Playa del C. schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:45:
[...]
Wat je ondertussen hebt gemaakt, is inderdaad een stuk professionele software. Laat ik het zo zeggen: dit had je gewoon niet gratis en voor de lol moeten maken. Je kunt het alleen als opensource en vrijwilligerswerk aanbieden (zoals zo veel sites) of je kunt het als ZZP-er verkopen met een licentie of voor een vergoeding. Het probleem zit hem in dat je het onder werktijd van een school hebt gemaakt. Zelfs met studenten.
Wat er duidelijk gaat gebeuren, is dat de school en een uitgever de software plus de content graag op de markt brengt. Gratis gekregen en cashen maar. Ik kan je echter ook nu al vertellen dat jij als persoon totaal niet nodig bent voor het hele product. Het idee is goed en het idee is nu al van de uitgever. De rest er omheen programmeren kan elke degelijke programmeur. De content ontwikkelen, kan elke degelijke docent.
[...]
Wel interessant, maar ook wel bijzonder dat het zo is verlopen. Begrijp mij niet verkeerd, je levert technisch zeker iets goeds. Alleen zakelijk zit het niet goed in elkaar. En zo zie je weer hoe management werkt. Dat is over de rug van anderen (vaak).
Tja, ik vind het zuur om te zeggen, maar dit is wel een beetje hoe de situatie zich heeft uitgekristalliseerd. En tenzij je het hebt geprogrammeerd in een obscure taal waarvoor het onmogelijk is een andere ontwikkelaar voor te vinden, is je onderhandelingspositie behoorlijk... matig.
Voordat ik dit las, was ik het grotendeels eens met de rest. Je stelde zelf dat je de enige bent die de software van A tot Z kent. Als dat het geval is (of was), heb (of had) je op dat moment een goede positie om in gesprek te gaan. Jij hebt dan namelijk gewoon werk geleverd in de functie van een softwareontwikkelaar (weliswaar binnen schooltijd, maar toch) en nu je ziet dat jouw werk voor meer wordt gebruikt dan de scope waarmee je het aanvankelijk hebt ontwikkeld, zou je toch graag een gepaste vergoeding daarvoor zien. De meest logische constructie in dat geval zou zijn dat je je inschrijft bij de KvK en jezelf door de school laat inhuren als softwareontwikkelaar (ten koste van enkele uren op je vaste contract als docent). Misschien spannend, maar binnen de schoolwereld ga je niet veel meer kunnen verdienen, want je wordt betaald van publieke gelden en dat is volledig dichtgetimmerd.
Maar je hebt dit ontwikkeld in de tijd van je werkgever, dus is de instelling waarvoor je werkt eigenaar van hetgeen dat jij oplevert. Dat betekent dat jouw onderhandelingspositie samenhangt met hoe onmisbaar je bent voor het product. En de realiteit is dat je, op dit moment, niet zo heel onmisbaar meer bent. Als jij nu met een (in de ogen van jouw werkgever) astronomisch bedrag komt wat je graag zou willen bijverdienen als vergoeding voor je product, zal hij zeggen 'ga jij je uren maar weer mooi gebruiken voor het lesgeven, we huren wel een externe ontwikkelaar in' (of, als dat in de context van je school niet kan, zal de uitgever dat kunnen doen). Het is inmiddels ook prima te verantwoorden om hier een betaalde ontwikkelaar op te zetten gezien de omzet van het product.
Je onderhandelingspositie hangt dus af van de mate waarop het product uit elkaar valt zodra jij ontbreekt in het verhaal. Als het product als een kaartenhuis uiteen stort zonder jouw werk, dan sta je sterk. Is dat niet het geval, dan ben je inwisselbaar, en dan zal je werkgever zich ook niet in nauwe bochten wringen om jou erbij te houden.
Wat je nu nog kan doen? Tja... weinig vrees ik. Je bent niet eigenaar van de software, je zit in een positie waar je niet veel meer kan verdienen, en het is nog maar de vraag of de school nog geïnteresseerd is om je als zelfstandige ontwikkelaar aan te nemen en/of de school daar uberhaupt de mogelijkheid voor heeft.
Het enige waar ik niet voldoende kaas van gegeten heb om daar iets over te kunnen zeggen, is in hoeverre een school uberhaupt een product met een for-profit oogmerk op de markt mag brengen. Volgens mij zijn onderwijsinstellingen stichtingen of verenigingen in de regel en dienen die een non-profit beleid aan te houden. Wanneer het product zodanig winstgevend is, weet ik niet of het juridisch nog wel helemaal koosjer is. Maar dan zou je een jurist moeten gaan raadplegen.
Dat laatste kan ik je eigenlijk sowieso wel aanraden. Het is een uitzonderlijke situatie waarin jij in opdracht van je werkgever een taak hebt uitgevoerd waarvoor je niet bent ingehuurd, waarmee een product is ontwikkeld die buiten het takenpakket van een onderwijsinstelling valt, waarmee winst wordt gemaakt wat (volgens mij, maar pin mij er niet op vast) als een onderwijsinstelling niet mag.
Edit: Wat nog even in mij op kwam; heb je ooit vast laten leggen toen je begon met het ontwikkelen van deze software wat de afspraken zijn die je toen met je werkgever bent aangegaan? Oude emails wellicht? Die ga je namelijk nodig hebben mocht je hier vervolgstappen mee willen maken. Misschien geen gek idee om die alvast op te gaan sporen.
[
Voor 11% gewijzigd door
naarden 4ever op 24-04-2020 15:15
]