Tl-lampen vervangen door led-verlichting in garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Inleiding:
Ruim een jaar geleden heb ik een huis gekocht met een inpandige garage van circa 19,36 m2. In de garage hangen op dit moment 6 tl-lampen die ik wil vervangen door led-verlichting.

Huidige verlichting:
- 6x Philips TL-D 58W/830
- Kleurtemperatuur 3000 K (warm wit)
- Lichtstroom per tl-lamp: 5240 lumen
- Vermogen per tl-lamp: 58.5 W

Vragen:
- In de huidige situatie heb ik 31.440 lumen in totaal (6 tl-lampen * 5240 lumen). Dit lijkt mij flink overkill. Volgens de NEN verlichtingsnormen is de minimum lichtsterkte voor mijn garage 5808 lumen (19,36 m2 * 300 lux). 9680 lumen als ik ruim ga zitten (19,36 m2 * 500 lux). Klopt mijn berekening, of zie ik iets over het hoofd? Het is namelijk ruim drie keer zo weinig. :?
- Heeft iemand tips voor degelijke led-armaturen of led-panelen die voldoen aan de onderstaande vereisten?

Gewenste verlichting:
- De garage dient voldoende verlicht te zijn om ’s avonds aan bijvoorbeeld een racefiets of motor te sleutelen.
- Tussen 4000 K (neutraal wit) en 6000 K (daglicht).
- Dimbare verlichting is mooi meegenomen, maar geen vereiste.
- De verlichting hoeft niet smart te zijn.
- De verlichting hoeft niet te passen in de huidige fitting.
- De garage heeft geen systeemplafond, dus opbouw is noodzakelijk.

Het simpelweg vervangen van 6 tl-lampen door 6 led-buizen lijkt me overbodig. Bovendien zijn de huidige armaturen aan vervanging toe.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:16
6 tl buizen voor een garage van 20 M2 is wel heel veel. Dat zou ik sowieso niet meer doen.

Belangrijkste vraag is wat je wil en waarom je de lampen wil vervangen. Volgens mij is tl een van de zuinigste vormen van verlichting per Lumen. Vervangen door led zal dus niet per definitie besparing opleveren. Voor een eenvoudige garage zou ik het daarom bij de bestaande tl houden, maar dan wel een paar buizen minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Eens met @Rubbergrover1. Ik zou ze pas gaan vervangen zodra ze defect gaan. In combinatie met bijv. halveren van het aantal actieve buizen, kun je nog 2x zo lang met je TL :P

Zelf ben ik niet zo goed op de hoogte van de NEN verlichtingsnorm, maar lux en lumen is natuurlijk niet één twee drie zomaar uitwisselbaar. In any case zou ik voor 't klussen wel méér verlichting willen hebben dan wat minimaal noodzakelijk is voor bijv. een kantooromgeving. Niets is zo irritant als te weinig licht.

Vergeet ook niet dat je lumens uit de lamp niet alléén maar op je vloer-oppervlak terecht komen. Dus simpelweg lux*vloeroppervlak=lumen gaat je een tekort aan lichtsterkte opleveren. E.e.a. hangt natuurlijk ook af hoe efficiënt het armatuur de 360 ° van een TL-buis naar beneden kan "mikken". En een LED-verlichting werkt alweer helemaal anders, die schijnen wel onder een bepaalde hoek.

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 26-04-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:52:
6 tl buizen voor een garage van 20 M2 is wel heel veel. Dat zou ik sowieso niet meer doen.

Belangrijkste vraag is wat je wil en waarom je de lampen wil vervangen. Volgens mij is tl een van de zuinigste vormen van verlichting per Lumen. Vervangen door led zal dus niet per definitie besparing opleveren. Voor een eenvoudige garage zou ik het daarom bij de bestaande tl houden, maar dan wel een paar buizen minder.
De drie armaturen zijn primair aan vervanging toe omdat ze beschadigd zijn. Daarnaast zijn ze niet deugdelijk gemonteerd aan het plafond. De tl-lampen zelf geven te warm licht. Mijn idee is om alles in één keer goed te vervangen en het plafond opnieuw te witten.

Mijn aanname is dat led-verlichting zuiniger is en een egaler lichtbeeld geeft. Wel duurder in de aanschaf. In het geval van panelen zijn ze vaak een stuk platter dan tl-verlichting. Naar aanleiding van je reactie ga ik in mijn overweging meenemen om twee nieuwe tl-armaturen te kopen met nieuwe tl-buizen van 4000 K of hoger voor kouder licht.
Osiris schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:56:
Eens met @Rubbergrover1. Ik zou ze pas gaan vervangen zodra ze defect gaan. In combinatie met bijv. halveren van het aantal actieve buizen, kun je nog 2x zo lang met je TL :P

Zelf ben ik niet zo goed op de hoogte van de NEN verlichtingsnorm, maar lux en lumen is natuurlijk niet één twee drie zomaar uitwisselbaar. In any case zou ik voor 't klussen wel méér verlichting willen hebben dan wat minimaal noodzakelijk is voor bijv. een kantooromgeving. Niets is zo irritant als te weinig licht.

Vergeet ook niet dat je lumens uit de lamp niet alléén maar op je vloer-oppervlak terecht komen. Dus simpelweg lux*vloeroppervlak=lumen gaat je een tekort aan lichtsterkte opleveren. E.e.a. hangt natuurlijk ook af hoe efficiënt het armatuur de 360 ° van een TL-buis naar beneden kan "mikken". En een LED-verlichting werkt alweer helemaal anders, die schijnen wel onder een bepaalde hoek.
Het klopt inderdaad dat elk type werkplek andere eisen stelt aan de verlichting. De NEN verlichtingsnorm waar ik eerder over sprak heeft daarom vastgelegd welke lux-waarde als norm wordt gehanteerd per type werkplek.

Omdat ik de garage gebruik om te klussen - en bijvoorbeeld niet enkel voor het stallen van tuingereedschap en fietsen - wordt veelvuldig de norm van 300 en 500 lux genoemd. Op de website van een leverancier van verlichting las ik dat je het aantal lux dient te vermenigvuldigen met het aantal vierkante meters van de werkplek om het gewenste aantal lumen te berekenen. Zoals je aangeeft dien je hierbij nog wel rekening te houden met de efficiëntie van de armatuur. In de praktijk zal dit hoogstwaarschijnlijk betekenen dat er op dit moment minder dan 31.440 lumen op de vloer schijnen. Dit zal echter niet een factor drie minder zijn, vermoed ik. Mijn dilemma zit erin dat ik natuurlijk het liefst zo veel mogelijk licht wil om te sleutelen, zonder het plafond vol te hangen met lampen. Ik ben op zoek naar de juiste balans.

Als ik er helemaal naast zit, hoor ik het natuurlijk graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Moderne LED-balken hebben wel een iets hogere efficiëntie dan klassieke TL-buizen hoor.

Neem bijvoorbeeld de Philips CorePro LEDtube EM 20W 865 150cm | Daglicht - incl. LED Starter - Vervangt 58W: 110 Lm/W.

Vergelijk dat met wat je er nu in hebt hangen, de Philips TL-D 58W 830 Super 80 (MASTER) | 150cm - Warm Wit: 90 Lm/W.

Je ziet alleen wel meteen dat die TL-buis méér dan 2x zoveel lichtopbrengst heeft dan je LED-balk: respectievelijk 5240 Lm (wel 360 °) vs. 2200 Lm (onbekende hoek..? Een goedkopere balk van Noxion heeft een hoek van 190 °.)

Dus als je tóch besluit je TL-armaturen te vervangen, inclusief de buizen, dan heeft het weinig zin om er nieuwe TL-buizen in te hangen. Ga dan voor LED. Het is meer dat vervangen vanwege de efficiëntie weinig zin heeft, daar is het verschil te klein voor om het weggooien van an sich prima TL-buizen te verantwoorden.

Panelen zijn ook best zuinig met 105 Lm/W.

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 26-04-2020 13:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Het gaat natuurlijk niet alleen om de het aantal lux/lumen, maar ook om de spreiding en schaduwwerking. Je kan nog zoveel lumen uit één lamp in het midden hebben, maar als je aan de zijkant van je auto moet werken zit je dus wel in de schaduw.

Ik zou persoonlijk in een klusgarage 4 of 6 kleinere armaturen plaatsen, in 2 rijen elk op ca 1 meter uit de lange wand.

Je kan het eventueel ook verdelen in 2 groepen: 1 schakelaar met 1 lamp voor als je s avonds snel iets wilt pakken. En een andere schakelaar met een bak licht voor als je gaat klussen.
Zeker ‘s avonds kan teveel licht ook vervelend zijn als je daarna gelijk weer naar buiten in het donker moet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:42:
Moderne LED-balken hebben wel een iets hogere efficiëntie dan klassieke TL-buizen hoor.

Neem bijvoorbeeld de Philips CorePro LEDtube EM 20W 865 150cm | Daglicht - incl. LED Starter - Vervangt 58W: 110 Lm/W.

Vergelijk dat met wat je er nu in hebt hangen, de Philips TL-D 58W 830 Super 80 (MASTER) | 150cm - Warm Wit: 90 Lm/W.

Je ziet alleen wel meteen dat die TL-buis méér dan 2x zoveel lichtopbrengst heeft dan je LED-balk: respectievelijk 5240 Lm (wel 360 °) vs. 2200 Lm (onbekende hoek..? Een goedkopere balk van Noxion heeft een hoek van 190 °.)

Dus als je tóch besluit je TL-armaturen te vervangen, inclusief de buizen, dan heeft het weinig zin om er nieuwe TL-buizen in te hangen. Ga dan voor LED. Het is meer dat vervangen vanwege de efficiëntie weinig zin heeft, daar is het verschil te klein voor om het weggooien van an sich prima TL-buizen te verantwoorden.

Panelen zijn ook best zuinig met 105 Lm/W.
Dit was inderdaad ook mijn initiële gedachtegang toen ik dit topic opende. Als ik dan toch alles vervang, laat ik dan meteen voor led gaan. Daarbij zit ik met twee punten waar ik nog niet helemaal uit kom:

- Hoeveel watt aan led-verlichting dien ik te nemen om mijn garage goed te verlichten. 6 * 58 W conventionele tl-buizen vervangen voor 6 * 20/24 W led-buizen lijkt me niet nodig. Echter, door de verschillen in efficiëntie van de armaturen en gradenbundels vind ik het lastig om een juiste vergelijking te maken.

- Er zijn grote (erg) prijsverschillen tussen de verschillende leveranciers van zowel led-buizen als led-panelen. Als je op internet zoekt naar led-verlichting vliegen de verschillende leveranciers je om de oren. Uiteraard de bekende merken zoals Philips en Osram, maar ook veel eigen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Eens. Goede led panelen zijn wel een fractie zuiniger dan tl, maar het relatief kleine verschil (bv 105 of 110 lm/watt ipv 90) rechtvaardigt het niet om alleen daarom de buizen te vervangen door led. Maar als de armaturen toch aan vervanging toe zijn, dan zou ik ook goede led panelen nemen. En dan inderdaad liefst op twee schakelaars, bijvoorbeeld twee voor het gewone licht en nog 4 extra voor het klus licht.

Goedkoop of duur maakt volgens mij niet heel veel uit in lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:42
En als u nu zo eens een armaturen neemt : https://www.abc-led.nl/we...waterdicht---premium.html

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:09:
Het gaat natuurlijk niet alleen om de het aantal lux/lumen, maar ook om de spreiding en schaduwwerking. Je kan nog zoveel lumen uit één lamp in het midden hebben, maar als je aan de zijkant van je auto moet werken zit je dus wel in de schaduw.

Ik zou persoonlijk in een klusgarage 4 of 6 kleinere armaturen plaatsen, in 2 rijen elk op ca 1 meter uit de lange wand.

Je kan het eventueel ook verdelen in 2 groepen: 1 schakelaar met 1 lamp voor als je s avonds snel iets wilt pakken. En een andere schakelaar met een bak licht voor als je gaat klussen.
Zeker ‘s avonds kan teveel licht ook vervelend zijn als je daarna gelijk weer naar buiten in het donker moet.
Bedankt voor deze interessante toevoeging!

Ik heb al twee centraaldozen in het plafond, waarvan één centraaldoos op dit moment niet wordt gebruikt. Met een beetje geluk hebben beide een eigen schakelaar. Het idee om twee rijen met armaturen op te hangen, elk met een eigen schakelaar, spreekt me zeker aan. Ik ga vanavond eens testen hoe de dozen zijn geschakeld. Dan kan ik ook meteen twee van de zes tl-buizen verwijderen om te zien of ik nog steeds voldoende licht heb in de garage.

Update 27-04: helaas hebben beide centraaldozen in het plafond dezelfde aan-uitschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baWfXLxut-nqkCAl4Fz4-V3Wj3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuP7lXDbzZOVRKUBfkGYuuRv.jpg?f=fotoalbum_large
Dit idee, maar dan met minder armaturen.
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:13:
Goedkoop of duur maakt volgens mij niet heel veel uit in lichtopbrengst.
Misschien niet wat betreft lichtopbrengst, maar mogelijk wel in bijvoorbeeld degelijkheid en levensduur? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Squawk op 27-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Met een efficiëntie van 83 Lm/W zijn die nog minder zuinig dan de oorspronkelijke TL-buizen met 90 Lm/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-dvh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 09:51
Die 300/500 lux moet je met een korreltje zout nemen. Je geeft aan dat je 's avonds sleutelt dan ben je erg blij met meer licht dan het minimale wat de norm voorschrijft ;)

Dimbaar lijkt mij een overbodige luxe in een garage, maar misschien is het een idee om de armaturen op te splitsen met een serieschakelaar (wat Illusion ook aanhaalt).

Ik heb goede ervaring met de Philips CoreLine WT120C armaturen (84049700 vervangt 2x58W) deze zijn waterdicht en slagvast. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken het door mij genoemde armatuur kan je vinden voor ca. 63€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Sander-dvh schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:53:
Die 300/500 lux moet je met een korreltje zout nemen. Je geeft aan dat je 's avonds sleutelt dan ben je erg blij met meer licht dan het minimale wat de norm voorschrijft ;)

Dimbaar lijkt mij een overbodige luxe in een garage, maar misschien is het een idee om de armaturen op te splitsen met een serieschakelaar (wat Illusion ook aanhaalt).

Ik heb goede ervaring met de Philips CoreLine WT120C armaturen (84049700 vervangt 2x58W) deze zijn waterdicht en slagvast. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken het door mij genoemde armatuur kan je vinden voor ca. 63€.
6000 lumen (143 lm/W) is interessant. En goed om te lezen dat je er goede ervaring mee hebt. Ik zal eens kijken welke verlichting Philips allemaal in de CoreLine-serie heeft. Mocht je een betrouwbare webshop weten waar je deze verlichting tegen een scherpe prijs kunt kopen, dan hoor ik het graag. Ik vind voornamelijk leveranciers die veel hogere prijzen en ook nog excl. btw rekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:07
Is zo iets misschien een optie? https://www.ledlichtstunt...l-30-120-3000k-high-lumen het verdeelt het licht wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-dvh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 09:51
Squawk schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:09:
[...]

6000 lumen (143 lm/W) is interessant. En goed om te lezen dat je er goede ervaring mee hebt. Ik zal eens kijken welke verlichting Philips allemaal in de CoreLine-serie heeft. Mocht je een betrouwbare webshop weten waar je deze verlichting tegen een scherpe prijs kunt kopen, dan hoor ik het graag. Ik vind voornamelijk leveranciers die veel hogere prijzen en ook nog excl. btw rekenen. :)
Hier voor €63,- incl. BTW

https://www.elektroschake...20c-g2-60s-840-psu-108289

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Naar aanleiding van de suggestie van @Sander-dvh ben ik op zoek gegaan naar meer informatie over Philips CoreLine WT120C armaturen. Het blijkt dat Philips een lichtplan-calculator heeft voor deze CoreLine-serie. Na het ingeven van de lengte, breedte en hoogte van de ruimte die je wilt verlichten en het type ruimte (toilet, kantoor, schoollokaal, industrie, etc.), berekent de tool een lichtplan. Erg handig! Misschien hebben anderen er ook iets aan. :)

Ik heb twee lichtplannen laten berekenen. Eén voor 300 lux en een plan voor 400 lux. Interessant om te zien dat beide uitkomsten aansluiten bij de suggesties die jullie eerder hebben gedaan.

Het plan voor 300 lux = 4 * WT120C LED34S/840 PSU L1500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymUbH1HaiYahTmxUnfRlScAO55Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OA4RCLEui6VqIx7WB3Mxkz3Q.png?f=fotoalbum_large

Het plan voor 400 lux = 3 * WT120C LED60S/840 PSU L1500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4vPUpRUPGxCslYrMfNF-0cH3ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMXR4pq9TaUmgJI0KAoPFcXQ.png?f=fotoalbum_large

(Overigens exact de verlichting die Sander voorstelt. Aangezien deze verlichting de vervanger is voor 2 * 58 W tl-buizen, blijkt mijn huidige verlichting nog niet zo gek gekozen door de vorige eigenaar.)

Uitgangspunten 2e lichtontwerp
Praktijkverlichtingssterkte: 485
Minimale gelijkmatigheid: 0.60
Werkvlak: 0.75m
Randzone: 0.50m
Behoudfactor: 0.80
Reflectiefactor plafond: 50%
Reflectiefactor wanden: 30%
Reflectiefactor vloer: 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Vergeet niet wat @Illusion zei hè, schaduwwerking. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan waar je motor komt te staan, maar ik zou dan eerlijk gezegd wel opteren voor minimaal 2 rijen. Met maar één rij weet je zeker dat je schaduwen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:20:
Vergeet niet wat @Illusion zei hè, schaduwwerking. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan waar je motor komt te staan, maar ik zou dan eerlijk gezegd wel opteren voor minimaal 2 rijen. Met maar één rij weet je zeker dat je schaduwen krijgt.
Dat was zeker een terechte opmerking en die ben ik nog niet vergeten. Zo erg is mijn geheugen nog niet achteruitgegaan tijdens de quarantaine. :+

Het eerste lichtplan (van 300 lux) is met twee rijen. Een andere optie die ik nog niet had gepost voor twee rijen (van 400 lux) is 4 * WT120C LED40S/840 PSU L1200.

De belangrijkste keuze die ik nu moet maken is of ik één, of twee rijen verlichting wil installeren. Eén rij van drie armaturen is gemakkelijker te installeren vanwege enkele leidingen die tegen het plafond zijn bevestigd. Bovendien scheelt het de kosten van een vierde armatuur. Het biedt ook de mogelijkheid om in de toekomst een gedeelte van het plafond te gebruiken voor het opbergen van skies of iets dergelijks. Als ik twee rijen verlichting ophang, beperkt mij dat in opberg-/ophangmogelijkheden in de toekomst. Het nadeel van een enkele rij verlichting is zoals je terecht benadrukt de schaduwwerking. Daar ga ik nog even over nadenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Squawk schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:14:
Naar aanleiding van de suggestie van @Sander-dvh ben ik op zoek gegaan naar meer informatie over Philips CoreLine WT120C armaturen. Het blijkt dat Philips een lichtplan-calculator heeft voor deze CoreLine-serie. Na het ingeven van de lengte, breedte en hoogte van de ruimte die je wilt verlichten en het type ruimte (toilet, kantoor, schoollokaal, industrie, etc.), berekent de tool een lichtplan. Erg handig! Misschien hebben anderen er ook iets aan. :)

Ik heb twee lichtplannen laten berekenen. Eén voor 300 lux en een plan voor 400 lux. Interessant om te zien dat beide uitkomsten aansluiten bij de suggesties die jullie eerder hebben gedaan.

Het plan voor 300 lux = 4 * WT120C LED34S/840 PSU L1500

[Afbeelding]

Het plan voor 400 lux = 3 * WT120C LED60S/840 PSU L1500

[Afbeelding]

(Overigens exact de verlichting die Sander voorstelt. Aangezien deze verlichting de vervanger is voor 2 * 58 W tl-buizen, blijkt mijn huidige verlichting nog niet zo gek gekozen door de vorige eigenaar.)
Wat ik raar vind, is dat ik het lijkt alsof je probeert zo min mogelijk lichtopbrengst te realiseren. Die 500lux die wordt aangeraden is een minimum, geen maximum.

Ter referentie: Wikipedia: Lux (eenheid)
Bewolkte dag: 1000 lux
Zonnige dag, indirect zonlicht 10.000 lux

Als ik kon kiezen tussen 1000 of 300 lux voor hetzelfde geld, zou ik altijd voor 1000 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:39:
[...]

Wat ik raar vind, is dat ik het lijkt alsof je probeert zo min mogelijk lichtopbrengst te realiseren. Die 500lux die wordt aangeraden is een minimum, geen maximum.

Ter referentie: Wikipedia: Lux (eenheid)
Bewolkte dag: 1000 lux
Zonnige dag, indirect zonlicht 10.000 lux

Als ik kon kiezen tussen 1000 of 300 lux voor hetzelfde geld, zou ik altijd voor 1000 gaan.
Deze opmerking begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal. :? Ten eerste krijg je niet meer licht voor hetzelfde geld. Meer licht van dezelfde kwaliteit kost meer geld. Ten tweede is 500 lux al een flinke bak met licht. Ten derde moet je al dat extra licht ook nog kwijt kunnen en willen aan je plafond. Ik ben zeker niet op zoek naar zo min mogelijk licht, maar ook niet naar - koste wat het kost - zo veel mogelijk licht. Het gaat om de juiste balans. Om handvatten te hebben bij het bepalen van de juiste hoeveelheid licht, die past bij de functie van de ruimte, had ik de NEN normen voor verlichting opgezocht.

Ter herinnering een eerdere post in dit topic:
Squawk schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:31:
[...]

Mijn dilemma zit erin dat ik natuurlijk het liefst zo veel mogelijk licht wil om te sleutelen, zonder het plafond vol te hangen met lampen. Ik ben op zoek naar de juiste balans.
Voor je beeldvorming hierbij enkele voorbeelden met (minimale) lux-waarden:

- Trappenhuis: 150 lux
- Ruwe assemblage: 200 lux
- Receptie: 300 lux
- Fijne assemblage: 500 lux
- Klaslokaal: 500 lux
- Precisie assemblage: 750 lux
- Operatiekamer: 1000 lux
- Edelsmid: 1000 lux
- Autospuiterij: 1000 lux

Natuurlijk is het fijn om veel licht te hebben, maar het moet wel realistisch blijven. We hebben het over een inpandige garage om hobbymatig in te sleutelen. Die hoef ik echt niet te verlichten alsof het een operatiekamer is.

De huidige verlichting (6 * 58 W tl-buizen) is zoals gezegd al meer dan voldoende. Nu ben ik op zoek naar vervanging in de vorm van led-verlichting. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
Dat plaatje met 3 buizen is ook raar, waarom zou je die in een rijtje ophangen?
Als je zoiets doet is het licht al veel beter verdeeld en heb je minder schaduwwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv8WZaHhXS9Bx6HesRJrdITWc40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPXdaFKQlAG5ZGn5eTQtGgOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Squawk schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:35:
[...]

Deze opmerking begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal. :? Ten eerste krijg je niet meer licht voor hetzelfde geld. Meer licht van dezelfde kwaliteit kost meer geld. Ten tweede is 500 lux al een flinke bak met licht. Ten derde moet je al dat extra licht ook nog kwijt kunnen en willen aan je plafond. Ik ben zeker niet op zoek naar zo min mogelijk licht, maar ook niet naar - koste wat het kost - zo veel mogelijk licht. Het gaat om de juiste balans. Om handvatten te hebben bij het bepalen van de juiste hoeveelheid licht, die past bij de functie van de ruimte, had ik de NEN normen voor verlichting opgezocht.

Ter herinnering een eerdere post in dit topic:

[...]

Voor je beeldvorming hierbij enkele voorbeelden met (minimale) lux-waarden:

- Trappenhuis: 150 lux
- Ruwe assemblage: 200 lux
- Receptie: 300 lux
- Fijne assemblage: 500 lux
- Klaslokaal: 500 lux
- Precisie assemblage: 750 lux
- Operatiekamer: 1000 lux
- Edelsmid: 1000 lux
- Autospuiterij: 1000 lux

Natuurlijk is het fijn om veel licht te hebben, maar het moet wel realistisch blijven. We hebben het over een inpandige garage om hobbymatig in te sleutelen. Die hoef ik echt niet te verlichten alsof het een operatiekamer is.

De huidige verlichting (6 * 58 W tl-buizen) is zoals gezegd al meer dan voldoende. Nu ben ik op zoek naar vervanging in de vorm van led-verlichting. :)
Wat ik bedoel is dat je huidige verlichting ca 1600 lux is. En dat is “ruim voldoende”
Je rekent nu plannetjes door op 300lux.
Dat is minder dan 1/5 van wat je had.
Is dat nog steeds “voldoende” of wordt het: “shit, dat is eigenlijk net te weinig, waarom heb ik die paar tientjes uitgespaard?”

En 1000lux klinkt als heel veel, maar is dus nog steeds 10 keer zo weinig als op een zonnige dag in de schaduw klussen. Gewoon ter referentie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 26-04-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:07
Volgens mij kan je hier geen miskoop aan doen https://www.ibood.com/diy...c-led-tl-120-cm-ip65.html

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Ik zou dan toch gewoon voor Philips gaan, zit standaard een starter doorlusser bij en kosten geloof ik 8,95.
Die 4 euro besparen is wel degelijk duurkoop i.p.v. goedkoop :+

Correctie, zie net 4,99 p/st:
https://www.lampdirect.nl...-led-starter-vervangt-36w

[ Voor 14% gewijzigd door skai21 op 26-04-2020 20:10 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Van die TL buizen met 50 Hz armatuur; lekker saneren die bende. De buizen geven altijd minder licht dan er op de doos staat; dat begint direct terug te lopen. En dat geknipper is natuurlijk ook om gek van te worden. Tien jaar geleden zou ik zeggen; hoogfrequent TL. Maar nu zou ik eerder LED verlichting doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
offtopic:
Je bedoelt "Volgens mij is dit een gegarandeerde miskoop."? iBood.. :X Mijn geld zullen ze nooit (meer) krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:54:
[...]

Wat ik bedoel is dat je huidige verlichting ca 1600 lux is. En dat is “ruim voldoende”
Je rekent nu plannetjes door op 300lux.
Dat is minder dan 1/5 van wat je had.
Is dat nog steeds “voldoende” of wordt het: “shit, dat is eigenlijk net te weinig, waarom heb ik die paar tientjes uitgespaard?”

En 1000lux klinkt als heel veel, maar is dus nog steeds 10 keer zo weinig als op een zonnige dag in de schaduw klussen. Gewoon ter referentie. :)
Heb je een referentie voor het bepalen van de 1600 lux voor de huidige 6 * 58 W tl-buizen? De Philips
'WT120C G2 LED60S/840 PSU L1500' wordt namelijk op verschillende sites letterlijk de vervanger van 2 * 58 W tl-buizen genoemd. Dan lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat het 1/5 is van wat ik op dit moment heb. Deel je 31.440/19,36? Als je op die manier rekent, dien je voor de led-verlichting ook op dezelfde wijze te rekenen: (6000*3)/19,36 = 930 lux. Als je dan ook nog in ogenschouw neemt dat tl-buizen een groot deel (ik lees tot wel 40%) verliezen doordat ze ook naar boven schijnen, dan kom je erg dicht bij die 930 lux van de led-verlichting in de buurt.

Daarnaast reken ik niet plannetjes door van 300 lux, maar bekijk ik de verschillende opties met enkele en dubbele rijen verlichting van 300 tot 500 lux. Maar dat terzijde.
kabeltjekabel schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:08:
Van die TL buizen met 50 Hz armatuur; lekker saneren die bende. De buizen geven altijd minder licht dan er op de doos staat; dat begint direct terug te lopen. En dat geknipper is natuurlijk ook om gek van te worden. Tien jaar geleden zou ik zeggen; hoogfrequent TL. Maar nu zou ik eerder LED verlichting doen.
:Y

[ Voor 9% gewijzigd door Squawk op 26-04-2020 20:33 . Reden: Verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Squawk schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:19:
[...]

Heb je een referentie voor het bepalen van de 1600 lux voor de huidige 6 * 58 W tl-buizen? De Philips
'WT120C G2 LED60S/840 PSU L1500' wordt namelijk op verschillende sites letterlijk de vervanger van 2 * 58 W tl-buizen genoemd. Dan lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat het 1/5 is van wat ik op dit moment heb. Deel je 31.440/19,36? Als je op die manier rekent, dien je voor de led-verlichting ook op dezelfde wijze te rekenen: (6000*3)/19,36 = 930 lux. Als je dan ook nog in ogenschouw neemt dat tl-buizen een groot deel (ik lees tot wel 40%) verliezen doordat ze ook naar boven schijnen, dan kom je erg dicht bij die 930 lux van de led-verlichting in de buurt.

Daarnaast reken ik niet plannetjes door van 300 lux, maar bekijk ik de verschillende opties met enkele en dubbele rijen verlichting van 300 tot 500 lux. Maar dat terzijde.
Duidelijk. Ik ging te kort door de bocht.
Op sommige sites wordt overigens niet de 60S maar de 80S als drop-in replacement aangeraden. Van philips zelf kan ik daar zo snel geen advies over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Hornbach heeft ook prima LED werkplaatsverlichting: https://www.hornbach.nl/s...426/artikeloverzicht.html

Ik heb zelf twee smalle armaturen in m'n schuur hangen, volgens mij deze. Gekoppeld aan een bewegingsmelder, waardoor ze een minuutje gaan branden als we binnenkomen. Ideaal als je je fiets wilt pakken/wegzetten. Deur open en gelijk een flinke stoot licht. Deur dicht en even later gaat het licht weer uit. Op de wand een schakelaar voor als ik de bewegingssensor wil overbruggen en continu licht wil hebben (als ik er aan het werk ben).

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-04-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

ThinkPadd schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:56:
Hornbach heeft ook prima LED werkplaatsverlichting: https://www.hornbach.nl/s...426/artikeloverzicht.html

Ik heb zelf twee smalle armaturen in m'n schuur hangen, volgens mij deze. Gekoppeld aan een bewegingsmelder, waardoor ze een minuutje gaan branden als we binnenkomen. Ideaal als je je fiets wilt pakken/wegzetten. Deur open en gelijk een flinke stoot licht. Deur dicht en even later gaat het licht weer uit. Op de wand een schakelaar voor als ik de bewegingssensor wil overbruggen en continu licht wil hebben (als ik er aan het werk ben).
Klopt. Maar je moet wel opletten (niet alleen bij de hornbach). Er zijn een hoop armaturen die je eigenlijk niet fatsoenlijk opbouw met buis/kabel aan kan aansluiten, omdat er alleen een gaatje op de achterkant zit. De armaturen met een wartel op de kopse kant zijn dan weer een pak duurder/logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:42
Heb je al eens gekeken naar 220V led strips?

Zijn niet duur en veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:53:
Dat plaatje met 3 buizen is ook raar, waarom zou je die in een rijtje ophangen?
Als je zoiets doet is het licht al veel beter verdeeld en heb je minder schaduwwerking:
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van deze andere mogelijkheid. Zojuist heb ik in de garage gekeken naar de waterleidingen die aan het plafond bevestigd zijn. Helaas gaat het niet (gemakkelijk) lukken om armaturen in een driehoek te monteren. Het idee sprak me op zich wel aan. (y)

Andere suggesties
Verder zag ik nog suggesties van o.a. Bob-B190, skai21, ThinkPad en Breezz voorbijkomen voor ledstrips, led-TL-buizen en goedkopere led-armaturen. Bedankt voor het meedenken! Ik neig op dit moment sterk naar led-armaturen uit de CoreLine van Philips. Die bieden (veel) meer lumen per armatuur, zijn gemakkelijk te koppelen met doorvoerbedrading en zijn stofdicht.
Illusion schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:42:
[...]

Duidelijk. Ik ging te kort door de bocht.
Op sommige sites wordt overigens niet de 60S maar de 80S als drop-in replacement aangeraden. Van philips zelf kan ik daar zo snel geen advies over vinden.
Geen probleem, ik waardeer het dat je actief meedenkt. Ik zal ook nog even naar de 80S kijken. Het prijsverschil tussen de verschillende armaturen in deze serie is namelijk opvallend klein. De 60S geeft 6000 lumen en de 80S 8000 lumen, terwijl het prijsverschil slechts 3 euro excl. btw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
https://www.into-led.com/...HMQdG7DoFcAsaAnf3EALw_wcB
Ik heb 2 van deze in de bijkeuken/garage hangen en qua hoeveelheid licht is het meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:02
D.deJong schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:22:
https://www.into-led.com/...HMQdG7DoFcAsaAnf3EALw_wcB
Ik heb 2 van deze in de bijkeuken/garage hangen en qua hoeveelheid licht is het meer dan voldoende.
Die hangen hier ook in de schuur, komt meer dan genoeg licht vanaf. Geven meer licht dan een dubbele 120cm TL balk in elk geval.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Zelf vind ik het altijd wel prettig als de topicstarter laat weten waar hij of zij uiteindelijk voor heeft gekozen.

Daarom hierbij de oplossing waarvoor ik heb gekozen:

Oude situatie
6 x 58 W tl-buizen, kleurtemperatuur 3000 K (warm wit)

Nieuwe situatie
3 x 48 W Philips WT120C LED60S/840 PSU L1500, kleurtemperatuur 4000 K (neutraal wit)

De gekozen led-armatuur wordt vaak genoemd als vervanger van 2 x 58 W tl-verlichting. Desalniettemin geven ze voor mijn gevoel in de praktijk (veel) meer licht dan mijn oude tl-buizen. Mogelijk komt dit door de lichtterugval van de oude tl-buizen en/of door het ontbreken van goede reflectors. De koelere kleurtemperatuur vind ik in de garage veel prettiger. De nieuwe verlichting is bijna 60% zuiniger. Kortom: ik ben tevreden. d:)b

Om schaduwvorming te minimaliseren, had ik het liefst vier (iets kleinere) led-armaturen opgehangen. Vanwege leidingen die over het plafond lopen was dit niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hebben deze armaturen verwisselbare lichtbronnen of moet je de hele armatuur vervangen als de lamp stuk is? Ik zie tegenwoordig vaak dat de lichtbronnen niet meer te verwisselen zijn, terwijl je wel een fors bedrag moet neerleggen voor een lamp. Dat voelt bij mij niet goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:59:
Hebben deze armaturen verwisselbare lichtbronnen of moet je de hele armatuur vervangen als de lamp stuk is? Ik zie tegenwoordig vaak dat de lichtbronnen niet meer te verwisselen zijn, terwijl je wel een fors bedrag moet neerleggen voor een lamp. Dat voelt bij mij niet goed.
De verlichting zélf is niet uitwisselbaar. Dat is voor mij prima, want:

- De levensduur van de verlichting is circa 50.000 branduren. In mijn situatie (garage waar de verlichting niet vaak aan en uit wordt geschakeld) zouden ze met gemak >20 jaar moeten meegaan.
- Na 50.000 branduren heeft de verlichting nog steeds 75% van de oorspronkelijke lichtopbrengst.
- De armaturen zijn zeer degelijk/robuust (beschermingsklasse IP65 en slagvastheidsklasse IK08).
- Vijf jaar garantie.
- Ik meen ergens gelezen te hebben dat de drivers wél vervangbaar zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Mocht je meer willen weten over het beoordelen van de prestaties van led-verlichting, dan is deze korte Engelstalige paper van Philips informatief: 'Evaluating performance of LED based luminaires'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Squawk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:19:
Zelf vind ik het altijd wel prettig als de topicstarter laat weten waar hij of zij uiteindelijk voor heeft gekozen.
Dank hiervoor!!! _/-\o_ Ik zat met dezelfde vragen voor een garage van gelijke grootte. De hele discussie en je eindverslag zijn heel nuttig. (Ik had gedacht dat er 5 of 6 armaturen uit zou komen, dus was erg leerzaam.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
AzertyNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Dank hiervoor!!! _/-\o_ Ik zat met dezelfde vragen voor een garage van gelijke grootte. De hele discussie en je eindverslag zijn heel nuttig. (Ik had gedacht dat er 5 of 6 armaturen uit zou komen, dus was erg leerzaam.)
Graag gedaan! Leuk om te lezen dat niet alleen ikzelf ben geholpen met het topic, maar dat anderen er ook iets aan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvamerongen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05-2022
En, nu een jaar+ verder; ben je tevreden met je verandering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
rvamerongen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:02:
En, nu een jaar+ verder; ben je tevreden met je verandering?
Ja, ik ben nog steeds erg blij met de gekozen oplossing. :)

Zoals je waarschijnlijk hebt gelezen, heb ik gekozen voor één rij met drie led-armaturen van Philips vanwege een waterleiding die over mijn plafond loopt. In de praktijk geven ze meer dan voldoende licht voor mijn activiteiten in de garage. De koelere kleurtemperatuur vind ik veel prettiger werken. De nieuwe verlichting is bovendien bijna 60% zuiniger.

Ideale oplossing
Laat ik vooropstellen dat elke situatie uniek is en om een eigen lichtplan vraagt. Naast het oppervlak van de (werk)ruimte, heeft bijvoorbeeld ook de kleur van muren, plafond en vloer een groot effect op het lichtbeeld. Maar ook wáár in de ruimte je werkt is belangrijk. Werk je vooral aan een motorfiets in het midden van de garage, of sta je bijvoorbeeld juist in de hoek aan een werkbank te werken? Allemaal belangrijke zaken om in je afweging mee te nemen. Een werkbank zou ik bijvoorbeeld altijd apart verlichten.

Zoals ik eerder schreef, had ik het liefst vier (iets kleinere) led-armaturen opgehangen om schaduwvorming te minimaliseren. In de praktijk hindert eventuele schaduw me niet. Daarnaast zou ik beide rijen apart schakelen. Dit heeft als voordeel dat je de lichtsterkte kunt afstemmen op de behoefte. Je kunt dan de helft van de verlichting aanzetten om bijvoorbeeld even een fiets te pakken en je hebt een extra rij verlichting tot je beschikking voor klussen die om meer licht vragen.

Ik raad je aan om zelf met de lichtplan-calculator van Philips te spelen. Eerst vul je de lengte, breedte én hoogte in van de ruimte die je wilt verlichten. Vervolgens geef je aan wat voor een soort ruimte (toilet, kantoor, schoollokaal, industrie, etc.) het is. Vervolgens geeft de calculator een op maat gemaakt lichtplan. Op internet vind je gemakkelijk verschillende overzichten met de benodigde lux per type ruimte. Erg handig, ook voor meer inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvamerongen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05-2022
Mooi dat het gelukt is. Dank je wel voor de uitgebreide info.
Pagina: 1