Inleiding:
Ruim een jaar geleden heb ik een huis gekocht met een inpandige garage van circa 19,36 m2. In de garage hangen op dit moment 6 tl-lampen die ik wil vervangen door led-verlichting.
Huidige verlichting:
- 6x Philips TL-D 58W/830
- Kleurtemperatuur 3000 K (warm wit)
- Lichtstroom per tl-lamp: 5240 lumen
- Vermogen per tl-lamp: 58.5 W
Vragen:
- In de huidige situatie heb ik 31.440 lumen in totaal (6 tl-lampen * 5240 lumen). Dit lijkt mij flink overkill. Volgens de NEN verlichtingsnormen is de minimum lichtsterkte voor mijn garage 5808 lumen (19,36 m2 * 300 lux). 9680 lumen als ik ruim ga zitten (19,36 m2 * 500 lux). Klopt mijn berekening, of zie ik iets over het hoofd? Het is namelijk ruim drie keer zo weinig.
- Heeft iemand tips voor degelijke led-armaturen of led-panelen die voldoen aan de onderstaande vereisten?
Gewenste verlichting:
- De garage dient voldoende verlicht te zijn om ’s avonds aan bijvoorbeeld een racefiets of motor te sleutelen.
- Tussen 4000 K (neutraal wit) en 6000 K (daglicht).
- Dimbare verlichting is mooi meegenomen, maar geen vereiste.
- De verlichting hoeft niet smart te zijn.
- De verlichting hoeft niet te passen in de huidige fitting.
- De garage heeft geen systeemplafond, dus opbouw is noodzakelijk.
Het simpelweg vervangen van 6 tl-lampen door 6 led-buizen lijkt me overbodig. Bovendien zijn de huidige armaturen aan vervanging toe.
Ruim een jaar geleden heb ik een huis gekocht met een inpandige garage van circa 19,36 m2. In de garage hangen op dit moment 6 tl-lampen die ik wil vervangen door led-verlichting.
Huidige verlichting:
- 6x Philips TL-D 58W/830
- Kleurtemperatuur 3000 K (warm wit)
- Lichtstroom per tl-lamp: 5240 lumen
- Vermogen per tl-lamp: 58.5 W
Vragen:
- In de huidige situatie heb ik 31.440 lumen in totaal (6 tl-lampen * 5240 lumen). Dit lijkt mij flink overkill. Volgens de NEN verlichtingsnormen is de minimum lichtsterkte voor mijn garage 5808 lumen (19,36 m2 * 300 lux). 9680 lumen als ik ruim ga zitten (19,36 m2 * 500 lux). Klopt mijn berekening, of zie ik iets over het hoofd? Het is namelijk ruim drie keer zo weinig.
- Heeft iemand tips voor degelijke led-armaturen of led-panelen die voldoen aan de onderstaande vereisten?
Gewenste verlichting:
- De garage dient voldoende verlicht te zijn om ’s avonds aan bijvoorbeeld een racefiets of motor te sleutelen.
- Tussen 4000 K (neutraal wit) en 6000 K (daglicht).
- Dimbare verlichting is mooi meegenomen, maar geen vereiste.
- De verlichting hoeft niet smart te zijn.
- De verlichting hoeft niet te passen in de huidige fitting.
- De garage heeft geen systeemplafond, dus opbouw is noodzakelijk.
Het simpelweg vervangen van 6 tl-lampen door 6 led-buizen lijkt me overbodig. Bovendien zijn de huidige armaturen aan vervanging toe.