Google eigenlijk allemaal wel niet van me weet. Om deze rede ben ik gaan 'ont-googelen'

Agenda's zijn inmiddels omgezet naar iCloud, zelfde voor contacten. Google Drive is Stack van TransIP geworden. Foto's van Picassa gehaald, staan nu nergens meer. Google+/Blogger (heel veel oude posts) weggehaald en Gmail staat op het punt van opzeggen/beeindigen. Het is maar de vraag in hoeverre alles ook echt weg is natuurlijk, maar geeft mij in ieder geval een beter gevoel.

Voorlopig gebruik ik nog Google Maps om plaatsen (o.a. voor vakantie) te markeren en heb nog wat dingen op Youtube staan, maar meer niet.

En ja, misschien is het ook naief om er maar vanuit te gaan dat andere partijen niks met mijn gegevens doen, maar het ging mij vooral om de hoeveelheid. Ik heb liever dat er meer bedrijven zijn die allemaal 'iets' van me weten (agende, documenten, contacten, email), dan één partij die 'alles' weet. Om die rede ben ik dus een klein beetje aan het afstappen van Google ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Laatst online: 01:09
servies schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:17:
[...]

Ja. Het is niet aan Google om de inhoud van mijn mail te scannen met slimme scripts die de mails dan in een bepaalde categorie classificeren.

Hadden ze er even bij moeten zetten in het begin. We gaan je stalken. We gaan je profileren. We gaan alle data die we maar kunnen wegtrekken bij je wegtrekken. We melden daarvan niets wat we niet strikt verplicht zijn behalve in een onleesbare EULA. We verkopen je gegevens door waar het kan en mag, en zoeken de grenzen van de wet op. We willen schathemelrijk worden aan jouw gegevens. We zullen in de toekomst meer en meer advertenties in je inbox plaatsen. We gaan je account koppelen aan Youtube, aan je smartphone, aan alles wat we maar kunnen. We gaan bekijken wie je vrienden zijn en achterhalen waar je woont, en waar je werkt. We gaan bijhouden wat je koopt, wat je bekijkt op internet, waar je op vakantie bent, in welke hotels je slaapt, en waar je uit eten gaat. We gaan ook bijhouden met wie je uit eten gaat.

Ja ik had inderdaad gedacht dat mijn email MIJN EMAIL zou zijn ja.

Ik werd zojuist uit een account gelocked (waarvan ik het PW gewoon weet!) omdat ik weigerde mijn mobiele telefoonnummer te geven zodat ze konden verifieren dat ik het was. Andere verificatiemethoden waren er niet, of ik moest raden naar de datum waarop het was aangemaakt (zelfs van het jaar ben ik niet zeker laat staan de maand) en dan zou er handmatig contact met me opgenomen worden - waarvoor ik dan het emailadres weer moest koppelen aan een ander emailadres! Jaja....

[ Voor 23% gewijzigd door F_J_K op 02-10-2019 18:20 . Reden: een rant tot daar aan toe (kan ik me voorstellen in dit topic, is op het randje van ontopic-zijn), maar ik heb het nav. klachten er over even ontdaan van gescheld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Znorkus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Ja. Het is, verdomme, niet aan Google om de fucking inhoud van mijn fucking mail te scannen met slimme scripts die de mails dan in een bepaalde categorie classificeren. Fuck dat.
Pssst, misschien moet je het topic even lezen voor je reageert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Laatst online: 01:09
Heb het gelezen. Het is exact deze irritatie die ertoe heeft geleid dat dit topic werd gestart. En ik vind het erg vreemd dat het gedrag van Google wordt goedgepraat met 'natuurlijk leest je emailservice je mails, wat dacht je dan'. Ik vind het bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:21

AzzKickah

06-CENSORED

Misschien is GMX (www.gmx.com) wel een geschikt alternatief?
Is een Duits bedrijf. Gratis registreren, IMAP/POP ondersteuning, apps voor Android en iOS.

En volgens mij zit het in Duitsland qua privacy allemaal nog wat 'beter' dan bij 'de rest'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Elke gratis dienst ben jij het product, dan zou je naar betaald moeten gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 07:07
Voor zakelijk gebruik biedt Google ook Google Apps aan, met daarin ook alle producten waaronder Gmail en Drive. Dit kost iets van € 5 per maand. Hoe zou de privacy daar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Znorkus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:28:
Heb het gelezen. Het is exact deze irritatie die ertoe heeft geleid dat dit topic werd gestart. En ik vind het erg vreemd dat het gedrag van Google wordt goedgepraat met 'natuurlijk leest je emailservice je mails, wat dacht je dan'. Ik vind het bizar.
offtopic:
Bij welke bank zit je eigenlijk?

(Nee, nee, niet om privédata te ontfutselen á la Google :D
Maar gezien banken precies hetzelfde doen was ik benieuwd of je er eentje hebt gevonden die dat misschien niet doet :) )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:52

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Znorkus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:28:
Ik vind het ook bizar, maar mijn frustratie is dat het eigenlijk geen nieuws is, maar we niks veranderen.

Helaas snap ik niet genoeg van de wereld om er iets aan te veranderen, want ik voer nu al meer dan 10 jaar discussies over de datahonger van Google en Facebook. Het is geen nieuws, ook 10 jaar geleden was niemand verbaasd, iedereen weet eigenlijk wel hoe het er voor staat. Waar het fout gaat is in het overzien van de gevolgen. Die worden eindeloos gedownplayed, van "ik heb niks te verbergen" tot "reclame werkt niet op mij" tot "ik vind het wel handig" en "het is toch gratis".

Als mensen het probleem al erkennen is de volgende stap om smoesjes en uitvluchten te bedenken waarom zij het toch blijven doen. Ik zelf ook. Ik kom nog steeds op Youtube omdat er veel content is die ik niet op een andere manier kan krijgen, en ik die content blijkbaar belangrijk vind dan mijn idealen*.

Zodra ik weet wat ik er aan moet doen zal ik ook roken en klimaatverandering aanpakken. Precies hetzelfde verschijnsel. Eindeloos veel smoesjes waarom a) het probleem niet bestaat, b) er een dwingende reden is om het toch te doen en c) iemand anders het moet oplossen.

Sorry voor de rant.

* Ik wil er tegenover zetten dat idealen ook geen gevangenis moeten worden. Mijn weigering om Facebook en WhatsApp te gebruiken heeft me al heel wat van m'n sociale leven gekost. Ergens moet je een balans vinden tussen idealen en een normaal leven. Als ik geen gezond voedsel kan krijgen, dan zal ik junkfood eten want dat is beter dan verhongeren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hark_k schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:49:
Voor zakelijk gebruik biedt Google ook Google Apps aan, met daarin ook alle producten waaronder Gmail en Drive. Dit kost iets van € 5 per maand. Hoe zou de privacy daar zijn?
Ze beloven van alles, maar ik heb er geen enkel vertrouwen in, ik ga het niet uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Je rant is erg herkenbaar. Soms voelt het als een hopeloze strijd. Zinnetjes als "ik heb niets te verbergen" en "reclame kijk ik toch niet naar" zijn niet alleen zinloos en incorrect, maar ze zijn zelfs counter-productief. Ja, productief. Er moet ruimte zijn voor een dialoog, wat we hiervan vinden, of we dit wel moeten willen.

In je derde alinea, daar zit denk ik een groot punt: alternatieven. Uit mijn ervaring: het werkt niet om alleen maar te zeggen (waarmee je volledig gelijk hebt, dat terzijde) hoe slecht die platformen zijn. Er moeten alternatieven zijn. Voor mijn naasten - vrienden en familie - host ik hun email, geef ze een NextCloud account. Met enige regelmaat vraag ik hun naar die ervaring; ze zijn er blij mee, zeker omdat ze weg zijn van Gmail en Drive/Docs. Maar natuurlijk kan ik dat niet op grotere schaal gratis aanbieden. En zelfs als ik er geen winst op zou maken (inkoop opslagruimte, stroom, dataverkeer), dat het geld kost kan soms al teveel zijn.

Geef de moed vooral niet op. Blijf doorgaan. Zelfs als het uiteindelijk een verloren strijd zou zijn. Maar dat betwijfel ik. Concreet voorbeeld: sinds Snowdens onthullingen is er een publiekelijk dialoog, aandacht. Sindsdien hebben we de AVG wetgeving, het grootste deel van het internetverkeer verloopt nu met TLS, etc.

Last but not least, praktische tip: Invidious is een Youtube "proxy" die wat slechte functionaliteit wegneemt en wat goede (maar dat is persoonlijk) functionaliteit toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

jurroen schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:59:
In je derde alinea, daar zit denk ik een groot punt: alternatieven. Uit mijn ervaring: het werkt niet om alleen maar te zeggen (waarmee je volledig gelijk hebt, dat terzijde) hoe slecht die platformen zijn. Er moeten alternatieven zijn.
Die alternatieven zijn een lastig punt. De reuzen hebben miljarden te besteden om de best mogelijke software te ontwikkelen. Ondanks alle problemen die ik zie kan ik niet ontkennen dat die software vaak geweldig goed werkt en ontzettend handig is.
Daarnaast kunnen de grote jongens al hun software met elkaar integreren en hebben een ontzettend lange adem. Als het niet direct goed is gooien ze er nog een paar miljard tegen aan of kopen die ene start-up die een slim altnatief biedt op.
Dat is lastig concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Znorkus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:20:
[...]
We gaan je stalken. We gaan je profileren. We gaan alle data die we maar kunnen wegtrekken bij je wegtrekken. We melden daarvan niets wat we niet strikt verplicht zijn behalve in een onleesbare EULA. We verkopen je gegevens door waar het kan en mag, en zoeken de grenzen van de wet op. We willen schathemelrijk worden aan jouw gegevens. We zullen in de toekomst meer en meer advertenties in je inbox plaatsen. We gaan je account koppelen aan Youtube, aan je smartphone, aan alles wat we maar kunnen. We gaan bekijken wie je vrienden zijn en achterhalen waar je woont, en waar je werkt. We gaan bijhouden wat je koopt, wat je bekijkt op internet, waar je op vakantie bent, in welke hotels je slaapt, en waar je uit eten gaat. We gaan ook bijhouden met wie je uit eten gaat.
Dit is precies wat ik ook voel inderdaad. Het gaat mij in de basis niet zoveer om het feit dat er een partij is die iets van me weet. Ja, de bank weet (globlaal) waaraan ik mijn geld uitgeef. En ja, Booking.com weet wanneer ik ergens geweest ben. En ja, KLM weet welke vlucht ik heb geboekt. Dat zijn voor mijn gevoel 'logische' gegevens, deze hebben ze 'nodig' om mij van dienst te kunnen zijn.

In het geval van Gmail: Een e-mailadres, de mailtjes die daarop binnenkomen, eventueel contactpersonen, dát zijn voor mij logische gegevens die nodig zijn, al het andere niet! Ik heb vooral het gevoel dat ik geen keus heb (ja, weggaan natuurlijk) en dat het allemaal maar voor me bepaald wordt op basis van onduidelijke / lange / ingewikkelde voorwaarden. En het staat allemaal standaard 'aan'. Ik heb er zelf geen grip meer op.

Stel dat Booking.com en KLM een samenwerking aangaan en ze het met een update mogelijk maken dat je nu ook in de KLM-app je geboekte hotels kun zien, of vice-versa, tuurlijk, mooie toevoeging, doen, handig! Alles in één app, hier kan ik dan zelf voor kiezen, zelf afwegen of ik dit wel/niet handig vind, zelf bepalen of ik het wel/niet fijn vind dat partij X ook bij mijn gegevens van partij Y kan etc. Ik heb daar dus zelf controle over, moet hier zelf toestemming voor geven en wil ik het niet meer, dan ontkoppel ik dit weer en heb ik gewoon weer 2 losse accounts.

In het geval van Google betreft het één bedrijf waar je gegevens zitten, enkel betreft het meerdere producten/diensten. En ja, bij Booking.com vind ik het ook handig dat mijn reserveringen en mijn favorieten onder hetzelfde account zitten... maar toch voelt dat bij Google anders. Ik vind dat wat ik uitspook op bijvoorbeeld mijn YouTube-account iets wezenlijks anders dan wat ik binnenkrijg in Gmail, maar uiteindelijk is het bij Google allemaal op hetzelfde account en kunnen alle activiteiten aan elkaar gelinkt worden en kan er inderdaad één groot mega-profiel worden bijgehouden van alles wat ik doe... en dat vind ik, net als @Znorkus, toch een klein beetje beangstigend. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 22:16
Beste tweakers,

Op het oogpunt van privacy wil ik voor mijzelf steeds minder Google diensten gebruiken en uiteindelijk er helemaal mee stoppen (zover het mogelijk). Nou gebruik ik Gmail voor mijn mail maar wil ik hier zeker van af stappen en ben bereid voor echte privacy wel te betalen.

Nu heb ik verschillende mail providers gevonden:
  • Protonmail (Zwitserland)
  • mailbox.org (Duitsland)
  • Tutanota (Duitsland)
  • Lavabit (?)
Je leest tamelijk veel op het internet, de 1 zegt deze is beter want betere encryptie, ander zegt deze is in zwitserland dus betere privacy wetregelgeving etc, was toch benieuwd wat jullie als tweakers zijnde gebruiken en waarom jullie precies die mail dienst gebruiken (ivm privacy etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Misschien kun je ook overwegen om je eigen domein te pakken via transip oid? dus info@jouwdomein.nl oid?
Kost je een paar euro per maand + een 10tje per jaar voor een domein. Meer privacy en controle wat mij betreft - zeker als je een betrouwbare (NL) hoster pakt.

Afhankelijk van je eisen kun je dan ook directadmin kiezen + eigen mailserver hosten en daar end-2-end security/encryptie regelen. Moet je wel wat beter weten wat je doet en wat beheer zo nu en dan doen.

Ik doe overigens het laatste en ben op deze manier niet meer afhankelijk van je eigen ISP of derde partij. Bijkomend voordeel is dat je diverse forwarders kunt aanmaken, e-mail voor familie/vrienden kunt onderbrengen etc.

Succes!

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 26-04-2020 16:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 14:44

Grin

Ride si sapis.

Ik heb al sinds mensenheugenis (2003/2004?) Hushmail, bevalt me prima. Wat ik vooral fijn vind is het eindeloze aantal mailaliassen. Gratis e-mail heb ik altijd een bijzonder concept gevonden. Je plakt toch ook een postzegel op een brief? Die ~45 euro per jaar merk je echt niet. Sinds Protonmail bestaat heb ik dat ook, zowel de VPN als e-mail. Maar dat is puur omdat ik die gasten een warm hart toe draag. Beide zijn prima, Hushmail is een echt werkpaard, Protonmail alleen zou voor mij niet volstaan vanwege het beperkte aantal aliassen. Mijn 'echte' mailadres gebruik ik eigenlijk nooit, overal een alias voor. Krijg ik eens spam dan: *click* alias verwijderen, en spam is weer opgelost. Als ik MOEST kiezen tussen deze twee dan absoluut Hushmail, maar your mileage may vary. M2C. ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Workaholic schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:11:
Misschien kun je ook overwegen om je eigen domein te pakken via transip oid? dus info@jouwdomein.nl oid?
Kost je een paar euro per maand + een 10tje per jaar voor een domein. Meer privacy en controle wat mij betreft - zeker als je een betrouwbare (NL) hoster pakt.
Hier sluit ik me volledig bij aan (doe het op die manier).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kanttekening bij eigen domein: dan ook een mailserver nodig. in basis eenvoudig te configureren echter om te voorkomen dat je overal in de spambox belandt moet je je verdiepen in bijvoorbeeld SPF records en DKIM configuratie. valt al snel tegen om het goed te doen.
Of het domein koppelen aan GMail als zakelijk dienst. zodat het serverbeheer in ieder geval elders ligt. Of was dat nu juist de hele reden van dit topic: TS vertrouwd Google niet met privacy?

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-04-2020 16:26 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:24
Voor een eigen domein heb je geen mailserver nodig. Ik heb een email adres via de website van een familielid. Wat aanpassingen in Thunderbird was het enige wat daarvoor nodig was.
Ook zijn er providers die een mail-only account aanbieden, b.v. Strato.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 26-04-2020 16:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:25:
kanttekening bij eigen domein: dan ook een mailserver nodig. in basis eenvoudig te configureren echter om te voorkomen dat je overal in de spambox belandt moet je je verdiepen in bijvoorbeeld SPF records en DKIM configuratie. valt al snel tegen om het goed te doen.
Of het domein koppelen aan GMail als zakelijk dienst. zodat het serverbeheer in ieder geval elders ligt. Of was dat nu juist de hele reden van dit topic: TS vertrouwd Google niet met privacy?
Zoals hierboven staat je hebt geen eigen mailserver nodig. Transip doet dit als dienst bieden (domein + mailservice) en heeft ook nog een relay dienst zodat je geen last hebt van spam filters, dns records etc.

Heb overigens geen aandelen in die tent - er zijn nog vele andere providers die hetzelfde doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 26-04-2020 16:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Workaholic schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:51:
[...]
Zoals hierboven staat je hebt geen eigen mailserver nodig. Transip doet dit als dienst bieden en heeft ook nog een relay dienst zodat je geen last hebt van spam filters, dns records etc.

Heb overigens geen aandelen in die tent - er zijn nog vele andere providers die hetzelfde doen.
De meeste hostingproviders bieden dat aan. Ik heb zelf een domein met hosting (en dus ook gebruik van de mailserver met mijn domeinnaam) bij vimexx.eu.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Laatst online: 21-05 22:03
Vrijwel alle hostingproviders bieden ook een mail-server daarbij aan ja. Natuurlijk heb je wel een mailserver nodig, maar die hoef je niet per se zelf te beheren.

Als je toch al van plan bent voor privacy te betalen, en geen website wilt, zou je ook lid van Freedom kunnen worden. Dat kost €50 per jaar en krijg je ook een .nl domeinnaam met de mail-service van soverin.net:
https://www.freedom.nl/producten/founding-member
of direct bij soverin klant worden voor €3,25 per maand:
https://soverin.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-05 23:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Wat ik wel weet: mailbox.org doet aan greylisting, dus daar kan het iets langer duren voordat je e-mail aankomt (~5 minuten). Of dat een probleem is, moet je zelf bepalen, maar het kan met activatie-e-mails of toegangscodes onhandig zijn.

Overigens kun je ook KPN of een andere ISP overwegen - die verkopen je gegevens ook niet, en weten (goed) hoe een mailserver te hosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Koenvh op 26-04-2020 16:58 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
Koenvh schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:56:

Overigens kun je ook KPN of een andere ISP overwegen - die verkopen je gegevens ook niet, en weten (goed) hoe een mailserver te hosten.
Ik raad over het algemeen af om de mail van een ISP te gebruiken. Je wilt je e-mail toch vaak langer aanhouden dan je ISP. Ik heb al meerdere vrienden en familieleden gehad die flink klaagden toen ze van provider gingen wisselen en niet direct door hadden dat ze dus hun e-mailadres gingen verliezen en nu al hun kennissen moesten vragen naar een ander e-mailadres te sturen en de online accounts moesten gaan updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik weet dat we hier op GoT zitten maar dat hele 'eigen server gebeuren' is dus vergelijkbaar of duurder dan een mailservice(?). En het kost je ook nog tijd... Uiteraard leer je hier ook weer van... Maar als ik dit allemaal zo lees dan wordt ik er totaal niet warm van. No offence, puur mijn visie :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

jorikc schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:27:
[...]

Ik raad over het algemeen af om de mail van een ISP te gebruiken. Je wilt je e-mail toch vaak langer aanhouden dan je ISP. Ik heb al meerdere vrienden en familieleden gehad die flink klaagden toen ze van provider gingen wisselen en niet direct door hadden dat ze dus hun e-mailadres gingen verliezen en nu al hun kennissen moesten vragen naar een ander e-mailadres te sturen en de online accounts moesten gaan updaten.
[...]
Dat maakt toch niet uit? KPN biedt ook "E-Mail Only" aan, dan behoud je je e-mailadres zonder ISP. Het hoeft niet eens bij je eigen ISP te zijn. Ze zijn enkel hun e-mail verloren omdat ze er niet voor wilden betalen, maar met de voorbeelden die de TS noemt lijkt me dat hier geen probleem. XS4ALL heeft iets soortgelijks:
https://www.xs4all.nl/ser...sen/internet/wat-is-pack/

Neem aan dat dat ook wel kan zonder eerst een internetabonnement af te sluiten en weer op te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Koenvh op 26-04-2020 18:16 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Koenvh schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:13:
[...]

Dat maakt toch niet uit? KPN biedt ook "E-Mail Only" aan, dan behoud je je e-mailadres zonder ISP. Het hoeft niet eens bij je eigen ISP te zijn. Ze zijn enkel hun e-mail verloren omdat ze er niet voor wilden betalen, maar met de voorbeelden die de TS noemt lijkt me dat hier geen probleem. XS4ALL heeft iets soortgelijks:
https://www.xs4all.nl/ser...sen/internet/wat-is-pack/

Neem aan dat dat ook wel kan zonder eerst een internetabonnement af te sluiten en weer op te zeggen.
Nu geef je 2 voorbeelden waar het (toevallig) wel bij beschikbaar is, maar ik vind het vrij duur bij allebei. Bij Ziggo kan het bijvoorbeeld niet en dat is toch ook geen kleine ISP. Volgens mij is het eerder uitzondering dan regel, maar goed dit is volgens mij een beetje off-topic aan het worden. De TS wilde van gmail af, ik denk dat hij zelf wel kan uitzoeken bij welke ISP hij zit, of die een service aanbiedt om het te behouden na opzeggen en/of bij een andere ISP een mail-pakket af te nemen. De waarschuwing is wel duidelijk denk ik ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

jorikc schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:58:
[...]

Nu geef je 2 voorbeelden waar het (toevallig) wel bij beschikbaar is, maar ik vind het vrij duur bij allebei. Bij Ziggo kan het bijvoorbeeld niet en dat is toch ook geen kleine ISP. Volgens mij is het eerder uitzondering dan regel, maar goed dit is volgens mij een beetje off-topic aan het worden. De TS wilde van gmail af, ik denk dat hij zelf wel kan uitzoeken bij welke ISP hij zit, of die een service aanbiedt om het te behouden na opzeggen en/of bij een andere ISP een mail-pakket af te nemen. De waarschuwing is wel duidelijk denk ik ;) .
Volgens mij begrijp je me verkeerd: Ik zei daarom ook dat je specifiek naar een ISP op zoek gaat waar ook enkel e-mail aangeboden wordt, niet elke willekeurige ISP waar je toevallig bij zit. Dat moet je natuurlijk wel van tevoren uitzoeken, en niet zomaar afgaan waar je op dat moment zit. Als je specifiek op zoek gaat naar een ISP voor alleen e-mail, dan is het in dat opzicht niet anders dan een dienst die primair e-mail aanbiedt. Of je nu mailbox.org betaalt voor e-mail, of KPN (terwijl je bij bijvoorbeeld Ziggo zit), maakt an sich niet veel verschil. Het voordeel is wel dat je KPN van Nederlandse bodem is, met Nederlandse ondersteuning. Of dat het geld waard is, tja, die keuze moet iemand zelf maken. ProtonMail is ook niet bepaald goedkoop, en staat ook bij de genoemde suggesties.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 22:16
Tjonge wat een reacties allemaal, niet verwacht dat het er al zoveel zouden zijn! Top!
@Workaholic Ja daar had ik al van gehoord, tot hoeverre is de privacy beter dan een protonmail en dergelijke?
Tja een eigen mailserver opzetten, klinkt erg mooi en alles maar daar was ik denk ik niet zo 123 naar op zoek. Niet dat ik voor de makkelijkste weg wil kiezen ofzo, maar het lijkt me best lastig om zoiets op te zetten als iemand die er niet echt iets van weet. Ik wil wel dit jaar een eigen server/nas opzetten thuis (opslag/eigen cloud), misschien dat het dan toch mooi is om mee te nemen?

@Grin Waarom vindt je hushmail ''beter'' dan? als ik vragen mag.
@JJ Le Funk Nou ik wil juist meer en meer van google diensten afstappen, niet dat ik ze ''vertrouw'' (eigenlijk niet echt) maar meer omdat de data die allemaal van mij als gebruiker vergaard wordt. Dat staat mij dus tegen, ja iknow waarom heb je google diensten afgenomen? aldoende leert men en mijn gmail dateert van 2005/06 en ik was toen nog te jong om met privacy, datavergaring etc.. bezig te houden :+

@JukeboxBill toch niet? ahja, nee strato liever niet. ik zag wat dingen in hun privacy beleid mbt trackers etc en heb daar geen zin meer in als het niet nodig is.
Ik weet dat we hier op GoT zitten maar dat hele 'eigen server gebeuren' is dus vergelijkbaar of duurder dan een mailservice(?). En het kost je ook nog tijd... Uiteraard leer je hier ook weer van... Maar als ik dit allemaal zo lees dan wordt ik er totaal niet warm van. No offence, puur mijn visie :Y
@Grin waar wordt je niet warm van dan ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@dutchnltweaker De aliassen, zoals ik al eerder zei. En daarbij is het behoorlijk scherp geprijsd wanneer je het vergelijkt met Protonmail. Uiteraard is Protonmail een veel moderner platform en dat is ook zeker wat waard, maar ik gebruik nooit webmail. Voor puur en alleen mailen, zonder fancy pancy webdingetjes en prima beveiliging/privacy, zit ik/men echt prima bij Hushmail.

En dat hele 'eigen server gebeuren' komt op mij over als die spreuk over linux: "Linux is only free if your time has no value". Uiteraard is dit extreem gechargeerd - en eigenlijk totale nonsense - maar het idee bekruipt mij een beetje. Het zal vast prima volstaan wanneer je die kennis al hebt, of maar een beetje hoeft bij te leren, maar voor het gros van de mensen lijkt het mij totaal ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:07:
ben bereid voor echte privacy wel te betalen.
"Echte privacy" bestaat niet.
De vraag is eerder hoe privé je gegevens moeten zijn.
Als jij naar iemand zijn gmail e-mailt, hoe privé is die dan?
En jij mailt naar henk@domein.tld die zijn e-mails doorstuurt naar gmail, hoe privé is het dan nog?

Wil je echt dat niemand het leest, verstuur het dan versleuteld en geef de ander de sleutel.
Moet je ook zorgen dat de ander ook versleuteld terug stuurt.

Is e-mail dan wel het juiste medium?

Ik beheer hosting en gebruik Rspamd (dus geen directadmin/cpanel spamassassin meuk).
Daarin krijgen mails die wij ontvangen strafpunten als de laatste hop geen TLS ondersteunt.
Dan merk je hoe weinig providers daadwerkelijk veilig zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 26-04-2020 21:57 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Hier een mailcow server op mijn NAS achter een eigen [achternaam].cc domeinnaam voor inkomende mail. Voor uitgaande mail gebruik ik de smtp relay van een van mijn hosters. Bij deze hoster draait ook een backup mx server voor het geval dat mijn NAS er tijdelijk uit ligt. Zodra mijn mailserver weer online komt, trekt hij zelf die mail weer binnen. Na 6 maanden zo gedraaid te hebben heb ik afgelopen week besloten ook alle oude mail van gmail af te halen en lokaal op te slaan. Agenda en contacten staan er ook in, en aangezien ik een iPhone heb, ben ik zo goed als Google vrij. Waar ik dat tenminste op vrijwillige basis gebruikte. Zoeken doe ik met duckduckgo.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 26-04-2020 22:02 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ik denk dat je hier ook wel wat mee kan:
Weg bij Gmail om privacy-zorgen, maar waar naartoe?

[This is what you get when you mess with us]

Pagina: 1 2 Laatste