Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_VD
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07-2020
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag die me al een tijdje bezig blijft houden en waar ik na contact met meerdere zonnepaneelboeren nog steeds niet een duidelijk antwoord op heb gevonden.

Stel, ik heb 1 zonnepaneel van 320 Wattpiek, op het zuiden gericht. Wat is dan de opbrengst van dat paneel per jaar? Overal zie ik een simpele formule:

Wattpiek * instralingsfactor = Opbrengst per jaar in KWh.

Dus, het maximale vermogen van het zonnepaneel * de factor van hoe goed de zon erop valt = Opbrengst per jaar.

Maar wat ik niet begrijp is: Wattpiek is het maximale vermogen van het paneel op het zonnigste moment van de dag. Dit maal de instrallingsfactor, maar hoezo komen we dan uit op de maximale opbrengst per jaar? Waar in die formule zitten het aantal dagen per jaar, aantal zonuren per dag, etc?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat zit in de instralingsfactor.
320Wp * 365d/j * 12h/d * 0.2intensiteit = 280kWh

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:49

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het is meer een ervaringsformule dan een harde wetenschappelijke. Alles wat je noemt zit in de instralingsfactor..

de ene haalt 800kWh per jaar uit 1kWp, de ander 1100. Daar zit je dus ergens tussenin. Een veilige aanname is die 1 voor een redelijk schaduwloos dak..

[ Voor 10% gewijzigd door prein2 op 23-04-2020 12:37 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De meeste vragen die je zult hebben staan hier in de TS

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Zonder zelf heel veel te hoeven rekenen kan je ook tools als sunnydesign gebruiken. (zitten altijd iets aan de safe side)

Maar het blijft altijd een beetje gokken . zo had ik in januari 30% minder dan je zou mogen verwachten.. maart was dan weer veel beter, net als april trouwens :+

[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 23-04-2020 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Maarten_VD schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:29:
Overal zie ik een simpele formule:

Wattpiek * instralingsfactor = Opbrengst per jaar in KWh.
Een betere formule is:

Wattpiek * Instralingsuren * instralingsfactor = Opbrengst per jaar in Wh.

Instalingsuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob3_MDJfIItQs6zuRGVBpcglKEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mhRiUu8DH6SNnu0sg6DnpTDK.jpg?f=user_large

Instalingsuren of zonneuren zijn genormaliseerde uren zonneschijn waarbij de opbrengt per Watt peak gestandaardiseerd is.
Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld vollasturen van windmolens

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 23-04-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_VD
Super! Dank voor jullie uitleg. This makes more sense. En dank ook voor het kaartje. Ik ga hier weer verder rekenen. Draadje over zonnepanelen en ev's ook veel aan gehad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:58
@Maarten_VD
@TWyk geeft al een mooie voorzet.

instraling uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
zelf werk(hobby) ik in tilburg, volgens dit kaartje zou dat 1010kWh/kWp zijn.
maar heb nu 3 setjes die scoren 1080kWh/kWp.
ook hoor je hier veel verhalen van mensen die vlak onder de duinen aan de kust zitten, die richting de 1200kWh/kWp gaan.
dit is wel te verklaren door 2 dingen:
1. vaak hebben we van uit het westen zee wint, die is een stuk koeler als oosten land wint, en daar mee worden de panelen beter gekoeld en scoren ze hoger.
2. met die westen wint, die vaak vrij vochtig is, maar ontstaat pas een paar kilometer landinwaarts de bewolking.
gebeurd allemaal niet heel vaak, maar genoeg om toch die groep toch een aardig hogere score te laten hebben.
maar algemeen kun je zeggen, dat alles eigenlijk iets hoger zou moeten zijn.
dit moet je een beetje inschatten, en dit geeft je de 100% voor jouw lokatie.

dan de stap daar op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
liggen de panelen op het dak met 10 of met 70 graden dak hoek.
en is dat vol zuid of helemaal op noord.
van uit de vorige berekening kun je dan uit rekenen hoeveel kWh/kWp je dak kan geven.
dit is berekend aan de hand van instraling, maar de natuur is ook hier toch iets iets anders als de theorie.
met bewolking b.v. dan word licht diffuse weerkaatst, dan is het vaak beter als de panelen platter liggen als steiler vangen ze net iets meer op.
dus de +/-50 tot 90 graden is het in de praktijk vaak iets lager, en de 0 tot 30 graden is eigenlijk iets hoger.

dan heb je ook nog de omvormer (ik pak 1 fase TL als voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
stel je hangt aan deze omvormer 12x32Vmpp panelen, dan heb je 12x32=384Vmpp op de mpp staan.
zijn de panelen dan warm (op een vreemde manier worden ze dat als ze in de zon liggen.) dan zakt de Vmpp een beetje naar rond de 345V.
en dan zie je dat de omvormer mooi in zijn bereik komt, en kun je het verlies van je omvormer aardig schatten.
je neemt dan het rendement getal bij 20% vermogen (dit is bij bewolking) en je neemt dan het rendement bij 80% vermogen (volle warme zon), het gemiddelde tussen die 2 kun je aanhouden als rendement van je omvormer.

en dan ben je al aardig in de buurt van wat een setje zou kunnen opleveren. ;)
(schaduw op je dak, daar begin ik even niet aan, maar kan wel zeggen dat beginners die vaak veel te zwaar inschatten. zoals de eerste 2 uur schaduw in de ochtend, het is niet tof, maar in de ochtend levert het voor veel setjes de eerste 2 uur toch niet veel op, dus veel verliezen van weinig, blijft weinig. ;)
maar ook schaduw in de winter, die doet er vaak niet veel aan toe. 1 volle wintermaand aan opbrengst doe ik makkelijk in 2 dagen zomer opwekken.)

dit is grofweg mijn methode om opbrengst te berekenen, met mijn ervaring.
komt vrij goed uit over het algemeen.

(maar ik merk ook dat ik na al die jaren nog steeds niet alles kan berekenen.
zo heb ik zelf panelen vervangen van 5" suntech cellen, naar 5" panasonic cellen.
en toen zag ik op precies het zelfde dak de opbrengst toch nog een 8% per Wp stijgen en er zijn meer mensen die dit melden.
dit kan verklaarbaar zijn omdat panasonic cellen speciaal zijn.
daar gebruiken ze een mono cell, en plakken daar op een laagje dunne cell boven op.
dunne cell reageert op een iets ander deel van het licht spectrum als mono, maar laat wel grotedeels het gedeelte door waar mono op reageert door.
dit gedeelte van de extra opbrengst, heeft voor mij nog meer onderzoek nodig om helemaal te doorgronden.
(panasonic panelen zijn helaas wel duur))

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 24-04-2020 10:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_VD
Super!!!! Dank voor de info. 😻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_VD
Te gekke opstelling Migjes. Hier een nieuw te bouwen huis aan het ontwerpen. Dat is nog lastig. Neem ik een warmte pomp of meer zonnepanelen en electrische verwarming. Dat laatste lijkt het meest interessant. Ik kijk nu naar 60 panelen. Dat is een opbrengst van 12000 kwh. Dat lijkt heel veel, maar electrisch verwarmen kost zo'n 6000kwh per jaar, plus 4000kwh voor mijn electrische auto en nog eens 2000kwh voor het normale huishouden. Dan zit je al op 12000kwh. En dan heb ik het nog niet gehad over warm water en electrisch koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Maarten_VD schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:59:
Te gekke opstelling Migjes. Hier een nieuw te bouwen huis aan het ontwerpen. Dat is nog lastig. Neem ik een warmte pomp of meer zonnepanelen en electrische verwarming. Dat laatste lijkt het meest interessant. Ik kijk nu naar 60 panelen. Dat is een opbrengst van 12000 kwh. Dat lijkt heel veel, maar electrisch verwarmen kost zo'n 6000kwh per jaar, plus 4000kwh voor mijn electrische auto en nog eens 2000kwh voor het normale huishouden. Dan zit je al op 12000kwh. En dan heb ik het nog niet gehad over warm water en electrisch koken.
Warmtepomp + zonnepanelen. Resistief elektrisch verwarmen is eigenlijk alleen interessant bij een nihielverbruik (wonen in een nieuwbouwappartment met 4 koukleum buren en douchen bij de sportschool).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Neem ik een warmte pomp of meer zonnepanelen en electrische verwarming. Dat laatste lijkt het meest interessant.
Elektrische verwarming is niet duurzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Als je nog bezig bent met ontwerpen, isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Kijk voor de lol eens naar passieve huizen. Die hebben zoveel isolatie en zijn zo luchtdicht dat je in een Canadese winter (gemiddeld -25 in de winter) het hele huis kan verwarmen met een haardroger van 1600 W.

We kunnen nu nog salderen, maar dat is straks over. Dan heb je zonnepanelen die in de winter bijna niks opbrengen en precies dan moet je je huis verwarmen. En met zo'n verbruik ben je een vermogen kwijt aan batterijen wil je nog iets kunnen balanceren. Of je moet je elektrische auto kunnen gebruiken om terug te leveren.
Dus een huis bouwen en dat met zoveel zonnepanelen moeten verwarmen lijkt mij niet erg verstandig.
Andersom zou wel kunnen, zonnepanelen om je huis te koelen. Want als de zon schijnt wordt je huis warm en dan heb je koeling nodig. En zelfs dan heb je met veel isolatie minder koeling nodig.

Ik heb hier 40 panelen liggen die gemiddeld zo rond de 10.200 kWh opwekken.
Ze produceren in januari gemiddeld rond de 200 kWh en in de zomer rond de 1200 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

chrisborst schreef op zondag 26 april 2020 @ 07:16:
[...]

Als je nog bezig bent met ontwerpen, isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Kijk voor de lol eens naar passieve huizen. Die hebben zoveel isolatie en zijn zo luchtdicht dat je in een Canadese winter (gemiddeld -25 in de winter) het hele huis kan verwarmen met een haardroger van 1600 W.

We kunnen nu nog salderen, maar dat is straks over. Dan heb je zonnepanelen die in de winter bijna niks opbrengen en precies dan moet je je huis verwarmen. En met zo'n verbruik ben je een vermogen kwijt aan batterijen wil je nog iets kunnen balanceren. Of je moet je elektrische auto kunnen gebruiken om terug te leveren.
Dus een huis bouwen en dat met zoveel zonnepanelen moeten verwarmen lijkt mij niet erg verstandig.
Andersom zou wel kunnen, zonnepanelen om je huis te koelen. Want als de zon schijnt wordt je huis warm en dan heb je koeling nodig. En zelfs dan heb je met veel isolatie minder koeling nodig.

Ik heb hier 40 panelen liggen die gemiddeld zo rond de 10.200 kWh opwekken.
Ze produceren in januari gemiddeld rond de 200 kWh en in de zomer rond de 1200 kWh.
toon volledige bericht
Daarom zoveel mogelijk pv en aan oriëntaties en niet alleen pal zuid pieken maar bijvoorbeeld oost west en noord. Met slecht weer is het allemaal het zelfde dus ook in de winter.
Een water water warmtepomp warmt doormiddel van koelen de bron op waardoor je in de winter efficienter bent, ook daar dus een stukje winst. Een win win aan beide kanten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:20

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zoek eens op wat COP is, en vergelijk de COP van een warmtepomp en van elektrisch verwarmen. Dan kun je je conclusie zelf al trekken.

[ Voor 70% gewijzigd door Bart ® op 26-04-2020 09:49 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:33

de Peer

under peer review

@Maarten_VD De primaire warmtebron van een warmtepomp is niet 'elektra' maar de energie uit buitenlucht en die is duurzaam. Daarom is de warmtepomp zo interessant. Je onttrekt warmte uit de buitenlucht, en om dat proces te laten verlopen heeft 'de pomp' wel wat elektra nodig maar dat is relatief weinig t.o.v. de energie die je er mee opwekt.
Vandaar dat je met een warmtepomp 300-600% rendement kunt halen. Terwijl elektrisch verwarmen (met een element) je simpelweg niet hoger dan 100% kunt komen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 26-04-2020 09:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1