Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het financieel met elkaar regelen als je samen kinderen hebt en één van jullie gaat 1 dag per week minder werken om op de kinderen te passen terwijl de ander fulltime blijft doorwerken?

Bijvoorbeeld: Betaald dan degene die dan 1 dag minder werkt nog steeds hetzelfde of wordt de financiële verhouding hoe jullie bijdragen aan de kosten dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip niet constructieve reactie*

[ Voor 127% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2020 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:49

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik denk dat hier al een hoop over getypt is. ;-)

Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Verwijderd zoals Nick_S ook al aangeeft is er al een heleboel gediscussieerd over dit onderwerp hier. Heb je daar al eens naar gekeken en zo ja: met welke specifieke vragen zit je dan nog. Want op deze manier is dit niet zo'n heel zinvolle start van een topic.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:41:
@Verwijderd zoals Nick_S ook al aangeeft is er al een heleboel gediscussieerd over dit onderwerp hier. Heb je daar al eens naar gekeken en zo ja: met welke specifieke vragen zit je dan nog. Want op deze manier is dit niet zo'n heel zinvolle start van een topic.
Ik kan de andere topics daar niet over vinden.
Hoe kan ik dit goed zoeken of heb je links van die topics?
Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:47:
[...]

Ik kan de andere topics daar niet over vinden.
Hoe kan ik dit goed zoeken of heb je links van die topics?
Alvast bedankt _/-\o_
Ik zou eens beginnen met het topic dat Nick_S in "Financiële verhouding als één v.d ouders 1 dag minder werkt?" noemt :)

Zoeken binnen dit forum op de term rato geeft nog wel meer topics rond het onderwerp van verdelen van kosten binnen een relatie. Die zullen niet allemaal specifiek over de situatie gaan waarbij één iemand minder gaat werken, maar kijk het eens door.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 17:34
Wij gooien gewoon alles op 1 hoop. Ik snap niet dat je in een relatie met kinderen je inkomen nog gescheiden wilt houden.
Uiteraard staat dit los van enige opgebouwde schulen/kapitaal uit het verleden.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Wat driek zegt. Of ben je gescheiden? Als de een minder gaat werken om ook volledig aan de kids besteed zou die ook naar rato minder hoeven bij te dragen aan de pot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:19
Wij hebben hier ook alles gescheiden. Een gezamenlijke boodschappen rekening en spaarrekening. Mijn salaris ligt aanzienlijk hoger dan die van mijn partner, dus leggen wij geld in na rato.

Ook nu zit er bij ons een kind aan te komen en daar openen we ook samen een spaarrekening voor waar we maandelijks geld naar gaan overboeken. Nu hebben wij over het zelfde 'probleem' gehad. Mijn vriendin gaat straks minder werken omdat het niet opweegt tegen over de kosten van een KDV. En daarnaast heb ik de luxe dat ik thuis kan werken mocht dat nodig zijn.

Dus, is het in mijn ogen ook zo dat zij minder inlegt voor de boodschappen, spaarrekening en andere zaken. En gaat mijn inleg omhoog om het weer te compenseren.

Immers, anders zou je geldt kwijt zijn aan een KDV of oppas. Nu is je partner thuis voor het kind aan het zorgen, huishouden aan het doen, zaken wat ze kan regelen, etc. etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Je past niet op je eigen kinderen, dat heet opvoeding. En dat is ook een full time baan! Dus dat je partner een dag minder 'werkt' om er voor de kinderen te zijn. Dat is enkel een wisseling van 'functie' met nadeel/kant tekening dat zij er niet voor betaald wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Driek schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:28:
Wij gooien gewoon alles op 1 hoop. Ik snap niet dat je in een relatie met kinderen je inkomen nog gescheiden wilt houden.
Uiteraard staat dit los van enige opgebouwde schulen/kapitaal uit het verleden.
Dit. Wij hebben 1 hoop, ik werk vier dagen en mijn vrouw drie. Ik verdien vijf keer zo veel als mijn vrouw. Eigen geld is onnodig bij ons. Ene keer koop ik wat duurs, andere keer zij. Niet lastig hoeven doen met verdelen of wat dan ook. In verleden tijdens mijn opleiding was zij de betere verdiener en nu is het omgedraaid dus zo hebben we er beide de voordelen van d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 28-04-2020 18:29 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Ophidian schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:28:
[...]

Dit. Wij hebben 1 hoop, ik werk vier dagen en mijn vrouw drie. Ik verdien vijf keer zo veel als mijn vrouw. Eigen geld is onnodig bij ons. Ene keer koop ik wat duurs, andere keer zij. Niet lastig hoeven doen met verdelen of wat dan ook. In verleden tijdens mijn opleiding was zij de betere verdiener en nu is het omgedraaid dus zo hebben we er beide de voordelen van d:)b
Hier ongeveer hetzelfde.
Ik ZZP sinds anderhalf jaar en dan is wat mijn vrouw verdient, met alle respect (!), een fooitje.
Om dan zaken in verhouding te doen slaat nergens op vind ik.
Zij faciliteert mij door een groot deel van de opvoeding op zich te nemen zodat ik gezond geld kan verdienen, dus haar bijdrage daarin is substantieel! Dat is niet in geld uit te drukken.
Daarom hebben wij het "grote hoop" principe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:33

JdM

Humbled

Nou, ik heb een ex die geld uitgaf alsof het niks was, dan kan ik het me voorstellen. Met mijn huidige vrouw en kind op komst ben ik te laat om een eventueel gat in haar hand af te wijzen. Die heeft ze overigens ook niet ;)
Er is hier dus ook geen financiële verhouding meer, sowieso niet in het begin, maar vanaf ons trouwen is dat al helemaal van de baan. Ik vraag me af of het wel goed zit als je daar met een kind op komst echt over na moet denken, dit is geen troll of rant, maar een legitieme vraag wat mij betreft, echter komt er dan een ander gespreksonderwerp op gang. Bij mijn ex dacht ik er wel over na en dat was niet voor niks. Nou is mijn ervaring niet representatief voor de wereld, maar ik ben ook weer niet zo bijzonder dat er geen gelijkenissen met anderen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02

Croga

The Unreasonable Man

ybos schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:08:
Ik ZZP sinds anderhalf jaar en dan is wat mijn vrouw verdient, met alle respect (!), een fooitje.
Zij faciliteert mij door een groot deel van de opvoeding op zich te nemen zodat ik gezond geld kan verdienen, dus haar bijdrage daarin is substantieel! Dat is niet in geld uit te drukken.
Daarom hebben wij het "grote hoop" principe :P
Hier hetzelfde. Weliswaar geen kinderen maar;
- Mijn vrouw zorgt voor stabiliteit waardoor ik gerust eens een opdracht ver van huis kan nemen
- Op dit moment is mijn inkomen gekeldert, mijn vrouw blijft gewoon door verdienen.

Sommige dingen zijn niet in geld uit te drukken. Geld verdeling afhankelijk maken van inkomen is daarmee een bizar concept geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:37:
Hallo allemaal

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het financieel met elkaar regelen als je samen kinderen hebt en één van jullie gaat 1 dag per week minder werken om op de kinderen te passen terwijl de ander fulltime blijft doorwerken?

Bijvoorbeeld: Betaald dan degene die dan 1 dag minder werkt nog steeds hetzelfde of wordt de financiële verhouding hoe jullie bijdragen aan de kosten dan anders?
Heb het al heel vaak gezegd in andere topics.

Mijn geld is haar geld en haar geld is mijn geld.
Ons kind is toch ook van ons samen ;).

Als ze minder gaat werken om voor ons kind te zorgen en er te zijn dan is het toch raar als ik ga zeggen ja nee nu breng je minder op etc.

Nee gewoon 1 big pile en samen communiceren en dan komt het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:33

JdM

Humbled

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je samen in een relatie ieder 50 euro/mnd (insert random amount) van de grote hoop op je eigen spaarrekening stort en dat dat geld is wat je uit kunt geven zonder enig overleg. De vraag is dan ook meer of er een reden is om dit zo te moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 28-04-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Verwijderd wat had je zelf bedacht of besproken met je partner? En hoe regelen jullie nu de financiën?

Hier gaat alles "op de grote hoop" methode :)

Dat je partner minder gaat werken, betekend logischerwijs dat er minder geld binnenkomt, moet ze daar dan op worden afgerekend? Wat als jij minder gaat werken? Dat de een minder gaat werken, maakt het voor de ander juist mogelijk om te blijven werken, beetje gek om daar dan op afgerekend te worden...

Maargoed, ik ken je (financiële) situatie niet, dus wellicht heb je wel een hele goede reden om het gescheiden te doen.
Maar in een situatie waarbij iemand (verplicht) minder gaat werken, kan je imho niet meer zeggen dat je alles naar rato van het inkomen doet. Daarmee doe je je partner echt te kort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:50
Hier alles wat normaal binnen komt in de grote pot. Ik werk, mijn echtgenote enkel binnenshuis.
Was, plas, koken in de week neemt ze helemaal voor haar rekening.

Het enige wat we gescheiden houden zijn erfenissen en schenkingen.

Vrouwtje heeft een rekening “no questions asked” waar elke maand wat geld op komt, en waar ze bv ook geld op zet als ze bv iets van haar ouders krijgt met nieuwjaar.

Daar koopt ze kleren, boeken en hobbymateriaal van, en daar heb ik me niet mee te moeien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:16

BoGu5

hmmmz

Wij hebben altijd een verdeling gehad waarin we allebei evenveel geld "overhouden". We hebben een groot deel gezamenlijk, incl sparen, maar ook nog allebei een eigen zakgeldrekening en eigen spaarrekeningen. In de praktijk is het allemaal ons gezamenlijk geld. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto wordt niet gekeken wie wat betaalt, maar zorgen we ervoor dat we allebei een even grote spaarpot overhouden.

Sparen voor ons kind doen we nu nog door de kinderbijslag in fondsen te steken.
console schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:59:
Wij hebben hier ook alles gescheiden. Een gezamenlijke boodschappen rekening en spaarrekening. Mijn salaris ligt aanzienlijk hoger dan die van mijn partner, dus leggen wij geld in na rato.

Ook nu zit er bij ons een kind aan te komen en daar openen we ook samen een spaarrekening voor waar we maandelijks geld naar gaan overboeken. Nu hebben wij over het zelfde 'probleem' gehad. Mijn vriendin gaat straks minder werken omdat het niet opweegt tegen over de kosten van een KDV. En daarnaast heb ik de luxe dat ik thuis kan werken mocht dat nodig zijn.

Dus, is het in mijn ogen ook zo dat zij minder inlegt voor de boodschappen, spaarrekening en andere zaken. En gaat mijn inleg omhoog om het weer te compenseren.

Immers, anders zou je geldt kwijt zijn aan een KDV of oppas. Nu is je partner thuis voor het kind aan het zorgen, huishouden aan het doen, zaken wat ze kan regelen, etc. etc.
De financiele gedachtengang achter het minder gaan werken ivm kosten KDV heb ik nooit zo goed begrepen. Tenzij jullie een heel groot verschil in inkomen hebben en je vrouw niet meer verdient dan je aan het KDV betaalt. En dat mag dan wel een heel groot verschil zijn, want met kinderopvangtoeslag trek je het een en ander financieel behoorlijk recht, waardoor werken financieel eigenlijk altijd loont. Er zijn maar hele zeldzame scenario's waar het onder de streep meer geld in het laatje oplevert om minder te gaan werken ivm kinderen op het KDV. Ik zou de calculator op toeslagen.nl nog even heel zorgvuldig in gaan vullen als ik jou was. Daarnaast moet je ook rekening houen met inkomensafhankelijke combinatiekorting: een beloning voor het combineren van werk en de zorg voor kinderen. Deze wordt berekend over het inkomen van de minst verdienende partner.

Ik heb het hierbij puur over het financiele stuk. Minder werken omdat je meer thuis wilt zijn bij je kinderen snap ik wel heel goed.

request.getCookies();

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
console schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:59:
En daarnaast heb ik de luxe dat ik thuis kan werken mocht dat nodig zijn.
Oh, die heerlijke naïviteit O+

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
BoGu5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:40:
Wij hebben altijd een verdeling gehad waarin we allebei evenveel geld "overhouden". We hebben een groot deel gezamenlijk, incl sparen, maar ook nog allebei een eigen zakgeldrekening en eigen spaarrekeningen. In de praktijk is het allemaal ons gezamenlijk geld. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto wordt niet gekeken wie wat betaalt, maar zorgen we ervoor dat we allebei een even grote spaarpot overhouden.

Sparen voor ons kind doen we nu nog door de kinderbijslag in fondsen te steken.

[...]

De financiele gedachtengang achter het minder gaan werken ivm kosten KDV heb ik nooit zo goed begrepen. Tenzij jullie een heel groot verschil in inkomen hebben en je vrouw niet meer verdient dan je aan het KDV betaalt. En dat mag dan wel een heel groot verschil zijn, want met kinderopvangtoeslag trek je het een en ander financieel behoorlijk recht, waardoor werken financieel eigenlijk altijd loont. Er zijn maar hele zeldzame scenario's waar het onder de streep meer geld in het laatje oplevert om minder te gaan werken ivm kinderen op het KDV. Ik zou de calculator op toeslagen.nl nog even heel zorgvuldig in gaan vullen als ik jou was. Daarnaast moet je ook rekening houen met inkomensafhankelijke combinatiekorting: een beloning voor het combineren van werk en de zorg voor kinderen. Deze wordt berekend over het inkomen van de minst verdienende partner.

Ik heb het hierbij puur over het financiele stuk. Minder werken omdat je meer thuis wilt zijn bij je kinderen snap ik wel heel goed.
Klopt helemaal wat je zegt.

Maar de quality time tussen vrouw en kind is belangrijker dan het geld of van vader uiteraard.

Wij kiezen er bewust voor minder te verdienen zodat er meer tijd is om met mijn kind te zijn, ondanks dat je met het opvang waarschijnlijk meer overhoud.

En ook dat had je al gezegd maar dat is wel ene belangrijke overweging naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:16

BoGu5

hmmmz

Mektheb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:57:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt.

Maar de quality time tussen vrouw en kind is belangrijker dan het geld of van vader uiteraard.

Wij kiezen er bewust voor minder te verdienen zodat er meer tijd is om met mijn kind te zijn, ondanks dat je met het opvang waarschijnlijk meer overhoud.

En ook dat had je al gezegd maar dat is wel ene belangrijke overweging naar mijn mening.
De quality time met vader is minstens net zo belangrijk als met moeder. Daarnaast is het ook financieel vaak voordeliger om beiden te minderen in werktijd.
Wij hebben die keuze ook gemaakt, maar dat komt niet door de kosten kinderopvang. We leveren geld in door thuis te zijn.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Voor deze vraag kun je idd hier terecht.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.