@
Maarten_VD
@
TWyk geeft al een mooie voorzet.
instraling uren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large)
zelf werk(hobby) ik in tilburg, volgens dit kaartje zou dat 1010kWh/kWp zijn.
maar heb nu 3 setjes die scoren 1080kWh/kWp.
ook hoor je hier veel verhalen van mensen die vlak onder de duinen aan de kust zitten, die richting de 1200kWh/kWp gaan.
dit is wel te verklaren door 2 dingen:
1. vaak hebben we van uit het westen zee wint, die is een stuk koeler als oosten land wint, en daar mee worden de panelen beter gekoeld en scoren ze hoger.
2. met die westen wint, die vaak vrij vochtig is, maar ontstaat pas een paar kilometer landinwaarts de bewolking.
gebeurd allemaal niet heel vaak, maar genoeg om toch die groep toch een aardig hogere score te laten hebben.
maar algemeen kun je zeggen, dat alles eigenlijk iets hoger zou moeten zijn.
dit moet je een beetje inschatten, en dit geeft je de 100% voor jouw lokatie.
dan de stap daar op:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large)
liggen de panelen op het dak met 10 of met 70 graden dak hoek.
en is dat vol zuid of helemaal op noord.
van uit de vorige berekening kun je dan uit rekenen hoeveel kWh/kWp je dak kan geven.
dit is berekend aan de hand van instraling, maar de natuur is ook hier toch iets iets anders als de theorie.
met bewolking b.v. dan word licht diffuse weerkaatst, dan is het vaak beter als de panelen platter liggen als steiler vangen ze net iets meer op.
dus de +/-50 tot 90 graden is het in de praktijk vaak iets lager, en de 0 tot 30 graden is eigenlijk iets hoger.
dan heb je ook nog de omvormer (ik pak 1 fase TL als voorbeeld):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
stel je hangt aan deze omvormer 12x32Vmpp panelen, dan heb je 12x32=384Vmpp op de mpp staan.
zijn de panelen dan warm (op een vreemde manier worden ze dat als ze in de zon liggen.) dan zakt de Vmpp een beetje naar rond de 345V.
en dan zie je dat de omvormer mooi in zijn bereik komt, en kun je het verlies van je omvormer aardig schatten.
je neemt dan het rendement getal bij 20% vermogen (dit is bij bewolking) en je neemt dan het rendement bij 80% vermogen (volle warme zon), het gemiddelde tussen die 2 kun je aanhouden als rendement van je omvormer.
en dan ben je al aardig in de buurt van wat een setje zou kunnen opleveren.

(schaduw op je dak, daar begin ik even niet aan, maar kan wel zeggen dat beginners die vaak veel te zwaar inschatten. zoals de eerste 2 uur schaduw in de ochtend, het is niet tof, maar in de ochtend levert het voor veel setjes de eerste 2 uur toch niet veel op, dus veel verliezen van weinig, blijft weinig.
maar ook schaduw in de winter, die doet er vaak niet veel aan toe. 1 volle wintermaand aan opbrengst doe ik makkelijk in 2 dagen zomer opwekken.)
dit is grofweg mijn methode om opbrengst te berekenen, met mijn ervaring.
komt vrij goed uit over het algemeen.
(maar ik merk ook dat ik na al die jaren nog steeds niet alles kan berekenen.
zo heb ik zelf panelen vervangen van 5" suntech cellen, naar 5" panasonic cellen.
en toen zag ik op precies het zelfde dak de opbrengst toch nog een 8% per Wp stijgen en er zijn meer mensen die dit melden.
dit kan verklaarbaar zijn omdat panasonic cellen speciaal zijn.
daar gebruiken ze een mono cell, en plakken daar op een laagje dunne cell boven op.
dunne cell reageert op een iets ander deel van het licht spectrum als mono, maar laat wel grotedeels het gedeelte door waar mono op reageert door.
dit gedeelte van de extra opbrengst, heeft voor mij nog meer onderzoek nodig om helemaal te doorgronden.
(panasonic panelen zijn helaas wel duur))
[
Voor 14% gewijzigd door
migjes op 24-04-2020 10:31
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)