Bedankt voor deze interessante toevoeging!Illusion schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:09:
Het gaat natuurlijk niet alleen om de het aantal lux/lumen, maar ook om de spreiding en schaduwwerking. Je kan nog zoveel lumen uit één lamp in het midden hebben, maar als je aan de zijkant van je auto moet werken zit je dus wel in de schaduw.
Ik zou persoonlijk in een klusgarage 4 of 6 kleinere armaturen plaatsen, in 2 rijen elk op ca 1 meter uit de lange wand.
Je kan het eventueel ook verdelen in 2 groepen: 1 schakelaar met 1 lamp voor als je s avonds snel iets wilt pakken. En een andere schakelaar met een bak licht voor als je gaat klussen.
Zeker ‘s avonds kan teveel licht ook vervelend zijn als je daarna gelijk weer naar buiten in het donker moet.
Ik heb al twee centraaldozen in het plafond, waarvan één centraaldoos op dit moment niet wordt gebruikt. Met een beetje geluk hebben beide een eigen schakelaar. Het idee om twee rijen met armaturen op te hangen, elk met een eigen schakelaar, spreekt me zeker aan. Ik ga vanavond eens testen hoe de dozen zijn geschakeld. Dan kan ik ook meteen twee van de zes tl-buizen verwijderen om te zien of ik nog steeds voldoende licht heb in de garage.
Update 27-04: helaas hebben beide centraaldozen in het plafond dezelfde aan-uitschakelaar.
:strip_exif()/f/image/ZuP7lXDbzZOVRKUBfkGYuuRv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit idee, maar dan met minder armaturen.
Misschien niet wat betreft lichtopbrengst, maar mogelijk wel in bijvoorbeeld degelijkheid en levensduur?Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:13:
Goedkoop of duur maakt volgens mij niet heel veel uit in lichtopbrengst.
[ Voor 10% gewijzigd door Squawk op 27-04-2020 13:34 ]
/f/image/OA4RCLEui6VqIx7WB3Mxkz3Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FMXR4pq9TaUmgJI0KAoPFcXQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aPXdaFKQlAG5ZGn5eTQtGgOw.jpg?f=fotoalbum_large)