Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.DM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 18:29
Ik zou een 300-tal dia's willen digitaliseren. Wat is prijs-kwaliteit gezien de beste manier om dit te doen? Zelf een diascanner kopen (vb. Reflecta 64220 van ongeveer 99 euro) of ze laten inscannen door een firma (zo ja welke is het best)? Of zijn er nog andere goede en goedkopere manieren?
Als ik een diascanner aankoop is het wel spijtig dat ik er dan na die 300 dia's niets meer kan mee doen. En 99 euro is eigenlijk ook nog wat veel, dus een goedkopere oplossing zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom op GoT :)
Deze vraag is vaker voorgekomen, dus ik verwijs even naar de search: zoeken naar 'Dia digitaliseren'
Lang verhaal kort: het kan goed, goedkoop en snel. Pick 2 ;)

Verder hier even lezen: Advies: scanner om foto's en dia's te digitaliseren

Persoonlijk zou ik het laten doen, tenzij je er zelf zeeen vam tijd aan scannen, retoucheren etc in wilt steken.
Welke firma's goed zijn moet je naar reviews zoeken. De vraag is of ze uberhaupt open zijn nu.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:49

FeaR

In GoT we trust

Voor fotografie is er een speciaal subforum op GoT, Fotografie & Video. Ik verhuis het topic de goede kant even op (ik gok Foto & Video Workflow maar mogelijk dat de lokale crew daar anders over denkt): CEA > FVW

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je kunt zo ook professioneel laten scannen maar dat is meestal niet goedkoper.

Zelf wil ik eigenlijk ook zoiets doen en ben markplaats aan het afstruinen. Veel mensen kopen namelijk een scanner en doen hem daarna weer weg, precies om diezelfde reden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.DM
Allen bedankt voor de reacties!

@ @The Eagle : Ik zag idd dat er al een vraag werd gesteld over dit item. Maar die dateert al van een aantal jaar geleden dus ik hoopte dat er sindsdien mss al nieuwe mogelijkheden waren. 🙂

@ @Gonadan dan: Ik heb idd ook al naar een tweedehandstoestel gezocht. Spijtig genoeg worden er op die manier weinig aangeboden. Vandaar dat ik zelf diascanner zou kopen. Ik zou die daarna natuurlijk ook kunnen tweedehands kunnen verkopen maar ik vrees dat niet veel mensen op zoek zijn naar zoiets. 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat voor merk/type dia is het en wat is het kwaliteitsbelang van de dia? Zijn ze ingeraamd of zitten ze nog op stroken?

Onder de 600 euro zou ik sowieso nooit een diascanner kopen, tenzij het vroegere vakantiekiekjes waren.

Resolutie is niet heel relevant, als het maar boven 4000 DPI zit. D-max zou ik een beetje op minimaal 4.8 gaan zitten, zeker voor dia.

Zorg voor hardwarematige stof en krasverwijdering via een extra (vaak infrarood) kanaal. Desalnietemin: blaas ze goed schoon voordat je gaat scannen met een degelijke blaasbalg (niet met z'n perslucht spuitbus!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.DM
Ik heb intussen het geluk een diascanner te kunnen lenen. Het is een toestel van het merk Envivo (vermoedelijk verkocht in de Aldi). De kwaliteit van de scans is natuurlijk niet van superkwaliteit maar wel ok voor 'amateurdia's'.
Pagina: 1