Onderhoudbaarheid qua schoonmaken koffie volautomaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb op dit moment een pricewatch: Siemens TK56001 die inmiddels aardig op leeftijd begint te komen. Hij past wel prima bij mijn eisen, d.w.z. snel een bak koffie zonder te hoeven zetten.

Echter heeft dit apparaat 1 groot minpunt: het goed kunnen onderhouden van het apparaat qua schoonmaken is erg moeilijk. Als je de zet groep eruit haalt zitten er gaten naar de zijkant waar je moeilijk bij kan, maar daar hoopt zich wel koffie op met alle problemen van dien. Met veel moeite lukt het wel enigszins, maar nooit helemaal.

Dit probleem wil ik dus voorkomen als ik e.v.t. een nieuwe volautomaat zou willen kopen, maar het is erg lastig om ervaringen te vinden online op dit vlak.

Mijn vraag is dan ook:
Hoe is de onderhoudbaarheid qua schoonmaken in het algemeen bij nieuwere modellen en merken van koffie volautomaten, zijn er merken en/of modellen waar dit problematisch is of juist goed geregeld is?

Het opvallendste is in dit geval het merk Jura, dat voor consumenten geen mogelijkheid biedt het apparaat zelf te onderhouden qua schoonmaken van de zetgroep en het binnenwerk. Als ik de meningen en ervaringen daarover lees, is men over het algemeen toch sceptisch over deze aanpak, omdat ook bij een Jura koffie uiteindelijk in de machine zelf terrecht komt.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:33
defiant schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:45:
Ik heb op dit moment een pricewatch: Siemens TK56001 die inmiddels aardig op leeftijd begint te komen. Hij past wel prima bij mijn eisen, d.w.z. snel een bak koffie zonder te hoeven zetten.

Echter heeft dit apparaat 1 groot minpunt: het goed kunnen onderhouden van het apparaat qua schoonmaken is erg moeilijk. Als je de zet groep eruit haalt zitten er gaten naar de zijkant waar je moeilijk bij kan, maar daar hoopt zich wel koffie op met alle problemen van dien. Met veel moeite lukt het wel enigszins, maar nooit helemaal.

Dit probleem wil ik dus voorkomen als ik e.v.t. een nieuwe volautomaat zou willen kopen, maar het is erg lastig om ervaringen te vinden online op dit vlak.

Mijn vraag is dan ook:
Hoe is de onderhoudbaarheid qua schoonmaken in het algemeen bij nieuwere modellen en merken van koffie volautomaten, zijn er merken en/of modellen waar dit problematisch is of juist goed geregeld is?

Het opvallendste is in dit geval het merk Jura, dat voor consumenten geen mogelijkheid biedt het apparaat zelf te onderhouden qua schoonmaken van de zetgroep en het binnenwerk. Als ik de meningen en ervaringen daarover lees, is men over het algemeen toch sceptisch over deze aanpak, omdat ook bij een Jura koffie uiteindelijk in de machine zelf terrecht komt.
Ik heb diverse merken koffie vol automaten in bezit gehad ( DeLonghi, Saeco, Philips Saeco,
Siemens en nivona) .

Als je puur naar onderhoud kijkt dan raad ik je een DeLonghi of nivona aan.
De smaak van een Nivona vindt ik tot nu toe het beste, zeker in combinatie met het aroma balance system.

Jura heb ik om bovenstaande reden dan ook niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57

GforceNL

Out of memory....

Jura is super makkelijk schoon te houden zolang je regelmatig alle kalk filters etc op tijd vervangt. Heb die van mij nog niet open hoeven maken, een verademing tov de Saeco picobaristo die ik hier voor had.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:05:
Als je puur naar onderhoud kijkt dan raad ik je een DeLonghi of nivona aan.
De smaak van een Nivona vindt ik tot nu toe het beste, zeker in combinatie met het aroma balance system.
Check, thanks, die zal ik eens gaan bekijken.
GforceNL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:13:
Jura is super makkelijk schoon te houden zolang je regelmatig alle kalk filters etc op tijd vervangt. Heb die van mij nog niet open hoeven maken, een verademing tov de Saeco picobaristo die ik hier voor had.
Het probleem is dat met een Jura je niet weet hoe schoon of hoe vuil hij van binnen is, je kan de zet groep er niet zelf uithalen omdat te controleren. Dat maakt me persoonlijk nogal huiverig, je moet erop vertrouwen dat het apparaat zo goed gemaakt is dat het niet gebeurd. Als ik op het internet zoek, dan worden ook de Jura's van binnen uiteindelijk vervuild zijn met koffie en vocht en daarmee ook uiteindelijk schimmel.

Als het apparaat echt zo goed is dat het niet gebeurd dan is het zeker de overweging waard, maar dan moet ik wel zeker weten dat het klopt.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16

CXNeXo

This behavior is by design.

Heb zelf een Delongi ECAM, qua schoonmaak perfect. Hele zetgroep mag je onder de kraan houden. Erg tevreden over 🤗

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
Hier een bezitter van de Melitta Barista T Smart. Ook bij dit model is de complete zetgroep eenvoudig te verwijderen en af te spoelen onder de kraan.

Ook de rest van de binnenkant van de machine is vrij goed te bereiken als het gaat om schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb zelf een Siemens Espresso volautomaat EQ.9 plus connect s500. Daar is de complete zetgroep met gemak eruit te halen en af te spoelen onder de kraan. Onderhoud is erg eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

De zetgroep spuit ik af onder de douche. Heb bij Saeco en Melitta geen rare plekken of gaten gehad die bijna niet schoon te maken zijn.

Als het systeem niet uit elkaar kan zoals bij Jura zou ik het nooit kopen. Dat wordt een schimmelbende waar je niet bij kan.

[ Voor 32% gewijzigd door TheBorg op 30-04-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:37
Ik heb ook een simpele Delonghi Ecam 20.110b en deze is echt super schoon te maken.
Klein zetgroepje die je geheel onder lauw water kan/mag afspoelen, zit voor de rest eigenlijk bijna geen vuil op overigens.
Alle koekjes en vocht netjes in opvangbak/lekbak die makkelijk schoon te maken is.
Voor de rest ligt er af en toe een heel klein beetje koffiemaalsel onderin in de machine waar de opvangbak uit komt, maar hier kan je makkelijk met je hand bij.
Voor de rest komt er niks in gaatjes of hoekjes of andere gekke dingen.
Hoe hij voor de rest is qua smaak t.o.v. andere merken/typen geen idee, maar mij bevalt hij prima, zeker voor wat hij gekost heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
IK heb nu een Krups, die onderhoudsvrij is. Het enige wat je kunt doen is hem ontkalken. Ervaring is tot nu toe prima, gaat nu al meer dan een jaar goed. Hiervoor een Philips-Seaco gehad waarvan je wel de zetgroep en alles eruit kon halen, en die kon ik elk jaar wel voor reparatie opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:30
defiant schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:29:

Het probleem is dat met een Jura je niet weet hoe schoon of hoe vuil hij van binnen is, je kan de zet groep er niet zelf uithalen omdat te controleren. Dat maakt me persoonlijk nogal huiverig, je moet erop vertrouwen dat het apparaat zo goed gemaakt is dat het niet gebeurd. Als ik op het internet zoek, dan worden ook de Jura's van binnen uiteindelijk vervuild zijn met koffie en vocht en daarmee ook uiteindelijk schimmel.

Als het apparaat echt zo goed is dat het niet gebeurd dan is het zeker de overweging waard, maar dan moet ik wel zeker weten dat het klopt.
Jura's raken zeker vervuild, maar als je het juiste sleuteltje voor de ovale schroefjes hebt dan zijn ze probleemloos open te schroeven en schoon te maken. Ik heb de mijne afgelopen winter een keer volledig schoongepoetst en voorzien van nieuwe o-ringen en het is geen rocket science. Dat gezegd hebbende heeft het in de afwasmachine kunnen gooien van de zetgroep van mijn broers Saeco ook wel weer wat...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@defiant in het AZ topic Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 wordt hier veel over gediscussieerd en zit ook veel expertise :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
pagani schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:12:
Heb zelf een Siemens Espresso volautomaat EQ.9 plus connect s500. Daar is de complete zetgroep met gemak eruit te halen en af te spoelen onder de kraan. Onderhoud is erg eenvoudig.
Deze heb ik ook, hier voor een delonghi ecam 22.100 gehad. Maar die was wel beter schoon te maken. De zetgroep van de Siemens heeft tandwielen in de behuizing waar veel drap blijft tussen komen.
Verder vind ik de siemens veel water gebruiken voor het schoonmaken.
Hij gebruikt ook meer bonen dan de delonghi terwijl ik de smaak niet heel veel beter vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er staat dan ook in de handleiding dat je die tandwielen moet bewegen bij het spoelen door het staafje heen en weer te duwen ;)

Qua smaak ligt het denk ik heel erg aan welke maling je instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Aziraphale schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:52:
Jura's raken zeker vervuild, maar als je het juiste sleuteltje voor de ovale schroefjes hebt dan zijn ze probleemloos open te schroeven en schoon te maken. Ik heb de mijne afgelopen winter een keer volledig schoongepoetst en voorzien van nieuwe o-ringen en het is geen rocket science.
Check, maar volgens mij vervalt volgens mij wel de garantie als je hem zelf openmaakt heb ik gelezen. Dat is dan een risico afweging. Qua kwaliteit zou ik wel een Jura in overweging willen nemen, maar dit soort dingen houden me toch tegen.
gambieter schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
@defiant in het AZ topic Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 wordt hier veel over gediscussieerd en zit ook veel expertise :)
Gezien ja :) Maar de ervaring met echte koffie liefhebbers met de nadruk op espresso is toch ook vooral een afkeer van vol automaten, aangezien je dat nooit echt goed krijgt met een consumenten vol automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:33
defiant schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:23:
[...]

Check, maar volgens mij vervalt volgens mij wel de garantie als je hem zelf openmaakt heb ik gelezen. Dat is dan een risico afweging. Qua kwaliteit zou ik wel een Jura in overweging willen nemen, maar dit soort dingen houden me toch tegen.

[...]

Gezien ja :) Maar de ervaring met echte koffie liefhebbers met de nadruk op espresso is toch ook vooral een afkeer van vol automaten, aangezien je dat nooit echt goed krijgt met een consumenten vol automaat.
Proef maar eens een espresso uit een Nivona vol automaat, je zal verbaasd zijn over de smaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pagani schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:12:
Probleem blijft echter wel dat er ook koffie naast de zetgroep verdwijnt, tussen allerlei gaatjes en kieren.

Ik vind het nog steeds verreweg de gebruiksvriendelijkste volautomaat, maar ook ierbij komt de koffie overal en nergens. Ook het ronde tandwiel waar de zetgroep in klikt blijft niet gespaard.

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1