Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42
Hoi,

Ik heb dik 500 dia's van mijn ouders meegenomen. Hun idee was om die weg te gooien. Nu vind ik dit erg zonde en wil de dia's gaan digitaliseren. Aangezien foto's een beetje een beginnende hobby van mij is wil ik ook oude foto's gaan digitaliseren. Ik heb Lightroom en Photoshop tot mijn beschikking.

Nu heb ik denk ik een flatbed model nodig als ik foto's en dia's wil scannen. Ik heb al een rondje internet gedaan en kom verschillende scanners tegen in verschillende prijs klasse en kwaliteit klasse. Het merk Epson spreekt mij wel aan. Ik heb gekeken naar de Perfection serie maar misschien is dit wel een hele verkeerde keuze. Ik heb wel begrepen dat Epson goede foto printers heeft. Ook dit is nog een wens.

Zijn er mensen met ervaringen? Hardware en software. Graag wat advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou hoe dan ook een doorlichtscanner kopen, dedicated film scanners zijn eigenlijk niet meer op de markt. 2e hands heeft zowel Nikon (Coolscan serie) en Konica Minolta met o.a. de EliteScan 5400 II hele goede scanners.

Bij flatbed scanners moet je opletten dat er een lamp in de deksel zit. Van Epson is er net een nieuwe uit: de 850 die heel erg goed is. Bij Canon zou je kunnen kijken naar de 9950F.

Software, met name ook handig als je 2e hands iets koopt wat niet meer op een gangbare Windows werkt: Vuescan van Hamrick.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
Ik heb ook een hele serie dia's en negatieven van mijn ouders ingescand. Ik ben begonnen met een vrij goede doorlichtscanner (sorry merk even kwijt), die eerst een scan deed om te bepalen wat de contrasten waren. Daarna deed hij op lagere snelheid de echte scan.(Hij maakte geen foto, maar bewoog de dia in stapjes voor de sensor langs). Vooral met dia's had ik het probleem dat ik last had van stof en schimmelvorming op de dia's. Bij projectie zie je dat niet zo, maar als je het inscant wel.

Er zijn goede scanners (o.a. van Nikon) die meerdere pre-scans doen, o.a. op infra-rood. Hiermee kan men stof en krasjes onderdrukken. Deze zijn echter vrij duur. Een optie is om er een te huren en in een paar dagen al je dia's te scannen.

Denk er over na of je in batches wilt scannen. Vooral met dia's kan dat erg handig zijn. Ik moest telkens een dia in de scanner stoppen waarna hij twee minuten bezig was. Dan ga je alleen scannen als je toch achter je computer zit.

Een alternatief is je dia's te laten inscannen, bij een fotograaf of zo. Dat heb ik ook gedaan. De kwaliteit was beter dan van mijn eigen scans. Er was zo te zien een goede scanner gebruikt, want kleine stipjes op de dia's waren onderdrukt.

Tenslotte heb ik nog eens een goedkope scanner gebruikt, die eigenlijk een foto van de dia maakt.Gaat heel snel, maar de kwaliteit is niet zo geweldig.

Kijk hier ook eens voor wat tips.

Anoniem: 63975

Ik heb zelf deze http://www.filmscanner.info/en/ReflectaRPS7200.html die ook de film met infrarood belicht voor hardwarematige kras verwijdering.

Kijk ook naar de http://www.kodak.com/glob...s/roc.jhtml?pq-path=13939 plugins voor Photoshop.

Nog geen tijd gehad iets met dat ding te doen, zit dan ook tegen >5.000 dia's en negatieven te hikken. Het scannen van iedere dia duurt zo'n ~5 minuten per dia, dan nog nabewerking via Photoshop.

Denk ook na over met welke software je wilt scannen en de scans wilt nabewerken, de software geleverd bij de scanner (VueScan CyberView) vond ik dermate ondermaats, dat ik SilverFast Ai IT8 Studio (Multi-Exposure) met IT8 target heb aangeschaft.

Kleurbewerking met Photoshop vereist een beeldscherm met goede kleurweergave, een apparaat zoals de ColorMunki Display voor kleurcalibratie, is dan ook aan te raden.

Schimmel op negatieven en dia's kan je verwijderen met PEC-12 http://photosol.com/pec-12/

En als je die crap overweegt, die de Consumentenbond heeft "getest", begin er dan maar helemaal niet aan, maar besteed het uit aan een bedrijf die verstand van zaken heeft. Vooral als je gescande negatieven digitaal wilt afdrukken.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 26-02-2015 17:23 ]

• PageFault
De IT8 target heeft alleen zin als die op dezelfde film is geproduceerd die je ook gaat scannen, anders is het zonde van je tijd. Ik heb er alleen 1 voor m'n Kodak film, alle andere film die ik heb (Kodak zwartwit, Ilford, Fuji Velvia etc) zijn geen IT8 targets voor te krijgen voor zover ik kan overzien.

Volgens mij zit bij jouw scanner CyberView en niet VueScan...

[ Voor 9% gewijzigd door PageFault op 26-02-2015 15:00 ]

Anoniem: 63975

Wellicht is die IT8 target ook handig voor de scansoftware, om de kleurafwijkingen van de scanner te bepalen.

idd CyberView gebundeld bij Reflecta scanners; https://reflecta.de/en/do.../Driver-and-Software.html

* Anoniem: 63975 post bijgewerkt heeft.

• PageFault
Ja maar met een IT8 target bepaal je de kleurafwijking van de combinatie scanner+gebruikte film. Dus dan heb je alleen een correctie situatie voor die film.

Maar scannen is een tijdrovende <vul schuttingtaal naar keuze in> klus!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42
Super bedankt mensen voor de reacties!

Dit geeft zeker stof om even over na te denken. Kopen, huren, uitbesteden... er komen waarschijnlijk nog wel vragen.

Wat ik mij afvraag op wat formaat moet ik mijn gedigitaliseerde dia's bewaren en wat voor resolutie. Ik wil toch wel enkele dia's uitvergroten.

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
MvL schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:53:
Wat ik mij afvraag op wat formaat moet ik mijn gedigitaliseerde dia's bewaren en wat voor resolutie. Ik wil toch wel enkele dia's uitvergroten.
Hangt af van de kwaliteit van de dia's, dus de optiek waarmee ze gemaakt zijn en het type film, maar ook van de scanner.
Je kan het testen door een dia te scannen in hoge resolutie, zeg 20MP. Vervolgens resize je de afbeelding naar een lagere resolutie en dan weer terug naar 20MP. vergelijk deze met het origineel en bekijk of je scherpte verliest. Zo kun je ongeveer vaststellen wat je nodig hebt.
Ik gok dat 5MP voldoende is.

Wat betreft bestandsformaat is PNG beter omdat het geen compressie artefacten heeft, maar het bestand is relatief groot.
JPG is vaak ook wel acceptabel, maar bewaar alleen het eindresultaat in JPG want als je het een paar keer bewerkt en opslaat gaat de kwaliteit elke keer verder achteruit.

Zelf heb ik ook nog een paar dozen dia's die ik wil scannen. Ik heb er een paar geprobeerd op mijn Canon flatbed scanner die een film attachment heeft. Het werkt goed al je ziet wel de stofjes, maar het lastige is dat je de film uit het raampje moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ploink schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:32:
[...]

Hangt af van de kwaliteit van de dia's, dus de optiek waarmee ze gemaakt zijn en het type film, maar ook van de scanner.
Je kan het testen door een dia te scannen in hoge resolutie, zeg 20MP. Vervolgens resize je de afbeelding naar een lagere resolutie en dan weer terug naar 20MP. vergelijk deze met het origineel en bekijk of je scherpte verliest. Zo kun je ongeveer vaststellen wat je nodig hebt.
Ik gok dat 5MP voldoende is.

Wat betreft bestandsformaat is PNG beter omdat het geen compressie artefacten heeft, maar het bestand is relatief groot.
JPG is vaak ook wel acceptabel, maar bewaar alleen het eindresultaat in JPG want als je het een paar keer bewerkt en opslaat gaat de kwaliteit elke keer verder achteruit.

Zelf heb ik ook nog een paar dozen dia's die ik wil scannen. Ik heb er een paar geprobeerd op mijn Canon flatbed scanner die een film attachment heeft. Het werkt goed al je ziet wel de stofjes, maar het lastige is dat je de film uit het raampje moet halen.
Het fijnste is als je goedkope amateur film hebt, dan kun je met de helft van de resolutie af wat een hoop tijd scheelt. Al is flink vergroten er niet meer bij...

Welke Canon scanner heb je? Heeft deze geen houder waar de dia's ingeraamd en al in passen? Dat is vrij standaard namelijk (Canon 9900 / 9950F bijv., diverse Epson scanners).

Wat betreft stofjes: er zijn veel scanners met Digital Ice (Canon had vroeger FARE, ik weet niet hoe het nu heet). Dat is een combi hardware (extra kanaal die infrarood licht opvangt door de film en daarmee stof en krassen detecteert) en software die de stofjes en krassen wegfiltert.

Ik gebruik hoe dan ook zo'n rocketblower om de film eerst goed schoon te blazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
PageFault schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 07:43:
[...]

Het fijnste is als je goedkope amateur film hebt, dan kun je met de helft van de resolutie af wat een hoop tijd scheelt. Al is flink vergroten er niet meer bij...
Dat je een lagere resolutie niet kan vergroten is een mythe, met een lanczos interpolatie zie je echt geen blokjes, hoe ver je hem ook opblaast.
Welke Canon scanner heb je? Heeft deze geen houder waar de dia's ingeraamd en al in passen? Dat is vrij standaard namelijk (Canon 9900 / 9950F bijv., diverse Epson scanners).
Verdorie, nu ik die houder eens goed bekijk lijkt het alsof je daarin 4 dia's naast elkaar kan doen :F
Bedankt voor de tip :) Het is een Canoscan 4400F.
Wat betreft stofjes: er zijn veel scanners met Digital Ice (Canon had vroeger FARE, ik weet niet hoe het nu heet). Dat is een combi hardware (extra kanaal die infrarood licht opvangt door de film en daarmee stof en krassen detecteert) en software die de stofjes en krassen wegfiltert.

Ik gebruik hoe dan ook zo'n rocketblower om de film eerst goed schoon te blazen!
Film is transparant in IR dus dat zou inderdaad goed kunnen met een extra infrarood kanaal. Mijn scanner heeft dat niet zo te zien.
Binnenkort maar eens gaan experimenteren dan. Ik heb een spuitbusje lucht om ze schoon te blazen, maar een paar stofjes is niet erg, geef een nostalgisch effect zoals een ouderwetse LP die kraakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ploink schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:52:
[...]

Dat je een lagere resolutie niet kan vergroten is een mythe, met een lanczos interpolatie zie je echt geen blokjes, hoe ver je hem ook opblaast.

[...]

Verdorie, nu ik die houder eens goed bekijk lijkt het alsof je daarin 4 dia's naast elkaar kan doen :F
Bedankt voor de tip :) Het is een Canoscan 4400F.

[...]

Film is transparant in IR dus dat zou inderdaad goed kunnen met een extra infrarood kanaal. Mijn scanner heeft dat niet zo te zien.
Binnenkort maar eens gaan experimenteren dan. Ik heb een spuitbusje lucht om ze schoon te blazen, maar een paar stofjes is niet erg, geef een nostalgisch effect zoals een ouderwetse LP die kraakt :D
Ik zeg niet dat het blokjes worden, maar als je een factor 2 of meer gaat vergroten, ben je het hoop ik met me eens dat het niet echt mooi wordt... Zoniet: dan moet je het zeker een keer proberen! Anders geef ik je wel een keer een plaatje die je mag afdrukken op A4 :+

Graag gedaan, ik kon me niet voorstellen dat er alleen een houder voor aan-elkaar-film (kan ook dia zijn namelijk, ik heb niks ingeraamd, want ik heb geen projector) bij zou zitten.

Jammer dat je scanner geen stof/krasverwijdering heeft. Let op met de spuitbusjes lucht, want er kan nog wel eens een olie achtige goedje mee komen, dat is ook de reden dat ze dat niet aanraden bij het schoonmaken van sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja het drijfgas komt soms vloeibaar uit zo'n spuitbusje. Normaal verdampt dat snel, maar het zou de emulsie op een dia kunnen verpesten. Goed rechtop houden dus en testen tot je zeker weet dat er alleen lucht uit komt. Als je voorzichtig bent gaat het wel goed, maar het is idd wel een risico.

Wat betreft vergroten, er wordt vaak gezegd dat je minimaal een bepaalde resolutie nodig hebt om het op een bepaald formaat uit te kunnen printen, alsof het ander niet mogelijk is.
Ik ben het met je eens dat als je een lage resolutie foto sterk gaat vergroten dat het resultaat niet scherp is, maar een poster bekijk je meestal van een afstand en dan valt dat niet op. Het is natuurlijk aan de fotograaf om te oordelen of het resultaat acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Een 'uitgeweide' vergelijking over scannen en scanners.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 22-09-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb hier een Epson V300, dat werkt best snel. Hoewel... Als ik hier 4 rolletjes scan (en dat doe ik vaak, omdat ik vaak geen zin heb om die rollen weg te brengen naar de ontwikkelservice), ben ik snel een lange middag bezig. En ik geloof dat hun nieuwere versies toch heel wat sneller zijn. Als je geen middenformaat scant, is zo'n V300 prima.

Zelf heb ik de ervaring dat zo'n klein diascannertje best langzaam is. En de kwaliteit is ook niet super. Plus: de oudere scanners zijn totaal niet compatible met nieuwere pc's en/of laptops. De drivers zijn vaak hopeloos verouderd. Daar valt vast een mouw aan te passen, maar dat is best omslachtig.
Pagina: 1