Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 09:27
Toch even aansluiten op dit topic. Ik ben werkzaam in het onderwijs, als docent maar ook als software developer, maar die functie kennen ze niet. Door mijn werkzaamheden, ik maak onderwijsapplicaties, wordt er nu flink geld verdient. Schooljaar 2019/2020 € 100k aan inkomsten gegenereerd. Prognose voor komend jaar is €800k. Eigenlijk €2M ivm verdeling van geld tussen mijn werkgever en de uitgever van onze onderwijsapplicaties.
Aangezien er nu commerciële activiteiten zijn en mijn economische waarde behoorlijk is gestegen (verder brengt niemand binnen de organisatie zoveel geld op, los van subsidies en gelden voor studenten) ben ik van mening dat dat zich ook mag vertalen naar een hoger salaris.
Onze software draait na de zomervakantie bij de eigen onderwijsinstelling, maar ook bij andere onderwijsinstellingen. Het wordt gebruikt door tienduizenden studenten op het mbo.

Mijn vraag: Is het reëel om een salarisverhoging/hogere inschaling te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:01:
Dat kan je altijd vragen, maar in het onderwijs is het maar de vraag of je dat gaat krijgen (misschien een bonus van 500 euro). Voelt misschien oneerlijk, maar het werk dat je uitvoert hoort gewoon bij jouw werkzaamheden en daar ontvang je je gewone salaris al voor...

Waar dacht je zelf aan? Een trede hoger wat je een paar tientjes extra oplevert? Of hoort dat werk volgens het finctiehuis in een andere schaal?

Daarbij: zullen deze euro's structureel zijn of heb je gewoon eenmalig geluk gehad met deze software?

[ Voor 14% gewijzigd door President op 23-04-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:27:
[...]
Waar dacht je zelf aan? Een trede hoger wat je een paar tientjes extra oplevert? Of hoort dat werk volgens het finctiehuis in een andere schaal?
De werkzaamheden ansich zijn nergens bepaald in het functiehuis. Er is ook geen functie die in de buurt komt. Het is een voor de instelling compleet nieuwe functie. Dar erkent mijn leidinggevende ook. Het zijn ook werkzaamheden die niet ergens vastliggen obv. mijn contract. Het is in zekere zin extra. Sinds een paar jaar was het een leuke bijverdienste voor de instelling van €50k/jaar. Maar nu ziet de instelling (aangemoedigd door de uitgever) er meer en meer brood in nu het concept breder toepasbaar blijkt.

Waar ik zelf aan zat te denken is tenminste één schaal hoger. Dit geeft mij ook mogelijkheden om de komende jaren te blijven stijgen qua salaris.
President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:27:
[...]
Daarbij: zullen deze euro's structureel zijn of heb je gewoon eenmalig geluk gehad met deze software?
De inkomsten zijn structureel en groeiende. De prognose voor komend schooljaar is € 2M/jaar het daarop volgende jaar het dubbele tot viermaal zoveel.
Normaal voer ik als docent inderdaad gewoon mijn werk uit en wordt er vooral gekeken naar mijn waarde voor de instelling en op overstijgend niveau.
Maar gezien de huidige situatie en dus ook het gegeven dat de instelling nu een commercieel pad inslaat, ben ik van mening dat hierbij ook mijn economische waarde mag worden meegewogen. Verder wordt een steeds groeiende club van mbo-studenten afhankelijk van onze onderwijssoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:09:
[...]

De werkzaamheden ansich zijn nergens bepaald in het functiehuis. Er is ook geen functie die in de buurt komt. Het is een voor de instelling compleet nieuwe functie. Dar erkent mijn leidinggevende ook. Het zijn ook werkzaamheden die niet ergens vastliggen obv. mijn contract. Het is in zekere zin extra. Sinds een paar jaar was het een leuke bijverdienste voor de instelling van €50k/jaar. Maar nu ziet de instelling (aangemoedigd door de uitgever) er meer en meer brood in nu het concept breder toepasbaar blijkt.

Waar ik zelf aan zat te denken is tenminste één schaal hoger. Dit geeft mij ook mogelijkheden om de komende jaren te blijven stijgen qua salaris.

[...]

De inkomsten zijn structureel en groeiende. De prognose voor komend schooljaar is € 2M/jaar het daarop volgende jaar het dubbele tot viermaal zoveel.
Normaal voer ik als docent inderdaad gewoon mijn werk uit en wordt er vooral gekeken naar mijn waarde voor de instelling en op overstijgend niveau.
Maar gezien de huidige situatie en dus ook het gegeven dat de instelling nu een commercieel pad inslaat, ben ik van mening dat hierbij ook mijn economische waarde mag worden meegewogen. Verder wordt een steeds groeiende club van mbo-studenten afhankelijk van onze onderwijssoftware.
Wie is de eigenaar van de software?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:09:
[...]

[...]

Is de software gemaakt binnen werktijd of buten werktijd. In eerste geval heb je pech, in tweede geval ben je eigenaar mits het niet in je functieomschrijving zit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Wim-Bart schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:18:
Is de software gemaakt binnen werktijd of buten werktijd. In eerste geval heb je pech, in tweede geval ben je eigenaar mits het niet in je functieomschrijving zit.
Dat is de vraag uberhaupt niet. De vraag is of hij om loonsverhoging kan vragen, en het antwoord daarop is natuurlijk ja. Dat die software waar hij verantwoordelijk voor is zoveel opbrengt, is daar een prima argument voor, ongeacht dat hij niet de eigenaar is.

Of hij de verhoging gaat krijgen is een 2e natuurlijk. Maar het zou wel dom van z'n werkgever zijn om een developer die zoveel opbrengt weg te laten lopen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Earthfinder
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! _/-\o_
De software is gemaakt in de tijd van de werkgever. Die is dus ook eigenaar. Echter wat begon als leuke leerwerkplaats, mond nu uit in iets wat behoorlijk geld oplevert. Ook nog structureel.

Ik ben al in gesprek met mijn werkgever en ze proberen vanuit HRM en het management mijn werkzaamheden "plat te slaan" naar betekenis voor de instelling. Echter toen het op het contract aankwam met de uitgever om het product ook in te gaan zetten voor heel mbo Nederland, is het bestuur enthousiast achter de juridische mogelijkheden aangegaan en heeft in een paar weken tijd een contract getekend.
Dat betekent m.i. ook wat voor mij. Het aantal gebruikers groeit van enkele duizenden/dag naar duizenden/uur. Andere onderwijsinstellingen worden ook afhankelijk van deze software en de druk om kwalitatief en correct werkende software te leveren, wordt daarmee ook groter.
Daarnaast moeten alle zaken rondom updates en bugfixes verder geprofessionaliseerd worden. Lang verhaal kort. Mijn rol verschuift meer en meer naar senior-/lead developer ipv docent. Ik vind dat op zich prima, ben ik ook voor opgeleid, maar m.i. mag het salaris daar ook op worden aangepast.

Hoe sterk sta ik om dit eventueel voor een geschillencommissie te brengen?
Verder is de sfeer wel goed en ik heb veel plezier in mijn werk, direct leidinggevende is ook prima (is niet mijn formele leidinggevende qua beoordeling en functioneren (helaas)). Alleen HRM en management zijn traag en stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Schaal 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Geldt er vanuit je functie een verplichting eraan verder te werken?
Anders zou ik zeggen, beter om jezelf naast je functie van docent, als zzper uit te huren voor het onderhoud/de verdere ontwikkeling van de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Waarom het zoeken binnen het huidige salarishuis. Kun je je niet laten inhuren door de instelling of uitgever voor een aantal dagen per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
defusion schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:44:
Geldt er vanuit je functie een verplichting eraan verder te werken?
Anders zou ik zeggen, beter om jezelf naast je functie van docent, als zzper uit te huren voor het onderhoud/de verdere ontwikkeling van de software.
Dat is niet vastgelegd. Er is ook niets vastgelegd over commerciële activiteiten. Het contract met de uitgever is ook gesloten zonder met mij te overleggen.
Het zal impliciet wel van mij worden verwacht uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:50:
[...]

Dat is niet vastgelegd. Er is ook niets vastgelegd over commerciële activiteiten. Het contract met de uitgever is ook gesloten zonder met mij te overleggen.
Het zal impliciet wel van mij worden verwacht uiteraard.
Dit kun je toch simpelweg overleggen met je baas? "Mijn verantwoordelijkheden nemen toe, mijn functie verschuift, en daar hoort een andere beloning bij? Kom maar met een marktconform voorstel."

Misschien wil je baas wel externen inhuren, en verwacht hij niks van jou. Ik zou dit gewoon overleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 23-04-2020 15:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
B-Real schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:48:
Waarom het zoeken binnen het huidige salarishuis. Kun je je niet laten inhuren door de instelling of uitgever voor een aantal dagen per week?
Die mogelijkheid houd ik eventueel achter de hand.
Echter vind ik het wel wat spannender om als ZZP-er aan de slag te gaan tov mijn huidige loondienst. :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:52:
[...]

Echter vind ik het wel wat spannender om als ZZP-er aan de slag te gaan tov mijn huidige loondienst. :/
In de tussentijd geen al te goede documentatie maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
_eLMo_ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:51:
[...]

Dit kun je toch simpelweg overleggen met je baas? "Mijn verantwoordelijkheden nemen toe, mijn functie verschuift, en daar hoort een andere beloning bij? Kom maar met een marktconform voorstel."

Misschien wil je baas wel externen inhuren, en verwacht hij niks van jou. Ik zou dit gewoon overleggen.
Ze verwachten het zeker van mij. Ik ben ook de enige die de software van A-Z kent.

Dat mijn verantwoordelijkheden toenemen zien zij niet zo. Zij kijken vanuit het functiehuis en proberen mij conform de CAO in te schalen. Het gehele waarderingsproces klopt ook wel, maar inhoudelijk verschillen we behoorlijk van mening. Ik verwacht geen hoofdprijs o.i.d. maar enige tegemoetkoming zou ik zeker waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Toch even aansluiten op dit topic. Ik ben werkzaam in het onderwijs, als docent maar ook als software developer, maar die functie kennen ze niet. Door mijn werkzaamheden, ik maak onderwijsapplicaties, wordt er nu flink geld verdient. Schooljaar 2019/2020 € 100k aan inkomsten gegenereerd. Prognose voor komend jaar is €800k. Eigenlijk €2M ivm verdeling van geld tussen mijn werkgever en de uitgever van onze onderwijsapplicaties.
Aangezien er nu commerciële activiteiten zijn en mijn economische waarde behoorlijk is gestegen (verder brengt niemand binnen de organisatie zoveel geld op, los van subsidies en gelden voor studenten) ben ik van mening dat dat zich ook mag vertalen naar een hoger salaris.
Onze software draait na de zomervakantie bij de eigen onderwijsinstelling, maar ook bij andere onderwijsinstellingen. Het wordt gebruikt door tienduizenden studenten op het mbo.

als je officiele functie gewoon leraar is, zal het salaris daarop gebaseerd zijn, en naar ik meen valt dan onder redelijk 'vaste' salarisschalen en kun je niet zomaar meer verdienen...
extra werkzaamheden kunnen vrijwel niet extra beloond worden.

Als je wel specifiek een andere betaling als ontwikkelaar wilt krijgen, zou je je baan als leraar vermoedelijk deels moeten opgeven, wat ook gevolgen kan hebben voor je pensioenvoorziening en vakantie-rechten, die best wel ruim te noemen zijn als leraar, en een tweede aanstelling onder andere voorwaarden en met dus een ander takenpakket aannemen voor die andere taken...

of dat werklijk zo voordelig zal zijn, valt vermoedelijk wel te betwijfelen, ik denk dat bv je school je hooguit als ZZP'er zou aanmene wat je wel meer direkte beoning oplevert, maar ze ook redelijk makkelijk van je af kunnen komen als ze eventjes geen behoefte aan een ontwikkelaar hebben (wat erg snel kan optreden in sommige situaties, als de school zal moeten bezuinigen is jouw functie dan vermoedelijk een vand e eerste die in gevaar zou komen, grotendeels door het 'gemak' waarmee daarop bezuinigt kan worden).

Verder, je lijkt aan te nemen dat omdat met ee door jou ontwikkelde applicatie geld verdient wordt, je ook recht op meer beloning hebt; helaas is dat vrijwel nergens het geval.
Hoeveel geld een bedrijf verdient met een applicatie is vaak afhankelijk van de sales en uitbating die ze verder doen, maar als ontwikkelaar is je werk allang gedaan en dus verdien je niet meer, als nadat je iets ontwikkeld hebt er geld mee verdient wordt...
Hooguit als je zelf recht-hebbende op de applicatie bent, zou je bepaalde rechten ene en vergoeding kunnen eisen..
Iig van wat je hier verteld hebt over die toepassing lijkt iig hier daarvan geen sprake

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:58:
[...]

Ze verwachten het zeker van mij. Ik ben ook de enige die de software van A-Z kent.

Dat mijn verantwoordelijkheden toenemen zien zij niet zo. Zij kijken vanuit het functiehuis en proberen mij conform de CAO in te schalen. Het gehele waarderingsproces klopt ook wel, maar inhoudelijk verschillen we behoorlijk van mening. Ik verwacht geen hoofdprijs o.i.d. maar enige tegemoetkoming zou ik zeker waarderen.
De vraag is juist of het waarderingsproces goed gedaan is, dat is namelijk leidend voor hoe jouw functie ingeschaald wordt.

Ik zou vragen om een officiele weging van je functie, dat zal intern door HR gebeuren, maar kent vaak ook een arbitrage mogelijkheid. Wanneer de weging gedaan wordt, dan zijn er 2 mogelijkheden; ofwel je blijft war je bent, of je gaat omhoog. In ieder geval kan jij er een streep onder zetten.

Het feit dat de functie (nog) niet bestaat mag geen excuus zijn; daar is het graderingsproces juist voor, de is de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Ik zou hierop aansturen, anders blijft het een welles/nietes verhaal zonder einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:05
Even een andere vraag los van waar je recht op hebt. Je werkt bij een MBO onderwijsinstelling als leraar waar je ook deze software voor geschreven hebt? Is dit een publieke MBO school of niet?
Want volgens mij is een van de voorwaarden aan de subsidies dat je geen winstoogmerk mag hebben of winst mag maken. Kan de exacte wetsartikelen zo even niet vinden maar een interview met de staatssecretaris een paar jaar geleden is redelijk helder op dit punt.

Lijkt me een goed argument om alles wat over blijft van die inkomsten gewoon aan jou uit te betalen als bonus toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:52:
[...]

Snap ik, maar voor veel mensen is het beginnen als ZZP'er voornamelijk lastig omdat ze geen opdracht hebben.
Jij hebt mogelijk een vliegende start qua opdracht :)

Daarnaast kun je natuurlijk ook als docent aanblijven, waarmee je het risico wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Sleepkever schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:02:
Even een andere vraag los van waar je recht op hebt. Je werkt bij een MBO onderwijsinstelling als leraar waar je ook deze software voor geschreven hebt? Is dit een publieke MBO school of niet?
Want volgens mij is een van de voorwaarden aan de subsidies dat je geen winstoogmerk mag hebben of winst mag maken. Kan de exacte wetsartikelen zo even niet vinden maar een interview met de staatssecretaris een paar jaar geleden is redelijk helder op dit punt.

Lijkt me een goed argument om alles wat over blijft van die inkomsten gewoon aan jou uit te betalen als bonus toch? :P
Het betreft een reguliere ROC regulier mbo-niveau onderwijsinstelling. Het genereren van aanvullende inkomsten mag, zolang de financiën maar gescheiden worden. Eventueel zou je een deel van die inkomsten dan dus kunnen gebruiken om mijn salaris een schaal omhoog te zetten. En dat verantwoorden, dat dat niet gebeurd zou zijn, als de inkomsten en activiteiten er niet geweest zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:58:
[...]

Tja, ze kunnen van alles verwachten, maar daar mag dan ook wat tegenover staan. En anders ben je plotsklaps opeens je ICT kennis kwijt, en ben je net zo handig met computers als je collega leraren.
Ik zou dan aangeven dat collega's ook niet in de avonduren nog even documentatie schrijven, onderhoud plegen en dergelijke. Als je conform CAO wordt ingeschaald, dan handel je ook conform CAO. Dus je ontwikkelt dan geen software pakket meer met duidenden gebruikers, maar bent gewoon docent.

En wat willen ze doen als je geen documentatie opstelt? Dat was toch al "extra" en buiten de functieomschrijving. Gaat lastig worden om je te ontslaan voor werk wat je buiten je functie hebt geleverd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jeroenneman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:10:
[...]

Tja, ze kunnen van alles verwachten, maar daar mag dan ook wat tegenover staan. En anders ben je plotsklaps opeens je ICT kennis kwijt, en ben je net zo handig met computers als je collega leraren.
Ik zou dan aangeven dat collega's ook niet in de avonduren nog even documentatie schrijven, onderhoud plegen en dergelijke. Als je conform CAO wordt ingeschaald, dan handel je ook conform CAO. Dus je ontwikkelt dan geen software pakket meer met duidenden gebruikers, maar bent gewoon docent.

En wat willen ze doen als je geen documentatie opstelt? Dat was toch al "extra" en buiten de functieomschrijving. Gaat lastig worden om je te ontslaan voor werk wat je buiten je functie hebt geleverd.
Hoe kom je ineens bij avond werk?

En TS heeft eraan gewerkt, dus dat hij documenteert is logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
smurfinmark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:02:
[...]

De vraag is juist of het waarderingsproces goed gedaan is, dat is namelijk leidend voor hoe jouw functie ingeschaald wordt.

Ik zou vragen om een officiele weging van je functie, dat zal intern door HR gebeuren, maar kent vaak ook een arbitrage mogelijkheid. Wanneer de weging gedaan wordt, dan zijn er 2 mogelijkheden; ofwel je blijft war je bent, of je gaat omhoog. In ieder geval kan jij er een streep onder zetten.

Het feit dat de functie (nog) niet bestaat mag geen excuus zijn; daar is het graderingsproces juist voor, de is de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Ik zou hierop aansturen, anders blijft het een welles/nietes verhaal zonder einde.
De waardering is al aan de gang, maar ook door beperkte ruime en het beton waarin de functiewaardering is gegoten, in het onderwijs, lijkt dit richting dezelfde schaal te gaan.

Even de situatie:
Ik ben als docent aangesteld, echt de realiteit is dat ik continu 10-15 eerstejaars studenten aanstuur om de onderwijsapplicatie door te ontwikkelen. Zelf maak ik de ruggengraat van het systeem. De eerstejaars mbo-studenten maken de losse modules in de software. Eerstejaars studenten leren op deze manier enorm veel, ook door de projectmatige aanpak en het krijgen van realistische opdrachten.
In praktijk lijk ik meer op de senior-/lead developer, wat ik jaren terug ook al eens ben geweest, voordat ik het onderwijs in ging. Echter, als ik dan enig vergelijk trek met mijn inschaling en een dergelijke functie bij een andere overheidsinstantie dan is er een enorm gat tussen de plafonds van mijn loonschaal en die bij andere overheidsinstanties. Een gat van ca. €1000 bruto/mnd. (mijn plafond ca. €4100 elders €5000 per maand)
Dat verschil is m.i. erg groot. Het hoeft wat mij betreft niet helemaal overbrugt te worden, maar een zekere correctie in beloning is wel terecht en ook niet teveel gevraagd, lijkt mij... maar misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Dat is toch structureel het probleem tussen onderwijs, overheid, en bedrijfsleven?

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:13:
[...]

Hoe kom je ineens bij avond werk?

En TS heeft eraan gewerkt, dus dat hij documenteert is logisch?
Waarom is documenteren logisch? Doet iedere docent dat? De meeste docenten schrijven helemaal geen software.
Misschien bij een software developer wel, maar dat is TS dus niet volgens de instelling. Heeft de instelling ergens vastgelegd dat software documenteren behoort tot de functie van docent? Anders is het werk wat er tot nu toe is uitgevoerd misschien wel gedaan tijdens werktijd, maar nergens een verplichting tot onderhoud of documentatie.

Als de school een beetje nadenkt, dan doen ze TS een marktconform aanbod. Anders hebben ze een software pakket, maar geen developer meer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Jeroenneman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:20:
[...]
Als de school een beetje nadenkt, dan doen ze TS een marktconform aanbod. Anders hebben ze een software pakket, maar geen developer meer.
Als ze een beetje nadenken dan maken ze hiervan een spinoff bedrijf waar TS een deel van zijn tijd mag werken. School houdt vervolgens aandelen in dit bedrijf en krijgt dividenden uitgekeerd oid.

Zo werkt dat op universiteiten vaak ook, met spinoff bedrijven van promovendi.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
B-Real schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:07:
[...]

Snap ik, maar voor veel mensen is het beginnen als ZZP'er voornamelijk lastig omdat ze geen opdracht hebben.
Jij hebt mogelijk een vliegende start qua opdracht :)
Alleen moet je met enkel 1 opdrachtgever weer uitkijken voor het regelgeving rondom schijnzelfstandigheid. Ik zou niet zomaar in het zzp avontuur stappen omdat je het niet eens bent met je werkgever (is ook geen heel goed begin van een klantrelatie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:08

weebl

YARR!

Volgens mij heb je ze redelijk bij de ballen, maar heb je dat zelf nog niet door...

Ze hebben een contract met een uitgever gesloten voor het uitbrengen van de software aan andere scholen, maar zijn volgens mij even vergeten dat de software ge-bugfixed, doorontwikkeld, ondersteund en gedocumenteerd moet worden.

Dit kan je, als je het goed aanpakt, leuk in je eigen voordeel laten uitpakken. Zou ze de keuze geven: of een passende functie inclusief marktconform salaris, of je houd je strikt aan je functieomschrijving: docent zijn en dus niet softwareontwikkelaar. Je kan natuurlijk ook als zzp'er aan de slag naast je functie als docent en je eigen tarief a €130 per uur rekenen.

Zou het gesteggel om dit in je huidige functie te proppen niet accepteren. Het werk is wezenlijk anders en daar hoort ook een andere functieomschrijving en salaris bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
RagingPenguin schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:25:
[...]

Alleen moet je met enkel 1 opdrachtgever weer uitkijken voor het regelgeving rondom schijnzelfstandigheid. Ik zou niet zomaar in het zzp avontuur stappen omdat je het niet eens bent met je werkgever (is ook geen heel goed begin van een klantrelatie).
Absoluut. TS zal zich er natuurlijk wel in moeten verdiepen wat er bij komt kijken, maar het spannendste (vinden van een 1e opdracht, het liefst voor langere tijd) heeft hij al gehad.

Hij heeft de situatie in elk geval ook aan zijn zijde. Ik vind persoonlijk (puur mening, nergens op gebaseerd) dat zoiets meer is dan +/- 500eu bruto per maand er bij. Dat is wisselgeld als het product echt zo goed is en zoveel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Basszje

Reisvaap!]

Nefiorim schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:24:
[...]

Als ze een beetje nadenken dan maken ze hiervan een spinoff bedrijf waar TS een deel van zijn tijd mag werken. School houdt vervolgens aandelen in dit bedrijf en krijgt dividenden uitgekeerd oid.

Zo werkt dat op universiteiten vaak ook, met spinoff bedrijven van promovendi.
Dat lijkt mij ook een betere constructie. Straks heb je allerlei afhankelijkheden, maar binnen de schoolorganisatie niemand om het stokje snel over te dragen :? Of bij te schalen als er allerlei verzoeken liggen.

Heeft de school er gelijk een goede stagelocatie erbij :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:15:
Even de situatie:
Ik ben als docent aangesteld, echt de realiteit is dat ik continu 10-15 eerstejaars studenten aanstuur om de onderwijsapplicatie door te ontwikkelen. Zelf maak ik de ruggengraat van het systeem. De eerstejaars mbo-studenten maken de losse modules in de software. Eerstejaars studenten leren op deze manier enorm veel, ook door de projectmatige aanpak en het krijgen van realistische opdrachten.
In praktijk lijk ik meer op de senior-/lead developer, wat ik jaren terug ook al eens ben geweest, voordat ik het onderwijs in ging.
Hmm, dus je studenten vullen jouw systeem in? En je begeleidt ze daarbij en vult op basis van je eigen kennis het een en ander in.

Dat is toch wat bij projectmatig werken hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:57:
[...]

Hmm, dus je studenten vullen jouw systeem in? En je begeleidt ze daarbij en vult op basis van je eigen kennis het een en ander in.

Dat is toch wat bij projectmatig werken hoort?
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:06:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt...
Je begeleid een groep leerlingen/scholieren/studenten en stuurt ze daarbij aan, zoals elke collega-leerkracht doet als het goed is. Het is niet dat je deze software als 'extra' hebt ontwikkeld, maar dit is gewoon een opdracht die je voor de studenten hebt bedacht en waarbij ze input leveren.

Vind je dat je daarom een extra beloning verdient?

Of vind je dat je een extra beloning verdient omdat dit project geld oplevert voor de school? En had je dus geen extra financiële beloning verwacht als het product geen geld had opgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earthfinder
President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:09:
[...]

Je begeleid een groep leerlingen/scholieren/studenten en stuurt ze daarbij aan, zoals elke collega-leerkracht doet als het goed is. Het is niet dat je deze software als 'extra' hebt ontwikkeld, maar dit is gewoon een opdracht die je voor de studenten hebt bedacht en waarbij ze input leveren.

Of vind je dat je een extra beloning verdient omdat dit project geld oplevert voor de school? En had je dus geen extra financiële beloning verwacht als het product geen geld had opgeleverd?
Ergens heb je een punt. Echter ben ik wel degene die de basis van het systeem actief ontwikkel en onderhoud.
Wat als leerzaam, effectief en efficiënt leerbedrijf begon, ontaard nu in volledig softwareontwikkelbedrijfje (binnen de school). Het leerbedrijf heeft een gat in de markt gevonden en de systemen, voortgangsdata van cursisten etc. groeien -> snel. De complexiteit groeit van de systemen waar het op draait groeit daarmee ook enorm. Allemaal prima... maar de verwachtingen rondom mij en van mij groeien dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
President schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is in een sales functie niet meer dan gebruikelijk. Goeie bonussen bij dergelijke prestaties.

Als TS zich in dit geval, naar zijn functie, weer volledig als docent opstelt, dan heeft hij geen enkele verplichting in het onderhouden van deze app. Mogen ze alsnog een (of meer)zzp'er a 70+ euro in dienst nemen om het te onderhouden.

Als het om zoveel geld gaat, dan is de onderwijsinstelling toch gek om het dood te laten bloeden omdat TS toch maar weer gewoon docent is gaan spelen?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Mijn waardering voor alle reacties en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Nog een kleine aanvulling op een reactie mbt de vakanties in het onderwijs. Om de vakanties te compenseren, werk ik ruim 44u per week, soms in het weekend ook nog wel, omdat ik het leuk vind. Daarmee werk ik +/- 36u/w gemiddeld over een kalenderjaar gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
weebl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:32:
Volgens mij heb je ze redelijk bij de ballen, maar heb je dat zelf nog niet door...

Ze hebben een contract met een uitgever gesloten voor het uitbrengen van de software aan andere scholen, maar zijn volgens mij even vergeten dat de software ge-bugfixed, doorontwikkeld, ondersteund en gedocumenteerd moet worden.

Dit kan je, als je het goed aanpakt, leuk in je eigen voordeel laten uitpakken. Zou ze de keuze geven: of een passende functie inclusief marktconform salaris, of je houd je strikt aan je functieomschrijving: docent zijn en dus niet softwareontwikkelaar. Je kan natuurlijk ook als zzp'er aan de slag naast je functie als docent en je eigen tarief a €130 per uur rekenen.

Zou het gesteggel om dit in je huidige functie te proppen niet accepteren. Het werk is wezenlijk anders en daar hoort ook een andere functieomschrijving en salaris bij.
Volgens mij vat jij het goed samen.

Voorkom teleurstelling achteraf, doordat je misschien niet de waardering gaat krijgen die je wel verdient, na het grotendeels 'afronden' van jouw project. Zoals ik het lees zijn er nu al verwachtingen die ver buiten jouw huidige functieomschrijving vallen. Nu is het nog nieuw, leuk en uitdagend maar zodra het serieuzer gaat worden met de uitrol naar andere scholen betwijfel ik of jij er nog voldoening uit gaat halen. Kortom: zorg voor een goede beloning en maak dit ook duidelijk. Anders zoeken ze maar iemand anders toch? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:16
OK, off-topic, maar toch, @Earthfinder je werkt bij een publieke organisatie, betaald vanuit, ook mijn, belastingcenten. In de tijd van de baas, ondersteunt door studenten en betaald vanuit publieke middelen, ontwikkel je een product. Dit wordt verpatst aan een uitgever die er geld aan gaat verdienen.

Sorry hoor, dit is niet persoonlijk bedoeld, écht niet, maar op deze manier producten ontwikkelen is oneerlijk ten opzichte van ontwikkelaars die vergelijkbare software ontwikkelen, maar dit wel laten doen door fatsoenlijk betaalde krachten. Ik denk dat je tevreden moet zijn met schaal 10. Als je dat niet bent, stop dan met ondernemertje spelen en begin voor jezelf, met het ondernemersrisico dat daarbij hoort.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik snap het hele punt niet zo:

Stap naar HR.

Zeg ik werk nu 1,0 fte als docent LB/LC.
Ik heb naast mijn werk als docent veel meer taken en verantwoordelijkheden gekregen die buiten de scope van docentschap beginnen te vallen.
Pas m'n arbeidsovereenkomst als docent aan naar 0,6 fte.
Sluit een arbeidsovereenkomst af als ondersteunend personeel, projectleider whatever (er zullen genoeg opties in de cao staan om je ergens wel onder passend te krijgen) voor 0,4 fte tegen een hogere beloning.

Dit lijkt me een veel succesvollere strategie dan voor je gehele aanstelling als docent opeens een hoger salaris eisen. Dat is gewoon lastig want de schalen zijn vooral gebaseerd op senioriteit en in de cao's kennen die functies vast omlijnde functieomschrijvingen etc. Jouw werkzaamheden vallen buiten de scope eigenlijk van docentschap dus dat is gewoon lastig in te meten en hoort ook eigenlijk niet thuis in hoe het systeem werkt. Wat jij nu wil is eigenlijk een taxichauffeur die 1 jaar in dienst is meer gaan betalen in de functie van taxichauffeur als iemand die 6 jaar als taxichauffeur werkt, omdat die ene taxichauffeur ook nog eens boodschappen thuisbezorgt en daarmee veel geld binnen brengt. Dat kan gewoon niet in hoe het systeem werkt dat je iemand die veel minder ervaring heeft toch veel hoger in de schaal komt want allebei ben je nog steeds in de functie als taxichauffeur en daar is de beloning ook op gebaseerd. niet de extra zaken

NB: Heeft het toevallig iets met keuzedelen te maken?

[ Voor 64% gewijzigd door CyberMania op 23-04-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
@CyberMania Het heeft niets met keuzedelen te maken :-)
Mijn werk bestaat voor nagenoeg 100% uit het runnen van het leerbedrijf. Het leerrendement wat studenten halen is enorm en niet te vergelijken met lessen en/of opdrachten. Ik werk in een ruimte met de studenten en ben hoofdzakelijk bezig met het ontwikkelen van de applicaties. Studenten zijn ook rustig en gefocust aan het werk met hun onderdeel van de totale applicatie.

Daarnaast zijn er veel “senioren” die weinig tot geen waarde toevoegen aan de studenten en alleen het suffe lesje afdraaien. M.i. mogen dergelijke mensen met “senioriteit” ook wel minder gaan verdienen. Dergelijke docenten tikken vanwege oude regelingen, salarissen aan tussen de €5300 en €5700 bruto / mand. Volgens mij mag er best onderscheid zijn in hoe goed iemand in zijn werk is. Dat bevordert de professionaliteit en gedrevenheid bij het personeel. Loongroei hoeft in die zin, qua senioriteit, geen vanzelfsprekendheid te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nog een beetje werken aan bescheidenheid! Verder ben ik het eens met @CyberMania, tenzij je vindt dat al het MBO-onderwijs een werkleerbedrijf worden moet.

Doen eigenlijk alle leerlingen van een cohort mee aan het ontwikkelen van deze applicatie? En hoe zit dat met de collega's die het suffe lesje afdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earthfinder
@Verwijderd
De collega’s hebben eigenlijk niet de up-to-date kennis die nodig is om bij te dragen aan de softwareontwikkeling, helaas. Een aantal geven nog les alsof internet niet verder is gekomen dan HTML en CSS.

Alle eerstejaarsstudenten komen tien weken bij het leerbedrijf langs. Elk jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:51
Dan is het misschien toch eens tijd dat het een apart bedrijf wordt welke is ingehuurd door de school als leerplek? Ofzo iets.
In ieder geval is dit project nu veel groter aan het worden dan alleen voor de school. Misschien wil je straks er ook wel een paar ervaren developers bij etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03
Ik heb moeite met twee dingen:

1. Je opvatting dat jouw manier van lesgeven de enige juiste is en dat jouw product geweldig is.

Ik zeg het maar even hard. Je hebt waarschijnlijk een leuk project gedraaid en een stuk software gemaakt. Echter, ik ken mensen die minstens datzelfde kunnen. Die kosten dan geld, maar als het product blijkbaar een succes is, dan kan een school of bedrijf daar simpelweg geld in steken. Scholen hebben daar bepaalde budgetten voor. Zolang een 'gek' het gratis doet, hoor je ze niet klagen natuurlijk.
Ik betwijfel of jij wel zo belangrijk bent als dat je jezelf maakt en schetst. En dat wordt eigenlijk bevestigd door de school. Die laat jou rustig doorgaan met je project, want dat bespaart ze geld. Mocht jij geld vragen of moeilijk doen, dan stappen ze met het publieke geld in hun budget meteen naar een professional.
Je noemt het een gat in de markt, misschien kun je daar iets meer over vertellen. Als het echt een gat is, dan weet je zeker dat daar ondertussen meer mensen in springen en dan wordt je op korte termijn overbodig.
Vertel eens wat jouw software doet en wat het volgens jou speciaal maakt?

2. Je werkhouding i.c.m. je arbeidscontract.

Het hele concept van een contract is dat je als werknemer precies doet wat van je wordt gevraagd volgens het contract. Je geeft aan meer uren te maken en andere taken uit te voeren. Jammer maar helaas, maar dat is je eigen schuld. Jouw werkgever plukt de vruchten van jouw enthousiasme en naïviteit. Ik heb ook zo'n contract, maar doe precies wat ik moet doen. Als het onschuldig is en ik vind het zelf leuk, dan doe ik ook wel eens wat extra's. Dat snap ik best. Je geeft aan structureel meer te doen dan wat van je wordt verwacht. Dat is zakelijk gezien zwak en daar maken managers feilloos misbruik van.
Managers zijn gek op mensen die pro-actief werken en meer doen dan nodig. Want wat zijn de werkzaamheden van een manager immers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, vragen om een (eenmalige / structurele) verhoging staat je natuurlijk vrij om te doen.
Of je het gaat krijgen, dat is een tweede...

Je bent aangenomen om bepaalde werkzaamheden te doen. Of ICT daar een onderdeel van is/was weet ik niet, maar in principe levert iedereen in een bepaalde zin meerwaarde toe aan het eindproduct.
Zou bijv. Apple alle medewerkers niet een (eenmalige / structurele) verhoging moeten geven? Apple maakt al jaren lang gigantische winsten, die uiteindelijk door mensen in de gehele keten wordt gerealiseerd. Dit gaat van leiding geven aan het bedrijf tot het bedenken / inkopen / monteren / assembleren / verkopen / etc.
Alle partijen dragen uiteindelijk een steentje bij in de complete schakel, maar niet iedereen krijgt de beloning / waardering die hij / zij verdient. Denk je dat bijvoorbeeld de inkoper een verhoging krijgt, als hij een goed inkoop contract afsluit en daarmee een paar miljoen euro bespaard ten opzichte van het huidige contract? Of dat degene die de assemblage regelt, meer krijgt als ie een sneller / beter proces ontwikkelt? Nee, dat is allemaal 'part of the job'.

Aangezien er kennelijk in jouw functie omschrijving niet specifiek wordt gesproken over de werkzaamheden die je doet, is het ook lastig om naar een andere functie(groep) over te stappen. In het onderwijs zullen ze ook geen functie omschrijving hebben voor de werkzaamheden die je doet. Die zal dan wellicht speciaal voor jou worden geschreven en over het algemeen zijn ze daar niet zo dol op (want dan krijg je dat Pietje straks ook gaat aankloppen dat hij andere werkzaamheden verricht die niet in zijn functie staan en daar een aparte beloning voor wilt hebben).

Wil je het echter hard gaan spelen, dan kan je altijd aangeven dat de wegen gaan scheiden omdat je niet de waardering krijgt die je verwacht had te krijgen na al die inspanning. Geen idee of er anderen zijn, die de software goed van je kunnen overnemen, maar als ik het zo lees verwacht ik van niet. Dan valt dit "project" stil en missen zij de inkomsten. Je moet dan alleen wel de ballen hebben, om het zo te spelen en ook daadwerkelijk op te stappen als ze geen gehoor geven aan je oproep. Anders sta je flink voor paal en weten ze dat je toch niet weg zal gaan (en dus toekomstige beloningen ook minder snel zullen afgeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Bernard0343 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:30:
OK, off-topic, maar toch, @Earthfinder je werkt bij een publieke organisatie, betaald vanuit, ook mijn, belastingcenten. In de tijd van de baas, ondersteunt door studenten en betaald vanuit publieke middelen, ontwikkel je een product. Dit wordt verpatst aan een uitgever die er geld aan gaat verdienen.

Sorry hoor, dit is niet persoonlijk bedoeld, écht niet, maar op deze manier producten ontwikkelen is oneerlijk ten opzichte van ontwikkelaars die vergelijkbare software ontwikkelen, maar dit wel laten doen door fatsoenlijk betaalde krachten. Ik denk dat je tevreden moet zijn met schaal 10. Als je dat niet bent, stop dan met ondernemertje spelen en begin voor jezelf, met het ondernemersrisico dat daarbij hoort.
Door dit soort constructies zorgen we er wel voor dat leerkrachten met echte ervaring en bijbehorende skillset steeds zeldzamer worden. Vervolgens zetten we liever iemand voor de klas die weer materiaal moet kopen van een uitgever...

Sorry hoor, dit is niet persoonlijk bedoeld, écht niet, maar op deze manier producten ontwikkelen is oneerlijk ten opzichte van ontwikkelaars die vergelijkbare software ontwikkelen, maar dit wel laten doen door fatsoenlijk betaalde krachten.

Dus TS moet gewoon fatsoenlijk betaald worden? Immers, maakt het weinig uit of de instelling TS opslag geeft, of dat ze een externe partij geld gaan moeten toeschuiven voor onderhoud en verdere ontwikkeling. Alleen zijn we dan waarschijnlijk nog meer publiek geld kwijt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Playa del C. schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:29:
1. Je opvatting dat jouw manier van lesgeven de enige juiste is en dat jouw product geweldig is.
Het is zeker niet de enige juiste manier. Er zijn meerdere manieren. Sorry voor dat het zo overkomt, dat is wellicht mijn enthousiasme, omdat ik studenten zo zie opbloeien en enthousiast zie worden. Echter, ik denk wel dat we alle omstandigheden goed hebben neergezet waardoor er veel wordt geleerd op het gebied van applicatieontwikkeling én dat we een mooi product hebben neergezet.
Er zijn veel docenten die zijn opgeleid om "les te geven" i.p.v. mensen te "laten leren". Maar goed dat is een andere discussie over het onderwijs in het algemeen.
Playa del C. schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:29:
2. Je werkhouding i.c.m. je arbeidscontract.
Dat ik meer werk, vind ik ook geen probleem. Echter ik vind, waar we eerst een niche in de markt bedienden (NT2: Nederlands als Tweede taal / inburgering), is er nu grote interesse voor ons product om het voor heel mbo NL in te zetten. We maken ook al stappen in het rekenonderwijs en op het gebied van burgerschap. Onze software wordt nu in Denemarken gebruikt en in Engeland draait een pilot.
Uiteraard gebruikt de eigen instelling de software ook, op een nog uitgebreidere manier, dan de commerciële producten.
Het product is ook meer een raamwerk dat allerlei soorten oefeningen mogelijk maakt, op hoofdzakelijk taal- en rekengebied, dat ontsloten kan worden via een menu.
Echter met wat creativiteit, kan het ook voor andere gebieden worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik snap weinig van dit topic. Als je meer geld wil hebben, ga je hiermee naar je manager. Als hij met een voorstel komt dat niet aantrekkelijk is, vraag je om meer. Als 'ie nee zegt, slik je het, of ga je weg.

Geschillencommissie? Serieus?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:41
Ben je nu al in gesprek geweest met bestuursleden van je school? Hoe stonden zij erin? Vinden hun je huidige salaris wel bij je functie passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Jeroenneman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:17:

Dus TS moet gewoon fatsoenlijk betaald worden? Immers, maakt het weinig uit of de instelling TS opslag geeft, of dat ze een externe partij geld gaan moeten toeschuiven voor onderhoud en verdere ontwikkeling. Alleen zijn we dan waarschijnlijk nog meer publiek geld kwijt |:(
TS ontwikkelt, betaald door school, een product. De ontwikkelkosten worden dus vanuit publieke gelden gefinancierd. Hij laat dit product onderhouden door studenten, als onderdeel van hun opleiding, salariskosten voor deze studenten zijn nihil. Wanneer dit product succesvol blijkt te zijn komt er een uitgever langs, die dit product gaat 'vermarkten'. Maar TS blijft betaald worden vanuit school en de leerlingen die dit product onderhouden, blijven onbetaald. Dus alle gemaakte kosten totdát het product een succes is en opgemerkt wordt door een uitgever, worden betaald uit het budget van de school.

Nu de situatie bij de concurrent van eerdergenoemde uitgever. Deze ontwikkelt zelfstandig een product. Hiervoor heeft de concurrent developers en een project lead (...en een secretaresse en iemand voor de kantine..) in dienst die een marktconform salaris ontvangen. Pas als het product van de concurrent een succes blijkt te zijn wordt hier geld mee verdiend, daarvóór betaalt de concurrent alles uit éigen middelen. Nu moet deze concurrent ineens opboksen tegen een product dat ontwikkeld is van, ook zijn, belastinggeld en dat onderhouden wordt door studenten die daar géén marktconform salaris voor ontvangen.

Ik vind het prima en prachtig dat scholen mooie leermiddelen ontwikkelen, geweldig als deze gedeeld worden. Echter, ik vind het niet zo prima als scholen deze producten gaan vercommercialiseren en daarmee 'de markt' verstoren. Ik heb het in het verleden zien gebeuren met cursussen en trainingen, waarbij ROC's de prijzen lager konden houden, omdat zij de kosten voor locatie en cursussen van de docenten betaalden vanuit hun reguliere financiering en alleen de uren dat de docent daadwerkelijk met deze éne training bezig was, in rekening brachten. Hiermee zaten zij altijd onder de prijs van commerciële opleiders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Hydra schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:22:
Ik snap weinig van dit topic. Als je meer geld wil hebben, ga je hiermee naar je manager. Als hij met een voorstel komt dat niet aantrekkelijk is, vraag je om meer. Als 'ie nee zegt, slik je het, of ga je weg.

Geschillencommissie? Serieus?
Dat is heel normaal in ambtenaren land.

Maar denk dat TS even moet nadenken of hij leraar wil blijven of zich weer wil verdiepen in de commerciële kant van dit product en wellicht bij de uitgever wil gaan werken.

Dit verhaal klinkt een beetje als van 2 walletjes willen eten / best of both worlds.
Maar dat gaat m zonder (gedeeltelijk) van werkgever veranderen niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom is je economische waarde gestegen? Heb je specifieke kennis waarom je niet vervangbaar zou zijn?

Dat een produkt wat je ontwikkelt veel omzet maakt, betekend nog niet automatisch dat je daarmee boven marktconform betaald hoeft te worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:32:
@CyberMania Het heeft niets met keuzedelen te maken :-)
Dergelijke docenten...
Dat is dan ook het verschil in mensen die zitten in het onderwijs en mensen die werken in het onderwijs.

Als dit product daadwerkelijk vercommercialiseerd is dan zou ik er voor kiezen om je contract van voltijd naar deeltijd te laten brengen en de dagen die je vermindert in een eigen bedrijf te stoppen. Of je dit als ZZP of in een andere vorm gaat doen moet je zelf weten. Denk in ieder geval na over de aansprakelijkheid wanneer er bijvoorbeeld grote lekken uit jouw software voortkomen.

Dat je met studenten de software ontwikkelt is prima. Ik ben in ieder geval voorstander van het feit dat studenten best producten kunnen opleveren aan klanten, ook voor andere praktische richtingen. Als ik een klusje heb voor wat draaien of lassen dan moet dat een student dat prima kunnen doen. Commercieel hoeft het niet te zijn, liever niet zelfs, maar de student kan er veel van leren.

Misschien kun je in het kader van ondernemend gedrag samen met een collega uit een economische richting een bedrijfje laten runnen door studenten. Waarom zou het in het MBO niet kunnen terwijl het op het HBO en de universiteit wel mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Dit is wel een mooie spagaat. In feite komen je daadwerkelijke werkzaamheden en beloning dus niet meer overeen met je contract (lead developer vs. docent).
Terug naar je rol als docent is, als ik het zo lees, voor zowel jou als voor de school geen optie. Immers wordt de software steeds belangrijker en speel je een sleutelrol in de ontwikkeling ervan die niet zomaar vervangen kan worden. Daarnaast neem ik aan dat je die rol ook zo wilt blijven vervullen.

Ook al kennen ze die functie dan niet bij de school, zou ik toch wat 'creativiteit' van hen verwachten om jou een passende beloning te geven als je hierover gaat onderhandelen.
De crux is, ben je bereid om op te stappen als ze dat niet willen? Want anders is het natuurlijk makkelijk en goedkoop voor de school om de huidige situatie aan te houden.

Misschien een andere benadering, met de uitgever en de school om tafel gaan of je niet in dienst kan gaan bij de uitgever om in opdracht van de school de software door te ontwikkelen? Misschien dat de uitgever hiervoor wel een passende functie cq. beloning wil geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Earthfinder schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:21:
[...]

Het is zeker niet de enige juiste manier. Er zijn meerdere manieren. Sorry voor dat het zo overkomt, dat is wellicht mijn enthousiasme, omdat ik studenten zo zie opbloeien en enthousiast zie worden. Echter, ik denk wel dat we alle omstandigheden goed hebben neergezet waardoor er veel wordt geleerd op het gebied van applicatieontwikkeling én dat we een mooi product hebben neergezet.
Er zijn veel docenten die zijn opgeleid om "les te geven" i.p.v. mensen te "laten leren". Maar goed dat is een andere discussie over het onderwijs in het algemeen.

[...]

Dat ik meer werk, vind ik ook geen probleem. Echter ik vind, waar we eerst een niche in de markt bedienden (NT2: Nederlands als Tweede taal / inburgering), is er nu grote interesse voor ons product om het voor heel mbo NL in te zetten. We maken ook al stappen in het rekenonderwijs en op het gebied van burgerschap. Onze software wordt nu in Denemarken gebruikt en in Engeland draait een pilot.
Uiteraard gebruikt de eigen instelling de software ook, op een nog uitgebreidere manier, dan de commerciële producten.
Het product is ook meer een raamwerk dat allerlei soorten oefeningen mogelijk maakt, op hoofdzakelijk taal- en rekengebied, dat ontsloten kan worden via een menu.
Echter met wat creativiteit, kan het ook voor andere gebieden worden ingezet.
Duidelijk. Ik denk wel dat er gratis, goedkope en/of betere alternatieven zijn. Qua digitaal en op maat lesgeven is Learnbeat bijvoorbeeld een ideaal en vrijwel gratis product. Verder is er zelfs binnen Google veel mogelijk. Ik zie niet echt waar jouw software specifiek zo goed voor kan zijn.
Wat mensen in het onderwijs juist niet willen (of moeten willen) is verschillende platformen voor allerlei zaken. Ook is goedkoop vaak duurkoop.
De ondersteuning en ontwikkeling van de software hangt op dit moment af van een docent die elk moment kan stoppen en van (eerstejaars) MBO studenten. Ik zou er als school nooit aan beginnen in ieder geval.
Je ziet ook de vreemde situatie die is ontstaan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:56
Earthfinder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:15:
[...]

De waardering is al aan de gang, maar ook door beperkte ruime en het beton waarin de functiewaardering is gegoten, in het onderwijs, lijkt dit richting dezelfde schaal te gaan.

Even de situatie:
Wacht even. Een stapel studenten (onbetaald) en een docent (betaald vanuit publieke middelen) doen applicaties maken die vervolgens door de school verkocht worden? Dat klinkt als een fikse marktverstoring en ik geloof niet dat commerciele partijen dat heul leuk vinden. ☝

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
@iamerwin Het wordt niet door de school verkocht, maar door een uitgever. In een jaar tijd heeft onze software de marktleider weggedrukt en hebben we 40% van de markt in handen van onze eerste doelgroep.
Niet zozeer vanwege de prijs van het pakket, maar omdat de doelgroep (NT2) meer en meer ervaart, dat er met onze software meer geleerd wordt. Waar er bij andere software naar wordt gekeken welke toetsen je met voldoende hebt afgerond, wordt met onze software gekeken naar wat iemand daadwerkelijk kan en waar nog wat valt te leren. Daardoor wordt het gebruiker aangemoedigd om vooral dat te gaan oefenen wat hij/zij nog niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Earthfinder schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:56:
@iamerwin Het wordt niet door de school verkocht, maar door een uitgever. In een jaar tijd heeft onze software de marktleider weggedrukt en hebben we 40% van de markt in handen van onze eerste doelgroep.
Niet zozeer vanwege de prijs van het pakket, maar omdat de doelgroep (NT2) meer en meer ervaart, dat er met onze software meer geleerd wordt. Waar er bij andere software naar wordt gekeken welke toetsen je met voldoende hebt afgerond, wordt met onze software gekeken naar wat iemand daadwerkelijk kan en waar nog wat valt te leren. Daardoor wordt het gebruiker aangemoedigd om vooral dat te gaan oefenen wat hij/zij nog niet kan.
Formatief toetsen heet dat. Dat is inderdaad hip, maar zoals ik al eerder zei, dat kan prima in Learnbeat al. En daar heb je alle vakken/modules en onderdelen daarvan in staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Dit dus. De software die jullie ontwikkelen heeft de "marktleider weggedrukt"

Alles lief leuk en aardig, maar de door jullie ontwikkelde software is, mogelijk, mede zo goed omdat het ontwikkelen hiervan niet gebonden was aan een budget in tijd of geld. Je deed dit in de tijd van je huidige werkgever, een ROC. Je brengt dit naar de markt, de kosten om deze software door te ontwikkelen en te onderhouden zijn lager dan bij de concurrent, immers, jij wordt door het ROC betaald, de leerlingen worden niet betaald. Met dit soort initiatieven verpest een ROC de markt waarvoor zij zélf opleiden. Maar vooral wordt publiek geld gebruikt om een commercieel product in de markt te zetten om zo de marktleider weg te drukken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Playa del C. schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:19:
[...]

Formatief toetsen heet dat. Dat is inderdaad hip, maar zoals ik al eerder zei, dat kan prima in Learnbeat al. En daar heb je alle vakken/modules en onderdelen daarvan in staan.
Ik ga er in de meivakantie eens naar kijken. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden. Ik ken Learnbeat van naam wel, maar heb het nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:56
Dit maakt het niet beter natuurlijk. ;) Feit blijft dat een commerciele partij (uitgever) een stuk software verkoopt dat door studenten (gratiesj) en een docent (betaald vanuit publieke middelen) verkoopt en dus de martkleider weggedrukt heeft.

Ik snap dat dit in principe niet direct jouw probleem is hoor, maar volgens mij mag dit niet en lijkt dit op een creatieve manier om subsidie/financieringsvoorwaarden te ontduiken. Many moons ago werkte ik bij een semi-overheids instelling en ik weet maar al te goed hoe onwetend (bewust danwel onbewust ;) ) danwel clueless mensen zijn mbt zulke dingen.

Eerder zeg je al
Het genereren van aanvullende inkomsten mag, zolang de financiën maar gescheiden worden
Alleen generen van aanvullende inkomsten betekent niet automatisch dat je winst mag maken met economische marktactiviteiten.

Zoals ik al zei: an sich is dat niet jouw probleem - maar misschien kan het geen kwaad om eens een balletje op te werpen. :)
Earthfinder schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:41:
[...]

We hebben niet met opzet de marktleider weggedrukt. Dat overkwam ons enigszins en is nooit de intentie geweest
En "opeens" hadden jullie € 2.000.000 verdiend? 8)

De intentie is goed, maar iemand had mijns inziens moeten zeggen

"Yo, we doen nu een economische marktactiviteit en treden in concurrentie met commerciele partijen, mag dat wel?"

en dat is misschien niet gebeurd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door iamerwin op 24-04-2020 12:44 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Bernard0343 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:26:
[...]

Dit dus. De software die jullie ontwikkelen heeft de "marktleider weggedrukt"

Alles lief leuk en aardig, maar de door jullie ontwikkelde software is, mogelijk, mede zo goed omdat het ontwikkelen hiervan niet gebonden was aan een budget in tijd of geld. Je deed dit in de tijd van je huidige werkgever, een ROC. Je brengt dit naar de markt, de kosten om deze software door te ontwikkelen en te onderhouden zijn lager dan bij de concurrent, immers, jij wordt door het ROC betaald, de leerlingen worden niet betaald. Met dit soort initiatieven verpest een ROC de markt waarvoor zij zélf opleiden. Maar vooral wordt publiek geld gebruikt om een commercieel product in de markt te zetten om zo de marktleider weg te drukken........
We hebben niet met opzet de marktleider weggedrukt. Dat overkwam ons enigszins en is nooit de intentie geweest

Vergeet bij het maken van onze software niet, dat ons primaire doel het LEREN van een vak is; het vak van applicatieontwikkelaar. Kennelijk is met de juiste begeleiding een mooi en gewaardeerd product te maken.
Het kost Ons wel veel tijd om nieuwe onderdelen aan de software toe te voegen omdat de studenten lang niet altijd iets opleveren wat werkt. Dat hoeft ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik ben het eigenlijk wel eens met @Bernard0343, voor de school is dit wat mij betreft ook een moment om zich achter de oren te krabben.
Die scholieren zorgen er zo voor dat ze, zodra ze de opleiding afgerond hebben, minder baankansen hebben. Er worden neem ik even aan geen oud-leerlingen ingehuurd om te werken bij de uitgever aan deze applicatie?

De uitgever die dit verkoopt, betaald hij iets voor het verkrijgen van de rechten op de applicatie? Zo ja, dan zit er dus gewoon een verdienmodel aan voor de school (als zijnde leverancier van een product).

Terug naar @Verwijderd zijn situatie. Ik zou dit niet proberen op te lossen binnen de CAO van het onderwijs. Een deeltijd baan bij de uitgever of als ZZP-er lijkt me het meest logisch. Andere oplossingen gaan gedoe opleveren. Als ze je bijvoorbeeld een schaal omhoog zetten kan je wachten op het moment dat een andere docent die iets er naast doet dit ook wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iamerwin schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:41:
[...]
Alleen generen van aanvullende inkomsten betekent niet automatisch dat je winst mag maken met economische marktactiviteiten.
Het ene lijkt mij niet mogelijk zonder het andere (OK, je kunt collecteren), en voor ROCs, HBOs en Universiteiten is de derde geldstroom (bijvoorbeeld contractonderwijs of subsidieprogramma's) onmisbaar.

In een aantal gevallen stelt de de subsidiënt dat aanvullende inkomsten gekort zullen gaan worden op de verstrekte subsidie, in een heleboel andere gevallen niet. En voor contractonderwijs of bijvoorbeeld EVC-trajecten geldt natuurlijk verder helemaal niets. Tenzij ik mij vergis, is juist de NT2-markt eentje waarop zowel ROCs als ook private aanbieders naast elkaar bestaan.

Het werkleerbedrijf is naar mijn idee een leuke bijkomstigheid als het vast verweven zit in een jaarprogramma. Tenslotte hebben veel praktijkscholen en ROCs bijvoorbeeld winkeltjes in stadscentra of leveren ze goedkope arbeidskrachten aan min of meer maatschappelijk relevante organisaties.

Het interessante hier is natuurlijk dat de activiteiten een commercieel karakter gaan krijgen, en dat hier eerste stroom indirect vermengd wordt met de derde. Je ziet dat ook omdat de functie (en de beloning) niet meer correspondeert met wat de medewerker ervaart.

Voor het MBO heb ik nog nagekeken en ik heb gezien dat er een systeem is dat Fuwasys-bve heet. Dat biedt mogelijkheid tot het beschrijven en waarderen van functies die niet standaard aanwezig zijn. Er zijn zelfs bureautjes die daarin faciliteren. Dat is denk ik een goed begin voor een gesprek met leidinggevende en het stafbureau van de ROC.

Blijft natuurlijk het andere punt van het commercialiseren van de leermiddelen. Juist bij NT2 waarbij relatief vaak sociaal zwakkere personen zelfs een lening moeten aangaan om Nederlands te leren, zou het sieren om dit open access te maken, zodat het materiaal verbeterd worden kan. Hier is echter een andere keuze gemaakt, dat is misschien jammer. Misschien kan er ook een kwaliteitsslag in het materiaal worden gemaakt door de specialisten van de uitgevers, dat is natuurlijk slecht te beoordelen zonder domeinkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
@Verwijderd De uitgeverij is juist zo enthousiast over de kwaliteit van ons product. De content van het product is zeer contextrijk. De content wordt gevuld door één docent. Er zitten 2000+ oefeningen in voor NT2-cursisten van A0 - B2.
Daarnaast wordt er feedback gegeven op ons product door docenten uit het NT2-domein. Daar doen wij dan weer wat mee.

Vanuit het succes in de NT2-hoek is het idee ontstaan om het platform ook voor vreemde talen in het mbo-onderwijs te gaan gebruiken. Daarbij is de content dus anders dan die voor NT2.

Ons product leunt daarbij ook sterk op een zeer goed gevulde media-bibliotheek met audio- en beeld-materiaal wat we ook zelf maken/ontwikkelen of samenstellen.

Verder hoe e.e.a. juridisch zit, qua concurrentie, daar heb ik geen idee van. Ik weet wel dat op dat gebied behoorlijk was is uitgezocht door de juridisch specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Heb je een demo voor ons?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 21:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Smobbo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:50:
Ik ben het eigenlijk wel eens met @Bernard0343, voor de school is dit wat mij betreft ook een moment om zich achter de oren te krabben.
Die scholieren zorgen er zo voor dat ze, zodra ze de opleiding afgerond hebben, minder baankansen hebben.
Die bedrijven mogen zich wel achter de oren krabben; dat een capabel iemand met een paar leerlingen kennelijk software kan ontwikkelen met een bepaald kwaliteitsniveau die beter is dan wat er voor de rest op de markt is. Wat is de waarde dan van die andere bedrijven?

Kost het de onderwijsinstellingen - en in die zin de samenleving - weer geld als je software/platforms die niet aansluiten en waar wel fors voor betaald moet worden.

@Earthfinder 's leerlingen hebben zo mooi wat toegepaste en praktische kennis opgedaan en zijn in die zin veel beter voorbereid op de arbeidsmarkt.
Dat andere leerlingen op andere scholen met een matige docent dit niet hebben; naja, pech gehad. Wereld is niet eerlijk. Hoef je niet het niveau van iedereen naar beneden bij te stellen om het gelijk te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bolletje op 24-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
Hier staat het e.e.a. van wat ik mag delen:
https://www.smore.com/gcdwb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Bolletje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:57:
[...]

Die bedrijven mogen zich wel achter de oren krabben; dat een capabel iemand met een paar leerlingen kennelijk software kan ontwikkelen met een bepaald kwaliteitsniveau die beter is dan wat er voor de rest op de markt is. Wat is de waarde dan van die andere bedrijven?

Kost het de onderwijsinstellingen - en in die zin de samenleving - weer geld als je software/platforms die niet aansluiten en waar wel fors voor betaald moet worden.

@Earthfinder 's leerlingen hebben zo mooi wat toegepaste en praktische kennis opgedaan en zijn in die zin veel beter voorbereid op de arbeidsmarkt.
Dat andere leerlingen op andere scholen met een matige docent dit niet hebben; naja, pech gehad. Wereld is niet eerlijk. Hoef je niet het niveau van iedereen naar beneden bij te stellen om het gelijk te maken.
Flauwe vergelijking, maar als je een onbeperkt aantal apen een onbeperkte tijd achter een typemachine zet, is het bijna zeker dat er ééntje, ooit, een stuk van Shakespeare tikt.

'Andere' uitgevers hebben een meer beperkte tijd om een product te ontwikkelen, zij betalen hun medewerkers een 'normaal' salaris en maken hiervoor geen gebruik van publieke gelden en véél minder van studenten of stagiairs. Aangezien een leermiddel niet duurder kan zijn dan bedrag X (anders prijs je jezelf uit de markt), is de speelruimte beperkt.

Wat TS doet is de software ontwikkelen, terwijl hij betaald wordt uit gelden die niét hiervoor niet bedoeld zijn, het 'verdienmodel' leunt op studenten die hiervoor niet betaald worden. TS kan hierdoor zijn software veel goedkoper aanbieden (of veel completer maken) dan een uitgever die met 'normale' werknemers werkt. Me dunkt dat zijn software beter en goedkoper is, de kosten voor ontwikkeling en onderhoud worden, kunstmatig, laag gehouden.

@Verwijderd zei het heel keurig:
Juist bij NT2 waarbij relatief vaak sociaal zwakkere personen zelfs een lening moeten aangaan om Nederlands te leren, zou het sieren om dit open access te maken, zodat het materiaal verbeterd worden kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
Duidelijk. Ziet er goed uit. Dat is meer het materiaal wat ze op basisscholen gebruiken. Mijn dochter zit in groep 1 en heeft ook allerlei apps en sites over dit soort dingen.
Wat je ondertussen hebt gemaakt, is inderdaad een stuk professionele software. Laat ik het zo zeggen: dit had je gewoon niet gratis en voor de lol moeten maken. Je kunt het alleen als opensource en vrijwilligerswerk aanbieden (zoals zo veel sites) of je kunt het als ZZP-er verkopen met een licentie of voor een vergoeding. Het probleem zit hem in dat je het onder werktijd van een school hebt gemaakt. Zelfs met studenten.

Wat er duidelijk gaat gebeuren, is dat de school en een uitgever de software plus de content graag op de markt brengt. Gratis gekregen en cashen maar. Ik kan je echter ook nu al vertellen dat jij als persoon totaal niet nodig bent voor het hele product. Het idee is goed en het idee is nu al van de uitgever. De rest er omheen programmeren kan elke degelijke programmeur. De content ontwikkelen, kan elke degelijke docent.

Ben zelf docent en auteur trouwens. Je hebt goede contracten nodig voor dit soort zaken en het lijkt erop dat je die totaal niet hebt. Zoals ik eerder al zei, je school heeft leuk gebruikt gemaakt van de vaardigheden van een werknemer. Je hebt er zelf financieel niks aan, maar andere mensen die er niks voor gedaan hebben, verdienen er mee.

De uitgever heeft een gratis werknemer. Ik zie daar verder geen oneerlijke concurrentie in richting de markt. De uitgever zit al in de markt en heeft een gratis bron gespot. Jij ziet het als win-win voor je eigen studenten. Je kunt ze echter ook (via stage) koppelen aan bedrijven om ze zo andere software te laten ontwikkelen. De focus ligt nu nogal op jouw persoonlijke project, terwijl een aantal studenten net zo goed hele andere projecten kan doen en daarbij minstens net zoveel leren.

Wel interessant, maar ook wel bijzonder dat het zo is verlopen. Begrijp mij niet verkeerd, je levert technisch zeker iets goeds. Alleen zakelijk zit het niet goed in elkaar. En zo zie je weer hoe management werkt. Dat is over de rug van anderen (vaak).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02
Playa del C. schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:45:
[...]

Wat je ondertussen hebt gemaakt, is inderdaad een stuk professionele software. Laat ik het zo zeggen: dit had je gewoon niet gratis en voor de lol moeten maken. Je kunt het alleen als opensource en vrijwilligerswerk aanbieden (zoals zo veel sites) of je kunt het als ZZP-er verkopen met een licentie of voor een vergoeding. Het probleem zit hem in dat je het onder werktijd van een school hebt gemaakt. Zelfs met studenten.

Wat er duidelijk gaat gebeuren, is dat de school en een uitgever de software plus de content graag op de markt brengt. Gratis gekregen en cashen maar. Ik kan je echter ook nu al vertellen dat jij als persoon totaal niet nodig bent voor het hele product. Het idee is goed en het idee is nu al van de uitgever. De rest er omheen programmeren kan elke degelijke programmeur. De content ontwikkelen, kan elke degelijke docent.

[...]

Wel interessant, maar ook wel bijzonder dat het zo is verlopen. Begrijp mij niet verkeerd, je levert technisch zeker iets goeds. Alleen zakelijk zit het niet goed in elkaar. En zo zie je weer hoe management werkt. Dat is over de rug van anderen (vaak).
Tja, ik vind het zuur om te zeggen, maar dit is wel een beetje hoe de situatie zich heeft uitgekristalliseerd. En tenzij je het hebt geprogrammeerd in een obscure taal waarvoor het onmogelijk is een andere ontwikkelaar voor te vinden, is je onderhandelingspositie behoorlijk... matig.

Voordat ik dit las, was ik het grotendeels eens met de rest. Je stelde zelf dat je de enige bent die de software van A tot Z kent. Als dat het geval is (of was), heb (of had) je op dat moment een goede positie om in gesprek te gaan. Jij hebt dan namelijk gewoon werk geleverd in de functie van een softwareontwikkelaar (weliswaar binnen schooltijd, maar toch) en nu je ziet dat jouw werk voor meer wordt gebruikt dan de scope waarmee je het aanvankelijk hebt ontwikkeld, zou je toch graag een gepaste vergoeding daarvoor zien. De meest logische constructie in dat geval zou zijn dat je je inschrijft bij de KvK en jezelf door de school laat inhuren als softwareontwikkelaar (ten koste van enkele uren op je vaste contract als docent). Misschien spannend, maar binnen de schoolwereld ga je niet veel meer kunnen verdienen, want je wordt betaald van publieke gelden en dat is volledig dichtgetimmerd.

Maar je hebt dit ontwikkeld in de tijd van je werkgever, dus is de instelling waarvoor je werkt eigenaar van hetgeen dat jij oplevert. Dat betekent dat jouw onderhandelingspositie samenhangt met hoe onmisbaar je bent voor het product. En de realiteit is dat je, op dit moment, niet zo heel onmisbaar meer bent. Als jij nu met een (in de ogen van jouw werkgever) astronomisch bedrag komt wat je graag zou willen bijverdienen als vergoeding voor je product, zal hij zeggen 'ga jij je uren maar weer mooi gebruiken voor het lesgeven, we huren wel een externe ontwikkelaar in' (of, als dat in de context van je school niet kan, zal de uitgever dat kunnen doen). Het is inmiddels ook prima te verantwoorden om hier een betaalde ontwikkelaar op te zetten gezien de omzet van het product.

Je onderhandelingspositie hangt dus af van de mate waarop het product uit elkaar valt zodra jij ontbreekt in het verhaal. Als het product als een kaartenhuis uiteen stort zonder jouw werk, dan sta je sterk. Is dat niet het geval, dan ben je inwisselbaar, en dan zal je werkgever zich ook niet in nauwe bochten wringen om jou erbij te houden.

Wat je nu nog kan doen? Tja... weinig vrees ik. Je bent niet eigenaar van de software, je zit in een positie waar je niet veel meer kan verdienen, en het is nog maar de vraag of de school nog geïnteresseerd is om je als zelfstandige ontwikkelaar aan te nemen en/of de school daar uberhaupt de mogelijkheid voor heeft.

Het enige waar ik niet voldoende kaas van gegeten heb om daar iets over te kunnen zeggen, is in hoeverre een school uberhaupt een product met een for-profit oogmerk op de markt mag brengen. Volgens mij zijn onderwijsinstellingen stichtingen of verenigingen in de regel en dienen die een non-profit beleid aan te houden. Wanneer het product zodanig winstgevend is, weet ik niet of het juridisch nog wel helemaal koosjer is. Maar dan zou je een jurist moeten gaan raadplegen.

Dat laatste kan ik je eigenlijk sowieso wel aanraden. Het is een uitzonderlijke situatie waarin jij in opdracht van je werkgever een taak hebt uitgevoerd waarvoor je niet bent ingehuurd, waarmee een product is ontwikkeld die buiten het takenpakket van een onderwijsinstelling valt, waarmee winst wordt gemaakt wat (volgens mij, maar pin mij er niet op vast) als een onderwijsinstelling niet mag.

Edit: Wat nog even in mij op kwam; heb je ooit vast laten leggen toen je begon met het ontwikkelen van deze software wat de afspraken zijn die je toen met je werkgever bent aangegaan? Oude emails wellicht? Die ga je namelijk nodig hebben mocht je hier vervolgstappen mee willen maken. Misschien geen gek idee om die alvast op te gaan sporen.

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 24-04-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
@naarden 4ever Ik vraag m.i. zeker niet de hoofdprijs. Een schaal hoger zou ik prima mee kunnen leven. Wat ik nog achter de hand heb, is dat niemand toegang heeft tot enige broncode... Maar juridisch gezien, zou ik dat nog vrij moeten geven aan mijn werkgever.
Daarnaast moet er nog een stuk software worden ontwikkeld wat in onze context de resultaten en voortgang van de studenten bijhoudt. Dat kan niet met bestaande pakketten omdat onze aanpak en visie zo wezenlijk anders is dan wat er nu op de markt is.
Zonder die aanvullende software, is het product een stuk minder toekomstbestendig. En is het een kwestie van tijd totdat de markt dit gaat beconcurreren.
Het ontwerp daarvoor heb ik in privétijd gemaakt en is niet beschikbaar voor mijn werkgever.

Daarnaast is de hele code (bewust) niet gedocumenteerd, noodzaak werd niet gezien door mijn leidinggevende en de tijd was er niet voor. Dus het overnemen van het geheel, is best een uitdaging, maar uiteindelijk zeker niet onmogelijk. Wel kostbaar, denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Earthfinder op 24-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naarden 4ever schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:07:
[...]
Het enige waar ik niet voldoende kaas van gegeten heb om daar iets over te kunnen zeggen, is in hoeverre een school uberhaupt een product met een for-profit oogmerk op de markt mag brengen. Volgens mij zijn onderwijsinstellingen stichtingen of verenigingen in de regel en dienen die een non-profit beleid aan te houden.
Ik had hierboven al de derde geldstromen aangehaald. Geld verdienen is geen enkel probleem, zeker niet als de onderwijsinstelling een BV in eigendom heeft. Ik zie die resultaten ook netjes staan in de jaarrekening van iedere ROC.

Overigens worden zo te zien bijvoorbeeld inburgeraars (die deze methodiek gebruiken) niet als reguliere (MBO-)studenten geteld in de jaarrekening, wat nog eens onderstreept hoe zeer ROCs in dit geval als marktpartij optreden.

Nu ik de demo's gezien heb, kan ik alleen maar zeggen dat de uitgever en werkgever het heel mooi gespeeld hebben. Ik ben blij dat de financiering van de Europese Unie tot zo'n interessante methodiek geleid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Earthfinder schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:28:
@naarden 4ever Ik vraag m.i. zeker niet de hoofdprijs. Een schaal hoger zou ik prima mee kunnen leven. Wat ik nog achter de hand heb, is dat niemand toegang heeft tot enige broncode... Maar juridisch gezien, zou ik dat nog vrij moeten geven aan mijn werkgever.
Daarnaast moet er nog een stuk software worden ontwikkeld wat in onze context de resultaten en voortgang van de studenten bijhoudt. Dat kan niet met bestaande pakketten omdat onze aanpak en visie zo wezenlijk anders is dan wat er nu op de markt is.
Zonder die aanvullende software, is het product een stuk minder toekomstbestendig. En is het een kwestie van tijd totdat de markt dit gaat beconcurreren.
Het ontwerp daarvoor heb ik in privétijd gemaakt en is niet beschikbaar voor mijn werkgever.

Daarnaast is de hele code (bewust) niet gedocumenteerd, noodzaak werd niet gezien door mijn leidinggevende en de tijd was er niet voor. Dus het overnemen van het geheel, is best een uitdaging, maar uiteindelijk zeker niet onmogelijk. Wel kostbaar, denk ik.
Goh, ook nog chantage in de pocket om de boel af te dwingen. En nog even in de vrije tijd "onmisbare aanvullingen" maken voor het product dat je gemaakt heb onder normale werktijd. Nee gelukkig wordt de helling niet al veel glibberiger dan hij al was :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earthfinder
@Barrycade Misschien is het chantage. Echter, zoals het management met mij omgaat, verdient m.i. ook geen schoonheidsprijs. Ik vraag geen hoofdprijs als beloning Ik vraag een schaal erbij, nu ben ik bijna aan mijn plafond (schaal 10 mbo-salarissen) en schaal hoger biedt meer perspectief en ook een meer passende beloning (naar mijn idee) voor de inkomsten die uit mijn werkzaamheden voortvloeien.

De instelling heeft interesse om commerciële activiteiten te benutten, m.i. hoort daar dan ook bij dat je als instelling de mensen beloond die dat actief mogelijk maken...

Wat ik in mijn achterhoofd houd, is om tot de zomervakantie of komend jaar aan te zien hoe het zich ontwikkelt en mogelijk als spin-off bedrijf verder te gaan. Dit maakt het denk ik ook een juridisch eenvoudigere en beter houdbare constructie dan nu het geval is. Dit wordt dan de escape voor als de onderhandelingen te weinig resultaat opleveren.
Daarbij kunnen we dan een x-aantal stageplaatsen voorzien en ook in de vorm van keuzedelen voorzien in het onderwijs van studenten applicatieontwikkeling.
Pagina: 1